Olen aikuinen ja vakaassa suhteessa. Sain esikoisemme vuosi ja 4kk sitten, raskausaika on hyvin muistissa vielä ja siksipä olenkin huolissani omasta tunteettomuudesta. Ensimmäinen lapsi kun ilmoittili tulostaan niin tunsin suurta iloa, silittelin mahaani jo alusta asti ja lähes joka ilta juttelin vauvalle ääneen tai ääneti. Koin paljon positiivisia tuntemuksia alusta asti siis.
Nyt olen raskaana jälleen, rv 7 menossa ja en ole tuntenut mitään! En koe iloa raskaudesta, en edes muista olevani raskaana kuin silloin tällöin ja silloinkin lähinnä olen huolissani. Huolta kannan omasta jaksamisesta kahden pienen kanssa ja siitä kun en koe iloa raskaudesta. En ole kertaakaan jutellut vauvalle enkä ole mahaani silitellyt. Tietenkin olen väsynyt iltaisin kun ensin leikin koko päivän taaperon kanssa ja hoidan kotiasiat mutta olisin kuvitellut kuitenkin tuntevani iloa toisen vauvan tulosta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia toisen raskauden kohdalta? Tuleeko ilo ja tunteet myöhemmin?
toinen raskaus, ei tunteita..
7
460
Vastaukset
- Itselläni..
nyt kolmas raskaus menossa rv 20 eikä raskaus vielä tunnu todelliselta, vaikka vatsa on jo melkoisen iso. Rakenneultraa odottelen, josko vauvan tulo alkaisi tuntua todelliselta kun saa tietää kumpi on tulossa. Ja kunnon liikkeitä myös, niin alkaa se vauvan läsnäolo tuntua enemmän, tähän asti on ollut vain pieniä hipaisuja. Ei se raskaus niin kovin mullistavalta ole enää toisella tai kolmannella tuntunut. Yhtään hankintaakaan en ole vielä tehnyt.
- jatkoa..
Enkä siis tarkoita nyt, etteikö tämä kolmas olisi ihan yhtä hartaasti toivottu ja haluttu ja ihan yhtä iloinen ja onnellinen olen vauvan tulosta kuin aiemminkin. Raskaus ja vauvan tulo ei vain vielä tunnu todelliselta.
- tunteeton minäkin
Minulla kolmas lapsi tulossa. Toivottu. Ei vahinko. Rv15. Olen avioliitossa. Mutta en tunne mitään erikoista. Ainoa asia mitä tunnen, on se, että yritän olla vahingoittamatta vauvaa välttämällä toksoplasma- tai listeriariskin omaavia ruoka-aineita. Minulla vaikuttaa se, että omat vanhempani eivät tule hyväksymään raskauttani kuten eivät hyväksyneet aiempiakaan. Ei sitä osaa iloita, kun tietää, että saa vain haukut...eikä miehenikään ole kovin innoissaan lapsen tulosta. En puhu raskaudestani kellekään muulle kuin esikoiselleni, yritän peittää vatsaa, että ei näkyisi. En tiedä, olenko varsinaisesti tunteeton...olen varmaan enempi peloissani siitä, että raskaus alkaa näkyä päällepäin...
- p08ky
Kuulostaa ihan normaalille :D Toisella kertaa se ei ole enää uutta ja jännää ja toisaalta ei ole enää niin paljoa aikaa keskittyä kasvavaan mahaan ja erilaisiin olotiloihin. Ei se ole mitenkään pois siitä, ettetkö sinä tätä tulevaa lastasi rakastaisi ihan samanlailla
- niinpä niin joopa
Samaa mieltä. Olen toista kertaa raskaana ja tällä kertaa se on enemmänkin tylsää kuin mitään muuta. Oli tietysti hienoa nähdä vauva ultrassa ja vauva on suunniteltu ja olen hänestä tottakai iloinen. Mutta odotan lähinnä vain, että hän syntyy. Ei tässä odottamisessa ole enää toisella kerralla mitään kovin jännää.
odotan 3 lastani rv 14 1 ja on hirveän ristiriitaiset tunteet ja enkä ole vielä osannut sisäistää asiaa. vauvan tulo yllätti meidät kaikki ja vanhemmat lapseni ovat jo koulussa, on hyvä että tässä on vielä aikaa tottua ajatukseen, oletin ihan että meidän lapset olis jo tehty ja sitten pikkunen ilmoitti tulostaan
- toista odottaessa
Kiitos vastauksista ja teidän kokemuksista! On hyvä kuulla ettei tämä ole yhtään epänormaalia.
Meillä tämä toinen raskaus on myös ollut toivottu :) Osa syy voi tuohon tunteettomuuteen olla siinä että ensimmäistä saimme odottaa monta vuotta ennenkuin tuli ja nyt tärppäsi toisella yrittämällä :) Eiköhän se rakkaus tulevaan vauvaan sitten tule myöhemmin, sitten kun raskaus olkaa tuntua todelta ja viimeistään kun käärö tulee syliin :)
Onnea kaikille odottajille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796