Muutama kysymys: voiko opiskella niin paljon kuin haluaa vai ainoastaan 180op kandivaiheessa? Voiko kandin työn tehdä täysin mistä haluaa (miten aihetta rajataan) ja kuinka laaja sen tulee olla? Entä gradu?
opintopisteiden yläraja? kandi? gradu?
5
4868
Vastaukset
- Näin olen käsittänyt
Ei mikään kiellä opiskelemasta enemmän kuin 180 op, mutta kandintutkinto on ainoastaan se 180 op laajuinen poikkeuksena kuvataiteen kandidaatti, jonka tutkinnon laajuus on 210 op. Huomio, ettei Kela innoissaan maksa ylimääräisistä vuosista, joten ekstraopiskelu on tehtävä oman opiskelun ohessa. Lisäksi kaikkia aineita et voi opiskella. Esimerkiksi opettajanpedagogisia opintoja voi suorittaa vain, jos on selvinnyt opettajapuolen soveltuvuuskokeista.
Kandin täytyy tietysti liittyä omaan pääaineeseen. Esim. jos opiskelet matematiikkaa pääaineenasi et voi tehdä kandin työtä suomen yhteiskuntapolitiikasta. Se miten tarkasti omaa ainetta rajataan selviää oman laitoksen kandintutkintoa ohjaavilta henkilöiltä.- Hmm...
Se teoreettinen maksimi alkaa olla siellä 400op hujakoilla tai ainakin olen kuullut että tuon verran joku on saanut 7 vuodessa tehtyä. Toisaalta jos sivuaineita on ottanut paljon niin kaikista ei välttämättä ole mitään hyötyä oman työn kannalta.
- Ajattelin vain
Hmm... kirjoitti:
Se teoreettinen maksimi alkaa olla siellä 400op hujakoilla tai ainakin olen kuullut että tuon verran joku on saanut 7 vuodessa tehtyä. Toisaalta jos sivuaineita on ottanut paljon niin kaikista ei välttämättä ole mitään hyötyä oman työn kannalta.
Noilla opintoviikko- ja -vuosimäärillä kannattaisi kylläkin tähdätä tohtorin tutkintoon. Ei siitäkään välttämättä ole paljon hyötyä oman työn kannalta, mutta todennäköisesti enemmän kuin ylimääräisillä sivuaineilla. Ainakin tutkinto mahdollistaisi myös akateemisen urapolun.
- entinen tt
Ajattelin vain kirjoitti:
Noilla opintoviikko- ja -vuosimäärillä kannattaisi kylläkin tähdätä tohtorin tutkintoon. Ei siitäkään välttämättä ole paljon hyötyä oman työn kannalta, mutta todennäköisesti enemmän kuin ylimääräisillä sivuaineilla. Ainakin tutkinto mahdollistaisi myös akateemisen urapolun.
Mä käyttäisin aikaani mielummin graduun ja kandiin kuin turhiin ylimääräisiin sivuaineisiin, juurikin ajatellen mahdollisuutta akateemiseen uraan. Mä en edes muista omista pakollisista sivuaineiusta enään paljoa mitään. (pitkä/lyhyt).
- oppia ojaan
- kandivaiheessa voi opiskella niin paljon kuin jaksaa
- osan voi (jos mahdollista) liittää maisteriin
- kandityö on 40 sivua
- gradu 80 (esimerkkejä)
- töiden aihe rajataan seminaarissa, siellä saa tarkemmat ohjeet ihan takuulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019