Reuma ja masennus/ahdistus

reumaatikko

Oletteko reumalaiset huomanneet, että reumalla olisi yhteys masennukseen/ahdistukseen? Itselläni ollut suunnilleen reuman puhkeamisesta lähtien masennusta ja ahdistusta. Tosin elämään mahtunut myös muita vastoinkäymisiä ja ongelmia, joten vaikea sanoa, että onko paha olo rinnastettavissa suoraan reumaan. Mutta kuin olisin nähnyt jossain artikkelin tähän liittyen..

12

3473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmp1

mielestäni on selvä yhteys, toki se riippuu aina ihmisestä. toiset ovat alttiimpia masennukselle kuin toiset. itselläni on nivelreuma, paniikkihäiriö sekä vakava masennus. masennus todettiin tosin ennen reumadiagnoosia, mutta vakavaksi se muuttui vasta diagnoosin jälkeen. itse koen, että olen näiden sairausteni kanssa yksin, en ole työelämässä ja vähäiset ystävät eivät ymmärrä. siitä on ainakin minulle tullut sellainen kierre. kun ei oikein mitään pysty tekemään, eikä paniikin takia uloskaan lähtemään, niin toki se masentaa. kärsin myös unettomuudesta, johtuen juuri masennuksesta ja kivuista. en tiedä oliko tästä apua, toivottavasti.

• toimii.

Krooninen kipu saattaa masentaa, jos sille antaa vallan.

Omalla asenteella on merkitystä.

Jokaisen elämässä on jotain positiivista.

Keskittyy siihen positiiviseen asiaa/asioihin, niin homma toimii.

• immunologinentulehdu

Tutkituta interleukiinit

• ppppåååå9

Olen huomannut reumalla olevan yhteys masennukseen ja ahdistukseen. Jotenkin tuntuu, että reuma ja henkinen huonovointisuus muodostaa kehän, jossa ei voi aina tietää kumpi on syy ja kumpi seuraus. Olen jopa syyllistänyt itseäni omasta sairastelustani ja siitä miksi en ole ollut vain voimakastahoinen esimerkiksi diagnoosin saamisessa. Joskus olen tuntenut syyllisyyttä siitä, että olen kuormittanut ystäviäni ja sukulaisiani puhumalla sairastelustani. Yksinkertaisesti olen vain joutunut siihen, että sairasteluni on täyttänyt melkein koko elämäni. Epäselvyys siitä, mikä vaivaa, on ollut välillä todella raastavaa. Lisäksi olen palloillu kaupungin teveydenhuolossa pari vuotta kun ei ole ollut vara mennä yksityiselle. Toimeentulo on mennyt ja sairaana olen yrittänyt tehdä jotain hantti hommia, pysyäkseni elämässä kiinni. Olen löytänyt konkreettista apua homeopaatilta ja itselle sopivasta ruokavaliosta, vertaistukea reumayhdistykselta. Keskittyminen positiivisiin asioihin elämässä on auttanut minua myös. Asiat, jotka tuovat elämääsi hyvää oloa, helpottavat kipua.

• 3+3

Aina kehutaan, että sumi hyvä maa olla sairas.

Ja katinpaskat.

Jollei ole kattavaa työterveyttä yksityoisellä, niin saat kyllä vaivojes kanssa olla.

TK:hon on 3-5 viiko jonot ja sielläkään ei juur mitään tapahdu. Ja sitten kun tapahtuu, niin pääset erikoislääkärille 6kk päästä. Tähän kaikkeen saattaa vierähtää aikaa jopa 1 vuosi.

Kyllä siinä ajassa tulehdus ehtii riehua siinä tahdissa, että oksat pois.

Yksityisellä pääsee parin päivän sisällä kaikkiin tutkimuksiin ja sitten hoitoon.

Jos itse vielä ottaa selvää oikeasta ravinnposta, niin johan on oireeton jo muutaman kuukauden kuluttua viimeistään, kun naapuri vielä iihmettelee omia vaivojaan.

Onneksi on parin vuoden päästä uudet vaalit.

• polvi

Minun reumani löysi terveyskeskuksen kesäkandi, työterveys diagnosoi kuukautta aiemminvain nivelrikon! Onneksi polvi turposi niin että oli pakko mennä punkteeraamaan eikä työteveyteen kesllä pääse samana päivänä. Siitä tytöstä tulee vielä loistava lääkäri.

• mega

Ainakin päin vastoin (ensinmäinen viesti). Eli mun nivelreuma puhkee aina pahaks ku oikein vituttaa. Olen huomannut sairauden (n.3 v.) alusta alkaen kun esim. vaimon kanssa kärhämää- nivelet turvoksissa. Riippumatta lääkityksestä. Pitäis varmaan päästä kokeilemaan kalliiksi kehuttuja biolääkkeitä. Oihan toki hienoo jos pystys olemaan cool koko ajan muttei oikein kykene...

Jaksamista reuman kanssa painiville

• Päkä-lammas

Luulenpa, et on yksilöllistä. Itselläni nivelreuma. Masennusta ja ahdistusta ollut paljon 15 v:n aikana. Elämässä oli mahdottoman paljon ja pitkään ongelmia ennen sairauden puhkeamista.

Päätin jo kauan sitten syödä loppuelämäni masennuslääkettä, sekä Ketipinoria nukkumista helpottamaan 25 - 50 mg/pv. Pärjäilen tätä nykyä mainiosti, vaikka tauti on vuosien remission jälkeen taas aktivoitunut.

• reumannykyaikainenho

Minulla oli ja on masennusdiganoosi jo ennen reumaa joten diilattavaa löytyy tosin terapian läpikäyneenä kautta aikanaan osaan pelata palapeliä mikä lisää tai eilisää masennusta tosin sekin vie voimia reumassa. Sanotaan näin että ensin sairaus vie voimia koska pitää todistaa muille olevansa oikeasti somaattisesti sairas sitten ne lukuisat kerrat ensin hoitajille sitten lääkäreille kertoa sama juttu. Sitten tulevat kuvioon läheiset jotka vähättelevät sairautta sitten ne lääkkeet jotka eivät sovi ja mitkä lisäävät masennusta entisestään ja niin pois päin ja kaikki vie aikaa. Huomioinut miten aihetta taidetaan hävetä reuman aihepiirissä ja siitä ei oikein osata puhua. Reumalääkkeet kun jo sinänsä huonossa lykyssä saattavat iskeä keskushermostoon A joko yksinään B yhteiskäytössä muiden tarpeellisten lääkkeiden kanssa. Töllaista täältä ja siis kun tarve on kuitenkin elää elämää eteenpäin ei jäädä vellomaan. Pakko joskus päästä puhaltamaan aihetta ulos.

• .10.
    • Allekirjoitin jo
    • Zydiadri

Tulehdukset aiheuttavat masennusta tietyin reaktiivein, mutta ahdistus johtuu yleensä aina lapsuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4185
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1904
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1770
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1719
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      469
      1578
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1355
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      462
      1288
    Aihe