Onkohan minulla kohtalotovereita: olen (lukion) aineenopettaja, joka nauttii suunnattomasti oppituntien pitämisestä. Oppituntien suunnitellukin jotenkin vielä menee. Mutta oikeastaan kaikki muu opetustyössä tökkii, etenkin jatkuva tekstien korjaus (olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja). Siirrän tekstipinojen läpikäyntiä aina tuonnemmas, minkä johdosta joudun ennen kokeenpalautuspäiviä tekemään töitä miltei yötä päivää, jotta saan tekstit korjattua ajallaan. Silti stressaan niiden korjaamisesta myös silloin, kun en vielä korjaustyötä ole aloittanut. Mikähän avuksi? Mistä itsekuria, että saisin jonkinlaisen päivätavoitteen tekstien lukemiseen (esim. kymmenen tekstiä päivässä)?
Pidän oppituntien pitämisestä, mutta muu on tuskaa
15
676
Vastaukset
- vain elämää
Aika harva varmaan tekee työkseen/elääkseen sellaista, josta todella nauttii joka hetkestä? Olen kyllä ihan eri alalla (ja juuri nyt 2v muksun kanssa kotona :D) ja vaika nautin työstäni niin jotkut työtehtävät ovat kyllä tervanjuontia. ja toisaalta; vaikka rakastan lastani ja nautin kotonaolosta, niin ihana palata tammikuusa töihin. jos joka päivä alkaa ahdistamaan niin sitten aika vaihtaa laa/ tehdä työnkuvalle jotakin tms??
- opex
Minustakin kirjoitelmien korjaaminen on ikävintä työssäni. Tunneilla on kivaa ja niiden suunnittelu motivoi, koska hyvin suunniteltu tunti on opettajallekin mukavampi. Mutta ne ainepinot... Suosittelen sinulle siirtymistä yläkoulun puolelle; siellä korjaustyötä on selvästi vähemmän.
- liika on liikaa
Minusta niitä kirjallisia töitä on liikaa varsinkin äidinkielessä. Vähentäkää niitä, niin jää aikaa muillekin oppiaineille. Hyvin usein joutuu toisille opettajille sanomaan, että ei kerkiä, kun äikässä jo on niin paljon kaikkea ihan turhaakin. Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättekö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?
Toivottavasti uudet opetussuunnitelmat tuovat tähänkin muutoksen. - weerees
kyllä se on niin, että työ kuin työ, aina on hyvät ja huonot puolet. Itse olen myös äidinkielenopettaja mutta en ole ollut lukiossa vaan viisi vuotta yläkoulussa. Kirjallisia töitä on varmaankin vähemmän kuin lukiossa, mutta ne meluavat oppilaat... tuntien pito välillä ihan kamalaa.
- opex
liika on liikaa kirjoitti:
Minusta niitä kirjallisia töitä on liikaa varsinkin äidinkielessä. Vähentäkää niitä, niin jää aikaa muillekin oppiaineille. Hyvin usein joutuu toisille opettajille sanomaan, että ei kerkiä, kun äikässä jo on niin paljon kaikkea ihan turhaakin. Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättekö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?
Toivottavasti uudet opetussuunnitelmat tuovat tähänkin muutoksen.Luulisi, että olisit tämän ketjun viesteistä ymmärtänyt, että ei niitä tehtäviä kukaan huvikseen teetä ja lue ja korjaa. Lapsen näkökulmasta tietysti varmaan vaikuttaa siltä, että äikänope nauttii kovasti, kun vapaa-ajan vieton sijaan saa lukea lapsosten tuotoksia. Totuus on kuitenkin usein toinen. Siksi on yleensä turha pelko, että kirjoitelmia teetetään enemmän kuin opettajan kuuluu teettää.
Lukion äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16t/vko siksi, että oletetaan ja vaaditaan hänen tekevän paljon tuntien ulkopuolista arviointityötä. Tunnolliset opettaja yrittävät sitten toimia niin kuin kuuluu.
Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta. - liika on liikaa
opex kirjoitti:
Luulisi, että olisit tämän ketjun viesteistä ymmärtänyt, että ei niitä tehtäviä kukaan huvikseen teetä ja lue ja korjaa. Lapsen näkökulmasta tietysti varmaan vaikuttaa siltä, että äikänope nauttii kovasti, kun vapaa-ajan vieton sijaan saa lukea lapsosten tuotoksia. Totuus on kuitenkin usein toinen. Siksi on yleensä turha pelko, että kirjoitelmia teetetään enemmän kuin opettajan kuuluu teettää.
Lukion äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16t/vko siksi, että oletetaan ja vaaditaan hänen tekevän paljon tuntien ulkopuolista arviointityötä. Tunnolliset opettaja yrittävät sitten toimia niin kuin kuuluu.
Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta.Eihän kysymys ole siittä, mikä on tärkein aine. Älä vääristele! Monissa oppiaineissa tehdään myös kirjallisia itsenäisiä töitä, joissa sovelletaan äikän tunneilla opittua. Mutta kun ei tahdo aikaa riittää kaikkeen siihen, mitä eri oppiaineet yhdessä vievät. On se jotenkin kummallista, että äikässä opitaan vain äikkää varten. Eikö siinä pitäisi oppia käyttämään kieltä muissakin aineissa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Aika ei riitä.
Luen usein kommenttejasi ja hyvin usein niistä saa kuvan, että olet nokkava ja yli-ihmisyyteen taipuva alistava opettajatyyppi. Toinen opettajaryhmä on tyttöjen liikunnaopettajat. Itseriittoisuutta riittää. - opex
liika on liikaa kirjoitti:
Eihän kysymys ole siittä, mikä on tärkein aine. Älä vääristele! Monissa oppiaineissa tehdään myös kirjallisia itsenäisiä töitä, joissa sovelletaan äikän tunneilla opittua. Mutta kun ei tahdo aikaa riittää kaikkeen siihen, mitä eri oppiaineet yhdessä vievät. On se jotenkin kummallista, että äikässä opitaan vain äikkää varten. Eikö siinä pitäisi oppia käyttämään kieltä muissakin aineissa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Aika ei riitä.
Luen usein kommenttejasi ja hyvin usein niistä saa kuvan, että olet nokkava ja yli-ihmisyyteen taipuva alistava opettajatyyppi. Toinen opettajaryhmä on tyttöjen liikunnaopettajat. Itseriittoisuutta riittää.Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut... Mitä ihmettä liikunnanopet tähän aiheeseen liittyvät? Tai minun henkilökohtaiset luonteenpiirteeni?
Annan pari ihan ilmaista vinkkiä. Älä ohita otsikkoa ja tehtävänantoa. Älä sotke juttuusi aiheen ulkopuolisia seikkoja. Älä myöskään sorru alkeelliseen ad hominem -argumentaatiovirheeseen eli väittämään jotain paikkansapitämättömäksi vain siksi, että et pidä henkilöstä, joka sen sanoo. Vaikka minä olisin millainen yli-ihminen vain, se ei muuksi muuta sitä, että äikänopen alhaiseen opetusvelvollisuuteen on sisäänkirjoitettuna oletus siitä, että hänen tulee tehdä muita enemmän arviointityötä, vaikka ei huvittaisikaan.
Montako tyttöjen liikkanopea muuten tunnet? Minä olen tavannut kymmeniä, enkä voi sanoa, että heitä yhdistäisi mikään muu kuin ammatti. Millaisen vaikutelman arvelet itse antavasi itsestäsi, kun olet valmis leimaamaan kokonaisen ammattikunnan sen takia, että yksi tai kaksi liikunnanopea ei ole nähnyt erinomaisuuttasi?
Sen sijaan, että ryhtyisin keksimään sinua kuvaavia adjektiiveja, jätän sen kaikkien lukutaitoisten tehtäväksi. Ryhdy ihmeessä sinäkin käyttämään aina samaa nimimerkkiä, niin voimme seurata kehitystäsi. - liika on liikaa
opex kirjoitti:
Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut... Mitä ihmettä liikunnanopet tähän aiheeseen liittyvät? Tai minun henkilökohtaiset luonteenpiirteeni?
Annan pari ihan ilmaista vinkkiä. Älä ohita otsikkoa ja tehtävänantoa. Älä sotke juttuusi aiheen ulkopuolisia seikkoja. Älä myöskään sorru alkeelliseen ad hominem -argumentaatiovirheeseen eli väittämään jotain paikkansapitämättömäksi vain siksi, että et pidä henkilöstä, joka sen sanoo. Vaikka minä olisin millainen yli-ihminen vain, se ei muuksi muuta sitä, että äikänopen alhaiseen opetusvelvollisuuteen on sisäänkirjoitettuna oletus siitä, että hänen tulee tehdä muita enemmän arviointityötä, vaikka ei huvittaisikaan.
Montako tyttöjen liikkanopea muuten tunnet? Minä olen tavannut kymmeniä, enkä voi sanoa, että heitä yhdistäisi mikään muu kuin ammatti. Millaisen vaikutelman arvelet itse antavasi itsestäsi, kun olet valmis leimaamaan kokonaisen ammattikunnan sen takia, että yksi tai kaksi liikunnanopea ei ole nähnyt erinomaisuuttasi?
Sen sijaan, että ryhtyisin keksimään sinua kuvaavia adjektiiveja, jätän sen kaikkien lukutaitoisten tehtäväksi. Ryhdy ihmeessä sinäkin käyttämään aina samaa nimimerkkiä, niin voimme seurata kehitystäsi.Kiellät sen mihin itse sorrut.
Johdonmukaisuus puuttuu, mutta en viitsi nyt alkaa täsmentämään, mutta voitko selittää tämän. "Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut.." Käsittelinkö aineiden tärkeysjärjestystä? EN, se on sinun mielikuvituksessasi.
Käytän aina samaa nimimerkkiä. - opex
liika on liikaa kirjoitti:
Kiellät sen mihin itse sorrut.
Johdonmukaisuus puuttuu, mutta en viitsi nyt alkaa täsmentämään, mutta voitko selittää tämän. "Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut.." Käsittelinkö aineiden tärkeysjärjestystä? EN, se on sinun mielikuvituksessasi.
Käytän aina samaa nimimerkkiä.Sinun mielestäsi siis kaikki kaikissa keskusteluissa on liikaa? Ok:) Onpahan tuokin motto.
Suora lainaus omasta tekstistäsi:
"Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättkö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?" Eikö tämä ole kannanotto aineiden tärkeysjärjestykseen? Yrittänet siinä sanoa, että äikkä ei ole kaikkein tärkein, vaikka äikänopet niin (muka) ajattelevat.
Olen kyllä tavannut oppilaita, jotka eivät ymmärrä lukemaansa mutta harvemmin semmoisia, jotka eivät ymmärrä itse kirjoittamaansa...
Juu, niin hupaisaa kuin tämä onkin, en taida enää jaksaa teinin kanssa jankuttaa enempää. Jos kerran välttämättä haluat, voit jäädä siihen luuloon, että äikänopet ihan vain huvikseen korjaavat ja arvioivat oppilaiden tekstejä. - liika on liikaa
opex kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis kaikki kaikissa keskusteluissa on liikaa? Ok:) Onpahan tuokin motto.
Suora lainaus omasta tekstistäsi:
"Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättkö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?" Eikö tämä ole kannanotto aineiden tärkeysjärjestykseen? Yrittänet siinä sanoa, että äikkä ei ole kaikkein tärkein, vaikka äikänopet niin (muka) ajattelevat.
Olen kyllä tavannut oppilaita, jotka eivät ymmärrä lukemaansa mutta harvemmin semmoisia, jotka eivät ymmärrä itse kirjoittamaansa...
Juu, niin hupaisaa kuin tämä onkin, en taida enää jaksaa teinin kanssa jankuttaa enempää. Jos kerran välttämättä haluat, voit jäädä siihen luuloon, että äikänopet ihan vain huvikseen korjaavat ja arvioivat oppilaiden tekstejä.Kuka oli tätä mieltä?
"Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta. "
Sinulta puuttuu substanssin ymmärtäminen.
- Kaameat tekstipinot
Kiitos vastauksistanne! On kyllä totta, että työssä kuin työssä on omat huonot - ja myös ne hyvät - puolensa. Itse olen ollut aiemmin jonkin aikaa töissä yläkoulussa, eikä sekään houkuttele, koska en koe olevani mikään luontainen auktoriteetti... Vaikka ajallisesti työmäärä pienempi onkin.
Mielestäni en itse ole mikään äikkä ylitse muiden -tyyppi. Kirjoitutan jokaisella kurssilla esseen, pari tekstitaidon vastausta ja yleensä vielä jonkin muun työn, kuten luettavaan kirjaan liittyvän työn, mediaseurannan tms (ja ainakin osaa näistä saa kyllä tehdä oppitunneillakin, eli kaikki eivät jää kotitöiksi). Mielestäni oikein vähempääkään ei voi kirjoituttaa, tai muuten tiedot ja taidot yo-kokeessa jäävät heikoiksi. Ja kappas, jos yhdessä jaksossa (olen töissä lukiossa, jossa on kuusijaksojärjestelmä), on kolme kurssia ja jokaisella kurssilla yli 30 opiskelijaa, niin jokainen voi laskea, että korjattavien tekstien määrä ihan oikeasti on iso. En silti tarkoita, että vain äikän opettajilla olisi paljon luettavaa - saman ongelman parissa tuntuvat tuskailevan monet lukiomme reaaliaineiden opettajatkin ainakin koeviikkojen jälkeen.
T. Alkuperäinen - Oope
Sitä varten muut opettaa esim. 23 viikkotunnin opetusvelvollisuudella ja äikän opet 16 tuntia, jotta jää se 7 tuntia viikossa aikaa korjata niitä aineita. Tarkoittaa siis, että siitä työstä maksetaan aika järkyttävän hyvin ja jos sen tekeminen ei kiinnosta, mistä palkka maksetaan, niin se on sitten eri asia.
Asiaa tuntemattomana kuvittelisin tuon tuntimäärän riittävän siihen hommaan.- naapurin rouva
Ja voi v-ttu sitä äikän opettajien valitusta suurista ainemääristä.
- muuan äikän opettaja
naapurin rouva kirjoitti:
Ja voi v-ttu sitä äikän opettajien valitusta suurista ainemääristä.
naapurin rouva, tervetuloa alalle!
Terveisin muuan äikän opettaja - näin päin sitten
Siinäpä se onkin, kun et tunne asiaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37953Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720