Tunkekaa ne laihikset helvettiin

morqovlog

"Yhyy oon läski 9v" on varmaan yks käytetyimistä lauseista täälä. Ja järkyttävän moni on alottamassa "laihista" tai "dieettiä" "siinä syödään puolikas kurkku päivässä, keksin sen ite, eiks oo hyvä?"

EI!

Niille, jotka luulee olevansa ylipainosia, tai on, ihan miten vaan. Oikkestaan, ihan kaikille.

Mitä tarvitaan laihtumiseen?

Dieetti?
ei.

Motivaatiota ja ymmärrystä siitä, mitä tekee?
kyllä.

JOS haluu laihtua niin, että pysyy terveen näkösenä, tai "oikein" niin pitää syödä oikein. Ja tarpeeks. Mikää "puolikas kurkku-dieetti" tai laihis ei oo hyvä ajatus.
Mikään kolmen viikon syömättömyykään ei oo hyvä.

Jos haluaa laihtua terveesti pitää muuttaa ruokailu- ja liikuntatottumuksia. pysyvästi. ei enää mitään mäkkisapuskaa sohvalla vaan liikuntaa ja oikeenlaista, "puhdasta" ruokaa. Kaikki mässyt ja pikaruoka pitää korvata -tai no, ei kaikkee, jos syö sairaan paljon sitä pikaruokaa, mutta pointti on se, että et syö enää mitään hampurilaisia, pizzaa ynnämuuta rasvasta paskaa vaan oikeesti terveellistä ruokaa, ja tarpeeks, muuten keho menee säästölle ja polttaa lihaksia-

Eli ruokaa. Tarpeeks. Terveellistä. Ja luultavasti et itse tiedä paljonko on tarpeeks, jos oot (anteeks stereotyyppinen mielikuva) 13v likka joka yrittää laihduttaa. Puhut aikusen kanssa siitä, paljonko pitää syödä etkä pistä vaan mitään pikku nokaretta ruokaa lautaselles.

Ja liikuntaa. tarpeeks. monipuolista. lihaskuntoo, voimaa ja kestävyyttä. Uinti, juoksu, sali, yleisurheilu, ihan mikä vaan. Vähintään se tunti päivässä. mieluusti kaks.

Kertokaa te, mitä mä unohdin, okei?

29

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maratoonari

      Oon samaa mieltä oon 13v tyttö joka juoksee päivässä 2-15km koska Se on kivaa ja syön paljon ja terkka valittaa et oon liian laiha 50kiloo painan ja oon 173cm .mulla on kavereita jotka itkee painoaan kai Ny jos niiden päivä ohjelma on.
      7:00 yksi leipä lasi vettä
      11:00lounaalla pieni ruoka nokare
      15:00tullaan koulusta kotiin ja on nälkä ja vedettään purilaisia , karkkia ,pitsaa jne mahan täydeltä
      sitten ollaan koko loppu päivä koneella

      • morqovlog

        Niin ja sitten taidetaan valittaa että on "lihavuusgeeni"

        vitut sanon minä.


    • tapa ittes vtun homo

      Kerro ees yks vitun esimerkki missä 9v valittelee olevansa läski.

      • morqovlog

        kyllä sellanenkin täältä löytyy mutta mä en sitä sulle ala ettiä. Ota silmä käteen ja kahto, sulta meni kirjotuksen pointti ohi.

        ja voi yy nyt mä meen ampumaan itteni koska joku netissä sano mua homoks.

        .............


      • tapa ittes vtun homo
        morqovlog kirjoitti:

        kyllä sellanenkin täältä löytyy mutta mä en sitä sulle ala ettiä. Ota silmä käteen ja kahto, sulta meni kirjotuksen pointti ohi.

        ja voi yy nyt mä meen ampumaan itteni koska joku netissä sano mua homoks.

        .............

        Eli täällä ei ole semmosta keskustelua -_-

        Nyt on muillakin mahollisuus osallistua ku tää yks homo ei jaksa. Eli etsikää keskusteluja joissa 9vuotias valittaa olevansa läski.


      • morqovlog
        tapa ittes vtun homo kirjoitti:

        Eli täällä ei ole semmosta keskustelua -_-

        Nyt on muillakin mahollisuus osallistua ku tää yks homo ei jaksa. Eli etsikää keskusteluja joissa 9vuotias valittaa olevansa läski.

        mää en tästä homoks muutu vaikka kuinka sitä toivoisit, ja sulla on ilmesesti vähän huono käsitys siitä, mitä tän viestin oli tarkotus sanoo..?


      • tapa ittes vtun homo
        morqovlog kirjoitti:

        mää en tästä homoks muutu vaikka kuinka sitä toivoisit, ja sulla on ilmesesti vähän huono käsitys siitä, mitä tän viestin oli tarkotus sanoo..?

        Mä kyllä ymmärsin mitä sä yrität kertoo. Mua vaan vituttaa ku se vedät tommosen perättömän lauseen ja et ees viiti myöntää virhettäs.

        Lisäks sulla on selvästi joku ongelma homojen kanssa, ku siitä pitää kokoajan jotain kommentoida.


      • morqovlog
        tapa ittes vtun homo kirjoitti:

        Mä kyllä ymmärsin mitä sä yrität kertoo. Mua vaan vituttaa ku se vedät tommosen perättömän lauseen ja et ees viiti myöntää virhettäs.

        Lisäks sulla on selvästi joku ongelma homojen kanssa, ku siitä pitää kokoajan jotain kommentoida.

        mulla ongelma homojen kanssa koska vastaan viestiis?

        tolla nimimerkillä on hyvä tulla sanoon :D mulla ei oo mitään homoja vastaan, neropatti. Äläkä herranjestas ota kaikkee kirjaimellisesti


      • Mikstehdäittestääntyhmä
        tapa ittes vtun homo kirjoitti:

        Mä kyllä ymmärsin mitä sä yrität kertoo. Mua vaan vituttaa ku se vedät tommosen perättömän lauseen ja et ees viiti myöntää virhettäs.

        Lisäks sulla on selvästi joku ongelma homojen kanssa, ku siitä pitää kokoajan jotain kommentoida.

        Teet itsestäs tosi nolon ja lapsellisen "tapa ittes vtun homo" nimimerkillä kirjottava. Sillä ei oo MITÄÄN merkitystä viestin sisältöön, onko just joku 9-vuotias kirjottanu niin. Taidat itte olla semmonen 7v "miten laihdutan"-tyyppi. Siksi sua ärsyttää...Aloittajan viesti on tosi hyvä ja kaikkien pitäs lukea se, joilla on aihetta laihduttaa!!;-)


    • Judgement

      Miksi yrität auttaa ihmisiä?



      -May this world disappear

      • morqovlog

        enkö mä sais?
        mä vaan haluaisin että ihmiset tietäis mitä tekee eikä typerehtis kehonsa kanssa.


      • morqovlog kirjoitti:

        enkö mä sais?
        mä vaan haluaisin että ihmiset tietäis mitä tekee eikä typerehtis kehonsa kanssa.

        samaa mieltä aloittajan kanssa


    • äärh....

      Just näin!! Ite oon pari kiloo alipainoinen enkä saa lihotettua ihteeni, mut pitäskö tulla tänne ruikuttamaan joka päivä "olen alipainoinen" "en liho ikinä" Jep jep, ei se tarkkota et ois anoretkikko/ylipainoinen(en osaa kirjoittaa..) jos pari kiloo menee yli/ali normaalipainon.

      • t51q4

        Et ole edes yrittänyt.


      • Pro Ana 12v

        Kuule lihominen on paljon helpompaa kun laihtuminen. Ite kärsin, no kärsin ja kärsin anoreksiasta ja voisin kuule helposti lihoa, mutta en halua olla mikään 39kg läski. Käyt vaan mäkissä ja mölötät, et liiku, läskiys on taattu.


      • morqovlog
        Pro Ana 12v kirjoitti:

        Kuule lihominen on paljon helpompaa kun laihtuminen. Ite kärsin, no kärsin ja kärsin anoreksiasta ja voisin kuule helposti lihoa, mutta en halua olla mikään 39kg läski. Käyt vaan mäkissä ja mölötät, et liiku, läskiys on taattu.

        "lihominen on paljon helpompaa kun laihtuminen"
        - tästä voi tulla aika hieno paskamyrsky, mutta sanoisin, että -ainakaan mun kohallani- ei. josmä en kato mitä syön mun painoni tippuu, eikä nouse.. ja kun kattoo vaikka samassa koulussa olevia ihmisiä niin aika tasan menee yli- ja alipainosten määrä. Voit syödä liikaa, sopivasti tai liian vähän.

        "Ite kärsin, no kärsin ja kärsin anoreksiasta"
        -väärä asenne, toi kuulostaa siltä, että pitäisit siitä, ei hyvä.

        "en halua olla mikään 39kg läski"
        -39 kilonen ei oo läski jos ei puhuta kuusvuotiaasta.


    • :)))))))))))

      morqovlog muista se että lihakset on viimeinen asia mitä kehosi käyttää energianlähteeksi. Ensimmäisenä saamiaan ravinteita ja toisena kehoon keertynyttä rasvaa ja vasta viimeisenä lihaksia. Olet kyllä hyvä broscientist :)
      Joten vaikka jäisi päivän kaloritarpeet vähän vajaaksi se ei tarkoita että saman tien keho polttaa kaiken lihaksen energiaksi.

      • morqovlog

        shys, mä yritän parantaa maailman, älä kerro tosiasioita.

        mutta siis joo, kyllähän keho aika hyvin pitää lihoistaan kiinni, mutta missään nimessä ei oo tervettä laihuttaa sillä, ettei syö ollenkaan. Meinaa se jää "päälle" eikä ymmärrä lopettaa ajoissa. -> aika helppo tapa sairastua anoreksiaan.
        Ja no, laihtuminen perustuu siihen että syödään vähän alle kulutuksen, sitä on turha kieltää.

        jep, mä oon kyllä jossain määrin broscientistimäinen, kun salilla tulee käytyä ja ihmisen anatomiaa tutkittua :D

        -ja niille jotka käy salilla ja on tietävinään siitä jotain, niin ei, en tee yhdelle lihakselle 2458 eristävää liikettä eri kulmista-


    • :))))))))))))))

      "Ja no, laihtuminen perustuu siihen että syödään vähän alle kulutuksen, sitä on turha kieltää." entä sitten jaksottainen paasto/if/intermittent fasting? siinähän saa vetää ruokaa ja kunnolla syömisikkunan aikana. jos vaikka aikuinen mies vetää koko päivänsä aikana 3000 kaloria niin kuvittele että vedät ne 3000 kaloria alle kahdeksassa tunnissa.

      • morqovlog

        joo, mä luin tosta kirjan, ja oon oikeestaan itekki kokeillu -ei sillä että yrittäisin laihduttaa- ja mulla lähti paino aivan liian rajuun laskuun. miks? siks etten syöny tarpeeks. Mä en kirjottanu siitä sen takia että kun puhutaan lapsista jotka yrittää laihuttaa -mitä niiden ei pitäs tehä- se ei välttämättä oo paras vaihtoehto jos ei ymmärrä mitä tekee. Tietysti jos kahtoo asian osaavan ihmisen kanssa homman läpi niin se on erittäinkin tehokas vaihtoehto -tai vaikka "warrior diet"-ruokavalio mutta ominpäin ei välttis kannata


    • :)))))))))))))))

      Toi ettei syö tarpeeksi jaksottaisen paaston aikana on yksi yleisimmistä virheistä siinä mitä ihmiset tekevät. Kunhan syö tarvittavan määrän niin jaksottainen paasto tekee ihmeitä :)

    • Eräs trotskilainen

      Se on niin surullista, että monet näistä paastoajista eivät tiedä, mitä tekevät ihtelleen. :( Paasto/dieetti ei todellakaan ole hyvä keino laihduttaa, ja kaiken lisäksi epäterveellistä kasvavalle nuorelle.

      Mutta onhan tuota tullut yhden pt-kisan yhteydessä testattua, kun mie olin viikonlopun jossain hevon persiissä, enkä koko aikana syönyt paljoa mitään saati nukkunut. Yksi jännä juttu, jonka mie huomasin, oli se, että miun kaikki tarpeet pieneni, eli en tarvinnut niin paljoa unta, lepoa tai ruokaa, ja aineenvaihdunta hidastui. Painoa mie en seuraa, mutta sekin varmaan putosi.

      [Miun yhdellä kaverilla (joka on siis tyttö) oli menkat sen reissun aikana, (mie en edelleenkään tiihä, miten se selvisi siellä niiden kanssa, on varmaan jokin yli-ihminen), ja se kertoi miulle, että ne lakkasivat kuin seinään, ja tulivat sitten takaisin, kun se tuli takaste kotia.]

      Ja arvatkaapa mitä tapahtui, kun mie tulin takaisin? Kaikki palasi ennalleen, yllätys yllätys. Noh, jostain syystä mie en pysty kasvattamaan lihaksia vaikka liikkuisin, mutten myöskään liho, vaikka mässyttäisin karkkia kaiket päivät. Miksi?

    • :)))))))))))))

      Eräs trotskilainen älä sitten missään nimessä sekoita paastoa ja jaksottaista paastoa.

      • morqovlog

        niin, jaksottainen paasto on eri asia kun paasto, jaksottainen paasto on toimiva laihdutuskeino oikein tehtynä, ja parempi kun kokonaispaasto. Tosin mä en edelleenkään suosittele jaksottaistakaan paastoo jos ei tiedä mitä tekee. Ja tietämisellä mä tarkotan tässä tapauksessa asiantuntevan aikuen kanssa tehtyä ruoka-paastosuunnitelmaa.


    • OmppuNinja

      Mun luokalla melkeinpä kaikki tytöt on tosi laihoja, anoreetikkoja ( mikskä niitä sanotaankaan ), ja ite oon normaali painoinen 160 cm pitkä ja painan 56 kg.. ja tunnen itseni aika lihavaksi.. ja oon 14 v ja muut on mua vuoden nuorempia.

      • morqovlog

        Sä oot normaalipainonen, älä turhaan ota paineita sen takia että muut sun luokaltas on tikkuja joiden käsi murtuu jos niihin törmää vahingossa..
        ^^tämä oli vertauskuva, älkää tulko karjumaan siitä. Anoreksia on sairaus. siinä ei oo mitään kaunista.


    • :))))))))))))))))

      "Ja tietämisellä mä tarkotan tässä tapauksessa asiantuntevan aikuen kanssa tehtyä ruoka-paastosuunnitelmaa." Voihan alaikäinenkin tietää mitä tekee esimerkkinä minä. Suoritin ensimmäisen jaksottaisen paaston ensimmäisen bulkkauksen jälkeen 16v ja se meni miten pitikin. Olin ottanut asiasta selvää ja hyvää jälkeä tuli. rasvat meni (noin) 18% -> 8% 4 kuukaudessa minkä aikana tuli lisättyä mukava määrä lihasmassaa.

      • morqovlog

        en oo väittäny että yksittäisiä onnistumisia ei olis, mutta yleensä nää vedetään päin vittua ja sen takia olis hyvä jos joku vahtis.


    • :)))))))))))))))

      Kunhan vain perehtyy asiaan ja ottaa asiasta kaiken mahdollisen selville niin sen pitäisi riittää eikä virheitä pitäisi (paljoakaan) tulla ja jos tulee niin seuraavalla kerralla osaat varautua ja tiedät paremmin. Mutta kyllä toikin on ihan hyvä varmuuden päälle että joku asiasta hyvin tietävä neuvoo ja pitää silmällä ihan varmuuden vuoksi. Pääasia on se että tekee omien taitojen/tietojen mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe