Hei!
Olenko tehnyt ison mokan, kun maksoin ajattelematta eraan henk.koht laskun suoraan firman tililtä? Yritys on Oy-muotoinen. Yritys ei ole minun, vaan aviomieheni, ja sattuneesta syystä mieheni ei ole hetkellä maisemissa hoitelemassa yrityksen asioita. Hän sanoi minulle, että voin maksaa ko. laskun firman tililtä kun omalla tililläni ei tuolloin ollut tarpeeksi saldoa, joten olisikohan minun ensin pitänyt siirtää rahat itselleni tai miehelleni ns palkaksi, eikä maksaa suoraan laskua firman tililtä? Auttakaa tyhmää.. :)
Yritksen tililtä oma maksu
12
4937
Vastaukset
- fghgfh
Olet tehnyt rikoksen, jos seuraa ainakin vuosi ehdotonta vankeutta. Kun poliisi saa tietää, hän vie sinut ylituomarille, joka tuomitsee sinut kirjanpitorikoksesta ehdottomaan vankilaan.
Oikeesti ei haittaa mitää, mainitse kirjanpitäjälles että noin teit ni se siitä. - epätietoinenn
No niin sitä minä lähinnä mietin, että meneekö kirjanpito ihan sekasin kun tililtä on mennyt jokin summa jonnekkin firmaan liittymättömään osoitteeseen. Mutta hyvä jos siis ei ole isompi pulma. Miten muuten yleisesti ottaen sitten, mieheni luultavasti pyytää minua nostamaan itselleni tililtä lähiaikoina rahaa, niin siirränkö summan vain omalle tililleni ja ilmoitan kirjanpitoon, vai miten se on järkevintä hoitaa? Osaa miehenikin näihin kai vastata kunhan vain tajuan kysyä seuraavaksi :) tuo ei nimittäin osannut ajatella vaimonsa kokemattomuutta näissä hommissa! :D
- Hupikyselijäkö?
>>Miten muuten yleisesti ottaen sitten, mieheni luultavasti pyytää minua nostamaan itselleni tililtä lähiaikoina rahaa, niin siirränkö summan vain omalle tililleni ja ilmoitan kirjanpitoon, vai miten se on järkevintä hoitaa? >>
Taidatpa kirjoitella kieli poskessa noita kysymyksiäsi. Oy-firman tililtä ei siirrellä omalle tilille mitään rahaa tuolla tavalla.
Lainmukaisesti rahaa saa Oy:stä ulos vain a) Palkkana b) Osinkoina c) Lainana.
Tuo c-kohta alkaa olla aika lailla harvinainen tapaus, verottaja ei siitä tykkää yhtään.
Verottaja kysyy joka vuosi erikseen verolomakkeella suunnilleen "Osakkaille myönnetyt lainat", ja näistä lainoista ja niiden koroista pitää tehdä tarkka räkninki ja selvitys verottajalle. - apap
No jos sieltä ei siirrellä mitään rahaa tuolla tavalla niin sitten en sitä tosiaankaan tee, juttu vain nyt on niin että mies on pyytänyt minua hoitamaan firman laskut ja oman taloutemme laskut joista tuon yhden oman talouden laskun menin maksamaan firman tililtä, en nyt syytä ala sen enempää erittelemään että miksei mies ole paikalla. Ja tosiaan oma palkkani ei riitä kaikkien laskujen maksamiseen ja sen takia sain luvan käyttää firman tiliä mutta ohjeistusta ei sitten kuulunut että miten se tehdään "oikein". Edelliseen kirjoitukseen viitaten, meneekö tuo minun maksamani lasku sitten siis tuohon c-kohtaan?
- hirveän vaikea
Virhesuoritus pitää korjata ennalleen, pankeissakin tehdään vääriä tilityksiä, eikä maailma kaadu.
- jkjkljkljkljkljkl
No maksat sen maksun takaisin firmalle ja unohdetaan sen jälkeen koko homma. Kukaan ei koskaan tule siitä kysymään kunhan tilit täsmää.
- Voi sun ukkoasi...
>> Edelliseen kirjoitukseen viitaten, meneekö tuo minun maksamani lasku sitten siis tuohon c-kohtaan?
No jos sen asian kirjanpitäjällesi saakka viet, tileihin ja taseisiin sisään kirjattavaksi, niin tuolla tavalla se ehkä olisi kaikkein selkeintä tehdä.
Teette paperin että Firma Oy lainaa sinulle esin. 5.000€, korko 5% vuotuista korkoa. Lainan takaisinmaksuaika on esimerkiksi 31.3.2014 tms.
Raha siirretään pankkisiirtona firmalta sinun pankkitilillesi, jolloin siirrosta jää myös tosite.
Maksa vaikka tässä samassa yhteydessä se edellinen virheveloitus takaisin firman tilille, tai siis huomioi rahasumma miinustettuna tuosta 5.000€:sta. Kirjanpitäjäsi kyllä osaa tehdä tuon.
Tuolla lainatavalla kirjanpitäjä tietää mitä hänen pitää firman kirjanpitoon viedä, jotta lain puitteissa kuitenkin pysytään. Kun ukkosi toipuu autokolarista tai palaa ryyppyreissultansa, niin hän saa sitten hoidella laskun takaisin maksamisen firmalle.- Ei aiva noin
Oy voi lainata rahaa mutta pitäisi olla niitä vakuuksia.
Miksi on tehty kärpäsestä härkänen.
Kun tuo raha on nyt lähtenyt tililtä niin sen voi täsmäyttää vaikka seuraavassa palkassa tai osingossa, nou hätä.
Mulle on sattunut useasti että oma lasku on vahingossa lähtenyt firman tililtä, kirjanpitäjä on vain tarkistanut että oliko tuo oma maksu ja täsmäyttää sen sitten jollakin tulevista saatavistani, normaalia toimintaa.
Sitten jos nämä "yksityisotot" ovat kirjanpidossa tilikauden yli niin syntyy ongelmia.
Pääasia että tilinpäätöksessä kaikki täsmää. - apap
Ei aiva noin kirjoitti:
Oy voi lainata rahaa mutta pitäisi olla niitä vakuuksia.
Miksi on tehty kärpäsestä härkänen.
Kun tuo raha on nyt lähtenyt tililtä niin sen voi täsmäyttää vaikka seuraavassa palkassa tai osingossa, nou hätä.
Mulle on sattunut useasti että oma lasku on vahingossa lähtenyt firman tililtä, kirjanpitäjä on vain tarkistanut että oliko tuo oma maksu ja täsmäyttää sen sitten jollakin tulevista saatavistani, normaalia toimintaa.
Sitten jos nämä "yksityisotot" ovat kirjanpidossa tilikauden yli niin syntyy ongelmia.
Pääasia että tilinpäätöksessä kaikki täsmää.Kiitos asiallisista vastauksista. Ei tosiaan ole tarkoitus tyhjentää firman tiliä. Varmaankin minulle helpointa että maksan tuon summan takaisin sinne. Pahoittelut nyt teille jotka ette tahtoneet ymmärtää, katsokaas kun kaikilla ei ole kokemusta eikä tietoa tämmösistä. :-)
- Älä turhaan..
apap kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Ei tosiaan ole tarkoitus tyhjentää firman tiliä. Varmaankin minulle helpointa että maksan tuon summan takaisin sinne. Pahoittelut nyt teille jotka ette tahtoneet ymmärtää, katsokaas kun kaikilla ei ole kokemusta eikä tietoa tämmösistä. :-)
Jos ihan lähiaikana on tulossa jokin maksu, palkka, matkalasku, jne, niin tilitä niitä pikkuisen vähemmän niin oikaiset silloin tuon virheelisen maksun.
Kirjanpitäjä ottaa ihan saman maksun kun se kirjaa tuon virheelisen maksun yksityisotoksi ja kuittaako hän sitten sen takaisinmaksulla vai seuraavasta tilityksestä.
Eikä näissä asioissa kannata panikoida, aikaa on hoitaa asia jos ei tilikausi lopu just huomenna, ilmoitat kirjanpitäjälle vaikka että oli palkan ennakko. - Yrittäjä
apap kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Ei tosiaan ole tarkoitus tyhjentää firman tiliä. Varmaankin minulle helpointa että maksan tuon summan takaisin sinne. Pahoittelut nyt teille jotka ette tahtoneet ymmärtää, katsokaas kun kaikilla ei ole kokemusta eikä tietoa tämmösistä. :-)
Miten yksinkertaisesta asiasta voikin saada noin monimutkaisia ratkaisumalleja.
Meillä asia on tuttu ja hoidettu seuraavasti: tuloslaskelmassa on virhetili, jonka kreditiin ja pankkitilin debetiin kirjataan takaisinmaksu, jonka suoritat heti kun saat rahaa siihen. Sitä ei tarvitse edes selitellä mitenkään, koska tilin nimi kertoo, mistä on kysymys.
- Kirjanpitäjä-äijä
>>>Varmaankin minulle helpointa että maksan tuon summan takaisin sinne.
Jos sulle/miehellesi maksetaan palkkaa niin tuosta mainitset kirjanpitäjälle ja se kirjataan palkkaennakoksi ja vähennetään seuraavasta palkasta. Muuten voitonjakovelasta.
Ei tuosta mitään ongelmia synny ellei jää tilikauden yli lojumaan velka omistajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3865779Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151742- 1061001
Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko95914Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss46872- 52872
Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?132872- 78861
- 41833
Haikeaa miten kaikki meni
Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.56827