Kokemuksia valmentautumisesta ja opiskelusta samanaikaisesti?

....................

Minun olisi tarkoitus aloittaa tammikuussa kemian opinnot luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja samalla menisin valmennuskurssille lääketieteelliseen tiedekuntaan. Aloitan opinnot, koska minulla on ollut pari vuotta taukoa opinnoista ja töistä hakuprosessini takia.

Onko jollain kokemuksia opiskelusta toisessa tiedekunnassa ja samalla valmistautumisesta pääsykokeeseen? Jaksaako sitä? Kuinka pitkiä ovat päivät? Olen aikaisemmin valmistautunut kokopäiväisesti pääsykokeeseen ja muistan sen olleen raskasta. Toisaalta nyt olen kokenut sen ja olen oppinut ne ns. vaikeimmat asiat (laskurutiini jne).

Kokemuksia muilta, jotka opiskelevat toisessa tiedekunnassa ja haluavat lääkkikseen.

2

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjanäin

Riippuu varmaan tiedekunnasta myös jonkun verran. Opiskelen itse pääaineena fysiikkaa, ja voin sanoa, että on tästä hyötyäkin ollut tulevaa lääketieteen pääsykoe hakua varten. Aika nopeasti fysiikassa (1 kurssin jälkeen) kuitenkin aletaan lähestyä derivoimalla ja integroimalla tehtäviä, ja ne menevät reilusti yli pääsykokeen tason. Kemiassa 1 ja 2 kurssit ovat hyödyllisiä, tosin niissäkin tulee jonkun verran lukion ylittävää tietoa.

Laboratoriotöitä on myös luonnontieteiden opiskelussa jonkun verran, ja voin sanoa, että kyllä ne tökkivät ja pahasti valmistautumisen kannalta - etenkin selkkareiden teko töistä. Niihin voi parhaillaan mennä 10-20 tuntia, ja sitä vain ajattelee että "tähänkö käytän hakuaikaani".

Etenkin matematiikkaa joutuu myös lukemaan jos fysiikkaa opiskelee, ja sekin vie aika paljon aikaa ja jaksamista. Riippuu tietysti sinusta, kuinka paljon kursseja haluat kerralla.

Pääsykokeen kannalta yliopiston anti ei ole siis mielestäni yhtä hyvää, kuin mitä saisi itsenäisesti lukion oppimäärää opiskellessa aikaan. Bonuksena kuitenkin matemaattinen päättelykyky saattaa saada lisäpotkua, aineistojen lukeminen on helpompaa sekä kokemusta yliopistoelämästä karttuu jo tässä vaiheessa. Kyllä sitä ehtii jonkun verran sivussa lukion oppimäärää opiskelemaan, jos on ahkera.

• niinjanäin

Niin tosiaan, päivien pituus riippuu siitä, millaisia kursseja otat, kuinka paljon kursseja otat, ja kuinka ahkerasti haluat panostaa niihin. Luentopakkoa ei ainakaan meidän tiedekunnassa ole, ja luenkin luentokalvot itsenäisesti kotoa. Laboratoriot ovat pakollisia, ja niitä meillä on kemiassa tässä vaiheessa kerran viikossa. Fysiikassa on ollut nyt 3 labraa joihin saa valita itse ajat. Käyn siis koulussa about 1-2kertaa viikossa.

Kotona sitten menee aikaa noihin koulun kursseihin 3-4h, jos ei lasketa selkkarien tekoa (ja olen 3-5 saanut tenteistä toistaiseksi).

Päivien pituus koululla on siis n. 4h labrapäivinä, muutoin 0h.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe