Saksalainen Auto Bild kirjoittaa numerossaan 35/2013 jakoketjuongelmasta BMW:n dieselmoottorissa koodi N47 vm 2007 - 2011. Moottori on 1.6 ja 2.0 ltr ja käyttetty automalleissa 1, 3 ja 5 aina malliin 525 saakka, teho 218 hv.
Vika esiintyy jakoketjun hankaamisena ja siitä aiheuatuvana meluna.
Lehden tiedusteluun tehdas on ilmoittanut vian johtuvan epäedullisesta toleranssista ketjulohjaimessa ja virheestä kampiakselin ketjupyörän valmistuksessa.
Lehden mukaan vian korjaaminen maksaa 4000 € Saksassa. Lukijapalautteen mukaan vika on johtanut jopa ketjun katkeamiseen ja 8500 € korjauskustannuksiin.
Kun tehdas myöntää valmistuksessa olleen vikaa, osallistunee se myöskin korjauskustannuksiin takuuajan ulkopuolellakin. Miksi siis suomalainen Auto Bild ei kerro näitä asioita? Luulisi autolehden tarkoituksen olevan palvella kuluttajia eli lehden lukijoita.
Sakasalainen Auto Bild toimii todella kiitettävästi lukijoilta saamansa palautteen perusteella.
Jakoketjuongelma
77
39173
Vastaukset
- juuu...
Ei ollut mikään uutinen kun ottaa huomioon että oli made in Germany.
- bensakoneet
Myös uusissa bensakoneissa on ongelmia jakopään kanssa.
- lökjhkukg
Kannattaako ostaa esim. 530D ennemmin? Onko kolmelitraisissa vähemmän vikoja?
- Ennen Camryllä
Suomessa Laakkonen vaan levittelee käsiään, jos pannussa ei ole takuu voimassa. Jos Toitsulla olisi samanlainen tyyppivika, niin takaisinkutsuja olisi tehty tai viat korjattu ilman asiakkaan lompakkoa.
- Elbulli
Höpö höpö. Toyotalla korjataan joitakin pikku risauksia, mutta ei mitään isompaa riitelyittä. Toyotassa ei vaihdeta hanskalokeron kantta uuteen vaikka kansi on sentin kierossa. Uudessa autossa.
- Anonyymi
Toitsu ei saanut dieseliä koskaan kestämään ja lopuksi pyysi apua juuri Bemarilta. Onko jo unohtunut?
- Vika pesäke
Pitäisi bemaristeilla olla varaa maksaa moiset pikku huollot ihan tuosta vaan.
Totuus taitaa olla kuitenkin että jollain paskapatenteilla niitä korjataan ja sitten kiertoon äkkiä.
Jotkut vielä ostaa uuden saman merkkisen kuvitellen että se olisi parenpi. - bim mer
Millaisilla kilometreillä ongelmia oli havaittu?
- exbmw
Itsellä juuri jakopää hajalla 520 Bmw vuosimallia 2011 takuuloppui syyskuussa ja voitte arvata tuleeko Bmw vastaan korjauskuluissa. Ei tule.. syyskuussa mainitsin huollossa poikkeavasta äänestä ja korjaamon vastaus oli että kaikki on kunnossa.. vaan ei ole enää autolla ajettu 214 tuhatta kun matka päättyi... Kaksi bemaria ehdin ostaa ensimmäisen ja viimeisen.
- ghjujjuuh
exbmw kirjoitti:
Itsellä juuri jakopää hajalla 520 Bmw vuosimallia 2011 takuuloppui syyskuussa ja voitte arvata tuleeko Bmw vastaan korjauskuluissa. Ei tule.. syyskuussa mainitsin huollossa poikkeavasta äänestä ja korjaamon vastaus oli että kaikki on kunnossa.. vaan ei ole enää autolla ajettu 214 tuhatta kun matka päättyi... Kaksi bemaria ehdin ostaa ensimmäisen ja viimeisen.
Ota yhteyttä Saksaan tehtaalle. Saksan autobildissä asiaa käsiteltiin ja siinä kuulemma vihjattiin tehtaan ottavan osaa. Suomessa ei varmaan puhettakaan.
- lirkkinen
exbmw kirjoitti:
Itsellä juuri jakopää hajalla 520 Bmw vuosimallia 2011 takuuloppui syyskuussa ja voitte arvata tuleeko Bmw vastaan korjauskuluissa. Ei tule.. syyskuussa mainitsin huollossa poikkeavasta äänestä ja korjaamon vastaus oli että kaikki on kunnossa.. vaan ei ole enää autolla ajettu 214 tuhatta kun matka päättyi... Kaksi bemaria ehdin ostaa ensimmäisen ja viimeisen.
Mikä vuosimalli? Meillä ainakin bmw tuli vastaan ja reilusti korjauskuluissa. Itse ei tarvinnut maksaa kuin työstä 1/3 osa. Tottahan toki sinulla on allekirjoitettu huollon työmääräys jossa lukee tuo sinun huomio? Kova paperi tässä vaiheessa.
- Team Ahma
lirkkinen kirjoitti:
Mikä vuosimalli? Meillä ainakin bmw tuli vastaan ja reilusti korjauskuluissa. Itse ei tarvinnut maksaa kuin työstä 1/3 osa. Tottahan toki sinulla on allekirjoitettu huollon työmääräys jossa lukee tuo sinun huomio? Kova paperi tässä vaiheessa.
Siihin Bemuun voi vaihtaa Jopon ketjut tai sitten hommata Biltemasta jonkun pikku moottorisahan ketjun. Riittää hyvin niille väännöille, mitä toi Bemarin moottori pystyy antamaan. Nykiminen saattaa katkoa ketjuja silloin tällöin, mutta jeesusteipillä voi paikata vaikka tien päällä. Don't worry!
- Rende
exbmw kirjoitti:
Itsellä juuri jakopää hajalla 520 Bmw vuosimallia 2011 takuuloppui syyskuussa ja voitte arvata tuleeko Bmw vastaan korjauskuluissa. Ei tule.. syyskuussa mainitsin huollossa poikkeavasta äänestä ja korjaamon vastaus oli että kaikki on kunnossa.. vaan ei ole enää autolla ajettu 214 tuhatta kun matka päättyi... Kaksi bemaria ehdin ostaa ensimmäisen ja viimeisen.
Moi exbmw, ihme juttu..minulla sama vm. 2011, kilsat 170t, F10 ja ilmeni rahina jakopäästä nyt syksyllä 2014 ja kyllä tehdas maksoi koko rempan eli uusi ketju ja laahain..remontti on iso - laatikko pitää pudottaa ym..Rende
- jhjhlqhhlh
exbmw kirjoitti:
Itsellä juuri jakopää hajalla 520 Bmw vuosimallia 2011 takuuloppui syyskuussa ja voitte arvata tuleeko Bmw vastaan korjauskuluissa. Ei tule.. syyskuussa mainitsin huollossa poikkeavasta äänestä ja korjaamon vastaus oli että kaikki on kunnossa.. vaan ei ole enää autolla ajettu 214 tuhatta kun matka päättyi... Kaksi bemaria ehdin ostaa ensimmäisen ja viimeisen.
kovasti sulla ajoa kun 100 000 / vuosi köröttelet...
- Griiger
Tämä ongelma on ollut tiedossa jo vähän pidemmänkin aikaa, esim. takseistahan näitä n47 - moottoreita on paukahdellut luvattoman paljon.
Onko siis niin että aina vuoteen 2011 saakka bmw on käyttänyt 520d - autossa tätä samaa moottoria? Ja vuonna 2012 vasta tuli uusi versio? - vilu
jep jep vanha systeemi parempi kuin pussillinen uusia, insnöörit ei oo kokeillu hommaa käytönnössä vain teoriassa.
- DoneWithIt
Olishan se tyhmää kokeilla käytänössä valmistusvirheellisiä osia ?
- Paavo Keminmaasta
Mikäli autolla pystyy ajamaan kannattaa i-driveen laittaa osoitteeksi United-Motors Tallinn. Remontin työnosuus on 2000€ pienempi kuin Suomessa. Missään nimessä ei saa suostua moottorin irroittamiseen vian paikallistamisen takia! Se on ansa, koska vika on jo paikallistettu jakoketjuun. Siinä vaiheessa kun yrität miettiä mitä rikkoutuneelle autolle tekisit kone on korjaamon pöydällä ja laskua on kertynyt 1000€ pelkästä koneen irroituksesta. Korjatulle jakopäälle saat 2:n vuoden takuun joka on voimassa kaikkialla riippumatta missä maassa auto on korjattu.
- Vierailija
Ilkeä vika ja johtuu vääränlaisesta koneistuksesta kampiakselin hammaspyörässä/ huonosta ketjusta. Harmi kun bmw ei anna mitään aikaväliä tai tarkempaa listaa autoista ja moottoreista missä tommonen kämmi on. Englannissa on 150 asiakasta tehny joukkokanteen aiheesta. Kone missä on vikoja löytyy E90/E91 malleista ja X1 malleista sekä F10/11/F18 yms. N47N.
Vikoja löytyy vaihtelevasti 2009-2012 malleista. Joten ihan pikkujuttu ei ole, muttei imusarjan läpistäkään saatu valmistajaa aikasemmin vastuuseen joten vaikeaa asiakkailla on nytkin. - Team Ahma
Siihin Bemuun voi vaihtaa Jopon ketjut tai sitten hommata Biltemasta jonkun pikku moottorisahan ketjun. Riittää hyvin niille väännöille, mitä toi Bemarin moottori pystyy antamaan. Nykiminen saattaa katkoa ketjuja silloin tällöin, mutta jeesusteipillä voi paikata vaikka tien päällä. Don't worry!
- Yhden korjannut
Vanhemmissakin on ollut jakoketjuvikoja, rikkoo ketjun ja kampiakselipyörän.
Kone pois ja kalliiksi tulee.
Paljon on liitettyjä ketjuja laitettu että kone hetken hiljaa, samatien auto vaihtoon.- Paavo keminmaasta
Juuri tuo tekee käytetyn 4-pyttyisen bemarin ostamisen vaikeaksi.
- helppokunonrahaa
Paavo keminmaasta kirjoitti:
Juuri tuo tekee käytetyn 4-pyttyisen bemarin ostamisen vaikeaksi.
Kyllä se on rahattomuus, mikä tekee ostamisen vaikeaksi.
- rahaaonjatulee
helppokunonrahaa kirjoitti:
Kyllä se on rahattomuus, mikä tekee ostamisen vaikeaksi.
jep ja rahamies ostaa kunnon auton eikä bimmeriä.
- FFS
2500e, jakoketjun ja kiristimien vaihto. BMW ja myyjä vastaan - 1500e jäi maksettavaksi.
Oli eka ja vika bmw. Kyseinen siis e92 320i. - punkkua ja patonkia
Hommatkaa kunnon autoja, eikä mitään baijerilaisia mutteriwirityksiä..
- F10
Annappas vinkki kunnon autosta että saadaan nauraa sun kulkineelles...
- Anonyymi
F10 kirjoitti:
Annappas vinkki kunnon autosta että saadaan nauraa sun kulkineelles...
Bmw x 3
- sisäfileet
Korissa ei oo muuta kuin punkkua ja patonkii, voi niitä sitten nauttia tien poskesssa, kun odottelee hinuria paikalle.
- ENT. BIMMERISTI
Mulla ei diesel bemari nähnyt viatonta päivää, vaan aina oli jotain vikaa. Huonoja noi bemarin dieselit ja eivät korjaannu kuin vaihtamalla koko auto johonkin toiseen merkkiin. Pitikin ostaa bemari kun sen omistaminen on kuulemma niin päheetä, mutta en tehnyt itsestäni kuin höynäytetyn idiootin.
- B M W
BMW jakoketju ongelmaa pahentaa se, että kampiakselin päässä oleva hammaspyörä (samaa valua kuin akseli) menee sököksi, se nostaa hintaa huomattavsti.
- daydreaming999
jatka unelmoimista....... ostat sitten oikeasti uuden bemarin kun kasvat aikuiseksi.
siihen asti ajelet sill nissan cherrylläsi.
- a n l. p n
bemupojuilla on "jakopäässä" ongelmia kun "pakoputki" meinaa avartua runsaasta käytöstä johtuen...
- bensa
Miksi ihmeessä kukaan edea ostaa jotain dieseleitä?? Ei voi kun ihmetellä..
- bubbis1
Bensalla pensselit pestään, dieselista se voima otetaan!
- E220_CDI
Minä ainakin ostin pienen kulutuksen toivossa. En ole pettynyt.
- Anonyymi
bubbis1 kirjoitti:
Bensalla pensselit pestään, dieselista se voima otetaan!
Paineella se voima tulee
- Eli siis hä?
Perimmäinen vika on kampiakselin päässä olevassa hammaspyörässä joka on samaa valua kampiakselin kanssa. Nyt sitten tehdään pirun kallis remppa jossa ei kuitenkaan vaihdeta tätä vian juurisyytä, vaan korjataan vain oireita, joten kohta taas sama kohta poikii.
Eiköhän paras olisi paalata. - AnnaMaija2
mulla on 8 vuotta vanha bmw 318i ja ajettu 75t ja jakopääketju menee uusiitavaksi. Tässä sitä BMW laatua, harkitsen merkin vaihtoa.
- järjetöntä
en kyllä bemaria hanki koskaan, korjaushinnoillahan saa jo kokonaisen toimivan auton hieman käytettynä!
- hienoa laatua!
Bemarin omistajat on varakkaita ei muuta kuin huoltoon merkki korjaamoon?
- Olly
Ongelma korjattiin muistaakseni 2009, voihan uudempaankin vika tulla, mutta se on äärimmäisen harvinaista.
Tosin, omalla autollani on jo ikää 30 vuotta, eikä ketjua ole koskaan vaihdettu, eli ei se ketjun vika ole. Vaihda tilalle M30 :D - ???????
Yritetty rakentaa ikuisesti kestäväksi, mutta mutta?
- Patongilla ajelen.
Ainahan ne muka tekee parhautta, teoriassa...
Osasyynä on ääliömäiset huoltovälit ja tyhmät käyttäjät.
Longlife ei ookkaan moottorille longlife ja kun ajaa jyrryytetään liian isolla vaihteella ettei vaan polttoainetta kulu(kovia syömään) niin soppa on valmis.
Sitten naama norsunvitulla itketään että kun korjaus maksaa, vaikka on SÄÄSTETTY iso kasa rahaa edellisistä syistä.
Pitää olla rahaa hoitaa tuollaiset pikkuremontit vikisemättä kun on kerran preemium-autonkin pystynyt laittamaan. - bmw3219
Mulla on vanha 530d 01 mittarissa 572tkm.Turbo,vaihdelaatikko,jakopää.Kaikki alkuperäistä.Suomi auto ja pelittää.
- muovivehkeetleluja
Näinpä vanhassa vara parempi, eikä ole mitään lastentautia kuten nykyään on lähes joka merkillä.
- sihisi11
Kuunnelkaa tyhjäkäyntiä, kalkkarokäärmeen sihinä tyhjäkäynnillä sanoo että nyt auto vaihtoon / jää kaupaan.
- T.Yytyväinen
Viimeiset 15 vuotta olen ajellut Bemareilla on ollut dieseliä ja bensaa, eikä koskaan minkäänlaista vikaa. Luulen että jakopää ongelmat ovat näiden Saksan tuontiautojen mittarin virittäjien puuhia.
Laitetaan teholastuja ja poljetaan kuin vierasta sikaa, huolletaan jos huolletaan.
Osta BMW merkkiliikkeestä, niin takuut toimii ja huolettomia kilometrejä kertyy varmasti. BMW on maailman paras auto, ei ole epäselvää.- n47rojua
Ei niitä N47 / N 57 moottoreilla varustettuja bemuja kukaan viitsi saksasta raahata suomeen, ei niistä tule muuta kuin harmia. Kyllä ne kaikki jakopäävaivaiset ovat käytännössä suomi-autoja joiden takuusta maahantuoja yritää luistella kaikin keinoin. Nimimerkki T.Yytyväisellä ei varmaankaan ole sattunut kohdalle yhtään yli 120 000 km ajettua ko. moottorilla varustettua bimmeriä.
- iSeppoi
Yhden asian olen oppinut neljästä Bmw:stä mitä olen omistanut. Bmw heikkous on neloskoneet, ostakaa aina kutoskoneella. Ne koneet Bmw osaa tehdä. Hyvin on toiminut tähänkin asti. Saksasta haen ja haen myös jatkossakin.
- Anonyymi
Omalla X3 vuosi2011 ajettu280000 ei mitään vikaa kuin hanaa vaan
- bmw.e28.700whp
Jos pysytään rivi kuutosissa, bensa että dieseleis, missä jakopää on siellä missä kuuluukin eli keulalla, niin ei ongelmaa. Miksi se jakopää edes piti laittaa laatikon puolelle? Toinen on pitkät huoltovälit, mikä aiheuttaa moottori ongelmia, monellakin merkillä.
- Rämäkkä
Väärä arpa että bmw tai esim laakkonen tulisi enään tänä päivänä vastaan. Yhtä paskaa koko ketju ja sen tietää kaikki siellä. Varmaan 80 % takseistakin viimeisen viiden vuoden aikana on ketju mennyt poikki. Jos yli 2 v niin saa itse maksaa. On muuten niin paskaa kuin voi olla. Nyt katsellaan digihuoltokirjaa ja lasketaan -kisoja.
- mitätarkoitat
Takseissahan takuu on vuoden, joten miksi 2-vuotta olisi joku raja? Lisäksi yritysten vastuu toisille on eri asia kuin kuluttajalle.
- Seppo12215
Tämäkin vika johtuu siitä että neloskoneeseen laitetaan ketju. Se ei yksinkertaisesti voi kestää, neloskone käy epätasaisesti ja siihen kun lisätään taloudellinen ajaminen kierrokset alle 2000 niin heipähei. Siksi pysyn kutoskoneessa.
- Jonnebemarissaan
Runkkaaminen on kivaa.
- rosvotasiallataas
Ai että Laakkonen tulis vastaan? Pohjois-Karjalassa ko. yrittäjät tunnetaan nimellä Rosvo-Laakkoset (voipi johtua niistä vankilatuomioistakin)
- jakopääöljynsyöntiVW
Ja VW jakoketjun maksaa yksin asiakas?
Vai miksi takaisinkutsuja ei ole. sen kansa ymmärtäis.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284#gs.4UOUiMM - selitys_löytyi
No ilmankos te bemaristit ajatte sikaillen liikenteessä. Ottaako kupoliin niin paljon että suuttuneena kaahataan? Toyotistit ajavat rauhallisimmin, kun elämä on huoletonta autonkin osalta eikä mikään veetuta.
- exbemari
Onko kellään tietoa joko BMW on saanut jakoketjuongelman kuntoon? Ilmeisesti ei, mutta riskiä tuhansien remontille on saatu pienennettyä ettei BMW ole kaiken aikaa otsikoissa.
- PaskaaBaijerista
Kyllä Audi on auto johonkin baijerin rasvalaakeriin verrattuna...
- otinitselopputilin
En odotellut bmwni hajoamista vaan vaihdoin subaruun
- Hvt
Mulla huomattiin huollossa jakopää ongelma ,testerillä .Auto BMW 520 ia 2009. BMW maksoi kokoremontin. sinne tuli tietenkin muutetut osat esim ohjuri johon ketju alkaa hangata,
- EiVaihtamallaParane
Ensimmäinen 318D 180tkm -08 180tkm jakopää remonttiin. Nykyinen 318D -11 135tkm samahomma. Bmw maksoi ensimmäisen remontin paitsi liemiä, toisee täytyy maksaa työt, Reilu tonni...
- ihanmitenvaanjoo
Ai että ei vaihtamalla parane? No enpä itse ole joutunut moisia remontteja maksamaan kun ei ole bemareita ollu. Japsikikkareet kanssa jätän väliin, kun havaitsin että ovat hemmetin kovia ruostumaan. Niissä taas kone kestää, mutta pohja on aivan laho jo 100 tonnin jälkeen.
- Rustrust
ihanmitenvaanjoo kirjoitti:
Ai että ei vaihtamalla parane? No enpä itse ole joutunut moisia remontteja maksamaan kun ei ole bemareita ollu. Japsikikkareet kanssa jätän väliin, kun havaitsin että ovat hemmetin kovia ruostumaan. Niissä taas kone kestää, mutta pohja on aivan laho jo 100 tonnin jälkeen.
Ja ruostumista voi ainakin hidastaa tekemällä/teettämällä ruosteenestokäsittelyn..
- chip330da
bemmun kutos koneet pelaa ja ei ongelmia :DD
- Yantzo
Pakko tänne nyt on kirjottaa jotain näistä ns ikuisista ja huoltovapaista jakoketjuista.
Jos joku väittää että ei tartte vaihtaa ni puhuu paskaa. Jos metalli hankaa metallia ja välissä
ihan mikä tahansa "maailman paras öljy" aiheutuu hankausta ja metallihan kuluu. Ja jossain kohtaa SE MURTUU. Se on Fakta. Mulla kokemusta autoilusta omistajana että mekaanikkona 25vuotta. BMW. Vaihtakaa ketju ajoissa. Se EI kestä ikuisuutta.
Iloinen 520d 2011 Omistaja.- Anonyymi
Tehtaan mukaan ketju on tarkoitettu kestämään auton ikä. Kyllä sen pitää kestää.
N47 ja N57 koneissa molemmissa sama ongelma.
B47 on jo parmepi mutta se taas tuppaa palamaan.
Palojuttu on sikäli helpompi että kasko maksaa sen.
- Takuubiili
Hankala remontti motor pitää pistää palasiksi, kyllä on hanuri teknic!😫
- HalpaaAjoa
Olen korjannut aina 2014 vuoden bemariani Bilteman osilla....kannattaa.Halpaa ja kestäviä osia.
- Carsman
Audit ne vasta pas**oja on niillä ei tee mitään.. mutta jos omilla rahoilla ostaa auton niin ajakoon vaikka pösöllä.
- Anonyymi
Et tainnut huomata että kyse on BMW palstasta ja ketjukin oli BMWstä.
- Anonyymi
Jos joku aikoo ostaa F10 / F11 520d:n
150 000 - 200 000km on aika paljon jakopään osille. Se voi olla paljon starttailtu ja pätkäajeltu vaikka vähän km, syö ketjua ja rattaita nopeampi
Vaihtaisin kyllä jakopään osat sitten luulisi kestävän hyvin vielä 300-400tkm nurkille.- Anonyymi
BMW X3 vm. 2012 j a170tkm mittarissa (F25, N47T), tämän vuotisessa piti olla jo jakopään ongelmat voitettu (?) No nyt tuli särinä-äänistä diagnoosi että alempi jakopään ketju venynyt. Asiantuntija sanoi, että kuulemma kestäisi kyllä jos vaan pitäisi max 15-20tkm öljynvaihtovälit, ja tuon start/stop systeemin pois päältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BMW X3 vm. 2012 j a170tkm mittarissa (F25, N47T), tämän vuotisessa piti olla jo jakopään ongelmat voitettu (?) No nyt tuli särinä-äänistä diagnoosi että alempi jakopään ketju venynyt. Asiantuntija sanoi, että kuulemma kestäisi kyllä jos vaan pitäisi max 15-20tkm öljynvaihtovälit, ja tuon start/stop systeemin pois päältä.
olishan niitä sellaisiakin autoja tarjolla jossa ei tarvisi tollasista asioista jännittää
olet ottanut tietoisen riskin ja nyt joudut siitä sitten maksamaan, tavalla tai toisella
- Anonyymi
F11 2011 520d
Tuollainen rupesi rallattamaan. Pajalla tutkivat ni jakoketju siellä äänteli. 3000€ oli remontin hinta.
Uutta tuli Jakopään puolelle kaikki. Rattaat, ketjut, laaharit, uudenmallin kiristäjät.
Työ tunteja aikas reilusti, koke pöydälle 2pv oli pajalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791