Ois semmoinen kysymys että kun mä painan n.80kg ja käyn punttisalilla 4 kertaa viikossa niin jos aloitan treenaamaan thai-nyrkkeilyä n.3-4 viikossa niin putoaako siinä helposti paino(en halua että se putoaa ollenkaan parempi kun nousis vaan) ja miten se vaikuttaa bodaukseen? kehittyykö lihakset yhtä hyvin vai heikentääkö se jotenkin. Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.
Thai-nyrkkeily
20
4223
Vastaukset
- Sensei
Syö enemmän.
- karateka-nainen
En usko, että paino laskee. Olen itse joskus harrastanut lajia ja se on tosi fyysinen laji, joten lihaksia tulee. Tunnetustihan lihakset painavat enemmän, kuin läski. Suosittelen lajia lämpimästi. :)
- Andy
Thainyrkkeily ei kasvata lihaksia, vaan kuluttaa niitä niin kuin mikä tahansa pitkäkestoista rasitusta sisältävä laji. Olettaen siis, että kyseessä on lihaksistoltaan ennestään treenattu kaveri. Täysin sohvaperunalle voi lihasmassakin ehkä lisiä.
Alkuperäiselle kysyjälle sen verran, että ainakin palautumisesi hidastuu, eikä kannata odottaa entisenlaista kehitystä punttituloksissa, jos treenaat samalla thaita. Vaikutus riippuu tietysti täysin siitä, paljonko ja kuinka kovaa treenaat, mutta negatiivinen se kuitenkin on punttisalin kannalta. - karateka-n
Andy kirjoitti:
Thainyrkkeily ei kasvata lihaksia, vaan kuluttaa niitä niin kuin mikä tahansa pitkäkestoista rasitusta sisältävä laji. Olettaen siis, että kyseessä on lihaksistoltaan ennestään treenattu kaveri. Täysin sohvaperunalle voi lihasmassakin ehkä lisiä.
Alkuperäiselle kysyjälle sen verran, että ainakin palautumisesi hidastuu, eikä kannata odottaa entisenlaista kehitystä punttituloksissa, jos treenaat samalla thaita. Vaikutus riippuu tietysti täysin siitä, paljonko ja kuinka kovaa treenaat, mutta negatiivinen se kuitenkin on punttisalin kannalta.Vai niin. No enpä asiasta oikeastaan niin paljon tiedä, mutta mulle tuli lihaksia :D
- flammee
No thainyrkkeily on vissiin sen verran rankkaa että voi tulla vaikeuksia palautumisen kanssa jos aikoo pitää nuo neljä puntti kertaakin. Varsinkin alussa thainyrkkeily lienee moninkertaisesti rankempaa kuin tuo punttien nostelu. En nyt tiedä millä intensiteetilllä rautoja nostelet, mutta thainyrkkeily on kuitenkin uudenlaista liikuntaa kehollesi ja ymmärtääkseni siellä treeneissä otetaan viimeisetkin mehut irti, ja ohjatustihan tämä on paljon tehokkaampaa kuin omassa treenissä. Tosin kai siinä on aluksi jokin alkeiskurssijakso, jolloin treenejä ei ole heti tuota 3-4:ää, eli kai tuo voi toimiakin jos ei suoraan yritä moninkertaistaa viikottaisen treenin rankkuutta, vaan tekee sen vähitellen..
Ja minullahan ei ole mitään kokemusta thaista ja puntistakin vain vähän. - tta
Samoista lähtökohdista lähdin minäkin thai nyrkkeilyä harrastamaan. Kyllä siinä vaan pakostakin käy niin että paino tippuu. Mä oon sen verran vanha, että en kertakaikkiaan palaudu jos teen enemmän 4 treeniä viikossa (2 2). Paino tippui 98 kilosta 93 (rasvaprossa mulla on aina ollut erittäin alhainen). Ei kuullosta paljolta mutta se näkyy yllättävän paljon. Esim hauistreenit jäi pois kokonaan ja jalat osittain.Toisaalta "bodaamis-tyyppinen" treeni ei ainakaan mun kohdalla toimi thai treenien kanssa.
- Pekka
No mites sitten asia on ihan normaalin nyrkkeilyn kanssa?
- blaa
Pekka kirjoitti:
No mites sitten asia on ihan normaalin nyrkkeilyn kanssa?
Nyrkkeily ei kyllä ihan niin rankkaa taida olla...(en nyt yhtään vähättele nyrkkeilyn rankkuutta) johtuen paljolti siitä että siinä ei käytetä jalkoja. Kovin monellakaan salilla ei välttämättä ole edes mahdollisuutta treenata thainyrkkeilyä yli 2x viikko (HTBC:llä voi 6x viikko).
Jos tuon 2x viikossa käy thainyrkkeilyssä, voi sitä aivan hyvin sitä lihasta kasvattaa siinä samalla, kun tuohon viikkoon mahtuu näin punttipäiviäkin.
Suosittelen lämpimästä thainyrkkeilyä...tietenkin kun itsekin sitä harrastan =) - box
blaa kirjoitti:
Nyrkkeily ei kyllä ihan niin rankkaa taida olla...(en nyt yhtään vähättele nyrkkeilyn rankkuutta) johtuen paljolti siitä että siinä ei käytetä jalkoja. Kovin monellakaan salilla ei välttämättä ole edes mahdollisuutta treenata thainyrkkeilyä yli 2x viikko (HTBC:llä voi 6x viikko).
Jos tuon 2x viikossa käy thainyrkkeilyssä, voi sitä aivan hyvin sitä lihasta kasvattaa siinä samalla, kun tuohon viikkoon mahtuu näin punttipäiviäkin.
Suosittelen lämpimästä thainyrkkeilyä...tietenkin kun itsekin sitä harrastan =)nyrkkeilyssähän vain seisotaan paikallaan ja lyödään, joten jalat eivät rasitu.
- Varjo
box kirjoitti:
nyrkkeilyssähän vain seisotaan paikallaan ja lyödään, joten jalat eivät rasitu.
Nyrkkeily on jumppaa, tiukasti säädeltyä vielä. Kehittyyhän siinä nenään isot rustot, kun ei muuta käytetä kun lyöntejä.
- K.Maga
Varjo kirjoitti:
Nyrkkeily on jumppaa, tiukasti säädeltyä vielä. Kehittyyhän siinä nenään isot rustot, kun ei muuta käytetä kun lyöntejä.
En ole itse varsinaisesti nyrkkeilyä harjoitellut,mutt kuitenkin sparraan säännöllisesti sekä nyrkkeiyltyylillä että
thaikku tyylillä. Ja on mielestäni aika
"hauskasti" sanottu, ettei nyrkkeilyssä
kovasti rasitu kun vaan seistään paikallaan
ja lyödään. Haluaisinpa nähdä kun kommentin
kirjoittaja menisi kehään nyrkkeilijän kanssa
ja toimisi kuvailemallaan tavalla:)
Kyllä nyrkkeilykin kuluttaa todella paljon,
toki jalkojen työmäärä on huomattavasti pienempi
kuin esim. Thaikussa, mutta varmasti se paino
putoaa myös nyrkkeilytreeneissä.
Jos kamppailulajeja treenaa, ei yleensäkään
kannata treenata punttia "bodaustyyliin",
vaan pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla.
Tai no, itse asiassahan bodaustyyli on
nimenomaan pitkiä sarjoja, mutta ehkäpä
Pekka ei tätä tarkoittanut bodauksellaan.
Ainakin voimatreenit sotivat pahasti
kamppailulajeja vastaan. Meneepi paikat nopiasti
tukkoon.. - box
K.Maga kirjoitti:
En ole itse varsinaisesti nyrkkeilyä harjoitellut,mutt kuitenkin sparraan säännöllisesti sekä nyrkkeiyltyylillä että
thaikku tyylillä. Ja on mielestäni aika
"hauskasti" sanottu, ettei nyrkkeilyssä
kovasti rasitu kun vaan seistään paikallaan
ja lyödään. Haluaisinpa nähdä kun kommentin
kirjoittaja menisi kehään nyrkkeilijän kanssa
ja toimisi kuvailemallaan tavalla:)
Kyllä nyrkkeilykin kuluttaa todella paljon,
toki jalkojen työmäärä on huomattavasti pienempi
kuin esim. Thaikussa, mutta varmasti se paino
putoaa myös nyrkkeilytreeneissä.
Jos kamppailulajeja treenaa, ei yleensäkään
kannata treenata punttia "bodaustyyliin",
vaan pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla.
Tai no, itse asiassahan bodaustyyli on
nimenomaan pitkiä sarjoja, mutta ehkäpä
Pekka ei tätä tarkoittanut bodauksellaan.
Ainakin voimatreenit sotivat pahasti
kamppailulajeja vastaan. Meneepi paikat nopiasti
tukkoon..Vitsinähän mä ton heitin.
- K.Maga
box kirjoitti:
Vitsinähän mä ton heitin.
joo, kyllä vähän niin ajattelinkin, mutta kun
ei voi aina olla ihan varma:)
- phoenix82
Moni kehonrakentaja kävi meidän salilla treenaamaasa ainaki ennen kisoja, kun halusivat turhat nesteet ja rasvat pois kehosta. Ei niitä liiemmin näkyny massakaudella kuin korkeintaan kerran viikkoon pitämässä jotain kosketusta lajiin yllä.
Ja se mitä massan katoamiseen tulee niin ei se mihinkään katoa, jos vaan muistaa palautumisen ja ravinne tasapainon ylläpidon. Eikä vedä mitään maratoniin verrattavia treenejä, vaan muistaa kohtuuden.
Ja mitä nyrkkeilyyn tulee niin se on helppoa treeniä verrattuna thainyrkkeilyyn. Ainaki jalkojen puolesta toki niillä on enemmän lyöntitreeniä mut fysiikka puoli thainyrkkeilyssä on rankempaa siinä missä nyrkkeilijät lopettaa alkulämmittelyn niin thainyrkkeilijät siirtyy lämmittämään jalkoja. (Aerobiset kuntotreenit on meillä nyrkkeilijöiden kaa yhtä aikaa ja kyllä me siellä pärjätään keskivertoa paremmin, toki huiput on aina huippuja ) - Alpo
Suuret lihakset ja Thainyrkkeily ovat ristiriitainen juttu. Yritätkö tehdä elämästäsi vaikeaa? Mihin tarvitset suuria lihaksia?
Teetkö raskasta työtä jossa pitää nostaa isoja kiviä? Nykyisin lähes jokaisessa työpaikassa on trukki jos tarvitsee nostella painavia tavaroita.- K.Maga
Ehkäpä Pekka haluaa vähän raamia itselleen,
kaikilla on omat motivaationsa, enkä itse sitä
ihmettele, mutta oikeassa Alpo on siinä, että
isot lihakset ja esim. Muay Thai ei ole
järkevä/mahdollinen yhtälö, ainakaan jos haluaa
lajissaan tulla hyväksi ja pärjätä.
Toisaalta, saattapi olla, että Pekka on katsellut
K-1:siä, onhan siellä taitavia lihasmöykkyjä
tyyliin Jerome LeBanner,Mirko CroCop jne.
Tosin nämä herrat tuskin ovat lihaksensa
pelkällä kaurapuurolla hankkineet:) - jees! K1
K.Maga kirjoitti:
Ehkäpä Pekka haluaa vähän raamia itselleen,
kaikilla on omat motivaationsa, enkä itse sitä
ihmettele, mutta oikeassa Alpo on siinä, että
isot lihakset ja esim. Muay Thai ei ole
järkevä/mahdollinen yhtälö, ainakaan jos haluaa
lajissaan tulla hyväksi ja pärjätä.
Toisaalta, saattapi olla, että Pekka on katsellut
K-1:siä, onhan siellä taitavia lihasmöykkyjä
tyyliin Jerome LeBanner,Mirko CroCop jne.
Tosin nämä herrat tuskin ovat lihaksensa
pelkällä kaurapuurolla hankkineet:)Voitas varmaan mainita vielä yksi hauska veikko tähän kategoriaan, nimittäin Bob Zapp.
Tämä parimetrinen ja lähemmäs parisataakilonen "turjake".
- box
Tässä kun on ollut juttua thainyrkkeilyn ja nyrkkeilyn rankkuudesta, niin mites potkunyrkkeily. Onko yhtä rankkaa kuin thai?
- blaa
Toi thainyrkkeilyn ja nyrkkeilyn rankkuus ero johtu siitä, että thaissa käytetään jalkoja. Potkunyrkkeilyssä käytetään myös jalkoja niin on vaikea sano kun en oo ikinä sitä harrastanu. Eli mitäs minä tässä löpisen...josko joku joka on molempia harrastanu vois vastata.
Pointti tossa kumminkin oli se, että jos jompi kumpi noista on rankempi se johtuu siitä että se on lajina rankempi. Kun on noita joittenkin salien nettisivuja selaillu, muutamassa paikassa on lukenu lajeista että "potkunyrkkeily - erittäin tehokas kamppailulaji" ja "thainyrkkeily - maailman kovin kamppailulaji"...mutta tiedä sitten. - Andy
Ei se rankkuus lajista riipu, vaan siitä, miten kovia treenejä vetäjä pitää ja miten kovaa itse viitsit treenata. Kyllä thainyrkkeilyäkin _voi_ treenata löysästi.
Suurin ero lihasten kannalta lajeissa on tuo thaipaini, joka vaatii ja kehittää niskan, hartioiden ja käsien kestovoimaa. Potkunyrkkeilyn vaatimukset on enemmän räjähtävän puolella ylävartalosta, kun sitoa ei saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791