Onko perää?

Jostain luin, liekö ollut näillä sivuilla. että ylenmääräinen uni-ja mielialalääkkeiden käyttö saa elimistön olemaan koko ajan kovilla kierrkoskisilla. Edes päivisin ei rauhoitu. Ei pysty rentoutumaan ja ja uni on katkonaista. Tämä voin itsessään johtaa alkoholin käyttöön. Elimistö on koko ajan myrkyttynessä tilassa. Johan sen maallikkokin ymmrätää, että ei siitä hyvää seuraa pitkässä käytössä.

Tästä syystä aioinkin hankkia lähetteen osatolle, jossa untani tarkastelteltaisinn viikon kahden ajan. Miltä kuulostaa? Riittääkö aika ja on osostalla riittävää tietotaitoa uniasioissa?

22

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------>>

      Näinkin spesiaalikysymykset pitää esittää lääkärille.

      • feikin feikkikö..

        ensin juominen aisoihin niin pystyvät sen jälkeen alkamaan selvittelemään syitä unettomuuteen.jotakin pillereitä saat kunhan et juo,nukuttavahan sun on tietty.varaudu pitkään raittiuteen ennen tutkimuksia.mulle puhuttu uniapneasta ja kerrottiin muutamista tutkimusöistä sairaalassa.googleta unihäiriöt ja tutkimukset,sieltä löytyis varmaan tietoa.vilkaise samalla kaksisuuntainen mielialahäiriö,siihenkin kuuluu noita oireita.se yleinen alkoholisteilla niinkuin ad/hd ja add.voimia sulle.


      • ylilääkärin potilas
        feikin feikkikö.. kirjoitti:

        ensin juominen aisoihin niin pystyvät sen jälkeen alkamaan selvittelemään syitä unettomuuteen.jotakin pillereitä saat kunhan et juo,nukuttavahan sun on tietty.varaudu pitkään raittiuteen ennen tutkimuksia.mulle puhuttu uniapneasta ja kerrottiin muutamista tutkimusöistä sairaalassa.googleta unihäiriöt ja tutkimukset,sieltä löytyis varmaan tietoa.vilkaise samalla kaksisuuntainen mielialahäiriö,siihenkin kuuluu noita oireita.se yleinen alkoholisteilla niinkuin ad/hd ja add.voimia sulle.

        Myös aspergereilla ilmenee itsetuhoisuutta joka voi ilmetä mm. alkoholin väärinkäyttönä. Unihäiriöt ovat aspergereille tyypillisiä, joita koetetaan hoitaa alkoholilla, jos ei muista keinoista ole ollut apua. Melatoniini, nukahtamislääkkeet eivätkä rauhoittavat neurolepteista puhumattakaan tuo rauhallista yhtäjaksoista yöunta, jolloin aivot voisivat levätä.


      • feikin feikkikö..
        ylilääkärin potilas kirjoitti:

        Myös aspergereilla ilmenee itsetuhoisuutta joka voi ilmetä mm. alkoholin väärinkäyttönä. Unihäiriöt ovat aspergereille tyypillisiä, joita koetetaan hoitaa alkoholilla, jos ei muista keinoista ole ollut apua. Melatoniini, nukahtamislääkkeet eivätkä rauhoittavat neurolepteista puhumattakaan tuo rauhallista yhtäjaksoista yöunta, jolloin aivot voisivat levätä.

        kuulin juuri pari pv sitten ettei aspergeriin ole kuulema lääkehoitoa kuten taas bipolaarihäiriöön ja ad/hd:hen on.tietty just tuo ylikierroksilla olo voisi johtua masislääkkeestä joka nyt nostaa mielialan liian ylös.silloin ei normaali annostus unilääkettä auta.siis tämä mun mielipide.älä lopeta masislääkettä itse vaan yritä saada heti maanantaiksi lekuriaika.äläkä ota ylimääräisiä unilääkkeitä,ne vain sekoittavat päätä lisää.ja vältä juomista..kyllä tuohon ratkaisu löytyy.suomessa korkeatasoinen terveydenhoito.vaatii sulta pitkää pinnaa nyt.


      • ylilääkärin potilas
        feikin feikkikö.. kirjoitti:

        kuulin juuri pari pv sitten ettei aspergeriin ole kuulema lääkehoitoa kuten taas bipolaarihäiriöön ja ad/hd:hen on.tietty just tuo ylikierroksilla olo voisi johtua masislääkkeestä joka nyt nostaa mielialan liian ylös.silloin ei normaali annostus unilääkettä auta.siis tämä mun mielipide.älä lopeta masislääkettä itse vaan yritä saada heti maanantaiksi lekuriaika.äläkä ota ylimääräisiä unilääkkeitä,ne vain sekoittavat päätä lisää.ja vältä juomista..kyllä tuohon ratkaisu löytyy.suomessa korkeatasoinen terveydenhoito.vaatii sulta pitkää pinnaa nyt.

        No mulla on asperger ja syön ainoastaan seronilia vaikeaan ocd:hen, lapsesta asti kestäneeseen masennukseen se ei juurikaan auta. Tällä hetkellä olen kahden ylilääkärin hoidossa. Unilääkkeitä söin aikoinaan mm. Imovane, Stillnoct, Tenox, mutta vieroittauduin niistä kokonaan pari-kolme vuotta sitten pois enkä sen jälkeen ole niitä syönyt. Neuroleptit ovat myös vaarallisia eikä niitä missään nimessä kenenkään jolla ei ole diagnoosina skitsofreniaa tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä, tulisi syödä. Juomisen lopettaminen ja melatoniini jos ei saa nukuttua ovat paras ratkaisu unihäiriöihin. Joillakin voi ilmetä myös uniapneaa, jolloin yön jälkeen ei tunne itseään levänneeksi, siihenkin on apua saatavilla, mutta sen toteaminen vaatii lähetteen erikoislääkärin vastaanotolle ja tutkimuksiin.


    • Ihan näin pikaratkaisuna voisit kokeilla web-kameraa ja liike/ääni tunnistavaa systeemiä ja näet miten nukut.

    • kkhhhghlö

      Mitä sit kaikki me kuollaan.

      • Niin kuollaan mutta nyt kun ollaan elossa, heh, ainakin toistaiseksi niin eiköhän keskitytä siihen elämään ja miten eletään.

        Ap:lle,
        Jos googletat uniklinikka niin saat tarkempaa tietoa.
        Oletko kokeillut melatoniinia?
        Olen kuullut aika positiivista matskua kyseisestä aineesta mutta kannattaa ostaa se apteekista lekurin määräyksellä eikä jostain luontaistuotekaupasta.


      • ---------
        ex-tissu5 kirjoitti:

        Niin kuollaan mutta nyt kun ollaan elossa, heh, ainakin toistaiseksi niin eiköhän keskitytä siihen elämään ja miten eletään.

        Ap:lle,
        Jos googletat uniklinikka niin saat tarkempaa tietoa.
        Oletko kokeillut melatoniinia?
        Olen kuullut aika positiivista matskua kyseisestä aineesta mutta kannattaa ostaa se apteekista lekurin määräyksellä eikä jostain luontaistuotekaupasta.

        Melatoniinin vaikutusaika on lyhyt. Toimii vain nukahtamislääkkeenä.
        Kokeiltu on.


      • --------- kirjoitti:

        Melatoniinin vaikutusaika on lyhyt. Toimii vain nukahtamislääkkeenä.
        Kokeiltu on.

        Ok.

        Kaikkihan tietää että makkari on nukkumista ja öh,,, no nukkumista varten ja ainakin sen pitää olla mediavapaa eli ei missään nimessä tv:tä, läppäreitä makuuhuoneeseen ja muutenkin sen pitäisi olla sellainen tila jossa ei ole stressinaiheuttajia. Kännyt myös ainakin äänettömälle.
        Tuuletus makkarissa ennen nukkumaan menoa ja voi myös käydä puistelemassa vuodevaatteet.
        Eräs tuttavani nukkui laskupino yöpöydällä ja ihmetteli miksei saa unta???

        Valaistus on silleen maun mukaan mutta yleensä suositellaan että pimeässä itselläni on kuitenkin yövalo, niitä pikkuhärpäkkeitä.

        Lukeminen kannattaa aina ja luulisin että parhain unilääke esim. Tolstoi saa tajun pois vartissa.
        Yritin kerran lukea kareninaa vai mikä se oli ja nukahdin päivällä.

        Enkä kirjoittanut tätä vitsillä.


      • ex-tissu5 kirjoitti:

        Ok.

        Kaikkihan tietää että makkari on nukkumista ja öh,,, no nukkumista varten ja ainakin sen pitää olla mediavapaa eli ei missään nimessä tv:tä, läppäreitä makuuhuoneeseen ja muutenkin sen pitäisi olla sellainen tila jossa ei ole stressinaiheuttajia. Kännyt myös ainakin äänettömälle.
        Tuuletus makkarissa ennen nukkumaan menoa ja voi myös käydä puistelemassa vuodevaatteet.
        Eräs tuttavani nukkui laskupino yöpöydällä ja ihmetteli miksei saa unta???

        Valaistus on silleen maun mukaan mutta yleensä suositellaan että pimeässä itselläni on kuitenkin yövalo, niitä pikkuhärpäkkeitä.

        Lukeminen kannattaa aina ja luulisin että parhain unilääke esim. Tolstoi saa tajun pois vartissa.
        Yritin kerran lukea kareninaa vai mikä se oli ja nukahdin päivällä.

        Enkä kirjoittanut tätä vitsillä.

        Jos asuu yksiössä, ei aina viitsi raahata tv.tä åpesuhuoneseen. En tosin koskaan katso TV;tä sängystä.

        Tolstoi liikennöi Helsingin ja Moskovan välillä. Tarkoittanet Tolvonia. Minuun sillä ei ole mitään vaikutusta.

        Perusasiat ovat kyllä tiedossa. Mutta jos ei vaan nukuta edes lääkkeillä, niin minkäs teet. Itse asiassa nukahdan, mutta herään keksellä yötä ja homma on siinä


      • hamalake kirjoitti:

        Jos asuu yksiössä, ei aina viitsi raahata tv.tä åpesuhuoneseen. En tosin koskaan katso TV;tä sängystä.

        Tolstoi liikennöi Helsingin ja Moskovan välillä. Tarkoittanet Tolvonia. Minuun sillä ei ole mitään vaikutusta.

        Perusasiat ovat kyllä tiedossa. Mutta jos ei vaan nukuta edes lääkkeillä, niin minkäs teet. Itse asiassa nukahdan, mutta herään keksellä yötä ja homma on siinä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Leo_Tolstoi

        Kaikki ihmiset nukkuu joskus joten uskallan kysyä että onko unirytmisi sekaisin?
        Mikään ei ole pahempaa kuin nukkua päivisin ja silloin herää ihan kuin krapulassa vaikkei ole mitään juonut.
        Lekuria suosittelen ja jos pääset niihin tutkimuksiin lähetteellä.

        Nukahtamislääkkeet kuten S, I ja T eivät ole kovin hyvä ratkaisu vaikken olekaan lääkäri. Itseasiassa T saattaa jopa piristää.
        (googleta nukahtamislääkkeet ja unilääkkeet en ala mainostamaan)


      • ⵁⵣⵖⴽⵙⵇⴺⴵ
        ex-tissu5 kirjoitti:

        Ok.

        Kaikkihan tietää että makkari on nukkumista ja öh,,, no nukkumista varten ja ainakin sen pitää olla mediavapaa eli ei missään nimessä tv:tä, läppäreitä makuuhuoneeseen ja muutenkin sen pitäisi olla sellainen tila jossa ei ole stressinaiheuttajia. Kännyt myös ainakin äänettömälle.
        Tuuletus makkarissa ennen nukkumaan menoa ja voi myös käydä puistelemassa vuodevaatteet.
        Eräs tuttavani nukkui laskupino yöpöydällä ja ihmetteli miksei saa unta???

        Valaistus on silleen maun mukaan mutta yleensä suositellaan että pimeässä itselläni on kuitenkin yövalo, niitä pikkuhärpäkkeitä.

        Lukeminen kannattaa aina ja luulisin että parhain unilääke esim. Tolstoi saa tajun pois vartissa.
        Yritin kerran lukea kareninaa vai mikä se oli ja nukahdin päivällä.

        Enkä kirjoittanut tätä vitsillä.

        Eräitä pahimpia unen pilaajia ovat TV ja netti, jos niiden ääressä aina roikutaan myöhään.
        Ruudusta silmiin ja aivoihin heijastuu valoa myöhäiseen iltaan, ja aivot erehtyvät luulemaan, että ollaan päivässä. Vaikuttaa mm. mainitun melatoniin erittymiseen aivoissa, ja seurauksena on unihäiriöitä.
        Ennen nukkumaan menoa pitäisi olla joka ilta tunti pari rauhoittumiseen ilman TV:tä ja nettiä.


      • ⵁⵣⵖⴽⵙⵇⴺⴵ kirjoitti:

        Eräitä pahimpia unen pilaajia ovat TV ja netti, jos niiden ääressä aina roikutaan myöhään.
        Ruudusta silmiin ja aivoihin heijastuu valoa myöhäiseen iltaan, ja aivot erehtyvät luulemaan, että ollaan päivässä. Vaikuttaa mm. mainitun melatoniin erittymiseen aivoissa, ja seurauksena on unihäiriöitä.
        Ennen nukkumaan menoa pitäisi olla joka ilta tunti pari rauhoittumiseen ilman TV:tä ja nettiä.

        Hyvä pointti ⵁⵣⵖⴽⵙⵇⴺⴵ

        http://www.terve.fi/terveyden-abc/jatkuva-nayttopaatetyo-saattaa-altistaa-likinakoisia-silmanpainetaudille

        Kotimaassakin julkaistu juttu aiheesta nyt en löytänyt linkkiä... ehkä joku löytää.
        Olikohan se näyttöpäätesokeus tai jotain?


    • http://www.hus.fi/sairaanhoito/kuvantaminen-ja-fysiologia/tietoa-tutkimuksista/aivosahkokayra-EEG/Sivut/default.aspx

      Minulle on tehty tuo uni-egg ja siinä pitäisi nukkua 100 rautanaulaa päässä jotka on kiristetty äärimmilleen vaikka juotti jonkun litkun jonka olisi pitänyt tainnuttaa vaikka härän niin (sairaalakamaa) vähän vaikeaa oli.
      Voisit saada julkiselta puolelta lähetteen tuohon tutkimukseen ja nykyään nuo myssyt ovat ehkä edistyneet ettei tee kipeää.
      Ei se siis lapsille ole vaikka kuva sanoo muuta minulta testattiin että olisiko jonkinlainen epilepsia.

    • feikin feikkikö..

      Melatoniinia löytyy myös kaksitehoisena.uneen auttavaa ja unen pituuteen vaikuttavat aineet samassa pillerissä.repsulääke ja hinta jotakin 30ekeä/kk annos.

      • Aika halpaa.
        FF pistätkö linkin kun en löytänyt.


    • feikin feikkkikö..

      Mä mitn linkittelyjä halua opetella,sori ; ).lääkkeen nimi on Circadin 2mg.mulla toiminut yhdellä ja toisenkin saisin ottaa jos tarvis.googleta juukos?mulle unihäiriö ihan perintönä tullut ja apukeinoja kyllä löytyy.

      • Ahaa se onkin depotti.
        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=20104&i=LEIRAS FINLAND_CIRCADIN

        Sulle googlaan aina ff. :)

        Unihäiriöihin ei tarvitse kuin pieni määrä stressiä mikä on erittäin rasittavaa.
        Anyway, jos ei ole nukkunut yöllä ei Missään nimessä pitäisi ottaa päiväunia.
        Btw, alkoholi tai jokin toinen aine voi sitten heikentää/lisätä sen vaikutusta jonka kaikki varmaan tietää.


      • feikin feikkikö..
        ex-tissu5 kirjoitti:

        Ahaa se onkin depotti.
        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=20104&i=LEIRAS FINLAND_CIRCADIN

        Sulle googlaan aina ff. :)

        Unihäiriöihin ei tarvitse kuin pieni määrä stressiä mikä on erittäin rasittavaa.
        Anyway, jos ei ole nukkunut yöllä ei Missään nimessä pitäisi ottaa päiväunia.
        Btw, alkoholi tai jokin toinen aine voi sitten heikentää/lisätä sen vaikutusta jonka kaikki varmaan tietää.

        Juu stressi vie unet.alko sekoittaa aivokemian..ei lapsillekkaan turhaan suositella nukkumaanmeno aikoja ja tuttuja iltarutiineja.jopa se miten syöt vaikuttaa yöhönkin.ja se ilta kuuden jälkeen kofeiiniton linja ei ole keksittyä. aina luettava pakkausselosteet ja farmaseutin kommentit myös hyvä kuunnella.


    • perseenhaju.

      Ei mulla oo mitään uniongelmia, nukun ihan normaalisti. Muutama päivä menee putken jälkeen tosi huonosti.

      Nyt 3vko raittiina niin uni on hyvälaatuista ja rytmi säännöllinen. Ei mitään lääkkeitä naamariin. Ne saa polttimon ihan sekaisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1915
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1700
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      78
      1573
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1432
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      311
      1369
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1202
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1019
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      1007
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      906
    Aihe