Pidän oppituntien pitämisestä, mutta muu on tuskaa

Kaameat tekstipinot

Onkohan minulla kohtalotovereita: olen (lukion) aineenopettaja, joka nauttii suunnattomasti oppituntien pitämisestä. Oppituntien suunnitellukin jotenkin vielä menee. Mutta oikeastaan kaikki muu opetustyössä tökkii, etenkin jatkuva tekstien korjaus (olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja). Siirrän tekstipinojen läpikäyntiä aina tuonnemmas, minkä johdosta joudun ennen kokeenpalautuspäiviä tekemään töitä miltei yötä päivää, jotta saan tekstit korjattua ajallaan. Silti stressaan niiden korjaamisesta myös silloin, kun en vielä korjaustyötä ole aloittanut. Mikähän avuksi? Mistä itsekuria, että saisin jonkinlaisen päivätavoitteen tekstien lukemiseen (esim. kymmenen tekstiä päivässä)?

15

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain elämää

      Aika harva varmaan tekee työkseen/elääkseen sellaista, josta todella nauttii joka hetkestä? Olen kyllä ihan eri alalla (ja juuri nyt 2v muksun kanssa kotona :D) ja vaika nautin työstäni niin jotkut työtehtävät ovat kyllä tervanjuontia. ja toisaalta; vaikka rakastan lastani ja nautin kotonaolosta, niin ihana palata tammikuusa töihin. jos joka päivä alkaa ahdistamaan niin sitten aika vaihtaa laa/ tehdä työnkuvalle jotakin tms??

    • opex

      Minustakin kirjoitelmien korjaaminen on ikävintä työssäni. Tunneilla on kivaa ja niiden suunnittelu motivoi, koska hyvin suunniteltu tunti on opettajallekin mukavampi. Mutta ne ainepinot... Suosittelen sinulle siirtymistä yläkoulun puolelle; siellä korjaustyötä on selvästi vähemmän.

      • liika on liikaa

        Minusta niitä kirjallisia töitä on liikaa varsinkin äidinkielessä. Vähentäkää niitä, niin jää aikaa muillekin oppiaineille. Hyvin usein joutuu toisille opettajille sanomaan, että ei kerkiä, kun äikässä jo on niin paljon kaikkea ihan turhaakin. Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättekö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?
        Toivottavasti uudet opetussuunnitelmat tuovat tähänkin muutoksen.


      • weerees

        kyllä se on niin, että työ kuin työ, aina on hyvät ja huonot puolet. Itse olen myös äidinkielenopettaja mutta en ole ollut lukiossa vaan viisi vuotta yläkoulussa. Kirjallisia töitä on varmaankin vähemmän kuin lukiossa, mutta ne meluavat oppilaat... tuntien pito välillä ihan kamalaa.


      • opex
        liika on liikaa kirjoitti:

        Minusta niitä kirjallisia töitä on liikaa varsinkin äidinkielessä. Vähentäkää niitä, niin jää aikaa muillekin oppiaineille. Hyvin usein joutuu toisille opettajille sanomaan, että ei kerkiä, kun äikässä jo on niin paljon kaikkea ihan turhaakin. Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättekö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?
        Toivottavasti uudet opetussuunnitelmat tuovat tähänkin muutoksen.

        Luulisi, että olisit tämän ketjun viesteistä ymmärtänyt, että ei niitä tehtäviä kukaan huvikseen teetä ja lue ja korjaa. Lapsen näkökulmasta tietysti varmaan vaikuttaa siltä, että äikänope nauttii kovasti, kun vapaa-ajan vieton sijaan saa lukea lapsosten tuotoksia. Totuus on kuitenkin usein toinen. Siksi on yleensä turha pelko, että kirjoitelmia teetetään enemmän kuin opettajan kuuluu teettää.

        Lukion äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16t/vko siksi, että oletetaan ja vaaditaan hänen tekevän paljon tuntien ulkopuolista arviointityötä. Tunnolliset opettaja yrittävät sitten toimia niin kuin kuuluu.

        Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta.


      • liika on liikaa
        opex kirjoitti:

        Luulisi, että olisit tämän ketjun viesteistä ymmärtänyt, että ei niitä tehtäviä kukaan huvikseen teetä ja lue ja korjaa. Lapsen näkökulmasta tietysti varmaan vaikuttaa siltä, että äikänope nauttii kovasti, kun vapaa-ajan vieton sijaan saa lukea lapsosten tuotoksia. Totuus on kuitenkin usein toinen. Siksi on yleensä turha pelko, että kirjoitelmia teetetään enemmän kuin opettajan kuuluu teettää.

        Lukion äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16t/vko siksi, että oletetaan ja vaaditaan hänen tekevän paljon tuntien ulkopuolista arviointityötä. Tunnolliset opettaja yrittävät sitten toimia niin kuin kuuluu.

        Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta.

        Eihän kysymys ole siittä, mikä on tärkein aine. Älä vääristele! Monissa oppiaineissa tehdään myös kirjallisia itsenäisiä töitä, joissa sovelletaan äikän tunneilla opittua. Mutta kun ei tahdo aikaa riittää kaikkeen siihen, mitä eri oppiaineet yhdessä vievät. On se jotenkin kummallista, että äikässä opitaan vain äikkää varten. Eikö siinä pitäisi oppia käyttämään kieltä muissakin aineissa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Aika ei riitä.

        Luen usein kommenttejasi ja hyvin usein niistä saa kuvan, että olet nokkava ja yli-ihmisyyteen taipuva alistava opettajatyyppi. Toinen opettajaryhmä on tyttöjen liikunnaopettajat. Itseriittoisuutta riittää.


      • opex
        liika on liikaa kirjoitti:

        Eihän kysymys ole siittä, mikä on tärkein aine. Älä vääristele! Monissa oppiaineissa tehdään myös kirjallisia itsenäisiä töitä, joissa sovelletaan äikän tunneilla opittua. Mutta kun ei tahdo aikaa riittää kaikkeen siihen, mitä eri oppiaineet yhdessä vievät. On se jotenkin kummallista, että äikässä opitaan vain äikkää varten. Eikö siinä pitäisi oppia käyttämään kieltä muissakin aineissa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Aika ei riitä.

        Luen usein kommenttejasi ja hyvin usein niistä saa kuvan, että olet nokkava ja yli-ihmisyyteen taipuva alistava opettajatyyppi. Toinen opettajaryhmä on tyttöjen liikunnaopettajat. Itseriittoisuutta riittää.

        Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut... Mitä ihmettä liikunnanopet tähän aiheeseen liittyvät? Tai minun henkilökohtaiset luonteenpiirteeni?

        Annan pari ihan ilmaista vinkkiä. Älä ohita otsikkoa ja tehtävänantoa. Älä sotke juttuusi aiheen ulkopuolisia seikkoja. Älä myöskään sorru alkeelliseen ad hominem -argumentaatiovirheeseen eli väittämään jotain paikkansapitämättömäksi vain siksi, että et pidä henkilöstä, joka sen sanoo. Vaikka minä olisin millainen yli-ihminen vain, se ei muuksi muuta sitä, että äikänopen alhaiseen opetusvelvollisuuteen on sisäänkirjoitettuna oletus siitä, että hänen tulee tehdä muita enemmän arviointityötä, vaikka ei huvittaisikaan.

        Montako tyttöjen liikkanopea muuten tunnet? Minä olen tavannut kymmeniä, enkä voi sanoa, että heitä yhdistäisi mikään muu kuin ammatti. Millaisen vaikutelman arvelet itse antavasi itsestäsi, kun olet valmis leimaamaan kokonaisen ammattikunnan sen takia, että yksi tai kaksi liikunnanopea ei ole nähnyt erinomaisuuttasi?

        Sen sijaan, että ryhtyisin keksimään sinua kuvaavia adjektiiveja, jätän sen kaikkien lukutaitoisten tehtäväksi. Ryhdy ihmeessä sinäkin käyttämään aina samaa nimimerkkiä, niin voimme seurata kehitystäsi.


      • liika on liikaa
        opex kirjoitti:

        Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut... Mitä ihmettä liikunnanopet tähän aiheeseen liittyvät? Tai minun henkilökohtaiset luonteenpiirteeni?

        Annan pari ihan ilmaista vinkkiä. Älä ohita otsikkoa ja tehtävänantoa. Älä sotke juttuusi aiheen ulkopuolisia seikkoja. Älä myöskään sorru alkeelliseen ad hominem -argumentaatiovirheeseen eli väittämään jotain paikkansapitämättömäksi vain siksi, että et pidä henkilöstä, joka sen sanoo. Vaikka minä olisin millainen yli-ihminen vain, se ei muuksi muuta sitä, että äikänopen alhaiseen opetusvelvollisuuteen on sisäänkirjoitettuna oletus siitä, että hänen tulee tehdä muita enemmän arviointityötä, vaikka ei huvittaisikaan.

        Montako tyttöjen liikkanopea muuten tunnet? Minä olen tavannut kymmeniä, enkä voi sanoa, että heitä yhdistäisi mikään muu kuin ammatti. Millaisen vaikutelman arvelet itse antavasi itsestäsi, kun olet valmis leimaamaan kokonaisen ammattikunnan sen takia, että yksi tai kaksi liikunnanopea ei ole nähnyt erinomaisuuttasi?

        Sen sijaan, että ryhtyisin keksimään sinua kuvaavia adjektiiveja, jätän sen kaikkien lukutaitoisten tehtäväksi. Ryhdy ihmeessä sinäkin käyttämään aina samaa nimimerkkiä, niin voimme seurata kehitystäsi.

        Kiellät sen mihin itse sorrut.

        Johdonmukaisuus puuttuu, mutta en viitsi nyt alkaa täsmentämään, mutta voitko selittää tämän. "Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut.." Käsittelinkö aineiden tärkeysjärjestystä? EN, se on sinun mielikuvituksessasi.

        Käytän aina samaa nimimerkkiä.


      • opex
        liika on liikaa kirjoitti:

        Kiellät sen mihin itse sorrut.

        Johdonmukaisuus puuttuu, mutta en viitsi nyt alkaa täsmentämään, mutta voitko selittää tämän. "Miksi itse otit sitten puheeksi aineiden tärkeysjärjestyksen? En se minä ollut.." Käsittelinkö aineiden tärkeysjärjestystä? EN, se on sinun mielikuvituksessasi.

        Käytän aina samaa nimimerkkiä.

        Sinun mielestäsi siis kaikki kaikissa keskusteluissa on liikaa? Ok:) Onpahan tuokin motto.

        Suora lainaus omasta tekstistäsi:
        "Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättkö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?" Eikö tämä ole kannanotto aineiden tärkeysjärjestykseen? Yrittänet siinä sanoa, että äikkä ei ole kaikkein tärkein, vaikka äikänopet niin (muka) ajattelevat.

        Olen kyllä tavannut oppilaita, jotka eivät ymmärrä lukemaansa mutta harvemmin semmoisia, jotka eivät ymmärrä itse kirjoittamaansa...

        Juu, niin hupaisaa kuin tämä onkin, en taida enää jaksaa teinin kanssa jankuttaa enempää. Jos kerran välttämättä haluat, voit jäädä siihen luuloon, että äikänopet ihan vain huvikseen korjaavat ja arvioivat oppilaiden tekstejä.


      • liika on liikaa
        opex kirjoitti:

        Sinun mielestäsi siis kaikki kaikissa keskusteluissa on liikaa? Ok:) Onpahan tuokin motto.

        Suora lainaus omasta tekstistäsi:
        "Oletteko äikänopet itseriittoisia ja pidättkö omaa ainettanne KAIKISTA tärkeimpänä?" Eikö tämä ole kannanotto aineiden tärkeysjärjestykseen? Yrittänet siinä sanoa, että äikkä ei ole kaikkein tärkein, vaikka äikänopet niin (muka) ajattelevat.

        Olen kyllä tavannut oppilaita, jotka eivät ymmärrä lukemaansa mutta harvemmin semmoisia, jotka eivät ymmärrä itse kirjoittamaansa...

        Juu, niin hupaisaa kuin tämä onkin, en taida enää jaksaa teinin kanssa jankuttaa enempää. Jos kerran välttämättä haluat, voit jäädä siihen luuloon, että äikänopet ihan vain huvikseen korjaavat ja arvioivat oppilaiden tekstejä.

        Kuka oli tätä mieltä?

        "Mikä sitten muuten on se kaikista tärkein oppiaine? Kemia? Uskonto? Terveystieto? Jos nyt joku pitää valita, niin kaipa se äikkä lienee, eikä kirjoittamaan opi valitettavasti kirjoittamatta. "


        Sinulta puuttuu substanssin ymmärtäminen.


    • Kaameat tekstipinot

      Kiitos vastauksistanne! On kyllä totta, että työssä kuin työssä on omat huonot - ja myös ne hyvät - puolensa. Itse olen ollut aiemmin jonkin aikaa töissä yläkoulussa, eikä sekään houkuttele, koska en koe olevani mikään luontainen auktoriteetti... Vaikka ajallisesti työmäärä pienempi onkin.

      Mielestäni en itse ole mikään äikkä ylitse muiden -tyyppi. Kirjoitutan jokaisella kurssilla esseen, pari tekstitaidon vastausta ja yleensä vielä jonkin muun työn, kuten luettavaan kirjaan liittyvän työn, mediaseurannan tms (ja ainakin osaa näistä saa kyllä tehdä oppitunneillakin, eli kaikki eivät jää kotitöiksi). Mielestäni oikein vähempääkään ei voi kirjoituttaa, tai muuten tiedot ja taidot yo-kokeessa jäävät heikoiksi. Ja kappas, jos yhdessä jaksossa (olen töissä lukiossa, jossa on kuusijaksojärjestelmä), on kolme kurssia ja jokaisella kurssilla yli 30 opiskelijaa, niin jokainen voi laskea, että korjattavien tekstien määrä ihan oikeasti on iso. En silti tarkoita, että vain äikän opettajilla olisi paljon luettavaa - saman ongelman parissa tuntuvat tuskailevan monet lukiomme reaaliaineiden opettajatkin ainakin koeviikkojen jälkeen.

      T. Alkuperäinen

    • Oope

      Sitä varten muut opettaa esim. 23 viikkotunnin opetusvelvollisuudella ja äikän opet 16 tuntia, jotta jää se 7 tuntia viikossa aikaa korjata niitä aineita. Tarkoittaa siis, että siitä työstä maksetaan aika järkyttävän hyvin ja jos sen tekeminen ei kiinnosta, mistä palkka maksetaan, niin se on sitten eri asia.
      Asiaa tuntemattomana kuvittelisin tuon tuntimäärän riittävän siihen hommaan.

      • naapurin rouva

        Ja voi v-ttu sitä äikän opettajien valitusta suurista ainemääristä.


      • muuan äikän opettaja
        naapurin rouva kirjoitti:

        Ja voi v-ttu sitä äikän opettajien valitusta suurista ainemääristä.

        naapurin rouva, tervetuloa alalle!

        Terveisin muuan äikän opettaja


      • näin päin sitten

        Siinäpä se onkin, kun et tunne asiaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      113
      10443
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      130
      4261
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      116
      4007
    4. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      443
      3859
    5. 61
      3546
    6. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      53
      2801
    7. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      19
      2316
    8. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      2009
    9. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      19
      1592
    10. Kemijärven kapungin teknisen osaston johtajat

      KossuPekka ja KankaarannanMarkku olivat hyviä näissä tehtävissään. Tulevan vuodenvaihteen jälkeen tulee Kemijärvelle uu
      Kemijärvi
      8
      1429
    Aihe