Kokemuksia valmentautumisesta ja opiskelusta samanaikaisesti?

....................

Minun olisi tarkoitus aloittaa tammikuussa kemian opinnot luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja samalla menisin valmennuskurssille lääketieteelliseen tiedekuntaan. Aloitan opinnot, koska minulla on ollut pari vuotta taukoa opinnoista ja töistä hakuprosessini takia.

Onko jollain kokemuksia opiskelusta toisessa tiedekunnassa ja samalla valmistautumisesta pääsykokeeseen? Jaksaako sitä? Kuinka pitkiä ovat päivät? Olen aikaisemmin valmistautunut kokopäiväisesti pääsykokeeseen ja muistan sen olleen raskasta. Toisaalta nyt olen kokenut sen ja olen oppinut ne ns. vaikeimmat asiat (laskurutiini jne).

Kokemuksia muilta, jotka opiskelevat toisessa tiedekunnassa ja haluavat lääkkikseen.

2

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjanäin

Riippuu varmaan tiedekunnasta myös jonkun verran. Opiskelen itse pääaineena fysiikkaa, ja voin sanoa, että on tästä hyötyäkin ollut tulevaa lääketieteen pääsykoe hakua varten. Aika nopeasti fysiikassa (1 kurssin jälkeen) kuitenkin aletaan lähestyä derivoimalla ja integroimalla tehtäviä, ja ne menevät reilusti yli pääsykokeen tason. Kemiassa 1 ja 2 kurssit ovat hyödyllisiä, tosin niissäkin tulee jonkun verran lukion ylittävää tietoa.

Laboratoriotöitä on myös luonnontieteiden opiskelussa jonkun verran, ja voin sanoa, että kyllä ne tökkivät ja pahasti valmistautumisen kannalta - etenkin selkkareiden teko töistä. Niihin voi parhaillaan mennä 10-20 tuntia, ja sitä vain ajattelee että "tähänkö käytän hakuaikaani".

Etenkin matematiikkaa joutuu myös lukemaan jos fysiikkaa opiskelee, ja sekin vie aika paljon aikaa ja jaksamista. Riippuu tietysti sinusta, kuinka paljon kursseja haluat kerralla.

Pääsykokeen kannalta yliopiston anti ei ole siis mielestäni yhtä hyvää, kuin mitä saisi itsenäisesti lukion oppimäärää opiskellessa aikaan. Bonuksena kuitenkin matemaattinen päättelykyky saattaa saada lisäpotkua, aineistojen lukeminen on helpompaa sekä kokemusta yliopistoelämästä karttuu jo tässä vaiheessa. Kyllä sitä ehtii jonkun verran sivussa lukion oppimäärää opiskelemaan, jos on ahkera.

• niinjanäin

Niin tosiaan, päivien pituus riippuu siitä, millaisia kursseja otat, kuinka paljon kursseja otat, ja kuinka ahkerasti haluat panostaa niihin. Luentopakkoa ei ainakaan meidän tiedekunnassa ole, ja luenkin luentokalvot itsenäisesti kotoa. Laboratoriot ovat pakollisia, ja niitä meillä on kemiassa tässä vaiheessa kerran viikossa. Fysiikassa on ollut nyt 3 labraa joihin saa valita itse ajat. Käyn siis koulussa about 1-2kertaa viikossa.

Kotona sitten menee aikaa noihin koulun kursseihin 3-4h, jos ei lasketa selkkarien tekoa (ja olen 3-5 saanut tenteistä toistaiseksi).

Päivien pituus koululla on siis n. 4h labrapäivinä, muutoin 0h.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      134
      10627
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5110
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      44
      2322
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      107
      2135
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      29
      2023
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1641
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1462
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1144
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      33
      1101
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      1007
    Aihe