Kokemuksia valmentautumisesta ja opiskelusta samanaikaisesti?

....................

Minun olisi tarkoitus aloittaa tammikuussa kemian opinnot luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja samalla menisin valmennuskurssille lääketieteelliseen tiedekuntaan. Aloitan opinnot, koska minulla on ollut pari vuotta taukoa opinnoista ja töistä hakuprosessini takia.

Onko jollain kokemuksia opiskelusta toisessa tiedekunnassa ja samalla valmistautumisesta pääsykokeeseen? Jaksaako sitä? Kuinka pitkiä ovat päivät? Olen aikaisemmin valmistautunut kokopäiväisesti pääsykokeeseen ja muistan sen olleen raskasta. Toisaalta nyt olen kokenut sen ja olen oppinut ne ns. vaikeimmat asiat (laskurutiini jne).

Kokemuksia muilta, jotka opiskelevat toisessa tiedekunnassa ja haluavat lääkkikseen.

2

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjanäin

      Riippuu varmaan tiedekunnasta myös jonkun verran. Opiskelen itse pääaineena fysiikkaa, ja voin sanoa, että on tästä hyötyäkin ollut tulevaa lääketieteen pääsykoe hakua varten. Aika nopeasti fysiikassa (1 kurssin jälkeen) kuitenkin aletaan lähestyä derivoimalla ja integroimalla tehtäviä, ja ne menevät reilusti yli pääsykokeen tason. Kemiassa 1 ja 2 kurssit ovat hyödyllisiä, tosin niissäkin tulee jonkun verran lukion ylittävää tietoa.

      Laboratoriotöitä on myös luonnontieteiden opiskelussa jonkun verran, ja voin sanoa, että kyllä ne tökkivät ja pahasti valmistautumisen kannalta - etenkin selkkareiden teko töistä. Niihin voi parhaillaan mennä 10-20 tuntia, ja sitä vain ajattelee että "tähänkö käytän hakuaikaani".

      Etenkin matematiikkaa joutuu myös lukemaan jos fysiikkaa opiskelee, ja sekin vie aika paljon aikaa ja jaksamista. Riippuu tietysti sinusta, kuinka paljon kursseja haluat kerralla.

      Pääsykokeen kannalta yliopiston anti ei ole siis mielestäni yhtä hyvää, kuin mitä saisi itsenäisesti lukion oppimäärää opiskellessa aikaan. Bonuksena kuitenkin matemaattinen päättelykyky saattaa saada lisäpotkua, aineistojen lukeminen on helpompaa sekä kokemusta yliopistoelämästä karttuu jo tässä vaiheessa. Kyllä sitä ehtii jonkun verran sivussa lukion oppimäärää opiskelemaan, jos on ahkera.

      • niinjanäin

        Niin tosiaan, päivien pituus riippuu siitä, millaisia kursseja otat, kuinka paljon kursseja otat, ja kuinka ahkerasti haluat panostaa niihin. Luentopakkoa ei ainakaan meidän tiedekunnassa ole, ja luenkin luentokalvot itsenäisesti kotoa. Laboratoriot ovat pakollisia, ja niitä meillä on kemiassa tässä vaiheessa kerran viikossa. Fysiikassa on ollut nyt 3 labraa joihin saa valita itse ajat. Käyn siis koulussa about 1-2kertaa viikossa.

        Kotona sitten menee aikaa noihin koulun kursseihin 3-4h, jos ei lasketa selkkarien tekoa (ja olen 3-5 saanut tenteistä toistaiseksi).

        Päivien pituus koululla on siis n. 4h labrapäivinä, muutoin 0h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3339
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1881
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe