Onkos kuinka mahdollista? Tiedän että aloitus voi laukasta hypomanian/manian, mutta entäs lopetus?
Nyt nimittäin on käynyt niin että olen ollut sen lopettamisesta asti epäilyttävän lennokkaalla tuulella. Olen tietenkin kiitollinen siitä että olen kerrankin onnellinen, mutta pakko sanoa että olen hieman epäluuloinen siitä mistä tämä johtuu. Jos en tietäisi paremmin niin sanoisin olevani aineissa, koska asiat jotka ennen saivat aikaan sen "onko pakko"- reaktion tuntuvat ihan hauskoilta. Tai eivät oikeastaan edes hauskoilta, mutta teen ne silti mielelläni. Insomnia on myös tullut takaisin pahempana kuin koskaan.
Minä hain myös töitä... Mikä ei todellakaan ole kaltaistani ja järkytti lähipiirini. Ja ihan oikeasti muutos on dramaattinen, luin vanhoja päiväkirjatekstejänikin vertailun vuoksi, ja melkeinpä kaikista paistaa läpi se suunnaton ahdistus ja tylsyys mitä tunsin. Vaan en enää. Olen myös epätyypillisen sosiaalinen, näen kavereita paljon useammin kuin ennen ja he ovat maininneet että olen enemmän oma itseni kuin pitkään aikaan, mutta en ole aivan varma olenko ikinä ennen ollut näin hajamielinen.
Mitäs siis on tapahtunut (pahoittelen mahtipontisuutta, olen katsellut paljon vanhoja brittiläisiä tv-sarjoja viimeaikoina)? Olenko parantunut yllättäen vai onko tämä jotain pahaenteisempää...? :D
Pitänee vielä sanoa että ei, tämä ei ole ensimmäinen kerta kun olen näin hyvällä tuulella, yleensä minulla vain iskee lisäksi kaamea siivousvimma ja shoppailu tai sitten maalaan tauluja taukoamatta. Tai sekoitus kaikkia.
Cipralexia söin muuten ahdistukseen (ja masennukseen, mutta olen aina ollut hieman ailahtelevainen, joten masennus ei ollut ongelma lääkkeitä hakiessa).
Nyt nimittäin on käynyt niin että olen ollut sen lopettamisesta asti epäilyttävän lennokkaalla tuulella. Olen tietenkin kiitollinen siitä että olen kerrankin onnellinen, mutta pakko sanoa että olen hieman epäluuloinen siitä mistä tämä johtuu. Jos en tietäisi paremmin niin sanoisin olevani aineissa, koska asiat jotka ennen saivat aikaan sen "onko pakko"- reaktion tuntuvat ihan hauskoilta. Tai eivät oikeastaan edes hauskoilta, mutta teen ne silti mielelläni. Insomnia on myös tullut takaisin pahempana kuin koskaan.
Minä hain myös töitä... Mikä ei todellakaan ole kaltaistani ja järkytti lähipiirini. Ja ihan oikeasti muutos on dramaattinen, luin vanhoja päiväkirjatekstejänikin vertailun vuoksi, ja melkeinpä kaikista paistaa läpi se suunnaton ahdistus ja tylsyys mitä tunsin. Vaan en enää. Olen myös epätyypillisen sosiaalinen, näen kavereita paljon useammin kuin ennen ja he ovat maininneet että olen enemmän oma itseni kuin pitkään aikaan, mutta en ole aivan varma olenko ikinä ennen ollut näin hajamielinen.
Mitäs siis on tapahtunut (pahoittelen mahtipontisuutta, olen katsellut paljon vanhoja brittiläisiä tv-sarjoja viimeaikoina)? Olenko parantunut yllättäen vai onko tämä jotain pahaenteisempää...? :D
Pitänee vielä sanoa että ei, tämä ei ole ensimmäinen kerta kun olen näin hyvällä tuulella, yleensä minulla vain iskee lisäksi kaamea siivousvimma ja shoppailu tai sitten maalaan tauluja taukoamatta. Tai sekoitus kaikkia.
Cipralexia söin muuten ahdistukseen (ja masennukseen, mutta olen aina ollut hieman ailahtelevainen, joten masennus ei ollut ongelma lääkkeitä hakiessa).
Vastaukset 4
Vanhimmat
Jos itse päätit lopettaa lääkityksesi niin kestä myös seuraukset.
Kuulostaa hypomanialta. Toivottavasti kerroit oireista lääkärillesi. Kannattaisi varmaan tutkia, voisiko kyse olla kaksisuuntaisen mielialahäiriön kakkostyypistä. T:Bipopää
Hypomania ja mania ovat tunnettuja SSRI:n vieroitusoireita. Kutsutaankin ihan nimellä vieroitusmania. Erittäin huonosti tunnettu psykiatrien keskuudessa, joten heiltä on turha etsiä ymmärrystä, niin kuin ei yleensäkään vieroitusoireisiin liittyen, eivät tajua mitään näistä asioista. Yleinen virhe on, jälleen kerran, erehtyä luulemaan aloituksessa, käytön aikana tai lopetuksessa tulevaa hypomaniaa tai maniaa kaksisuuntaiseksi tai joksikin muuksi "mielisairaudeksi".
Mulla vastaava kokemus cipralexin kanssa, söin vaan viikon kun ei sopinut ja lääkkeen lopetuksen jälkeen muutama päivä siitä iski hypomania päälle.