Mittareiden vaihdosta

mittarit vaihtoon

Meinasin vaihtaa dieseli Volvon mittarit uusiin hyvälaatuisiin tarvikemittareihin. Osa vanhoista mittareista ei toimi ja osa on muuten vaan kulahtaneen näköisiä. Toimivatko kaikki mittarit vanhoilla antureilla, vai tulee jotain yhteensopivuusongelmaa?

Kyseessä Kad 42 kone, jossa mittareina polttoaine (ei Volvon oma), öljynpaine, turbon paine, kierrosluku tuntimittari, jännite, matka/nopeusmittari (tarkoituspoistaa kokonaan).

Kiitoksia!

14

2528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuusamox

      Mittrit eivät välttämättä toimi vanhoilla antureilla. Toisaalta anturit eivät ole kalliita, joten ne kannattaa uusia saman tien - voit käyttää tarvikeantureita.

      • VDO

        Eiköhän ne Volvon mittarit ole VDO:n tekemiä ja anturit myös, antureissa lukee valmistaja. Anturin ja mittarin mittausalueet on oltava samat, että mittari näyttäisi oikein. Mittausalue on myös merkattu VDO:n antureihin ja mittareissa luonnollisesti asteikko kertoo mittausalueen.

        Kierroslukumittarillekin voi olla anturi vaikka nuo mittarit pystyvät mittaamaan kierrosluvun myös laturin w-navalta. KAD42 on kuitenkin sen verran uusi kone, että luultavasti siinä on anturi.

        Eristetyt anturit ovat joissakin tapauksissa melko kalliita, anturi maksaa enemmän kuin mittari.

        Polttoainemittareissa on ainakin VDO:lla erikseen mittarit vipuanturille ja putkianturille, anturia en vaihtaisi jos vanha toimii.


    • Riki

      Tunti ja kierroslukumittareissa ei ole antureita ne voit kytkeä vanhoihin johtoihin,jos toimivat.Yleensä anturit tulevat mittareiden mukana mutta voivat vaatia sovitus palikan.Kannattaa ottaa vanha mukaan uutta ostaessa.

      • Jgkfhdldjh

        Anturit eivät juuri koskaan tule mittarin mukana, vaan ne valitaan sen mukaan mikä on oikea kierre ja tarvitaanko esim. eristetty anturi vai ei. Veneissä kuuluu käyttää eristettyjä antureita.

        Antureista on olemassa myös hälytyskärjellä varustettuja malleja jolloin samasta anturista saadaan esim. öljynpaine- tai lämpötilahälytys.


    • R K-S

      Nuo saamasi vastaukset ovat sen verran ristiriitaisia, että pitää hieman selvittää asioita:
      1. Voit vaitaa kaikki mittarit hyvälaatuisiin tarvikemitareihn.
      2. Jos valitse VDO:n tai Weman mittarit, niin vanhat lämpö ja öljynpaineanturit todennäköisesti sopivat.
      3. Jos valitset jonkun muun ns."harakiri" mittarit, niin anturit eivät sovi.
      4. Uuden kierroslukumittarin voi kytkeä laturin W-napaan, mutta se pitää kaliroida.

      • Mittaristo

        Vanhat anturit sopii käytännössä varmasti kun valitset VDO:n mittarit, volvo on käyttänyt VDO:n antureita. Kuten R K-S mainitsi, ne toimii myös Weman mittareiden kanssa.

        Weman kierroslukumittareissa on ollut jonkin verran ongelmia.

        Kierroslukumittarin kalibrointi ei ole mikään suuri ongelma, helpointa se olisi tehdä ohjelmointityökalulla, mutta onnistuu kyllä ilmankin kun seuraa ohjetta. Ainakin VDO:n kanssa

        Polttoainemittarin osalta täytyy tietää minkä tyyppinen anturi on, putkianturi vai vipuanturi.

        Mittariston uusimisessa todella tärkeää on kunnolliset johtoliitokset, ei missään tapauksessa kannata käyttää niitä muovieristettyjä abikoliittimiä, vaan sellaisia jotka puristetaan myös eristeen päältä, näin saadaan luotettava liitos jossa on vedonpoisto. Siihen päälle vielä kutistesukka, niin on eristyskin kunnossa.


      • Miksi tietty merkki
        Mittaristo kirjoitti:

        Vanhat anturit sopii käytännössä varmasti kun valitset VDO:n mittarit, volvo on käyttänyt VDO:n antureita. Kuten R K-S mainitsi, ne toimii myös Weman mittareiden kanssa.

        Weman kierroslukumittareissa on ollut jonkin verran ongelmia.

        Kierroslukumittarin kalibrointi ei ole mikään suuri ongelma, helpointa se olisi tehdä ohjelmointityökalulla, mutta onnistuu kyllä ilmankin kun seuraa ohjetta. Ainakin VDO:n kanssa

        Polttoainemittarin osalta täytyy tietää minkä tyyppinen anturi on, putkianturi vai vipuanturi.

        Mittariston uusimisessa todella tärkeää on kunnolliset johtoliitokset, ei missään tapauksessa kannata käyttää niitä muovieristettyjä abikoliittimiä, vaan sellaisia jotka puristetaan myös eristeen päältä, näin saadaan luotettava liitos jossa on vedonpoisto. Siihen päälle vielä kutistesukka, niin on eristyskin kunnossa.

        Eikös kaikki mittarit nykyään ole sähkötoimisia ja anturit, tyypistä ja merkistä riippumatta toimivat vastuksena.(pl rpm-mittari)
        Niksi joku merkkinen mittari ei kävisi toisen anturiin, kalibroitava ne on kuitenkin aina vaihdon yhteydessä merkistä riippumatta.


      • Mittaristo
        Miksi tietty merkki kirjoitti:

        Eikös kaikki mittarit nykyään ole sähkötoimisia ja anturit, tyypistä ja merkistä riippumatta toimivat vastuksena.(pl rpm-mittari)
        Niksi joku merkkinen mittari ei kävisi toisen anturiin, kalibroitava ne on kuitenkin aina vaihdon yhteydessä merkistä riippumatta.

        Ei esimerkiksi painemittareita tai lämpömittareita tarvitse tai edes voi erikseen kalibroida, anturi ja mittari täytyy vaan olla samalle mittausalueelle tehty, eli vaikkapa normaali moottorin öljynpainemittari asteikolla 0-10bar ja sille pariksi anturi 0-10bar jonka vastus muuttuu paineen mukaan 10-184Ohm

        Tämä sama vastusalue on VDO:n painemittareissa käytössä myös muilla painealueilla. Jos halutaan vaikka ahtopainemittari 0-2bar asteikolla, niin sille täytyy olla 0-2bar painealueelle tarkoitettu anturi, tämä anturi toimii samalla 10-184Ohm vastusalueella.

        Jos yhdistäisi 0-2bar anturin ja 0-10bar mittarin, niin paineen ollessa oikeasti 2bar, mittari näyttäisi 10bar lukemaa.


      • Taidat pilailla !
        Mittaristo kirjoitti:

        Ei esimerkiksi painemittareita tai lämpömittareita tarvitse tai edes voi erikseen kalibroida, anturi ja mittari täytyy vaan olla samalle mittausalueelle tehty, eli vaikkapa normaali moottorin öljynpainemittari asteikolla 0-10bar ja sille pariksi anturi 0-10bar jonka vastus muuttuu paineen mukaan 10-184Ohm

        Tämä sama vastusalue on VDO:n painemittareissa käytössä myös muilla painealueilla. Jos halutaan vaikka ahtopainemittari 0-2bar asteikolla, niin sille täytyy olla 0-2bar painealueelle tarkoitettu anturi, tämä anturi toimii samalla 10-184Ohm vastusalueella.

        Jos yhdistäisi 0-2bar anturin ja 0-10bar mittarin, niin paineen ollessa oikeasti 2bar, mittari näyttäisi 10bar lukemaa.

        Vastuksella ne sähköiset mittarit kalibroidaan, jos sisäinen valmiina oleva ei riitä, käytetään ulkoista, alue saa olla mikä vaan, se saadaan kyllä näyttämään oikein.


      • Ei jaksa enää
        Taidat pilailla ! kirjoitti:

        Vastuksella ne sähköiset mittarit kalibroidaan, jos sisäinen valmiina oleva ei riitä, käytetään ulkoista, alue saa olla mikä vaan, se saadaan kyllä näyttämään oikein.

        Tuohon nyt ei oikeastaan kannattaisi enää edes vastata... Tietenkin mittari saadaan näyttämään mitä tahansa, jos leikitään vastuksilla. Täysin tarpeetonta se kuitenkin on, enemmänkin se on sellaista leikkimistä kun on kiva kokeilla kaikenlaista...

        Joskus kauan kauan sitten noin ehkä pitikin tehdä, mutta ei nykyään, kun anturit ja mittarit toimii yhteen ilman, että Pelle Pelottoman tarvitsee miettiä myssy kuumana minkä vastuksen sieltä Bebekistä tilaisi, että mittari näyttää oikein.


      • Ohoh
        Ei jaksa enää kirjoitti:

        Tuohon nyt ei oikeastaan kannattaisi enää edes vastata... Tietenkin mittari saadaan näyttämään mitä tahansa, jos leikitään vastuksilla. Täysin tarpeetonta se kuitenkin on, enemmänkin se on sellaista leikkimistä kun on kiva kokeilla kaikenlaista...

        Joskus kauan kauan sitten noin ehkä pitikin tehdä, mutta ei nykyään, kun anturit ja mittarit toimii yhteen ilman, että Pelle Pelottoman tarvitsee miettiä myssy kuumana minkä vastuksen sieltä Bebekistä tilaisi, että mittari näyttää oikein.

        Jos potikan käyttö tai vastus on jotenkin mystiikkaa vaativia laitteita, on parempi jättää mittarien vaihto ja kalibrointi muiden huoleksi.


    • entä Yazaki?

      Sattuuko joku tietämään, mikä on vanhan 80-luvun Yazaki-mittarin anturin toimintaperiaate? Siis koho vipu -pinnankorkeusanturin vesi- ja polttoainesäilöön. Nettihaulla löytää vain ajoneuvokäyttöön tehtyjä mittareita ja viitteitä VDO-Yazaki -mittareista. Ilmeisesti marine-puolen mittaritoiminnot on yhdistetty noilla valmistajilla.

      Mun molemmat tankit on menneet uusiksi, eikä koholle ole enää kummassakaan tilaa täyteen liikerataan, kun väliseiniä on tullut tielle. Nyt pitäisi laittaa putkimalliset. Jos mahdollista, pitäisin vanhat mittarit, ettei tarvitsisi ulkonäkösyistä uusia kaikkia.

      • Bena

        Yazakin mittareita en ole nähnyt vuosiin, mutta jos tuo yhteys VDO:n mittareihin pitää paikkansa, niin mitä luultavimmin joudut vaihtamaan myös mittarin. Tämä perustuu olettamukseen, että antureiden toiminta on samantyylinen kuin VDO:n mittareissa.

        Vipuanturilla anturin vastus on suuri kun tankki on täynnä

        Putkianturilla anturin vastus on pieni kun tankki on täynnä


      • Yaz...
        Bena kirjoitti:

        Yazakin mittareita en ole nähnyt vuosiin, mutta jos tuo yhteys VDO:n mittareihin pitää paikkansa, niin mitä luultavimmin joudut vaihtamaan myös mittarin. Tämä perustuu olettamukseen, että antureiden toiminta on samantyylinen kuin VDO:n mittareissa.

        Vipuanturilla anturin vastus on suuri kun tankki on täynnä

        Putkianturilla anturin vastus on pieni kun tankki on täynnä

        Tämä oli jo hyvä tieto, kiitos. Vipuanturin toiminta hämmästyttää, kun vastusta mittaamalla ei saa ainakaan suoraviivaisesti anturin asentoon korreloivaa tulosta, mutta kuitenkin vastus muuttuu. Jos kyseessä olisi vaikkapa kapasitiivinen anturi, ei sen uskoisi vastusmittauksella näkyvän lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe