Ruokien keksiminen

Blaaaabla

Eli olen kotiäitinä 2 lapselle.
Ongelmaksi on tullut se etten yksinkertaisesti keksi joka päivä eri ruokia mitä tekisin.
Aina pyörii ne samat, kana riisi! jauheliha makarooni! kalapuikot muussi/peruna tietysti näistä tehdään erilaisia variaatioita ja joskus jauheliha soppaa mutta siinä se!!

Miten te muut kotiäidit keksitte niitä ruokia perheellenne ?
Itse en ole ikinä ollut mikään kokki 3 ja koen ahdistavana tämän kun en vain tiedä mitä laittaa...haluaisin kuitenkin että lapset saavat kotiruokaa eivätkä mitään valmismössöjä.

40

2552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapusta ja känny kädessä

Iltasanomat ainaski listaa viikon ateriat alle 50 ekellä, muistaakseni. Kannattaa myös tsiikata koulujen ruokalistat, sieltä saa ideoita tai jos perheessä on koululaisia ei tule laitettua samaa mitä koulussa oli. Ohan se välillä helkkarin hankala keksiä mitä tänään syötäisiin kun perheeltä kysyttäessä vastaus on joko "spagettia!" tai "ihan sama, kaikki on hyvää". Entä jos kokeilis niin että maanantai olis vaikka laatikkopäivä, tiistaina kalaa, keskiviikkona keittoa, torstaina kasvisruokaa, perjantaina perunaa kastike jne. Viikon ruokalistaa vois sunnuntaina miettiä ja käydä sen mukaan kaupassa. Tässä nyt jotain vinkkejä, toivottavasti sait ideoita :) Ite otan välillä googlen käyttöön ja etsin uusia reseptejä esimerkiks jauhelihasta. Täytetyt paprikat tai chili con carne mm. on semmosia mitä oon vasta viime aikoina alkanut tekemään.

• Kapusta ja känny kädessä

Juolahti vielä mieleen semmonen, että ootko kokeillu tuunata ruokia? esimerkiks lisäämällä jauhelihakastikkeeseen porkkanaraastetta ja siirappia? Tulee jännän makeahko vivahde peruskastikkeeseen, vie ainakin minun kielen mennessään ja saa samalla huijattua muksujenkin suuhun lisää kasviksia :) Yks mistä tykkään on valmis perunasipuli-sekoitus. Siihen voi helposti lisätä vaikka mitä, esim. kalaa, kinkkua, kanaa, kebablastuja.. Ruokakermaa, suolaa ja pippuria päälle ja uuniin. Lisäks raikas salaatti, kyllä toimii :) Musta on hienoa että haluat laittaa itse lapsilles ruuan. Arvostan. Itse turvaudun välillä puolieineksiin, kuka oikeesti jaksais sipeltää kiloa perunoita laatikkoon :D jos ei keksi mitään, voisit miettiä mikä oli sun lempiruokaa lapsena ja tehdä sitä. Kukaan ei ole mestari syntyessään, joten rohkeasti vaan kokeilemaan uusia reseptejä ja maistelemaan!

• gekkeeqw

Meillä toimii nykysellään aika hyvin se, että otan paikallisen "työmaaruokalan" viikon ruokalistan ja varioin siitä. Voit käyttää myös kouluruokalan listaa mallina tai googlen kautta löytyy monenmoisia kuukaudenkin pitkiä listoja :D Ja mikä parasta, näistä saa monesti sen salaatti-ideankin valmiiksi ja vielä jälkkärinki jos tahtoo tehdä. Tosin meillä muksut tykkää niistä vanhoista tutuista, mutta yritän kerran viikkoon opetella itsekin laittamaan jotain ihan uutta. Parhaat reseptit kasaan reseptikirjaan ideoiksi ja melkohyvät ja huonot unohdutan saman tien.

• Meillä on ollut

viime päivinä...
      -kanapataa (hunajamar.kanasuikaleita, vihanneksia, vettä, kanafondia ja uuniin) & kermaperunoita,
      -lihakastike & keitetyt perunat (keitän reilusti, huomisellekin),
      -kanapadan loput, pakkasesta muutama jämäpihvi & paistinperunoita,
      -savukalasosekeitto (keitä kypsäksi kuten kalakeitto ilman kalaa, soseuta kypsä keitto ja lisää sen jälkeen savukalaa pieninä paloina),
      -lihapullia & ranskalaisia,
      -makaronilaatikkoa,
      -kinkkumunakasta,
      -uunimakkaraa & muusia,
      -lihaperunasoselaatikkoa (eilisen muusin loput),
      -uunilohi & lohkoperunat,
      -lihapata & uuniperunat,
      huomiselle on tarpeet kaalilaatikkoa varten.

Meillä on paljon uuniruokia näin syksyllä & talvella kun lämmitän aamuisin leivinuunin. Siellä kypsyy uuniperunat samalla kuin lihapatakin eikä tarvitse kuin heittää ruuat uuniin (siis melkein, mutta kuitenkin...).
      Kuten huomasit niin eivät nuo meidänkään ruuat mitään huippukokkia vaadi eikä meilläkään syödä eineksiä.
      Ota kaupasta ruokaohjelehtisiä ja ota sieltä vinkkejä.

• A p

Ihanaa kiitos!! Sain jo paljon hyviä ideoita vastauksistanne:)
      Välillä ihan masentaa kun tämä ruoka-asia on paisunut päässäni niin suureksi.
      Kokoajan tulee mietittyä että mitähän sitä taas huomenna ja sitten pitää joka päivä käydä kaupassa kun olisi kiva ostaa monen päivän ruoat kerralla!

Kiitos kiitos

• oi uusavuttomuus!

Vähän ihmetyttää nämä nuoret kotiäidit ja isät???

Kaupasta/ torilta/ maaseudulla lähitalosta voi ostaa tai omalla pihalla/ parvekkeella kasvattaa perunaa, porkkanaa, kaaleja, punajuurta, sipuleita, lanttua ym. vihanneksia ja yrttejä. Metsistä löytää marjoja, sieniä ja villivihanneksia, myös naapurin poroja, kaloja ym. riistaa.
        Kaupasta ( missä käydään kerran, pari viikossa listan kera) maito- ja viljatuotteita, lihaa, kalaa, kananmunia, suolaa, sokeria, eksoottisempia hedelmiä ja mausteita. (anteeksi, unohdin riisin ja pastan, mutta ne eivät olekaan suomalaisia perusruoka-aineita)
        Samoista ruoka-aineista kannattaa tehdä iso satsi, hyödyntää moneen eri juttuun (salaatit, keitot, laatikot, pataruuat).
        Puolivalmiita ja valmiita ruokia voi pakastaa, ettei tarvitse joka päivä laittaa ruokaa tai syödä samaa. Myös mausteita voi vaihtaa.
        Ohjeita löytyy mun äidiltä, keittokirjoista, netistä.

• ahhahahaahhaha
        oi uusavuttomuus! kirjoitti:

Vähän ihmetyttää nämä nuoret kotiäidit ja isät???

Kaupasta/ torilta/ maaseudulla lähitalosta voi ostaa tai omalla pihalla/ parvekkeella kasvattaa perunaa, porkkanaa, kaaleja, punajuurta, sipuleita, lanttua ym. vihanneksia ja yrttejä. Metsistä löytää marjoja, sieniä ja villivihanneksia, myös naapurin poroja, kaloja ym. riistaa.
        Kaupasta ( missä käydään kerran, pari viikossa listan kera) maito- ja viljatuotteita, lihaa, kalaa, kananmunia, suolaa, sokeria, eksoottisempia hedelmiä ja mausteita. (anteeksi, unohdin riisin ja pastan, mutta ne eivät olekaan suomalaisia perusruoka-aineita)
        Samoista ruoka-aineista kannattaa tehdä iso satsi, hyödyntää moneen eri juttuun (salaatit, keitot, laatikot, pataruuat).
        Puolivalmiita ja valmiita ruokia voi pakastaa, ettei tarvitse joka päivä laittaa ruokaa tai syödä samaa. Myös mausteita voi vaihtaa.
        Ohjeita löytyy mun äidiltä, keittokirjoista, netistä.

Olin tikahtua nauruun; "Metsistä löytää marjoja, sieniä ja villivihanneksia, myös naapurin poroja, kaloja ym. riistaa."
        Varsinkin naapurin porot ja kalat...en kyllä ole täällä metsissä nähnyt naapurin poroja enkä kaloja.

• kjhgfzjk

Mä olen ollut aikoinaan kasvissyöjä joten meillä ihan kaikki ruuat sisältää paljon kasviksia, en osaisi syyä ruokaa missä niitä ei ole ja peruna ei ole kasvis (en siis laske sitä kasvisten joukkoon, se on lisuke niinku riisi ja makatooniki) :D
      Eli mitäs meillä on syöty viimeviikkojen aikana..

-Kana-makaroonivuokaa (kanaa ja kasviksia (pakasteina saa erilaisia sekotuksia paljon) vähintään saman verran, makaroonia ja munamaito)
      - Jauhelihakastike (paprikalla, herneillä, pavuilla ja sienillä) ja maissimuusi
      - Kaalilaatikko
      - Nakkikastike, höyrytettyjä kasviksia ja perunamuusi
      - Kalakeitto
      -possun lastulihaa, wokkivihanneksia ja riisi-kaura sekotetta (kaikki samaa pataa vaa ni pääsee helpolla)
      - kasvissosekeitto (pataattia, porkkanaa, kukkakaalta, sipulia, koskenlaskijaa mausteet)
      - Kanaa kasviscarry kastikkeessa ja cuscusia

Tossapa jotain mitä ollaan syöty :) Toivottavasti sait uusia ideoita tästäkin..

• Ehkei aloittaja

tarvinnutkaan kuin vinkkejä vaihtelevaan ruokaan.
        Salaatit ja vihannekset kuuluvat tietysti normaalina lisänä, joita jokainen perhe syö mieltymystensä mukaan.

• Ongelmaoli?
        Ehkei aloittaja kirjoitti:

tarvinnutkaan kuin vinkkejä vaihtelevaan ruokaan.
        Salaatit ja vihannekset kuuluvat tietysti normaalina lisänä, joita jokainen perhe syö mieltymystensä mukaan.

Tuossahan on listattu erilaisia ruokia, mikä ongelma? Henkilö lähinnä mainitsee syyn miksi noin paljon kasviksia ja kaikissa ruuissa ettei tarvitse ihmetellä.

• Meillä on ollut
        Ongelmaoli? kirjoitti:

Tuossahan on listattu erilaisia ruokia, mikä ongelma? Henkilö lähinnä mainitsee syyn miksi noin paljon kasviksia ja kaikissa ruuissa ettei tarvitse ihmetellä.

Meillä on tietysti joka ruualla myös kasviksia, itse tykkään erityisesti uunijuureksista (bataatti varsinkin!). Minäkin pidin itsestään selvänä, että aloittaja kyseli varsinaisesta ruuasta (vrt. aloittajan lista). Ei tullut edes mieleen, ettei aloittajan perheessä syötäisi kasviksia tai vihanneksia vaikkei niitä maininnutkaan.

• mamma
        Meillä on ollut kirjoitti:

Meillä on tietysti joka ruualla myös kasviksia, itse tykkään erityisesti uunijuureksista (bataatti varsinkin!). Minäkin pidin itsestään selvänä, että aloittaja kyseli varsinaisesta ruuasta (vrt. aloittajan lista). Ei tullut edes mieleen, ettei aloittajan perheessä syötäisi kasviksia tai vihanneksia vaikkei niitä maininnutkaan.

Mieti mitä ruokaan on laitettu http://kemikaalivanat.wordpress.com/

• äiti x 9

Meillä on tapana tehdä päivälliseksi jotain sellaista ruokaa, jonka voi "tuunata" seuraavan päivän lounaaksi ja pyrimme kierrättämään ruoat siten että kuukaudessa olisi maksimissaan kahdesti samaa ruokaa.

Aamiaisella on aina tuoretta leipää, vihanneksia ja leikkeleitä.
      Joskus harvoin on puuroa. Useammin vanukkaita tai jogurtteja.
      Lisäksi joko tuoremehua tai hedelmiä. Nyt saa mandariineja halvalla ja niitä meneekin parisen kiloa päivässä. Lisäksi on vielä omien puiden omenoita - jonkin aikaa.

Maanantaina lounaalla oli edellisen päivän paistijämistä tehty lihakastike, raastasalaatti ja perunaa.
      Päivällisellä syötiin kotitekoista sushia.

Tiistain lounas oli ruokaisa kanasalaatti ja päivälliseksi kaalikääryleitä.

Keskiviikkona lounaaksi syötiin loput kaalikääryleet. Päivälliseksi oli ahvenfileitä ja perunoita. sekä punakaalisalaattia.

Tänään lounaana oli loput ahvenfileet "kalahampurilaisina".
      Päivälliseksi riisiä ja hadelmäistä kanakastiketta...

Jne.
      Toivottavasti joku idea viehätti?

• Totta kait

Niin varmaan.

• äiti minäkin

Kiitos yhdeksän lapsen äidille hyvistä vinkeistä!
        Meillä kyllä syödään puuroa joka aamu (loput kierrätetään sämpylä- , piirakka-, tai lettutaikinaan). Lisäksi marjoja ja maitoa.

Lounaalla lasten kanssa usein edellistä päivällistä ja/tai höyrytettyjä vihanneksia, kananmunaa, ruisleipää voita. Juomana vettä tai maitoa.

Välipala koululaisille ja pienimmille: kauniisti aseteltu kasvistarjotin, joskus lisäksi hedelmiä, näkkileipää, voita, maitoa, vettä.

Päivällinen yleensä joku uunipata/ laatikkoruoka/ keitto = helppoa, kypsyy hitaasti itsekseen alkuvalmistelujen jälkeen. (Vinkkinä: keittoihin kaikki kasvikset kannattaa ensin freesata hyvin maustetussa öljyssä, tulee enemmän makua, soppaan tarvitaan vain vähän, jos ei ollenkaan lihaa, makkaraa, kalaa tai soijarouhetta. Kasvisosekeitto samalla kaavalla, mutta lisäksi esim. sulatejuustoa tai kermaa.)

Iltapalalla teetä ja voileipiä, joskus lettuja tai pannaria marjojen kera. (siihenkin voi käyttää puuronjämiä). Pienille velliä ja maitoa.

En tiedä, tuliko kaikki tähän.

• Yökkyyttää

Surkeeta evästä ja toi blogin nimikin jo pistää karvat pystyyn, ällöttää oksettaa tolainen outo ja valheellinen teennäisyys.

• rilla-anoppi

Opettele nauttimaan ruuan teosta, se sujuu sitten paremmin ja iloisemmin ja sitten se käy aina paremmin ja teet maukasta ja edullista kotiruokaa .

Jatkojalosta ruokia , perunamuussiin sekoita maustettua jauhelihaa ja laita uuniin , tulee maukas laatikkoruoka . Jauhelihaperunalaatikko esim .

Löysin marttojen sivun , siinä on jokaisen vaihtoehdon alla joukko erilaisia ruokia , aloita vaikka noista ja vaihtele aina vihanneksia .

Ja tärkein , opettele , että käyt vain pari kertaa viikossa kaupassa ja tee ruokalista etukäteen , tulee ostettua useamman päivän tarpeet , säästyy rahaa ja aikaa ja sulla hermot : ) saat aikaa itsellesi .

http://www.martat.fi/ruoka/ruoanvalmistus/kolmen-viikon-ruokalista/

• itse olen ihastunut kanapastakeittoon :
      keitä makaronit, lisää paketti sulatejuustoa(olympia), paista kanasuikaleet ja lisää keittoon. Sekaan vielä pari raastettua porkkanaa ja maissia.
      Toinen suosikki (tämä on vähähiilarinen) Keitettyä kukkakaalia, jonka kanssa tarjotaan pekoni-makkara(paistettu pannulla rapeiksi) valkokastike. Aivan ihana ruoka, vaikkei kukkakaalista niin välittäisikään.

• Kulinaristikokki

Miten tuo valkokastike tehdään vähähiilihydraattisena?

• Jellona86

Mie teen yleensä ruokaa kahdelle (ellen useammallekin) päivälle. Esim. perunamuussi ja kastike, seuraavana päivänä paistetaan muussi pannulla yms, joten tulee ihan eri makunen. Ja olen tottunut tekemään paljon ruokaa, joten yleensä teen samalla pakkaseenkin, esim. lasagne, spaghettivuoka tai kaalilaatikko tms.
      Joten jos tulee sellanen päivä ettei jaksais tehdä mitään, valkkaan pakkasesta mitä laittas :)

• No voi hyvät hyssykä

Meillä tuntuu vaimolla olevan samasta aiheesta propleemi ja sitten tulee taas spagettia ja kastiketta...
      Ruuanlaittohan on helppoa, ohjeita netti väärällään ja lehdet lisäksi. Ja todellakaan ei tarvii olla kummoinenkaan kokki, kun osaa valmistaa ruokaa. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Laatikkoruokia voit tehdä, perunasta, pastasta, punajuurista, porkkanasta jne. Voit tehdä omia variaatioita, kokeile broilerkiusausta taikka hapankaalista pataruokia jne. Mielikuvitusta peliin.

• Miten täsmää..?

Sun mielestä ruuanlaitto on helppoa, mutta silti nariset vaimon tekemästä ruuasta.

Mitähän kummaa tuolle asialle voisi tehdä..?

• No voi hyvät hyssykä
        Miten täsmää..? kirjoitti:

Sun mielestä ruuanlaitto on helppoa, mutta silti nariset vaimon tekemästä ruuasta.

Mitähän kummaa tuolle asialle voisi tehdä..?

"Mitähän kummaa tuolle asialle voisi tehdä..?" Kehun tietysti vaimon valmistamia ruokia ja koetan kannustaa häntä, mutta silti hän aika usein tuskailee, että mitähän me taas syötäisiin...
        Minä toki osaan laittaa ruokaa ja teenkin sitä mielelläni, mutta... sekään ei ole hyvä, ilmeisesti vaimoni kokee sen jotenkin nöyryyttäväksi, että mies tekee perheessä ruokaa ja saan aika harvoin kuitenkin laittaa ruokaa vaimoni ollessa kotona. Perhesovun vuoksi valmistan ruokaa hänen ehdoillaan ja poissa ollessaan.
        Itse en ole koskaan kokenut ruuanlaittoa mitenkään ongelmalliseksi, kasvoin kodissa jossa tehtiin ruokaa kotona ja isäkin osallistui jollain lailla ruuan valmistukseen. Sisareni valmistui aikanaan Suomen nuorimmaksi kotitalousopettajaksi ja on kirjoittanut muutamia keittokirjojakin.

• kaunis kysymys
        No voi hyvät hyssykä kirjoitti:

"Mitähän kummaa tuolle asialle voisi tehdä..?" Kehun tietysti vaimon valmistamia ruokia ja koetan kannustaa häntä, mutta silti hän aika usein tuskailee, että mitähän me taas syötäisiin...
        Minä toki osaan laittaa ruokaa ja teenkin sitä mielelläni, mutta... sekään ei ole hyvä, ilmeisesti vaimoni kokee sen jotenkin nöyryyttäväksi, että mies tekee perheessä ruokaa ja saan aika harvoin kuitenkin laittaa ruokaa vaimoni ollessa kotona. Perhesovun vuoksi valmistan ruokaa hänen ehdoillaan ja poissa ollessaan.
        Itse en ole koskaan kokenut ruuanlaittoa mitenkään ongelmalliseksi, kasvoin kodissa jossa tehtiin ruokaa kotona ja isäkin osallistui jollain lailla ruuan valmistukseen. Sisareni valmistui aikanaan Suomen nuorimmaksi kotitalousopettajaksi ja on kirjoittanut muutamia keittokirjojakin.

Kysäise nätisti, että voisiko minä tehdä?

• No voi hyvät hyssykä
        kaunis kysymys kirjoitti:

Kysäise nätisti, että voisiko minä tehdä?

Joo, olen kysynyt aika useinkin, mielestäni varsin kauniistikin , että voisin kyllä tehdä ruokaa taikka valmistaa täytekakut ym.
        Seuraavaksi tulee suurempi ongelma joulun ruokien suhteen, että kuinka vaikeaa on niiden kanssa ja mitä sitä taas... Olen monena jouluna pyytänyt saada laittaa koko joulun ruuat perheellemme ja lopputulos on, että saan kyllä avustaa vaimoni mielen mukaan. Ja vietämme joulua sitten hänen "pillin mukaan" ja hän stressaa sitten koko joulun odotuksen joulun ruokien suhteen.
        Nyt viime jouluna tapahtui suorastaan ihme, että sain leipoa jouluhalon ihan itse vaimoni puuttumatta siihen lainkaan ja sain kokeilla kaveriltani saamaani perinteistä reseptiä.

• On tämä niin helppoa
        No voi hyvät hyssykä kirjoitti:

Joo, olen kysynyt aika useinkin, mielestäni varsin kauniistikin , että voisin kyllä tehdä ruokaa taikka valmistaa täytekakut ym.
        Seuraavaksi tulee suurempi ongelma joulun ruokien suhteen, että kuinka vaikeaa on niiden kanssa ja mitä sitä taas... Olen monena jouluna pyytänyt saada laittaa koko joulun ruuat perheellemme ja lopputulos on, että saan kyllä avustaa vaimoni mielen mukaan. Ja vietämme joulua sitten hänen "pillin mukaan" ja hän stressaa sitten koko joulun odotuksen joulun ruokien suhteen.
        Nyt viime jouluna tapahtui suorastaan ihme, että sain leipoa jouluhalon ihan itse vaimoni puuttumatta siihen lainkaan ja sain kokeilla kaveriltani saamaani perinteistä reseptiä.

Voin kun meillä mies (nuorehko) sairaseläkkeellä tulevasta joulukuusta lähtien on tehnyt ja tekee kaikki ruoat ja hoitaa koirat ja kissat, minun ei tarvitse onneksi puuttua kuin siivoukseen.
        Aamulla lähden töihin, oikein mukavaan sellaiseen ja töistä kun tulen niin herkullinen ruoka odottaa ja hyvin hoidetut lemmikit.

• Ruokakokkaaja

Nettiin ja hakusanaksi "ruokaohjeita" tai jotain sinne päin niin kyllä löytyy ja PALJON! Itse selailen netistä aina uusia ruokaohjeita. Helppoa!

• 6+17

Itse olen huomannut hyväksi keinoksi sellaisen, että olen koonnut "keittokirjaa" ihan perusaterioista, mutta erilaisista. Niihin olen sitten myös voinut laittaa pari erilaista variaatiota yhdestä ateriasta. Näitä ohjeita on nyt noin 30. Ne ovat juuri sellaisten päivien varalle jolloin ei tunnu keksivän yhtään mitään. Sieltä löytää aina jotain jota ei ole ollut vähään aikaan. Tämä keittokirja on vaan printtejä kansiossa, ja siis ehkä sellainen muistuttaja enemmänkin. Ihan tavallisia ruokia, joista ei ikinä tulisi otettua ohjetta talteen, kun ovat niin tavallisia, se onkin se idea oikeastaan. Ei tarvitse miettiä päätä puhki, tässä on vaihtoehtoja, kunhan vain valitsee.

Tykkään tehdä ruokaa ja etsiä uusia ohjeita ja juttuja juuri netistäkin. Mutta kyllä se pää pyörii tyhjää joskus, eikä jaksa/ehdi etsiä netistä, ja silloin on kiva että on sellainen peruskokoelma erilaisista ruuista. Jos ei ohjetta tarvitse (kun osaa ilmankin), niin laittaa ne listaksi. (Ohjeita/vinkkejä on kiva laittaa niitä eri variaatioita varten, ja juuri sellaista että seuraavana päivänä voi tähteistä laittaa sitä ja sitä.) Siitä on paljon helpompi valita kuin ruveta muistelemaan että mitäs kaikkea nyt onkaan olemassa....?

Tästäkin ketjusta saa jo monia ruokaideoita sinne.

• uuvatit joo

Miksi pitää olla joka päivälle eri ruoka? Tekee isomman satsin josta syö 2-3 päivää. Kyllä se ruoka sen aikaa säilyy syömäkelpoisena jääkaapissa. Koko erää ei ole pakko lämmittää joka kertaa vaan ottaa erilleen sen minkä aikoo syödä.

Monet syövät useampana päivänä samaa eikä siinä ole mitään kummallista. Säästyy aikaa ja vaivaa ja on enemmän aikaa keksiä että mitä tekee seuraavaksi.

Vai kyllästyttekö te niin nopeasti ettei pysty syömään samaa vaikka kahtena peräkkäisenä päivänä päivällisellä?

• namnamnam

olen hullaantunut yksinkertaiseen lisukkeeseen, uunijuurekset! "Sikahelppoa ja sikahyvää!" Pilkot uunivuokaan juureksia makusi mukaan, öljyä ja mausteita, uuni 200 astetta ja 20min noin ja nam...jotain lihaa sen kanssa...
        Tosi hyvää on!
        Toinen versio on lihavuoka, laitat pilkottuja kasviksia/juureksia uunipataan, siihen lisäksi lihaa, kanaa, kalkkunaa, päälle paseerattua tomaattia, kasvislientä niin että aineet peittyy, sitten uuniin muhimaan, mitä pitempään, sen parempi. lopuksi lisäät maapähkinävoita. Reseptin nimi on DOMODA ja siitä on kanssa sen sata versiota. Hyvää.

• 13+16

Jos ei ole intohimoa kokkaamiseen, niin tokihan siinä tulee umpikuja, että mitä laittaisi.

Itselläni erikoisemmat ts. suuritöisemmät ruoat kuuluvat viikonloppuihin kun on aikaa kokata ajan kanssa. Niitä aterioita sitten ideoinkin jo viikolla ja vertailen reseptejä netistä. Silti en häpeä kokata ns. "arkiruokaa" kuten makaronilaatikkoa, lasagnettea, kala-tai nakkikeittoa, kinkkukiusausta.. Olen vain huomannut sen että jos yhtäkkiä ryhtyy muuttamaan kokkailujaan kovinkin eksoottisiksi niin syöjät katoaa...

• porkkanaraaste

Kannattaa tehdä kahden päivän ruoat kerralla. Osta itsellesi vihko, johon kirjoitat omia mieleisiä reseptejä, siitä voi sitten katsoa sopivan reseptin jos ei uusia tule mieleen. Tässä viestiketjussa on paljon hyviä vinkkejä, lisäisin siihen vielä yhden eli pyttipannun. Perunoita kannattaa aina keittää kerralla reilusti. Seuraavana päivänä on sitten perunat valmiina pyttipannua varten. Lisää mukaan makkaraa tai pilkottuja lihapullia, sipulia ja kananmunia. Lisukkeeksi raastetta tai salaattia. Kananmunia kannattaakin aina olla jääkaapissa. Siitä saa helposti tehtyä täytetyt munakkaat tai suolaisen pannukakun uuniin. Suolaisen pannukakun taikinaan voi lisätä vaikka vihannesraastetta, tonnikalaa tai juustoraastetta. Kannattaa tehdä myös erilaisia keittoja isoja satseja, jauhelihakeittoa, kala- tai kanakeittoa, kasvissosekeittoa ym. Iso kattilallinen keittoa riittää kahdeksi päiväksi tai ylimääräisen voi pakastaa ja sulattaa sellaisena päivänä kun ei ehdi tai jaksa miettiä mitä laittaisi ruoaksi.

• näimmä

käristä liha suikaleita tms. apout 500gr, lisää purkki ragulettoa, sitten täytät raguletto purkin puolilleen vettä suljet kannen huljuttelet ja kaadat mukaan. sitten kaadat sekaan 1pss ranskalaista sipulikeittoa.ja sekoitat.
      maustat: 1lihaliemikuutio, mustapippuria, valkosipulia, inkivääriä,ym.
      tarkista maku.
      anna rupsutella tunnin. älä laita sitä kermaa!

sopii: peruna, basmatiriisi, makarooni.....

• mirtatsapiini

ongelma on se että ruokasi sisältää perunaa riisiä ja makaroonia!pahinta että syötät niitä lapsille.syökää pelkkää proteiinia ja rasvaa.jättäkää vaaralliset bulkkiruuat pois.ne aiheuttaa suolistotulehdusta verisuonisairauksia ja metabolistasyndroomaa!pahimmillaan valkuaisen puutteen ja aivovaurion!proteiinia vähintään2-3g per painokilo!kala ja kylmäpuristettua rypsiöljyä!mineraalisuolaa soijalesitiiniä ja paljon vitamiineja!kuidut pellavansiemenistä ja vehnäleseistä ei puuroista eikä pullista!rahkaa munia piimää kasviksia lihaa kanaa ja kalaa ihmisen kuuluu syödä!

• mek

Käyppä kirjakaupassa ja osta muutama keittokirja niin rupeaa läytymään reseptejä. Voit myls tehdä itse pizzaa/hampurilaisia ja sitten teveellista on laitta kalaa eli lohta, silakoita tai sitten vaikka tuoretta tonnikaalaa mutta se on aika kallista.

• Mitä ihmeen stressiä

te otatte safkasta ja sen tekemisestä??? Ihan perus makaroonilaatikot uppoo kakruihin sopivien salaattien ja ketsupin kera. Perunasoselaatikoita erilaisina variaatioina mm. jauhelihaIperunasose, tonnikalaperunasose. Helppoja tehdä ja tulee uunissa helposti.
      Hapankaalista saa halpaa ja helppoa pataruokaa, varsinkin jos tekee itse syksyllä halvasta keräkaalista hapankaalia koko vuoden tarpeiksi. Kauppojen tarjouksista vaan erilaisia possunlihoja hapankaalin sekaan (maroniodut possunsuikaleet sopii erityisen hyvin tähän ruokaan!), hieman mausteita perään ja omppumehua liemeksi, ellei laita halpaa valkoviiniä ja sitten vaan uuniin muhimaan. http://www.hs.fi/ruoka/a1349746212299
      Eihän safkan valmistus ole mitään rakettitiedettä, ohjeita on nettissä ja keittokirjoissa vaikka kuinka. Ja vaikeimpiinkin ruokiin löytyy netistä monasti helpompi versio, juuri luin vorschmackin ohjeen, jossa sitä ei tarvitse keitellä päiväkausia, vaan homman voi toteuttaa nopeasti ja jokaiselle sopivalla ajalla. http://www.valio.fi/reseptit/pikainen-vorschmack/
      Janssoninkiusaus ja muutkin samantyyppiset safkat on helppoja tehdä, perunoita suikaleiksi ja sipulia joukkoon, sekaan anjosvisfileet, ruokakermaa ja uuniin. http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/473494/Janssoninkiusaus/ ja jos on vaikka marinoituja broilerinfilesuikaleita, niillä voi korvata nuo anjovisfileet ja tuli broilerkiusaus...
      Ja vinkkinä vielä, että hankkikaa keittokirjoja Virosta, kun käytte Tallinnassa taikka muualta ulkomailta, niin saatte todella vaihtelua ruokapöytään. Itse toimme Intiasta monta keittokirjaa matkoiltamme ja hyvin uppoo perheeseen intialainen safka, daalit ja paneerit ym. intialaiset perusmätöt.

• ei keittiöihme tod.!

Olen jo vuosia tehnyt niin (kotiäitinä ja työssäkäyvänä äitinä ja nykyään YH-äitinä), että teen ostoslistan ja sen mukaan käyn kaupassa pääsääntöisesti vain kerran viikossa. Usein tuo ostospäivä on perjantai tai lauantai. Sitten teen lauantaina tai sunnuntaina (usein sunnuntaina heti aamusta, kun lapset vielä nukkuvat) useamman ruokalajin, joten olen keittiössä varmaankin semmoiset 1 - 2 tuntia kerralla, jotta saan monta ruokalajia kerralla valmiiksi yhdellä uunin-/lieden lämmittämisellä.

Saatan ostaa esim. jauhelihaa tai broilerin rintafileitä enemmän kerralla. Jauhelihasta voi tehdä pataa, lihapullia, kastiketta tai vaikka pitsaa. Broilerista saa kastiketta, pataa, nugett-tyyppisiä paistettuja kanapaloja jne. Osa syödään samana päivänä ja osa lähipäivinä, mutta osan myös pakastan. Pakastimen ovessa mulla on lista, josta näkee, että mitä pakastimessa on. Jos lisään tai poistan pakastimesta jotain, merkitsen sen listaan.

Tällä systeemillä arkisin ei tarvitse juuri muuta tehdä kuin keittää esim. palapaistin kanssa perunat ja tehdä salaattia lisukkeeksi.

Viikonloppuisin usein myös leivon sämpylöitä, mutta työssäkäyvänä YH:na aika ja voimat ei oikein riitä siihen, että myös arkisin leipoisin.

Tarvittaessa arkena sitten täydennetään jääkaappia maidolla ja leivällä, mutta muuten tosiaan aikaa säästyy siinäkin, kun kaupassa ei tarvitse käydä joka päivä.

Aamuisin syödään meillä puuroa ihan terveys- ja rahasyistä. Omakin vatsa (ja kilot!) pysyy kuosissa, kun saa tarpeeksi kuitua.

Lasteni lempiruokia (osa isompitöisiä, mutta niitä voi tehdä kerralla viikonloppuna isomman erän ja pakastaa):

- karjalanpaisti, palapaisti
      - lindströminpihvit
      - lihapullat (myös lampaanliha käy tähän hyvin)
      - paistettu kana ja nuudeli mieto chilikastike (valmiskastike)
      - kalapuikot muussi
      - pinaattikeitto
      - lohikeitto
      - jauheliha- ja lihakeitto sämpylä
      - pinaattiletut muussi kananmunakastiek
      - spagetti ja jauhelihakastike
      - paistetut pihvit lohkoperunat
      - jauheliharisotto
      - paella
      - munakas
      - uunilohi perunamuussi
      - pizza
      - itsetehdyt hampurilaiset ranskalaiset (herkkuruokaa juhlapäiviin)
      - erilaiset pataruoat, jotka helppo lämmittää ja maku ei kärsi lämmittämisestä
      - lihamakaronilaatikko (voi raastaa esim. yhden porkkanan joukkoon)
      - kaalilaatikko
      - jouluruoista myös porkkanalaatikkoa syödään meillä muulloinkin
      - jauhelihatäytteiset letut
      - lämpimät voileivät
      - pasta kinkkukastike

Ota tavoitteeksi tehdä vaikka yksi uusi ruokalaji kahdessa viikossa, niin opit huomaamattasi laajentamaan ruokalajeja. Minusta myöskin Yhteishyvä-, Pirkka- ja Me-lehdissä on usein kelpo ideoita toteutettaviksi. Omaan makuuni nimenomaan Me-lehden ohjeissa useita maukkaita ohjeita ollut vuosien varrella.

• A p

Ihanaa kun tullut näin paljon vastauksia ja vinkkejä!
      Olen jo päässyt niistä muutamia kokeilemaan ja hyvin on maistuneet sekä itselle että lapsille! Kävin myös viime viikolla vain 2 kertaa kaupassa!!
      Olen jopa vähän innostunut ruoan laitosta kun päässyt kokeilemaan uusia juttuja jotka ovat onnistuneet.
      Sitä en itse ymmärrä kun jonkun mielestä ei saisi lapsille antaa perunaa,riisiä,makaroonia? Eikö ne ole ihan perus ruokavalioon kuuluvia asioita?

• Käytä rauhassa niitä perunoita ja muita. Ne on heidän mielipiteitään.
        Ja varmasti sinäkin olet neuvolasta saanut ruokinta-kirjasen ja tiedät mitä oikeanlaiseen ruokaympyrään kuuluvat aineet on.
        Tsemppiä ja kiitos, että nostit tämän minuakin välillä vaivanneen asian esiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      377
      6671
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      75
      4295
    3. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      97
      3770
    4. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      44
      3654
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      135
      3636
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      149
      3600
    7. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      247
      3529
    8. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      39
      3088
    9. Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a
      Maailman menoa
      14
      3064
    10. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      105
      2799
    Aihe