Unelmasta luopuminen?

marianne901

Olen 23-vuotias ja hakenut lääketieteelliseen neljänä keväänä. Kovasta lukemisesta huolimatta joka kerta olen jäänyt aika kauas rajasta. Olen kirjoilla luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja opinnot ovat pahasti jäljessä, koska olen aina keväisin keskittynyt pääsykokeisiin. Nyt alkaa tuntua että tässä ei ole enää oikein järkeä...

Tuntuu, että en koskaan tule onnistumaan pääsykokeessa. Olen käynyt uusimassa yo-kokeet (nyt arvosanat LLLEE), enää en voi korottaa. Olen hakenut muualle kuin Helsinkiin, viimeksi Ouluun. Kahtena keväänä olen ollut valmennuskurssilla. Silti epäonnistun pääsykokeessa joka kerta ja sama rumba alkaa alusta.

Tuntuu, että järkevintä olisi nyt tehdä aloittamani tutkinto loppuun ja luopua lääkärihaaveista, mutta tuntuu ihan hirveältä ajatukselta... Nyt vain en pääse elämässä yhtään eteenpäin. Tuntuu karmealta ajatella, että vaikka pääsisin ensi vuonna sisään, niin olisin valmistuessa 30-vuotias!

Onko täällä ketään, joka on todennut että nyt on kaikki tehty ja vain tyytyä kohtaloon? Olisi kiva kuulla ajatuksia. Kuinka kauan kesti päästä yli siitä että oli liian tyhmä lääkikseen?

31

4524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • foodforthought

      Nelhäs hakukerta ja joka kerta pisterajasta kauas jääminen kertoo tietysti jonkin olevan vinossa. YO-todistuksesti on erinomainen, joten kyse ei ole älykkyyden puutteesta.

      Ikäsi ei ole mikään ongelma, moni aloittaa opinnot vasta yli 30-vuotiaana lääkiksessä.

      Onko sinulla riittävästi uskoa itseesi? Onko opiskelutekniikka kunnossa? "Jäädytkö" pääsykoetilanteessa"? Lataatko itsellesi liikaa paineita pääsykokeisiin?

    • sisäänvain

      Sisäänottomäärät vain kasvavat, ja lääkis on täynnä ihmisiä, jotka ovat joutuneet yrittämään useampaan kertaan ennen onnistumistaan. Yo-todistuksen perusteella sinulla on aivan samanlaiset mahdollisuudet onnistua pääsykokeissa kuin kaikilla muillakin. Keväällä vain uudestaan yrittämään.

    • Kandi--

      Särähti korvaan tuo, että olisit jo 30-vuotias, kun valmistut. Aloitin itse lääkiksessä 27-vuotiaana, ja pidän itseäni nuorena :) Valmistuminen parin vuoden päästä edessä, ja töitä on aikaa tehdä vielä reilusti yli 30v.

      Voitko kuvata, millainen on lukurutiinisi? Milloin aloitat, mitä luet, lasket jne.?

      Entäs hammaslääkis? Kiinnostaako se? Sinne olisi helpompi päästä.

    • kkkkkkkkkk

      Kaikista ei vaan ole kaikkeen, ja on hyvä myöntää se myös itselleen. Lääketieteellisessä on todella paljon opiskeltavaa, koealueet ovat laajoja. Työssä pitää myös koko ajan oppia lisää, koskaan ei ole valmis. Jos ei neljässä vuodessa ( lukio päälle) sisäistä lukion oppimäärää niin hyvin että selviytyisi pääsykokeesta, ei sinulla ole tarpeeksi hyvä lukutekniikka tai lukupää pärjätäksesi lääkiksessä.

      Opiskelutovereissani on joitakin useamman kerran yrittäneitä (ja lopulta sisäänpäässeitä) ja heidän opiskelunsa on kyllä aikamoista rämpimistä.. Eiköhän heistä ihan kohtalaisia lääkäreitä kuitenkin tule, vaikea sanoa tässä vaiheessa. Mutta tiukkaa näyttää tekevän vaikka lukevat tosi paljon.

      Kannattaa muistaa että maailmassa on paljon muitakin hyviä ammatteja kuin lääkärin ammatti.

      • Lääk. yo

        Voi voi, kun pääset lääkikseen sisään niin pelkän tiedon painoarvo laskee laskemistaan...ja samalla humanistisen ja sosiaalisen taidon arvo vain nousee. Se, että määrität kenestä tulee hyvä lääkäri sen perusteella mikä heidän opintojensa aikainen tietotaitotaso on kertoo enemmän sinusta kuin heistä. Lääkärin ammatti on elinikäistä oppimista, opintojen aikainen tietotaso on vain pohja.

        Ja ei lääkis ole mitenkään ihmeellisen kovatasoinen opiskelupaikka...haastava päästä, kyllä, mutta kyllä itse opinnoista selviää jos sisään on päässyt.


    • tewt4

      Ongelman ydin löytynee itseluottamuksesta tai lukutekniikassa. Lääkiksen pääsykoe tai opinnot ei tosiaan vaadi ihmeellisiä kykyjä ;) Olet pärjännyt luonnontieteellisellä alalla - joten pärjäät myös lääkiksessä! Esimerkiksi kemian ja biokemian aineopinnot muussa koulutuksessa olivat raskaampia ja työläämpiä kuin lääkiksen kurssit. Lääkiksessä suuri osa kursseista on aihealueensa peruskursseja esim. fysiologia ja biokemia. Osa kursseista on suorastaa pilipalihelppoja mm. tilastotiede :) Apteekeissa on farmaseutit ihan syystäkin- he tuntevat lääkeaineet ja niiden yhteisvaikutukset usein lääkäreitäkin paremmin. Missään ei mennä lääkisaikana ehkä anatomiaa lukuunottamatta kovin syvälliselle tasolle jos nyt edes siinäkään. Hakukerroilla ei ole lääkikseen pääsemisen jälkeen mitään merkitystä :) Jos opiskelukyvyssäsi on esteitä, ne on hyvä raivata pois ennen pääsykoetta ja opiskeluja mahdollisimman pitkälle. Onnea matkaan! :)

    • 4555555

      Jos yo-laudaturisi ovat matemaattisista/luonnontieteellisistä aineista, ja pärjäät hyvn luonnontietellisessä (bio)kemian ja fysiikan peruskursseilla, lääkiksen pääsykokeen fyke-vaatimustason ei pitäisi olla sinulle ongelma.

      Miten on lukutekniikkasi laita?
      Osaatko hahmottaa yksityiskohtia vilsevästä tekstistä olennaiset asiat nopeasti ja kertalukemalla? Tätä taitoa voi opetella paitsi lukemalla paljon asiatekstiä, myös opiskelutekniikkaa ja akateemista lukutaitoa opettavilla kursseilla, joita on tarjolla ainakin Helsingin yliopistossa jatkuvasti. Akateemsesta lukutaidosta ja hyvistä oppimistekniikoista on sinulle hyötyä myöhemminkin opinnoissasi ja tulevassa työssäsi, päädytpä sitten lääkikseen tai et.

      Jos lukutekniikka on kunnossa, onnistumisen tiellä voi olla myös hurja koejännitys.
      Jännitystä voi opetella hallitsemaan ja jos muusta ei ole apua vaivaan löytyy lääkkeitäkin. Moni lataa lääkiksen pääsykokeeseen liikaa paineita. Olisi hyvä ymmärtää että kyseessä on vain yhden tiedekunnan pääsykoe, ei sen enempää.
      Pääsykokeen tarkoitus on asettaa hakijat jonoon, josta tiedekunta ottaa sisään 100-150 ensimmäistä. Paikatta jääminen ei määrittele ihmisen loppuelämää tai tee ihmisestä lahjatonta tai sisäänpäässeitä typerämpää.
      Lääkikseen pääsy ei myöskään ole mikään taikapilleri, jolla elämä muuttuu pysyvästi onnen autuudeksi. Niin kummalliselta kuin se voi nyt pääsykoelukujen parissa ahertavalta tuntua, lääkisopinnoistakin tulee jossain matkan varrella ihan tavallista välillä vähän harmaata arkea iloineen ja vastoinkäymisineen.

      kkkkkkkk:n arviota lääkisopiskelun vaativuudesta en itse allekirjoittaisi, töitä joutuu toki jonkin verran tekemään ja opiskelutahti on tiivis, mutta ei lääkiksessä mitään kohtuuttomia vaadita, jos motivaatio, opiskelutekniikka ja ajankäyttö ovat suurinpiirtein hanskassa. Ja tosiaan hakukerrat ei näyttäisi ainakaan tenttimenestyksen kanssa korreloivan.

      Tsemppiä, mihin ratkaisuun ikinä päädytkin:-)

    • ooollkljkjui

      Kannattaa luovuttaa,koska et ole välttämättä vielä kypsä lääkikseen. Hakeminen vaatii tahdonlujuutta. Jos oikeasti haluaa, sen eteen tekee töitä, niin kauan kuin sinne pääsee!!!

    • seesam

      Voisitko kertoa mitkä aineet kirjoitit yo-kokeissa? Onko niiden seassa kenties fy,ke,bi?

    • ...

      Ongelman ydin on itseluottamuksessa ja tahdon lujuudessa. Jos sinulla on tarpeeksi motivaatiota, menet läpi vaikka harmaan kiven. Sitten kolmas juttu on lukutekniikka ja aika, miten teet itsellesi lukuaikataulun ja miten luet. Tee itsellesi realistinen lukuaikataulu, mielummin niin, että ihan varmasti ehdit ja jaksat lukea, mutta muistat asiat silti hyvin kuin niin, että äkkiä yrität rämpiä kaiken ulkoa. Jos todella olet kiinnostunut pääsemään sisään ja opiskelemaan, ei sinua varmasti haittaa oma ikäsi. 30-vuotias ei todellakaan ole liian vanha! Ajattele kuinka monta vuotta valmistumisen jälkeen vielä sinulla on työvuosia jäljellä.

    • marianne901

      Tännehän on tullut paljon vastauksia, kiitos kovasti. Sain kommenteista ajateltavaa.

      Uskon, että opiskelutekniikassani on jotain vikana. Biologiaa olen yksinkertaisesti opiskellut ulkoa lukemalla muistiinpanoja tehden niin monta kertaa, että asiat jäävät mieleen.
      Fysiikassa ja kemiassa olen laskenut pari lukion kirjasarjaa, siis kaikki laskut.
      Mekaanista laskurutiinia kyllä on, mutta soveltavat tehtävät eivät onnistu. Valmennuskurssien tehtävätkin tuntuvat aivan liian helpolta pääsykoetehtäviin verrattuna. Tuntuu että tämä on se mun ongelma, koska monet suoraan lukiostakin hakeneet osaavat tehdä soveltavat laskut tuosta vaan ja multa se ei onnistu vaikka on yliopistokursseja alla...

      Kunnollista lukusuunnitelmaa en ole koskaan tehnyt, koska mun on niin vaikea arvioida paljonko mihinkin asioihin menee aikaa. Olen siis mennyt fiiliksen mukaan ja sitä mukaa kun on tuntunut että tämä asia on 100% hallussa olen mennyt eteenpäin. Tämä on toiminut muuten hyvin, mutta kertaamiselle ei ole jäänyt aikaa ja "osaamisen huippu" varsinkin viime keväänä keskittyi huhtikuun loppuun. Valmennuskurssin simuloidussa pääsykokeessa toukokuun alussa tuntui jo siltä että en jaksa laskea enää yhtäkään laskua, puhumattakaan oikeasta pääsykokeesta.

      Koetilanne ei mielestäni ole ongelma, vaan ne kokeen tehtävät. Tuntuu että mun älykkyys vaan ei riitä niiden tekemiseen. Sinä joka sanoit, että en ole tehnyt tarpeeksi töitä, koska en ole päässyt, en ole samaa mieltä. Olen tehnyt ihan hirveästi töitä ja olen tosi ylpeä siitä, että olen saanut nostettua osaamistasoani lukiofysiikan kutosen keskiarvosta yliopiston aineopintokursseihin, ja tajuan niistä jopa jotain. Lääkiksen pääsykoe vaan mittaa jotain sellaista älykkyyttä mitä minulla ei (ehkä?) ole.

      Laudaturit ovat kemiasta, pitkästä matematiikasta ja englannista, eximiat fysiikasta ja äidinkielestä. Biologiaa en lukenut lukiossa, koska silloin pääsykoekirjana oli vielä Galenos enkä ole kokenut tarpeelliseksi käydä täydentämässä tutkintoa sillä. Biologian olen saanut ihan hyvin opeteltua itse.

      Niin vielä tuosta, että 30v olisi vanha. No, eihän se ole sinänsä. Haaveena olisi kuitenkin oma perhe, ja jos valmistuminen lykkääntyy kolmekymppiseksi niin hedelmällisyys ei ole enää parhaimmillaan.

      Olen alkanut kallistua siihen, että käyn kyllä pääsykokeessa mutta luen huomattavasti kevyemmin kuin viime vuonna. Panostan yliopistokursseihin ja koitan saada kandin kasaan. Jos en ensi keväänäkään onnistu, niin ainakaan hukattu aika ei harmita.

      • fghsgfsgh

        Itse opin parhaiten tekemällä tehtäviä. Toki ne vievät enemmän aikaa, mutta jää paremmin mieleen. Älä mieti sitä, mitä olet saanut yotodistukseen, koska ne on ennen ja nyt on nyt. Keskity siihen, että petraat omaa opiskelua niin, että opit. Pelkästään lukemalla ei monellakaan jää mieleen asiat.


      • ...

        Suosittelen sinulle edelleen lukuaikataulun tekemistä, vaikka et nyt osaakaan arvioida kuinka kauan missäkin menee niin tee ainakin tosi karvalakkimalli itsellesi, niin että sinulle kuitenkin ennen pääsykokeita jää runsaasti aikaa kertaamiselle. Voit myös testata itseäsi kuinka kauan menee jonkin asian opettelemiseen tai montako sivua pystyt päivässä lukemaan niin, että omaksut todella hyvin asiat ja ne todellakin jää mieleen ja montako tuntia siihen suunnilleen menee.

        Tee myös viikkotason suunnitelma sekä päiväsuunnitelma. Sillä se verottaa aika paljon, että olet lukenut, kenties kunnollakin, mutta et ole kerrannut osaamaasi. Suosittelen, että kertaat myös jokaisen päivän loputtua sen päivän opitut asiat sekä ihan nopeasti palauttelet mieleen edellisen päivien opeteltuja asioita. Tee näin joka päivä, vaikka sinulla olisi joku päivä välissä, että et tekisi harjoitustehtäviä tai lukisi jotain uutta, niin kertaa aina se vanha asia minkä olet opetellut. Näin kun teet joka päivä, niin siihen kertaamiseen ei edes mene kauaa aikaa, se vain palautuu nopeammin mieleen. Kertaus on opintojen äiti, sanoo jo sananlaskukin=) Pääsykokeiden lähestyässä sinun pitäisi olla jo kerrannut todella monta kertaa tuota asiaa ja myöskin levätä tarpeeksi. Viimeisinä päivinä tai viikkoina ei pidä olla burn outin kourissa eikä lukea viimiesiä juttuja ensimmäistä kertaa.

        Suosittelen myös miettimään kumpi on tärkeämpää, sen kandin tekeminen vai pääsykoe. Kumpaankaan et voi panostaa täysillä. Jos valitset kandin työn, silloin et ole tarpeeksi motivoitunut pääsykokeisiin, valitettavasti. Jos meinasit, että lapsia haluaisit tehdä valmistumisen jälkeen, niin kyllä noita lapsiakin voi tehdä siinä opintojen välissä, yliopistolta on mahdollista saada välivuotta tai sitten opiskella hieman kevyemmin joku vuosi.

        Tsemppiä kuitenkin=)


      • ...?

        Lukion kirjojen tehtävät eivät ole tarpeeksi soveltavia pääsykoketta varten, ei lähelläkään. Jos tyydyt lukio kirjojen antamaan tasoon, niin ei ihme, että pääsykokeen tehtävät tuntuvat erittäin vaikeilta...ne kun ovat selvästi lukion tehtäviä vaikeampia. Jos valmennuskurssin tehtävät ovat liian helppoja, suosittelen vaihtamaan valmennuskurssia. Kyllä itse ainakin huomasin selvän tasoeron lukion oppimäärän ja valmennuskurssini (Valmennuskeskus) pääsykoe materiaalien välillä. Puhumattakaan harjoituskirjan "soveltavat tehtävät" osiosta.

        Älykkyyttäsi sinun ei tarvitse yhtään epäillä, lukusuunntielmaa mahdollisesti. Itse en koskaan käyttänyt muuta lukusuunnitelmaa, kuin aikaan sidottua sellaista. Jotkut tarvitsevat sitä ja jotkut eivät... paha sanoa mikä sinun tilanteesi on.


      • safffsfa

        Kysymys on ilmiselvästi siis aikataulutuksesta, opiskelutekniikasta ja ehkä myös opiskelumateriaaleista. Panosta niihin. Kuten tältäkin palstalta huomaat. on lääkis täynnä kaikenlaisia kkkkkkkkk:n kaltaisia idiootteja. Olen 100%:n varma, että kykenet soveltamaan niitä tehtäviä. Itse en ehkä ikinä olisi saanut laudaturia pitkästä matematiikasta, vaikka kuinka olisin yrittänyt. En edes kirjoittanut koko matematiikkaa ja vaihdoin lukiossa lyhyeen 2. vuonna. Silti pääsin lääkikseen, kovan työn tuloksena tietysti. Pääsykokeet ovat loppujen lopuksi melko simppeleitä, mutta se tietty tapa ajatella ja ratkaista tehtäviä täytyy omaksua.


      • ....................

        Minulla on aloittajan kaltainen ongelma, että jotenkin minusta tuntuu, etten vain osaa sitä ajattelua jota vaaditaan pääsykokeessa. Joka vuosi jälkikäteen koetta tarkastaneena huomaan, että ehkä olisinkin osannut tämän ja tämän, mutta kokeessa asiat eivät vain tule mieleen.

        Opiskelen kemiaa ja koen, että osaan ajatella matemaattisesti ja luonnontieteellisesti. Ehkä se ei kuitenkaan riitä, koska ilmeisesti sellaista nopeaa lukurutiinia tarvitaan. Sitä minulla ei ole, koska olen aina oppinut asiat käytännön kautta. Olen hieman spektinen sen suhteen, että pääsykokeeseen kannattaa laskea paljon. Toki pitää tehdä sitäkin, mutta ainakin viime vuoden pääsykokeessa vaadittiin aika paljon sellaista hyvää lukutekniikkaa. Aika vähän tätä nopeaa lukutekniikkaa harjoitetaan valmennuskursseilla, koska otaksun, että sen oletetaan olevan kunnossa ja onhan sen sellaisilla ihmisillä, jotka ovat lukeneet paljon elämänsä aikana.

        En kuitenkaan koe, että hakeminen menisi hukkaan. Kaikissa akateemisissa ammateissa on hyötyä hyvästä laskurutiinista/kyvystä ajatella numeroilla ja monet lukion kurssin asiat ovat yleissivistystä.

        Jos yhtään lohduttaa, niin tiedän monia, jotka ovat sitten lopulta päässeet 4. tai 5. kerralla sisään. Monet heistä ovat opiskelleet luonnontieteellisessä tiedekunnassa fysiikkaa tai kemiaa.


      • RichAndHandsomeAlfa

        haluatko miehisen mielipiteen...kyllä haluat!

        miehelle ei ole mitään väliä mikä naisen ammatti on...
        kunhan et ole paha ihminen tai mätä tiedät varmaan mitä se tarkoittaa
        ja mies ei mittaa naisen arvoa statuksen avulla vaan ihan pelkän ulkonäön ja luonteen avulla

        joten älä turhaan murehdi...olet aivan ihana nainen vaikka työttömänä sosiaalitoimiston naisena kunhan pidät ulkonäöstäsi huolta luonteesi on sävyisä ja olet sängyssä notkea, mutta et nunna
        rikas mies haluaa juurikin tuollaisen naisen eikä mitään pimanderiansa lueontosaleissa sammaloittanutta frustroitunutta katkeraa kunnianhimoista ura-akkaa...ja pahin vaihtoehto miehelle olisi joku uranainen tyyliin lääkäri, juristi yms, johataja...

        mies haluaa kauniin, hyväluontoisen ja seksistä pitävän vauhtinymfon joka ei petä, ei uranaista jota ei kiinnosta miehen hyvinvointi vaan oma...
        ketään miestä ei kiinnosta oikeasti naisen koulutus pätkääkään...älykkyys paljastuu heti keskustellessa sinun kanssasi että koulutus ei sinänsä korreloi älyn kanssa...joten älä pidä itseäsi tyhmänä, sehän vasta olisi tyhmää.
        ja perheen saat aivan varmasti nuorena jos löydät sellaisen miehen jonka kanssa se onnistuu...

        mutta pointti tuli varmaan selväksi...rikas ja komea mies ei edes halua naiselta muuta kuin hyvän ulkonäön ja luonteen, keskustelutaidon älyn voidaan katsoa olevan plussia joilla liitto sitten saattaa jopa jatkua ensimmäisen kriisin jälkeen (huom! äly ei tarkoita samaa kuin tietomäärien hallinta vaan enemmänkin asioiden syvällistä pohdintaa loogisesti)


        hakunamata


      • ...?
        RichAndHandsomeAlfa kirjoitti:

        haluatko miehisen mielipiteen...kyllä haluat!

        miehelle ei ole mitään väliä mikä naisen ammatti on...
        kunhan et ole paha ihminen tai mätä tiedät varmaan mitä se tarkoittaa
        ja mies ei mittaa naisen arvoa statuksen avulla vaan ihan pelkän ulkonäön ja luonteen avulla

        joten älä turhaan murehdi...olet aivan ihana nainen vaikka työttömänä sosiaalitoimiston naisena kunhan pidät ulkonäöstäsi huolta luonteesi on sävyisä ja olet sängyssä notkea, mutta et nunna
        rikas mies haluaa juurikin tuollaisen naisen eikä mitään pimanderiansa lueontosaleissa sammaloittanutta frustroitunutta katkeraa kunnianhimoista ura-akkaa...ja pahin vaihtoehto miehelle olisi joku uranainen tyyliin lääkäri, juristi yms, johataja...

        mies haluaa kauniin, hyväluontoisen ja seksistä pitävän vauhtinymfon joka ei petä, ei uranaista jota ei kiinnosta miehen hyvinvointi vaan oma...
        ketään miestä ei kiinnosta oikeasti naisen koulutus pätkääkään...älykkyys paljastuu heti keskustellessa sinun kanssasi että koulutus ei sinänsä korreloi älyn kanssa...joten älä pidä itseäsi tyhmänä, sehän vasta olisi tyhmää.
        ja perheen saat aivan varmasti nuorena jos löydät sellaisen miehen jonka kanssa se onnistuu...

        mutta pointti tuli varmaan selväksi...rikas ja komea mies ei edes halua naiselta muuta kuin hyvän ulkonäön ja luonteen, keskustelutaidon älyn voidaan katsoa olevan plussia joilla liitto sitten saattaa jopa jatkua ensimmäisen kriisin jälkeen (huom! äly ei tarkoita samaa kuin tietomäärien hallinta vaan enemmänkin asioiden syvällistä pohdintaa loogisesti)


        hakunamata

        Olisit sanonut "itsestään epävarman aasin" mielipiteen tuon "miehisen" sijasta. Saa olla nimittäin aika helvetin tyhmä ihmisperse jos kokee, että naisessa riittää kaikki "blow-up doll":in ominaisuudet, ja vielä kehtaa julistaa tätä jonain "miehisenä faktana".


    • hmmmm

      Olet ilmeisesti ns. puurtaja: luet ja luet, opit ulkoa, mutta et osaa soveltaa. Lukiossa tällä systeemillä vielä pärjää, mutta siihen se sitten jääkin. Jatka omia opintoja ja keskity niihin, jotta saat edes jonkun tutkinnon.

      • kkkkkkkkk

        Niimpä, tärkeintä ei ole osata ulkoa vaan oikeasti ymmärtää. Sitten kun ymmärrät ilmiön, osaat soveltaa.


    • hebo4636

      Tsemiä!

      Itsekin pari kertaa rannalle jääneenä tunnen tuskasi, ainakin puoliksi. Kuitenkin moni aloittaa lääkiksen yli 23 vuotiaana.

      Oletko pyytänyt kopiota pääsykoikeista?

      Mikä on ollut suurin heikkoutesi, fy, ke vai bi?

      Jääkö kokeen jälkeen olo, että olisit varmasti osannut, jos olisit saanut pari tuntia lisäaikaa?

      Miten olet menestynyt valmennuskurssien kokeissa verrattuna muihin osallistujiin?

      Miten kaukana olet ollut sisäänpääsyrajasta koepisteissä?

      • marianne901

        Hei! Hyviä kysymyksiä.

        Kokeen olen pyytänyt joka kerta. Heikkoudet ovat vaihdelleet eri vuosina. 2010 hain suoraan lukiosta. Fysiikan ja kemian kurssit olin kyllä kahlannut läpi, mutta aika huonolla menestyksellä. Galenoksesta ei paljon tainnut olla kysymyksiä. Koko koe meni tasaisen huonosti. Pisteitä taisin saada n. 50.
        Vuonna 2011 panostin fysiikkaan ja kemiaan, mutta silti laskut olivat liian vaikeita. Tällä kertaa jäin n. 15 pistettä rajasta.

        Seuraavana vuonna aloitin yliopistossa kemian opiskelun ja päätin mennä valmennuskurssille. Syksyllä tuli sitten tieto että Galenos poistuu. Valmennuskurssilla painotettiin solu- ja ihmisbilsaa, koska lääketieteen pääsykokeessa ei luulisi olevan ekologiaa... Noh, toisin kävi. Tällä kertaa laskut sujuivat paremmin kuin bilsa, mutta eivät yksin riittäneet sisäänpääsyyn.

        Tänä vuonna sitten luin ihan kaiken hyvin. Aineistoa tosin en harjoitellut, ja se kostautui. Koe oli soveltavampi kuin ikinä(?) ja sain ihan järkyttävän huonot pisteet, reilu 30. Suurimmasta osasta tehtäviä sain 1-2 pistettä ja osa meni nollille...

        Pääsykokeen jälkeen on kyllä yleensä tuntunut että olen antanut ihan kaikkeni. Poikkeuksena tämä vuosi. Jos aineistoa olisi saanut lukea vähän kauemmin vielä, olisin päässyt paremmille pisteille. Aiempina vuosina olen kyllä jo ennen ajan loppumista huomannut etten osaa enempää.

        Valmennuskurssilla olin viime vuonna parhaassa viidenneksessä. Minusta kyllä valmennuskurssin kokeet olivat ihan naurettavan helppoja pääsykokeeseen verrattuna...

        Tulipas romaani, mutta ainakin sain purkaa ajatuksiani :)


    • tsemppi

      Hei Marianne,

      Yo-todistuksesi on loistava. Jos lääkis polttelee, mutta pääsykokeissa joku vaan menee mönkään, sun kannattaisi ehkä hakea Kuopioon, jossa hyvistä yo-pisteistä hyötyy huomattavisti enemmän kuin muualla. Kuopiossa saisit lähes täydet lähtöpisteet 81/84 pistettä. (Kemia L 21 p Pitkä matikka L 21p A-englanti L 21p äidinkieli E 18p).

      Käytännön esimerkki:
      2013 Kuopion yleiselle vaadittiin yhteispistekiintiössä 94,62 skaalattua pistettä.
      Lähtöpisteilläsi olisit tarvinnut kokeesta vain 94,62-81=13,62 skaalattua.
      Tullaksesi valituksi yhteispistekiintiössä olisit tarvinnut 13,62 skaalattua=29.5 raakapistettä eli reilulla 30 raakapisteelläsi olisit kirkkaasti sisällä. (Samana vuonna koepistekiintiössä valittu tarvitsi 50,5 raakapistettä eli sun yo-rivistä hyötyi 21 raakapisteen verran. )

      Vertailun vuoksi 2013 Ouluun hakenut olisi saanut yo-arvosanoillasi 36/38 lähtöpistettä ja hyötynyt niistä paljon vähemmän:
      2013 vaadittiin yhteispistekiintiössä 75,189 skaalattua pistettä.
      Lähtöpisteilläsi olisit tarvinnut kokeesta 75,189 -36=39.189 skaalattua.
      Yhteispistekiintiössä olisit tarvinnut 39.189 skaalattua eli noin 40 raakapistettä -> 30 raakapisteellä ei sisään ollut asiaa. (Samana vuonna koepistekiintiössä valittu tarvitsi reilu 46 raakapistettä eli sun yo-rivistä hyötyi n. 6 raakapisteen verran. )

      HUOM!
      Kuopio laskee skaalauskertoimensa: täydet skaalatut pisteet 72p/täydet raakapisteet= skaalauskerroin
      Muut tiedekunnat laskevat toisin eli: täydet skaalatut pisteet 72p/ parhaat raakapisteet= skaalauskerroin
      Täysiä raakapisteitä ei kokeesta kukaan saa, joten Kuopion tapa laskea skaalauskerroin myös alentaa koesuorituksesta saatujen skaalattujen pisteiden painoarvoa suhteessa lähtöpisteisiin.

    • Luovuutta?

      Opetan matemaattisia aineita ja minulle tuli mieleen, että matematiikan opiskelijoissa on kaksi mielenkiitoista opiskelijaryhmää. Hyvämuistiset, ahkerat ja kohtuullisesti soveltavat menestyvät matematiikassa erittäin hyvin. Sitten on keskinkertaiseen suoritukseen yltävät opiskelijat, jotka lukevat ja harjoitteleva aika vähän, mutta heillä on luovuutta ja joustavuutta ongelmanratkaisussaan. Tämä jälkimmäinen porukka laskee huonosti rutiinitehtäviä ja tekee huolimattomuusvirheitä, mutta osoittaa vaikeissa, odottamattomissa tehtävissä kyvykkyyttään (monesti nk. jokeritehtävät).

      Ajattelen niin, että tämä jälkimmäinen laiska ryhmä motivoituneena kohtuullisesti lukemaan menestyisi lääketieteen pääsykokeessa hyvin. Luulen, että aloittaja edustaa tuota ensimmäistä ryhmää, jolle tiedon soveltaminen ja luova, uudesta näkökulmasta katsova ongelmanratkaisu on vaikeampaa. Olisiko aloittajan syytä nyt hellittää vähän rutiineista (pois vanhojen helppojen tehtävien laskeminen) ja työstää paljon itselle nk. mahdottomia ongelmia ja laajoja aineistoja. Totutella siihen, että osaa vain vähän ja silti yrittää ja ottaa riskejä. Liikkuminen epämukavuusalueella ja harmaalla vyöhykkeellä voi tuoda uusia voimavaroja - ehkä.

    • Seppo1

      Aloittajalle: Hae Kuopioon jossa yo-papereista saa tolkuttoman hyödyn. Koe voi mennä pieleenkin ja silti päästä yhteispistekiintiössä. Opiskelupaikkojakin tulee ensi vuonna lisää.

    • Adeniini

      Heippa Marianne!

      Tsemppi kirjoitti täyttä asiaa, usko häntä! :)

      Kuopion lääkis on todellakin ainoa, joka oikeasti palkitsee hyvistä yo-arvosanoista.

      Itse pääsin tänä vuonna Kuopioon juurikin alkupisteiden antaman ison etumatkan turvin (81/84).

      Niin ja tuosta iästä ei kannata stressata... olen itse sua muutaman vuoden vanhempi ja kyllä aion ehtiä lapsiakin jossain vaiheessa tehdä. :)

    • 12+2

      Tai sitten voisi oikeasti alkaa elää sitä omaa elämää ja hyväksyä tosiasia, että ei tule koskaan pääsemään lääkikseen.
      Ja sinulle turvenuija RichAndHandsomeAlfa, kysymys oli lääkikseen pääsystä, ei siitä, miellyttääkö miehiä. Me naiset olemme täydellisiä joka ikinen.

    • Adeniini

      En allekirjoittaisi tuota 12 2:n mielipidettä. Itse pääsin neljännellä yrityksellä, ja tiedän useita, jotka ovat päässeet viidennellä. Onneksi en antanut "lopeta jo mahdottomasta haaveilu"- mielipiteiden vaikuttaa, vaan jatkoin sinnikkäästi. :)

      Marianne on suoriutunut niin hurjan hyvin yo-kirjoituksista, että varmasti hänessä olisi potentiaalia lääkikseen!

    • Lääkäri

      Minä pääsin aikoinaan kolmannella yrittämällä, toisellakin melkein. Eksna vuonna aloin lukemaan pääsykokeeseen päivittäin jo elokuussa, toisella kerralla lokakuussa ja kolmannella tammikuussa. Ehkä sinunkin kannattaisi keskittyä pääsykokeeseen täysin, ei opiskella muuta samaan aikaan? Valmennuskeskuksen pitkät kurssut kävin, materiaali oli hyvä. Myös mieheni on pyrkinyt lääkiksen, mutta ei ole päässyt. Mielestäni Galenos oli todella sekava ja vaikea. Nyt kun IFA otettiin takaisin, niin sisäänpääsy yksinkertaistuu. Mutta esim IFA pitää osata ulkoa kuvateksteineen, itse luin sen vuosien aikana yht 15 kertaa.

      Jos lääkikseen pääsee sisään, niin kyllä siellä selviää. Helpostikin.
      Ainakin Tampereella. Minulla on lukiosta B:n paperit. Opettelin Kemian kokonaan lukion jälkeen itse.

      Nyt lääkärin ammattia takana kymmenisen vuotta.. ja olen päättänyt luopua ammatistani. Elämä on niin lyhyt eikä sen pituudesta tiedä, jokainen pv voi olla viimeinen. Haluan jäädä kotiäidiksi. Ja tämä ei ole tsoukki. Nolottaa, että valtio on tuhlannut minuun näin paljon rahaa koulutuksen muodossa, mutta en voi sen perusteella tehdä päätöstäni. Tämä on minun elämäni.

      Toivotan sinulle viisautta valinnoissasi. Rohkaisem menemään unelmiasi kohti. Niin minäkin teen :)

      • dfgdfgd

        IFA ei varsinaisesti kuulu koealueeseen, mutta muuten hyviä pointteja. :)


    • niidaa

      Suurin osa nk potentiaalisista pääsee toisella kerralla. Alkaa olla jo epätoivoista kun haetaan 4-8 kertaa. Miten pääsee edes tenteistä läpi.? Sinä voit jännittää liikaa. Opi relaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe