S/S Marianne, M/S Kronoborg

messikalle

Löysin parikymmentä vuotta sitten kirpputorilta Raumalta päiväkirjoja, jotka oli kirjoittanut S/S Mariannella ja M/S Kronoborgilla 1958 "saloonboyna" työskennellyt nuori mies. Nyt kun löysin kirjat kätköistäni uudestaan, ajattelin tutustua niihin hieman perusteellisemmin. Jos joku sattumalta tietää jotain kyseisten laivojen ja niiden miehistöjen matkoista noihin aikoihin, olisi mukava kuulla juttuja, ja voisin itsekin laittaa joitain kirjoista löytämiäni tietoja tänne.

12

2080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ibis

MS Kronoborg oli rakennettu Tanskassa 1938 6096dwt mitat:113x15m oli laiva-
      yhtiö Zachariaksen (Uusikaupunki) omistuksessa 1957-69 jonka jälkeen Tiuri
      nimisenä Ilmari Tuuli varustamolla, laiva romutettiin 1972.

• idan seiluri

Vuonna -59 olin samaan aikaan Abidjanissa kuin Kronoborg niinikaan Shanghaissa vuonna -61.Laivassa oli kaveri joka oli vahan aikaa sitten ottanut jopin siihen Boniksessa.Kirjavaa reissua.

• Hessu11

Olin kronoborgilla säkänä vuonna 1960-1961. Kiersimme lähes kaikissa paikoissa paitsi Amerikassa. Stujuna oli Timo Varho. siihen aikaan. Otettuani ulosmaksun Ceilonilla lähdimme kohti Suomea ja laivastoon.
        1960 laiva oli Tanskassa Nakskovissa telakalla.

• Boniksen Banot

Bonis oli hyvä paikka. Löytyi merimiehelle aina töitä, jos niin halusi. tosin useasti istuttiin kapakeissa ja juotiin kaikki fyrkat. Tyttöäkin oli tarjolla, maksuksi kävi ehta tavara, kun kuulivat, kuinka taitava olin niissä puuhissa.

• Capt.Morgan

Itse olin Mariannessa kesällä -57 ja Kronoborgin menin kun se ostettiin -59 ulosmaksu Lontoossa toukokuussa -59. Voin melkein arvata kuka ko."saloonboy"oli.

• Ritsa

Isäni, Teuvo, oli16-vuotiaana Mariannessa talousapulaisena, kevään 1958.

• Capt.Morgan
        Ritsa kirjoitti:

Isäni, Teuvo, oli16-vuotiaana Mariannessa talousapulaisena, kevään 1958.

Eli samaan aikaan kun minä. Löytyy jopa kuvia isästäsi.

• T V

Pitää muuten paikkansa olin M S Kronoborilla kokkina ja stujuna 2 v ja 2 kk.
      Timo Varho ps. Nykyisin Nesteen eläkeläinen.

• ErkkiL

No tädin mies Yrjö Nieminen oli yliperämies 4-8 .1960 Kronborgilla

• Anonyymi

Mutsin serkku oli Kronoborgilla kapuna sen loppu aikoina, vielä Zachariassenin jälkeen kun siitä tuli Tiuri. Einar Ilmanen otti mut myös "laivan päälle" kesällä -66 Kokkolasta puuta Englantiin...

• Anonyymi

Olin uffarikallena 63_64_ka kippari oli Gösta Berlin Leo Aure försi siiffi Pennanen Sirkiä timpuri Harjula Tunkki ja sorvari Rantanen. Keijjo Kiikasta tuli kippari. Minulla tuli vuosi täyteen, kun New Orleansista otettu soijalasti meni pilalle hurrigaanissa eikä vastaanottaja ottanut lastia vastaan ja alkoivat käymään oikeutta. Konemestari Tiittanen yritti merellä hitsata halkeamia, muste silti menty telakalle.

• Anonyymi

Olin samaan aikaan salonkivillenä kun sinä olit Kallen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      82
      1609
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      40
      1259
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      86
      932
    4. Siltojen varjoissa

Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      200
      917
    5. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      845
    6. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      842
    7. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      820
    8. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      768
    9. Vanhemmalle naiselle

Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      54
      764
    10. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      33
      759
    Aihe