Sairaanhoitoalalla olevia?

Bipomies

Olen ollut jo monta kuukautta sairauslomalla masennuksen takia. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on todettu viime talvena. Kaipaisin vertaistukea muilta samantapaisessa tilanteessa olleilta. Miten olet selvinnyt takaisin töihin? Miten työkaverit ovat suhtautuneet?
t. mielenterveyshoitaja

17

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietihän toinenkin kerta

      Tästä on ketjuja täällä vaikka kuinka. Omakohtainen kokemus:
      ammatillinen itsemurha mennä mt sairauksista puhumaan hoitoalalla.

      Minä en ole saanut työnantajalle mitään, enkä tth:saa.

      Niin kauan, kun hoidan työni eikä sairauslomia ole, en koe tarvetta olla avoin.

      • hvgrt

        Missäpäin näitä ko. asiaa koskettaneita ketjuja on ollut...usein palstaa lukeneena en muistaakseni ole kovinkaan laajaa käsittelelyyn asiasta törmännyt...


      • sssssss
        hvgrt kirjoitti:

        Missäpäin näitä ko. asiaa koskettaneita ketjuja on ollut...usein palstaa lukeneena en muistaakseni ole kovinkaan laajaa käsittelelyyn asiasta törmännyt...

        Aivan. Mitä sillä on väliä, vaikka täällä olis tuhat samaa asiaa koskevaa ketjua. Eihän näitä ole pakko lukea "mietihän toinenkin kerta".


    • 44444444414

      tässä sairaanhoitaja ja kuntoutustuella. Todennäköisintä on se , että eläke edessä.

    • Bipomies

      Moi 44444444414! Huvittaisko sua jutella? En tunne ollenkaan muita, jotka ovat vastaavassa tilanteessa. Ehdin olemaan töissä pari vuotta ennen kuin sain diagnoosin. Haluaisin palata töihin ensi keväänä, mutta tällä hetkellä en todellakaan ole työkykyinen.

      • Saana

        Itse myös hoitoalalla töissä, tällä hetkellä kuntoutustuella. Välillä olen yrittänyt olla töissä, mutta liian raskasta on. Kaksivuorotyö saati sitten kolmivuorotyö ei sovi ollenkaan. Heti unirytmi menee sekaisin ja sen seurauksena järkyttävä unettomuus kierre. Voin sanoa omasta kokemuksesta, että hoitoala ei kaksisuuntaiselle sovi. Mutta, jos menet takaisin töihin, sinuna en kertoisi työkavereille.


    • ei enää hoitoalalle

      Mä olen entinen sh. Mulle työterveydestä sanoivat vaan että hae ammatillista kuntoutusta. Sinne sitten B lausunto mukaan ja sain niiltä päätöksen. Tukivat uudelleen koulutusta ja nyt opiskelen vähän vähemmän ihmishenkiä vaativaan työhön eli kirjanpitäjäksi. Kun en aikoinani ammatillisen kuntoutuksen päätöksen saatuani tiennyt mitä tehdä, ja sanoin sen eläkeyhtiölle niin sain eläkeyhtiön maksaman "oman " valmentajan katjannoposelta. Se oli ihan ok ja varsin apua sieltä sai. Itsellä olo helpotti kun sai entiset hommat jättää ja voi jatkossa tehdä vaan päivävuoroja.

    • uudelleen koulutus

      Minä olin reilun 10v hoitoalalla. Työnteosta varsinkin erityistä tarkkuutta vaativasta lääkehoidosta ei loppuaikana tullut mitään en jaksanut enää keskittyä tarpeeksi ja hoitoala sai jäädä. Luin itseni putkimieheksi, mutta ei piruvie keskittyminen meinaa riittää siihenkään hommaan. Työkokeilu paperit olisi voimassa tammikuun puoliväliin en vain tiedä mihin hakeutuisi.

    • ei enää hoitoalalle

      Kannattaa pyytää, jos pääset myös noposelle, niin saat jonkun valmentajan jonka kanssa miettiä mitä kannattais tehdä tulevaisuudessa. Ei niistä ainakaan haittaa ole. Eläkeyhtiö maksaa palvelun, on sulle ilmainen. Noposella oli mun mielestä toimi paikkoja kymmeniä ympäriinsä.

      • uudelleen koulutus

        Katsoin just minulla sellainen yhteyshenkilö kuin Marja Ukkonen ja se neuvoi kesällä kun sain tämän päätöksen että paikka pitäisi hommata itse, mutta mistä ihmeestä? on se vähän noloa mennä summamutikassa johonkin yritykseen noiden papereitten kanssa, että hei minulla olisi tällainen juttu... Kiitos vinkistä taidan kysyä tuota Noposta jos sillä kerran on paikkojakin valmiina:-)


      • sgyhui

        Mä olin noposella alkuvuodesta, just loppui. Samat diagnoosit ja nyt opiskelen uutta ammattia oppisopimuksella.


    • Bipomies

      Mietin, että olenko muuttunut tosiaan ihmisenä niin paljon saatuani ensimmäisen manian ja kaksisuuntaisen diagnoosin? Olen kuitenkin aiemmin selvinnyt työstäni kohtalaisesti eikä yövuorotkaan ole olleet ongelmallisia.

      • uudelleen koulutus

        Olin kanssa todella pidetty ja hyvä työssäni, pidin myös itse työstäni. Työskentelin akuuttihoidon sektorilla. Sairauden ensioireita alkoi ilmetä noin 30vuotiaana. Vuorotyö nakersi kokoajan Väsyin ja alkoi tulla vaihtelevia jaksoja. Sitten alkoi ilmetä huolimattomuutta jonka sain jotenkin peiteltyä. Virheet lääkkeenjaossa kasvoi onneksi ne tarkastettiin. Väsyin kokoajan lisää ja tarkkaavaisuus heikkeni entisestään esim perusliuos-k:n sijaan saattoi jollain tippua ringer ym... Meinasimpa joltain vetäistä katetrinkin ballonkeineen. Aloin olla vaaraksi potilaille. Havahduin kunnolla kun eräs iltavuoro tiputin i.v zinacefin väärälle potilaalle. Luojan kiitos hänellä ei ollut lääkeaine allergioita ja oli muutenkin mukava ja ymmärtäväinen potilas. Mutta siihen puhalsin pelin poikki jäin sairauslomalle ja lopetin koko urani terveydenhuoltoalalla. Entiselleni en ole tullut ja olen myös alkanut pikkuhiljaa hyväksyä sen.


    • hoitoalaatämäkin

      Varhaiskasvatuksen parissa minä. Ärsyynnyin helposti ja mietin työasioita vuorokaudet ympäriinsä. Unohtelin lasten nimiä. Kuntoutustuella olen nyt. Työkokeilu myös varhaiskasvatuksen parissa, vaikka itse olen sitä mieltä ettei ala enää minulle sovi. En vain tiedä mitä opiskella.

    • Se1ja

      Näissä asioissa just tuo ammatillisen kuntoutuksen omavalmentaja on hyvä juttu. Itse voin suositella Noposta, olin heillä Jyväskylässä ja pääsin oppisopimuksella opiskelemaan kaupallista alaa.

    • sisarhentooneen

      Mulla ihan sama juttu ja työantajasta ei mitään tukea, Onneksi täältä voi löytää jotain apua itselle että tietää mitä voi pyytää

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe