Lapseni kiusaaminen päiväkodissa

uupunut ja voimaton äiti

Eli 5v tyttöäni kiusataan päiväkodissa jokapäiväisesti, eikä asiaa hoideta. Olen soittanut päiväkotiin, laittanut sähköpostipalautetta, soittanut johtajalle, käynyt puhumassa paikan päällä ja viestinyt asiasta kiusaajien vanhemmille, mutta ei. Päiväkodissa eivät ole ottaneet asiaa käsittelyyn vaikka jutusta olen monta kertaa tiedottanut, ja kiusaajien vanhemmat eivät vastaa viesteihin, puheluihin tms.
Sekä lapsi että minä olemme aivan voimattomia. Neuvoja?

154

9485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljcb

      Minkälaisesta kiusaamisesta on kyse?

    • hyväpahahyväpaha

      Sä varmaanki huoltajana ymmärrät vaihtaa lapsen hoitopaikkaa, jos kerran asiaan ei puututa.

      • minävain12345

        Asiaan pitää puuttua. Ammattitaidon puutetta hoitajilta ja johtajalta.
        Miksi aina kiusatun pitäisi vaihtaa koulua? Tässä tapauksessa päiväkotia. Tällöinhän kiusaaminen hiljaa hyväksytään.
        Eikä sitä noin vain vaiheta pk:ta. Siinä voi vierähtää tovi ennen kuin pääsee edes uuteen paikkaan.

        Ottavat kiusaajat uuden kohteen vain. Kiuaaajat kuriin, jää muuten tapaheille ja jatkavat kiusaamista myöa tulevaiauusessa ja voi pahentua rajummaksi.

        Älä anna periksi. Ota yhteys kaupunkisi päivähoidonjohtajaan. Itse ei kannata pk:n mennä lapsiakurittamaan. Saat vielä itse ongelmia vain.


    • pphska

      Kannattaa ottaa yhteyttä päivähoidonjohtajaan.
      Hän on päiväkodinjohtajan esimies.

    • perhana

      Otat vapaapäivän tai pari tuntia vapaata työstä. Menet päiväkotiin itse määrätietoisesti ja puhut joka ikisen riiviön kanssa napakkaan sävyyn. Ihan face to face että kiusaaminen on rumaa ja tuhmaa ja aiheuttaa kovin pahaa mieltä sille jota kiusataan. Jos ei vieläkään mene perille niin tosiaan kirjallisena valitat päivähoidon ohjaajalle sekä kiusaamisesta että päiväkodin välinpitämättömyydestä. Samassa kirjeessä pyydä kiireellistä hoitopaikan vaihtoa tytöllesi. Tee mitä hyvänsä asia vaatii, vaikka lopulta järjestä yksityisesti päivähoito, ettei tyttö kärsi.

      • sonttu34

        Mielestäni ei kyllä ole oikein, että kiusattu vaihtaa hoitopaikkaa vaan kiusaajan olisi lähdettävä.


      • väärin on
        sonttu34 kirjoitti:

        Mielestäni ei kyllä ole oikein, että kiusattu vaihtaa hoitopaikkaa vaan kiusaajan olisi lähdettävä.

        Yleensä se on juuri se kiusattu, joka vaihtaa hoitopaikkaa, koulua, työpaikkaa.

        Aina sanotaan kuinka meillä ei kiusata ketään, ja että kiusaamiseen puututaan tiukasti. Pelkkää sanahelinää.

        Jostain syystä kiusaajan puolelle on helpompi mennä. Syytä haetaan uhrista ja hänen vanhemmistaan jos on lapsesta kysymys.

        Tämä maailma on läpimätä ja ihmiset kylmiä ja kovia. Oma etu ja maine painaa aina enemmän vaakakupissa kuin jonkun yksittäisen ihmisen hätä.

        Aloittajan kannattaa ehdottomasti vaihtaa lapsensa hoitopaikkaa koska päiväkodissa ollaan noin välinpitämätömiä.


      • isä.
        sonttu34 kirjoitti:

        Mielestäni ei kyllä ole oikein, että kiusattu vaihtaa hoitopaikkaa vaan kiusaajan olisi lähdettävä.

        Olen isä ja kokemuksia kans et meidän poikaa kiusattiin. kukaan ei halunnut puttua. No menin sitten itse sinne päiväkotiin ja otin sen päiväkodin johtajan ryysyistä kiinni ja heitin sen kaks kertaa lattiaan ja kysyi et onko kivaa kun kiusataan. Sitten sain itse syytteen joka myöhemmin peruuttiin mutta minä haastoi ne itse sen päiväkodin oikeuteen kiusaamisesta poikani puolesta. Otin lapseni pois sieltä ja vein toiseen hoitopaikkaan. Eli sun pitää varmaan haastaa oikeuteen kun ei ne muuten mitään tee.


      • cghcghgxhc
        väärin on kirjoitti:

        Yleensä se on juuri se kiusattu, joka vaihtaa hoitopaikkaa, koulua, työpaikkaa.

        Aina sanotaan kuinka meillä ei kiusata ketään, ja että kiusaamiseen puututaan tiukasti. Pelkkää sanahelinää.

        Jostain syystä kiusaajan puolelle on helpompi mennä. Syytä haetaan uhrista ja hänen vanhemmistaan jos on lapsesta kysymys.

        Tämä maailma on läpimätä ja ihmiset kylmiä ja kovia. Oma etu ja maine painaa aina enemmän vaakakupissa kuin jonkun yksittäisen ihmisen hätä.

        Aloittajan kannattaa ehdottomasti vaihtaa lapsensa hoitopaikkaa koska päiväkodissa ollaan noin välinpitämätömiä.

        EI, vaan kiusaajan on vaihdettava paikkaa!

        On typerää ja vaarallista että esimerkiksi koulukiusattu pakotetaan vaihtamaan koulua, ja sen jälkeen hänet laitetaan vielä terapiaan. Eli ei ainoastaan uhriuteta, vaan hänestä tehdään sairas samalla kun kiusaaja saa jäädä jatkamaan harrastustaan ikään kuin hän olisi normaali!

        Kun kiusaaja tarpeeksi usein joutuu vaihtamaan kouluaan tai tässä tapauksessa päivähoitopaikkaa, yksi kaunis päivä vanhemmat huomaavat ettei kiusaajalle olekaan enää paikkaa johon hänet otettaisiin. Silloin kiusaaja on itse hankkinut rangaistuksensa, samoin kuin välinpitämättömät vanhempansa!


      • kiusatun äiti
        cghcghgxhc kirjoitti:

        EI, vaan kiusaajan on vaihdettava paikkaa!

        On typerää ja vaarallista että esimerkiksi koulukiusattu pakotetaan vaihtamaan koulua, ja sen jälkeen hänet laitetaan vielä terapiaan. Eli ei ainoastaan uhriuteta, vaan hänestä tehdään sairas samalla kun kiusaaja saa jäädä jatkamaan harrastustaan ikään kuin hän olisi normaali!

        Kun kiusaaja tarpeeksi usein joutuu vaihtamaan kouluaan tai tässä tapauksessa päivähoitopaikkaa, yksi kaunis päivä vanhemmat huomaavat ettei kiusaajalle olekaan enää paikkaa johon hänet otettaisiin. Silloin kiusaaja on itse hankkinut rangaistuksensa, samoin kuin välinpitämättömät vanhempansa!

        Olen ehdottomasti kiusaamista vastaan, perheessämme joutui lapsi kiusaamisen kohteeksi 1.luokalta alkaen, luokan paras ilmeisesti aiheutti kateutta ja oli siten helppo kohde. Tämä johti lapsen haluun päättää päivänsä, onneksi asia ei edennyt siihen, vaan vaadin tässä vaiheessa entistä napakammin asiaan puuttumista ja sain myös lapselle ammatillista apua ( tämä vaati kyllä ihan vaatimista ).

        Kiusattu vaihtaa usein paikkaa juurikin sen tähden, että yleensä kiusaajia on useampia ja on helpompaa siirtää yksi, kuin ryhmä. Tämä on todellakin kaikella tasolla väärin, että se kiusattu uhriutetaan vielä enemmän ja yleensä se kiusaaminenkin jatkuu, niin ikävää kuin se onkin. Aina jostain se sana kulkee uuteen yhteisöön ja jostain kumman syystä se kiusaaminen alkaa, lapset ilmeisesti tarvitsevat omaan heikkoon itsetuntoonsa sen kohteen johon purkaa omat turhaumat.


      • toinen isukki
        isä. kirjoitti:

        Olen isä ja kokemuksia kans et meidän poikaa kiusattiin. kukaan ei halunnut puttua. No menin sitten itse sinne päiväkotiin ja otin sen päiväkodin johtajan ryysyistä kiinni ja heitin sen kaks kertaa lattiaan ja kysyi et onko kivaa kun kiusataan. Sitten sain itse syytteen joka myöhemmin peruuttiin mutta minä haastoi ne itse sen päiväkodin oikeuteen kiusaamisesta poikani puolesta. Otin lapseni pois sieltä ja vein toiseen hoitopaikkaan. Eli sun pitää varmaan haastaa oikeuteen kun ei ne muuten mitään tee.

        Hienoa nim"isä" Vähän sama tilanne oli minullakin,mutta oli kyseessä
        oli ylä-asteella oleva poikani ja marssin suoraan rehtorin kanssa puhumaan!

        Änkytti ensin vastaan,mutta kun sanoin asiasta kovalla äänellä,niin tilanne muuttui.Otin muuten myös ns.lutkusta kiinni....uhkasi poliiseilla yms,mutta sanoin, että tulen uudestaan sen jälkeen,jos kehtaat totuuden kieltää.Enkä välttämättä ole näin armelias seuraavalla kerralla.....

        Rehtori(mies) oli oikein hiirulainen ja hartiat heh,ei kyllä muuta kuin naurattanut.

        Eipä soittanut, ja nyt tilanne näyttää parantuneen ainakin toistaiseksi.


      • Timppa35207
        sonttu34 kirjoitti:

        Mielestäni ei kyllä ole oikein, että kiusattu vaihtaa hoitopaikkaa vaan kiusaajan olisi lähdettävä.

        "Mielestäni ei kyllä ole oikein, että kiusattu vaihtaa hoitopaikkaa vaan kiusaajan olisi lähdettävä."


        Ikävä kyllä näin se vaan toimii Suomessa.


      • törppöjä joka puolel
        toinen isukki kirjoitti:

        Hienoa nim"isä" Vähän sama tilanne oli minullakin,mutta oli kyseessä
        oli ylä-asteella oleva poikani ja marssin suoraan rehtorin kanssa puhumaan!

        Änkytti ensin vastaan,mutta kun sanoin asiasta kovalla äänellä,niin tilanne muuttui.Otin muuten myös ns.lutkusta kiinni....uhkasi poliiseilla yms,mutta sanoin, että tulen uudestaan sen jälkeen,jos kehtaat totuuden kieltää.Enkä välttämättä ole näin armelias seuraavalla kerralla.....

        Rehtori(mies) oli oikein hiirulainen ja hartiat heh,ei kyllä muuta kuin naurattanut.

        Eipä soittanut, ja nyt tilanne näyttää parantuneen ainakin toistaiseksi.

        Upeaa.... Opetatte hyviä tapoja lapsillenne. Itseäni kiusattiin monta vuotta, mutta onneksi vanhempani eivät olleet yhtä tolloja kuin te. Asiat hoidetaan asiallisesti ja tämän opin vanhemmiltani ja onneksi opinkin. Hyvin olen pärjännyt elämässä.


    • mamma

      Hei!
      Meillä oli tyttärellä ongelmia päiväkodissa juuri n. 5 vuotiaana. Hänellä ei ollut päiväkodissa kavereita mutta tämän ryhmän yhteistoiminnasta ja ryhmäytymisestä ei saanut esittää lastentarhanopettajalle mitään kritiikkiä tai ihmetystä. Yritin kyllä mutta heidän toiminnassaan ei kuulemma ollut mitään erityistä. Loppujen lopuksi yrittivät vierittää meidän vanhempien syyksi lapsen ongelmia. Mies kävi jopa päiväkodissa keskustelemassa. Luulen itse , että tämä sai vain lisäpontta aikoinaan varhaiskasvatuskeskustelusta, jossa epähuomiossa paljastin että meillä on miehen kanssa erilaiset kasvatusmenetelmät. Ihan tavalliset kuitenkin, olemme tavallisia vanhempia lapsille ilman mitään ongelmia. Ihmisethän ovat erilaisia ja niin myös kasvatusmenetelmät herkästi. Loppujen lopuksi tytär sai ystäviä samaisesta päiväkodista ja meni taas hyvillä mielin päiväkotiin. Loppuaika sujuikin mukavasti. Tämä kyseinen lastentarhanopettaja onneksi vaihtoi vielä päiväkotia. Oli muuten sellainen että puhui ja puhui amatööripsykologiaa mutta puheen pointtia ei millään meinannut saada selville. Pelottava tapaus. Lapsi oppi myöhemmin eskarissa paljon taitoja ja nyt ekaluokkalaisena pärjää todella hyvin ja on saanut vielä lisää kavereita. Ai niin, kyllähän meille lapsen edun nimissä ehdoteltiin lapsen psykologille viemistä. Onneksi siitä älyttiiin kieltäytyä. Oikeasti tuo päiväkotimaailma on hieman kummallinen... ja onneksi pian jo historiaa meidän osalta kun nuorimmainen aloittaa koulun syksyllä. Kannattaa oikeasti mennä tutustumaan päiväkotiin ja seurailla arkea. Ihan kaikkea ei kannata uskoa ja sulattaa mitä tädit päähänsä saavat.Lapsen oikeuksia kannattaa ja pitää puolustaa. Itse lapsensa parhaiten tuntee.

    • isoäiti jo

      Tuossa sinun tekstissä ei käy selville minkälaista tuo kiusaaminen on. Kyseessä voi olla vakavakin asia, mutta myös ihan lasten juttu. Voisitko valaista asiaa enemmän. Muuten on aika vaikea ottaa kantaa asiaan.

      • ap.

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?


      • Hoitaja itsekkin
        ap. kirjoitti:

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?

        Siellä ei ole ovet lukossa., pääset sinne kyllä menemään.
        Tietenkään et voi koko päiväksi mennä, mutta tee etukäteen ilmoittamatta sinne täsmä käynti.
        Ei sinun läsnäolo asiaan vaikuta (koko p'iv'n paikalla olo) , koska lapset käyttäytyvät sillä hetkellä varmasti erilailla kuin mitä yleensä. Oma lapsesi nyhjää sinussa ja toiset pysyvät teistä kaukana, ja hoitajat ovat super ihania, auttavaisia ja osallistuvia.
        Menet yllättäen. Jos lapsesi kertoo kotona että tänään kiustattiin, niin teet seuraavana päivänä vierailun päiväktoiin. Ja puhutat niin lapset kuin hoitajat.

        Tuota se ikävä kyllä on lapsilla, se kulunee kehitysvaiheseen, mutta aikuinen on tässä pääroolissa ja häen kuuluu ohjata toimintaa päiväkodissa ja ohjata lapset tekemään asioita yhdessä, nostaa"me henkeä".
        On olemassa useita pelejä, leikkejä, toimintaa mitä näissä tilanteissa voidaan käyttää. Aikuisten täytyy ottaa tilanne hallintaa ja keskustella lasten kanssa. Ja olla läsnä tilanteissa, ei riitä että käydään sanomassa "nyt te leikitte XXXX kanssa"!, ja poistuu paikalta. Koska tämän jälkeen tytöt ottavat hänet leikkiin, mutta tekevät leikissä hänestä näkymättömän esim. liikennemerkin joka ei puhu, eikä liiku (tämä on tosi tapaus).
        Tuon ikäiset tytöt alkavat luoda näitä pieniä piiriä itselleen, johon vain jotkut kelpaavat ja toiset rajataan ulos. Ja tässä ollaan hyvin sydämettömiä.


      • Kiusaaminen väärin!
        ap. kirjoitti:

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?

        Älä anna periksi. Itseäni on kiusattu 9-luokkaan asti ja tiedän millaista se on ja itse toivon hartaasti, että lastani ei koskaan kiusattaisi. Kannattaa yrittää saada se loppumaan mahd. pian. Meillä ainakin kiusaamiseen suhtaudutaan päiväkodissa onneksi vakavasti. Ja ei 5-vuotias ole niin pieni etteikö jo ymmärtäisi! Joku jo neuvoikin, että ota päiväkodin johtajan esimieheen yhteys.
        Päiväkodin vaihtaminen on tietsyti yksi vaihtoehto vaikka on ikävää, että kiusattu joutuu päiväkotia vaihtamaan, mutta jos sillä saa kiusaamisen loppumaan niin kyllä se kannattaa.


      • tee jotain jo tänään
        ap. kirjoitti:

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?

        Kamalaa jos tyttäresi joutuu tuollaiseen päiväkotiin menemään. Itseltäni menisi luottamus tuollaisiin hoitajiin, joten tuntisin helpotuksena sen että vaihdetaan päiväkotia. En antaisi mennä noinkaan pitkälle, ennenkuin alkaisin toimimaan sillä kiusaaminen on päivittäisenä hyvin vahingoittavaa ja tyttäresi voi menettää itseluottamustaan niin paljon ettei helpolla enää onnistu uusissakaan paikoissa. Johtajan esimiehen pakeille meneminen on hyvä idea, sillä ei tyttäresi varmaankaan ole ainoa ja heille on aivan oikein, että joutuvat menemään itseensä. Todennäköisesti yksi syy näissä on taitamaton kasvattaja vastuussa, joka ei osaa tehdä lapsista toimivaa ryhmää vaan heille jää tilaisuus tehdä pahaa toisille.


      • Maria85
        ap. kirjoitti:

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?

        Ainakin peruskoulussa on että sinne saa mennä koulupäivän aikana katsomaan opetuksen laatua. Ainakin oman lapsen opettaja on sanonut ettei he voi sitä kieltää niin luulisi että päiväkodissa on samat säännöt sen suhteen?

        Saahan sinne tutustumaankin mennä ja mitä itse olen ollut päiväkodissa töissä niin jossain tilanteissa vanhemmat saattavat olla lastensa kanssa siellä koko päivän ja käydä monena päivänä tutustumassa.

        5-vuotias ei ymmärrä että kiusaa mutta miten voikaan ymmärtää jos kukaan ei opeta sille mikä on väärin ja mikä oikein. Mielestäni hoitajan tehtävän on tällaisissa tilanteissa ohjata lasten leikkiä ettei kukaan jää ulkopuoliseksi saatika kiusata. Itse ainakin menisin hoitajan leikkiin mukaan ja katsoisin ettei kukaan jäisi ulkopuolikseksi.


      • perus2
        ap. kirjoitti:

        Kiusaaminen tapahtuu muiden tyttöjen toimesta. Se on juuri sellaista että "me ei leikitä sun kanssa tänään"- tyylistä ulosjättämistä. Tytöt ovat haukkuneet lastani rumaksi, osoitelleet lapseni kuvaa naulakossa (tässä tarhassa kaikilla lapsilla on oma kuva naulakossaan) nauraen ja piirtäneet tussilla siihen parran, viikset yms. Ovat vieneet kädestä leluja ja juosseet pakoon ulkoiluhetkinä, kun tyttäreni on menossa kysymään, leikkisivätkö tytöt nyt hänen kanssaan.
        Eli aika "pahanlaatuista" kiusaamista.
        Olen jo siis käynyt johtajalle puhumassa, laittanut asiasta sekä sähköpostia että olen myös käynyt paikan päällä puhumassa. Vastaukseksi sain vain että "5-vuotiaat on vielä niin pieniä, ei ne ymmärrä vielä". No ei todellakaan koskaan mitään opi ymmärtämäänkään, jos käytöstapoja ei opeteta!
        Ja sinne meidän lapsen päiväkotiin ei hoitajat päästä vanhempia koko päiväksi, "tä kun on PÄIVÄKOTI ja tänne tuodaan lapset hoitoon". Muuten siis olisin jo yrittänyt tätä.
        Olen loppuunväännetty kuin tiskirätti, ja taitaa olla päiväkodinvaihto edessä. Se lienee paras vaihtoehto, vai?

        Ymmärrän täysin tunteesi,ja toivon sinulle voimia ja jaksamista taistella lapsesi oikeuksien puolesta.Jos vielä jaksat taistella,vie asia eteenpäin ylemmälle taholle,vaadi kyseisen päiväkodin johtajaa vastuuseen kiusaamisesta ja lasten eriarvoisesta kohtelusta,henkilökunnan ammatillisuudesta.Minunkin mielestä kyllä sinä aina voit yllättäen piipahtaa päiväkotiin,jotain outoa kyseisessä hoitopaikassa on jos tämäkään ei ole sallittua.Päiväkodin vaihto on ehkä paras ratkaisu lapsesi kannalta, mutta täytyy muistaa että kyseinen päiväkoti infoo aina seuraavaa,ja jos on kyse kunnallisesta mikä on toden näköistä sillä yksityisessä päiväkodissa olisi jo puututtu asiaan,tiedot kulkee ,sekä vääristyneet ,että oikeat,sillä henkilökunta jolla ei kyseisessä päiväkodissa ole yhtään motivaatiota tehdä työtään,eikä ammattitaitoa ratkaista ongelmatilanteita puolustaa itseään juuri valheellisilla ja vääristyneillä raporteilla.
        KIUSAAJIEN KUULUU VAIHTAA HOITOPAIKKAA,JOS NORMAALIT OHJAUKSET JA KÄYTÄNNÖSSÄ OLEVAT RANKAISU KEINOT EIVÄT LOPETA MUIDEN KIUSAAMISTA,päiväkodissa on sallitut rankaisu keinot jäähylle laitot,kotiin yhteydet,keskustelut kiusaajan kanssa jolloin hänet asetetaan kiusatun asemaan jotta jo lapsena oppii ymmärtämään miltä toisesta ihmisestä tuntuu.
        TUE LASTASI KAIKIN MAHDOLLISIN KEINOIN,JA MUISTA HALATA PALJON JA KERTOA MITEN RAKAS HÄN ON SINULLE,JA MITEN YLPEÄ OLET HÄNESTÄ.ENKELEITÄ TIELLENNE.


    • Lto123

      Kiusaamista ei voi selittää missään vaiheessa sillä, että "se kuuluu tuohon ikään/vaiheeseen" vaan siihen tulee joka tapauksessa puuttua. Pienten lasten kiusaaminen ei ehkä ole yhtä systemaattista/suunniteltua kuin esim. kouluikäisen, mutta kiusaamista yhtä kaikki - ja jos asioihin ei puututa pikkulapsi-iässä niin koska lapsi sitten oppii?

      Meillä ainakin Tampereella pitäisi jokaisesta päiväkodista löytyä suunnitelma kiusaamisen ehkäisyyn.

      Ikävää jos henkilökunta eikä edes esimies ole asiaan puuttunut ja jos asioita kuitataan olan kohautuksella on kyse todella epäammattimaisista ihmisistä.

      Voit toki mennä päiväkotiin tarkkailemaan ryhmää - et kuitenkaan voi ruveta ripittämään muita ryhmän lapsia.

      Tekstistäsi päätellen useatkaan keskusteluyritykset eivät ole tuottaneet tulosta, joten niitä on ehkä enää tässä vaiheessa edes turha yrittää. Mitä nyt voit tehdä on ottaa yhteyttä ylemmälle taholle tai esimerkiksi kiertävään erityislastentarhanopettajaan.

      • idea2

        Idea 2: paikallislehteen yleisönosastolle kirjoitus, jossa valitat lapsesi kohtaloa ja kohtelua. Oma nimesi korvattaneen nimimerkillä. Mutta laita päiväkodin nimi selkeästi esiin, kerro tilanteesta realistisesti. Julkisuus on hyvä asioiden asianajaja.


    • päiväkotipomo

      Onko sinulla jotain arveluita, mistä kiusaaminen johtuu? Onko lapsesi leikeissä määräilevä tai muuten vain nenäkäs ja pirullinen? Tai liian "nössö", jolloin seura ei kiinnosta ketään.

      Parhaat kaverit ovat neuvottelevia, mutta myös puolensa pitäviä, idearikkaita ja toiset huomioon ottavia yksilöitä. Olen työskennellyt aikoinaan ihan kentällä lastentarhanopettajana, nykyään päiväkodin johtajana ja valitettavasti joudun toteamaan, että kiusattava lapsi on usein tavalla tai toisella epämieluinen lapsimaailmassa.

      Kiusaaminen on aina väärin ja syyt pitää selvittää. Yleensä vain päiväkodin tai koulun vaihto ei auta mitään, koska samat ominaisuudet ovat lapsessa siellä toisessakin paikassa. Näin kierre jatkuu työpaikkakiusaamisen kautta jopa vanhainkotiin.

      Nähty on!

      • pph

        Olet siis sitä mieltä, että kiusaaminen on kiusatun syytä.
        Aika karmaisevaa tekstiä päiväkodin johtajalta.

        Itse olen pph ja myöskin sillä linjalla että kaikkien ei tarvi leikkiä kaikkien kanssa. Tämän takia minut on haukuttu tälläkin palstalla, mutta olen edelleen sitä mieltä, että ne jotka eivät tule toimeen keskenään, leikkivät eri porukoissa.
        Hoitajan tehtävä on varmistaa, että kukaan ei jää yksin ja että ketään ei kiusata.

        Ihmettelen kyllä, että hoitajat eivät ohjaa ap.n tapauksessa tyttöä muiden lasten seuraan. Jos se onnistuu perhepäivähoidossa niin miksi ei päiväkodissa jossa lapsia on paljon enemmän.
        Joka tapauksessa hoitajien asia on puuttua kiusaamiseen ja kieltää se.


      • Kiusaaminen väärin

        Syyt pitää selvittää? No mitäpä sitten kun syy selviää mitä sitten tehään? Jos se syy on siinä, että lapsi on "nössö"? Pitääkö lapsesta kasvattaa kovempi? Tai jos on silmälasit, niin jättää ne pois? Tai jos lapsi on ruma niin kauneusleikkaukseenko pitäisi mennä? Tai vaihtaa muotivaatteisiin tms.? Eli kiusatun lapsen pitää muuttua? Vika ei ole kiusatussa oli syy mikä tahansa. Ja jos lapsilla on tarve kiusata, niin keksivät kyllä syyn... Syy on mielestäni kyllä enemmänkin siellä kiusaaja päässä? Ja se pitäisi selvittää? Miksi kaikki lapset ei kiusaa toisia?

        Tietysti lapset saa valita seuransa leikkeihin, mutta pitäisi kyllä myös kannustaa siihen, että kaikkien kanssa leikitään? Esim. tietyissä ryhmä-tehtävissä ym. pienryhmä jutuissa voi kyllä aikuiset päättää ryhmän kokoonpanon. Ei aina tarvitse olla sen parhaan kaverin kanssa? Ja ap. mainitsi, että lasta on haukuttu rumaksi ja sutattu lapsen kuvaa. Se on selkeää kiusaamista, johon lapsella ei ainakaan ole oikeus?

        On tärkeää jo päiväkodissa opettaa lapset tulemaan toimeen muiden ja kaikkien kanssa. Jollain tasolla ainakin. Eihän aikuisetkaan kaikista pidä, mutta ärsyttävän tyypin kanssa voi silti työskennellä?


      • Puututtava varhain

        Aika harvinaista, että jotain ihmistä kiusattaisiin vanhainkotiin saakka. Aika karmaiseva ajatuskin! Vai kiusaajaako tässä tarkoitettiin, että kiusaaja jatkaa toisten kiusaamista päiväkodissa, koulussa, työelämässä ja vanhainkodissa (kohteet vaan ehkä vaihtuu)? Voi hyvin olla, että esim. työpaikkakiusaaja on entinen koulukiusaaja. Mutta jotkut onneksi viisastuu aikuistuessa. Tiedän itse useammankin koulukiusatun ja ketään heistä ei ole työpaikalla kiusattu.

        Itse en kutsuisi pientä lasta nössöksi tai pirulliseksi? Nössö tarkoittanee lasta, joka ei osaa oikein pitää puoliaan tms. Jännä, että nuo vastaajan arvelut koskee pelkästään kiusattua. Voihan kiusaajallakin olla vaikka paha olo jostain tms. Sinänsä olen samaa mieltä, että tottakai syy pitää selvittää, että miksi kiusaaja kiusaa toista. Onhan asiaa helpompi selvitellä kun syy on selvillä. Ja sen jälkeen tehdä asialle jotain. Jotta kiusaaja lopettaisi kiusaamisen ja ymmärtäisi, että kiusaaminen on väärin.

        Itse olen sanonut päiväkodissa, että minulla heti ilmoitetaan jos lapseni kiusaa jotain toista tai häntä kiusataan.


      • toinen pph
        pph kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että kiusaaminen on kiusatun syytä.
        Aika karmaisevaa tekstiä päiväkodin johtajalta.

        Itse olen pph ja myöskin sillä linjalla että kaikkien ei tarvi leikkiä kaikkien kanssa. Tämän takia minut on haukuttu tälläkin palstalla, mutta olen edelleen sitä mieltä, että ne jotka eivät tule toimeen keskenään, leikkivät eri porukoissa.
        Hoitajan tehtävä on varmistaa, että kukaan ei jää yksin ja että ketään ei kiusata.

        Ihmettelen kyllä, että hoitajat eivät ohjaa ap.n tapauksessa tyttöä muiden lasten seuraan. Jos se onnistuu perhepäivähoidossa niin miksi ei päiväkodissa jossa lapsia on paljon enemmän.
        Joka tapauksessa hoitajien asia on puuttua kiusaamiseen ja kieltää se.

        Omassa ryhmässä on kolme tyttöä n4v (lisäksi 3v tyttö) ja yhdessä vaiheessa yksi jäi aina leikistä pois...
        Seurasin tyttöjen leikkiä ja huomasin että yksi tytöistä selkeästi johti leikkiä ja syrji kolmatta...teimme siis "leikkiparit" tiettyinä aikoin (idea tuli oman tytön eskarista vuosia sitten) ja pikkuhiljaa tämä syrjittykin pääsi mukaan leikkeihin.
        Lasten kanssa joutuu tätä kiusaamisen-ehkäisy työtä tekemään jatkuvasti...mutta siksihän me varhaiskasvattajat olemme olemassa!

        Olen samaa mieltä toisen pph.n kanssa että kaikkien ei tarvitse olla ystäviä ja tykätä toisista...mutta minkäänlainen kiusaaminen ei ole sallittua!
        Ja kyllä 4vuotiaskin ymmärtää miten toisia kohdellaan!
        Perhepäivähoidossa asia on varmaan helpompi havaita kun lapsia on vähän mutta kyllä korkeasti koulutetuilla päiväkodin tädeillä pitäisi myös olla eväitä tällaisten tilanteiden ratkaisuun!


      • jl652

        Minä jouduin kiusatuksi kun oli hiukset kuin ebenpuu ja silmäni ruskeat. Ihoni oli myös hieman ruskeampi. Ihan olen Suomessa syntynyt ja suomalaisista vbanhemmista mutta sain kuulla olevani kotoisin ties mistä maailman kolkasta ja tätä ei koskaan sanottu positiivisesti. Kotona oli vielä opetettu olemaan kiltti. Siinä oli minun heikkouteni. Minussahan se vika siis oli.


      • kysynpä vaan...
        Kiusaaminen väärin kirjoitti:

        Syyt pitää selvittää? No mitäpä sitten kun syy selviää mitä sitten tehään? Jos se syy on siinä, että lapsi on "nössö"? Pitääkö lapsesta kasvattaa kovempi? Tai jos on silmälasit, niin jättää ne pois? Tai jos lapsi on ruma niin kauneusleikkaukseenko pitäisi mennä? Tai vaihtaa muotivaatteisiin tms.? Eli kiusatun lapsen pitää muuttua? Vika ei ole kiusatussa oli syy mikä tahansa. Ja jos lapsilla on tarve kiusata, niin keksivät kyllä syyn... Syy on mielestäni kyllä enemmänkin siellä kiusaaja päässä? Ja se pitäisi selvittää? Miksi kaikki lapset ei kiusaa toisia?

        Tietysti lapset saa valita seuransa leikkeihin, mutta pitäisi kyllä myös kannustaa siihen, että kaikkien kanssa leikitään? Esim. tietyissä ryhmä-tehtävissä ym. pienryhmä jutuissa voi kyllä aikuiset päättää ryhmän kokoonpanon. Ei aina tarvitse olla sen parhaan kaverin kanssa? Ja ap. mainitsi, että lasta on haukuttu rumaksi ja sutattu lapsen kuvaa. Se on selkeää kiusaamista, johon lapsella ei ainakaan ole oikeus?

        On tärkeää jo päiväkodissa opettaa lapset tulemaan toimeen muiden ja kaikkien kanssa. Jollain tasolla ainakin. Eihän aikuisetkaan kaikista pidä, mutta ärsyttävän tyypin kanssa voi silti työskennellä?

        Sinulla on asiallinen teksti, mutta miksi kysymysmerkit aina virkkeen lopussa???


    • päiväkotipomo

      Lisään vielä, että lapsella on oikeus valita seuransa leikkeihin. On selvä, että nimitellä ei saa eikä aktiivisesti muutenkaan kiusata. Seuraan ei kuitenkaan voi pakottaa ketään.

      Päiväkoti ei ole lapselle työpaikka siinä missä aikuiselle. Aikuisen tulee tehdä yhteistyötä sen vastenmielisenkin työtoverin kanssa, mutta lapselta ei sitä voi edellyttää. Leikki on vapaa- ja omaehtoista ryhmätoimintaa. Aikuinen voi toki kannustaa kaikkia toimimaan yhdessä, mutta siihen se jää.

      Ikävää toki on, jos ap tuntee, ettei häntä ole kuunneltu. Näin ei saisi tietenkään yhdessäkään päiväkodissa käydä, vaan asia tulee selvittää ja mahdollisuuksien mukaan puuttua varsinaiseen kiusaamiseen. Se on selvä!

      • älä nyt

        jauha potaskaa.Syyllistät täysillä kiusattua ja puolustelet kiusaajia.Kenestäkään ei ole pakko tykätä mutta leikkiä pitää kaikkien kanssa.Ja todellakin sellaisia leikkejä ja toimintaa voidaan keksiä missä kaikki ovat mukana.Et kyllä ole pomo muuta kuin haaveissas..


      • Kiusaaminen väärin

        Ihmeellistä tekstiä päiväkotipomolta! Jos pomolla on tuommoinen asenne niin en ihmettele, jos päiväkodissa on kiusaamista. Onko teillä esim. mitään suunnitelmaa miten päiväkodissa ehkäistään kiusaamista?

        Kyllä lapseltakin voidaan edellyttää, että tekee yhteistyötä kaikkien kanssa? Sieltähän se päiväkodista alkaa. Lapselta voidaan vaatia myös käytöstapoja ym. Monelle onkin koulussa tai työelämässä tai armeijassa vaikeaa, kun on tottunut siihen, että saa tehdä mitä lystää... Mielestäni aliarvioit lapsia?

        Jos hoitaja määrää, että Emmi, Liisa, Kimi ja Kullervo menee nyt yhdessä tekemään tuota juttua niin sittenhän lapset menevät. Eikä mukista, että en mee kyllä Kimin kanssa, kun se haisee tai on tyhmä tai sillä on iso nenä. Ja sitten hoitaja siihen, että ok no ei tarvi mennä tyhmän Kimin kanssa, totta kai saat mennä bestiksesi Saaran kanssa tai jonkun muun. Päiväkodissa jossa lapseni on, usein sekoitellaan pienryhmiä eikä ryhmät ole aina samat. En tarkoita nyt, että kun lapset menee esim. ulos ja on vuorossa ns. "vapaata leikkiä" niin määrätään, että sä leikit nyt ton kanssa ja sä ton.

        Kiusaamiseen myös puututaan heti.

        Sun mielestä aikuinen "voi kannustaa", mun mielestä aikuisen pitää kannustaa.

        Et vielä vastannut siihen, että mitäs sitten kun syy kiusaamiseen on selvillä?

        Ja onko susta ok syrjiä lasta, jos lapsi on kehitysvammainen tai musta? Vai onko se tuomittavampaa kuin esim. jos syrjiminen johtuu siitä, että lapsi on nössö?

        Itseäni on kiusattu pienenä esim. vaatteista. Myös rumaksi haukuttiin vaikka en mielestäni ollut ruma ja aikuiset sanoi nätiksi ja "prinsessaksi", myös tuntemattomat. Mutta jos kiusataan jostain muusta syystä niin sitähän voidaan sitten haukkua vaikka rumaksi vaikka ei olisikaan. Halutaan vaan loukata toista. Koulukavereissani oli "rillipäitä" ja lihavia ym. mutta ei heitä kiusattu. Eikä moni muukaan lapsi ollut erityisen kaunis. Myös muita lapsia kiusattiin satunnaisesti ja aina ne kiusaajat oli samoja lapsia?


      • pumpula
        älä nyt kirjoitti:

        jauha potaskaa.Syyllistät täysillä kiusattua ja puolustelet kiusaajia.Kenestäkään ei ole pakko tykätä mutta leikkiä pitää kaikkien kanssa.Ja todellakin sellaisia leikkejä ja toimintaa voidaan keksiä missä kaikki ovat mukana.Et kyllä ole pomo muuta kuin haaveissas..

        Ei lasta voi pakottaa leikkimään sellaisen lapsen kanssa, jonka kanssa kemiat ei toimi. Meillä on ollut tällainen parivaljakko jo 4 vuotta. Aluksi vanhemmat toivoivat lasten ystävystyvän, koska ovat itse ystäviä, mutta sittemmin olemme yhdessä todenneet, että parempi kun ohjaamme heidät suosiolla eri porukkaan. Ja hyvin menee, vaikka yhteentörmäyksiä on edelleen usein.

        Tällä palstalla kirjoittajien kannattaa muistaa, että jokainen lapsi on yksilö, eikä voi yleistää ja ohjeistaa, kun ei tunne lasta eikä ryhmää.

        Ap:lle vielä, ota uudelleen yhteys paikan johtajaan (ei välttämättä työskentele samassa talossa) ja mene lapsesi ryhmään. Sinne voi tosiaan mennä, sinulla on siihen lain sallima oikeus. Kaikki päivähoitopaikat (ei pph) ovat julkisia laitoksia, joihin voi mennä tutustumaan yllättäen ja milloin vain. Ymmärrettävistä syistä kuitenkin esim. nukutustilanne rauhoitetaan vierailta.


      • Kiusaaminen väärin
        pumpula kirjoitti:

        Ei lasta voi pakottaa leikkimään sellaisen lapsen kanssa, jonka kanssa kemiat ei toimi. Meillä on ollut tällainen parivaljakko jo 4 vuotta. Aluksi vanhemmat toivoivat lasten ystävystyvän, koska ovat itse ystäviä, mutta sittemmin olemme yhdessä todenneet, että parempi kun ohjaamme heidät suosiolla eri porukkaan. Ja hyvin menee, vaikka yhteentörmäyksiä on edelleen usein.

        Tällä palstalla kirjoittajien kannattaa muistaa, että jokainen lapsi on yksilö, eikä voi yleistää ja ohjeistaa, kun ei tunne lasta eikä ryhmää.

        Ap:lle vielä, ota uudelleen yhteys paikan johtajaan (ei välttämättä työskentele samassa talossa) ja mene lapsesi ryhmään. Sinne voi tosiaan mennä, sinulla on siihen lain sallima oikeus. Kaikki päivähoitopaikat (ei pph) ovat julkisia laitoksia, joihin voi mennä tutustumaan yllättäen ja milloin vain. Ymmärrettävistä syistä kuitenkin esim. nukutustilanne rauhoitetaan vierailta.

        Ystävyys ja toisten huomioiminen ja toisten kanssa toimeen tuleminen on kaksi eri asiaa. Ei tarvitse olla ystävä (ja ystävyyteen ei voi pakottaa), mutta kiusatakaan ei saa. Päiväkoti ei ole vain paikka missä leikitään vaan päiväkodin tehtävä on myös kasvattaa. Tietysti vanhemmilla on päävastuu kasvatuksesta. Päiväkodissa on tarkoitus, että opittaisiin toimimaan myös ryhmässä ja tulemaan muiden kanssa toimeen. Tietenkään kaikkien kanssa ei tarvitse olla ystävä.

        Mua esim. tosiaan kiusattiin vääränlaisista vaatteista. Oliko se sitten kemioiden toimimattomuutta... en tiedä. Valokuvaukseen hoitaja lainasi omalta lapseltaan minulle mekon, kun ei ollut tarpeeksi nätit vaatteet valokuvaan...


      • chanson.
        Kiusaaminen väärin kirjoitti:

        Ystävyys ja toisten huomioiminen ja toisten kanssa toimeen tuleminen on kaksi eri asiaa. Ei tarvitse olla ystävä (ja ystävyyteen ei voi pakottaa), mutta kiusatakaan ei saa. Päiväkoti ei ole vain paikka missä leikitään vaan päiväkodin tehtävä on myös kasvattaa. Tietysti vanhemmilla on päävastuu kasvatuksesta. Päiväkodissa on tarkoitus, että opittaisiin toimimaan myös ryhmässä ja tulemaan muiden kanssa toimeen. Tietenkään kaikkien kanssa ei tarvitse olla ystävä.

        Mua esim. tosiaan kiusattiin vääränlaisista vaatteista. Oliko se sitten kemioiden toimimattomuutta... en tiedä. Valokuvaukseen hoitaja lainasi omalta lapseltaan minulle mekon, kun ei ollut tarpeeksi nätit vaatteet valokuvaan...

        Pumpula: väittämäsi on vähän outo. Onko se "kemioiden toimimattomuutta", jos tyttö lukitaan ns. pikkuhuoneeseen ja hänelle sanotaan päin naamaa että olet RUMA? Tuollaista kiusaamista ei voida puolustaa sillä, että "kemiat ei nyy vaan kohtaa".
        Ja kyllä, kaikki lapset on yksilöitä, mutta kukaan yksilö ei ole toisia erityisempi, mikä sallisi toisten kiusaamisen. Päiväkodissa olet osa ryhmää, et ainoastaan yksilö. Ryhmässä sinun on otettava muutkin huomioon, eikä aina vedota yksilöllisyyteesi.


      • SAUNATAKKI
        älä nyt kirjoitti:

        jauha potaskaa.Syyllistät täysillä kiusattua ja puolustelet kiusaajia.Kenestäkään ei ole pakko tykätä mutta leikkiä pitää kaikkien kanssa.Ja todellakin sellaisia leikkejä ja toimintaa voidaan keksiä missä kaikki ovat mukana.Et kyllä ole pomo muuta kuin haaveissas..

        Älkää unohtako sitä tosiasiaa, että myös lapset löytävät sen oman kaverin ja pitävät jostakusta enemmän kuin toisesta. Ihan kuin me aikuiset huomaamme, että tuon kanssa synkkaa, mutta tuo on ihan p***ka, enkä ole sen kanssa tekemisissä. Aikuinen osaa hillitä tunteensa ja käyttäytyä, tuonikäinen lapsi toimii tyyliin kiusaaminen eli ei esim leiki jonkun kanssa (tämä tulkitaan aina kiusaamiseksi), lapsella ei ole vielä tuo tunnepuoli kehittynyt aikuisen tasolle, jos nyt joku ymmärtää mitä yritän tässä kirjoitella.


      • SAUNATAKKI
        chanson. kirjoitti:

        Pumpula: väittämäsi on vähän outo. Onko se "kemioiden toimimattomuutta", jos tyttö lukitaan ns. pikkuhuoneeseen ja hänelle sanotaan päin naamaa että olet RUMA? Tuollaista kiusaamista ei voida puolustaa sillä, että "kemiat ei nyy vaan kohtaa".
        Ja kyllä, kaikki lapset on yksilöitä, mutta kukaan yksilö ei ole toisia erityisempi, mikä sallisi toisten kiusaamisen. Päiväkodissa olet osa ryhmää, et ainoastaan yksilö. Ryhmässä sinun on otettava muutkin huomioon, eikä aina vedota yksilöllisyyteesi.

        chanson. Mistä luulet, että pikkulapsi (oletan edelleen, että keskustellaan n 5vuotiaista) keksii sanan "ruma"? Olettaisin, että on kuullut sanan äidiltään. Mutta se, että sanoo sen "oikeassa" paikassa, on varmaan sillälailla tahattonta, että lapsi tietää, että sana on paha, mutta ei ymmärrä sen tarkoitusta. Ihan sama, kun minä meni lapseni kanssa kauppaan ja jotain sähelsin, niin osuvasti nappula silmät kirkkaina suureen ääneen tuumasi jotta "voi vi**u, mitä teit". Arvanet, että kuka oli muiden asiakkaiden silmätikkuna, mutta itseäni siitä sain syyttää mutta tenava sanan merkitystä paremmin ymmärtämättä laukasi sen "oikeaan" paikkaan..


      • toinen pph
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        chanson. Mistä luulet, että pikkulapsi (oletan edelleen, että keskustellaan n 5vuotiaista) keksii sanan "ruma"? Olettaisin, että on kuullut sanan äidiltään. Mutta se, että sanoo sen "oikeassa" paikassa, on varmaan sillälailla tahattonta, että lapsi tietää, että sana on paha, mutta ei ymmärrä sen tarkoitusta. Ihan sama, kun minä meni lapseni kanssa kauppaan ja jotain sähelsin, niin osuvasti nappula silmät kirkkaina suureen ääneen tuumasi jotta "voi vi**u, mitä teit". Arvanet, että kuka oli muiden asiakkaiden silmätikkuna, mutta itseäni siitä sain syyttää mutta tenava sanan merkitystä paremmin ymmärtämättä laukasi sen "oikeaan" paikkaan..

        5v lapsi osaa ja ymmärtää jo nykypäivänä' hyvin paljon...ja osaa olla todella julma Tarkoituksella!
        Päivähoidon tärkein tavoite onkin opettaa lapset tulemaan toimeen ja sietämään myös erilaisuutta!


      • SAUNATAKKI
        Kiusaaminen väärin kirjoitti:

        Ihmeellistä tekstiä päiväkotipomolta! Jos pomolla on tuommoinen asenne niin en ihmettele, jos päiväkodissa on kiusaamista. Onko teillä esim. mitään suunnitelmaa miten päiväkodissa ehkäistään kiusaamista?

        Kyllä lapseltakin voidaan edellyttää, että tekee yhteistyötä kaikkien kanssa? Sieltähän se päiväkodista alkaa. Lapselta voidaan vaatia myös käytöstapoja ym. Monelle onkin koulussa tai työelämässä tai armeijassa vaikeaa, kun on tottunut siihen, että saa tehdä mitä lystää... Mielestäni aliarvioit lapsia?

        Jos hoitaja määrää, että Emmi, Liisa, Kimi ja Kullervo menee nyt yhdessä tekemään tuota juttua niin sittenhän lapset menevät. Eikä mukista, että en mee kyllä Kimin kanssa, kun se haisee tai on tyhmä tai sillä on iso nenä. Ja sitten hoitaja siihen, että ok no ei tarvi mennä tyhmän Kimin kanssa, totta kai saat mennä bestiksesi Saaran kanssa tai jonkun muun. Päiväkodissa jossa lapseni on, usein sekoitellaan pienryhmiä eikä ryhmät ole aina samat. En tarkoita nyt, että kun lapset menee esim. ulos ja on vuorossa ns. "vapaata leikkiä" niin määrätään, että sä leikit nyt ton kanssa ja sä ton.

        Kiusaamiseen myös puututaan heti.

        Sun mielestä aikuinen "voi kannustaa", mun mielestä aikuisen pitää kannustaa.

        Et vielä vastannut siihen, että mitäs sitten kun syy kiusaamiseen on selvillä?

        Ja onko susta ok syrjiä lasta, jos lapsi on kehitysvammainen tai musta? Vai onko se tuomittavampaa kuin esim. jos syrjiminen johtuu siitä, että lapsi on nössö?

        Itseäni on kiusattu pienenä esim. vaatteista. Myös rumaksi haukuttiin vaikka en mielestäni ollut ruma ja aikuiset sanoi nätiksi ja "prinsessaksi", myös tuntemattomat. Mutta jos kiusataan jostain muusta syystä niin sitähän voidaan sitten haukkua vaikka rumaksi vaikka ei olisikaan. Halutaan vaan loukata toista. Koulukavereissani oli "rillipäitä" ja lihavia ym. mutta ei heitä kiusattu. Eikä moni muukaan lapsi ollut erityisen kaunis. Myös muita lapsia kiusattiin satunnaisesti ja aina ne kiusaajat oli samoja lapsia?

        Kiusaaminen on väärin tapahtui se missä tahansa, siinä olet oikeassa, mutta aloittajan tapauksessa ihmettelen sitä, että mistä äiti tietää että hänen lastaan kiusataan? Onko hän siellä kytiksellä jossain vai kertooko tyttö että häntä kiusataan? Tässä tapauksessa olettaisin, että tyttö kertoo omia. Moni tuon ikäinen kertoo "satuja" eli ts tyttöä ei ehkä kiusata, mutta hän kokee sen kiusaamiseksi jos joku ei ehkä ota häntä johonkin leikkiin tai se toinen vaihtoehto on että leikeissä pitää tanssia tytön pillin mukaan ts tyttö on hemmoteltu ja sepä ei sitten käykään enää tytön mieleen, kun monta lasta on jakamassa huomiota eikä tämä tyttö olekaan se ykkösprinsessa, johon kotona on opetettu ja hakee huomiota puhumalla soopaa. Itsae epäilen tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.


      • nykyaika2
        toinen pph kirjoitti:

        5v lapsi osaa ja ymmärtää jo nykypäivänä' hyvin paljon...ja osaa olla todella julma Tarkoituksella!
        Päivähoidon tärkein tavoite onkin opettaa lapset tulemaan toimeen ja sietämään myös erilaisuutta!

        Ehkä aloittajan päiväkodissa kasvatus/kasvaminen tapahtuu TV-pudotuspelien tapaan: katsotaan kuka ryhmästä on se sorsittavissa oleva pikku-luuseri, jota voidaan alkaa diskriminoida. Ujo, laiha, lihava, silmälasipäinen tai puhevikainen käy hyvin tällaisen nyky-seuraleikin kohteeksi. Eniten pisteitä jengissä saa se, joka parhaiten keksii sanallista ja käytännön jäynää ulkopuoliseksi jätetylle lapselle. Ja kaikilla on kivaa paitsi sillä yhdellä, täditkin voivat ihan rauhassa juoruilla kahvikupin ääressä kun lapset viihtyvät keskenään.


      • fhrsw

        No ei ihme että kiusaamista esiintyy kun noin ajattelevia POMOJA on päiväkodeissa ja kouluissa..Jotain hoitoa vailla taidat olla..


      • perus2

        KUULES NYT SINÄ NIMIMERKKI PÄIVÄKOTIPOMO,edustat juuri niitä kunnan palkkalistoilla olevia työntekijöitä joilla ei ole riittävää koulutusta ,eikä motivaatiota ratkaista ongelma tilanteita.kerro meille kaikille miksi yksityisissä päiväkodeissa puututaan kiusaamiseen,miksi se ei ole siellä sallittua.KERRONPA SINULLE,siellä valitaan henkilökunta hyvin tarkkaan ammattitaidon ja työhön sopivuuden mukaan,kaikilla ei valitettavasti ole varaa viedä lastaan yksityiseen hoitoon,ja jos näin olisi teidän työnne ja PALKKATUKENNE loppuisi meidän veronmaksajien kustannuksella..Jos sinun kaltaisia KIUSATUN ja hänen lähipiirinsä SYYLLISTÄJIÄ on paljonkin ,kasvaa uusi sukupolvi jolta puuttuu täysin kyky nähdä miltä toisesta ihmisestä tuntuu,heistä kasvaa väkivaltaisia ,tunteettomia ,omaa etuja ajattelevia per- persoonia.En voi muuta kuin ihmetellä miten sinäkin olet aikoinaan soveltuvuustestit läpäissyt,vai oletko sitä ikäpolvea joka sai viran poliittisin keinoin, sulle-mulle jako periaatteella.


      • Selvitettävä
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Kiusaaminen on väärin tapahtui se missä tahansa, siinä olet oikeassa, mutta aloittajan tapauksessa ihmettelen sitä, että mistä äiti tietää että hänen lastaan kiusataan? Onko hän siellä kytiksellä jossain vai kertooko tyttö että häntä kiusataan? Tässä tapauksessa olettaisin, että tyttö kertoo omia. Moni tuon ikäinen kertoo "satuja" eli ts tyttöä ei ehkä kiusata, mutta hän kokee sen kiusaamiseksi jos joku ei ehkä ota häntä johonkin leikkiin tai se toinen vaihtoehto on että leikeissä pitää tanssia tytön pillin mukaan ts tyttö on hemmoteltu ja sepä ei sitten käykään enää tytön mieleen, kun monta lasta on jakamassa huomiota eikä tämä tyttö olekaan se ykkösprinsessa, johon kotona on opetettu ja hakee huomiota puhumalla soopaa. Itsae epäilen tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.

        Luitko "SAUNATAKKI" ap:n kirjoitusta missä hän kertoi, että lasta on haukuttu rumaksi ja piirretty hänen kuvaansa parta ja viikset ja osoiteltu sitä nauraen ym. Keksisikö lapsi sellaisen ja onko kyse vain siitä, että tyttö on hemmoteltu ykkösprinsessa? Taas tässäkin haetaan sitä syytä ap:n tytöstä, että vika on varmasti hänessä tai todennäköisesti häntä ei edes kiusata. Valitettavasti kiusaaminen on päiväkodeissa kuitenkin yleistä. Tietysti lapset voivat myös joskus liioitella ja kokea jonkun kiusaamiseksi mikä ei ole kiusaamista. Ja lapset voi tänään sanoa, että en oo sun kaveri ja huomenna ollaankin taas kavereita. Kinaa tulee pienistä asioista. Mutta asia olisi hyvä selvittää, että onko kiusaamisessa perää, eikä vain kuitata satuiluksi. Mielestäni on hyvä asia, jos lapsi kertoo kiusaamisesta vanhemmilleen.

        Ja kyllä vanhemmat saa katsella päiväkodin menoa olematta "kytiksellä".


      • Vastaanottovirk
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Kiusaaminen on väärin tapahtui se missä tahansa, siinä olet oikeassa, mutta aloittajan tapauksessa ihmettelen sitä, että mistä äiti tietää että hänen lastaan kiusataan? Onko hän siellä kytiksellä jossain vai kertooko tyttö että häntä kiusataan? Tässä tapauksessa olettaisin, että tyttö kertoo omia. Moni tuon ikäinen kertoo "satuja" eli ts tyttöä ei ehkä kiusata, mutta hän kokee sen kiusaamiseksi jos joku ei ehkä ota häntä johonkin leikkiin tai se toinen vaihtoehto on että leikeissä pitää tanssia tytön pillin mukaan ts tyttö on hemmoteltu ja sepä ei sitten käykään enää tytön mieleen, kun monta lasta on jakamassa huomiota eikä tämä tyttö olekaan se ykkösprinsessa, johon kotona on opetettu ja hakee huomiota puhumalla soopaa. Itsae epäilen tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.

        Tällainenkö asenne siis on pk:n joillakin työntekijöillä tai kiusaajien vanhemmilla? Näin siis kuitataan asiat ja suljetaan silmät? Selvä pyy.


    • päiväkotipomo

      Kiusaamistapauksen selvittelyssä ei etsitä syyllisiä, vaan syitä. Fiksumpi tajuaa eron.

      Näin olen aina toiminut. Ei ole pahiksia ja hyviksiä pikkulapsissa, vaan ryhmädynamiikkaa ja siitä kumpuavaa ei-toivottua käytöstä.

      Mutta melkein arvasinkin tämän "syyllistät uhrin" -jargonin. Asiat eivät ole vain niin yksinkertaisia, että kiusattu on enkeli ja tätä enkeliä vieroksuvat piruja.

      Minulle on aivan yhdentekevää näillä anonyymeilla palstoilla uskooko joku asemaani. Jos sitä haluaa epäillä tai täysin kyseenalaistaa, niin siitä vain. Joka tapauksessa lähden aina lasten kokonaisvaltaisesta tilanteesta syyllistämättä ketään. Kyse on vuorovaikutuksesta eri persoonien kanssa -- ei hyvistä ja pahoista lapsista.

      • eihän kukaan

        sanonutkaan että on pahiksia ja hyviksiä..Mielestäni syyt ja "syylllinen" liittyvät aika pitkälti toisiinsa.Kiusaajalla on syy kiusata mikä pitää tietenkin selvittää.Syy ei ole kiusatussa vaan kiusaajassa.


      • puistattaa

        Nimenomaan syitä, ei syyllisiä.
        Sinä kuitenkin syyllistit aloittajan lapsen tuntematta edes tapausta .

        Jos alat selvittää kiusaamista kysymällä kiusatun vanhemmilta, että onko teidän lapsenne pirullinen kusipää niin olet kyllä jo syyllisen päättänyt.

        Minun lastani kiusattiin aikanaan yläasteella. Valitettavasti opettajien suhtautuminen oli juuri tuollaista. Kukaan ei halunnut tehdä asialle mitään. Myöhemmin kiusaajat itse pyysivät anteeksi

        Tiedän kyllä,että puuttuminen ei ole aina helppoa, mutta parempi sitten sanoa suoraan, että asialle ei voida mitään kuin tehdä kiusatusta syntipukki.


      • Ex kiusaaja

        "päiväkotipomolla" on aika musta valkoinen maailma! Jos nyt kuvitellaan, että olet aikuisten oikeasti ylipäänsä päiväkodissa töissä jonain muuna kuin keittiöllä tai siivoojana, niin ei voi kuin ihmetellä, että kykenet harjoittaan ammattiasi kun ottaa huomioon tekstisi sisällön joita kirjoitat täällä! Asia nyt vaan on kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että ketään ei kiusata päiväkodissa PISTE, oli ne lapset kukin sitten minkälaisia tahansa!!!!!


      • kysynpä vaan

        Sulla on tarve esittää nimimerkilläsi olevasi pomo, ja tekstilläsi olevasi aina tehnyt näin, ja tämä on oikein. Olet ehkä aina oikeassa? Oletko ehkä itsekin ollut se kiusaaja? Et ainakaan varmaan halveksimasi nössö? Pitäisikö vähän päivittää omia näkemyksiä...


      • Vastaanottovirk

        Lapsille pitää tehdä selväksi, mikä on sallittua ja mikä ei. Mikä on kiusaamista ja mikä ei. Mistä tulee paha olo ja mikä syrjii. Että kaikki ovat arvokkaita. Jos kerta lapset eivtä ymmärrä kiusaavansa. Heidät pitää saada se ymmärtämään. Ja lopettaa se. Ei mitään liirunlaarumia ja teorioita vuorovaikutuksesta.


      • Vastaanottovirk
        Vastaanottovirk kirjoitti:

        Lapsille pitää tehdä selväksi, mikä on sallittua ja mikä ei. Mikä on kiusaamista ja mikä ei. Mistä tulee paha olo ja mikä syrjii. Että kaikki ovat arvokkaita. Jos kerta lapset eivtä ymmärrä kiusaavansa. Heidät pitää saada se ymmärtämään. Ja lopettaa se. Ei mitään liirunlaarumia ja teorioita vuorovaikutuksesta.

        Jos lapsille ie tee selväksi sitä, mikä on sallittua ja syrjii jotakuta ja on luokiteltavissa kiusaamiseksi, lapset jatkavat sitä koulussakin. Ja ehkä siellä työpaikallakin. Nykyään vain kouluissa jokaisella on oltava työrauha ja hyvä olo, joten päiväkodit tuottavat hirveästi päänvaivaa kouluhenkilökunnalle jos eivät tartu kiusaamiseen.
        Päiväkotipomon asenne antaa kiusaajille luvan ja ruokkii sitä. Kyseisestä päiväkodista tulee taatusti prosentuaalisesti enemmän kiusaajia kouluihin. Niitä tyyppejä, jotka väittävät etteivät ole tienneet että sitä ja sitä on kiusattu. Ja jotka jatkavat kiusaamista entistäkin taivavammin.
        5-vuotiaat tajuavat oikeastaan jo aika paljonkin.


    • puutu heti

      hoitajien päiväkodissa pitää myös neuvoa lapsia, hyvällä ja vaikkapa kielen näyttäminen toiselle on huonoa käytöstä ja siitä pitää sanoa, lapset ei aina tiedä..

    • ...

      Oman lapseni päiväkodissa ei saa ketään kiusata ja tiedän, että siellä ei saa lausua ääneen lausetta "et pääse leikkiin" ilman että hoitajat puuttuvat asiaan heti tiukasti. Mutta raaka on se maailma. Itselläni on 3,5-vuotias lapsi ja jo hän on sanonut, kun ollaan käyty läpi tarhakavereita, että eräs lapsi ei ole hänen kaverinsa, koska sillä on niin ruma suu. Mitä ihmettä? Samanikäinen lapsi kuin omani ja kyllä olen (nyt tämän jälkeen) myös huomannut suunympäristön, lapsi on ilmeisesti jännittäjä ja nuolee huuliaan ja suun ympärys on laajasti aina ahavoitunut ja imeskelty... Silti elätän toiveita edelleen, että lapseni tarkoitti jotain rumien puhumista, eikä osaa olla noin pinnallinen tuossa iässä. Olisi vain kiitettävää, että lapseni välttelisi rumia puhuvia lapsia, mutta pelkään pahoin, että siitä ei ollut kyse.

      Lapset ovat pienessä päiväkodissa ja laadukkaassa, eli ei ole päiväkodin syytä ollenkaan, enkä usko, että päiväkodissa olisi myöskään ollut mahdollista lapseni kuulla toisilta toisten lasten arvostelua, siellä vain ei ole sellainen kulttuuri. Enkä myöskään ole ihmeissäni siitä mitä minun pitäisi tehdä asialle, koska itselläni on vahva näkemys tällaisten asioiden ratkomisesta. Olen siis vain kauhuissani siitä, että jo 3,5-vuotias täysin itsenäisesti ajattelee noin.

      • kysynpä vaan

        Mitä jeesustelua! Etkö sitten uskaltanut kysyä lapseltasi mitä hän sillä ilmaisullaan tarkoitti, vaan paniikissa puit sitä täällä! Asiat pitää puhua heti, eikä kuvitella elävänsä tuollaisten asioiden yläpuolella. Ai siellä päiväkodissa ei ole sellainen kulttuuri? Niin mikä se sellainen paratiisi oikein on? Tekisi mieleni ilmaista kirjoituksestasi vetämäni johtopäätös, mutta jätänpä tekemättä. Kyllä niitä julmia ajatuksia on puhtaimpienkin hurskaiden päässä.


      • PERUS2

        EI SITTEN KÄY MIELESSÄSI ETTÄ JO 3,5v.VOI HYVIN SELVITTÄÄ ASIAN JA KESKUSTELLA,JA TUODA ESILLE ETTÄ LAPSI JOLLA ON HÄNEN MIELESTÄÄN RUMA SUU ON YHTÄ ARVOKAS IHMINEN KUIN ME MUUTKIN,EIKÄ SUU TEE HÄNESTÄ YHTÄÄN SEN TYHMEMPÄÄ,HÄNKIN ON IHAN KIVA LEIKKIKAVERI.
        OLET VIELÄ KAUHUISSASI ,MINÄKIN MUTTA ERI SYYSTÄ, SE KERTOO MITEN PINNALLISEKSI HÄN ON KASVAMASSA,KASVUALUSTA SYNTYY VALITETTAVASTI KOTONA.


      • ...
        kysynpä vaan kirjoitti:

        Mitä jeesustelua! Etkö sitten uskaltanut kysyä lapseltasi mitä hän sillä ilmaisullaan tarkoitti, vaan paniikissa puit sitä täällä! Asiat pitää puhua heti, eikä kuvitella elävänsä tuollaisten asioiden yläpuolella. Ai siellä päiväkodissa ei ole sellainen kulttuuri? Niin mikä se sellainen paratiisi oikein on? Tekisi mieleni ilmaista kirjoituksestasi vetämäni johtopäätös, mutta jätänpä tekemättä. Kyllä niitä julmia ajatuksia on puhtaimpienkin hurskaiden päässä.

        Tottakai kysyin, lapsi ei vain vastannut, koska hän oli jo jatkanut matkaansa muihin lapsiin, eikä 3,5-vuotiaana osaa keskittyä asioihin vielä niin paljoa, että syvällisiä keskusteluja asioista saisi aikaiseksi.

        Enkä minä mitään täällä pui. Sanoinpahan vain aloitukseen, kun siinä kiusaamisesta päiväkodissa puhutaan. Sanoin käsittääkseni, että tiedän kyllä miten asioihin suhtaudutaan, mutta sitä vain kauhistelen, että jo tuolla iällä voi ajatella noinkin pinnallisesti.

        "Ai siellä päiväkodissa ei ole sellainen kulttuuri? Niin mikä se sellainen paratiisi oikein on?"

        Se on sellainen päiväkoti, jossa kaikkeen kiusaamiseen puututaan ehti. Siellä ei voi arvostella toisia pahalla ilman aikuisten puuttumista, eikä siellä myöskään voi jättää toisia leikkien ulkopuolelle. Päiväkoti siis ei mitenkään ruoki toisten arvostelua tai luokittelua.


      • ...
        PERUS2 kirjoitti:

        EI SITTEN KÄY MIELESSÄSI ETTÄ JO 3,5v.VOI HYVIN SELVITTÄÄ ASIAN JA KESKUSTELLA,JA TUODA ESILLE ETTÄ LAPSI JOLLA ON HÄNEN MIELESTÄÄN RUMA SUU ON YHTÄ ARVOKAS IHMINEN KUIN ME MUUTKIN,EIKÄ SUU TEE HÄNESTÄ YHTÄÄN SEN TYHMEMPÄÄ,HÄNKIN ON IHAN KIVA LEIKKIKAVERI.
        OLET VIELÄ KAUHUISSASI ,MINÄKIN MUTTA ERI SYYSTÄ, SE KERTOO MITEN PINNALLISEKSI HÄN ON KASVAMASSA,KASVUALUSTA SYNTYY VALITETTAVASTI KOTONA.

        ööööh...?

        Piti itsekin käydä lukaisemassa oma teksti uudestaan: kirjoitinko siihen, että asiasta ei keskusteltu? En löytänyt sitä kohtaa, hyvä niin, eihän siinä olisi ollut mitään järkeä niin kirjoittaakaan, kun asia ei niin tapahtunutkaan...

        Mutta mitään noin kömpelöä en minäkään lapselle lähtenyt selvittämään, että ulkonäkö voisi olla yhteydessä jotenkin älyllisiin lahjoihin... Miksi antaisin tuon ikäiselle lapselle edes idean sellaisesta ajattelusta? Itse puuttuesssani lapsen sanomisiin en viitannut pätkääkään kyseiseen lapseen, vaan keskityin siihen mitä hänen (oman lapseni) suusta ulos tuli.


      • jaajoo

        Toki kannattaa ottaa puheeksi lapsesi kanssa että kyseinen "rumasuu"lapsi ei voi mitään sille että iho on vähän pipi. Että sairauden takia syrjiminen on rumaa.
        Luulen että nyt ei oltu pinnallisia, vaan lapset oudoksuvat sairautta, tulehtunutta ihoa.
        Kun ymmärrät mistä on kysymys, osaat paremmin suhtautua.


      • Kirjoita pienellä
        PERUS2 kirjoitti:

        EI SITTEN KÄY MIELESSÄSI ETTÄ JO 3,5v.VOI HYVIN SELVITTÄÄ ASIAN JA KESKUSTELLA,JA TUODA ESILLE ETTÄ LAPSI JOLLA ON HÄNEN MIELESTÄÄN RUMA SUU ON YHTÄ ARVOKAS IHMINEN KUIN ME MUUTKIN,EIKÄ SUU TEE HÄNESTÄ YHTÄÄN SEN TYHMEMPÄÄ,HÄNKIN ON IHAN KIVA LEIKKIKAVERI.
        OLET VIELÄ KAUHUISSASI ,MINÄKIN MUTTA ERI SYYSTÄ, SE KERTOO MITEN PINNALLISEKSI HÄN ON KASVAMASSA,KASVUALUSTA SYNTYY VALITETTAVASTI KOTONA.

        ÄLÄ HUUUUUDA TÄÄLLÄ TURHAAN!!!!! Kiitos.


      • vastaanottovirk
        ... kirjoitti:

        Tottakai kysyin, lapsi ei vain vastannut, koska hän oli jo jatkanut matkaansa muihin lapsiin, eikä 3,5-vuotiaana osaa keskittyä asioihin vielä niin paljoa, että syvällisiä keskusteluja asioista saisi aikaiseksi.

        Enkä minä mitään täällä pui. Sanoinpahan vain aloitukseen, kun siinä kiusaamisesta päiväkodissa puhutaan. Sanoin käsittääkseni, että tiedän kyllä miten asioihin suhtaudutaan, mutta sitä vain kauhistelen, että jo tuolla iällä voi ajatella noinkin pinnallisesti.

        "Ai siellä päiväkodissa ei ole sellainen kulttuuri? Niin mikä se sellainen paratiisi oikein on?"

        Se on sellainen päiväkoti, jossa kaikkeen kiusaamiseen puututaan ehti. Siellä ei voi arvostella toisia pahalla ilman aikuisten puuttumista, eikä siellä myöskään voi jättää toisia leikkien ulkopuolelle. Päiväkoti siis ei mitenkään ruoki toisten arvostelua tai luokittelua.

        Hieno asenne päiväkodissasi. hienoja ihmisiä töissä siellä. Kunpa olisi kaikkialla noin. kovin yksinkertaista se olisi, juuri noin.


    • Stoppi heti alkuun

      Monessa yhteydessä on todettu, että kiusaamiseen on tärkeä puuttua jo päiväkodissa, koska jos se jatkuu kouluun saakka niin sen ratkaiseminen on hankalampaa.

      Ei kannata vähätellä kiusaamista, oli se sitten vaikka "vaan" ryhmän ulkopuolelle jättämistä.

      • ap.

        Hei ja kiitos vastauksista!
        Olen ottanut ohjeet vastaan, ja aion mennä käymään päiväkodissa ilmoittamatta. En koko päiväksi, vähäksi aikaa vaan.
        Ja lapseni ei ole "määräilevä", nenäkäs tai muutenkaan "pirullinen". Olen pahoillani, mutta "epäilyksesi" lastani kohtaan olivat loukkaavia. Lapseni ei ole enkeli, hänkin on vain ihminen ja tekee virheitä, mutta hän on normaali, terve lapsi, ehkä kuitenkin tavallista ujompi.
        On totta, että lapsella on oikeus valita parhaita ystäviään, mutta toimeen on tultava kaikkien kanssa. Kenelläkään lapsella ei ole mitään oikeutta haukkua toista rumaksi ja halventaa tämän ihmisarvoa esim. sotkemalla valokuvaa ja jättämällä tietoisesti ulos ryhmästä. Kuten joku jo sanoikin, hoitajat tarhassa määrävär, kuka esim. tekee tämän jutun nyt Aleksin ja Aavan kanssa, ja tämän toisen jutun Mikon ja Minnin kanssa. Aina ei tarvitse ollan sen parhaan kaverin kanssa, vaan kaikkien kanssa toimimista on harjoiteltava, ja samaa yhteistyötä tulee kaikilta edellyttää. Kukaan ei voi saada erivapauksia sen takia, "etten mä nyt halua olla ton Mikon kanssa kun se on tyhmä ja ruma." Se on ryhmädynamiikkaa, vai mitä?
        Ja en tekstissäni mielestäni missään vaiheessa maininnut, että olisi kyse ns. "hyviksistä ja pahiksista". Lapsi on lapsi ja ei aina kaikkea täysin ymmärrä, mutta kiusaamista ei sillä voida puolustella. Yritin aloituksessani ilmaista, että tarvitsen apua lapseni TAHALLISEEN ja TOISTUVAAN kiusaamiseen, jota ei saada loppumaan. Ja 5v lapsi kykenee erottamaan tahallisen ja tahattoman teon, näin myös kiusaamisen. Olen pahoillan, jos et ymmärtänyt pointtia.

        Huomenna menen päiväkotiin katsomaan, miten homma toimii.


      • 10´6
        ap. kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksista!
        Olen ottanut ohjeet vastaan, ja aion mennä käymään päiväkodissa ilmoittamatta. En koko päiväksi, vähäksi aikaa vaan.
        Ja lapseni ei ole "määräilevä", nenäkäs tai muutenkaan "pirullinen". Olen pahoillani, mutta "epäilyksesi" lastani kohtaan olivat loukkaavia. Lapseni ei ole enkeli, hänkin on vain ihminen ja tekee virheitä, mutta hän on normaali, terve lapsi, ehkä kuitenkin tavallista ujompi.
        On totta, että lapsella on oikeus valita parhaita ystäviään, mutta toimeen on tultava kaikkien kanssa. Kenelläkään lapsella ei ole mitään oikeutta haukkua toista rumaksi ja halventaa tämän ihmisarvoa esim. sotkemalla valokuvaa ja jättämällä tietoisesti ulos ryhmästä. Kuten joku jo sanoikin, hoitajat tarhassa määrävär, kuka esim. tekee tämän jutun nyt Aleksin ja Aavan kanssa, ja tämän toisen jutun Mikon ja Minnin kanssa. Aina ei tarvitse ollan sen parhaan kaverin kanssa, vaan kaikkien kanssa toimimista on harjoiteltava, ja samaa yhteistyötä tulee kaikilta edellyttää. Kukaan ei voi saada erivapauksia sen takia, "etten mä nyt halua olla ton Mikon kanssa kun se on tyhmä ja ruma." Se on ryhmädynamiikkaa, vai mitä?
        Ja en tekstissäni mielestäni missään vaiheessa maininnut, että olisi kyse ns. "hyviksistä ja pahiksista". Lapsi on lapsi ja ei aina kaikkea täysin ymmärrä, mutta kiusaamista ei sillä voida puolustella. Yritin aloituksessani ilmaista, että tarvitsen apua lapseni TAHALLISEEN ja TOISTUVAAN kiusaamiseen, jota ei saada loppumaan. Ja 5v lapsi kykenee erottamaan tahallisen ja tahattoman teon, näin myös kiusaamisen. Olen pahoillan, jos et ymmärtänyt pointtia.

        Huomenna menen päiväkotiin katsomaan, miten homma toimii.

        Haluatko kertoa päivästä? Pahinta jos kantapeikot eivät edes päästäneet eteistä pidemmälle..rohkea teko kuitenkin.
        Tytöllä on onneksi fiksu äiti, pelastaa jo paljosta.


      • äiti itsekin
        ap. kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksista!
        Olen ottanut ohjeet vastaan, ja aion mennä käymään päiväkodissa ilmoittamatta. En koko päiväksi, vähäksi aikaa vaan.
        Ja lapseni ei ole "määräilevä", nenäkäs tai muutenkaan "pirullinen". Olen pahoillani, mutta "epäilyksesi" lastani kohtaan olivat loukkaavia. Lapseni ei ole enkeli, hänkin on vain ihminen ja tekee virheitä, mutta hän on normaali, terve lapsi, ehkä kuitenkin tavallista ujompi.
        On totta, että lapsella on oikeus valita parhaita ystäviään, mutta toimeen on tultava kaikkien kanssa. Kenelläkään lapsella ei ole mitään oikeutta haukkua toista rumaksi ja halventaa tämän ihmisarvoa esim. sotkemalla valokuvaa ja jättämällä tietoisesti ulos ryhmästä. Kuten joku jo sanoikin, hoitajat tarhassa määrävär, kuka esim. tekee tämän jutun nyt Aleksin ja Aavan kanssa, ja tämän toisen jutun Mikon ja Minnin kanssa. Aina ei tarvitse ollan sen parhaan kaverin kanssa, vaan kaikkien kanssa toimimista on harjoiteltava, ja samaa yhteistyötä tulee kaikilta edellyttää. Kukaan ei voi saada erivapauksia sen takia, "etten mä nyt halua olla ton Mikon kanssa kun se on tyhmä ja ruma." Se on ryhmädynamiikkaa, vai mitä?
        Ja en tekstissäni mielestäni missään vaiheessa maininnut, että olisi kyse ns. "hyviksistä ja pahiksista". Lapsi on lapsi ja ei aina kaikkea täysin ymmärrä, mutta kiusaamista ei sillä voida puolustella. Yritin aloituksessani ilmaista, että tarvitsen apua lapseni TAHALLISEEN ja TOISTUVAAN kiusaamiseen, jota ei saada loppumaan. Ja 5v lapsi kykenee erottamaan tahallisen ja tahattoman teon, näin myös kiusaamisen. Olen pahoillan, jos et ymmärtänyt pointtia.

        Huomenna menen päiväkotiin katsomaan, miten homma toimii.

        Kannattaa opetta lasta puolustautumaan jo pienestä. Kiusaajat eivät saa kiusaamista nautintoa, jos se ei tehoa uhriin. Eli opettelette napakasti sanomaan vastaan: "En ole ruma, minusta tämä paita on tosi kaunis. "Seis, et saa lyödä minua!" Ja muita vastaavia tilanteen mukaan.Aikuiset eivät - edes halutessaan - ehdi kaikkea päivän aikana nähdä, joten on tärkeää, että lapsi osaa myös itse puolustaa itseään sanallisesti.


      • itarkkailia
        äiti itsekin kirjoitti:

        Kannattaa opetta lasta puolustautumaan jo pienestä. Kiusaajat eivät saa kiusaamista nautintoa, jos se ei tehoa uhriin. Eli opettelette napakasti sanomaan vastaan: "En ole ruma, minusta tämä paita on tosi kaunis. "Seis, et saa lyödä minua!" Ja muita vastaavia tilanteen mukaan.Aikuiset eivät - edes halutessaan - ehdi kaikkea päivän aikana nähdä, joten on tärkeää, että lapsi osaa myös itse puolustaa itseään sanallisesti.

        Vanha sanonta kuuluu, ja valittavasti se pitää paikansa. "Ihminen on ihmiselle susi" Valitettavasti juuri lasten kohdalla se erityisesti pitää paikansa. Mistä se johtuu niin siihen ehkä asiantuntiat voi antaa vastauksen jos hekään


      • herranjestassentään
        äiti itsekin kirjoitti:

        Kannattaa opetta lasta puolustautumaan jo pienestä. Kiusaajat eivät saa kiusaamista nautintoa, jos se ei tehoa uhriin. Eli opettelette napakasti sanomaan vastaan: "En ole ruma, minusta tämä paita on tosi kaunis. "Seis, et saa lyödä minua!" Ja muita vastaavia tilanteen mukaan.Aikuiset eivät - edes halutessaan - ehdi kaikkea päivän aikana nähdä, joten on tärkeää, että lapsi osaa myös itse puolustaa itseään sanallisesti.

        Joo, seis... et saa kirjoittaa tyhmyyksiä.


    • Lapsen puolesta

      Koska olet huolissasi lapsesi puolesta sinun kannattaa tehdä lastensuojeluilmoitus. Silloin asia tutkitaan eivätkä voi enää sivuuttaa sinua siellä päiväkodissa. Voit myös ottaa yhteyttä kunnallisvaltuutettuihin, sitä kautta asiat usein menee eteenpäin,

    • SAUNATAKKI

      Tyttöäsi kiusataan päiväkodissa joka päivä. Nyt ajattelen, että olet kovasti yrittänyt keksiä jutun juurta ja kirjoittelet pelkkää soopaa. Mistä mukamas tiedät, että likkaa kiusataan????? Jos likka kertoo kotona, että häntä kiusataan, niin taitaa puhua pelkkää soopaa, mutta mistähän on mallin ottanut? En usko koko juttua.

      • älä itse puhu p*skaa

        Millainen ihminen oikein olet, nimimerkk. SAUNATAKKI? Jos lapsi kertoo kiusaamisesta, hän heti valehtelee ja puhuu soopaa? Etkö usko, että hyväntahtoisia ja totuudessapysyviä lapsia on yhä olemassa? Aika kummallinen ajatusmaailma.
        Taidat olla sellainen ex- päiväkoti/koulukiusaaja, joka harjoittaa taitojaan nykyisin työpaikkakiusaajana. Tai vähintäänkin kiusaavan pennun ylimielinen kuningataräippä. Tapahtuipa mitä vain, kiusaaminen on siis mielestäsi kiusatun vika.


    • kfkfkfkfk

      Polta koko päiväkoti

    • mek

      Laitappa kerran jollekkin niille kisuaajien äidille kunn lätsäri poskelle ja jos se kiusaaminen ei lopu niin tulee turpiin niin voi loppua. Yksi lapsen vanhempi meni valittamaan kiusaajan vanhemmalle kiusaamisesta ja hän vain nosteli hartioitaan niin kiusatun lapsen vanhempi sanoi että sinun lapselle en voi selkäsaunaa antaa muttaa jos ei lopu niin turpiin tulee kiusaajan vanhemmalle niin loppui kiusaaminen ja se siitä.

    • OKUILI

      Kyllähän kaikki lähtee kasvatuksesta ja vanhempien sekä päiväkotihenkilökunnan asenteesta, jos penikat on kasvatettu siihen, että toisia saa ja voi kiusata niin tottakai ne kiusaa kun tilaisuus tulee. Tälläkin palstalla on näitä ääliöihmisiä jotka ajattelevat, että kun joku on erilainen tai kateutta aiheuttava niin kiusata saa, voi hermukka sentään. Katseet kun suuntaan aikuisten maailmaan niin näkee heti syyn mistä tämmösessä kiusaamisessa on kyse, osa ihmisistä vaan on jollakin tavalla kieroon kasvatettuja tai kasvaneita, toisten kiusaaminen milloin mistäkin syystä on heidän elämäntehtävänsä. Kiusaajat pitäisi erottaa tarhoista, kouluista ja työpaikoilta, alkuun määräajaksi ja jos homma ei korjaannu niin kovemmat metodit käyttöön.

      • ...

        Hieno teksti.

        Olen tätä keskustelua seuraillut, annetaan jos jonkinlaista vinkkiä ja ohjetta.

        Mutta hommahan on kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että aloittaja ei voi asialle yhtään mitään, jos tilannetta ei lähdetä korjaamaan lasta kiusaavien lapsien perheissä ja päiväkodissa. Jos he eivät noteeraa informaatioita siitä, että lapsi kokee häntä kiusattavan, niin jonkinlaista elämänhallinnan vaikeuttahan siellä päässä on. On aivan sama kiusataanko aloittajan lasta tahallisesti tai kiustaanko tarkoituksettomasti, eli lapsi tulkitsee muuta tarkoittavat sanat omaksi pahakseen, pääasia on se, että lapsi kokee häntä kiusattavan. Ja siinä ei äidin sanat ja opetukset mitään auta, jos tilanteissa olevat aikuiset eivät puutu asiaan tai loukkaavana pidettyjen lasten vanhemmat kasvata lastaan toiseen käytökseen.

        Päiväkoti vaihtoon jos oikeasti eivät puutu.


    • kauheaihminen

      Melkein 100% kiusattu on itse syyllinen. Siskoni poika on vaihtanut koulua 4 kertaa ja joka kerta sama juttu. Sen lisäksi, hänen mielestä opettajat on persee...sta, eikä osaa opettaa. Kouluruokaa in ihan pa...skaa ja jne ja jne. Ja juttu on alkaa siitä, että hän itse aloitaa kiusatta muita. Ekalla luokallahän kiusassi pojan, jolla oli silmälasit, nimittelli läskiksi nörtiksi. Nyt hän on seiskalla ja itsella pitäisi käyttää silmälaseja, mutta ei kehtaa, koska koko koulu tiettää, mitä hän joskus on sanonut.
      Puhuisit lapsellesi, ehkä hän itse on aloittanut kiusaamisen ja hän saa vain takaisin omia lääkkeitä.

      • flfjdodjked

        Et ihan selvästikkään ymmärrä mistä täällä puhutaan, kiusattu on syyllinen, voi helvetti. Ei todellakaan ole, kuvaamasi esimerkki ei ole kiusatusta lapsesta vaan jostakin muusta, tuolla lapsellahan on itsellään pahoja asenneongelmia. Kuitenkin tuolla on lapsia joita kiusataan, ihan aidosti ja oikeasti. Kiusaajat vastuuseen ja kunnon sanktiot heille. Kiusaajien puolustajille myös sanktiot.


    • Päiväkodissa.

      On ammattitaitoiset työntekijät, joten tuskinpa kiusaaminen on joka päiväistä, jos nyt voidaan edes kiusaamisesta puhua. Lapsen on myös hyvä oppia, ettei aina ole hilpeää on välillä niitä ikäviäkin hetkiä,esim.ei pääse kaikkien lasten kanssa leikkimään,tai kuralätäköön rypemään.

      • kuka-kiusaa

        Samaa mieltä. Olen seurannut hyvinkin läheltä, yhtä koko ikänsä(nyt 13v) "kärsinyttä" ja "kiusattua". Ko, lapsi saa äidiltään tehokkaimmin huomiota, kun kehittää kiusaamistarinoita, joista jättää oman ilkikurisuutensa pois. Äiti jaksaa sitten fb.ssa tätä kauhistella. Lisäksi lapsi on kasvanut ylimieliseksi besserwisseriksi, jolla ei ole minkäänlaista pettymyksen sietokykyä. Sensijaan, että äiti katsoisi, ettei lapsi mene likaisissa ja monta numeroa liian pienissä vaatteissa kouluun, hän keskittyy omaan itseensä ja sairauksissaan(todellisiin/kuviteltuihin) vellomiseen.


      • 6+20

        Se, että on alan koulutus ei välttämättä tee ihmisestä hyvää varhaiskasvattajaa.


      • PERUS2

        EI KAIKISSA PÄIVÄKODEISSA,EIKÄ KAIKILLA KUNNAN PALKKALISTOILLE PÄÄSSEILLE OLE EDES MITÄÄN MOTIVAATIOTA RATKOA ONGELMATILANTEITA.


      • Mitä mitä
        PERUS2 kirjoitti:

        EI KAIKISSA PÄIVÄKODEISSA,EIKÄ KAIKILLA KUNNAN PALKKALISTOILLE PÄÄSSEILLE OLE EDES MITÄÄN MOTIVAATIOTA RATKOA ONGELMATILANTEITA.

        Onko sun caps lock jumissa?


    • jJos ei päiväkoti ota kantaa, ota yhteys päiväkodin vanhempainryhmään. Ja pyydä että pidetään vanhempain-ilta kiusaamisesta. Menet sinne kertomaan asiasta ja ota vaikka tyttö itse mukaan kertomaan..Kyllä luulis että jotain tapahtuu.
      Olen itse pph jo 30 v. toiminut alalla. Lapset kyllä helposti syrjäyttäisivät jonkun mutta olen sanonut. Meillä leikitään yhdessä,ja seuraan aina leikejä. Vaikka kiirusta pitää..
      Toivon että saat asian pian hoidettua..

    • Äiti 44v.

      Lastani kiusattiin myös juuri 5-vuotiaana päiväkodissa niin, että ryhmässä oli vain pari tyttöä ja loput raisuhkoja poikia, jolloin pojat repivät lelut tyttöjen käsistä, tönivät ja potkivat tyttöjä. Päiväkodin henkilökunta vain sanoi että pojat on poikia ja osoittavat tykkäämistään potkimalla???!!!! Sitten mitta täyttyi ja jäin yhtenä aamuna puhuttelemaan poikia. Yhtä lukuunottamatta kaikki alkoivat itkeä, henkilökunta ei puuttunut asiaan, koska jäivät kiinni tyttäjen syrjimisestä. Toisen osaston hoitaja tuli paikalle ja sanoi, että olipa hyvä kun puutuit asiaan, hän onkin jo pitemmän aikaa katsonut ihmeissään tätä meininkiä. Tästä v...uuntuneena - eli kun koko päiväkoti oli asiasta tiennyt eikä puuttunut - otin lapseni pois ko. päiväkodista ja haukuin porukan pystyyn. Vein yksityiseen perhepäivähoitoon loppuvuodeksi ja eskarivuodeksi sain paikan aivan ihanaan yksityiseen päiväkotiin, jota parempaa paikkaa ei voisi toivoa. Vieläkin nostan nokan pystyyn ja mulkaisen rumasti kun ekan päiväkodin ämmät tulevat vastaan. Yrittivät alkuvuosina tervehtiä, nyt ovat oppineet. Myöskin olen laajalle levittänyt sanaa, ettei kukaan hakisi lapsiaan sinne helvetinkoloon hoitoon. Toimii pienellä paikkakunnalla. Pojat muuten uskoivat kerralla puhuttelua, kiusaaminen loppui mutta niin loppui myös meidän perheen mielenkiinto ko. päiväkotia kohtaan.

      • sallimerja

        Niitähän ne.. laiskoja, mukavuudenhaluisia, tyhmiä "lapset on ihania" -tyyppejä, tynnyrissäkasvaneita, taitamattomia hoitajia.. no, onneksi on kaltaisiasi vanhempia, mutta valitettavasti kaikki eivät uskalla eivätka edes tiedä. Muistakaa puhua lastenne kanssa, olla oikeasti kiinnostuneita, voitte yllättyä siitä kaikesta mitä heiltä kuulette.


    • SIKIII

      SELLANEN ON SIKII NIINKUIN ON TEKII!SIINÄPÄ SEKII!

    • kokeile

      Paikan vaihtaminenkaan ei välttämättä tuo aina toivottua tulosta. Paha täällä maailmassa on persoonallinen olento, joka tahtoo seurata perässä. Mutta kun rukoilet ja käännyt hädässäsi Jumalan puoleen hän voi auttaa.

      "Se vanha vainooja kavala kauhea on kiivas kiukkuinen ja julma hirmuinen. Vain Herra hänet voittaa.

    • KUILU
    • Ei ikinä lapsia

      Lapset on niin ihania, viattomia ja suloisia. Ja P*skat. Kakarat on manipuloivia, teenskenteviä, julmia, kiusaavia, inhottavia ja todella ärsyttäviä. Onneksi en ikinä hankkinut moisia pahantekijöitä.

      • hedelmistäänpuu

        Olet itsekin ollut kakara. Omaa lapsuuttako muistelit?
        Minulla on kolme lasta. Eivät kiusaa, vaan auttavat esim. jos joku on jäänyt yksin.


      • ...................

        Joo ihan sama juttu, en juuri sentakia halua työskennellä lasten parissa.


      • Ei ikinä lapsia
        hedelmistäänpuu kirjoitti:

        Olet itsekin ollut kakara. Omaa lapsuuttako muistelit?
        Minulla on kolme lasta. Eivät kiusaa, vaan auttavat esim. jos joku on jäänyt yksin.

        Kyllä, muistelin omaa lapsuuttani, kun luokallani kiusattiin montaa lasta. Itse en ollut kiusaaja enkä kiusattu, mutta pahalta tuntui katsoa ja jos apuun menit, olisit joutunut itse kiusattujen listalle.
        Sinä olet näköjään aivan täydellinen, jumalasta seuraava, hedelmällisyyden jumalatar, kun ole saanut työnnettyä ulos aivan täydellisiä kakaroita!


      • kysynpä vaan

        Näinkö pitkälle olet jaksanut kuitenkin keskustelua lukea :D Sekä kaikki peukuttajat... Onko vain jäänyt lapset saamatta? Auts!


    • Kokenut piruilua

      Seuraavaksi valitus sosiaalikeskukseen ja ellei niin lääninoikeuteen ja siitä edelleen eteenpäin ensin rajojemme sisällä ja sitten eteenpäin jos kerran maassamme on kaikkialla vain kuuroja?

    • opetus-lapsi

      Tuo jos joku todistaa sitä miten mätä ihminen on jo alkujaan.... Näen tätä käsittämätöntä pahuutta jo siskoni 3-vuotiaassa. Todella pelottavaa. Oma päätös olla tekemättä lapsia vaan vahvistuu entisestään.

      Tee jotain HETI tai tyttäresi saattaa joutua kiusatuksi koko lapsuusajakseen, nuo kiusaajat kun kulkevat mukana samaan kouluunkin. Näin kävi minullekin. Ja nyt aikuisena olen edelleen se syrjitty, nyt vaan työyhteisössä. Katkaise sinä kierre nyt HETI.

    • Minä otti yhteytä lastensuojeluvirastoon ja ihme ja kumma asiat rauhoittu!

    • Pertsu

      Kiusaaja lapsi on jo valmis narsisti ja kestää hänen koko elämän ajan.

    • Sosteri

      Ota yhteyttä kaupungin lastensuojeluun, tai sosiaali- ja terveyslautakunnan sosiaali-johtajaan. Siellä pitäisi ottaa asiaan kantaa. Netistä löytyy oman kunnan/kaupungin sosiaali- ja terveys lautakunnan henkilöt, keneen voi olla yhteydessä, ja vaatia asian selvittämistä. Sen takia siellä ovat, että hoitavat näitä asioita.

    • Elävä esimerkki Hki

      Miten näiden kiusattujen vanhemmat suhtautuvat asiaan?
      Näiden vanhemmat keskusteluun mukaan, ei muuten mikään muutu. Vaikka sitten väkisin, kun noutavat tai hakevat lapsiaan.

      Ihmettelen asioiden hyysäystä ja lakaisua mattojen alle. Ihan sama kaikessa. Rikollisia, kiusaajia, ilkeilijöitä, ahneita pitää ymmärtää ja hyystätä.
      Voi, kun heillä oli vaikeaa pienenä - monella vanhemmalla on kuri ja kasvatus täysin pielessä ja lapset tekee ihan mitä lystää.
      Hyvä esimerkki naapurustosta.
      Yhden perheen lapset kiusasivat jo hiekkalaatikkoasteelta kaikkia muita lapsia. Vanhemmat vain suuttuivat, kun muut eivät ymmärrä heidän lapsiaan = lapsi ei saa mitään rangaistusta pahoista teoistaan.
      Perheellä riitti rahaa, mutta lapsien käytöstä ei nähtävästi rajoitettu juuri milloinkaan. Kotona puhuivat asiat aina toisin, itselle parhaaksi, ei vika ole koskaan heidän.

      Sama peli jatkui leikki-iästä ala-asteelle, yläasteella olivat jo molemmat useamman kerran poliisin puhuttelussa ja lastensuojeluviranomaiset sopassa mukana.
      Naapurusto alkoi olla tosi kypsä tähän perheeseen ja omat lapseni ja muut naapurin lapset suorastaan pelkäsivät näitä. Vanhemmat eivät tervehtineet enää ketään meitä, olimme kuulemma kaikki liitossa heitä vastaan, täysin syyttä.
      Vuosien varrella tapahtui useita kymmeniä ilkivallan tekoja ja varkauksia näiden lasten toimesta. Alkaen siitä leikki-iästä.
      Tällä hetkellä 25v poika istuu linnassa ja tyttö20v jossain perhekodissa. Rikosrekisteriä riittää molemmilla.
      Joskus syy voi olla siis vanhemmissakin!

    • huhheijaa-joo-o

      Ton näköstä lettipäätä jo harakatkin nauraan. Laita edes hiukset toisin ettei tarvii näyttäää idoootilta.

    • n+2

      Muutaman kiusaamisasian omien lasteni kanssa selvitelleenä olen huomannut toimivaksi sen, että tavataan koko perheet yhdessä meillä, teillä ja sitten tehdään jotain kivaa yhdessä. Kun vanhemmat esiintyvät ystävälliissä väleissä keskenään ja näkevät lasten vuorovaikutuksen, he osaavat ohjata omaa lastaan tavalla, joka edesauttaa lasten sopuisaa yhteiseloa. Harvoin lasten välillä on hyvä-paha-asettelua, vaan jokainen on lapsi eikä kukaan vielä osaa kovin hyvin. Ristiriitatilanteita pystytään vanhempien voimin setvimään heti siinä, jos niitä tulee. Yhteiset onnistuneet leikit antavat rakentavia ideoita päiväkotipäiviinkin ja se tyhmä alkaakin tuntua kivalta. Kun sitten tehdään jotain kivaa yhdessä, niin on jotain kivaa jota muistella ja jakaakin yhdessä. Meillä on toiminut. Vaatii vaan itseltä paljon, ettei syyttele toisen lasta, vaan on valmis näkemään myös sen, miltä oman lapsen toiminta toisesta tuntuu.

      • Asiaa

        Tässä päästään asian ytimeen. Kysymys: kuka on se, joka voi tehdä asialle jotakin oikeasti niin, että se voi parantua? Vastaus: vanhemmat ja hoitajat. Rohkeasti nyt kontaktit toimimaan, puhumalla paranee. Jos tulee seinä vastaan, niin sitten vaihtuu päiväkoti, mutta se jättää tyttärelle, kiusatulle, tunteen että hänessä on jotain vikaa ja hänen piti väistyä ja lähteä pois, mikä ei suinkaan ole oikein.


    • kiitos hyssyttäjät!

      Älkää ihmiset valittako! Tätä se olette halunneet vapaakasvatuksen myötä. Jos komennat lasta, olet julma ja sairas ihminen. Antakaa lasten olla lapsia!

      • Kapakkalainen paraskin puhuja, tuskin välität kenestäkään tipan vertaa ! Oot itte se-kopää !


    • äiti28v

      Äiti,

      Hyvä että puutut asiaan ja olet kiinnostunut lapsesi hyvinvoinnista. Liian moni aikuinen suhtautuu väliinpitämättömästi tuollaiseen omien kiireidensä keskellä. Olet ottanut tärkeän askeleen, sillä monesti jo varhaislapsuudessa saadut roolit jäävät päälle. Joten mitä aiemmin saat tämän kiusattuna olemisen raskaan taakan lapsesi harteilta pois, sitä paremmat edellytykset lapsella on luottaa toisiin lapsiin ja muihinkin ihmisiin tulevaisuudessa. Liian monta lasta joutuu kiusatuksi jatkuvasti. Ja seuraukset näiden lasten elämään voi olla hyvinkin tuhoisat. Ei kenenkään mielenterveys voi kestää sellaista kohtelua. Voimia ja sisua, äiti ja tytär! Toivon teille parasta!

    • täpä

      Ensin heti aluksi.

      Kaikki EI VOI OLLA KAIKKIEN KANSSA KAVEREITA, MUTTA KAIKIEN KANSSA PITÄÄ TULLA TOIMEEN.

      Näin opetin päiväkoti-ikäistä lastani. Ja se on toiminut.

      Sielläkin kiusattiin, niin muksut, kuin hoitajatkin.
      Mutta, sanoin vain, että pysy poissa niiden luota jotka sinusta EIVÄT välitä.
      Ei SAA TUKKIA, KUN EI TYKÄTÄ.

      Mutta, on ihan turhaa tehdä ilmoitusta päiväkodin johtajan esimiehelle, se ei johda mihkään. EI KORPPI, KORPIN SILMÄÄ NOKI.

      VIe asia vielä ylemmäksi, niin asiat alkaa toimia.
      TAI luovuta ja vaihda hoitopaikkaa. Tässä maailmassa löytyy, lapselle hyviäkin hoitopaikkoja ja sinä lapsesi kanssa ansaitset varmasti sellaisen.

    • hohhelishhoijaa

      Tämä on taas näitä saitin ylläpitäjän tms. tekaistuja keskustelun avauksia kuvan kera. Tyyliin, ketjun aloittaja ei koskaan ilmesty myöhemmin mukaan keskusteluun.

    • mummo2

      Kannattaa yrittää uudelleen päiväkodin kanssa sopia vaikka yhteisestä palaverista kiusaajien ja heidän vanhempiensa kanssa jos ne eivät itse sitä halua järjestää. Tytöt osaavat olla ilkeitä. Ehkä kannattaisi nyt keskittyä siihen että kohottaisi lapsen itsetuntoa ja neuvoa olemaan välittämättä kiusaajista. Päiväkodista löytyy varmaan kivojakin kavereita. Päiväkodissa syntyneet ystävyyssuhteet siirtyvät kouluun ja kantavat läpi elämän. Näin on vaikka olisi kiusattu, eihän kaikki lapset sitä tee, kiusaaminen on merkki kiusaajien omasta pahasta olosta, heillä voi olla kotona vakaviakin ongelmia, tämänkin takia päiväkodin henkilökunnan tulee puuttua kiusaamiseen, taustalta voi löytyä vaikka mitä perheväkivallasta alkoholismiin ja mielenterveysongelmsiiin vanhempiin, jostainhan se kiusaamisen malli on otettu (äiti kiusaa isää?)

      • Ei päänsilittelyjä

        Jaaha, että kiusaajista muka voisi olla välittämättä? Ei ne joita ei kiusata, halua olla sen kaveria jota kiusataan, jotta eivät itsekin joudu tulilinjalle. Kiusaajien ymmärtäminen ajattelemalla että niillä lapsilla varmaan on kurjaa kotona, on useimmiten väärä ajatus. Kiusaajat haluavat korostaa itseään ja hallita, se malli on kyllä voitu oppia kotona ja viidakon lakien kautta - eli ne aikuiset hoitajat, jotka ovat lapsista päivät vastuussa, täytyy olla parempia, taitavampia ja jämäkämpiä. Hoitajat vaihtoon, olisi minun resepti tässä tapauksessa.


    • Näiden nettikeskustelujen perusteella vaikuttaa siltä, että viranhaltijoiden kanssa on vaikea keskustella ja vielä hankalampaa on vaikuttaa heidän toimintaansa. Edellä mainitaan mm. lastentarhaopettaja, joka tarjoili vanhemmille kotikutoista psykologiaansa.

      En tiedä onko siitä mitään apua, mutta auttaisiko keskustelujen nauhoittaminen. Kun kummankin osapuolen sanomisesta jää todisteet, on pakko harkita, mitä suustaan päästää. En tosin tiedä, saako esimerkiksi päiväkodin tiloissa nauhoittaa vai yritetäänkö se kieltää jonkinmoisen rauhan rikkomisena. Puhelun kuitenkin saa nauhoittaa. Koska monet viranomaiset pyrkivät toimimaan mielivaltaisesti, ne myös kannattaa nauhoittaa, jos puhelimellaan voi sen tehdä.

    • Onko kokemusta?

      http://www.skidikantti.com/

      Asia on kyllä sataprosenttisesti näiden hoitajien ja tietysti kiusaajien vanhempien vastuulla. Mutta vammainen "ajattelu" on laajalle levinnyttä, outoja raukkoja riittää. Onneksi on sitten teitäkin.

    • Kokemusta on

      Tee rikosilmoitus päiväkodista.

    • hoits.

      On minun ryhmässäni ollut sellaisiakin lapsia, jotka itse kiusaavat muita, mutta puhuvat vanhemmille että heitä kiusataan. Usein. Hoitajana olen pattitilanteesssa, kun näiden lasten vanhemmat eivät usko minua, vaan lastaan ja toisaalta en voi puhua muiden lasten/perheiden asioista toisille vanhemmille. Edes kiusaamistapauksissa en voi kertoa kuka sanoi ja teki mitä jos kyseessä on jonkun muun lapsi.

    • Kiusaajasta tulee aina uhri jos häntä vastaan puolustautuu. Kiusaaja kerää aina sympatiat puolelleen asiasta kuin asiasta. 99% ihmisten mielestä aivan oikein, että kiusaajalla on oikeus tehdä mitä vain. Näin se vaan on eikä muuksi tule ikinä muuttumaan...

      • Miten se menikään

        Jotkut kiusaajat jotka kiusaa jatkuvasti muita lapsia menevät itkemään kyllä heti vanhemmilleen ja opettajille, jos joku kiusattu puolustautuu ja vaikka täräyttää päin pläsiä tai sanoo "rumasti". Yks kiusaaja poika sai lumipesun tytöltä ja sitä kyllä puitiin opettajien ja vanhempien kanssa, mutta ei pojan omia kiusaamisia. Vaikka eihän kiusaajaakaan ole oikein kiusata, mutta jotenkin tuntuu hölmöltä, että kiusaajan mielestä on niin kamalaa kun joku sano rumasti hänelle vaikka itse nimittelee toisia jatkuvasti? Tai tönii tms.

        Aikuiset ei aina näe ja kuule kaikkea.


    • k mikko

      MONIA HYVIÄKIN NEUVOJA JO SAANUT OOT. MYÖS SOPPII KOKKEILLA:
      -- VOIT PYYTÄÄ PEEKOON HENKILÖKUNNASTA JONKUN TAI JONKUN ULKOPUOLISENKIN TARKKAILEMAAN TILANTEITA MUUTAMAN PÄIVÄN AJAN.
      -- VOIT JÄRJESTÄÄ LUONTORETKEN TAI MUUTAMIAKIN LAPSES KOKO RYHMÄLLE OHJAAJINEEN. SIELLÄ ON MAHDOLLISTA TILANTEITA TARKKAILLA JA INNOITTAA ERIPURAISETKIN MIELEKKÄÄSEEN YHTEISTYÖHÖN.
      PERUSTAKAA KAIKKIIN PÄIVÄKOTEIHIN PIENET, JOKA PÄIVÄ KAIKKIEN LASTEN KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAT KUNNON VERSTAAT OMATOIMISILLE PIKKU NIKKAREILLE. MIELEKÄS TEKEMINEN KUIN ITSESTÄÄN YHDISTÄÄ JA SOPUKIN SÄILYY LÄHES 100-PROSENTTISESTI.
      -- KOKEMUKSESTAIN TIIJJÄN PÄIVÄKOTIENKIN TÄTIEN USEIN HENKISESTI KESKENKASVUISIA OLLEEN/OLEVAN. JÄRJESTÄ HEILLE KELPO PUHUTTELU, MISSÄ ON MUKANA AINA MYÖS JOKU FIKSU, HYVÄ YSTÄVÄSI TILANTEEN TODISTAJANA.
      konstit ei kyllä lopu, kuv vuav vaekeovvet riittäsj, lausahti aaro v., karjalan evakko/ 22.11.2013 kiiom mikko tammerforssin nuapurista

      • Hei älä huuda ! Isoin kirjaimin kirjoittelu on huutamista ! Pieniä normaaleja kirjaimia, kiitos vain tänne. Muuten jakelet suht. hyviä neuvoja..............


    • kiusattu

      Minua kiusattiin koulussa, eikä kukaan tehnyt mitään, vaikka äiti valitti asiasta opettajille, rehtorille ja vielä kuraattorille. Kiusaajat olivat ns kunnon perhe tyttöjä ja opettajien lellikkejä. Minusta ne eivät tykänneet. Minun sanottiin kuvittelevan asioita ja etteivät herjat olleet henkilökohtaista.
      Ravasin vielä täysi-ikäisenä nuorten psykiatrian polilla paniikkihäiriön ja koulukiusaamisen aiheuttaman masennuksen vuoksi.
      Itse olen nyt äiti kahdelle lapselle ja kuvottaa, että lapsen lyttääminen voi alkaa jo päiväkodissa. Kiusaaminen jättää pidempään jatkuessaan ikuiset arvet ja vaikuttaa kehittyvään itseluottamukseen peruuttamattomasti. Suosittelen vaihtamaan hoitopaikkaa ennenkuin on myöhäistä ja tekemään valituksen henkilökunnasta. Vie niin pitkälle kuin mahdollista, ettei kukaan muu joudu samaa paskaa enää läpikäymään.

      • jatkuu....

        lisäksi lapsi jää helposti uhrinasemaan ja vetäytyy kuoreensa, jolloin seuraavassa paikassa ja myöhemmin koulussa voi altistua kiusatun rooliin. Lapsi ei ymmärrä että vika on kiusaajissa. Lapsi luulee aina, että hänessä on jotain vikaa, vaikka mitä selittäisit. Älä anna lapsen altistua tällaiselle.


      • x....

        ensimmäinen koulukiusaajani oli siskopuoleni kavereineen,myöhemmin opettaja


    • Millaista kiusaamista se on Jos se on haukkumista silloin se on kunnianloukkaus ja poliisi asia

    • ristiä katseleva

      Ehkä aiheesta sanoi piru kun orrellaan nahkojansa pehmitteli.

    • ykukuy

      Meidän lasten päiväkodissa lasten leikkiporukat hajoitetaan muutaman viikon välein. Jos joku porukka alkaa olla vain yhdessä niin hoitajien toimesta laitetaan leikkimään erilleen. Ei pääse muodostumaan mitään ihan täysin suljettuja porukoita.

      Aikaisemmin toista lasta kiusattiin. Saman ryhmän poika väijyi jossain kulman takana ja löi. Lapsella oli käytännössä joka päivä eri mustelma. Aloin harjoitukset oman pojan kanssa. Ensin leikkimielisesti läpsitään takaisin, sitten kovempaa, sitten kaikin voimin. Seuraavaksi kuinka lyödään nyrkillä ja oikeata tekniikaa. Lapsi sai lyödä minua niin paljon mitä irtosi. Lopuksi opetin että lyö vain kurkkuun tai silmiin ja lopeta vasta kun joku tulee väliin.

      Kiusaaminen loppui eikä pojalla ole ollut nyt vuoteen ensimmäistäkään mustelmaa.

      Tunnen aikuisiältä monta kiusaajaa ja kiusattua. Oma näkemykseni on että kiusaaja satuttaa koska vallankäyttö on kivaa. Hivelee itsetuntoa kun joku pelkää ja voi nöyryyttää toista. Kiusattu taas joutuu kohteeksi yleensä ihan sattumalta. Kun kiusattu lyö takaisin niin tämä koko asetelma romahtaa.

      • potut pottuina

        Tässä oikea menetelmä. Parhainta tässä on, että lapsi ei joudu mihinkään vastuuseen alle 15 vuoden iässä ja kiusaaja saa mitä ansaitseekin.


    • kaikkea voi kokeilla

      Hei, ehkä tämä toimisi. Viikonlopulla pyydätte Yhtä kiusaajista kylään. Sitten teette jotain tosi kivaa, tytöt yhdessä. Toistat tätä kuviota kunnes tytöt ystävystyvät. Sitten seuraava kiusaaja saa saman kohtelun. Lopulta voi pyytää pari tyttöä yht'aikaa teemään jotain kivaa. Mutta kiva tapahtuu vain kun kun sen tekee yhdessä. Lapset oppivat nopeasti. Tällä konstilla sain omat lapseni lopettamaan syrjinnän. Heidän mielestään "tämä yksi" oli ihan toope eikä sen kanssa haluttu leikkiä. Käskyllä he eivät leikkineet. Lapseni rakastivat uimista, sanoin, että voimme mennä uimahallille joka lauantai, MUTTA vain jos he pyytävät tätä syrjittyä kaveria mukaan. Ja onneksi syrjitty kaveri oli niin hyvällä itsetunnolla varustettu, että lähti mukaamme. Lopulta lapset ystävystyivät ja ystävyys on kestänyt aikuisuuteen asti.

      • ihmettelenvaan

        Miksi kiusaaja tulisi kiusatun lapsen kotiin leikkimään. Eihän hänen tarvitse kotona sanoa muuta kuin ettei halua tulla. Ja homma on siinä. Jos hän ei leiki lapsen kanssa päiväkodissa, miksi hän haluaisi tulla tämän kotiinkaan leikkimään.


      • käyttökelpoinen

        Todella hyvin oivallettu toimintatapa. Tuollaista kun olisi päiväkodissa ja koulussakin niin taitaisi hävitä kiusaaminen.


    • 5+12

      Kiusaaminen on yhdenlaista valtapeliä, eli lapsihan harjoittelee vain sitä peliä mitä aikuisetkin pelaavat, ja jolle koko yhteiskunta on rakennettu jos tarkkoja ollaan. Jos haluamme pysyvän muutoksen, täytyy meidän lopettaa se peli, ja sen lopettaminen lähtee yksilötasolta. Kannattaa tutustua Alkuajatukseen, se ajaa takaa juuri tuota muutosta ja sen avulla asian voi selkeyttää itselleen.

    • pesäpallomaila

      Tarvitset minua, täällä olen.

    • sivistys=menestys

      On kiusaajienkin etu, että asiaan puututaan epätoivottuun käytökseen. He tarvitsevat kasvatusta hyviin tapoihin ja jokainen- melkein- tietää, että tae menestykseen myöhemmin ovat hyvien tapojen hallitseminen ja kohteliaisuussäänöt. Jo tapa-alkeissa otetaan huomioon toinen ihminen ja vedetään raja, mitä toiselle voi sanoa tai tehdä. Kun annetaan tapojen rehoittaa villinä, niin lapsikin menettää mahdollisuuksiaan tulevassa elämässä jos jää keskenkasvuiseksi käytökseltään.

    • Hei
      Itseäni on kiusattu koulussa lähes koko ajan aikoinaan, ja nyt sama jatkuu töissä. Pääsin toistaiseksi eroon nykyisestä hullusta raakkujasta, kun se pyys anteeksi, ja en antanut, sanoin, että en anna enää, en mee siihen lankaan enää. Siihen se näyt-tää nyt toistaiseksi loppuvan, vaikka näemme väkisinkin siellä. Ja todella naurettava -sta hommasta on kysymys:hän syyttää mua vessan valojen sulkemisesta, vaikkei sillä kapatilla ole ainuttakaan todistetta mua vastaan. Siellä on muutamalla muullakin mahdollisuus tehdä se. Ja eihän ole normaalia, että joku hullu jättää valot palamaan jonnekin, kun häipyy. Sen pitäisi kiittää sitä tekijää siitä, että se laittaa valot pois, et-tei niitä lamppuja tarvitse vaihdella joka kuukausi. Se on normaalia.
      Mutta sun tilanne on tosi paha. Kuka häntä kiusaa ? Vaihda sitten päiväkotia, jos a-sia ei ratkea. Anna olla, jos niitä ei kiinnosta ratkaista tuota. Ihme, että tiedät asiasta, kun ei ton ikäiset yleensä kerro noista asioista vanhemmilleen, en mä kertonut aina-kaan aikoinaan, vasta myöhemmin kehtasin kertoa......tai hanki joku toinen, jonka luokse lapsesi viet, ei päiväkoti. Itse ja isosiskoni olimme erään naisen luona, emme koskaan kumpikaan olleet päiväkodissa. Ikinä. Ja nyt mä näen sitä useasti, kun sa-tun asumaan tässä lähellä.......varmista, että sillä, jonka luokse lapsesi viet päivähoi-toon, on suunnilleen samanikäistä lapsia itsellään, mutta ei kuitenkaan ole heidän kanssaan liikaa, kun lapsesi on siellä, ettei hän tunne jäävänsä pois........ Hirveetä tommonen, että sun ilmoituksia ei huomioida. Ota yhteys poliisiin. Kyllä he toivotta-vasti sen hoitaa. Ota heidät mukaasi, kun menet sinne seuraavan kerran. Selitä heil-le kaikki niiden kiusaajien yms kuullen. Tottakai ne niiden kiusaajien vanhemmat sa-noo, et ei mun laps oo mikkään kiusaaja...........ku se sanoo, et ei oo, ni mä uskon si -tä, ku se on mun laps. Ei mun laps valehtele..........tsemppiä vain sinne ja toivottava -vasti saatte asianne kuntoon pian.

    • kiusattu akateeminen

      Auta lasta kestämään kiusaus. VAhvista häntä

    • Ope

      Hyssyttely turhaa!
      Luokanopettajana teen niin, että jos jatkuvaa kiusaamisepäilyä esiintyy, koko luokka ja vanhemmat kootaan puhumaan asiasta. Se on toiminut AINA 117v:n kokemus).
      Ei tehdä asiasta turhan mystistä, vaan puhutaan niinkuin se on.
      Ja selvitetään, jotta loppuu.
      Opettajatar

      • Haluatko leimatuksi

        Niin että sinä sitten kokoat kaikki oppilaat ja heidän vanhemmat luokkaan ja julistat luokan edessä kaikille kuinka tuota Maijaa tai Mattia täällä niin kiusataan?
        Etkö ajattele että pilaat pikku-Maijan/Matin koko kouluaikaisen elämän nolaamalla hänet ja tekemällä hänestä erityisen, nimenomaan negatiivisessa mielessä erityisen.

        Sinähän kiusaat itsekin kiusattua, leimaamalla hänet kaikkien edessä.
        Ja sen lisäksi rikot vielä vaitiolo-velvollisuuttasi kertomalla asiaan liittymättömille henkilöille lapsen ongelmista.

        Ihme kun olet vielä virassasi.

        Lakataan vaan hyssyttelemästä, mutta tehdään myös sitten niin että kutsutaan kaikki oppilaat, vanhemmat ja muut opettajat paikan päälle ja kerrotaan koko koulun edessä epäpätevien opettajien virkavirheistä.
        Kouluistakin tulisi paljon parempia paikkoja ja kiusaaminenkin vähenisi huomattavasti jos opettajat hoitaisivat aina työnsä kunnolla. (vaikka sitten em. kaltaisen julkisen nöyryytyksen pelosta)


    • eräs neuvo

      Päiväkotikiusaamisesta en osaa sanoa oikein mitään, mutta peruskoulussa tapahtuneesta kiusaamisesta osaan sanoa jotakin. Ainakin silloin, kun olin itse peruskoulussa, käytäntönä oli, että jos koulu ei saa kiusaamista kuriin, niin silloin esiin astuu poliisi.

      Kyllä, aivan oikeasti poliisi tutki omana kouluaikanani erästä ala-asteellakin tapahtunutta kiusaamistapausta. Opettaja ilmoitti silloin koko luokalle, että erästä kiusaamistapausta tässä koulussa tutkitaan oikein poliisin voimin. Ei ollut kukaan rikosoikeudellisessa vastuussa tuolloin, ainakaan kukaan kiusaajista, koska kaikki olivat reilusti alle 15-vuotiaita, mutta siitäkin huolimatta poliisi oli kuvioissa mukana.

      Vakavat kiusaamistapaukset kannattaa ilmoittaa poliisille.

    • urts

      Joo sama juttu kun oma yläasteikäinen lapseni halusi kesätöihin ja iskän piti mennä kyselemään kesätöitä "reippaalle ja oma-aloitteelliselle tytölle". Eipä tullut työsuhteita. Fiksuja olivat työnantajat kun tajusivat mikä surkimus olisi tulossa aikaansa kuluttamaan. Eli: Opeta mukulasi pitämään puolensa ja katso itseäsi peilistä. Thats it.

    • niinhänseon

      Omaa tytärtäni kiusattiin aikanaan päiväkodissa. Menin yhtenä aamuna aikaisin mukaan ja odotin kun "pääkiusaaja" äiteineen tuli sinne. Heti ovella kysyin tältä tytöltä, että miksi olen kuullut kiusaamisesta ja onko hänellä jokin syy käytökseensä. Aluksi kiusaajan äiti meni aivan äimäksi ja sitten alkoi itsekin kysellä tyttäreltään käyttäytymisen syytä. Äitinsä pahoitteli asiaa, tytär "kiemurteli" osin umpimielisenä, mutta kyllä kiusaukset kanssa jäi. Henkilökunta tosin ei puuttunut asiaan mitenkään. Ole rohkea ja "aja" asiaasi. (mutta asiallinen).

    • aikuinen

      minuakin kiusataan.

    • Vihainen isä.

      Paikalle.
      Henkilökunta puhutteluun.
      Jos ei usko, kiusaajan / kiusaajien vanhemmat puhutteluun.
      Jos ei usko, kiusaaja puhutteluun.
      Jos ei usko, kiusaaja käsittelyyn.

      Lapsesi hyvinvointi on elämäsi tärkein asia. Jos se vaatii syytteet pahoinpitelystä, ja sillä loppuu kiusaaminen, niin sitten vaatii. Pienen elämänalku on liian arvokas päiväkodin tai koulun välinpitämättömyydestä kärsimiseen.

      • Puheella ratkaistaan

        Ymmärrän suuttumuksesi.

        Mutta se että jos sinä joudut vankilaan pahoinpitelystä, ei ainakaan auta lastasi mitenkään. Vaan todennäköisesti sossutantat hakevat poliisin kanssa lapsesi pois.


    • Ex-tarhakiusaaja

      Minä 10 vuotta sitten päiväkodissa kiusasin ystävieni kanssa paria tyyppiä, eikä siihen puututtu. Eihän sitä lapsena tajunnut, että ei se toisen mielestä ollut yhtä mukavaa kun meidän mielestä. Sinun on otettava ohjat käsiin! Vaihda ehdottomasti tarhapaikkaa, lapsi parka eihän kenenkään pikkuisen pidä tuommoista kestää. Lapset ovat hyvin julmia, syrjivät ja vaikka mitä. Eivät ne vielä välttämättä tajua minkälaisia vaikutuksia sillä on. Jos olisin sinä huutaisin pää punaisena ja haukkuisin ne hoitajat, sellaista ansaitsisivat..

    • Big (.)(.) rocks

      Mikäli lasta ei kiusata päiväkodissä, häntä kiusataan koulussa, mikäli häntä ei kiusata koulussa, häntä kiusataan armeijassa, mikäli häntä ei kiusata armeijassa häntä kiusataan työelämässä.

      Kiusaaminen ja sen oikeanlainen vastaanottaminen on osa ihmisen kasvuprosessia. Mitä nuorempana henkilö oppii kiusaamisen käsittelemään, sitä vähemmän häntä koskaan tullaan kiusaamaan.

      • Sherlock Holmes

        Täysin totta. Lapsen on opittava itse ratkaisemaan kiusausongelma, vanhempi ei voi olla aina kaikkialla auttamassa.


      • ahaaaa

        voi ny helkkarin kevät. Ei me eletä missään villissä lännessä. Toiset lapset ovat ujompia, eivätkä osaa tai halua riehua nyrkit ojossa. Minulle on tultu rähisemään kapakka illan päätteeksi ja vedetty lättyyn. En halunnut lyödä takaisin. En halua tapella, miksi olisi pakko alistua typerään tappeluun. Minulla on oikeus olla rauhassa. Samoin on jokaisella rauhallisella, kiltillä lapsella oikeus pysyä sellaisena ilman että jolu mulkun pentu pieksää ja aukoo päätään.


      • Lapsuus muistoja
        Sherlock Holmes kirjoitti:

        Täysin totta. Lapsen on opittava itse ratkaisemaan kiusausongelma, vanhempi ei voi olla aina kaikkialla auttamassa.

        Et taida ymmärtää mitä on todellinen jatkuva kiusaaminen.

        Kyllä se on kuule aika kurjaa jos ei ole edes kotona mitään tukijoukkoja puolustamassa, vaan omillasi saat aina pärjätä.
        saa vaan huomata että kaikilla muilla on kyllä tukijoukkonsa kotona, myös niillä kiusaajilla, vaikka niin väärin kuin he toimivatkin.

        Kyllä alkaa kiusatusta lapsesta tuntua ettei ne vanhemmat välitä ja niin ajattelee ne kiusaajatkin ja kiusaavat entistä suuremmalla ilolla, kun huomaavat ettei kukaan, ei edes kiusatun vanhemmat vaadi heitä vastuuseen.

        Kuka sitä lasta suojelee, jos ei vanhemmat?

        Nimimerkillä kokemusta on.


    • Susannah

      Jos päiväkodin hoitajat ja johtaja eivät puutu (aloittajan) lapsen kiusaamiseen mitenkään, vaan vähättelevät tapahtunutta niin antaisin hyvän ja tehokkaan ratkaisun asiaan. Tee rikosilmoitus hoitajista ja päiväkotijohtajasta poliisille, mielestäni tällaiset tapaukset ovat poliisille kuuluvia jos ammattikasvattajat/hoitajat ja varsinkin päiväkodin POMO sallii järjestelmällisen kiusaamisen mikä kohdistuu vieläpä puolustuskyvyttömään pikkulapseen.

      Minä itse toimisin niin, että ottaisin yhteyttä poliisiin jos päikkärin tädit ovat noin kädettömiä ja jättävät lapsiparan selviytymään tilanteesta yksinään. Kyseessähän on melkeinpä heitteillejättö..voisi mennä jopa ennakkotapauksena eteenpäin..kannattaa kysyä viranomaisten mielipidettä! :)

      Äläkä itse missään nimessä syyllisty uhkailuihin, kiinni käymisiin tms. juttuihin siellä päikkärin pihalla, lasten tai hoitajien edessä. Se olisi vain heidän tasolleen laskeutumista ja ennenkaikkea laitonta, mistä voit saada syytteen.

      Tsemppiä sinulle ja pikkuisellesi, hän ei ole tehnyt mitään väärää, muista painottaa tätä asiaa hänelle. "Munattomat" aikuiset ja ns. Ki-Va koulu ohjelmat ovat täysin hyödyttömiä päiväkoti ja koulumaailmassa!

    • Lasten asialla < 20v

      Maailma on täynnä erilaisia ihmisiä. Muita ihmisiä on vaikea muuttaa mutta omaa suhtautumista ja reaktioita jotka mahdollisesti voisi eliminoida kiusaamisen. lapset ei järestään ole ilkeitä ja pahoja vaan pikemminkin ajettelemattomia. Omien lasten kohdalla harjoittelimme tilanteita jotka ovat kiusallisia kotona. Pohdimme mitä sanoa miten toimia eri tilanteissa, miten lapsi voi neuvotella itsensä ulos vaikeista tilanteista. Mitä ei myöskään itse saa tehdä! Uhrin rooliin ei pidä jäädä. Hyökkäys on paras puolustus ja hyvä fyysinen kunto tuo itsevarmuutta. Kiusaajat lähes aina valitsevat varmasti itseään heikomman kohteen. Pieni heiveröinenkin tyttö saa kuitenkin laitettua hyvin hanttiin jos tekniikat kunnossa. Alistua ei saa! Aina ei ole muita auttamssa on tärkeää että lapseen valaa uskoa että hän voi selvitä tilanteesta myös omin voimin. Kerroit viestissäsi vain mitä olet tehnyt, odottanut muiden tekevän, et miten kiusaaminen on esiintynyt. Onko lapseesi kohdituva kiusaaminen suullista tai fyysistä?

    • 8+12

      Sano päiväkodin johtajalle, että haluat hänen kutsuvan kiusaajien vanhemmat päiväkotiin keskustelemaan asiasta. Jolleivät kyseiset henkilöt suostu tulemaan, maintse, että seuraavaksi ilmoitat poliisille.

    • 5+6

      Itseäni kiusattiin aikoinaan päiväkodissa, jäi todella pahat traumat. Nykyään painin vakavan masennuksen kanssa. Ohjeena vanhemmille, että lapsi äkkiä pois päiväkodista jos vain mitenkään mahdollista, sitten viet asiaa eteenpäin. Mä en tiedä, onko kiusaaminen suomessa rikosnimike, mutta kyllä sille jotain oikeutta pitäisi saada. Jos yhtään muistan oikein, niin ei minunkaan aikana päiväkodissa tai koulussa oltu yhtään kiinnostuneita kiusaamisesta, paitsi silloin jos se meni fyysiseksi (esim. tönimistä niin, että mulla oli polvet auki ja housut rikki kun kaaduin). Fyysiset haavat aika kyllä parantaa, mutta ei henkisiä. Siksi tärkeää, että saisitte lapsen johonkin mukavaan ja turvalliseen ympäristöön, edes hetkellisesti. Vaikka isovanhemmille hoitoon, tai sitten jompikumpi vanhemmista ottaa lomaa töistä.
      Mutta tosiaan tee itsesi selväksi päiväkodin johdolle: kiusaajat ja heidän vanhemmat koolle, tai sitten viet asian poliisille.

    • A.B.Breivik

      Kyllähän te tiedätte mitä tapahtuu kun kiusattu kasvaa isommaksi ...
      ....
      Siksi minä sanon aina että hohoijaa kun joku toista kiusaa.
      ...
      Kandeis pikkuisen miettiä ensin.

    • kokemusta ON!!

      Älä äiti huoli lapsi kyllä pärjää!
      Joskus tulee suojelusenkeli ja ne kiusatut vielä itkee ja lujaa!

      • enkeli pelastaa

        Piti sanoa kiusaajat vielä itkee ja lujaa!

        Olen nähnyt niin monta tapusta kun isompana se kiusa kääntyy toisinpäin!
        Vainoajista tulee vainottuja !

        Siksi AFRIKASTAkin ihmiset pakenee - ensiin ne tappaa toisia ja kun ne hermostuu tosissaan niin sitten kiusaajat hakeekin jo turvapaikkaa itku kurkussa Suomessa

        Es8imerkkejä on useita Kaikki Suomess aolevat pakolaiset on nimenomana noita jotka ensin kiusasi ja tappoi !


    • Läpi sormien

      Ammattitaitoiset hoitajat kyllä pystyvät puuttumaan leikki-ikästen lasten kiusaamistapauksiin. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että, haluavatko he puuttua!!!

    • ?++

      Mitäs kun sekä päiväkodin työntekijät sekä kiusatun vanhemmat vähättelevät tapahtumia?

    • toisenlainen tapaus

      Uskon, että vanhempana sinusta tuntuu pahalta. Kiusaamisen lopettaminen ei käy taikasauvaa heilauttamalla.

      Itselleni tuli vastaa tapaus, jossa noin pientä lasta kiusattiin. Päiväkodin työntekijänä kiitän kiusatun sekä kiusaajan vahempia. Kaikki teimme yhdessä töitä, että kiusaaminen loppuisi.

      Kiusaajan vahemmat keskustelivat kotona lapsen kanssa, miten toisten lasten kanssa käyttäydytään. He myös kutsuivat kylään leikkimään tämän kyseisen lapsen.

      Päiväkodissa taas halusimme nostaa lapsen arvoa muiden lasten silmissä korkeammalle esim. ruokailussa kehuimme tätä kyseistä lasta monista eri aioista, harjoittelimme yhdessä toimimista pelejen, laulujen ja ohjattujen leikkejen avulla.

      Voin sanoa että työ etenee hitaasti ja pienet lapset harjoittelevat joko päivä samoja asioita esim. yhdessä leikkimistä ja leikeissä törmäämme samoihin konflikteihin ja näistä samoista asioista myös keskustelemme joka päivä.

      Voin sanoa, että yhteistyömme on ollut arvokasta ja lapsi on aivan selvästi puhjennut kukkaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe