Dieselin levämyrkky

Lävätön

Oletteko lisäilleet levämyrkkyä talvisäilytykseen?
Nyt kun sotkevat niitä biokomponentteja, alkaa levä ja bakteerit jylläämään tankin pohjalle kertyneen veden kanssa.
Jotakin myrkkyä pitäisi kai lisätä?

38

3746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23+2

      "Oletteko lisäilleet levämyrkkyä talvisäilytykseen?"

      En ole, mutta teippaamalla talveksi huohotinputki umpeen on kosteus ja moska pysnyt poissa tankista ja keväällä en ole huomannut mitään tankissa jossa on ikkuna päällä. Ostettuamme veneen muumama vuosi sitten tyhjensin ja putsasin tankin, pohjalla oli moskaa.

    • Pöpö

      Olen lisännyt dieselin sekaan sellaista kausisäilytysainetta sen jälkeen kun kerran sain bakteeriongelman tankkiin. Lisäaine olisi hyvä lisätä jonkin verran ennen veneen nostoa niin se ehtii sekoittumaan kunnolla ja kulkeutuu koko polttoainejärjestelmään.

    • kuusamox

      Olen lisännyt ja lisään vastaisuudessakin. Myrkky jopa poisti Maarinahaminasta tankatusta huonosta tavarasta mustan möhnän. On näet niin, että aina ei voi vaikuttaa siihen litkuun, mitä huoltamoilta saa. Tulevaisuudessa vielä vähemmän koska roju seisoo pitkään myös myyjän tankeissa.

      • tankkiauto

        Mistä päättelit Maarianhaminan veneaseman polttoaineen olevan huonoa?
        Veneilijät ovat kummallista sakkia, jos on moottoriongelmia, ollaan heti syyttämässä veneasemien pitäjiä, vaikka syy on yleensä itsessä.

        Eivät autoilijatkaan yleensä syytä bensa-asemaa kun auto piiputtaa.


      • Vesipää
        tankkiauto kirjoitti:

        Mistä päättelit Maarianhaminan veneaseman polttoaineen olevan huonoa?
        Veneilijät ovat kummallista sakkia, jos on moottoriongelmia, ollaan heti syyttämässä veneasemien pitäjiä, vaikka syy on yleensä itsessä.

        Eivät autoilijatkaan yleensä syytä bensa-asemaa kun auto piiputtaa.

        Mulla pysähtyi auto taannoin n. kilometri tankkauksen jälkeen. Syynä oli vesi tankatun bensan joukossa.


    • sy Snoopy

      8 v sitten alkoi kerran kehittyä leväpuuroa tankkiin. Huomasin sen päivätankin karkeasuodattimesta. Laskin päivätakin pohjalta pois 2-3 L dieseliä kunnes se oli puhdasta ja laitoin kaikkiin tankkeihin (6 kpl = 540 L)) bakteerimyrkkyä 6 kk välein ohjeen mukaan. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Myrkyn brändi on vaihdellut sen mukaan mitä milloinkin on ollut tarjolla. Se voi olla kallista, mutta tarvittava määrä on pieni. Kun on kuullut kertomuksia siitä millaisia ongelmia on ihmisille bakteerimössöstä voinut syntyä pidän kustannuksia ja vaivannäköä pienenä. Toisalta jotkut eivät koskaan käytä näitä aineita eikä heillä ole ollut mitään ongelmia. Esim. täyttämällä tankit syksyllä täyteen voi auttaa. www.snoopy.fi

    • Bossu

      Käytän vain nesteen dieseliä (NexBTL). Siinä ei bakteeri kuki.

      • 7+5

      • Luuseri
        7+5 kirjoitti:

        En ainakaan pikalukuna löytänyt viitettä, jotta olisi bakteerien tai levänmuodostuksen kannalta jotenkin muita parempaa? Tarkentaisitko.

        http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,11990,11993,12252

        Mitä 7 5 saivartelet ?! Lukeekaan siinä ,että säilyy paremmin kuin muut biodiesselit.


      • Bossu

      • Bossu

      • 23+22

        Käytän samaa litkua, mitä dieselautoihin tankataan automaateilla. Koska etenen pääasiassa purjen, riittää tankkaaminen 10l kannulla. Löpö vaihtuu nopeasti ja bakteerit pysyvät poissa. Syksyllä en vedä tankkia täyteeen vaan teippaan huohotinputken.


    • 4+18

      Mitäs näitä tököttejä löytyy ja paljonko annostellaan?
      Eli voiko suoraan lorauttaa tankkiin (90 ltr), vai onko sen verta pienestä määrästä kyse, jotta pitäisi ensin sekoittaa kanisteriin löpön kanssa ja vasta sitten lorauttaa tankkiin?

      Piti ennen ylösottoa tököttiä hommata - mutta unohtu.

    • Reinno F

      Felteman valikoimissa on nykyään myös dieselbiosidia, 36-6762. Ei kallista: 12,99 e riittää 1000 litraan polttoainetta. Lorautin korkillisen tankkiin ylösoton yhteydessä. Aion kyllä keväällä katsoa millaista moskaa tankissani on.

      • 8+1

        Tätä hieman arvelinkin, jotta jos korkillinen, niin siihen täyttöputkeen taitaa jäädä, jollei sen perään tankkausta. Toki onhan sillä siinä aikaa valua tankkia kohden. Kympin varakannun kautta annosteltuna varmaan parempi, mutta nyt en viitsisi pressun alla kannujen kanssa ryhtyä hääräämään...


      • 6+6

        Jotta käyttäjän pitää lisätä säilöntäaineet dieselpolttoaineeseen, miksei sitä tehdä jo jalostamolla tai jakeluyhtiössä jos kustannus on noin minimaalinen, sentti/litra.

        Vai onko vaan huuhaata, ja plasebovaikutus tärkein ominaisuus ko. tuotteen markkinoinnissa?


    • gh34

      En ole lisännyt, vaikkeii tuo purjehtijalle taida olla mikään kustannuskysymys. Otin nyt syksyllä ennen täydeksi tankkaamista manusluukun auki raolleen juuri niin ette putkia tarvinnut irrottaa tai ilmaa päässyt letkuihin. Tuossa paatissa vaivaton homma, 15 min. Siitä raosta sitten salamalla varustetulla kännykkäkameralla kuvat tankin sisältä ja ne näyttivät niin siisteiltä, että laitoin luukun tyytyväisenä kiinni ja ajoin tankkiasemalle talvitäyttöön ja palaan asiaan taas ensi vuonna. Jos olisi ollut sottaa, olisin tyhjentänyt tankin ja putsannut, mutta eipä tarvinnut.

      Eikö ongelma tule vain jos vene seisoo pitkään ja tankkiin menee vettä? Käytön aikanahan vesi valuu ensimmäisenä pois koneeseen päin ja sieltä vedenerottimeen. Snoopyn kokemus taisi kuitenkin olla käytön ajalta, vai oliko tuo tankki vähällä käytöllä, kun on noita tankkeja niin monta?

      Kauankos tätä biodieselrehua on ollut markkinoilla? Vaikuttaa tosi hienosti ajatellulta ympäristönsuojelupäätökseltä, jos seurauksena on että jokainen pistää tankkiin jotain kiinalaista myrkkykemikaalia ja savuttelee sitä sitten pitkin meriä.

      • Levätön

        Hieman erikoista tämä levä/bakteeri ongelma, jalostajat asiaa salailleet ja siirtäneet sen asiakkaan ongelmaksi. On kai turvallisuuskysymyskin, jos kone hyytyy tuon tähden juuri silloin kun oikein keikuttaa. Raskauttavaa tuossa on se, ettei siitä ole hiiskuttu mitään. Asia nousi hiljalleen esiin kuin joitakin autojakin alkoi pysähdellä.

        Onhan se jalostajan homma laittaa mömmöt joukkoon, jotta tällaista ei satu.

        Bensan joukosta kondenssiveden saa liikkeelle tenulla, joka liukenee veteen ja palaa edelleen bensan joukossa pois.
        Onko Dieselille olemassa jotain samaa menetelmää?


    • kuusamox

      Polttoaineeseen syntyy levää ajan oloon ja vesi nopeuttaa sen kertymistä. Kosteutta tulee myös kosteasta meri-ilmasta ilman. että sitä erikseen tarvitsisi lirutella tankkiin.

      Vedenerottimet poistavat veden tai ainakin ison osan siitä kun polttoaine kulkee niiden läpi. Levä sen sijaan muodostuu tankin sisälle, jossa ei ole vedenerotinta.

      On jossain määrin tuurista kiinni syntyykö levää vai ei. Polttoaine nimittäin seisoo myös huoltoaseman tankissa. Niistäkin voi saada tuhdin leväannoksen - kokemusta on.

    • lisäaineet tankkiin

      Itsellä tuli kesällä tankin levästä ongelma. Polttoaineletku tukkeutui ennen esisuodatinta leväklimpistä, joka lähti kelissä liikkeelle ja tulppaantui letkuun. Moottori sammui. Ei auttanut kuin ottaa letku irti ja puhaltaa klimppi takaisin tankkiin ensiapuna ja sitten tietty ilmaus yms. operaatiot päälle. Keväällä oli vaihdettu kaikki suodattimet, jotka olivat ihan puhtaita. Tankki oli tyhjennetty ja putsattu 5 kesää sitten ja oletin ettei tarvitsisi tehdä polttoaineen puhtauden suhteen 15-20 vuoteen mitään. Lähes kaikki polttoaine oli kannettu puhtailla kanistereilla maa-asemilta. Levä oli kasvanut molempien tankkien peräkulmassa kerääntyneeseen vesihelmeen. Onneksi oli suht. helpossa paikassa huoltoluukut, josta sai imettyä moskan ja veden pois. Nyt käytän jatkossa Star Tronia ja täytyy seurata tankin puhtautta. Yksi mahdollinen syy voipi olla talvella veneen ajoittainen lämmitys / kondessin kertyminen tankkiin.
      http://www.flickr.com/photos/94120368@N07/10747773143/

      • Star Tron toimii

        Samoin kävi täällä, ensimmäistä kertaa 15 vuoden aikana. Juuri vaihdettu suodatin tukkeutui pian vesillelaskun jälkeen ja vedenerottimessa lillui ruskehtavia leväpaloja, isoin melkein pikkusormen kynnen kokoinen. Tankki on veneessä niin hankalassa paikassa, että kunnollinen putsaaminen vaatisi rakenteitten rikkomista, joten kokeilin myös tuota Star Tronia. Reilusti ainetta tankkiin, vedenerotin puhtaaksi, uusi suodatin ja sitten mentiin koko kesä ongelmitta. Laitoin tietty tuota sitten talveksikin. Ja varsinainen syy oli se, että joku oli laponnut talven aikana täyden tankin melkein pohjaan saakka tyhjäksi!


      • 16+17

        Hauskaa, että ihmiset jakavat henkilökohtaisia kuviaan näin luottamuksellisessa netissä!


    • sy Snoopy

      Snoopysta sen verran, että kaikki diesel kulkee ensin pre-hienosuodattimen ja vedenerottimen läpi pystyyn päivätankkiin, joka on 80 L eli riittää noin 1,5 vrk ajoon. Sieltä se valuu pääasiassa omalla paineellaan karkeasuodattimen, dieselin polttoainepumpun ja hienosuodattimen läpi korkepainejakelupumppuun. Pre-hienosuodatinta joutuu joskus vaihtamaan usein, jos pojat ovat tuoneet kalastustroolarista edullista pa....kasta dieseliä. Saksalainen tuttavani joutui vaihtamaan 6 kpl. Multa meni vain 3 Balilta Mauritiukselle, mutta häneltä meni polttoainettakin 600 L. Silloin 8 v sitten vene oli seissyt vuoden verran paikoillaan. Jos koneella ajaa säännöllisesti siis ainakin silloin tällöin ja tankkaa usein ovat bakteerimössöongelmat harvinaisia, uskoisin. Seuraavaksi aion laittaa helposti vaihdettavan karkeasuodattimen pre-hienosuodatttimen eteen.

    • uskovaiset

      Uskoin minäkin ennen, mutta veljet todistavat toisin

    • -Mika-

      Niin, ymmärtääkseni se levä siellä tankissa kasvaa veden ja biodiisselin rajapinnassa. Jos tankissa ei ole vettä, ei ole leväongelmaakaan.

      Omassa veneessäni en käytä biosidejä kuin satunnaisesti. Joillekin, joiden tankkeja olen käynyt pesemässä, olen suositellut sitä käytettävän säännöllisesti.

      • Seppomartti

        Kasvu ei välttämättä ole levää vaan ehkä myös bakteereita. Kasvaa hyvin lämpimien latitudien dieseleissä vaikka bio- biosta ei ole tietoakaan. Todellisia horrortarinoita olen kuullut, missä kaikki filtterit ovat tukkeutuneet ja matkanteko moottorilla on päättynyt.. Omat kokemukset kasvusta Suomessa ja etelässä ovat olleet tummaa vihertävää geeliä karkeafiltterisssä ja pa- tankin pohjalla. Tankkia olen joskus pohjalta pompannut pikkupumpulla ja letkulla. Usein jotain mössön alkua on löytynyt vaikkei vielä koskaan käyntihäiriöitä. Olen siirtynyt käyttämään myrkkyjä säännöllisesti alkaen pari 2011.


      • Paremminkin
        Seppomartti kirjoitti:

        Kasvu ei välttämättä ole levää vaan ehkä myös bakteereita. Kasvaa hyvin lämpimien latitudien dieseleissä vaikka bio- biosta ei ole tietoakaan. Todellisia horrortarinoita olen kuullut, missä kaikki filtterit ovat tukkeutuneet ja matkanteko moottorilla on päättynyt.. Omat kokemukset kasvusta Suomessa ja etelässä ovat olleet tummaa vihertävää geeliä karkeafiltterisssä ja pa- tankin pohjalla. Tankkia olen joskus pohjalta pompannut pikkupumpulla ja letkulla. Usein jotain mössön alkua on löytynyt vaikkei vielä koskaan käyntihäiriöitä. Olen siirtynyt käyttämään myrkkyjä säännöllisesti alkaen pari 2011.

        ehkä bakteereita, olematta biologi tai mikro- niin eikös levä ole sellainen elomuoto joka tarvitsee valoa, peräti UV:tä tullakseen toimeen. Yhdistelmämuoto levä/bakteeri ehkä, mutta joka tapauksessa tuskin suomalaisessa talvessa juuri mitään kasvaa vaikka talvet tällaisia ovat - enemmän lämpöä tarvitaan...

        Manta blogissaan kertoo mustan löpön ongelmista, en löytänyt tekstistä vielä lopullista ratkaisua ongelmaan, kun tankin tyhjennyksen ja useamman suodattimen vaihdon jälkeen vielä kone ei mennyt kierroksille. Olisiko kasvusto tukkinut myös polttoaineputkistoa?


    • Veneeni seisoi tänä kesänä enemmän laiturissa kuin muina kesinä ja ehkä siksi sainkin tankkiin levää. Ensimmäiseksi huomasin ongelmia lämppärin tankin tukkeutumisena ja vaikka vaihdoin paikalle uuden pumpun niin kohta sain puhdistaa tuota uuttakin pumppua. Pian huomasinkin kauraliman näköistä mössöä vedenerottajassa. Moottorin tehot ovat myöskin laskeneneet...

      Syksyllä tänkkiin nesteenpoistajaa ja levämyrkkyä, nyt talvella tankin pesu. Jatkossa aina tankatessa joukkoon nesteenpoistajaa ja levämyrkkyä... kalliita nuo aineet ei ole, mutta levämyrkyn purkki on tyhjänäkin ongelmajätettä. Melkoinen ekotuote taitaa olla kyseessä... typerää minusta, että biodieselin myötä kaikki saa häärätä noiden myrkkyjen kanssa. Ekologistako?

      • meribensiksen osuus?

        Keskustelussa näyttää perusajatuksena olevan se, että dieselpolttoaineen mikrobikasvu olisi peräisin veneen omasta p-a-tankista ja mikrobikasvu (levät ja bakteerit) tapahtuisi pelkästään siellä. Omien havaintojeni perusteella väitän, että se voi olla myös peräisin "meribensiksen" säiliöstä. Omilla rannikoillamme meriasemien diesel on yleensä hyvälaatuista, mutta riski lisääntyy ulkomaille purjehtiessa ja siellä tankatessa.
        Dieselautossani en ole koskaan käyttänyt lisäaineita eikä ole ollut filttereiden tukkeutumisia. Ehkä veneessäkään ei olisi, jos dieselin hakisi kanistereilla "autobensikseltä"?

        Pitkälle purjehdusreissulle lähtiessä pitää varata filttereitä mukaan. Viisainta olisi, ettei koskaan edes tankkaisi veneeseen ilman suodattamista. "Baja"-suppilo on siihen tehokas. Se siilaa partikkelit eikä päästä vettä läpi. Bajan ainoa haitta on, että tankkaus käy melko hitaasti. Oman Baja-suppiloni ostin aikanaan Trinidadilta.


      • lisäaineet tankkiin
        meribensiksen osuus? kirjoitti:

        Keskustelussa näyttää perusajatuksena olevan se, että dieselpolttoaineen mikrobikasvu olisi peräisin veneen omasta p-a-tankista ja mikrobikasvu (levät ja bakteerit) tapahtuisi pelkästään siellä. Omien havaintojeni perusteella väitän, että se voi olla myös peräisin "meribensiksen" säiliöstä. Omilla rannikoillamme meriasemien diesel on yleensä hyvälaatuista, mutta riski lisääntyy ulkomaille purjehtiessa ja siellä tankatessa.
        Dieselautossani en ole koskaan käyttänyt lisäaineita eikä ole ollut filttereiden tukkeutumisia. Ehkä veneessäkään ei olisi, jos dieselin hakisi kanistereilla "autobensikseltä"?

        Pitkälle purjehdusreissulle lähtiessä pitää varata filttereitä mukaan. Viisainta olisi, ettei koskaan edes tankkaisi veneeseen ilman suodattamista. "Baja"-suppilo on siihen tehokas. Se siilaa partikkelit eikä päästä vettä läpi. Bajan ainoa haitta on, että tankkaus käy melko hitaasti. Oman Baja-suppiloni ostin aikanaan Trinidadilta.

        Oma käsitys ongelman synnystä on tankkiin muodostunut vesi, jossa levä ihan selvästi kasvoi. Lähes kaikki pa oli kannettu maista eli puhdasta. Vesi oli luultavasti kondensoitunutta useista talven aikaisista veneen lämmityksistä. ABC:n disukkaa.


    • Bio__
    • perskinssi

      taas kKÖYHÄT itkee laittakaa sellainen paatti ku mulla 150ltr/h niin ei ehdi pöpöt kasvaa

      • Yes__

        Ajatko talvellakin koko ajan?


      • kKÖYHÄ
        Yes__ kirjoitti:

        Ajatko talvellakin koko ajan?

        Parempi olla kKÖYHÄ kuin aAIVOKÖYHÄ !


    • Tietääkö joku saako tuollaisia tankattaessa käytettäviä Baja-suodattimia ostaa Suomesta? Voisin tuollaisen hankkia, sillä käsitykseni mukaan levän taustalla on juuri veden ja biodieselin yhdistelmä - ellei vettä ei levää.

      Itse olen päättänyt tämän "levähässäkän" vuoksi asentaa konehuoneeseen toisen vedenerottajasuodattimen, jonka kautta voisi lähes lennossa siirtää polttoaineen kulkemaan. Sen verran tuo kauralima vedenerottajassa pelästytti.

    • seppomartti

      En kyllä usko, ettei eliökasvua olisi ilman vettä. Vesikuppi on nimittäin aina tyhjä. Vesityeoriaan uskovaiset voivat itse rakentaa suodattimen säämiskästä kuten pienkoneita ilmailussa tankatessa.

    • -Mika-

      Saattaa eliökasvua olla ilman vettäkin, mutta mutta: Kun lähdin pari vuotta sitten uudehkolla (noin 5 vuotta vanha) veneellä Hollannista suomeen päin, oli tuo vesi/nafta-rajapinta kuin musta muovikalvo! Repeili sellaisiksi isoiksi suikaleiksi ja tuntui kädessä öljyiseltä muovilta!
      Joten oman kokemukseni mukaan ainakin se leväkasvu tulee juurikin siihen veden ja naftan rajapintaan. Levä elää vedessä, mutta saa "ruokaa" siitä biodiisselistä.

      • monta tekijää...

        Yleensä mikrobien, pieneliöstön, kasvun edellytyksenä pidetään kylläkin vettä, hiiltä, typpeä, fosforia…
        Dieselpolttoaineen sakka voi olla myös muuta kuin pienelisöstömassaa. Sitä voi syntyä hajoamistuotteina, kun polttoainetta varastoidaan. Lisäksi tietysti on epäorgaanista sakkaa.
        Voi olla, että eliöstöharmien yleistyminen liittyy rikkidirektiiviin. Rikin vähennys johti dieselin voiteluominaisuuksien heikentymiseen, jota parannettiin lisäämällä voitelevaa biodieseliä. Se puolestaan on hygroskooppista eli vettä imevää. Varastoitaessa biodieseliin sitoutuneita vesimolekyylejä vapautuu vddeksi.
        Vettä voi tietysti syntyä veneen tankissa kondensoitumisen kautta, mutta sitä voi myös saada jo polttoainetta tankatessa.

        Minusta tuntuu hieman epäloogiselta, että eliöstökasvu liitetään tässä keskustelussa veneen talvisäilytykseen. Perustelen sillä, että pieneliöstön kasvu edellyttää yleensä 15- 35° lämpöä. Kylmässä ei kasvua juurikaan pitäisi tapahtua. Veden tiivistyminen puolityhjään tankkiin on vasta kasvuedellytysten luomista. Sitä biosiidien lisääminen ei estä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4123
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2603
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2335
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      111
      1350
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1057
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      923
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      906
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      901
    Aihe