mitä se kofeiini tai nikotiini vaikuttaa labroissa?

anastacia

nostaako vai laskeeko labra arvoja, jos kerran vääristää labra tuloksia?

19

7270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortis. vaikutus

En ole havainnut vaikutuksia kilpirauhasarvoihin, mutta sekä kofeiini että nikotiini nostavat kortisoliarvoa, samoin alkoholi. Verikokeet on aina tehty kofeiinipitoisen aamupalan jälkeen, ilman Thyroxinia.

• Kahvitta labraan!

Ensiksi, ei voi puhua kilpirauhasarvojen nousemisesta tai laskemisesta, sillä kun kilpirauhanen hidastuu, T4-V laskee, mutta TSH nousee, ts. niistä täytyy puhua erikseen.

Mitä sillä on merkitystä, mihin suuntaan arvot vääristyvät, koska labraan pitää mennä aamulla juomatta kahvia ja polttamatta tupakkaa. Ne joka tapauksessa eivät näytä oikein kilpirauhasen toimintaa. "Kortis. vaikutus" on toiminut vastoin ohjeita ja voi vaikka tarkistaa ne netistä laboratorioiden ohjeista.

Koska kahvi kiihottaa elimistöä, esim. nostaa verenpainetta, luulen että arvot näyttävät liian hyviltä vajislaisilla (jos siis on vajaalla eikä liikatoiminnan puolella). Puhdas arvaus.

• koffeenisti

Siis kahvi parantaa kilpirauhasarvoja? No sitten paljon kahvia juovilla ei liene pelkoa kilpirauhasongelmista. VOI JEESUS. Todellisuudessa kahvi tai tupakka ei vaikuta tuon taivaallista vapaan varastohormoonin tai stimuloivan hormoonin pitoisuuteen näin nopeasti. Vuosien ja vuosikymmenien altistus voi olla toinen juttu.

• Kahvitta labraan!

Myös kahvin piristävä ja verenpainetta vaikutus on väliaikainen. Thyroxin-annostusta ei siis ole syytä määritellä kahvin vaikutuksen alaisena otettujen labrojen mukaan, vaikka virhe olisi pieni. Tavoitehan on saada luotettava, mahdollisimman tarkka tulos. Väärä tulos voisi saada lääkärin pienentämään Thyroxin-annostusta turhaan. Miksi turhaan ottaa sitä riskiä? Kahvi ei todellakaan paranna ketään kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Mitä kaikkea kahvi kilpparikokeelle sitten tekee, ei ole tiedossani - olenhan maallikko. Kilpparikokeissa käynyt yli 30 vuotta. Mutta en tosiaankaan näe mitään järkeä olla noudattama laboratorioiden ohjetta tulla kilpparikokeeseen kahvia juomattomana. Enhän mene sokerikokeeseenkaan aamiaisen nauttimisen jälkeen. Kahvia saa heti kokeen jälkeen vaikka terveysaseman kahvilasta tai omasta termospullosta. Pidättäytyminen kahvikupista heti herättyä kerran tai kaksi vuodessa ei ole kohtuutonta.

Jos olet käynyt kilpparikokeissa aina kahvikupin jälkeen, mistä päättelet, ettei se ole vaikuttanut arvoihisi? Et mistään. Sama koehan olisi pitänyt ottaa ennen kahvia ja sen jälkeen, jotta arvoja voisi verrata. Jos siitä huolimatta voit hyvin nauttimallasi Thyroxin-annoksella, niin eihän sillä sinulle ole mitään väliä. Mutta sille, joka potee subkliinistä kilpirauhasen vajaatoimintaa, arvo voi vaikuttaa siihen, saako hän tarvitsemansa koelääkityksen vai ei.

• Nimim Erkki

Ei tyroksiini annostusta verenpaineen tai verensokerin perusteella määritellä.

• Kahvitta labraan!

Kuka niin on väittänyt? Lue tarkemmin ennen kuin kirjoitat älyttömiä.

• enjoy vaiko enjuo

Olen kova juomaan koka kolaa. Voinko juoda normaalisti aamukolani ennen kilpirauhasarvojen (TSH, t4V,t3V) ottamista, vai muuttaako koka kola lasillinen aamusta elimistöni hormoonipitoisuudet ?

• älä juo

Kolajuomat sisältävät kofeionia, joten älä juo. Ota mukaan labraan ja juo vasta, kun verikoe on otettu.

• ei ole

Aamupalaa kielletty.

• kilppurilikka

Ei minullekkaan lääkäri ole ikinä sanonut, ettei saisi juoda kahvia. Ainoastaan, ettei saa ottaa lääkettä ja sen asian ne varmistaa labrassakin.
        Olen käynyt labrassa niin, että olen juonut kavia ja myös niin, että olen ilman kahvia. Eipä ole muutosta tullut arvohin sen kummemmin.

• Kahvitta labraan

Mistä ihmeestä muka tiedät, ettei ole tullut muutosta? Tottakai koe kahvin kanssa ja ilman antaa eri tuloksen. Jotta voisit verrata eron, pitäisi ottaa koe ennen kahvia, juoda kahvia ja ottaa jonkun ajan kuluttua toinen koe. Silti niidenkään ero ei kerro eron suuruutta, sillä myös ajalla on merkitys eikä toista koetta voi ottaa ennen kuin kahvi on ehtinyt imeytyä kuten se kotona aamiaisella otettunakin olisi tehnyt.

Ohjeet on olla juomatta kahvia ennen koett! Lääkärit nyt ei takuulla muista kaikkia ohjeita antaa. Eli se, että sinun lääkärisi ei ole puhunut kahvista, ei todista mitään. Lääkityksen annostus tapahtuu labrakokeiden ja oireiden perusteella. Jos annostus on sinulla tasapainossa ja vajiksen oireet poissa, ei ole merkitystä onko sinulla esim. T4-V 11 tai 13 vai 18 tai 20. Ne kaikki ovat viitteiden sisällä. Mutta jos sinulla olisi subkliininen vajis, voi kahvin juonti nostaa T4-V:n ja laskea TSH:n sille tasolle, että et saa koelääkitystä, vaikka sitä tarvitsisit. Miksi turhaan sotkea koetuloksia. Onko mahdotonta juoda aamukahvi tuntia myöhemmin kerran vuodessa?

• kilppurilikka

Yksikään lääkäri, ei edes endo ole kieltänyt kahvin juontia!! Uskon kyllä enempi kouluttautuneita lääkäreitä kuin nettikirjoittajia.

Muut verikokeet ovat usein sellaisia, että sanotaan niin lääkäri, kuin labrakin, että pitää olla juomatta ja syömättä. Silloin myös ollaan juomatta ja syömättä. Ei se vaikeaa ole.

jk. Usein täytyy mennä suoraan töihin, niin ei sitä kahvia juoda vielä tunninkaan päästä.

• Kahvitta labraan!

Minulla on yli 40 vuoden kokemus kilpirauhaskokeista. Tänä aikana minulla on ollut monta lääkäriä ja labrahoitajaa. Lääkärit eivät useinkaan sano ehkä mitään kokeiden ottoon valmistautumisesta tai korkeintaan "älä ota Thyroxinia ennen koetta". Eivät tiedä tai muista ohjeita tai unohtavat ohjeistaa. Laboratorioista saa enemmän tietoa. Siellä ovat minulta kysyneet Thyroxinin ottamisesta ja kahvin juonnista. Ennen ei saanut edes syödä ennen koetta vaan sai juoda vain korkeintaa lasillisen vettä. Nyt on sen suhteen vapaampaa.

Tee sinä, miten tahdot. Olet itse epäluotettava nettikirjoittelija, jonka oma lääkäri ei ole huomannut antaa tarkkoja ohjeita kilpparikokeisiin valmistautumisesta. Kahvinhimossasi et edes osaa epäillä, olisiko niin monesti kilpirauhaspalstoilla esiintynyt kahvin ja tupakan kielto ennen koetta sittenkin aiheellinen. Varovaisuudesta ei olisi haittaa. Kysy tarkkoja ohjeita kokeneelta labrahoitajalta, kun seuraavan kerran menet labraan.

• kummaa on

Olen usein labrastakin kysynyt. Senkun vaan aamupala ja kahvit..

• kilppurilikka
        kummaa on kirjoitti:

Olen usein labrastakin kysynyt. Senkun vaan aamupala ja kahvit..

Tuntuu näissä kilppariasioissa olevan kaikilla niin paljon epäselvyyksiä. En minä ainakaan jaksa enää väitellä kenenkään kanssa. En täällä enkä lääkärin kanssa.
        Huvitti muutes, ku mun toi T4V on 11, niin lääkäri jo aloitti selittelemään, kuinka se on niin normaali ja hyvä. Sanoin hänelle vain, että minua ei kiinnosta pätkääkään mitä se on. Olen niin väsynyt inttämään kaikkien kanssa.
        Juodaan kahvia jotka juodaan ja ne jotka ei juo, niin hyvä niin.

• Kahvitta labraan!

Kun googlaa kilpirauhaskokeet ja valmistautuminen tms., voi klikata eri yliopistollisten sairaaloiden ja muiden labrojen potilasohjeisiin. En valitettavasti voi antaa suoraa linkkiä, koska klikkaus avaa suoraan pdf:n eikä kännykässäni silloin näy webbiosoitetta. Niissä toistuu ohje (koskee verikokeita yleensä eikä vain kilpirauhaskokeita), että kahvia, alkoholia tai tupakkaa ei saisi nauttia edellisestä illasta klo 22. Myös esim. fyysinen liikunta on kieltolistalla.

Jokainen voi itse itse tehdä ohjeista omat johtopäätöksensä ja noudattaa niitä tai olla noudattamatta.

Tätä keskustelua tuskin kannattaa enää jatkaa. On jo muutenkin mennyt juupas-eipäs-väittelyksi. :)

Hyvää syksyn jatkoa.

• liikatoim.epäily

Olin yli 12 tuntia syömättä ja juomatta kun oli toive että kilppariarvot otettaisiin. No, ne otettiin ( ths ja t4v ) mutta lääkäri ja labrahoitsu sanoi ettei pitänyt olla missään nimessä ravinnotta. Kun tässä oli pelkkä hemoglobinin otto, olisi pitänyt olla ravinnotta 12 tuntia...

Laskeeko reilun 12 tunnin paastoarvo kilppari - ja muita arvoja eikä näytä oikeaa tulosta? Ihmetytti lääkärin ja labran kauhistelu siitä. Totesin ettei mene ainakaan kokeet ravinnon takia mönkään... Ei lääkitystä vielä mutta liikatoimintaa epäilee.

• ei kai heitä..
        liikatoim.epäily kirjoitti:

Olin yli 12 tuntia syömättä ja juomatta kun oli toive että kilppariarvot otettaisiin. No, ne otettiin ( ths ja t4v ) mutta lääkäri ja labrahoitsu sanoi ettei pitänyt olla missään nimessä ravinnotta. Kun tässä oli pelkkä hemoglobinin otto, olisi pitänyt olla ravinnotta 12 tuntia...

Laskeeko reilun 12 tunnin paastoarvo kilppari - ja muita arvoja eikä näytä oikeaa tulosta? Ihmetytti lääkärin ja labran kauhistelu siitä. Totesin ettei mene ainakaan kokeet ravinnon takia mönkään... Ei lääkitystä vielä mutta liikatoimintaa epäilee.

Olen ottanut kahdella tapaa.. Jos sokeri, samalla, paasto. Mutta pelkkä kilppari, aamukahvit ja jugurtit normaalisti. Eipä ole heitoista puhuttu.

• Näin se vain on

Vuosikymmenien aikainen runsas kahvin juonti heikentää kilpirauhasen toimintaa, mutta aamulla ennen kokeita juotu kahvi ei arvoihin vaikuta, jos normaalistikin juot kahvia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe