Mitä tarkoitusta palvelee evankelisluterialisen kirkon rippikoulukäytäntö 15-vuotiaille nykyaikana?
Rippikoulu
68
243
Vastaukset
- Mirka ,.
Riparin tarkoitus on aivopestä kristinuskoon mahdollisimman nuori, jotka tulevaisuudessa elättävät kirkon kirkollisverojen muodossa.
Tutkimuksien mukaan rippikoulu lisää nuorten uskollisuutta lähes 50%. Eli, ripari on todella tehokas aivopesun suhteen.
Lasten ja nuorten suojelemiseksi ripari pitäisi kieltää alle 21 vuotiailta.Hei Mirka,
Rippikoulu ei ole pakollinen koulu vaan vapaaehtoinen "akatemia." Nuori voi ihan vapaaehtoisesti valita, haluaako sinne mennä vai ei. Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym.
t. Maarit-pappi- Mikä yhteys?
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Mirka,
Rippikoulu ei ole pakollinen koulu vaan vapaaehtoinen "akatemia." Nuori voi ihan vapaaehtoisesti valita, haluaako sinne mennä vai ei. Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym.
t. Maarit-pappiMiksei kirkkohäitä voi saada ilman rippikoulua? Miten ne liittyvät toisiinsa?
- ¥₩¥
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Mirka,
Rippikoulu ei ole pakollinen koulu vaan vapaaehtoinen "akatemia." Nuori voi ihan vapaaehtoisesti valita, haluaako sinne mennä vai ei. Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym.
t. Maarit-pappiRippikoulu on ollut aikoinaan pakollinen kaikille.
Miksi? - Nasse.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Mirka,
Rippikoulu ei ole pakollinen koulu vaan vapaaehtoinen "akatemia." Nuori voi ihan vapaaehtoisesti valita, haluaako sinne mennä vai ei. Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym.
t. Maarit-pappiMaarit papin lahko ei kuitenkaan anna edes rippikoulun (jossa siis opetetaan kyseisen taikauskon syvin olemus) käyneelle mahdollisuutta itsenäisesti erota ko. lahkosta.
Sellainen on kristityn "moraali" - mwt5mk,
Nasse. kirjoitti:
Maarit papin lahko ei kuitenkaan anna edes rippikoulun (jossa siis opetetaan kyseisen taikauskon syvin olemus) käyneelle mahdollisuutta itsenäisesti erota ko. lahkosta.
Sellainen on kristityn "moraali""Lahko" ei asiaa päätä, vaan uskonnonvapauslaki, joka määrää että 15-17-vuotiaat tarvitsevat vanhemman luvan uskontokuntaan littymiseen tai uskontokunnasta eroamiseen.
- Ap.
Mikä yhteys? kirjoitti:
Miksei kirkkohäitä voi saada ilman rippikoulua? Miten ne liittyvät toisiinsa?
Mitä valmiuksia rippikoulu antaa näihin Maarit-papin esittämiin?
"Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym."
- ihmisen puolesta voi kai rukoilla ilman rippikoulua
- kirkkohäiden kanssa yhteys on mikä?
- äänioikeuteenkaan ei käytännön vaikutusta mielestäni löydy.
Kaikka nuo ovat tekemällä tehtyjä syitä, ilmeisesti jäänteitä ajalta kun ihmiset kävivät vain kiertokoulun. Oli hyvä osata edes vähän lukea ennen avioliiton solmimista.
Rippikoulun haitat ja riskit ovat paljon hyötyjä suuremmat. Uskon kanssahan rippikoululla ei ole tarkoituskaan olla mitään tekemistä. - °°°¿°°°
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Mirka,
Rippikoulu ei ole pakollinen koulu vaan vapaaehtoinen "akatemia." Nuori voi ihan vapaaehtoisesti valita, haluaako sinne mennä vai ei. Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym.
t. Maarit-pappiRippikoululla oli 1600-1800-luvuilla huomattavasti nykyistä suurempi merkitys yksilön asemalle yhteiskunnassa. Kirkon ja yhteiskunnan ollessa kiinteästi yhteydessä toisiinsa rippikoulun käyminen ei tehnyt nuoresta ainoastaan hengellisessä mielessä täysivaltaista seurakunnan jäsentä, vaan konfirmaatio nähtiin siirtymäriittinä lapsuudesta aikuisuuteen. Rippikoulun käynyt nuori astui aikuisten maailmaan ja sai näin luvan pukeutua ja käyttäytyä kuin aikuinen, mikä sisälsi oikeuden osallistua ehtoolliselle, juoda alkoholia ja kahvia, polttaa tupakkaa ja seurustella vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. Vapauden lisäksi nuoren odotettiin myös kantavan enemmän vastuuta yhteisön elämässä kuin ennen rippikoulua. Kaikkein tärkeimmäksi saavutukseksi kuitenkin nähtiin naimalupa eli oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Rippikoulun läpipääseminen ei kuitenkaan ollut itsestäänselvyys, sillä se edellytti kykyä lukea Raamattua ja tuntea Katekismuksessa selitettyjä kristinuskon opetuksia. Rippikoulun reputtaminen oli häpeällistä, sillä se johti avioliittokieltoon ja yhteisön halveksuntaan. Monet joutuivat käymään rippikoulun monta kertaa ennen kuin pääsivät sen läpi.
- bydruey
Ap. kirjoitti:
Mitä valmiuksia rippikoulu antaa näihin Maarit-papin esittämiin?
"Rippikoulun käytyään hän vain saa oikeuksia, joita ei muuten saa, kuten kirkkkohäät. Konfirmaation jälkeen hän pääsee myös kummiksi, saa siunauksen, hänen puolestaan rukoillaan ja hän saa äänioikeuksia ym."
- ihmisen puolesta voi kai rukoilla ilman rippikoulua
- kirkkohäiden kanssa yhteys on mikä?
- äänioikeuteenkaan ei käytännön vaikutusta mielestäni löydy.
Kaikka nuo ovat tekemällä tehtyjä syitä, ilmeisesti jäänteitä ajalta kun ihmiset kävivät vain kiertokoulun. Oli hyvä osata edes vähän lukea ennen avioliiton solmimista.
Rippikoulun haitat ja riskit ovat paljon hyötyjä suuremmat. Uskon kanssahan rippikoululla ei ole tarkoituskaan olla mitään tekemistä.Rippikoulua kirkollisten vaalien äänioikeuden perusteena voidaan hyvin perustella sillä, että rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii.
Eri asia on sitten, meneekö se opetus perille, omaksutaanko opetus. Mutta ainakin sen on periaatteessa kuullut ja saanut tietää.
Olen myös eri mieltä rippikoulun vaaroista ja riskeistä. Suurimmalle osalle nuoria rippikoulu on hyvä kokemus. Kyllä juttu kiertää - jos rippikoulut olisivat niin kamalia kokemuksia kuin annat ymmärtää, niin nuoret kuulisivat vanhemmilta nuorilta, että ei sinne kannata mennä. Nyt kuuluu päinvastaista.
Uskon kanssa rippikoululla on myös paljonkin tekemistä. Uskoa ei tyrkytetä tai pakoteta, mutta pidetään esillä. Rippileirillä pidetään hartauksia ja jumalanpalveluksia, luetaan yhdessä Raamattua, rukoillaan. Kaiken sen kautta Jumala voi synnyttää uskoa nuorissa. "Usko tulee kuulemisesta." - Nasse.
mwt5mk, kirjoitti:
"Lahko" ei asiaa päätä, vaan uskonnonvapauslaki, joka määrää että 15-17-vuotiaat tarvitsevat vanhemman luvan uskontokuntaan littymiseen tai uskontokunnasta eroamiseen.
Valtionkirkkojärjestelmän peruja on että lahko on viimekädessä sanellut hyvin vahvasti kyseisen lain sisällön.
Lahko itse muutama vuosi sitten muutti itseään koskevaa lakia ja salli 16 vuotiaiden ääänestää lahkon vaaleissa vaikeivät saa itsenäisesti erota lahkosta eivät asettua ehdollekaan.
Sellainen on uskovaisen "moraali" - tepi
bydruey kirjoitti:
Rippikoulua kirkollisten vaalien äänioikeuden perusteena voidaan hyvin perustella sillä, että rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii.
Eri asia on sitten, meneekö se opetus perille, omaksutaanko opetus. Mutta ainakin sen on periaatteessa kuullut ja saanut tietää.
Olen myös eri mieltä rippikoulun vaaroista ja riskeistä. Suurimmalle osalle nuoria rippikoulu on hyvä kokemus. Kyllä juttu kiertää - jos rippikoulut olisivat niin kamalia kokemuksia kuin annat ymmärtää, niin nuoret kuulisivat vanhemmilta nuorilta, että ei sinne kannata mennä. Nyt kuuluu päinvastaista.
Uskon kanssa rippikoululla on myös paljonkin tekemistä. Uskoa ei tyrkytetä tai pakoteta, mutta pidetään esillä. Rippileirillä pidetään hartauksia ja jumalanpalveluksia, luetaan yhdessä Raamattua, rukoillaan. Kaiken sen kautta Jumala voi synnyttää uskoa nuorissa. "Usko tulee kuulemisesta."Ennen rippikoulua on kirkkoon liitetty ehtinyt jo vuosia opiskella kristinuskoa koulussa. Ja mitä tekemistä rippikoulun käymisellä (viikon leiri kaveriporukassa) on avioliiton kanssa? Entä miksi rippikoulua ja konfirmaatiota vaaditaan seurakuntavaaleissa? Opetetaanko siellä muka kirkon hallinnosta ja vaalitavasta jotain?
- tepi
¥₩¥ kirjoitti:
Rippikoulu on ollut aikoinaan pakollinen kaikille.
Miksi?Siksi kun ennen vuotta 1923 ei ollut uskonnonvapautta, eikä naimisiinkaan päässyt ellei ollut rippikoulua käynyt.
- Ap.
tepi kirjoitti:
Ennen rippikoulua on kirkkoon liitetty ehtinyt jo vuosia opiskella kristinuskoa koulussa. Ja mitä tekemistä rippikoulun käymisellä (viikon leiri kaveriporukassa) on avioliiton kanssa? Entä miksi rippikoulua ja konfirmaatiota vaaditaan seurakuntavaaleissa? Opetetaanko siellä muka kirkon hallinnosta ja vaalitavasta jotain?
Kerrotaanko tällaisia asioita rippikoulussa:
"rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
Omana aikanani ei. Rippikoulun työntekijät, opettajat olivat muualta Suomesta tulleita kesäteologeja, eivätkä tienneet paikallisseurakunnan toiminnasta.
Uskon asioihin en itse saanut omalta kohdaltani tukea tai vahvistusta. Päinvastoin. Jouduin täysin hämmennyksiin ja eksyksiin. Toisella ihmisellä voi olla toisenlainen kokemus. Silti, huonoja rippikoulukokemuksia on liikaa.
Voisiko seurakunta panostaa enemmän nuorten toimintaan, ja jättää rippikoulun pois kokonaan?
Kasvava nuori tarvitsee tukea oman persoonallisuutensa ja maailmankuvansa kasvuun. Tuota kasvua pitää myös suojella kaikkien nuorien kohdalla. Sitä ei saa jättää sattumanvaraisen onnistumisen tai epäonnistumisen varaan, mikä nykyään vielä on tilanne rippikoulussa/leirillä.
Itse olin hengellisistä asioista erittäin kiinnostunut, ja odotin rippikoululta paljon. Monet nuoret menevät sinne vain pitämään hauskaa arvokkaiden lahjojen toivossa. Eikö perhejuhlaa voisi pitää muuten, ja antaa ne skooterin avaimet ja kaularistin? - Mirka ,.......
tepi kirjoitti:
Siksi kun ennen vuotta 1923 ei ollut uskonnonvapautta, eikä naimisiinkaan päässyt ellei ollut rippikoulua käynyt.
Voisin kuvitella että kirkko vastusti uskonvapautta. Kirkon toiminta on kautta historian ollut aivan järjetöntä ja SAAIIRAASTAA.
Kaikista parhaiten voitte vaikuttaa kirkon toimintaan kun eroatte kirkosta.
http://eroakirkosta.fi/ - tepi
Mirka ,....... kirjoitti:
Voisin kuvitella että kirkko vastusti uskonvapautta. Kirkon toiminta on kautta historian ollut aivan järjetöntä ja SAAIIRAASTAA.
Kaikista parhaiten voitte vaikuttaa kirkon toimintaan kun eroatte kirkosta.
http://eroakirkosta.fi/Tietenkin kirkko vastusti uskonnonvapautta, ei kai kukaan muuta edes kuvittele.
Olen jo kerran eronnut kirkosta, ei tarvitse toista kertaa erota. - nmethyusnm et
Ap. kirjoitti:
Kerrotaanko tällaisia asioita rippikoulussa:
"rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
Omana aikanani ei. Rippikoulun työntekijät, opettajat olivat muualta Suomesta tulleita kesäteologeja, eivätkä tienneet paikallisseurakunnan toiminnasta.
Uskon asioihin en itse saanut omalta kohdaltani tukea tai vahvistusta. Päinvastoin. Jouduin täysin hämmennyksiin ja eksyksiin. Toisella ihmisellä voi olla toisenlainen kokemus. Silti, huonoja rippikoulukokemuksia on liikaa.
Voisiko seurakunta panostaa enemmän nuorten toimintaan, ja jättää rippikoulun pois kokonaan?
Kasvava nuori tarvitsee tukea oman persoonallisuutensa ja maailmankuvansa kasvuun. Tuota kasvua pitää myös suojella kaikkien nuorien kohdalla. Sitä ei saa jättää sattumanvaraisen onnistumisen tai epäonnistumisen varaan, mikä nykyään vielä on tilanne rippikoulussa/leirillä.
Itse olin hengellisistä asioista erittäin kiinnostunut, ja odotin rippikoululta paljon. Monet nuoret menevät sinne vain pitämään hauskaa arvokkaiden lahjojen toivossa. Eikö perhejuhlaa voisi pitää muuten, ja antaa ne skooterin avaimet ja kaularistin?Jos noita asioita ei ole rippikoulussasi opetettu, siellä ei ole toimittu rippikoulusuunnitelman mukaisesti.
- ap.
nmethyusnm et kirjoitti:
Jos noita asioita ei ole rippikoulussasi opetettu, siellä ei ole toimittu rippikoulusuunnitelman mukaisesti.
Uskallan epäillä, että rippikoulussa ei tällaisia käytännössä opeteta:
"rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
Suunnitelmassa voi hyvinkin olla. - :-)
ap. kirjoitti:
Uskallan epäillä, että rippikoulussa ei tällaisia käytännössä opeteta:
"rippikoulun käynyt on saanut vähintään perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
Suunnitelmassa voi hyvinkin olla.Kaikissa rippikouluissa (yli 20), joissa olen itse ollut, on opetettu.
Ikävä kyllä, rippikoulussaKAAN ei kaikki opetus mene perille. - Ap.
:-) kirjoitti:
Kaikissa rippikouluissa (yli 20), joissa olen itse ollut, on opetettu.
Ikävä kyllä, rippikoulussaKAAN ei kaikki opetus mene perille."Ikävä kyllä, rippikoulussaKAAN ei kaikki opetus mene perille."
- Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi opetuksen perille menon vaikeus on opetettavissa?
Voisiko olla niin, että idea opettaa
"perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
15-vuotiaalle ei ole hyvä eikä otollinen?
15-vuotiaan maailmassa uskolla ja Jumalalla on muu kuin hallinnollinen merkitys,
ja tuon ikäisen maailmassa harvoilla on voimakasta innostusta kirkon hallintoa kohtaan.
Eikö näitä asioita voisi koko ajan pitää esillä, ja erityisesti kirkollisten vaalien yhteydessä? Keski-ikäisiä tai nuorempiakin teini-iän myllerrysten jälkeen erityisesti saattaisi kiinnostaa tällainen. - :-)
Ap. kirjoitti:
"Ikävä kyllä, rippikoulussaKAAN ei kaikki opetus mene perille."
- Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi opetuksen perille menon vaikeus on opetettavissa?
Voisiko olla niin, että idea opettaa
"perustiedot siitä, mitä kristinusko ja luterilaisuus sisältävät, mikä kirkko ja seurakunta on, miten kirkko ja sen hallinto toimii. "
15-vuotiaalle ei ole hyvä eikä otollinen?
15-vuotiaan maailmassa uskolla ja Jumalalla on muu kuin hallinnollinen merkitys,
ja tuon ikäisen maailmassa harvoilla on voimakasta innostusta kirkon hallintoa kohtaan.
Eikö näitä asioita voisi koko ajan pitää esillä, ja erityisesti kirkollisten vaalien yhteydessä? Keski-ikäisiä tai nuorempiakin teini-iän myllerrysten jälkeen erityisesti saattaisi kiinnostaa tällainen.En syyttänyt ketään. Totesin vain että kaikki opetettu ei jää mieleen. Ei missään.
- Ap.
:-) kirjoitti:
En syyttänyt ketään. Totesin vain että kaikki opetettu ei jää mieleen. Ei missään.
"En syyttänyt ketään. Totesin vain että kaikki opetettu ei jää mieleen. Ei missään."
... Joten? Mihin pyrit tällä toteamuksellasi?
En ymmärrä.
- Ap.
"Lasten ja nuorten suojelemiseksi ripari pitäisi kieltää alle 21 vuotiailta."
Olen aivan samaa mieltä, mutta eri syistä kuin sinä. Minulle usko oli tärkeä voimavara elämässäni, ennen rippikoulu. Rippikoulussa tuli tunne, että usko on surittamista, mihin ikinä ei voi yltää ja että uskoni on ollut aivan vääränlaista. Opettajat rippikoulun pappi olivat hyvin outoja, ja jotenkin häiriintyneen tuntuisia. Pappi mesosi, ja pelotteli kaikenlaiset asioiden synnillisyydellä. Tuli todella sairas vaikutelma. Isoset olivat rippikoulussa saadakseen lisäpisteitä jatko-opintoihinsa.
Toivoin, että olisi kerrottu seurakunnan toiminnasta ja kuinka siihen voi päästä mukaan. Seurakunnan toiminnasta kukaan ei osannut kertoa mitään. Sen sijaan pappi huutaen luokassa varoitteli erityisesti seksuaalisuuteen liityvistä asioista, jotka hänestä olivat erittäin pahoja. Muun muassa hänen mielestään oli hirvittävää, jos hän näki tytön ja pojan kävelevän liian lähellä toisiaan: hänelle tuli kertomansa mukaan halu suihkuttaa vettä paloruiskulla näiden väliin. Masturboinnin hän varoitteli vaikuttavan niin, että masturboivat nuori ei koskaan pysty parisuhteeseen. Yms tällaista jo silloin 15 vuotiaana täysin sairaalta kuulostanutta, mitä yhä edelleen ihmettelen.
Onko rippikoulu jäänne ajalta, jolloin suomalaiset eivät vielä käyneet kuin kansakoulun? Tai jo sitä edeltävältä ajalta, kun ei vielä osattu lukea?
Minä en kokenut rippikoululla olevan mitään yhteyttä uskoon, Jumalaan tai seurakuntaan. Kadun, että menin. Se vieraannutti minut Jumalasta.
Rippikoulu sopii suojattua elämää eläneiden perheiden hieman yksinkertaisille lapsille, jotka eivät muutenkaan ajattele itse mitään. Todellisen uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Hei ap,
Olipa kurja kuulla epäonnistuneesta rippikoulukokemuksestasi. Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla nuorista rippikoulu on positiivinen kokemus. Tietenkin leirin opettajilla on vastuu siitä, että opetus on laadukasta. Pelottelusta pitäisi olla nollatoleranssi. En itse hyväksy myöskään asioiden synnillistämistä.
Itse opetan itsetyydytyksestä, että on hyvä tuntea itsensä, jotta voi nauttia seksuaalisuudesta toisen kanssa. Kerron myös, miten 1800-luvun lopulla jaettiin vanhemmille oppaita, että heidän pitäisi iltaisin tarkistaa, onko lastensa kädet peiton päällä eikä alla, etteivät he vahingossakaan tutki sukupuolielimiään. Tällainen ajattelu on siis perin vanhanaikaista.
Rippikouluaika voisi parhaimmillaan olla etsikkoaikaa.
Olen todella pahoillani huonosta rippikoulukokemuksestasi. Voit antaa palautetta siitä suoraan omaan seurakuntaasi.
t. Maarit-pappi
- ap.
Voisiko palstalla kirjoittava pappi vastata ja kommentoida tähän kysymykseeni!
Hei ap,
Olen kommentoinut jo kolmella vastauksella. Käyppä lukemassa.
t. Maarit-pappi
- Ap.
Tiedän että rippikoulussa opetellaan uskontunnustus, käskyt ja Isämeidän rukous. Joitakin muitakin opetellaan ulkoa. Näiden opettelemiseksi ei tarvita rippikoulua.
Ehtoolliselle voivat mennä kaikki luterilaisessa kirkossa kastetut. Myös lapset.
Tiedän mitä rippikoulussa opetetaan. Olenhan siellä ollut itsekin. Nämä asiat voi oppia muuallakin, koska emme elä enää maaseudulla tiettömien taipaleiden takana, ja meillä kaikilla on mahdollisuus päästä kirkkoon, käyttää nettiä, kuunnella radiota ja hankkia tietoa muutenkin.
Omalla kohdallani rippikoulu oli fiasko mieleltään järkkyneen papin käytöksen vuoksi. En myöskään saanut sieltä tietoa kuinka olisin voinut päästä seurakuntayhteyteen, mitä nuortenilloissa tapahtuu, ja kuka sinne saa tulla.
Ilman rippikoulua olisin voinut jatkaa kasvamista omassa uskossani rauhassa kuten siihenkin asti.Hei Ap,
Olet oikeassa, että monia kristinuskon asioita voi opiskella itsenäisestikin. Ja monilla vanhemmat ja opettajatkin ovat niitä opettaneet. Mutta rippikoulussa on oma vetovoimansa. On mukava yhdessä rippikoulukavereitten kanssa märehtiä kristinuskon aarteita leirikivan ohella.
Oikeassa olet siinäkin, että ehtoollisellekin voi nykyään mennä ennen rippikouluikää eli vanhempiensa kanssa. Rippikoulu antaa oikeuden itsenäiseen ehtoollisellakäyntiin.
Olen pahoillani, että itselläsi oli kurja rippikoulukokemust. Toivottavasti asia puitiin teidän kanssanne. Rippikoulussa pitäisi pitää oppitunti seurakunnan nuorten toiminnoista kuten isoskoulutukseen hakeutumisesta.
t. Maarit-pappi- Vai että leirikivaa.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Ap,
Olet oikeassa, että monia kristinuskon asioita voi opiskella itsenäisestikin. Ja monilla vanhemmat ja opettajatkin ovat niitä opettaneet. Mutta rippikoulussa on oma vetovoimansa. On mukava yhdessä rippikoulukavereitten kanssa märehtiä kristinuskon aarteita leirikivan ohella.
Oikeassa olet siinäkin, että ehtoollisellekin voi nykyään mennä ennen rippikouluikää eli vanhempiensa kanssa. Rippikoulu antaa oikeuden itsenäiseen ehtoollisellakäyntiin.
Olen pahoillani, että itselläsi oli kurja rippikoulukokemust. Toivottavasti asia puitiin teidän kanssanne. Rippikoulussa pitäisi pitää oppitunti seurakunnan nuorten toiminnoista kuten isoskoulutukseen hakeutumisesta.
t. Maarit-pappiPidetäänkö todellisuudessa? "Rippikoulussa pitäisi pitää oppitunti seurakunnan nuorten toiminnoista kuten isoskoulutukseen hakeutumisesta."
Missä näin tapahtuu: "On mukava yhdessä rippikoulukavereitten kanssa märehtiä kristinuskon aarteita leirikivan ohella. " Voi miten teennäistä ja kiiltokuvamaista! Realiteetti sitten jotain aivan muuta. - jmwroahb
Vai että leirikivaa. kirjoitti:
Pidetäänkö todellisuudessa? "Rippikoulussa pitäisi pitää oppitunti seurakunnan nuorten toiminnoista kuten isoskoulutukseen hakeutumisesta."
Missä näin tapahtuu: "On mukava yhdessä rippikoulukavereitten kanssa märehtiä kristinuskon aarteita leirikivan ohella. " Voi miten teennäistä ja kiiltokuvamaista! Realiteetti sitten jotain aivan muuta.Jos sinun leirilläsi ei ollut kivaa eikä ollut tuntia seurakunnan nuoristotyöstä, ei se tarkoita, että muilla ripareilla ei olisi ollut.
Itse olen ollut noin 20 riparilla - omallani, isosena, opettajana - ja kaikilla on puhuttu vähintään sen yhden oppitunnin verran seurakunnan nuorisotyöstä. Rippikouluihin on yleensä kuulunut myös käynti ennen leiriä vähintään yhdessä nuorten illassa. isoskoulutuksesta on kerrottu ja jo leirillä on saanut siihen ilmoittautua.
Ikävää on, että kaikissa seurakunnissa ei rippikoulua pidetä rippikoulusuunnitelman mukaisesti. Ikävää on myös se, että kaikki kirkon työntekijät eivät ole motivoituneita ja/tai kyvykkäitä rippikoulun pitämiseen ja nuorten kohtaamiseen. Useimmat kuitenkin ovat. Jos useimmat rippikoulut eivät olisi myös nuorten mielestä onnistuneita, ei rippikoulu ja isostoiminta olisi niin suosittua kuin on. - Ap.
jmwroahb kirjoitti:
Jos sinun leirilläsi ei ollut kivaa eikä ollut tuntia seurakunnan nuoristotyöstä, ei se tarkoita, että muilla ripareilla ei olisi ollut.
Itse olen ollut noin 20 riparilla - omallani, isosena, opettajana - ja kaikilla on puhuttu vähintään sen yhden oppitunnin verran seurakunnan nuorisotyöstä. Rippikouluihin on yleensä kuulunut myös käynti ennen leiriä vähintään yhdessä nuorten illassa. isoskoulutuksesta on kerrottu ja jo leirillä on saanut siihen ilmoittautua.
Ikävää on, että kaikissa seurakunnissa ei rippikoulua pidetä rippikoulusuunnitelman mukaisesti. Ikävää on myös se, että kaikki kirkon työntekijät eivät ole motivoituneita ja/tai kyvykkäitä rippikoulun pitämiseen ja nuorten kohtaamiseen. Useimmat kuitenkin ovat. Jos useimmat rippikoulut eivät olisi myös nuorten mielestä onnistuneita, ei rippikoulu ja isostoiminta olisi niin suosittua kuin on."Jos sinun leirilläsi ei ollut kivaa eikä ollut tuntia seurakunnan nuoristotyöstä, ei se tarkoita, että muilla ripareilla ei olisi ollut. "
Kirkon toiminta ei saa olla venäläistä rulettia. 15-vuotias on herkässä kehitysvaiheessa. Mukana olevat isoset saattavat myös olla mitä sattuu, hehän ovat lapsia vielä. Rippikoulu/leiri toimintaan liittyy niin monia riskitekijöitä kulloinkin ohjaajan roolissa toimien ihmisten taholta, että se ei ole mitenkään tasalaatuista toimintaa.
Rujo näkemys tuo nimimerkin jmwroahb, että mitäs väliä yksittäisten ihmisten kokemuksilla on, kun joillakin ja jmwroahb:lla itsellään on ollut positiivinen kokemus. Tämä on sitä aktiivikristillisyyttä selkeimmillään.
"Uskonnollista väkivaltaa voi olla myös toisen muistuttaminen siitä, että todellisen uskovaisen on sopeuduttava kaikenlaisen kohteluun, " kantaa ristinsä", olla nöyrä ja kestää se osa, jonka Jumala on antanut."
Myös minun kokemukseni on merkityksellinen omassa elämässäni, vaikka sillä ei 20 riparilla olleelle papille mitään merkitystä olekaan.
"lasten terveen uskonnollisen kehityksen ahdasmielisellä kasvatuksella, jolloin lapsen kyky saada aikuisena uskonnosta tukea elämälleen voi heikentyä." - jmwroahb
Ap. kirjoitti:
"Jos sinun leirilläsi ei ollut kivaa eikä ollut tuntia seurakunnan nuoristotyöstä, ei se tarkoita, että muilla ripareilla ei olisi ollut. "
Kirkon toiminta ei saa olla venäläistä rulettia. 15-vuotias on herkässä kehitysvaiheessa. Mukana olevat isoset saattavat myös olla mitä sattuu, hehän ovat lapsia vielä. Rippikoulu/leiri toimintaan liittyy niin monia riskitekijöitä kulloinkin ohjaajan roolissa toimien ihmisten taholta, että se ei ole mitenkään tasalaatuista toimintaa.
Rujo näkemys tuo nimimerkin jmwroahb, että mitäs väliä yksittäisten ihmisten kokemuksilla on, kun joillakin ja jmwroahb:lla itsellään on ollut positiivinen kokemus. Tämä on sitä aktiivikristillisyyttä selkeimmillään.
"Uskonnollista väkivaltaa voi olla myös toisen muistuttaminen siitä, että todellisen uskovaisen on sopeuduttava kaikenlaisen kohteluun, " kantaa ristinsä", olla nöyrä ja kestää se osa, jonka Jumala on antanut."
Myös minun kokemukseni on merkityksellinen omassa elämässäni, vaikka sillä ei 20 riparilla olleelle papille mitään merkitystä olekaan.
"lasten terveen uskonnollisen kehityksen ahdasmielisellä kasvatuksella, jolloin lapsen kyky saada aikuisena uskonnosta tukea elämälleen voi heikentyä."En sanonut että sinun huonolla kokemuksella ei ole väliä - vaan että sitä et voi yleistää koskemaan koko rippikoulua. Valtaosalla nuorista on positiivinen kokemus rippikoulusta kaikkien tutkimusten mukaan. On ikävää, että huonojakin kokemuksia on.
Toisaalta MIKÄÄN lasten ja nuorten toiminta ei ole mahdollista, jos muutaaman huonon kokemuksen takia toiminta pitää lopettaa. Huonoja kokemuksia jää ihmisille myös huonoista urheiluohjaajista, huonoista pianonsoiton opettajista, huonoista opettajista...
Se on ikävää, ilman muuta, eikä kenenkään huonoa kokemusta voi vähätellä. Samalla niin kauan kuin ihmiset tekevät työtä, on aina mahdollisuus siihen, että joukossa on työntekijöitä, jotka eivät alalle sovi.
Ps. En ole pappi. - Ap.
jmwroahb kirjoitti:
En sanonut että sinun huonolla kokemuksella ei ole väliä - vaan että sitä et voi yleistää koskemaan koko rippikoulua. Valtaosalla nuorista on positiivinen kokemus rippikoulusta kaikkien tutkimusten mukaan. On ikävää, että huonojakin kokemuksia on.
Toisaalta MIKÄÄN lasten ja nuorten toiminta ei ole mahdollista, jos muutaaman huonon kokemuksen takia toiminta pitää lopettaa. Huonoja kokemuksia jää ihmisille myös huonoista urheiluohjaajista, huonoista pianonsoiton opettajista, huonoista opettajista...
Se on ikävää, ilman muuta, eikä kenenkään huonoa kokemusta voi vähätellä. Samalla niin kauan kuin ihmiset tekevät työtä, on aina mahdollisuus siihen, että joukossa on työntekijöitä, jotka eivät alalle sovi.
Ps. En ole pappi." Valtaosalla nuorista on positiivinen kokemus rippikoulusta kaikkien tutkimusten mukaan."
Olisi mielenkiintoista lukea ja tutustua noihin tutkimuksiin, joita ilmeisesti on tehty useampia.
Voisitko linkittää tännekin niitä, joihin viittaat ja joihin itse olet tutustunut.
Hei Ihmettelen,
Alussa oli Kaste- ja lähetyskäsky (Matt.28:18-20). Se, joka on kastettu, on oikeutettu kuulemaan opetusta siitä uskosta, johon hänet on kastettu (tai kastetaan rippikoulun päätteeksi).
Nykyään rippikoulussa opetellaan kristinuskon perusasioita. Opiskelu tapahtuu monilla erilaisilla tavoilla. Yhdessä eläminen on vähintään yhtä suuressa roolissa kuin itse oppimiskokonaisuudet. Nuoret ryhmäytetään hyvin.
Rippikoulu on noin puolen vuoden jakso nuoren elämässä. Rippikoulun voi toki käydä armeijassa tai yksityisrippikoulussakin. Järjestetäänpä jossakin aikuisille ryhmämuotoisiakin rippikouluja.
Mutta kysyin 15-vuotiaiden rippikoulusta. Rippikoulun oppisisältö kattaa kolme eri uskonkappaletta: ihmettelyjä Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Mietitään omaa paikkaa maailmassa. Rippikoulussa keskustellaan kuolemasta, syntymästä, seksuaalisuudesta, sakramenteista, diakoniasta, kirkkovuodesta, uskontunnustuksesta, Jeesuksesta, taivaasta ja helvetistä, elämänvalinnoista, elämästä, perheestä, luomisesta, sovituksesta ja lunastuksesta, Raamatusta, Pyhästä Hengestä...
Rippikoulun voi käydä osallistumatta konfirmaatioon. Mutta suurin osa haluaa rippjuhlat. Nuori on näiden juhlien päähenkilö. Konfirmaatio tarkoittaa suomeksi vahvistamista. Nuori on saanut rippikoulussa opetusta siitä uskosta, johon hänet on kastettu usein jo vauvana. Hän tietää vähän enemmän kristinuskon Jumalasta ja siitä, miten rakastavasti Jumala suhtautuu ihmisiin.
Konfirmaatiossa hän lausuu yhdessä rippikoulukavereittensa kanssa uskontunnustuksen, jonka hänen vanhempansa ja kumminsa ovat lausuneet hänen kastejuhlissaan. Heiltä myös kysytään, haluavatko he Jumalan armon avulla ooisttaa tämän uskon elämässään. Korostan sanaa: Jumalan armon avulla. Pienikin usko siis riittää.
Kysymys tarkoittaa, haluaako hän elää kristittynä eli yrittää rakastaa ja kunnoittaa toisia ihmisiä ja Jumalaa parhaansa mukaan. Haastava kysymys, mutta onneksi Jumala lupaa olla siinä mukana. Sen merkiksi nuori siunataan konfirmaatiossa.
Rippikoulun käyminen antaa kirkon jäsenelle oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmaation jälkeen hän voi myös osallistua ehtoolliselle itsenäisesti sekä toimia kummina. Ja 16 vuotiaana hän saa äänestää kirkollisissa vaaleissa tietyin edellytyksin ja 18v käydä itse ehdokkaaksi.
Huikea koulu, eikö vain? Itselleni ainakin työni parhautta.
t. Maarit-pappi- ateistix
"Rippikoulun käyminen antaa kirkon jäsenelle oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmaation jälkeen hän voi myös osallistua ehtoolliselle itsenäisesti sekä toimia kummina. Ja 16 vuotiaana hän saa äänestää kirkollisissa vaaleissa tietyin edellytyksin ja 18v käydä itse ehdokkaaksi."
- Miksi rippikoulu on edellytys kirkolliselle vihkimiselle? Kysyttekö ehtoolliselle osallistuvalta on konfirmaatio suoritettu? Miksi 16-vuotias voi äänestää seurakuntavaaleissa, mutta ei erota kirkosta?
- Ap.
Eikö nämä rippikoulun asiat, joiden perusteella saadaan oikeus äänestää kirkollisissa vaaleissa, kirkkohäihin ja kummina toimimiseen, voisi opettaa kolmessa tunnissa?
Eliminoitaisiin häiriintyneiden ja mielenterveysongelmaisten pappien häiriköinti.
Omasta ja monen muun tuttuni huonon rippikoulukokemuksen pohjalta näin vältyttäisiin turmelemasta herkässä kehitysvaiheessa elävän nuoren uskoa, joka voi olla hänelle merkittävä voimavara esimerkiksi vaikeassa ja haastavassa elämäntilanteessa.
Olen keskustellut muutaman luterilaisen kirkon papin kanssa kokemuksistani, sillä luulin olevani ainut rippikouluun pettynyt. Näin ei todellakaan ole. En tiedä minkälaisella otannalla tutkimus rippikoulutyytyväisyydestä on tehty. Monet ovat pettyneitä. Ilmeisesti sellaiset, joilla on ollut odotuksia.
Rippikoulun suorittaminen onkin siis ennen kaikkea byrokraattinen asia, ehto mainitsemillesi asioille. Uskon kanssa sillä ei ole tarkoituskaan olla mitään tekemistä, eikä tarkoitus olekaan kertoa seurakunnan toiminnasta. Nyt ymmärrän pettymykseni paremmin. Kun näin on, olisi mielestäni reilua jättää intiimit aiheet kuten henkilökohtainen uskonelämä, seurustelu- ja ystävyyssuhteiden ronkkiminen, ja masturbaation tarkoitus suosiolla kokonaan käsittelemättä. Nämähän eivät vaikuta millään tavalla kirkollisvaaleihin, avioliittoon tai kummiuteen.
Rippikoulu soveltuu varmaan hyvin nuorille, jotka ovat saaneet elää suojeltua elämää, ja ovat mielellään ikäisiään hieman lapsekkaampia, ja joilla on varakkaat vanhemmat ja suku, joilta odottaa hienoja lahjoja. Tämä kai suurin innostuksen aihe on ja merkittävin motiivi rippikouluun. Ja sopii hyvin lapsellisille nuorille, jotka eivät hengellisistä asioista ole perillä tai kiinnostuneita. Olin itse täysin väärällä motiivilla liikkeellä, kun minulle uskonasiat olivat elinehto.
"Huikea koulu, eikö vain? " - Huikean kauhea ja traumaattinen kokemus. Minulle rippikoulu oli Jumalasuhteeni tuho. Olen nyt keski-ikäisenä muistelemassa, että mitä se uskoni olikaan ennen rippikoulua. Yritän saada sen takaisin, mitä luterilainen kirkko minulta varasti.Hei Ap,
Mainitset, että olet keski-ikäinen. Valitettavasti 70-80 luvulla tietyillä paikkakunnilla vaikutti rippikouluissa ns. viidesläisyys, joka harrasti tätä pelottelua ja asioiden synnistämistä. Omassa rippikoulussani ei tällaista esiintynyt, mutta paikkakunnallamme yleisesti muuten. Ollessani nuorisotyössä isosena kuulin, kyllä syntilistoja jne. Ne hämmensivät nuorta mieltä - en kiellä sitä.
Sen seurauksena Suomen kirkon rippikoulut ovat 90-luvulta alkaen saaneet melkoisen muodonmuutoksen. Peruslähtökohtana on nuoren arvostaminen ja turvallinen ilmapiiri. Piispaintarkastuksissa tarkistetaan myös rippikouluopetusta. Sehän pohjautuu piispainkokouksen antamaan oppimäärään ja materiaaliin.
Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja. Mutta ne voi kääntää voimavaroiksi ja selviämistarinoiksi. Hyvä, että jaoit pahasta olostasi ja asenteestasi rippikoulua kohtaan.
t. Maarit-pappi- Ap,
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Ap,
Mainitset, että olet keski-ikäinen. Valitettavasti 70-80 luvulla tietyillä paikkakunnilla vaikutti rippikouluissa ns. viidesläisyys, joka harrasti tätä pelottelua ja asioiden synnistämistä. Omassa rippikoulussani ei tällaista esiintynyt, mutta paikkakunnallamme yleisesti muuten. Ollessani nuorisotyössä isosena kuulin, kyllä syntilistoja jne. Ne hämmensivät nuorta mieltä - en kiellä sitä.
Sen seurauksena Suomen kirkon rippikoulut ovat 90-luvulta alkaen saaneet melkoisen muodonmuutoksen. Peruslähtökohtana on nuoren arvostaminen ja turvallinen ilmapiiri. Piispaintarkastuksissa tarkistetaan myös rippikouluopetusta. Sehän pohjautuu piispainkokouksen antamaan oppimäärään ja materiaaliin.
Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja. Mutta ne voi kääntää voimavaroiksi ja selviämistarinoiksi. Hyvä, että jaoit pahasta olostasi ja asenteestasi rippikoulua kohtaan.
t. Maarit-pappiTämä nyt oli kärsimyksen kuormassani viimeinen pisara! "Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja."
Voi tätä raivon määrää, minkä tämäkin vastaus aiheutti. Mitä kaikkia sanoja mieleeni tästä tuleekaan. en voi kirjoittaa, koska ne ovat painokelvottomia. Onneksi olen jo eronnut kirkosta, ettei tämän vuoksi tarvitse nähdä vaivaa. Ap, kirjoitti:
Tämä nyt oli kärsimyksen kuormassani viimeinen pisara! "Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja."
Voi tätä raivon määrää, minkä tämäkin vastaus aiheutti. Mitä kaikkia sanoja mieleeni tästä tuleekaan. en voi kirjoittaa, koska ne ovat painokelvottomia. Onneksi olen jo eronnut kirkosta, ettei tämän vuoksi tarvitse nähdä vaivaa.Hei Ap,
Mikä sinua vastauksessani raivostutti?
Menneisyyttään, kipeitäkään kohtia ei voi muuttaa. Mutta kirkko on muuttanut toimintatapojaan ja kontrolliaan yksittäisten rippikoulujenkin suhteen.
Olen pahoillani, jos en nyt ymmärrä, mitä ajat takaa.
t. Maarit-pappi- tuppaan väliin
Ap, kirjoitti:
Tämä nyt oli kärsimyksen kuormassani viimeinen pisara! "Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja."
Voi tätä raivon määrää, minkä tämäkin vastaus aiheutti. Mitä kaikkia sanoja mieleeni tästä tuleekaan. en voi kirjoittaa, koska ne ovat painokelvottomia. Onneksi olen jo eronnut kirkosta, ettei tämän vuoksi tarvitse nähdä vaivaa.Niin, minäkin olen ihan Maaritin kannalla siinä, että menneisyyttä ei voi muuttaa, ei omaansa eikä muiden.
Rippikoulusi oli sinulle fiasko, huono kokemus. Se mikä on tapahtunut, on tapahtunut. Voitko ajatella, että haluat korvauksen siitä. Nyt otat kaiken kaksin verroin takaisin. Seurakunnassasi on varmasti yhtä ja toista sopivaa toimintaa. Kenties sinua tarvitaan vapaaehtoisena. Tai lähtisitkö vielä opiskelemaan jotain kirkon alaa. Hyödynnät kokemuksesi, ettei sellaiset ikävyydet, joita sinä kohtasit, enää jatku. - leimakirves?
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Ap,
Mainitset, että olet keski-ikäinen. Valitettavasti 70-80 luvulla tietyillä paikkakunnilla vaikutti rippikouluissa ns. viidesläisyys, joka harrasti tätä pelottelua ja asioiden synnistämistä. Omassa rippikoulussani ei tällaista esiintynyt, mutta paikkakunnallamme yleisesti muuten. Ollessani nuorisotyössä isosena kuulin, kyllä syntilistoja jne. Ne hämmensivät nuorta mieltä - en kiellä sitä.
Sen seurauksena Suomen kirkon rippikoulut ovat 90-luvulta alkaen saaneet melkoisen muodonmuutoksen. Peruslähtökohtana on nuoren arvostaminen ja turvallinen ilmapiiri. Piispaintarkastuksissa tarkistetaan myös rippikouluopetusta. Sehän pohjautuu piispainkokouksen antamaan oppimäärään ja materiaaliin.
Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja. Mutta ne voi kääntää voimavaroiksi ja selviämistarinoiksi. Hyvä, että jaoit pahasta olostasi ja asenteestasi rippikoulua kohtaan.
t. Maarit-pappiMitäpä jos et taas syyttäisi viidesläisyyttä, kun et tiedä missä tai minkälaisessa rippikoulussa kysyjä on ollut. Kyllä niitä syntilistoja ja tiukkapipoja löytyy muualtakin - vaikkapa lestadiolaisuudesta, mutta ihan peruskirkonkin piiristä ilman mitään herätysliiketaustaa. Yksilöt ovat yksilöitä ja jokaisessa liikkeessä on parempia ja huonompia rippikouluopettajia.
- nnn
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Ap,
Mainitset, että olet keski-ikäinen. Valitettavasti 70-80 luvulla tietyillä paikkakunnilla vaikutti rippikouluissa ns. viidesläisyys, joka harrasti tätä pelottelua ja asioiden synnistämistä. Omassa rippikoulussani ei tällaista esiintynyt, mutta paikkakunnallamme yleisesti muuten. Ollessani nuorisotyössä isosena kuulin, kyllä syntilistoja jne. Ne hämmensivät nuorta mieltä - en kiellä sitä.
Sen seurauksena Suomen kirkon rippikoulut ovat 90-luvulta alkaen saaneet melkoisen muodonmuutoksen. Peruslähtökohtana on nuoren arvostaminen ja turvallinen ilmapiiri. Piispaintarkastuksissa tarkistetaan myös rippikouluopetusta. Sehän pohjautuu piispainkokouksen antamaan oppimäärään ja materiaaliin.
Menneisyyttään ei voi muuttaa, ei kipeitäkään muistoja. Mutta ne voi kääntää voimavaroiksi ja selviämistarinoiksi. Hyvä, että jaoit pahasta olostasi ja asenteestasi rippikoulua kohtaan.
t. Maarit-pappi"Valitettavasti 70-80 luvulla tietyillä paikkakunnilla vaikutti rippikouluissa ns. viidesläisyys, joka harrasti tätä pelottelua ja asioiden synnistämistä."
70-80-luvuilla luterilaisuus käytännössä oli pitkälti viidesläisyyttä, muodossa tai toisessa. Vasta sen jälkeinen karismaattisuuden lisääntyminen viidesläisyydessä, naispappeuden hyväksyminen kirkossa, suhde homoihin ja evoluutioteoriaan (johon siihenkään kirkko ei vielä tuolloin ollut uskaltanut ottaa virallisesti kantaa) ym. ovat tehneet jonkinlaista hakurakoa viidesläisten ja kirkon virallisemman puolen välillä, ellei peräti synnyttänyt tuon jälkimmäisen nykymuodossaan. - Ap.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Ap,
Mikä sinua vastauksessani raivostutti?
Menneisyyttään, kipeitäkään kohtia ei voi muuttaa. Mutta kirkko on muuttanut toimintatapojaan ja kontrolliaan yksittäisten rippikoulujenkin suhteen.
Olen pahoillani, jos en nyt ymmärrä, mitä ajat takaa.
t. Maarit-pappiAlentuva tekopyhyytesi loukkaa.
leimakirves? kirjoitti:
Mitäpä jos et taas syyttäisi viidesläisyyttä, kun et tiedä missä tai minkälaisessa rippikoulussa kysyjä on ollut. Kyllä niitä syntilistoja ja tiukkapipoja löytyy muualtakin - vaikkapa lestadiolaisuudesta, mutta ihan peruskirkonkin piiristä ilman mitään herätysliiketaustaa. Yksilöt ovat yksilöitä ja jokaisessa liikkeessä on parempia ja huonompia rippikouluopettajia.
Minulla kävi sellainen tuuri, että rippileirini toinen ohjaaja oli vanhoillislestadiolainen. Leirillä paljastui lestadiolaisen oikea karva (olin tutustunut henkilöön aiemmin partion kautta), ja se oli viimeinen niitti minun uskolleni.
Tuuria oli siis siinä, että tämä lestadiolainen sai sekopäisillä tarinoillaan minut vakuuttuneeksi, etten halua olla mukana moisessa järjenvastaisessa lahkossa.
Olen kolmen lapsen kummi, kirkkoon kuulumatta. Kummeutta hoidan niin kuin valtaosa Suomen "uskovaisistakin" kummeista, maallisesti, ilman minkään sortin uskonnollista viitettä.- Ap.
bg-ope kirjoitti:
Minulla kävi sellainen tuuri, että rippileirini toinen ohjaaja oli vanhoillislestadiolainen. Leirillä paljastui lestadiolaisen oikea karva (olin tutustunut henkilöön aiemmin partion kautta), ja se oli viimeinen niitti minun uskolleni.
Tuuria oli siis siinä, että tämä lestadiolainen sai sekopäisillä tarinoillaan minut vakuuttuneeksi, etten halua olla mukana moisessa järjenvastaisessa lahkossa.
Olen kolmen lapsen kummi, kirkkoon kuulumatta. Kummeutta hoidan niin kuin valtaosa Suomen "uskovaisistakin" kummeista, maallisesti, ilman minkään sortin uskonnollista viitettä.Nimenomaan tämäntyyppisestä tuuripelistä johtuen toivon, että koko rippikoulukäytäntö 15-vuotiaiden osalta lopetettaisiin. Ei riitä, että osalla nuorista käy hyvä onni, ja he "saavat viettää leirikivaa" ja "hoilata riparilauluja". Nuorissa on tulevaisuus, mutta täytyy ottaa huomioon että jokaisella nuoreLLA ON TULEVAISUUS. Ylimääräisiä riskejä tähän ikävaiheeseen ei saa ladata.
Jokainen nuori on tärkeä. Ihan jokainen.
- Mirka ,..:-)
Olen edelleen sitämieltä että ripari on kirkon tehokkain ase lasten uskonnolliseen aivopesuun. Kirkkohäät ja kummeus ovat vai huonoja syöttejä millä kukaan ei tee yhtään mitään.
En näe kirkkohäissä ja kummeudessa mitään hienoa.
Rahan ja vallan takia kirkko pitää rippikoulua tärkeänä. Suuri jäsenmäärä on valtaa. Lähes 1/3 kirkon jäsenistä on alle 18v pakkoliitettyjä lapsia. - ap.
En siltikään ymmärrä vieläkään, miksi tällainen rippikoulu- rippileiri -käytäntö Suomessa on. Samat tavoitteet voitaisiin saavuttaa ilman rippileiriä. Ei siellä kukaan mitään opi eikä ole tarkoituskaan. Tyhjää toimintaa. Missään muualla maailmassa tällaista rippikoulutoimintaa ei ole. Toivon että se lopetettaisiin Suomessakin.
Säästyneet varat voitaisiin käyttää johonkin vähemmän haitalliseen ja enemmän hyödylliseen. Esimerkiksi yksinäisille vanhuksille, tai syrjäytymisvaarassa oleville nuorille, varattomille lapsiperheille, asunnottomille. - Nuoret uskoon!
Nuorissa on tulevaisuus.
- Ap.
Rippikoulun tarkoitus ei ole auttaa nuoria uskonelämässä. Oma uskoni oli ilman rippikoulua säilynyt, ja kasvanut. Usko on lapselle, nuorelle, aikuiselle ja vanhukselle voimavara. Sitä ei saa ronkkia ja rassata kuoliaaksi kirkon toimesta.
- Kuitu
Ap. kirjoitti:
Rippikoulun tarkoitus ei ole auttaa nuoria uskonelämässä. Oma uskoni oli ilman rippikoulua säilynyt, ja kasvanut. Usko on lapselle, nuorelle, aikuiselle ja vanhukselle voimavara. Sitä ei saa ronkkia ja rassata kuoliaaksi kirkon toimesta.
"Usko on lapselle, nuorelle, aikuiselle ja vanhukselle voimavara. Sitä ei saa ronkkia ja rassata kuoliaaksi kirkon toimesta."
Kirkon täytyy miettiä sitä, että vain 15% lapsista ja nuorista uskoo, että Jumala on olemassa. Rippileirin kautta uskolle altistetaan yhä yli 80% heistä. Kyllä riparit tuovat lisää jäseniä kirkolle, vaikka joidenkin jo valmiiksi uskossa olevien näkemykset leirin aikana saattavatkin muuttua.
Kirkko ei voi tässä asiassa ajatella asiaa yksilöiden kannalta, vaan yhteisönä. Tärkeintä on pitää kristillinen yhteisö - eli kirkko - hengissä. Lähes kaikki nuoret palaavat leiriltä aivan yhtä uskonnottomina kuin olivatkin. Joillakin saattaa tulla parin viikon tai kuukauden mittainen uskonnollinen jakso elämään. Jotkut kuitenkin "hurahtavat uskoon" loppuelämäkseen.
Ilman rippikouluja luterilainen kirkko olisi täysin pulassa. - beyum
Kuitu kirjoitti:
"Usko on lapselle, nuorelle, aikuiselle ja vanhukselle voimavara. Sitä ei saa ronkkia ja rassata kuoliaaksi kirkon toimesta."
Kirkon täytyy miettiä sitä, että vain 15% lapsista ja nuorista uskoo, että Jumala on olemassa. Rippileirin kautta uskolle altistetaan yhä yli 80% heistä. Kyllä riparit tuovat lisää jäseniä kirkolle, vaikka joidenkin jo valmiiksi uskossa olevien näkemykset leirin aikana saattavatkin muuttua.
Kirkko ei voi tässä asiassa ajatella asiaa yksilöiden kannalta, vaan yhteisönä. Tärkeintä on pitää kristillinen yhteisö - eli kirkko - hengissä. Lähes kaikki nuoret palaavat leiriltä aivan yhtä uskonnottomina kuin olivatkin. Joillakin saattaa tulla parin viikon tai kuukauden mittainen uskonnollinen jakso elämään. Jotkut kuitenkin "hurahtavat uskoon" loppuelämäkseen.
Ilman rippikouluja luterilainen kirkko olisi täysin pulassa." Rippileirin kautta uskolle altistetaan yhä yli 80% heistä. "
Rippileiri on vapaaehtoinen - kuten rippikoulukin, ilman leiriosuutta. Joten kyllä sinne tulevat ihan itse itsensä altistavat uskolle, kun päättävät osallistua. Kuitu kirjoitti:
"Usko on lapselle, nuorelle, aikuiselle ja vanhukselle voimavara. Sitä ei saa ronkkia ja rassata kuoliaaksi kirkon toimesta."
Kirkon täytyy miettiä sitä, että vain 15% lapsista ja nuorista uskoo, että Jumala on olemassa. Rippileirin kautta uskolle altistetaan yhä yli 80% heistä. Kyllä riparit tuovat lisää jäseniä kirkolle, vaikka joidenkin jo valmiiksi uskossa olevien näkemykset leirin aikana saattavatkin muuttua.
Kirkko ei voi tässä asiassa ajatella asiaa yksilöiden kannalta, vaan yhteisönä. Tärkeintä on pitää kristillinen yhteisö - eli kirkko - hengissä. Lähes kaikki nuoret palaavat leiriltä aivan yhtä uskonnottomina kuin olivatkin. Joillakin saattaa tulla parin viikon tai kuukauden mittainen uskonnollinen jakso elämään. Jotkut kuitenkin "hurahtavat uskoon" loppuelämäkseen.
Ilman rippikouluja luterilainen kirkko olisi täysin pulassa.Hei Kuitu,
Kirkko satsaakin rippikouluihin. Työntekijät koulutetaan ja suurin osa heistä on varsin motivoituneita rippikoulujen pitämiseen.
t. Maarit-pappi- Ap.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Kuitu,
Kirkko satsaakin rippikouluihin. Työntekijät koulutetaan ja suurin osa heistä on varsin motivoituneita rippikoulujen pitämiseen.
t. Maarit-pappiEn ollenkaan epäile seurakunnan työntekijöiden motiivia ja innostusta rippikoulun pitämiseen. Läheskään kaikilla työntekijöillä ja isosilla ei kuitenkaan ole edellytyksiä ja ymmärrystä herkässä kasvuvaiheessa elävien nuorten maailman ymmärtämiseen, ja kunnioittavaan kohtaamiseen.
Ehdotin tuolla ylempänä, että kirkko voisi panostaa enemmän nuorisotyöhon seurakunnassa. Sellaiseen, jossa olisi pitempi aikajänne kuin yksi viikko.
Hei kaikille!
Minusta tässä ketjussa menevät välillä rippikoulu ja rippikoululeiri sekaisin. Moni, joka käy rippikoulun, käy sen ilta- tai päivärippikouluna. Tällöin ei ole leirijaksoa ollenkaan. Leiriversio rippikoulusta ei ole pakollinen. Tämä rippikoulun ja rippileirin sotkeentuminen on itse asiassa aika yleistä, jopa niin, että nuoret eivät itse oikein edes sisäistä leirin ulkopuolista toimintaa rippikouluksi.
Sinikka-pappi- raqbn
Leiriversio rippikoulusta ei ole pakollinen.
Ylipäänsä rippikoulu ei ole pakollinen. Ei edes kirkon jäsenille. - Ap.
Mitä tarkoitat sekaisin menemisellä?
Itse en ole sekoittanut, vaan pidän näitä kahta saman asian erilaisina toteutuksina: rippikoulu ja rippileiri. Mitäköhän Maarit-pappi tällä viestilläsi haet?
"Minusta tässä ketjussa menevät välillä rippikoulu ja rippikoululeiri sekaisin. Moni, joka käy rippikoulun, käy sen ilta- tai päivärippikouluna. Tällöin ei ole leirijaksoa ollenkaan. Leiriversio rippikoulusta ei ole pakollinen. Tämä rippikoulun ja rippileirin sotkeentuminen on itse asiassa aika yleistä, jopa niin, että nuoret eivät itse oikein edes sisäistä leirin ulkopuolista toimintaa rippikouluksi. "
Rippikoulu tai leiri ei tietenkään ole pakollinen, kuten ei moni muukaan asia ihmisen elämässä. Silti monet nuoret haluavat sen suorittaa, koska kaikki muutkin ikätoverit. Sosiaalinen puoli, tarve kuulua porukkaan ja olla samanlainen on se suurin motiivi osallistumiselle. Ei rippikoulun anti sinänsä.
Itse olen kaikissa kirjoituksissani viitannut molempiin rippikoulun muotoihin. Rippileiri on yksi mahdollinen rippikoulun käymisen muoto. - Ap.
Ap. kirjoitti:
Mitä tarkoitat sekaisin menemisellä?
Itse en ole sekoittanut, vaan pidän näitä kahta saman asian erilaisina toteutuksina: rippikoulu ja rippileiri. Mitäköhän Maarit-pappi tällä viestilläsi haet?
"Minusta tässä ketjussa menevät välillä rippikoulu ja rippikoululeiri sekaisin. Moni, joka käy rippikoulun, käy sen ilta- tai päivärippikouluna. Tällöin ei ole leirijaksoa ollenkaan. Leiriversio rippikoulusta ei ole pakollinen. Tämä rippikoulun ja rippileirin sotkeentuminen on itse asiassa aika yleistä, jopa niin, että nuoret eivät itse oikein edes sisäistä leirin ulkopuolista toimintaa rippikouluksi. "
Rippikoulu tai leiri ei tietenkään ole pakollinen, kuten ei moni muukaan asia ihmisen elämässä. Silti monet nuoret haluavat sen suorittaa, koska kaikki muutkin ikätoverit. Sosiaalinen puoli, tarve kuulua porukkaan ja olla samanlainen on se suurin motiivi osallistumiselle. Ei rippikoulun anti sinänsä.
Itse olen kaikissa kirjoituksissani viitannut molempiin rippikoulun muotoihin. Rippileiri on yksi mahdollinen rippikoulun käymisen muoto.Anteeksi,
viestin kirjoittaja olikin Sinikka eikä Maarit. - dfgadf
raqbn kirjoitti:
Leiriversio rippikoulusta ei ole pakollinen.
Ylipäänsä rippikoulu ei ole pakollinen. Ei edes kirkon jäsenille.Minäkin olin kirkon jäsen parikymppiseksi asti. Isoveljeni tuumasi minulle rippikouluiässäni, että ei sinne oo pakko mennä, enkä mennyt. Olisko se kirkko hätistelly kirjeellä, en muista.
- Valheiden vahvistus
Rippikoulissa opetetaan samanaikaisesti, väärennettyä Jumalan lakia, ja väärennettyä evankeliumia: Gal.1:6-9.
Okei, pahoitteluni siis. Ymmärsin itse väärin.
Sinikka-pappi- Elämääeisenenempää..
Maarit-pappi
"Peloittelusta pitäisi olla nolla toleranssi,itse en hyväksmyöskään asioiden synnillistämistä."
Tämä on ollut tiedossakin,että hyväksyt valikoiden syntejä. Oletan,että mielestäsi nuorille tehtävät abortit eivät johdu synnillisestä sukupuolielämästä,vaan ehkäisyn pettämisestä.
So so nuoret,hieman huolellisuutta.- Ap.
Aborttiin päätyminen ei ole rippikoulu-aihepiiriin liittyvä kysymys, eikä myöskään huolellisuus-huolimattomuus -asia. Abortti-keskustelu ei kuulu tähän. Myötätuntoni kaikille, jotka omakohtaisesti joutuvat tai ovat joutuneet raskaudenkeskeytystä omalla tai läheisensä kohdalla harkitsemaan. Kipeitä asioita, mutta eivät millään tavalla sisälly rippikoulukeskustelun aihepiiriin edes kehällisesti.
- xgszf
Se on se vika kirkon toiminto joka on jotenkin säilyttänyt otteensa, mutta nyt sekin on lipsumassa. Riparille osallistuvien osuus tulee laskemaan ku lehmän häntä tulevaisuudessa.
Kohta sen suosio on rakas muisto vain kirkolle ja sen edustajille. Rippikoulu palvelee sen harhakuvan ylläpitämistä, että usko olisi nuorille erityisen tärkeä asia.
Ei sinne riparille mennä uskonasioiden takia vaan lähentymään vastakkaista sukupuolta, miksi ei samaakin, olemaan yhdessä ja pitämään hauskaa illalla kun aivopesuosuus on ohi päivän osalta, ja silmät kiiluen odotellaan rippilahjoja sukulaisilta ja kummeilta.- ripariope (ei pappi)
Ehkä ei alunperin uskonasioiden takia mennä - mutta jos riparin aikana nuoret vain odottavat sitä hauskanpitoa iltaisin, niin miten selität sen että riparilla jopa yli puolet leiriläisistä osallistuvat VAPAAEHTOISEEN rukoushetkeen. Ja he todella osallistuvat vapaaehtoisesti. Monilla leireillä lähes jokainen käy ainakin kerran katsomassa millainen se on, mutta monet leiriläiset tulevat joka ilta - vaikka muilla on samaan aikaan aivan omaa vapaa-aikaa ilman mitään järjestettyä vaihtoehto-ohjelmaa.
En tiedä, kuinka paljon juuri se rukous jokaiselle nuorelle merkitsee, enkä lähde sitä edes arvioimaan. Mutta selvästi monet kaipaavat sitä hiljaista ja rauhallista hetkeä illalla. - Ap.
ripariope (ei pappi) kirjoitti:
Ehkä ei alunperin uskonasioiden takia mennä - mutta jos riparin aikana nuoret vain odottavat sitä hauskanpitoa iltaisin, niin miten selität sen että riparilla jopa yli puolet leiriläisistä osallistuvat VAPAAEHTOISEEN rukoushetkeen. Ja he todella osallistuvat vapaaehtoisesti. Monilla leireillä lähes jokainen käy ainakin kerran katsomassa millainen se on, mutta monet leiriläiset tulevat joka ilta - vaikka muilla on samaan aikaan aivan omaa vapaa-aikaa ilman mitään järjestettyä vaihtoehto-ohjelmaa.
En tiedä, kuinka paljon juuri se rukous jokaiselle nuorelle merkitsee, enkä lähde sitä edes arvioimaan. Mutta selvästi monet kaipaavat sitä hiljaista ja rauhallista hetkeä illalla.Rukoushetkiä ja muitakin tämän tyyppisiä tapahtumia toivoisin järjestettävän
säännöllisesti
seurakunnissa. Itseni mukaan lukien on olemassa ihmisiä, joille usko on tärkeä asia. Uskovaisten yhteyteen, kristittyjen yhteyteen on vain äärimmäisen vaikea käytännössä päästä, koska kristittyjen piirit ovat erittäin sisäänpäinlämpiäviä. Mieluummin panostettaisiin säännölliseen toimintaan seurakunnassa, mihin kaikki saisivat osallistua, kuin viikon "nuotioleirikivaan", mikä sitten lopahtaa viikossa.
Iltarukoushetkeen voisi tulla kotoaankin, ja mielellään säännöllisesti ja jatkuvasti.
Rippikoulu/leiritoiminta vesittää uskonasioita, ja on turhan kallis investointi tulokseen nähden.
- elämääeisenenempää
Ap.
Rippikoulu on osaltaan nuoren edessä olevan elämän koulu. Turhan monen nuoren kohdalla elämä alkaa ei,toivotulla raskaudella ei mikään kadehdittava aloitus ja tämä kaikki rippikoulu opetuksen myötä vaikutuksella,joka sallii yhdynnät ennen avioliittoa vastoin Raamatun opetusta.
Tämä liittyy suoraan rippikouluun,eikä ole lainkaan kehällinen asia. On kevytkenkäistä rippikoulujen touhu. - keltsu
EI Yhtäänmitään, Erosin kirkosta Koska Se On Syvältä p,,,,,tä Miksi Maksaa Kirkollisveroa tuhanneneuroa vuodessa Täysin Tyhjästä ja Turhasta,,,,kallis pappi !!!
- Ap.
Kyselin muutama päivä sitten lähdeviitettä KAIKKIIN TUTKIMUKSIIN, joissa väitetään, että:
"Valtaosalla nuorista on positiivinen kokemus rippikoulusta kaikkien tutkimusten mukaan."
En saanut vastausta.
Mitähän nämä KAIKKI TUTKIMUKSET ovat, ja kenen tekemiä?- Ap.
Näistä tutkimuksista olisin edelleenkin kiinnostunut!
Minkä kaikkien tutkimusten mukaan?
"Valtaosalla nuorista on positiivinen kokemus rippikoulusta kaikkien tutkimusten mukaan."
- Tietääkö kukaan palstan papeista esimerkiksi näistä tutkimuksista?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262558- 1421915
- 661827
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351463KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561406Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771259Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet601216- 1171184
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591122Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571117