S/S Marianne, M/S Kronoborg

messikalle

Löysin parikymmentä vuotta sitten kirpputorilta Raumalta päiväkirjoja, jotka oli kirjoittanut S/S Mariannella ja M/S Kronoborgilla 1958 "saloonboyna" työskennellyt nuori mies. Nyt kun löysin kirjat kätköistäni uudestaan, ajattelin tutustua niihin hieman perusteellisemmin. Jos joku sattumalta tietää jotain kyseisten laivojen ja niiden miehistöjen matkoista noihin aikoihin, olisi mukava kuulla juttuja, ja voisin itsekin laittaa joitain kirjoista löytämiäni tietoja tänne.

12

1962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ibis

MS Kronoborg oli rakennettu Tanskassa 1938 6096dwt mitat:113x15m oli laiva-
      yhtiö Zachariaksen (Uusikaupunki) omistuksessa 1957-69 jonka jälkeen Tiuri
      nimisenä Ilmari Tuuli varustamolla, laiva romutettiin 1972.

• idan seiluri

Vuonna -59 olin samaan aikaan Abidjanissa kuin Kronoborg niinikaan Shanghaissa vuonna -61.Laivassa oli kaveri joka oli vahan aikaa sitten ottanut jopin siihen Boniksessa.Kirjavaa reissua.

• Hessu11

Olin kronoborgilla säkänä vuonna 1960-1961. Kiersimme lähes kaikissa paikoissa paitsi Amerikassa. Stujuna oli Timo Varho. siihen aikaan. Otettuani ulosmaksun Ceilonilla lähdimme kohti Suomea ja laivastoon.
        1960 laiva oli Tanskassa Nakskovissa telakalla.

• Boniksen Banot

Bonis oli hyvä paikka. Löytyi merimiehelle aina töitä, jos niin halusi. tosin useasti istuttiin kapakeissa ja juotiin kaikki fyrkat. Tyttöäkin oli tarjolla, maksuksi kävi ehta tavara, kun kuulivat, kuinka taitava olin niissä puuhissa.

• Capt.Morgan

Itse olin Mariannessa kesällä -57 ja Kronoborgin menin kun se ostettiin -59 ulosmaksu Lontoossa toukokuussa -59. Voin melkein arvata kuka ko."saloonboy"oli.

• Ritsa

Isäni, Teuvo, oli16-vuotiaana Mariannessa talousapulaisena, kevään 1958.

• Capt.Morgan
        Ritsa kirjoitti:

Isäni, Teuvo, oli16-vuotiaana Mariannessa talousapulaisena, kevään 1958.

Eli samaan aikaan kun minä. Löytyy jopa kuvia isästäsi.

• T V

Pitää muuten paikkansa olin M S Kronoborilla kokkina ja stujuna 2 v ja 2 kk.
      Timo Varho ps. Nykyisin Nesteen eläkeläinen.

• ErkkiL

No tädin mies Yrjö Nieminen oli yliperämies 4-8 .1960 Kronborgilla

• Anonyymi

Mutsin serkku oli Kronoborgilla kapuna sen loppu aikoina, vielä Zachariassenin jälkeen kun siitä tuli Tiuri. Einar Ilmanen otti mut myös "laivan päälle" kesällä -66 Kokkolasta puuta Englantiin...

• Anonyymi

Olin uffarikallena 63_64_ka kippari oli Gösta Berlin Leo Aure försi siiffi Pennanen Sirkiä timpuri Harjula Tunkki ja sorvari Rantanen. Keijjo Kiikasta tuli kippari. Minulla tuli vuosi täyteen, kun New Orleansista otettu soijalasti meni pilalle hurrigaanissa eikä vastaanottaja ottanut lastia vastaan ja alkoivat käymään oikeutta. Konemestari Tiittanen yritti merellä hitsata halkeamia, muste silti menty telakalle.

• Anonyymi

Olin samaan aikaan salonkivillenä kun sinä olit Kallen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe