Reuma ja masennus/ahdistus

reumaatikko

Oletteko reumalaiset huomanneet, että reumalla olisi yhteys masennukseen/ahdistukseen? Itselläni ollut suunnilleen reuman puhkeamisesta lähtien masennusta ja ahdistusta. Tosin elämään mahtunut myös muita vastoinkäymisiä ja ongelmia, joten vaikea sanoa, että onko paha olo rinnastettavissa suoraan reumaan. Mutta kuin olisin nähnyt jossain artikkelin tähän liittyen..

12

2982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmp1

      mielestäni on selvä yhteys, toki se riippuu aina ihmisestä. toiset ovat alttiimpia masennukselle kuin toiset. itselläni on nivelreuma, paniikkihäiriö sekä vakava masennus. masennus todettiin tosin ennen reumadiagnoosia, mutta vakavaksi se muuttui vasta diagnoosin jälkeen. itse koen, että olen näiden sairausteni kanssa yksin, en ole työelämässä ja vähäiset ystävät eivät ymmärrä. siitä on ainakin minulle tullut sellainen kierre. kun ei oikein mitään pysty tekemään, eikä paniikin takia uloskaan lähtemään, niin toki se masentaa. kärsin myös unettomuudesta, johtuen juuri masennuksesta ja kivuista. en tiedä oliko tästä apua, toivottavasti.

    • toimii.

      Krooninen kipu saattaa masentaa, jos sille antaa vallan.

      Omalla asenteella on merkitystä.

      Jokaisen elämässä on jotain positiivista.

      Keskittyy siihen positiiviseen asiaa/asioihin, niin homma toimii.

    • immunologinentulehdu

      Tutkituta interleukiinit

    • ppppåååå9

      Olen huomannut reumalla olevan yhteys masennukseen ja ahdistukseen. Jotenkin tuntuu, että reuma ja henkinen huonovointisuus muodostaa kehän, jossa ei voi aina tietää kumpi on syy ja kumpi seuraus. Olen jopa syyllistänyt itseäni omasta sairastelustani ja siitä miksi en ole ollut vain voimakastahoinen esimerkiksi diagnoosin saamisessa. Joskus olen tuntenut syyllisyyttä siitä, että olen kuormittanut ystäviäni ja sukulaisiani puhumalla sairastelustani. Yksinkertaisesti olen vain joutunut siihen, että sairasteluni on täyttänyt melkein koko elämäni. Epäselvyys siitä, mikä vaivaa, on ollut välillä todella raastavaa. Lisäksi olen palloillu kaupungin teveydenhuolossa pari vuotta kun ei ole ollut vara mennä yksityiselle. Toimeentulo on mennyt ja sairaana olen yrittänyt tehdä jotain hantti hommia, pysyäkseni elämässä kiinni. Olen löytänyt konkreettista apua homeopaatilta ja itselle sopivasta ruokavaliosta, vertaistukea reumayhdistykselta. Keskittyminen positiivisiin asioihin elämässä on auttanut minua myös. Asiat, jotka tuovat elämääsi hyvää oloa, helpottavat kipua.

      • 3+3

        Aina kehutaan, että sumi hyvä maa olla sairas.

        Ja katinpaskat.

        Jollei ole kattavaa työterveyttä yksityoisellä, niin saat kyllä vaivojes kanssa olla.

        TK:hon on 3-5 viiko jonot ja sielläkään ei juur mitään tapahdu. Ja sitten kun tapahtuu, niin pääset erikoislääkärille 6kk päästä. Tähän kaikkeen saattaa vierähtää aikaa jopa 1 vuosi.

        Kyllä siinä ajassa tulehdus ehtii riehua siinä tahdissa, että oksat pois.

        Yksityisellä pääsee parin päivän sisällä kaikkiin tutkimuksiin ja sitten hoitoon.

        Jos itse vielä ottaa selvää oikeasta ravinnposta, niin johan on oireeton jo muutaman kuukauden kuluttua viimeistään, kun naapuri vielä iihmettelee omia vaivojaan.

        Onneksi on parin vuoden päästä uudet vaalit.


    • polvi

      Minun reumani löysi terveyskeskuksen kesäkandi, työterveys diagnosoi kuukautta aiemminvain nivelrikon! Onneksi polvi turposi niin että oli pakko mennä punkteeraamaan eikä työteveyteen kesllä pääse samana päivänä. Siitä tytöstä tulee vielä loistava lääkäri.

    • mega

      Ainakin päin vastoin (ensinmäinen viesti). Eli mun nivelreuma puhkee aina pahaks ku oikein vituttaa. Olen huomannut sairauden (n.3 v.) alusta alkaen kun esim. vaimon kanssa kärhämää- nivelet turvoksissa. Riippumatta lääkityksestä. Pitäis varmaan päästä kokeilemaan kalliiksi kehuttuja biolääkkeitä. Oihan toki hienoo jos pystys olemaan cool koko ajan muttei oikein kykene...

      Jaksamista reuman kanssa painiville

    • Päkä-lammas

      Luulenpa, et on yksilöllistä. Itselläni nivelreuma. Masennusta ja ahdistusta ollut paljon 15 v:n aikana. Elämässä oli mahdottoman paljon ja pitkään ongelmia ennen sairauden puhkeamista.

      Päätin jo kauan sitten syödä loppuelämäni masennuslääkettä, sekä Ketipinoria nukkumista helpottamaan 25 - 50 mg/pv. Pärjäilen tätä nykyä mainiosti, vaikka tauti on vuosien remission jälkeen taas aktivoitunut.

    • reumannykyaikainenho

      Minulla oli ja on masennusdiganoosi jo ennen reumaa joten diilattavaa löytyy tosin terapian läpikäyneenä kautta aikanaan osaan pelata palapeliä mikä lisää tai eilisää masennusta tosin sekin vie voimia reumassa. Sanotaan näin että ensin sairaus vie voimia koska pitää todistaa muille olevansa oikeasti somaattisesti sairas sitten ne lukuisat kerrat ensin hoitajille sitten lääkäreille kertoa sama juttu. Sitten tulevat kuvioon läheiset jotka vähättelevät sairautta sitten ne lääkkeet jotka eivät sovi ja mitkä lisäävät masennusta entisestään ja niin pois päin ja kaikki vie aikaa. Huomioinut miten aihetta taidetaan hävetä reuman aihepiirissä ja siitä ei oikein osata puhua. Reumalääkkeet kun jo sinänsä huonossa lykyssä saattavat iskeä keskushermostoon A joko yksinään B yhteiskäytössä muiden tarpeellisten lääkkeiden kanssa. Töllaista täältä ja siis kun tarve on kuitenkin elää elämää eteenpäin ei jäädä vellomaan. Pakko joskus päästä puhaltamaan aihetta ulos.

    • .10.
    • Allekirjoitin jo
    • Zydiadri

      Tulehdukset aiheuttavat masennusta tietyin reaktiivein, mutta ahdistus johtuu yleensä aina lapsuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12699
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8394
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7050
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      352
      2513
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2144
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1957
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1693
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1490
    9. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1400
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe