Mikä siinä on...

en ymmärrä tätä en

Mikä kumma siinä on, että niin monet vanhemmat lykkäävät lapsensa usein hoitoon mummolaan? Minunkin tutuistani melkein kaikkien lapset viettävät mummolassa ainakin 1-2 viikonloppua kuukaudessa.

Eivätkö nykyvanhemmat jaksa tai viitsi hoitaa lapsiaan kokonaan itse, kuten pitäisi? Ei isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta hoitaa lastensa lapsia tai olla ylipäänsä heistä kiinnostuneita? He ovat hoitaneet aikoinaan omat lapsensa ja heidän velvollisuutensa loppuu siihen. Luulisi nykyvanhempienkin ymmärtävän, että isovanhemmat ovat eläkkeellä vapaita ja haluavat varmasti viettää aikaa rauhassa keskenään, matkustella jne. ilman että siihen tulee pieniä lapsia vaivoiksi sähläämään?

Eikö neuvolassa jo opeteta, että kun on kerran päätetty hankkia lapsia, niin niistä pitää pystyä itse myös huolehtimaan? Ei voi odottaa, että kukaan tulee auttamaan ja pelastamaan pinteestä, jos kotileikki ei yhtäkkiä enää huvitakaan? Yksin ne lapset piti hoitaa ennenkin, eikö vain? Ei aina ole ollut päiväkoteja ja töissä on pitänyt käydä, ja silti hoitaa ne lapset siinä sivussa. Miten se on onnistunut entisajan äideiltä, mutta ei näy onnistuvan nykyäideiltä tai isiltä?

Kiva kai siellä mummolassa on käydä, mutta en ymmärrä sitä että jotkut lapset haetaan sinne melkein joka viikonloppu. Ovatko nykyvanhemmat niin loppu ja jos niin miksi? Ei voi olla isovanhemmistakaan kivaa olla lastenlapsista niin usein vastuussa?

Tätä minä, lapseton ja toivottavasti sellaisena myös pysyvä, 3-kymppinen nainen ihmettelen.

22

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden äiti

      Luin tämän pikaisesti läpi ja on pakko kommentoida sen verran, että neuvolassa nimenomaan kysellään jo etukäteen, raskausaikana, että onhan teillä tukiverkostoa (isovanhempia, muita sukulaisia, ystäviä), jotka voivat tulla joskus tarvittaessa avuksi. Ei siellä kyllä painoteta erityisesti tuota näkemystä, että teidän pitää sitten pärjätä joka tilanteessa yksin ja että ettehän vaivaa ketään toisia lapsillanne.

      Omien lasteni isovanhemmat ovat itse pyytäneet, että saisivat hoitaa lapsia joinakin viikonloppuina. En ole koskaan tyrkyttänyt heitä sinne, vaan kysymys on tullut heiltä päin, että voidaanko ottaa heidät vaikka ensi viikonloppuna. En ymmärrä mitä lasten lykkäämistä isovanhempien kiusaksi tämä muka on. Ottaisivat luultavasti nokkiinsa jos sanoisin että hoidetaan lapset itse eikä teitä tarvita. Kai se on ihan luonnollista että omien lasten jälkikasvusta ollaan ainakin jossain määrin kiinnostuneita? Kuulostaisi kummallisemmalta jos näin ei olisi.

      Minä en taas ymmärrä aloittajan pointtia.

      • Linda*

        Ollaan ihan villejä & vapaita puolenkymmenen eri-ikäisen lapsenlapsen isovanhempia, matkustellaan ja harrastellaan, mutta kaikki tämä tuntuu hyvältä ainoastaan ja vain siksi, että ovi Mummolaan aukeaa - pyytämättä - riittävän usein sisäänpäin!!

        Yhden sukupolven yli yhdessä touhuaminen on suuri rikkaus, pitää meidät wanhat mukavasti päivitettyinä nuorten ja lasten ajattelumaailmaan ja puolestaan antaa eteenpäin kurkistuksen omaan maailmaamme hetkeä jälkeen dinosaurusten...

        Hauskoja temmellyshetkiä sekä Isille ja Vaareille paljon Onnea!!


    • ------------

      Isovanhemmat ovat pääsääntöisesti puhekykyisiä ja täysijärkisiä ihmisiä, joten he sanovat, jos eivät halua lapsenlapsiaan hoitaa. Jos lapsenlapset heillä usein vierailevat, niin se tarkoittaa, että he haluavat. Tässä täytyy ajatella muitakin kuin vain isää ja äitiä. Nimittäin lapsille suhde isovanhempiin on erittäin tärkeä. Tai se pitäisi olla. Eihän lastenlasten hoitaminen mikään velvollisuus ole ja kuka vain voi kieltäytyä sitä tekemästä. Ei vanhempia pidä syyttää siitä, jos isovanhemmat haluavat pitää yllä lapsenlapsisuhdetta.

      • Hyvien lasten äiti

        "joten he sanovat, jos eivät halua lapsenlapsiaan hoitaa." Ei näin! Lasten vanhempien tulee ajatella asia niin päin, että isovanhemmat sanovat, JOS HALUAVAT lastenlapsia hoitaa. Ei voi olla lähtöolettama, että isovanhemmat haluavat ottaa vastuuta lastenlasten hoitamisesta ja heidän pitää erikseen ilmoittaa, jos eivät halua.


      • -----------
        Hyvien lasten äiti kirjoitti:

        "joten he sanovat, jos eivät halua lapsenlapsiaan hoitaa." Ei näin! Lasten vanhempien tulee ajatella asia niin päin, että isovanhemmat sanovat, JOS HALUAVAT lastenlapsia hoitaa. Ei voi olla lähtöolettama, että isovanhemmat haluavat ottaa vastuuta lastenlasten hoitamisesta ja heidän pitää erikseen ilmoittaa, jos eivät halua.

        LAPSET haluavat, ainakin meillä, vierailla usein isovanhemmilla. En minä sano lapsille, että et voi kysyä ottaako mummo sinut, koska mummon täytyy itse pyytää teitä sinne. Lähtöoletus on, että se, joka haluaa vierailla tai tavata ensimmäisenä ottaa yhteyttä. Ihan kuten kaikissa muissakin ihmissuhteissa. Minä olen ainakin vanhempieni kanssa niin hyvissä väleissä, että pystyn puhumaan heidän kanssaan ihan mistä tahansa, myös siitä, ottavatko lapsenlapsia kylään ja jos ottavat, niin koska. Pidän ihan käsittämättömänä, jos omien vanhempiensa kanssa kommunikointi on niin vaikeaa, ettei voida edes kysyä tuollaista. Omat vanhempani loukkaantuisivat, jos kuulisivat, että me olisimme halunneet tulla käymään, mutta emme sanoneet mitään, kun odotimme heidän kutsuaan.


      • Hyvien lasten äiti
        ----------- kirjoitti:

        LAPSET haluavat, ainakin meillä, vierailla usein isovanhemmilla. En minä sano lapsille, että et voi kysyä ottaako mummo sinut, koska mummon täytyy itse pyytää teitä sinne. Lähtöoletus on, että se, joka haluaa vierailla tai tavata ensimmäisenä ottaa yhteyttä. Ihan kuten kaikissa muissakin ihmissuhteissa. Minä olen ainakin vanhempieni kanssa niin hyvissä väleissä, että pystyn puhumaan heidän kanssaan ihan mistä tahansa, myös siitä, ottavatko lapsenlapsia kylään ja jos ottavat, niin koska. Pidän ihan käsittämättömänä, jos omien vanhempiensa kanssa kommunikointi on niin vaikeaa, ettei voida edes kysyä tuollaista. Omat vanhempani loukkaantuisivat, jos kuulisivat, että me olisimme halunneet tulla käymään, mutta emme sanoneet mitään, kun odotimme heidän kutsuaan.

        No teillä näyttää olevan välit lastenne isovanhempiin hyvällä pohjalla. Niin on meilläkin. Kaikilla ei ole, vaan isovanhempia pidetään ilmaisena lastenhoitoautomaattina. Juuri sellaisia perheitä tarkoitin, kun puhuin lähtöolettamasta, että aina voi hoidattaa lapsensa isovanhemmilla - joilla ei ole sydäntä tai munaa sanoa, ettei nyt sovi.


      • hmm...
        Hyvien lasten äiti kirjoitti:

        No teillä näyttää olevan välit lastenne isovanhempiin hyvällä pohjalla. Niin on meilläkin. Kaikilla ei ole, vaan isovanhempia pidetään ilmaisena lastenhoitoautomaattina. Juuri sellaisia perheitä tarkoitin, kun puhuin lähtöolettamasta, että aina voi hoidattaa lapsensa isovanhemmilla - joilla ei ole sydäntä tai munaa sanoa, ettei nyt sovi.

        "No teillä näyttää olevan välit lastenne isovanhempiin hyvällä pohjalla. Niin on meilläkin" ???

        Siis lapsiemme isovanhempiin välit hyvällä pohjalla.......nyt ei oikein aukea tämä asia...


      • Hyvien lasten äiti
        hmm... kirjoitti:

        "No teillä näyttää olevan välit lastenne isovanhempiin hyvällä pohjalla. Niin on meilläkin" ???

        Siis lapsiemme isovanhempiin välit hyvällä pohjalla.......nyt ei oikein aukea tämä asia...

        Miksei aukea? Yritän selittää. Kaikilla lasten vanhemmilla ei ole hyvät välit omiin ja puolisonsa vanhempiin. On niitä lapsiperheen isiä ja äitejä, joiden mielestä isovanhemmat ovat liian vähän kiinnostuneita tai sijoittavat liian vähän aikaa ja rahaa lastenlapsiinsa. On niitä vanhempia, joiden mielestä lasten isovanhemmat sekaantuvat liikaa lapsiperheen elämään.

        On niitä lapsiperheitä, jotka pitävät itsestään selvänä, että isovanhemmat milloin tahansa hoitavat ilmaiseksi lastenlapsiaan. Isovanhemmilla ei ehkä ole luontoa sanoa, että nyt ei sovi tai että eivät halua ottaa hoito- ja kasvatusvastuuta lastenlapsistaan.

        Jos lapsiperheen vanhemmilla on hyvät ja avoimet välit sekä omiin että puolisonsa vanhempiin, voi sanoa olevan välit lasten isovanhempiin hyvällä pohjalla.

        Auttoiko?


      • muuan mummi
        Hyvien lasten äiti kirjoitti:

        Miksei aukea? Yritän selittää. Kaikilla lasten vanhemmilla ei ole hyvät välit omiin ja puolisonsa vanhempiin. On niitä lapsiperheen isiä ja äitejä, joiden mielestä isovanhemmat ovat liian vähän kiinnostuneita tai sijoittavat liian vähän aikaa ja rahaa lastenlapsiinsa. On niitä vanhempia, joiden mielestä lasten isovanhemmat sekaantuvat liikaa lapsiperheen elämään.

        On niitä lapsiperheitä, jotka pitävät itsestään selvänä, että isovanhemmat milloin tahansa hoitavat ilmaiseksi lastenlapsiaan. Isovanhemmilla ei ehkä ole luontoa sanoa, että nyt ei sovi tai että eivät halua ottaa hoito- ja kasvatusvastuuta lastenlapsistaan.

        Jos lapsiperheen vanhemmilla on hyvät ja avoimet välit sekä omiin että puolisonsa vanhempiin, voi sanoa olevan välit lasten isovanhempiin hyvällä pohjalla.

        Auttoiko?

        Lapsillamme ei ole enää isovanhempia, ovat jo manan mailla......Lastenlapsilla on isovanhemmat, onneksi.

        Ymmärrän mitä ajoit takaa, muotoilit asian vain alussa hieman monimutkaisesti;))


    • kyllä he haluaa

      Kysykää lapsenlapselta myös, haluaako olla isovanhemoien luona usein.

      • Linda*

        Kun lapsenlapsia oli tulossa kumpikin omista lapsistamme tiedusteli meiltä, millaisen roolin haluaisimme isovanhempina lasten elämässä saada / ottaa ja kuinka paljon haluaisimme heidän elämässään olla läsnä.Näin tuli asia kerralla selväksi ja likemmäksi 15-vuotta on onnistuneesti tällä sabloonalla menty.

        Luonnollisestikin lapsenlapset ilmaisevat itse halunsa olla Mummolassa ja siitähän lähdetään, että Mummolaan päästään eikä suinkaan jouduta!


    • Suurin on rakkaus

      Minulle isoäitinä on suuri kunnia jos saan olla lastenlasteni kanssa. Jokainen heistä on yhtä rakas, kuten omat lapsenikin ovat rakkaita.

      En tunge heidän koteihinsa, en määräile, ja toivon heidän itsensäkin rakastavan lapsiin niin, että halauvat hoitaa ennekuin hypätä viikonloppuisin aina viihteellä.

      Mutta olen toki vlamis auttamaan lasten hoidossa tarvittaessa.
      En halua omien halujeni vuoksi riistää heidän vanhemipeinsa luota.
      Oli ilo saada heitä nähdä isänpäivänä, omaa isäänsä ja ukkiansa tervehtimässä. Tulivat omasta halustaan, sillä olisimme senkin ymmärtäneet, että haluavat olla omissa isänpäivissään kotosalla.

      Toivon heidän elämäänsä paljon sitä suojelusta ja ennekaikkea, että heidän arvomaailmansa kantaisi heitä kaikkia kaikelta pahalta estymään.

    • onnellinen mummi

      "Minulle isoäitinä on suuri kunnia jos saan olla lastenlasteni kanssa. Jokainen heistä on yhtä rakas, kuten omat lapsenikin ovat rakkaita. " Kuin myöskin.

      Aloittaja; meille ei ainakaan koskaan ole "lykätty" ihania lapsenlapsosiamme, kyllä me olemme aina halunneet ja haluamme heidän elämässään olla mukana ja hoitaa heitä, myöskin niin että he ovat mummilassa ukin ja mummin ilona yökylässä jne.

      Aloitus lienee provo....

    • näkemys se on tuokin

      Tuota aloitusta lukiessahan tulee ihan vainoharhainen olo, että onko tullut tehtyä väärin kun lapsi on ollut mummolassa noin joka toinen viikonloppu, välillä harvemmin ja välillä taas useamminkin. Että jos selän takana ajatellaan kuitenkin pahaa. Tuskin asia oikeasti on niin, mutta tuollaiset kirjoitukset saavat aina hetkellisesti miettimään, että teki niin tai näin, niin ainahan se on jonkun mielestä väärin päin. Kysymys tietysti kuuluu, että kenen...

      En ole "lykännyt" koskaan lapsia minnekään ja pystyn mainiosti hoitamaan heidät itsekin. Olen nykyisin yksinhuoltaja ja nuo mummolaviikonloput (mieheni puolelta tulleessa mummolassa, omat vanhempani ovat kuolleet) ovat olleet samalla käytännössä myös lasten ja isän yhteistä aikaa. Eli siellä ovat paikalla niinä viikonloppuina kaikki muut paitsi lasten äiti, ja ihan hyvin se on minulle sopinut. Aina ovat ottaneet lapset mielellään ja homma on toiminut sillä sopimuksella, että lapset saavat mennä mummolaan vapaasti aina kun heitä sinne toivotaan. Usein on toivottu :)

      Eipä tässä tämän fiksumpaa sanottavaa ollut. Hyviä öitä vaan.

      • Lapsi kotona

        Teillä pyörii juttu hyvin, isäkin selviää lastenhoidosta sormeaan nostamatta, kun mummi hoitaa.
        Järjestely on paras mahdollinen.

        On kuitenkin niitä perheitä, joissa vanhemmat haluavat ns. omaa aikaa ja vievät lapset pois jaloista mummulaan, ja se on tuomitavaa köytöstä, sillä lapsi ei ole heittopussi tai lemmikki.
        Se pitäisi aina muistaa.


      • ,.-,.-,.-,.-,.-
        Lapsi kotona kirjoitti:

        Teillä pyörii juttu hyvin, isäkin selviää lastenhoidosta sormeaan nostamatta, kun mummi hoitaa.
        Järjestely on paras mahdollinen.

        On kuitenkin niitä perheitä, joissa vanhemmat haluavat ns. omaa aikaa ja vievät lapset pois jaloista mummulaan, ja se on tuomitavaa köytöstä, sillä lapsi ei ole heittopussi tai lemmikki.
        Se pitäisi aina muistaa.

        Aina on niitä perheitä, joissa asiat ei ole hyvin. Suurimmalla osalla perheistä kuitenkin on. Siksi onkin niin ärsyttäviä tällaiset aloitukset, joissa yleistetään nykyvanhemmat sellaisiksi, jotka eivät viitsi tai jaksa lapsiaan hoitaa. Joku ei ehkä jaksakaan hoitaa (voi olla mielenterveysongelmia tms.) ja jotkut harvat ehkä eivät halua hoitaa lapsiaan. Suurin osa vanhemmista ei vie lapsiaan joka viikonloppu hoitoon minnekään - ei edes joka toinen viikonloppu. Minun kaveripiirissäni ei ole yhtään tällaisia vanhempia. Jonkun lapset saattavat olla usein mummolassa ja se voi olla erittäin toivottavaa mummonkin puolelta. Tiedän jopa äitejä, jotka valittavat siitä, kun "joutuvat" päästämään lapsia niin usein mummolaan viikonlopuiksi, kun mummo ja lapset haluavat. Ei varmaan ole kiva tällöin tajuta, että muut paheksuvat sitä.


    • onnellinen mummo

      mikään ei ole niin ihanaa, kun lapsenlapset tulee, ja se tunne kun huomaa, miten tärkeä olen heille ja he minulle..

    • muuan1

      Miksi tämä asia närästää sua? Siis jos olet lapseton ja sellaisena aiot pysyäkin. Itseäni ei aikanaan lapsettomana olis voinut muiden lasten mummolakäynnit vähempää kiinnostaa, siksi ihmettelen.

      Jotkut "hoidattavat" muksujaan liikaa isovanhemmilla, minunkin arvioni mukaan. Jotkut eivät ollenkaan jaa arkisempia päiviä isovanhempien kanssa, vaikka mummeilla ja papoilla olis tähän toiveita. Jotkut isovanhemmat tuppaavat liikaakin lastensa perheiden elämään. Kaikkia löytyy.

      Ainoa, mitä kehtaan näppituntumalta väittää täysin tekstiäsi vastaan, että ennen isovanhemmat, varsinkin mummit hoitivat lastenlapsiaan tosi paljon, jopa päivähoidon tapaan kaikki vanhempien työajat. Esim. mieheni ja minä (molemmat vm -78) olemme olleet mummolassa viitenä päivänä viikossa. On varmaan ollut ajoittain rankkaa mummoille, vaikka he lämmöllä näitä myöhemmin muistelivatkin. Nyt ko. isoäidit jo nukkuneet pois, joten heiltä ei voi asioista kysellä. Ei kuitenkaan ollut epätavallista silloin, todellakaan.

      • Ei ap. vaan M37

        Mutta silloin oli varmasti vähän pakko, ainakin jos samaa taloutta asuivat. Nykyisin jokaisella on mahdollisuus valita elämässään mitä tekee. Niitä lapsia ei ensinnäkään ole pakko hankkia, ja toisekseen eläkeläisillä eli niillä isovanhemmilla on oikeus elää omaa elämäänsä johon ei välttämättä kuulu enää mitään lapsia. Ovat jo elämässä velvollisuutensa hoitaneet ja voivat nyt vain nauttia vapaudestaan.


      • muuan1
        Ei ap. vaan M37 kirjoitti:

        Mutta silloin oli varmasti vähän pakko, ainakin jos samaa taloutta asuivat. Nykyisin jokaisella on mahdollisuus valita elämässään mitä tekee. Niitä lapsia ei ensinnäkään ole pakko hankkia, ja toisekseen eläkeläisillä eli niillä isovanhemmilla on oikeus elää omaa elämäänsä johon ei välttämättä kuulu enää mitään lapsia. Ovat jo elämässä velvollisuutensa hoitaneet ja voivat nyt vain nauttia vapaudestaan.

        Pakkotilanteita ne varmaan usein olivatkin, esim. kunnallista päivähoitoa ei ollut nykyiseen tapaan saatavissa. Ja tosiaan otin kantaa _vain_ tuohon, etteikö lapsia olisi ennen "hoidatettu" isovanhemmilla.

        Aidosti mua ihmetytti, miksi asia jotenkin närästää aloittajaa. Kun luulis, ettei sitä tuossa elämäntilanteessa lainkaan ajattele. Vai kuinka?

        Nykyaika tosiaan antaa meille paljon enemmän vapauksia kaikissa aikuisiän vaiheissa, kuin mitä elämäntapa vaikka sata vuotta sitten. Ensimmäisen rivisi jälkeen asiasi taisi siis mennä johonkin muuhun osoitteeseen kuin mulle.


      • osallistun minäkin
        muuan1 kirjoitti:

        Pakkotilanteita ne varmaan usein olivatkin, esim. kunnallista päivähoitoa ei ollut nykyiseen tapaan saatavissa. Ja tosiaan otin kantaa _vain_ tuohon, etteikö lapsia olisi ennen "hoidatettu" isovanhemmilla.

        Aidosti mua ihmetytti, miksi asia jotenkin närästää aloittajaa. Kun luulis, ettei sitä tuossa elämäntilanteessa lainkaan ajattele. Vai kuinka?

        Nykyaika tosiaan antaa meille paljon enemmän vapauksia kaikissa aikuisiän vaiheissa, kuin mitä elämäntapa vaikka sata vuotta sitten. Ensimmäisen rivisi jälkeen asiasi taisi siis mennä johonkin muuhun osoitteeseen kuin mulle.

        "Pakkotilanteita ne varmaan usein olivatkin, esim. kunnallista päivähoitoa ei ollut nykyiseen tapaan saatavissa."

        Niinpä .. ja hyöty oli useinkin molemminpuolinen kun nuorempi nainen sai lapsilleen turvallisen hoitajan ja pystyi menemään työhön josta maksettiin oikeaa rahapalkkaa niin koko perheelle mummu mukaanlukien oli tiedossa parempi elintaso ja ruokaa pöytään.


    • hikkk

      Olisi kiva saada tähän isovanhempien kommentteja enemmän.

      Me käydään miehen kanssa viihteellä pääosin vuorotellen, eli toinen on silloin tytön kanssa kotona. Meillä on enemmän ongelmana hoitajien ylitarjonta, siskot, isovanhemmat, kälyt haluaisivat tyttöä luokseen niin paljon. Me ei olla raaskittu antaa kun on vielä niin pieni. Mummolassa ollaan usein koko perhe pari yötä kuukaudessa.

      Mutta varmasti kun tyttö kasvaa voimme häntä mummolle&papalle jättää yksinkin. Nyt on ollut muutamia tunteja kun on käyty kaupoilla/saunassa.. En näe tässä mitään pahaa, vaikka olisi siellä joka toinenkin viikonloppu. Meillä puhutaan kyllä suoraa ja äitini sanoo jos ei jaksa, useimmiten kyllä soittaa ja kysyy koska me taas tullaan :)

      Kyllä äidit ja isät saa käydä baarissa välillä, vähän tanssimassa ja pitämässä hauskaa, jaksaa sitten taas tohuta pikkuisen kanssa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe