Repsahdus oli tänään lähellä.

Ööliskä

Olen nyt neljä ja puoli viikkoa onnistunut olemaan täysin raittiina. Päädyin jättämään alkoholin, koska se aiheutti masennusta eikä käyttö pysynyt enää hallinnassa. En minä usein juonut, pari kertaa kuussa, mutta aina niin paljon että ravintoloista hätisteltiin tai muuten olin niin umpihumalassa ettei muistikaan pelannut. Tapahtui monia ikäviä asioita aina tuon alkoholin kanssa läträtessä.

Joka tapauksessa, tänään ensimmäistä kertaa tämän neljän ja puolen viikon aikana oli todella lähellä, että otan sen ensimmäisen kaljan. Olimme parin kaverin kanssa ravintolassa kahvilla ja vaihdettiin toiseen ravinteliin, missä kaverit ottivat sitten oluen. Moneen kertaan mä sanoin olevani nyt tosi tosi lähellä ottaa itsekin. Kaverilta vielä kysyin siinä tiskillä, että mitä minun pitäis tehdä niin kaveri onneksi vastasi, että minun pitää aivan itse päättää. Tilasin kolaa jäillä, onneksi. Mietin näin jälkikäteen niitä ihan fyysisiä ja mielettömiä tuntemuksia kun halusin niin kovasti ottaa olutta, mietin siinä pöydässä istuessani niitä hyviä kertoja kun olin ns. seitinohuessa ja kuinka jääpalat viskin seassa kelluskelevat kauniisti. Minulla oli vaikeaa ravintelissa, kaverit ottivat toiset ja itse päätin lähteä kotiin. Onneksi lähdin, himo meni ohitse ja olen saanut tämänkin päivän oltua raittiina. Nyt ei tee mieli juoda. Ovatko muut kohdanneet tällaisen yllättävän ja voimakkaan juomisen halun, halun ottaa vain yhden tai pari? Itse en voi ottaa kyllä tuota yhtä tai kahtakaan, kun pelkään todella ottavani jo kohta sitä kymmenettäkin.

17

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perseenhaju.

Olen kohdannut ja repasahtanutkin aikaisemmin, mutta siittä jo kuukausi aikaa. Aseeni on pysytellä erossa juoppokavereista, vaikka eristäytyä. Ei käydä missään missä alkoholi virtaa.

Tekemistä voi olla sitten kaikkea muuta mitä raittiina on mukava duunata. Nyt tämä oleminen on paljon helpompaa ja mukavampaa, mitä aikaisemmin.

• ohionneksimennyt

Joskus on meinannut yllättää, mutta oltava vaan ilman. Ja hyvä mieli on, kun saa sivuutetuksi houkutuksen.

• Ööliskä, mitä olisi tapahtunut jos olisit ottanut?

• Ööliskä

Siinä olisi todennäköisesti käynyt kuten ennenkin, eli maistumaan olisi taas alkanut. Eli olisin jälleen kerran juonut itseni sellaiseen kuntoon, että hyvä että ylipäätään kotioni pääsen. Kerran meinasi jo asuntokin palaa hellan levylle unohtuneen kattilan takia (sammuin). No, vaikka olisi ehkä pysynytkin kohtuudessa, siinä yhdessä tai kahdessa, olisi se taas ollut osoitus siitä, etten hallitse itseäni. Liisäksi voisin kuvitella että masennus olisi siitä taas muutamaksi päiväksi pahentunut, ja varmasti olisi pahentunut jos kännin olisin riipaissut. Rahaakaan ei ylenmäärin ole ja niiden vähien tuhlaaminen kurkusta alas kaatamiseen olisi sekin tuntunut pahalta.

Nyt on sunnuntai-ilta ja olen erittäin iloinen, että olen edelleen pystynyt pidättäytymään alkoholista. Uskon, että tuollaisia himokohtauksia tulee jatkossakin esiintymään, mutta nyt kun sen tiedostan niin osannen suhtautua tyyneydellä ja välttää kiusaukset. Paras keino lienee kuitenkin välttää paikkoja ja kavereita jotka altistaisivat repsahtamaan.

• riittimulle

Kyllä niitä himokohtauksia tulee vielä kuuden kuukaudenkin päästä.
      1 1/2 vuotta olen ollut ilman ja jatkan raitista elämää.

• Kun/jos repsahtaa

Jos retkahdat, nuun jatkat siitä mihin viimeksi jäit ja juomisesi pahenee nopeasti.

• Kitkutellen

Onnea Ööliskä, että voitit kiusauksen. Minä olin viikon ottamatta, mutta eien piti taas siemaista monta annosta. Nytkin olisin käynyt hakemassa pari olutta, mutta kauppa oli kiinni. Tein pitkän lenkin ja sain jonkinlaisen tasapainon. Uskon että aamulla olen onnellinen. Yritän taas olla edes viikon ilman.

• Jälkiviisaasti tietysti kysytään miltä tuntuu kun et ottanut.

• feikin feikkikö..

Hyvä ööliskä!kun voitit sen juomahimon niin se voimakkuus alkaa hävitä pikkuhiljaa.tuo onnistuminen tukee seuraavaa kertaa.ennakointi ja tilanteiden mielikuva harjoittelukin puskee sua eteen päin.jotkut lopettavat kokonaan baareissa käynnin ja missä sitä ikinä tarjotaankin.osasit myös lähteä pois.homma hanskassa.myös asian jälkipuinti on hyvä keino ja näinkin juuri olet tehnyt.itsensä palkitseminen jollakin mieleisellä asialla on myös hyvä muistaa.jotakin kivaa niitten juomattomien juomien hinnalla : ).

• ...

Hankit ittes hankalaan tilanteeseen menemällä ylipäätänsä ollenkaan mihinkään ravintolaan. Mitä varten menit, siellähän se repsahdus sitten oletettavasti tapahtuu. Vältä jatkossa paikkoja, joissa otetaan ja sellasia kavereita, jotka ottaa. Näin et ainakaan tietoisesti hanki itelles "oton paikkaa?. Itsellä toimii hyvin tuo välttely....

• Ööliskä

Olen aina tykännyt kovasti käydä ravintoloissa eikä minulla sinänsä ole ollut ongelmaa välttää alkoholia, kun sitä sitten yleensä viikonloppuisin on tullut otettua. Eli ennen kuin ryhdyin tässä nyt viisi viikko sitten täysin tipattomalle, saatoin aivan hyvin käydä viikolla baarissa lukemassa aamupäivällä päivän lehdet kahvikupin ääressä ilman ajatustakaan kaljan juonnista. Tuo perjantainen repsahdusvaara ja himon ilmaantuminen kertovat ilmeisesti sen että minulla todella on riippuvuus ja taipumus humalahakuisuuteen? Ainakin itse olen sitä mieltä, että en ole kyennyt aikoihin juomistani enkä etenkään kerralla nautittuja määriä kontrolloimaan.

Eräitä kavereita todellakin joudun nyt välttämään tässä viinasta eroon pyrkimisessäni. Kovasti on nimittäin joulukuun alussa pikkujouluihin pyydelty eikä ole uskottu, etten halua juoda enkä sen takia edes lähteä kyseisiin pippaloihin. Monta kertaa olen painokkaasti todennut, että en juo enää, mutta sitä ei vain haluta puhelimen toisessa päässä uskoa. Olen kuitenkin tehnyt sen päätöksen, että ne pirskeet jäävät minulta kokonaan väliin, kun en koe pystyväni vastustamaan näiden ihmisten juottamishalua ja pitämään itseäni tipattomana.

Ette ehkä hyvät ihmiset osaa kuvitellakaan, miten jotenkin vapauttava ja lämmin tunne minulle tulee, kun voin tällaisella palstalla avautua ja miten kiitollinen olen tuosta tuesta mitä olen teiltä näiden muutaman päivän aikana saanut. Kiitos. Tästä on taas hieno jatkaa uutta viikkoa raittiilla linjalla!

• perseenhaju.

Retkahdin eilen isäinpäivälounaalla, otin yhden lasin viiniä ja sitten mentiinkin jo kaljakauppaan. 2 konttia tarttui mukaan. Kaljaa on vielä jääkaapissa, jatkan nyt juomista kun kerran aloitin.

• perseenhaju.

Suoraan sanottuna harmittaa, nyt on putken alku jo menossa, luultavasti ryyppään viikon, pari. Sitten taas raitistun.

• Rusketusta tiedossa
        perseenhaju. kirjoitti:

Suoraan sanottuna harmittaa, nyt on putken alku jo menossa, luultavasti ryyppään viikon, pari. Sitten taas raitistun.

Joku kerta havahdut kellertävään ihoon, mustaan ulosteeseen tai ylävatsakipuun
        joka heittää sinut linkkuasentoon.

Tosi on.

Niin me kaikki jotka jatkoimme tarpeeksi kauan.

• jokuvaan

Hyvä että pystyit olemaan ilman koska se on vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi kiinni pystytkö vai etkö. Hienoa

• perseenhaju.

Ei tuo raittius nyt lopulta kovin hääviä ollut, olen päättänyt jatkaa tuurijuoppona. Humalassa on kuitenkin aina mukavaa.

• Jani

Te jotka yritätte pysyä raittiina, tulkaa juttelemaan:

http://cp2.domainmaailma.com/~vertaist/

tai sitten kun nettisivut ihan oikeasti aukeaa niin www.vertaistukea.net

meillä on siellä chatti ja foorumi. koitetaan selvitä hankalista ajoista yhdessä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe