Yliennakoivat liikennevaloihin hidastelijat

ole hyvä

Opetetaanko oikeasti ajamaan noin että himmaillaan liikennevaloihin prkl 100 metriä ja kuitenkin joutuu pysähtymään, tosi ärsyttävää ajaa tollasen perässä.
Onneksi näitä ei ole kuin harvoin, säästätkö paljonko tälläisellä ajotyylillä?

Voi sitä sopivasti lasketella liikennevaloihin kaasu ylhäällä ja pysähtyä sitten tai
jos tuuri käy niin pääseekin liikkeestä jatkamaan. Sitten se että jääkää kerralla pysähdyksiin oikeaan paikkaan että koko jonon tarvii lähtee moneen kertaan uudelleen liikkeelle, ylämäissä tämä tuntuu olevan erityisen suosittua.
Jos takana on autoja eikä peräänajonriski ole kovin ilmeinen ja joudutaan melko
varmuudella nyt siinä pysähtymään niin pliis toivon pysähtykää nyt kerralla
oikeaan paikkaan ja jääkää siihen, mitään järkeä lähte uudelleen ja uudelleen liikkeelle tiivistääkseen vain jonoa. En teekkään niin, kyllä mä annan olla jopa 20 metrin välin edessä joskus, en mä tee takana oleville sitä että niiden pitää
myös tai ei ole pakko mutta tekevät niin kuitenkin että lähtevät ihan turhaan liikkeelle ajaakseen sen muutaman metrin matkan.

Ps, on mulla automaattivaihteinen auto ei sen puoleen, sääliksi käy näitä kytkin savuten ylämäissä luistattajia.

49

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija3

      Tuohon olisi halpa keino olemassa, mitä ei vaan Suomessa tajuta ottaa käyttöön. Laitetaan liikennevalojen päälle näyttötaulu mistä näkee kuinka monta sekunttia valot ovat vielä esim. vihreällä. Näyttö olisi vihreä, kun on vihreät palaa ja punainen kun punaiset palaa. Tästä olisi sekin hyöty, että manuaalilla kun moni vaihtaa vapaalle ja kytkin ylhäällä ja kun vihreät syttyvät alkavat vasta sitten etsimään ykköstä ja tähän menee paljon kallista aikaa, jos olisi näyttö voisivat he jo silloin kun on enään muutama sekuntti punaista jäljella jo painaa kytkimen pohjaan ja etsiä ykköstä. Ja liukkailla näkisimme jo kaukaa montako sekunttia vihreät vielä palavat, että voisimme jo hidastaa ennakkoon.

      • qwerty12+14

        Joo, kaikissa muissa Europan maissa tuollaiset näyttötaulut on ollut jo pitemmän aikaa, samaten vihreä aalto joka suunnalle jatkuvasti!


    • 55+55

      herran jumala jää kotiin jos noin ärsyttää

    • hmmmmm

      Hidastele sinäkin liikennevaloihin ja ennakoi tilanne ennalta, niin voit välttää pysähdyksen ja liikkeellelähtemisen. Huomaat miten jouhevaa se on. Se on paljon järkevämpää kuin ajaa kaasu pohjassa ja vetää jarrut kirskuen punaisiin valoihin. Välillä naurattaa nähdä autoja, jotka ajaa hanaa kaasu pohjassa punaisiin ja kohta jarruvalot syttyy. SItte lähdetään isoilla kierroksilla liikkeelle että kone huutaa ja kytkin savuaa.

      Pysähtely ennen valoja ei ole järkevää, vaan lähestyminen punaisia valoja hitaalla nopeudella, ensin vedättämällä ja sitten pienellä pintakaasulla. Ja tavoite se, ettei tarvitsisi pysähtyä lainkaan. Aina ei tuo optimaalinen tilanne toteudu, että siellä joutuu lopulta pysähtymään.

      Ennakoivalla ajotavalla säästää. Liikkeellelähteminen kuluttaa hetkellisesti jopa yli sata litraa satasella. Kun taas käyttämällä mootttorijarrutusta (vedättämällä) ja pitämällä kierroksia silmällä on kulutus sen aikaa pyöreät nolla tai melko alhainen.

      Kyllä se kytkimen luistattaminen saattaa joskus olla paikallaan, jos ei tarvitse kauaa olla paikallaan.

      • nutaaja

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.


      • säästäen säästäen
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Sinulla nyt ei näytä olevan tuota liikennesilmää persreiän vertaa enempää.
        Ilmankos oletkin nutaaja, mikä se sitten lienee, mutta ei ainakaan mitään normaalia..


      • hmmmmm
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Tuollaisella asenteella ei pitäisi olla liikenteessä, jos äo on tuota tasoa.

        Säästö syntyy ajotyylillä ja sillä miten paljon sitä kaasujalkaa polkee on tosissaan merkitystä kulutuksen kannalta. Kaikki ei vaan sitä tajua. Liikkeellelähtö yleensä kuluttaa eniten.

        Liikennevalot on kyllä tahdistettu sen verran, että se tunnistin ei ole ainoa peruste jolla valot vaihtuvat. Toisekseen liikenteessä on satoja muita, jotka ajavat kuin paviaanit kaasupohjassa, että ei hätäpäivää siitä etteikö vihreitä tulisi, jos tuo tunnistin olisi muka ainoa peruste millä valot toimivat. =) Minä se vaan ajelen hiljalleen ja odottelen että saatte autonne luistatettua taas liikkeelle. Ja taas kuule nähdään seuraavassa risteyksessä.


      • autoilija3

        Minua ei kyllä naurata yhtään vaan paremmin ärsyttää autot jotka lähtevät äärettömän hitaasti liikkeelle valoista. ettei vaan kukaan muu minun jälkeeni ehtisi samoista vihreistä läpi


      • Kiire töihin?
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        "kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa."

        Ei läheskään kaikkialla ole mitään iduktiosilmukkaa. Useimmiten toimivat ajastetusti. Induktiosilmukka saattaa sitäpaitsi olla käytössä vain ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        Opettele ottamaan iisisti.


      • jo vaan
        autoilija3 kirjoitti:

        Minua ei kyllä naurata yhtään vaan paremmin ärsyttää autot jotka lähtevät äärettömän hitaasti liikkeelle valoista. ettei vaan kukaan muu minun jälkeeni ehtisi samoista vihreistä läpi

        Jaa että teidän hiekkalaatikolla on liikennevalotkin.


      • induktio
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Nutaajahan se vasta oikein vtun ääliö onkin kun tuolliasta väittää. Kaupunkien kaikissa liikennevaloissa ei todellakaan ole induktiosilmukoita vaan valojen ohjaus hoidetaan keskitetysti valvomosta. Induktiosilmukoita on toki joidenkin risteyksien valoissa, mutta ei läheskään kaikissa.


      • I.Go.R
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Näitä silmukoita on myös ennen risteystä, jotka havaitsevat autot kymmenien metrien päästä.


      • stadionerikuinmuut

        Stadiin jos tulette nysvääjät eli hiipijät säästämään sitä polttoainetta 'muka jouhevalla ajotavalla ettei tarvitse pysähtyä valoihin' niin turpaan tulee että tukka lähtee.

        Navettaliikenne on erikseen !

        p.s. ja sitten kaikki heikkotahtoiset landepaukut alkaa miinuspeukuttamaan tätä . Eikö vaan !


      • Kalle-Bertil
        stadionerikuinmuut kirjoitti:

        Stadiin jos tulette nysvääjät eli hiipijät säästämään sitä polttoainetta 'muka jouhevalla ajotavalla ettei tarvitse pysähtyä valoihin' niin turpaan tulee että tukka lähtee.

        Navettaliikenne on erikseen !

        p.s. ja sitten kaikki heikkotahtoiset landepaukut alkaa miinuspeukuttamaan tätä . Eikö vaan !

        Ihana viesti oikean alfa-uroksen sormilta... heti alkoi seisoo!


      • 44564
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Siinä esitetään taas viisaampaa kuin todellisuudessa ollaankaan. Se induktiosilmukka huomaa kyllä auton, vaikka sen yli ryömisi noin 10km/h vauhtia.


      • nutaaja
        44564 kirjoitti:

        Siinä esitetään taas viisaampaa kuin todellisuudessa ollaankaan. Se induktiosilmukka huomaa kyllä auton, vaikka sen yli ryömisi noin 10km/h vauhtia.

        Varmasti huomaa, nopeudesta riippumatta, mutta ei havaitse, jos se nutaaja jää hidastelemaan kävelyvauhtia jo 100 metriä ennen sitä induktiosilmukkaa, jotka ainakin täällä kaupungissa on asennettu 20-30 metriä ennen liikennevaloja.


      • vitun pelle
        nutaaja kirjoitti:

        Nyt löytyi oikea tampio.
        Etkä sinä vtun ääliö ymmärrä, että kaupungeissa kaiki liikennevalot on varustettu tunnistimella (induktiosilmukka upotettuna asfalttiin, vähän ennen liikennevaloja), eikä ne valot vaihdu, ellei se tunnistin huomaa autoa.

        Ne valot ei vaihtuisi koskaan, ellei ne sinun nauramasi "kaasu pohjassa" ajavat ajaisi niihin tunnistimiin.
        Vain niiden ansiosta sinä ja muut samanalaiset vtun nutaajat pystytte sitten ajamaan säästeliäästi ja samalla lisäämään muiden polttoaineenkulutusta. Mutta ettehän te välitä muiden liikkumisesta, teille on vain tärkeää vain se. että te säästätte 1 dl:n bensa vuodessa.

        Sit voi himmailla jos joku "kaasu pohjassa" ajava on jo joutunu pysähtymään valoihin. Jos sä vittu pysähdyt niihin nii ei sillon ole ollu mitään väliä tuutko itekkin hana pohjassa vai himmaten valoihin......elä ny tätä tilannetta ei saatana...


      • PNG1
        stadionerikuinmuut kirjoitti:

        Stadiin jos tulette nysvääjät eli hiipijät säästämään sitä polttoainetta 'muka jouhevalla ajotavalla ettei tarvitse pysähtyä valoihin' niin turpaan tulee että tukka lähtee.

        Navettaliikenne on erikseen !

        p.s. ja sitten kaikki heikkotahtoiset landepaukut alkaa miinuspeukuttamaan tätä . Eikö vaan !

        Ompa siinä taas kova jätkä kun täällä uhkailee oikein turpaan tirvaista erilaisen ajotyylin takia. Painu kotias kasvamaan jos sinulla sellaista edes on.


    • enevpk

      Toinen nykyisin niin tyypillinen liikennevalotilanne, jossa joutuu luistattamaan kytkintä, on vihreän syttyminen. Tyypillisesti ensimmäinen auto nytkähtää liikkeelle vasta muutaman sekunnin kuluttua vihreästä, ja jono kiihtyy niin hitaasti, että pienitehoinen moottori ei tahdo jaksaa ilman kytkimen luistattamista. Ja kaiken lisäksi jonon periltä ei ehdi samoissa vihreissä läpi lainkaan. Näin saa liikenneruuhka alkunsa. Olisi kohteliaampaa yrittää pitää huolta siitä, että takana tulevakin ehtii läpi.

      • hmmmm

        Joillekin pari sekuntia on älyttömän pitkä aika ilmeisesti. Pieni moottorisella autolla on välillä aika kuumottava ajaa, jos pitäisi ottaa yhtä rakettimaisia lähtöjä mitä saa jollain kahden litran dieselillä, joka vetää ilman kaasua. =)

        Toisekseen se on aina hauska nähdä miten joku munii kytkimensä kanssa. Ei siinä kuule auta yhtään pohtia miten olisi kohteliasta muita kohtaan päästä liikkeelle. Ja vatut. Virheitä tekee jokainen.


      • pelko pois !
        hmmmm kirjoitti:

        Joillekin pari sekuntia on älyttömän pitkä aika ilmeisesti. Pieni moottorisella autolla on välillä aika kuumottava ajaa, jos pitäisi ottaa yhtä rakettimaisia lähtöjä mitä saa jollain kahden litran dieselillä, joka vetää ilman kaasua. =)

        Toisekseen se on aina hauska nähdä miten joku munii kytkimensä kanssa. Ei siinä kuule auta yhtään pohtia miten olisi kohteliasta muita kohtaan päästä liikkeelle. Ja vatut. Virheitä tekee jokainen.

        Hymistelijä kuuluu niihin punaisten pelkääjiin, ei "ryssää" enää pelätä tartte, olen ymmärtänyt asian näin.
        Nämä ryssän pelkääjät eivät tajua, kuinka paljon heidän takiaan kuluu ylimääräistä polttoainetta, kun he peloissaan estävät muiden ryhmittymiset kääntyvien kaistoille.
        Heiltä puuttuu ymmärtäminen kuinka liikenne saadaan sujuvaksi. Puuttuu myös etäisyyden hahmottelukyky,kun jättävät jopa 1,5 autonmittaa seuraavaan autoon esim. tai eivät älyä katsoa valoja risteyksen takana.
        Istuvat kuin tatti p.skassa ratin takana, eivät eivät näe muualle kuin seuraavan auton perään, tai 5m oman autonsa eteen, eivätkä myöskään ymmärrä mikä tarkoitus taustapeilillä on.
        Liikenteen sujuminen perustuu yhteispeliin,menkää ottamaan mallia esim. Pekingin tyylistä.
        Pian alkaa suomessakin esiintyä liikenneraivon myötä ampumisia, niinkuin
        USA ssa, ellei nämä nutaajat ja keskikaistan körröttelijä ala älyään sujuvan liikennekulttuurin saloja.


    • 3626252

      Itse rullailen aina mahdollisimman hitaasti ettei tarvi pysähtyä jos on punainen valo, miksi sitä turhaan kuluttaisi polttoainetta? Taitaa niillä joilla menee tuohon hermot, olla vaikeuksia kytkimen käytössä kun pitää rullata hitaasti. Liikkeelle lähden aina ripeästi ja 80hv autoni kiihtyykin nopeammin kuin 80% uusista autoista koska osaan painaa kaasua. Hitaat kiihdytykset ovat pahimpia ruuhkanaiheuttajia kun jono seisoo vaikka palaisi vihreät.

      • etanansyöjä

        Minä en kauan tuollaisten himmailijoiden perässä ajele. Koukkaan niiden eteen jos vähänkin tilaa on. Siinähän valojaan räpsivät, ei minua haittaa.


      • hmmmmm
        etanansyöjä kirjoitti:

        Minä en kauan tuollaisten himmailijoiden perässä ajele. Koukkaan niiden eteen jos vähänkin tilaa on. Siinähän valojaan räpsivät, ei minua haittaa.

        Taidat olla melkoinen kokoomuslainen.


    • Lue lisää ->

      Tilanteesta riippuu, onko hiljalleen rullailu järkevää vai ei. Jos tiellä on tilaa, eli siis risteykset eivät ole lähekkäin, niin ei tuosta silloin niin haittaa ole. Parhaimmillaan johtaa nimenomaan jouhevampaan ja tasaisempaan etenemiseen. Tilaa tiellä pitää olla siksi, että jouhevuuteen pyrkivä ei tuki tahtomattaan risteyksiä takanaan. Pippeli. Risteysten ollessa lähekkäin on fiksumpaa ajaa risteysten välit reippaasti, sääntöjen puitteissa tokikin. Tämä on syytä tehdä näin etenkin vilkkaamman liikenteen aikaan.

    • 3626252

      Mikä ihmeen kiire sinne liikennevaloihin on pysähtymään?!?! En oikein ymmärrä miksi pitäisi kiirehtiä punaisiin että varmasti saa pysähtyä, aika älyvapaata touhua... Paljon järkevämpää on rullailla hitaasti niin että auto on vielä liikkeessä kun vaihtuu vihreät, säästyy vaan polttoainetta. Sitten vihreillä kiihdytetään reippaasti.

      • 123456789'

        tämä herra 362652 taitaa olla Hämeestä? Tulepa joskus stadiin ajamaan niin nopeasti opit,että kaltaisiasi ei täällä tarvita, jotta saadaan edes osa siinä jonossa seisovista eteenpäin.
        Asenteesi paljastaa olevasi jostain pikkukaupungista etkä ole edes muualla Euroopassa auton kanssa käynyt!


      • 343453
        123456789' kirjoitti:

        tämä herra 362652 taitaa olla Hämeestä? Tulepa joskus stadiin ajamaan niin nopeasti opit,että kaltaisiasi ei täällä tarvita, jotta saadaan edes osa siinä jonossa seisovista eteenpäin.
        Asenteesi paljastaa olevasi jostain pikkukaupungista etkä ole edes muualla Euroopassa auton kanssa käynyt!

        Sun vastaus paljastaa ettet ole ajanut autoa ylipäätänsä. Ne autojonot johtuvat hitaista kiihdytyksistä, ei hitaasti valoihin rullailusta.


      • nutaaja
        343453 kirjoitti:

        Sun vastaus paljastaa ettet ole ajanut autoa ylipäätänsä. Ne autojonot johtuvat hitaista kiihdytyksistä, ei hitaasti valoihin rullailusta.

        Oletko koskaan havainnut, että liikenteessä on muitakin kuin sinä?
        Kun se etummainen hitaasti rullailee niihin valoihin, niin jonon peräpäässä olevat jää jo edellisiin valoihin.


      • ????
        nutaaja kirjoitti:

        Oletko koskaan havainnut, että liikenteessä on muitakin kuin sinä?
        Kun se etummainen hitaasti rullailee niihin valoihin, niin jonon peräpäässä olevat jää jo edellisiin valoihin.

        Missä tai mikä on nutaaja?


    • Elvis oli kala

      Jos ja kun on pakko valutella silleen hissukseen liikennevaloihin, niin kannattaa katsoa taustapeiliin ennen toimenpiteen aloitusta.
      Jos siellä takana on 20 autoa, niin tulee melkoinen haitariliike, kun koko jono hiljentää eri tahtia ja perimmäiset ihmettelee, että mitä helvettiä siellä keulassa tapahtuu. Vihreä valo, mutta risteys tyhjä...
      Yleensä niiden risteykseen hiipijöiden autot kiihtyy 10-50km/h noin kilometrin matkalla, jolloin lopputuloksena on taas se haitariliike.
      Tasainen ja ennalta arvattava nopeus on mahdotonta.

      Kumman valitset
      Pari desin säästö polttoaineessa vai kuolema vitutukseen?

      Jos liikenteessä päätetään tehdä jotain, niin mietitään ensin miten se päätös vaikuttaa muihin tienkäyttäjiin.
      Liikenteessä ei saisi tehdä omavaltaisia ja oletetusta poikkeavia päätöksiä.

      • hmmmmmm

        Kukaan ei ole ehdottanut hiljentämistä silloin kun vihreät valot palavat. =) Lukutaitoa saa harjoitella.

        Jos siellä joku heikkohermoinen saa kohtauksen, niin se on hänen ongelmansa. Pitäisi käyttää julkisia jos ei osaa katsoa etupuskurinsa keulaa pidemmälle ja ennakoida.


      • Oyutta

        "Jos liikenteessä päätetään tehdä jotain, niin mietitään ensin miten se päätös vaikuttaa muihin tienkäyttäjiin."

        Oujee =) En todellakaan ala miettimään, mitä muut miettii minusta, etenkään liikenteessä.

        Olet kommenttisi perusteella juuri niitä toisten takapuskurissa roikkujia, jotka eivät uskalla jättää edessä ajavaan asiallista turvaväliä. Miksikö? Koska silloinhan luulisit, että olet niiden takanatulijoiden mielestä hidastelija =)

        AJETAAN KUKIN SITÄ OMAA AJOAMME JA ANNETAAN MYÖS MUIDEN AJAA OMAANSA ILMAN SUUREMPAA MIETTIMISTÄ TEKEMISIEMME VAIKUTUKSISTA MUIHIN =)


      • ^^^^^^^^^^
        Oyutta kirjoitti:

        "Jos liikenteessä päätetään tehdä jotain, niin mietitään ensin miten se päätös vaikuttaa muihin tienkäyttäjiin."

        Oujee =) En todellakaan ala miettimään, mitä muut miettii minusta, etenkään liikenteessä.

        Olet kommenttisi perusteella juuri niitä toisten takapuskurissa roikkujia, jotka eivät uskalla jättää edessä ajavaan asiallista turvaväliä. Miksikö? Koska silloinhan luulisit, että olet niiden takanatulijoiden mielestä hidastelija =)

        AJETAAN KUKIN SITÄ OMAA AJOAMME JA ANNETAAN MYÖS MUIDEN AJAA OMAANSA ILMAN SUUREMPAA MIETTIMISTÄ TEKEMISIEMME VAIKUTUKSISTA MUIHIN =)

        Koita ymmärtää sanojen tarkoitus.
        Tuskin sinun tarvitsee miettiä, mitä muut sinusta miettivät, mutta sinun pitää ajatella, mitä tekemäsi päätökset VAIKUTTAA muihin tiellä liikkujiin.

        Jos esimerkiksi pysähdyt moottoritielle katsellaksesi lintuja, niin todennäköisesti onnettomuustilanteessa sinut katsottaisiin syylliseksi.
        Jokaisella liikenteessä liikkujalla on velvollisuus huomioida myös muut tiellä liikkujat.
        Se velvoite on oikein lakiin kirjattu,.


      • Elvis oli kala
        hmmmmmm kirjoitti:

        Kukaan ei ole ehdottanut hiljentämistä silloin kun vihreät valot palavat. =) Lukutaitoa saa harjoitella.

        Jos siellä joku heikkohermoinen saa kohtauksen, niin se on hänen ongelmansa. Pitäisi käyttää julkisia jos ei osaa katsoa etupuskurinsa keulaa pidemmälle ja ennakoida.

        Se maailma näyttää parin sadan metrin päästä erillaiselta kuin jonon keulalta. Sen takia se kommentti "että mitä helvettiä siellä keulassa tapahtuu. Vihreä valo, mutta risteys tyhjä..."

        Olen edelleen sitä mieltä, että omat tekomme liikenteessä vaikuttaa vahvasti muiden tekoihin ja sen takia pitäisi etukäteen miettiä tekoja ja niistä aiheutuvia seurauksia.


      • Oyutta
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Koita ymmärtää sanojen tarkoitus.
        Tuskin sinun tarvitsee miettiä, mitä muut sinusta miettivät, mutta sinun pitää ajatella, mitä tekemäsi päätökset VAIKUTTAA muihin tiellä liikkujiin.

        Jos esimerkiksi pysähdyt moottoritielle katsellaksesi lintuja, niin todennäköisesti onnettomuustilanteessa sinut katsottaisiin syylliseksi.
        Jokaisella liikenteessä liikkujalla on velvollisuus huomioida myös muut tiellä liikkujat.
        Se velvoite on oikein lakiin kirjattu,.

        Ei muuta asiaa miksikään. Toisten perissä roikkumisesi VAIKUTTAA takanatuleviisi siten, että hekin ovat nopeammin perillä. Siksi et halua hidastella ja jättää turvaväliä. Olet miettinyt asian ja sen vaikutukset ihan oikein =)


      • ^^^^^^^^^^
        Oyutta kirjoitti:

        Ei muuta asiaa miksikään. Toisten perissä roikkumisesi VAIKUTTAA takanatuleviisi siten, että hekin ovat nopeammin perillä. Siksi et halua hidastella ja jättää turvaväliä. Olet miettinyt asian ja sen vaikutukset ihan oikein =)

        Turvavälin pitämättä jättäminen on kokonaan oma päätelmäsi, minä en sitä ole ehdottanut.
        Jos haluat jollekin kiukutella,niin katso peiliin ja kiukuttele sinne.

        Mutta ellet todellakaan ymmärrä, etä liikenteessä jokaisen tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttaa yleensä myös muihin tienkäytäjiin, niin olet todella yksinkertainen.


    • 13+18

      "Kumman valitset
      Pari desin säästö polttoaineessa vai kuolema vitutukseen?"

      Minulle säästö, ja sinulle kuolema v*********n!

    • Oyutta

      "Ps, on mulla automaattivaihteinen auto ei sen puoleen, sääliksi käy näitä kytkin savuten ylämäissä luistattajia. "

      Paljastuit =) Provo. Olet itse juuri näitä himmailijoita =)

      Hyvää viikonloppua, bipolaari =)

      • ihmettelee*

        Miksi manuaalivaihteisella pitäisi kytkintä luistattaa ylämäessä millään ajonopeudella, kai sen nyt saa muutenkin kulkemaan ihan sellaista vauhtia kuin haluaa? Onko kyse taitamattomuudesta vai automerkistä?


    • Palvetinko hekko?

      No helvetinkö pakko sitä on edelläolijaa seurata jos hän haluaa nytkytellä rakoja kiinni?

    • wedwwwdddd

      Hyvä että edes jotkut tajuaa asiaan, liikennevaloihin voi ennakoida mutta sellainen älytön huvttaminen ja jopa vielä ylämäkeen.

      • tyyrääjä

        Aina ! Kun vain on mahdollista koukkaan hidastelijan eteen valoihin tullessa, varsinkin jos hänen takiaan 10 autoa ei pääse kääntyvien kaistalle. Eräällekkin kävin sanomassa että "luulin että on mennyt pupu pöksyyn tai autosi on rikki" Rohkaisuakin olen tarjonnut luultuani liikenteen heitä pelottaneen. Siinä mielessä on turvallista ja mukavaa,opastaa käytöstapoja törpöille, kun olen pohjammaalta mallinani on käytetty
        "ladon ovea"


      • hmm,,,

        En oikein ymmärrä mikä tässä on pointtina. Tuottaako joillekin autoille/autoilijoille vaikeuksia edetä hitaalla nopeudella tasaisella tai ylämäkeen?


      • kkkkkkdffdggdf
        hmm,,, kirjoitti:

        En oikein ymmärrä mikä tässä on pointtina. Tuottaako joillekin autoille/autoilijoille vaikeuksia edetä hitaalla nopeudella tasaisella tai ylämäkeen?

        Ennakoiva liikennevaloja lähestyminen on varsin kannattava ajotapa, jota kannattaa tietysti harrastaa, muttei aina. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa olet punaisissa vaikkapa juuri jonon ensimmäinen, ja valot vaihtuvat vihreiksi. Lähdet kiihdyttämään hyvin hitaasti, ettei vaan tarvitsisi pysähtyä seuraaviin valoihin, jotka ovat tässä esimerkissä vaikkapa 400 metrin päässä. Voin kertoa, että sellaisen vetämänä niistä valoista tulee pääsemään alle puolet siitä automäärästä, mitä siitä olisi voinut komeasti vihreillä ehtiä, jos ensimmäiset olisivat tajunneet painaa kaasua vähän enemmän.

        Hidastellaan silloin, kun siitä ei koidu haittaa muille, muuten annetaan mennä mahdollisimman sujuvasti, ettei kukaan joudu turhaan odottelemaan.


      • hmm,,,
        kkkkkkdffdggdf kirjoitti:

        Ennakoiva liikennevaloja lähestyminen on varsin kannattava ajotapa, jota kannattaa tietysti harrastaa, muttei aina. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa olet punaisissa vaikkapa juuri jonon ensimmäinen, ja valot vaihtuvat vihreiksi. Lähdet kiihdyttämään hyvin hitaasti, ettei vaan tarvitsisi pysähtyä seuraaviin valoihin, jotka ovat tässä esimerkissä vaikkapa 400 metrin päässä. Voin kertoa, että sellaisen vetämänä niistä valoista tulee pääsemään alle puolet siitä automäärästä, mitä siitä olisi voinut komeasti vihreillä ehtiä, jos ensimmäiset olisivat tajunneet painaa kaasua vähän enemmän.

        Hidastellaan silloin, kun siitä ei koidu haittaa muille, muuten annetaan mennä mahdollisimman sujuvasti, ettei kukaan joudu turhaan odottelemaan.

        Hyvä näin. Mutta olen kuullut usein, että hitaasti ylämäkeen etenevä aiheuttaa jotain ongelmia perässätulijoille. Johtuuko se automerkistä, vaihdelaatikosta, kuskista vai mistä ihmeestä.


      • sssssssssssss
        hmm,,, kirjoitti:

        Hyvä näin. Mutta olen kuullut usein, että hitaasti ylämäkeen etenevä aiheuttaa jotain ongelmia perässätulijoille. Johtuuko se automerkistä, vaihdelaatikosta, kuskista vai mistä ihmeestä.

        Yleensä onneton ja surkea kuski potee ajotaidon puutetta, sekä hän ei omaa käytännön ajattelutapaa, jolloin liikkuminen liikenteessä koetaa niin monimutkaiseksi että sitä voidaan verrata kauhuolotilaan. Järki tosiaan vaan liikkuu varttikilon paketeissa.


    • Jouni Jouheva

      Kaiken tämän suunsoiton aikana kukaan ei vielä vastannut alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä tämä ryömiminen opetetaan autokoulussa ja kyllä tällä säästetään myös polttoainetta. Autokoulun kakkosvaihe paneutuu nimenomaan tähän. Valojen ohi ei pääse yhtään nopeammin kaahaamalla risteykseen odottamaan valon vaihtumista kuin ajamalla hitaasti ryömijän perässä. Jos ryömiminen onnistuu niin meno on hyvin jouhevaa koko autojonon kannalta kun kukaan ei pysähdy matkalle ja aiheuta haitariliikettä jonoon.

      Tiedän induktiosilmukat missä niitä on ja missä ei. Tiedän myös valon vaihtuvan jos vastaantulija on valoissaan odottamassa silmukan päällä vaikka oma kaistani olisi tyhjä. Ryömiminen on hauska leikki sitäpaitsi. Viihdyn liikenteessä paremmin kun saan pelata tällaista ja kehittää taitojani. Teen päätelmiä jalankulkijoiden valoista ja risteävästä liikenteestä. Minua kiinnostaa yleinen liikenteen sujuvuus eikä omat asiani. Minulla ei edes ole tarvetta olla itsekäs liikenteessä.

    • oekee immeinen

      Hesalaisilla on liikennesilmä...valitettavasti se silmä on painettu tiukasti istuinta vasten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe