Viekö diabetes jalat ja näön ??

Pelottaa !!

HEI !!

Olen 28 v mies. Muutamia kuukausia sitten minulta otettiin verikokeita joista kävi ilmi että sairastumisriski diabetekseen on minulla hiukan koholla. Mikäli oikein ymmärsin niin tuo hiukan koholla perustuu minulla johonkin sokeri arvoon joka oli minulla kaiketi hiukan liian korkea. Lääkäri suositteli minulle että kävisin vastaisuudessa noin 1 x vuodessa verikokeissa jotta tuota kyseistä veriarvoa pystyttäisiin tarkkailemaan. Onneksi minulla on lähipiirissäni niin hoitajia,sairaanhoitajia ja jopa lääkäri joten pystyn mittaamaan sokeriarvoja vaikka jok"ikinen päivä esim sormenpäästä. Tarkoitan siis sitä että heillä on se mittari jota voin käyttää niin halutessani.

Mutta nyt siis asiaan: Olen hyvin säikky ja pelko ihminen. Stressaan ja ahdistun helposti. Haluankin nyt täten kysyä että mikäli minä joskus sairastun diabetekseen niin tarkoittaako se automaattisesti myös sitä että sokeudun aikoinaan ja esim jalat täytyy amputoida ?? Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin diabetesta sairastavalla on korkea riski sille että sokeutuu tai raajoja jouduttaisiin amputoimaan. Miksi diabetes aiheuttaa sokeutta ja raajojen amputointia ? Voiko niiltä välttyä vaikka sairastaisi diabetesta ??

Olen 190 cm pitkä ja painan järkyttävät 105 kg joten painoa pudottamalla sairastumisriski diabetekseen mitä ilmeisemmin pienenisi.

22

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pelkoa

      Sinulla ei ole tässä vaiheessa vielä mitään pelättävää koska tutkimuksissa on todettu vasta lievä riski. On melkoisen varmaa että kun saat pudotettua painoasi, riski häviää (kun pudotat painoa 15 kg, olet normaalipainossa). Tuo kerran vuodessa seuranta riittää mainiosti eikä noita pelkäämiäsi seurannaissairauksia ole uhkaamassa.

      Diabetes ei johda automaattisesti sokeuteen tai jalkojen amputointiin. Nykyisillä diabeteksen hoitomuodoilla saadaan verensokerit pysymään normaalilukemissa jolloin näitä ei tule.

      Voi olla täysin levollisella mielellä ja kunhan pääset vaakalukemissa edes kaksinumeroiseen lukuun, tilanteesi on jo parempi. Mihinkään erityiseen dieettiin ei tarvitse alkaa, riittää että syöt monipuolisesti, hieman annoksia pienentäen ja nopeita hiilihydraateja vältellen. Kun vielä harrastat liikuntaa riittävästi, diabetesriskisi voidaan unohtaa toistaiseksi.

    • VP?

      Ei pelkoa

      Perustuen mihin?

      Eli syö niinkuin terveetkin?

      Perusteita, kiitos.

      • Myötäkarva

        "nopeita hiilihydraateja vältellen."

        Olisko toi kohta hiukan myötäkarvaan?


    • dflmsdljflsd

      Ruisleipää voi syödä kohtuullisesti. Älä vaan hömppädieetille ala! Syöt ihan normaalisti, hiilaritietoisesti ja kuntoilet. Älä unohda kasviksia ja hyviä rasvoja!

    • Kyllä pelkotilasi voivat toteutua jos jatkat nykyisella ruokatavalla. Sinun kannttaa ryhtyä raknetaamaan ruokavaliotasi vähemmän hiilihydraattia sisältävään suuntaan.
      Minulla itselläni on ollut diabetes todettuna jo n 30 vuotta, mutta vasta hiljattain ymmärisn vähähiilihydraattisen ruokavalion Lchf:n merkityksen. Liikunat tekee hyvää, mutta ruokavalio on vieläkin tärkeämpää.

      Mene ja katsele "VP?" nimimerkki ja missä löytyy hänen bloginsa yhteystieto, siellä löydät oikeaa asiaan (Nimimerkkivarkaat ovat jo sinulle vastanneet pariinkin otteeseen)

      Minulla on jalat tallella, näkö hyvä, mutta silmälasit uusin juuri eilen. Kuntoni on hyvä Lchf ruokavaliolla (sinnepäin).

      • Saituri eläkeläinen

        Tämä "VP?" syö aamupalaksi voissa paistettua grillimakkaraa, syö itse hapankorppua mutta väittää ruisleipää haitalliseksi, näkee marjat pelkkänä sokerina sekä tupakoi. Ei kovin terveellistä.

        Diabeetikoille löytyy huomattavasti parempiakin tietolähteitä.


      • veijonhansevaan
        Saituri eläkeläinen kirjoitti:

        Tämä "VP?" syö aamupalaksi voissa paistettua grillimakkaraa, syö itse hapankorppua mutta väittää ruisleipää haitalliseksi, näkee marjat pelkkänä sokerina sekä tupakoi. Ei kovin terveellistä.

        Diabeetikoille löytyy huomattavasti parempiakin tietolähteitä.

        Saituri eläkeläinen

        Olet aivan oikeassa niinä että syön mutta muuten olet koko homman ymmärtänyt täysin väärin.

        Diabeetikoille löytyy huomattavasti parempiakin tietolähteitä kuin Diabetesliitto. Lähteitä jotka perustuvat tutkimukseen ja käytännön kokemukseen. MInä haen tietoni niistä lähteistä. Mistä sinä haet luulosi?


    • kohtuus kaikessa

      Juu. Hiilareita kannattaa välttää eli kohtuudella.

    • 30v_kokemus

      Kolmekymmentä vuotta sittentyöterveyslääkäri sanoi näin "sinulla on sokerit koholla kannattaa harrastaa liikuntaa ja pudottaa painoa, se ei sitten ole kivaa kun joutuu piikille".

      Siitä kymmenen vuotta ja työterveyslääkäri sitten määräsi sairaalahoitoon. Sokerit olivat yli 30 lukemissa. Siitä lähtien tautia on lääkitty. viimeiset 15 vuotta tuplainsuliinilla.
      Silmänpohjamuutoksia on, jalat sentään kantaa vielä.

      Usko tohtoria lieväkin ylipaino kasvattaa riskiä.

      Sormenpäästä otettu sokeri on hetkellinen, vaikka mittarit laskevatkin jonkinlaisia pitkäaikaisia keskiarvoja.
      Luotettavampi on pitkäsokeri, jonka perusteella lääkärisi on lausunut.

      Toivottavasti kuolet terveenä!

      • Katso_päiväystä

        Luuletko että aloittaja odotti ohjeitasi neljä vuotta. Eiköhän homma hoidettu jo silloin koska kirjoittaja ei palannut enää.


      • veijoltaaamulla

        30v_kokemus

        Kolmekymmentä vuotta sittentyöterveyslääkäri sanoi näin "sinulla on sokerit koholla kannattaa harrastaa liikuntaa ja pudottaa painoa, se ei sitten ole kivaa kun joutuu piikille".

        ja yhä edelleen suurin osa kuitenkin joutuu piikille koska lääkärit yhä edelleen unohtavat kertoa D2;sille kuinka ratkiseva oikea ravinto on vaan jakavat Diabetesliiton satuja.

        Ensin hoidetaan pelkkiä oireita ja niiden päästyä tarpeeksi pahoiksi aletaan insuliinille.

        Myös diabeetikon kohdalla pätee:

        huonoa ruokavaliota et pysty juoksemaan pakoon.


    • 30v_kokemus

      Kyllähän siinä liiton sanomassa on paljolti teollisuuden vaikutusta, sekä lääke- että elintarvike..
      Otetaan nyt vaikkapa margariinit ja lisätty sokeri., Pennuille jaffaa. Poliitikoillekaan ei uskalleta panna kampoihin. Liitto on koira joka syö lääke- ja elintarviketeollisuuden kädestä, ei sitä saa purra.
      Lisäksi liitto kieltäytyy harkitsemasta tai tukemasta mitään mikä ei rimmaa vanhan gospelin sanoihin. Ei keikuteta venettä.
      Jokainen D2 voi helposti todeta että ei kaikki se sheiba ole totta vaan haisee pahalle.

      • Miksi_rajoitettava

        Miksi Diabetesliitto ei saisi kertoa asioita jotka ovat hyödyksi diabeetikoille, vaikka niiden alkulähde on teollisuudessa tai tutkimuksissa.


    • veijovastailisinulle

      Miksi_rajoitettava

      Mikä Diabetesliiton kertomassa ravinnosta on hyödyksi diabeetikolle??

      Mitä on tapahtumassa samoilla neuvoilla?

      Amputoitujen (D2) määrä kasvaa rajusti USA:ssa

      Viimeisten seitsemän vuoden aikana ovat kalifornialaiset lääkärit amputoineet varpaita, jalkateriä, nilkkoja ja jalkoja diabeetikoilta seurannaisairauksien vuoksi huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. Terveydenhoitoviranomaiset, diabetesvastaanotot ja kirurgit ovat hamillään kerhityksestä.

      On itsestään selvää että D2 potilaiden hoito ei ole hoito ei ole kunnossa. Hoidetaan verensokerintasoa ei korkeaa insuliinitasoa.
      Yksi artikkelissa esiintyvistä kirurgeista näyttää melkein luovuttaneen.” mitäpä suremaan varpaiden amputointia , dehän ovat vaan koristeita”. Hän on tietenkin oikeassa siinä että laajemmat amputoinnit eivät ole hyvä asia ja siinä että alati kasvava amputointitarve osoittaa selvästi että hoito ei toimi.

      • Väärä_esimerkki

        USA:ta ei kannata pitää esimerkkimaana. Siellä on runsaasti köyhiä ylipainoisia diabeetikoita, koska lihottava ja epäterveelliset ruuat on halvempia. Köyhillä ei ole varaa maksaa sikäläistä sairausvakuutusta (se pitää hankkia ja maksaa itse ellei mahdollinen työnantaja tarjoa vakuutusta). Siksi köyhät diabeetikot eivät saa hoitoa eikä lääkkeisiin ole varaa ja oheissairaudet kehittyy paljon suuremmalle osalle diabeetikoista kuin Suomessa. Suomessa lääkityksellä pyritään pitämään oheissairaudet loitolla tai ainakin lievempinä. Kyllä minä ainakin mieluummin käytän lääkkeitä jotta selviän ilman amputointeja ja säilytän näkökykyni.


      • veijoavaannaurattaa
        Väärä_esimerkki kirjoitti:

        USA:ta ei kannata pitää esimerkkimaana. Siellä on runsaasti köyhiä ylipainoisia diabeetikoita, koska lihottava ja epäterveelliset ruuat on halvempia. Köyhillä ei ole varaa maksaa sikäläistä sairausvakuutusta (se pitää hankkia ja maksaa itse ellei mahdollinen työnantaja tarjoa vakuutusta). Siksi köyhät diabeetikot eivät saa hoitoa eikä lääkkeisiin ole varaa ja oheissairaudet kehittyy paljon suuremmalle osalle diabeetikoista kuin Suomessa. Suomessa lääkityksellä pyritään pitämään oheissairaudet loitolla tai ainakin lievempinä. Kyllä minä ainakin mieluummin käytän lääkkeitä jotta selviän ilman amputointeja ja säilytän näkökykyni.

        Väärä_esimerkki

        Vilkaise USA:n ravintosuositusta.
        Millä lailla lääkket hoitavat sairauttasi????
        Vastaus: Ei millään-ne hoitavat pelkkiä oireita. On kuin suosittelisi alkoholistille krapularyyppyä kun ensin on suositellut Koskista.


    • liikuntaaenemmän

      Liikunnan osuutta ja hyödyllisyyttä mielestäni vähätellään. Metebolinen oireyhtymä ja viskeraalirasva ovat yhteydessä 2-tyypin diabetekseen. Viskeraalirasva on ns. aktiivista rasvaa, joka aiheuttaa jonkinlaista tulehdustilaa elimistössä ja sotkee metaboliaa. Nimenomaan liikunta polttaa viskeraalista rasvaa sekä parantaa insuliiniherkkyyttä. 2-tyypin diabeteksessa tulee soluihin insuliiniresistenssiä > elimistö pumppaa yhä enemmän insuliinia, kun ei tule tarvittavaa vastetta (verensokeri pysyy liian korkealla). Lopulta haiman insuliinintuotto voi alkaa hiipua ja jopa kokonaan loppua, jolloin tulee sama tilanne kuin 1-tyypin d:ssä. Mutta, ennenkuin tilanne pääsee siis noin pahaksi, voi suuntaa kääntää liikunnalla. Joka päivä jotain liikuntaa, niin alkaa metabolia paranemaan. Ja huom. vaikka paino ei tippuisi, liikunnan suotuisat vaikutukset silti tapahtuvat. Ihminen on luotu liikkumaan ja tarvisee liikuntaa.

      • kiygbjlknkjgvjh

        Kaikki eivät pysty tai halua liikkua tarpeeksi. Usein diabeetikko ei ymmärrä tarttua asiaan siinä vaiheessa kun vielä pystyy liikkumaan. Kun paino lähtee voimakkaaseen nousuun, liikunta on jo vaikeampaa.


    • veijooikaiseeluuloja

      liikuntaaenemmän

      Olet oikeassa-liikunta on meille kaikille hyväksi mutta se ei ratkaisee ongelmmaa joka syntyy kun syödään liikaa hiilihydraattia / sokeria Diabetesliiton suosituksella. Elimistä esim. D2:sella ei jaksa käsitellä sitä vaan joudutaa turhan kovalle tai jopa täysin tarpeettomalle lääkitykselle joka ei hoida iytse sairautta vaan pelkästään oireita.

      • toivoomoni

        Ekköhän Veijo hyppäis Roxeniin ja jättäis ihmiset rauhaan.


      • Anonyymi
        toivoomoni kirjoitti:

        Ekköhän Veijo hyppäis Roxeniin ja jättäis ihmiset rauhaan.

        Olen sairastanut diabetessairautta noin 14 vuotta.insuliinipistokset on arkipäivääni.sitä ennen sairastin syövän,elämä ottaa ja antaa ,olen voinut kohtuullisen hyvin.kuuntelen lintujen laulua,luonto on niin lähellä, parasta mitä voi olla tv 60v. mummo


    • Anonyymi

      Pahimmillaan lääkäreiden tuollaiset puheet aiheuttavat vain stressiä ja suorituspaineita.

      Lääkäreille pitäisi ohjeistaa tapakäytöstä potilaiden kanssa. Toki mä ymmärrän että kun lääketehtaat ovat lobanneet riittävästi, niin pakko päästä uhkakuvilla kirjoittamaan reseptejä.

      Käytännössä uhkakuvista on hyvä puhua potilaan kanssa, mutta sitä ennen voisi kyllä opastaa terveellisempiin elämäntapoihin ja -muutokseen jolla perusarki pyörii kivasti ja juhlissa voi irrotella.

      Maailma muuttuu ja tietoisuus lisääntyy. Lisäksi diabetesriskiä tutkitaan jo siltäkin näkökannalta että varmoissa tapauksissa voidaan välttää sairaus ja rajoilla käyneet parantua. ...myös ilman lääkeautomaatteja.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe