Vanhoillislestadioaliset eivät ymmärrä anteeksiantoa!

Poimin tämän toisesta ketjusta. Vaikka tämä on alatyylin huumoria, siihen sisältyy keskeinen vl-ajattelumalli.

*******Sama vaikka lankeaa, ottaa pään täyteen, sehän on helppo pyytää anteeksi kun seuroja on pari kertaa viikossa, eihän sitä syntisenä kuole kun kerkiää seuroihin, ja tuleehan ne kotiinkin antamaan anteeksi. ******

Näinhän se menee tun "syntien anteeksiannon" kohdalta. Vl-opissa kuvitellaan että syntejä annnetaan tipottain anteeksi, samalla unohtaen Kristuksen sovituksen merkityksen. Kun Jeesus kuoli ristillä kaikki maailman synnit annettiin sillä hetkellä anteeksi, niin menneet parhaillaan tehtävät kuin tulevatkin synnit.

Tämän anteeksiannon saa kohdalleen uskomalla Jeesukseen että hän on Jumalan poika, Messias ja että Jumala on hänet kuolleista herättänyt.

15

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskiin meni

Tevoitti on harhainen hörhö,joka ei tunne vanhoillislestadiolaisuutta!

• Lienen erehtynyt

Jaa-a minä kun olen kuvitellut että se on joku psyykensairauksiin perehtynyt ammattilainen, kun sillä on niin varmat mielipiteet toisten mielenterveydestä.:-)

• Lienen erehtynyt kirjoitti:

Jaa-a minä kun olen kuvitellut että se on joku psyykensairauksiin perehtynyt ammattilainen, kun sillä on niin varmat mielipiteet toisten mielenterveydestä.:-)

Heh heh

• Leunari Typpö

Onkose ongelma joes ei tunne lalati muuttuvia VL säännöksia.

Ongelma on se ettei vanhoilislestadiolaiset lue Uutta Testamenttia jotta ti
        etäisivät pelastuksen ja syntien anteeksisaamisen ehdot.
        Heidän tulisi vaatiaq,että puhujaveljet olisivat uudestisyntyneitä ja Pyhällä Hengellä täytettyjä ja Jumalan armoitittamia. Muussa tapauksessa HE paqlvelevat pimeyttä.

• Vanhoillinen vl

Syntejä annetaan anteeksi vain kaikki kerrallaan tai ei mitään.

Mutta jo-uskovaisen omaatuntoa voidaan puhdistaa pieneltä osinkin kerrallaan. Mutta ei synneistä, sillä niitä ei uskovaisella enää ole koska ne ovat kaikki anteeksi. Mutta jo-uskovaisen omaatuntoa on tarpeellista puhdistaa jo-anteeksisaatujen syntien soimauksesta ja laiminlyöntisyntien lopettamisesta.

Kuitenkin synti jatkuvasti tarttuu uskovaiseen ihmiseen, mutta ne ovat jo sillä hetkellä anteeksi kun ne tarttuvat, paitsi ei kuolemansynti joka kumoaa kaikkien syntien anteeksissaamisen, josta lähtien mikään synti ei ole anteeksisaatuna. Tarkoitetaan synnin tarttumisella sitä että jo-anteeksisaadun synnin soimaus tarttuu omaantuntoon soimaamaan. Sellaisen soimauksen pois panemista omaltatunnolta Heprealaiskirje ja Jaakob tarkoittavat näissä Raamatun paikoissa:

Hepr. 12:1
      Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,

Jaak. 5:16
      Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.

• Vanhoillinen vl

Kirjoitin virheellisesti: "...laiminlyöntisyntien lopettamisesta".

Pitäisi olla: ...laiminlyöntisyntejä lopettamalla.

• Vanhoillinen vl kirjoitti:

Kirjoitin virheellisesti: "...laiminlyöntisyntien lopettamisesta".

Pitäisi olla: ...laiminlyöntisyntejä lopettamalla.

Hyvin osaat asiasi vanhoillinen ja tulit tuossa huomaamattasi sanoneeksi myös totuuden:

*****Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. *****

Eli myönsit sen että rukoilemalla voi saada synnit anteeksi. Vanhoillislestadiolaiset yleensä kiistävät rukouksen voiman kokonaan.

• plsta vl

Jak.5:16.
      Vanhurskaan rukous on totinen ja Jumala kuulee sen.
      On hyvä rukoilla rukoilla ihmisten puolesta,jotta Jumalan armo
      kohtaisi heidät,tulisivat synnintuntoon ja Jumala saisi johtaa
      heidät parannuksen tekoon
      Ei vanhurskaskaan saa syntejä anteeksi rukoilemalla.
      On tarpeen rukoilla Jumalalta voimaa syntien pois panemiseksi,
      sillä usko on Jumalan työ alusta loppuun ja ihmisvoimin uskon
      säilyttäminen on mahdotonta.

• J Leutonen

missä näin sanotaan tai kirjoitetaan?
        On hyvä perustelle Jumalan Sanalla.

• Mistä "plsta vl" tuollaisen nappasi? Minun Raamatussani lukee näin:
        Jaak.
        5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Vai ei rukouksella saa syntejä anteeksi, luepa seuraava Raamatun kohta:

Jaak.
        5:15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

• 77-24

Älä opeta nim. "plsta vl" väärin, vaan kuuntele mitä Devoit sanoo, sillä se on raamatullista ja oikeaa, vielä siltäkin osin, että se on myös alkuperäistä vanhoillislestadiolaisuutta.i

• plsta vl

Ei ollut tarkoitus opettaa vaan kertoa näkemykseni asiasta.
      Kuitenkin jakeet Jak.5:15 ja Jak.5:16 eivät muodosta kokonaisuutta.
      Jak.5:14 ...." rukoilkaan hänen edestänsä.voidellen häntä öljyllä
      Herran nimeen." ,joten on kysymys enemmästä kuin pelkästä
      rukouksesta.

• Ongelmat maton alle

Anteeksianto on kaunista, ja puhdistaa. Voi alkaa puhtaalta pöydältä kuin puhdas ikkuna, jossa ei ole likatahraa. Katumuksen kautta, ja toisen uskovan välityksellä Jumalan armosta, pyhän hengen välityksellä ihmissielu saa taakastaan rauhan. Se minullekin yhä tuo rauhan, mutta saman tunteen voin saada kuuntelemalla musiikkia, laulamalla, olemalla luonnossa, jumala antaa armonsa näkyä sitäkin kautta - monella tavalla.

Anteeksiannon vaara tässä on se, että asioista ei opita puhumaan. Syntejä ei tarvitsekaan kaivaa, ja kertoa, vaan ne voidaan heti antaa anteeksi. Kyllä! Riski esimerkiksi näiden ikävien rikosten kohdalla ja muutenkin on siinä, että ihminen ei opi, vaan toistaa samoja virheitä, mikäli asioista ei keskustella. Vaikeista asioista puhuminen on minullekin vaikeaa, mutta se on syytä oppia. Jotkut puhuvat enemmän, jotkut eivät lainkaan, eli tässä on vaarana se, ettei lestadiolaisnuorille kehity normaalia moraalia. Jos uskosta luopuu, oli se sitten mikä tahansa usko, on havaittu, että nuori voi jäädä aivan tuuliajolle, sillä ei ole oppinut pitämään itsestä huolta, ei ole nähnyt aiemmin kuplan ulkopuolelle, ja on liian naiivi. Uskon yhteisö on suoja siihen asti kuin aivopestään kävelet kuin lammas joukossa ilman aivoja, etkä kuuntele sydäntäsi, tai ehkä alat uskoa että se opetus, mihin sinut on uitettu on sydämesi, ja Jumalan ääni, mutta ehkä niin ei ole. Lestadiolaisuudessa varoitellaan siitä, että jos ajattelet itse, menet väärille teille, ja omatuntoni voi ohjata väärin, mutta seurakunnasta kumpuaa totuus, minun mielestä tämä on ihmeellisesti vielä 2013 voimassa pysynyttä miesten vallankäyttöä. Olen kuuliainen ryhmän ajatukselle usein enemmän kuin yksilön, kun siellä on vapaus olla montaa mieltä, ja ajatuksista haetaan rakentavaa monipuolista, ei liian yksipuolista näkökulmaa. Lest. Ei ole sijaa vuoropuhelulle, ellei se noudata samaa oppia, mitä on vuosia toistettu. Minä kunnioitan sitä, mutta joudun väistymään.

Lestadiolaisuudessakaan kaikki eivät ajattele samoin, mutta osa tuo vahvasti esiin, kuinka esim. Muut uskonnot, jota missäkin on, ovat vääräuskoisia. Me olemme oikeassa, mutta nuo muut puhuvat väärää oppia. He ovat kaidan tien ainokainen joukko, joka pelastuu. Ihmeellisen hyviä tyyppejä, kun voivat olla niin varmoja omasta oikeellisuudestaan, ja näkevät kirkkaasti, kuka on väärällä tiellä. Kuulostaa fariseukselta, joka oli vahva uskossaan. Mutta Jeesus tais pitää publikaanista enemmän, joka ei ollut niin varma itsestään. Tais olla että syntistä naistakin rakastettiin enemmän, mutta tässä suhteessa lestadiolaisuus on uudistunut, niitä jotka ovat langenneet synnin tielle, katsotaan paheksuen, eikä tervehditä, laitetaan henkisesti ulos, heitä ei haluta tunnistaa enää. Ei kaikki toimi näin, mutta jotkut toimii. Kaikkihan me olemme heikkoja vikoinemme, minäkin kirjoituksessani, mutta voin sen tunnustaa.

• **** Jak.5:15 ja Jak.5:16 eivät muodosta kokonaisuutta.***

Siihen väitteeseen sinulla ei ole perusteita.

• Ei tiijä mittää

VL lestat eivät tiedä anteeksiantamisesta yhtään mitään,
      vaikka joka päivä ympäri Suomea toitottavat siitä jossakin päin maata.

Et siilleen pitkänmatkanjuoksijat.................................

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe