suomalaista ysikasia

Miksi ihmeessä

tuntuu auto kuluttavan enemmän, kuin venäläisen ysivitosen ja ysikakkosen sekoitusta?

9

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siksi juuri

      Siksi kun venäläisessä bensassa ei ole etanoolia vaan on 100% bensaa.
      Bensa litrassa on enemmän energiaa kuin etanooli litrassa, sen takia mitä enemmän on etanoolia seassa kulutus lisääntyy.
      Dieselissä on taas vielä enemmän energiaa litrassa kuin bensassa eli sen takia kuluttavat dieselit vähemmän.

      • Ketjumies

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.


      • Tunnetta se on
        Ketjumies kirjoitti:

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.


      • omahakas
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        Eihän se mikään ihme ole jos matalaoktaanista kuluu vähemmän jos sen energiasisältö on korkeampi, eikä auto osaa käyttää hyväkseen korkeaoktaanista.
        VTT:n testien mukaan keskivertoautoon on ihan sama tankata 98:ia, kulutussäästö lähes sama kuin hintaero ja tehot kasvavat aavistuksen, luonto säästyy ja tankkausta tarvitsee aavistuksen harvemmin.


      • Ketjumies
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        eettereitä, aivan, kiitos. Tuota en muistanutkaan. Tuosta tulikin mieleen, että eikös 98-oktaaniseenkin lisätty jotakin eetteriä reilummin, kun e10 ei alkuun meinannut mennä kaupaksi? Uusiutuvan polttoaineen käyttötavoitteet eivät oikein ottaneet toteutuakseen.


    • statoils

      Kuka nyt venäjällä tankkaisi, mielestäni on aika turhaa maksaa siitä venäjän bensasta 80senttiä/litra jos saat tankkiisi tätä kengurubensaa et auto toimii sitten miten toimii, röpöpöpö prööt, vähän pätkii ja niin edelleen ja sit kehutaan suu vaahdossa miten hyvää ja halpaa venäjän bensa on

      • justiisa joo

        Ja kateelliset ne vaa taas lallattaa...


      • Montyakos kertaa

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?


      • nyt keksin
        Montyakos kertaa kirjoitti:

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?

        Eiku siellä tankkaaja naksuttelee tankin ja täyttöputken korkkia myöten täyteen, itse tankatessa lopettaa viimeistään kolmannella naksulla...Siksi tuntuu et pääsis tankillisella pidemmälle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      19
      1037
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe