Mieheni pakko-oireet tekevät minut hulluksi!

Kestämisenrajoilla

Kertokaa ja auttakaa te joilla asiasta on omakohtaista kokemusta. En tiedä miten minun pitäisi reagoida!

Mieheni (30v) on viimeisen puolen vuoden aikana pikkuhiljaa muuttunut täysin eri ihmiseksi. Häntä vaivaavat rajut pakko-oireet jokapäiväisessä elämässä. Kun tulemme kotiin, hän tulee sisään, mutta lähtee pian takaisin ulos vaatteet päällä, on siellä hetken ja pimpottaa ovikelloa. Päästän hänet sisään ja sama tapahtuu uudestaan. Joka kerta ja joskus kymmenenkin kertaa. Päällysvaatteiden pois otto on hankalaa, hän laittaa ne jatkuvasti uudestaan päälleen ja ottaa pois. Hän myös käskee minun seisoa tietyssä paikassa kun hän riisuu takin ja kengät. Hänen on vaikea tehdä mitään vain kerran! Vessassa käynti, tv:n päälle tai pois laitto, pukeminen, nukkumaan meno yms. Hän huutaa ja toistelee myös tiettyjä sanoja ja lauseita jatkuvasti. Muutama tietty esine on hänelle tärkeä ja välillä ahdistuessaan koskettaa esinettä tai koskettaa esineellä minua.
Viimeisen kuukauden aikana hän on jäänyt töistä pois neljänä päivänä, koska ei ole päässyt aamulla lähtemään ovesta vain kerran.

Ongelmana myös oma selviämiseni koska on tosi rankkaa yrittää ymmärtää vaikka ärsyttää eikä tajua yhtään miksi toinen tekee noin! Varasi työpaikkalääkärin kautta terapiaan ajan, mutta siihenkin vielä aikaa.
Pitääkö minun vain kärsivällisesti myötäillä ja ymmärtää vai kieltäytyä tekemästä hänen käskemiään asioita?

6

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tourette+ocd-tyyppi

      "Hän huutaa ja toistelee myös tiettyjä sanoja ja lauseita jatkuvasti."
      Tuo lause pisti silmääni...
      Voisiko kyseessä olla tourette OCD (ne ovat usein samalla henkilöllä)...
      Tietoa saat mm. täältä
      http://www.tourette.fi/

    • tourette-ocd-tyyppi

      "Pitääkö minun vain kärsivällisesti myötäillä ja ymmärtää vai kieltäytyä tekemästä hänen käskemiään asioita?"
      Jäi vastaamatta tuohon:
      Et voi hänen oireilleen mitään. Yritä vain ymmärtää ja jaksaa. Yritä ajatella asia hänen näkökulmasta, kuinka rasittavaa hänestä itsestäänkin on, kun hän joutuu tekemään niitä toimintoja tahtomattaan ja varmaan tietää olevansa vielä lisäksi rasittava läheisilleen. Se ei ole helppoa. Se on tuskaisaa.

    • 13+6

      Itse pääsin pakkoajatuksista ja pakkotarkistamisesta eroon terapialla ja lääkkeillä n.10 vuotta sitten, eikä ole uusiutunut...onneksi. Kyllä miehesi siitä vielä tokenee. Ei hän voi niille mitään. Asiat on vaan pakko toistaa.

    • loppu86

      Minkälainen terapia auttoi sinua? ENtä lääkkeet?

      • 13+6

        Mulla pakko-oireet liittyi masennukseen tai niin ainakin uskon, koska hävisivät ihan serotoniini pillereillä ja psykologin kanssa keskustelemalla. Aikaa on jo n.10v joten en kaikkea tarkkaan muista.

        Tarkastamis pakko loppui varmaan kun en asunut enää yksin. Tiesi että joku on kotona vaikka olisin jättänyt hellan tai valot päälle ja ovi on lukossa.

        Pakkoajatukset ja pakkotestailut hiipuivat myös varmaan pillereillä ja lopulta unohtuivat. Aikuistuminen poisti myös pakkoajatuksia kun huomasin että asiat ei olekkaan niin mitä ajattelen.

        Lääkäriin vaan, saatte parempia neuvoja. Varmaan aika henk.koht asioita nämä. Osaavat varmasti auttaa.


    • 324565

      Miksi katselet moista vatipäätä? Nykyajan ihmiset eivät tunnu järin kestäviltä. Tekisi monille hyvää mennä vanhainkoteihin kuuntelemaan, millaista elämä oli ennen. Evoluutiostako kyse? Ennen oli vajaamielisiä ja vammaisia, mutta terve, normaali elämä ei jättänyt tilaa kaiken maailman psyykeongelmien kehittelyille. Jumalauta, vesistömmekin ovat jo masennus- ja muilla psyykenlääkkeillä kyllästettyjä ja jos jonkinlaista onnellisuuspilleriä tungetaan lastenkin suuhun sellaista vauhtia että voi vi**u sentään. Herätkää, pahvit ja lakatkaa takertumasta mielienne mustiin kohtiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe