Lopetanko ammattistartin?

Hate.this.

Olen 16-vuotias, peruskoulun viime keväänä päättänyt tyttö. Olen käynyt nyt reilut kaksi kuukautta ammattistattia, jonka valitsin siksi, koska en tiennyt minne mennä. (Tai oikeastaan tiesin tarkastikkin, mutta en asuntolassa olisi pärjännyt, joten silloinen haave unohtui.) Ja nyt en haaveile mistään. Ei kiinnosta yhtään mikään. Vihaan opiskelua ja SITÄKIN ENEMMÄN työharjoitteluita/töitä!

Vihaan tota koulua. Tota luokkaa. Opettajia. Aineita. joita siellä opetetaan. Aamuherätyksiä ja bussimatkaa. Ja ENITEN NIITÄ HITON TYÖSSÄOPPIMISIA! Niitä on niiiiiiiiin paljon ja yksi kestää kolme viikkoa! KOLME VIIKKOA. Yhden olen siis suorittanut, ja se vaati ihan hirveästi voimaa itseltäni. Ainoa jonka takia en ole lopettanut koko paskaa jo, on se, että en halua pettää muita.

Pian alkaa taas se idioottimainen työssäoppimisjakso, johon en halua hakea mitään paikkaa. Mä en oikeesti jaksa. En jaksa tätä. Ja noi opettajat on ihan helvetin tyhmiä, koska ne ei mua ollenkaan tajua.

Eli. Jos lopetan tämän nyt pian, niin mitä tapahtuu? Olisiko antaa jotain vaihtoehtoja tälle ammattistartille? Millekkään oppisopimukselle en ikinä lähtis, no way. Oon niin yksin tän kanssa.

18

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15893782395389

      Elämä on valintoja ja joskus on tilanteessa, jossa ei voi saada kaikkea. Joskus voi olla myös tilanteessa, jossa on pakko sietää negatiivisia tunteita ja epämiellyttäviä asioita ainakin hetken. Jos et kestä, niin lopetat. Itse sinä siitä päätät ja itse kannat myös seuraukset. Opettajien haukkuminen on turhaa, tuskin heistäkään kovin ihanaa on sinun naamaasi katsoa, mutta he eivät huutele sitä ääneen sulle päin naamaa. Aikuistuminen on sitä, että oppii kantamaan vastuun itsestään eikä syyttele muita.

    • poiuy1

      Vaihtoehtoja lienee oikea amis, haluamasi linja, mutta se tietää aamuherätyksiä, tehtäviä ja etenkin työssäoppimista. Lukio, mutta sekin tietää aamuherätyksiä ja lukemista, läksyjä. Töihin meno (jos jostain sitä saisit ilman koulutusta) tietää aamuherätyksiä ja työntekoa. Oppisopimus vaatii viitseliäisyyttä ja sitä työpaikan hankintaa.

      Vaihtoehto kotona lorviminen, tietää vanhempien motkotusta, tylsää joutenoloa

      Muita vaihtoehtoja ei nyt juuri tule mieleen

      • Tutakandi

        Mene lukioon ja siitä yliopistoon. Siellä ei ole aamuherätyksiä ollenkaan, koska luennoilla ei pakko käydä. Joten yksi pakkopulla alta pois ;)


    • Amishope

      Sulla on nyt kyllä pullat aika heikosti uunissa. Mutta yksin et kyllä ole, joka ainoassa ammattistarttiryhmässä jonka olen nähnyt, on kymmenkunta vastaavassa tilanteessa olevaa.

      Päivä kerrallaan. Tunti kerrallaan. Minuutti kerallaan. Aina pääsee yöksi omaan punkkaan! Koeta selvitä.

      Se varsinainen elämä on kuitenkin sellaista, että muistelet jo viiden vuoden päästä tätä aikaa mukavana ja leppoisana puuhasteluna, jossa ei ollut mihinkään kiire.

    • syrjäytynyt

      Lopeta ihmeessä, jos et halua siel olla. Välivuosi on ihan hyvä valinta. Välivuodel kerkee miettii mitä haluu elämällä. Itse kahdesti keskeyttäny amiksen ja en enää kouluihin mee. Älä välitä mitä muut kelaa, jos lopetat sen. Jokainen omasta elämästään vastuussa ja tekee omat valinnat älä muista välitä. Mikä ei tunnu oikealta ja jos noin paljon vihaat sitä lopeta. Sitä voi pahasti masentua , jos polttaa ittensä loppuun. 9vuotta peruskoulussa kuitenki olet raatanu ja ammattistartis vähän aikaa. Välivuosi tekis sulle hyvää.

      • Aloitusviestin-lähettäjä

        Totta! Mulla on kai diagnoosiki masennuksesta. En edes jaksa ajatella enään. Tiedän, et jos jatkan tätä paskaa ni masennun entistä enemmän!! Ketään ei ota mua tosissaan, koska oon aina ollu se "helvetin hyvä tekopirteä valehtelija, joka tekohymy naamalla tekee läksyt ja istuu koulupäivän kiltisti pulpetissa" paskat. En jaksa ajatella enään muita. Oon koko elinikäni joutunu huolehtii mun vanhemmista ja sen lisäksi ittestäni. MÄ EN JAKSA ENÄÄN! Miksei muut tajua sitä? KAIKISTA VITUTTAVINTA ON SE, ETTÄ KUN MÄ SANON ETTEN JAKSA ENÄÄ, NIIN SIIHEN VASTATAAN "kyllä sä jaksat! Koita vaan jaksaa :) oot aina jaksanut!!!" Huoh.

        Minkä ikänen sä oot nimimerkki "syrjäytynyt"? :)

        - Alotusviestin kirjoittaja -


      • syrjäytynyt
        Aloitusviestin-lähettäjä kirjoitti:

        Totta! Mulla on kai diagnoosiki masennuksesta. En edes jaksa ajatella enään. Tiedän, et jos jatkan tätä paskaa ni masennun entistä enemmän!! Ketään ei ota mua tosissaan, koska oon aina ollu se "helvetin hyvä tekopirteä valehtelija, joka tekohymy naamalla tekee läksyt ja istuu koulupäivän kiltisti pulpetissa" paskat. En jaksa ajatella enään muita. Oon koko elinikäni joutunu huolehtii mun vanhemmista ja sen lisäksi ittestäni. MÄ EN JAKSA ENÄÄN! Miksei muut tajua sitä? KAIKISTA VITUTTAVINTA ON SE, ETTÄ KUN MÄ SANON ETTEN JAKSA ENÄÄ, NIIN SIIHEN VASTATAAN "kyllä sä jaksat! Koita vaan jaksaa :) oot aina jaksanut!!!" Huoh.

        Minkä ikänen sä oot nimimerkki "syrjäytynyt"? :)

        - Alotusviestin kirjoittaja -

        Itekki kärsiny masennuksest ja tiedän, kun mikään ei huvita ja ei jaksa tehdä mitää hyväähän ihmiset tarkottaa, kun tsemppaa sinua jaksamaa. Kuitenkin pakko, joskus kuunnella itteensä, jos tuntuu siltä ettei millää pysty niin kannattaa lopettaa. Ei se elämä siihen kaadu , jos lopettaa ammastartin. Opiskella ja töitä kerkee tekee aikuisenakin. 17v oon


      • Muut saa maksaa
        syrjäytynyt kirjoitti:

        Itekki kärsiny masennuksest ja tiedän, kun mikään ei huvita ja ei jaksa tehdä mitää hyväähän ihmiset tarkottaa, kun tsemppaa sinua jaksamaa. Kuitenkin pakko, joskus kuunnella itteensä, jos tuntuu siltä ettei millää pysty niin kannattaa lopettaa. Ei se elämä siihen kaadu , jos lopettaa ammastartin. Opiskella ja töitä kerkee tekee aikuisenakin. 17v oon

        Joo mäki oon vast 45 ja en o viel töihi tai kouluun kerennyt.
        Mut fatta antaa mulle mahollisuuden olla masentunu kehdost hautaan


    • syrjäytynyt

      Opettajat ei ymmärrä nuorii yhtää. Itse nukuin tunnilla kerran ja opetteja sanoi että painu vittuun tääl ei nukuta. En kerenny nukkuu yös yhtää niimpä sit päätin läht himaa. Muutenkaa kusipäisii opettajii jaksa katella. Kokoajan vaan komentelemas.

      • Kyl sä nii stara oot

        Näin on. Mielestäni tuo opettaja pitäisi erottaa välittömästi.
        Pitäähän sinun nukkuakin, mitä se sille opettajalle/työnantajalle kuuluu milloin sen teet.
        Sinä olet tähti, muiden pitää vain hyväksyä se.


      • syrjäytynyt
        Kyl sä nii stara oot kirjoitti:

        Näin on. Mielestäni tuo opettaja pitäisi erottaa välittömästi.
        Pitäähän sinun nukkuakin, mitä se sille opettajalle/työnantajalle kuuluu milloin sen teet.
        Sinä olet tähti, muiden pitää vain hyväksyä se.

        Mitenkäs haittaan opetust, jos nukun? No en mitenkää. Opettajalle se ei kuulukkaan, jos nukun tunnilla en häiritse silloin opetust. Minun oma asiahan se on, jos nukun. Se ei ole keltään pois. Töissä taas pitäis jotai aikaakin saada kato niin siel ei välttämättä kerkee nukkuu. Turhat amiksen teoria tunnit taas voi hyvin nukkuu. Tietyst työtunnit erikseen. Koulu ei ole mulle ikin sopinutkaa mielummin sitä sitten on kotona, kun kattoo kontrolli friikki opettajii.


      • syrjäytynyt
        Kyl sä nii stara oot kirjoitti:

        Näin on. Mielestäni tuo opettaja pitäisi erottaa välittömästi.
        Pitäähän sinun nukkuakin, mitä se sille opettajalle/työnantajalle kuuluu milloin sen teet.
        Sinä olet tähti, muiden pitää vain hyväksyä se.

        Mitenkäs haittaan opetust, jos nukun? No en mitenkää. Opettajalle se ei kuulukkaan, jos nukun tunnilla en häiritse silloin opetust. Minun oma asiahan se on, jos nukun. Se ei ole keltään pois. Töissä taas pitäis jotai aikaakin saada kato niin siel ei välttämättä kerkee nukkuu. Turhat amiksen teoria tunnit taas voi hyvin nukkuu. Tietyst työtunnit erikseen. Koulu ei ole mulle ikin sopinutkaa mielummin sitä sitten on kotona, kun kattoo kontrolli friikki opettajii.


      • syrjäytynyt
        Kyl sä nii stara oot kirjoitti:

        Näin on. Mielestäni tuo opettaja pitäisi erottaa välittömästi.
        Pitäähän sinun nukkuakin, mitä se sille opettajalle/työnantajalle kuuluu milloin sen teet.
        Sinä olet tähti, muiden pitää vain hyväksyä se.

        Mitenkäs haittaan opetust, jos nukun? No en mitenkää. Opettajalle se ei kuulukkaan, jos nukun tunnilla en häiritse silloin opetust. Minun oma asiahan se on, jos nukun. Se ei ole keltään pois. Töissä taas pitäis jotai aikaakin saada kato niin siel ei välttämättä kerkee nukkuu. Turhat amiksen teoria tunnit taas voi hyvin nukkuu. Tietyst työtunnit erikseen. Koulu ei ole mulle ikin sopinutkaa mielummin sitä sitten on kotona, kun kattoo kontrolli friikki opettajii.


    • Maailma opettaa

      Onhan se v-mäistä, että joutuu noudattamaan joitakin sääntöjä. Mutta yrittäkää äidin pienet mussukat ymmärtää, että maailma ei toimi eikä koskaan tule toimimaan pelkästään teidän halujenne mukaan. Saatte toki hakata päätänne betoniin, mutta siitä seurauksena on pelkästään kuhmu omassa otsassa.

    • .....

      Mä itsekin käyn tällä hetkellä ammattistartilla, mutta alkuvuodesta olin raksalla, jonka keskeytin kun ei omalta alalta tuntunut. Nyt oon alkanut miettiä myös startin lopettamista, mutta kun menin kuraattorille juttelemaan mulle selkes että tarviin ees jotain papereita mun elämässä. Kyllä vihaan koulua, meidän luokkaa, opettajia (johtuen heidän ylihuolehtivaisuudesta johon en ole tottunut, sekä yleensäkkin valmiiksi negatiivisesta kuvasta opettajiin). Kaiken tämän lisäks mulla on omat ongelmat, joita en tähän nyt ala aukomaan koska ketään ne ei kiinnosta. Poissaoloja mulla oli raksalla ollessa suunnilleen 50h ja sama nyt startilla, eli tänä vuonna oon kerennyt olla n.100h poissa. Opettajat laittaa vähän väliä vanhemmille viestiä, vaikka vaan pahentavat sillä tietämättään asioita, ja laittavat kuraattorille juttelemaan.
      Kun kävin kuraattorilla juttelemassa koulun lopettamisesta, se sanoi että mun ois parempi käydä tää ammattistartti loppuun että saisin ees jonkun koulutuksen paperit (vaikka näillä ei hyödykkään paljoo paskaakaan) ja sit 17-vuotiaanahan pääsee vaikka työkkärin kautta käymään jotain kursseja.

      Jos oikeesti et kestä koulussa käymistä, niin lopeta ja mieti rauhassa mitä sä haluat elämältäs. Täällä maailmassa on tosi paljon vaihtoehtoja. Itse kuitenkin kestän tän vuoden tätä ammattistarttia, vaikka joudunkin koulussa yksin olemaan ja muutenkin tuntea oloni epämiellyttäväks. Mut mietin sitä vaan sillä tavalla että vuos on niin pieni aika elämässä ja kaiken lisäks hyödyn tästä ite. Sitä paitsi tää paska olo ja kidutus (tai miksikä sitä haluaakaan sanoa) aina vaan vahvistaa.

    • Hate.this.

      Moikka taas!

      Eksyin tänne ihan sattumalta, ja päätin kirjottaa pari lausetta siitä, lopetinko koulun ja missä olen nyt.

      En ole lopettanut ammattistarttia! Joka päivä se tuntuu kuitenkin huonolta vaihtoehdolta...

      Toinen työssäoppiminen meni perseelleen. Sain siltä ajalta sairauslomaa, koska en jaksanut. Kolmannen (ja viimeisen!) työssäoppimisen kuitenkin suoritin, vaikkakin pari poissaoloa tuli ja suurta ahdistusta kävin läpi...

      Poissaoloja on noin. 200h. Potkitaankohan mut ulos?! En vaan jaksa herätä aamulla, ja raahautua koululle. Viime viikolla olin vain yhden päivän koulussa, ja olin aivan itkuinen ja ahdistunut. Vihaan olla siellä. En halua kuitenkaan pettää muita ihmisiä. Luovuttaa.

      Hain yhteishaussa lukioon. LUKIOON! En keksinyt muutakaan. Työssäoppimiset on maailman kamalimpia (miten muka pärjäisin työelämässä? Niinpä.), eikä mikään ala kiinnosta vähäänkään. Kokeillaan siis lukiota syksyllä.

      Kello on pian 2 yöllä, huomenna on koulua, ja minä valvon. En saa unta...

      Yritän jaksaa käydä nyt pian alkavan viimeisen kuukauden ammattistartissa (jos ne ei potki mua ulos sieltä... En todellakaan ihmettelis!)

      Tsemppiä kaikille kaikkeen

      • ammattihakusessa

        Kuinka paljon startilla voi olla poissaoloja? Että pääsee läpi jne


      • ammattihakusessa

        Kuinka paljon startilla voi olla poissaoloja? Että pääsee läpi jne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      520
      13077
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8494
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      40
      7839
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      354
      2546
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2414
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1987
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      23
      1626
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1530
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1353
    Aihe