Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Taas tuli rakentavaa palautetta kohta 10-v pojalle...

pertti2

Lukijalle tiedoksi: Asiaan liittyy samanomaista taustaa ja vastaavia tapauksia pidemmältä ajalta.

Äiti oli käskenyt pojan (10-v) siivoamaan huoneensa. Jep, aihetta oli, sitä ei kielletä. Poika kun nyt on tavoiltaan vähän sellainen, että "ei se nyt niin tarkkaa ole" ja tavarat ym. pääsääntöisesti _eivät_ ole paikoillaan...

No, poika tarttui haasteeseen (/ryhtyi suorittamaan käskyä) ja ahkeroinnin tuloksena huoneesta tulikin mielestäni todella siisti. Siisti (varsinkin
ulkoisesti,) ja aivan eri mitä yleensä on totuttu näkemään.

Siivoustekniikka lopulta kuitenkin paljastui olevan tyyliä "tähän
laatikkoon niin paljon kuin mahtuu, ja loput seuraavaan..." Wow, tästä ei
äiti pitänyt alkuunkaan, vaan nollasi koko ahkeroinnin sanankäänteillä "Ei
tämä ole mitään siivousta!" ja jotain muuta sinnepäin . Anyway ei nähnyt
pojan näkemissä ponnisteluissa _mitään_ hyvää.

Hetimiten poika rynni itkien vessaan ja linnoittautui sinne. ...?..?..

Mitä ihmettä mä tuolle pojalle toivoisin, kun se jo näyttää ihan selkeitä vihan merkkejä äitiä kohtaan. Pelkään, että jos muutosta ei tapahtu, niin tulevaisuus ei kaikkien kohdalla näytä kovin valoisalta.

Mä olen niin väsynyt tohon "nollaamiseen" ja muuhun mitätöimiseen... Edellinen kuvaus oli siis vain yksi esimerkkitapaus monien joukosta. Toistuvien mitään aikaansaamattomien huomautusten ja vastaavien jälkeen olo on aika turhautunut.

Mä en kuitenkaan haluaisi luovuttaa tässä(kään) asiassa... Vinkatkaa viisaammat, mitä tehdä...

11

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoÄläLuovutaVaanTEE

      Siivotkaa se huone ja laatikot YHDESSÄ pojan kanssa!!
      10v on pieni vielä eikä välttämättä osaa..
      Heittäkää pois ja antakaa kierrätykseen tavara joita ei tarvita ja
      TEHKÄÄ ASIOITA YHDESSÄ!
      Eihän tähän tarvita viisautta vaan läsnäoloa ja rakkautta,kannustamista.

    • mieIenterveys

      Kumpi on tärkeämpää: se, että sinä et luovuta vai pojan mielenterveys? Tuollaisia nipottajaäitejä pitäisi kurittaa yhteiskunnan toimesta. Tosin käytäntö on päinvastainen.
      Eikö äiti tajua, että hän altistaa poikansa uhriksi, jota muut voivat käyttää hyväkseen? Hän altistaa poikansa koulukiusatuksi viemällä tältä itsetunnon täysin.

      Ajattele sinäkin poikaasi äläkä jääräpäisesti pidä kiinni periaattestasi olla luovuttamatta. Luovuta. Ota poikasi ja lähtekää. Jättäkää äiti yksin täydelliseen kotiinsa, jossa nurkat hohtaa ja kiiltää ynnä tavarat ovat ojennuksessa.

    • zeniä

      'Elämä on helpompaa, kun ottaa hieman löysin rantein. Monilla ihmisillä pipo alkaa kiristään ihan turhasta. Jos astuu koiranpaskaan, niin siihen ei ole pakko istua. Zen on hyvin yksinkertaista, kun sen oppii niin sen voi unohtaa. Kaikki avautuu kun tajuaa, että matka itsessään on tärkeä eikä päämäärä.'

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/815452

    • zeniä

      Zenissä suora omalla käytöksellä osoittaminen on arvokkaampaa kuin sanallinen selitys.

      Oletko sinä selittäjä vai pystytkö käytökselläsi osoittamaan sen, mikä on sinulle arvokasta?

      Oletko sinä tarinan kertoja elämäsi näytelmässä? Osallistutko itse omaan elämääsi?

    • Roska & koiranjätös

      Kyllähän se vaimosi yrittää poikaanne kasvattaa, vaikka metodit ovat huonot. Siivotkaa se pojan huone yhdessä ja viekää kierrätykseen turhat roinat.

      Vaimosi haluaa, että poika myös joskus löytäisi siivoamiaan tavaroita, joten tuo pojan siivoustekniikka on todella huono. Tavaroille pitäisi olla omat säilytyslaatikkonsa, eikä tyyliin sinne vaan kirjat ja legot samaan läjään.

      Vaikuttaa vähän siltä, että teillä ei enää "puhalleta yhteiseen hiileen". Olenko oikeassa?

    • sopiiko näin

      Varaa vaimollesi aika psykiatrille ettei hänen tarvitse omalla lapsellaan itseään terapoittaa.

      • ehdottomasti.

        Ja sulle kans, joka tossa aikaa suosittelet. Sulle pikaisesti.


    • Puu ei voi olla lila

      No jaa, muistuipa mieleen eräs iltapäivä -80 luvun loppupuolelta, kun äidin pyynnöstä (vai käskystä) olin siivonnut huoneen ja vieläpä laittanut lelut tarkasti oikeisiin laatikoihin (tyyliin muoviastiat ja kokkausvälineet samaan ja pikkuautot toiseen jne). En nyt muista, miksi nuo muovikorit olivat vielä siinä lattialla. Mutta äitee suuttui jostain (sai siis joka päivä "raivarin"), tuli huoneeseen ja kippasi kaikki 5-6 lelukoria keskelle lattiaa. Muistan kun itkuhuusin siinä vieressä että äiti ei saa tehdä noin. Oli se alle 10 vuotiaalle melkoinen iltapäivä. Vaikka kyllä sitä sai joka päivä kulkea varpaisillaan ja miettiä tarkasti mitä teki.

      Sitten oli niitä askartelutauluja, joissa neulalla ja villalangalla ommeltiin ääriviivat ja sitten sai värittää. Possusta tuli "väärän värinen" (ei vaaleanpunainen vaan beige vai peräti oranssi).

      Noista saisi vaikka kirjan aikaiseksi, jos ryhtyisi muistelemaan.

      Mutta muistissa on ja pysyy ja äiti saa multa sitten "vastalahjaa" lapsuuden vääryyksistä kun hällä ikä alkaa painaa... Miten se menikään? Sitä saa mitä tilaa ja tee toisille niinkuin haluat itsellesi tehtävän? JA jos ja kun hän kysyy, että miksi olen ilkeä ja väheksyn, niin sanon että itse kasvatit. Nauti nyt sitten kasvatuksesi tuloksesta.

      Mistä tuollaisia kasvattajia oikein tulee?
      Aloittajalle: tee jotain ja pikaisesti. ITseäni aina jäi vaivaamaan kun isä ei asiaan puuttunut koskaan. Se on sitten aloittajan asia, miten lähtee ongelmaa selvittämään.

      • otan osaa

        Tosi törkeä äiti.


      • 5+12

        Äitisi toimi väärin toimiessan noin. Kuitenkin koen sen olevan aika sairasta että suunnittelet kostoa tuolla tavalla. Tuollaiset ajatukset ovat sinänsä ihan normaaleja hetkittäin, noin pitkään jatkuneena ei. Mikset voisi oppia tuosta ja toimia itse esimerkilliseti ja oikein? Et ole yhtään äitiäsi parempi jos pistät pahan olon eteenpäin. Puhu äitisi kanssa asiasta, selvitä se. Jos se ole mahdollista, ajattele niin että itse olet parempi ihminen ja toimit kuten kuuluu. Myös äitiäsi kohtaan. Kostolla ei ikinä oikeasti saavuta mitään, pelkästään lyhyttä tyydytystä. Sekin tyydytyksen tunne usein muuttuu nopeasti tyhjyydeksi tai vastenmieliseksi tunteeksi.


    • oiuhgfdsfghj

      Minun 10 vuotias ei saa edes sukkia jalkaan (tällä hetkellä) jalkaan kysymättä "mitkä sukat" tää on sellainen vaihe. Huoneen siivous vaatii siisi aikuista lähes koko projetkin ajan lässnä. Joo ja hiuksia saa usein repiä päästä (siis minä omia) mutta aikuista 10 vuotia vielä tarvii minätueksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe