suomalaista ysikasia

Miksi ihmeessä

tuntuu auto kuluttavan enemmän, kuin venäläisen ysivitosen ja ysikakkosen sekoitusta?

9

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siksi juuri

      Siksi kun venäläisessä bensassa ei ole etanoolia vaan on 100% bensaa.
      Bensa litrassa on enemmän energiaa kuin etanooli litrassa, sen takia mitä enemmän on etanoolia seassa kulutus lisääntyy.
      Dieselissä on taas vielä enemmän energiaa litrassa kuin bensassa eli sen takia kuluttavat dieselit vähemmän.

      • Ketjumies

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.


      • Tunnetta se on
        Ketjumies kirjoitti:

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.


      • omahakas
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        Eihän se mikään ihme ole jos matalaoktaanista kuluu vähemmän jos sen energiasisältö on korkeampi, eikä auto osaa käyttää hyväkseen korkeaoktaanista.
        VTT:n testien mukaan keskivertoautoon on ihan sama tankata 98:ia, kulutussäästö lähes sama kuin hintaero ja tehot kasvavat aavistuksen, luonto säästyy ja tankkausta tarvitsee aavistuksen harvemmin.


      • Ketjumies
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        eettereitä, aivan, kiitos. Tuota en muistanutkaan. Tuosta tulikin mieleen, että eikös 98-oktaaniseenkin lisätty jotakin eetteriä reilummin, kun e10 ei alkuun meinannut mennä kaupaksi? Uusiutuvan polttoaineen käyttötavoitteet eivät oikein ottaneet toteutuakseen.


    • statoils

      Kuka nyt venäjällä tankkaisi, mielestäni on aika turhaa maksaa siitä venäjän bensasta 80senttiä/litra jos saat tankkiisi tätä kengurubensaa et auto toimii sitten miten toimii, röpöpöpö prööt, vähän pätkii ja niin edelleen ja sit kehutaan suu vaahdossa miten hyvää ja halpaa venäjän bensa on

      • justiisa joo

        Ja kateelliset ne vaa taas lallattaa...


      • Montyakos kertaa

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?


      • nyt keksin
        Montyakos kertaa kirjoitti:

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?

        Eiku siellä tankkaaja naksuttelee tankin ja täyttöputken korkkia myöten täyteen, itse tankatessa lopettaa viimeistään kolmannella naksulla...Siksi tuntuu et pääsis tankillisella pidemmälle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe