1989 mallisessa talossa on Shell Viscomin poltin,
joka on nyt tullut tiensä päähän. 24 vuotta oli
kuitenkin ihan kunnioitettava suoritus. Ei tuohon enää
mitään osia aleta vaihtelemaan eikä pumppuja korjailemaan.
Oilonilla on Oilon Junior ja Oilon Pro, joista jälkimmäinen
on varustettu digitaalisella releellä ja se on mahdollista
säätää käyttämään kasviöljyä. Ko. estereitä lisätään
tulevaisuudessa hyvin suurella todennäköisyydellä
polttoöljyn sekaan. (Noista kasviöljyistä tulee vielä
lisää päänsärkyä öljylämmittäjille, näin uskon.)
Onko uusi Pro malli jotenkin huonompi, heikompilaatuinen
tai jotenkin vaikeammin huollettava ja korjattava, kuin mitä
on vanhempi Junior malli ? Teletappi tasoisen informaation
mukaan polttimen toimintaa voidaan jotenkin seurata, tämä
ilmeisesti vaatii jonkin sopivan kaapelin ja ohjelmiston.
Onko näitä saatavissa yksityiselle ostajalle ? Tuo suljettu
oilon webbi vähän kavahduttaa tämmöistä itse ropaajaa.
Laitteista ei oikeastaan saa valmistajan taholta enää
mitään järkevän tasoista tietoa ainakaan nopealla
etsimisellä.
Markkinoilla on myös Bentone niminen poltin. Onko tämä
minkälainen suhteessa näihin kahteen muuhun ? Hinta
on hiukan edullisempi. Onko laatu vastaavasti huonompi ?
On näemmä myös Oertli ja Riello nimiset myös. Onko jollain
näistä mitään kokemuksia, lähinnä siitä huollettavuudesta
ja säädettävyydestä ja purettavuudesta ?
Vanhaa Viscominia tuli itse säädettyä ja puhdistettua
ja vaihdettua niin suutinta kuin sen semmoista. Yrittäisin
välttää jos mahdollista sellaista poltinta, joka vaatisi aina
sitä ”valtuutetetun huoltomiehen” kutsumista paikalle.
Edelleen: kun polttimen hankkii jostain päin nettiä, kuuluuko
hintaan se rele ja ne letkut, vai rahastetaanko joka ainoa
kilke vielä sitten erikseen ? Ei oikein helpolla selviä, mitä siitä
toimituksessa on mukana. Ajattelin kyllä niputtaa ostokseen
mukaan sen laitteen, mikä muuttaa 2 -piiri asennuksen
yksipiiriseksi. (Olen tietoinen siitä, ettei näitä vermeitä saisi
itse asentaa. Ei jatketa siitä sen enempää.)
Onko jollakin siis mielipiteitä ja perusteluja jonkin
polttimen puolesta ja muita polttimia vastaan ? Ei oikein viitsi
soitella alueen korjaajille, kun heiltä ei aio ostaa mitään.
Pakko siis kysellä täältä netistä.
Pikaisella silmäyksellä jäi mielikuva, että se Oilonin uudempi
Pro malli olisi jopa halvempi kuin se vanhempi Junior.
Onko laatu laskenut ja uusi jotenkin heppoisempi kuin
tuo vanhempi malli ? Tuntuu, että elektroniikkaa lukuun
ottamatta kaiken muun mekaanisen toteuttamisen laatu vain
laskee ja laskee, ja tuotteet optimoidaan kestämään vain
tietyn määrätyn ajan. Onko Oilonin polttimille käynyt näin ?
Jos ja ilmeisesti kun jatkossa polttoöljyn seassa alkaa
olla näitä ikäviä tahmaavia kasviesteritä, mitä ne jatkossa
vaikuttavat ? Pumppausvastus nousee (?) , tarvitsee tietty
toisenlaista suutinta ja sen semmoista. Onko olemassa
syitä, miksi vanhempi poltin ei voisi noita uudempia sotkuja
pumpata ja polttaa ihan siinä missä tämä uusinkin Pro malli ?
Yritän haaarukoida sitä, olisiko se vanhempi Junior kuitenkin
jotenkin parempi tai kestävämpi tai helpompi itse käsitellä,
kun tämä uudempi Pro ?
Vastauksista jo etukäteen kiittäen.
T -.-
Kysymyksiä öljypolttimista
19
1213
Vastaukset
- ei MLP -> vankilaan
joo eli nuo polttimet on ihan perseestä kaikki eikä kehittyneet yhtään tänä aikana. uusikin poltin on ohan samanalinen kuin nykyinen paikoillaan oleva. onneksi tänä päivänä ei ole pakko uusia öljysyöppöö vaan voi ottaa maalämmön.
nykyaikainen energiatehokas ekologinen lähestulkoon ilmainen maalämpö pienten perustamiskulujen jälkeen on niittänyt mainetta pitkin maita ja mantuja jo vuosikymmenten ajan. kompressorit ovat erittäin kestäviä ja eivätkä hajoa käytännössä ikinä. huoltokuja ei ole yhtään verraten poltinten säätämistä ja nuohoamista naama noessa kädet paskassa rikkihöyryjä hengitellen,
vain kusipää uusii öljysyöpön jos yhtään älykkyyttä löytyy niin ottaa maalämmön. vähän se maksaa perustaa mutta sitten homma on lähtestulkoon ilmaista useiden vuosikymmenten ajan ja lämpöä piisaa.
nyt kun maalämpöä saneerataan rakennuksiin vauhdilla sen saatavuus on heikentynyt joten kannattaa heti paikalla marssia paikallisen maalämpötuotemyymälän ovesta sisään tilaamaan maalämpöä taloonsa. maalämpökojeita valmistetaan täydellä kapasiteetillan vaan ei riitä nykyiseen saneeraustahtiin sitten mitenkään.
täytyy heti tilata tai jäät ilman puille paljaille ja kohta joutuu kiven sisään jos ei omista maalämpöä. TILAA HETI!- Heko heko...
Kuten täällä on moneen kertaan todettu ei kannata.
Otetaan vaikka esimerkkinä pelletti, käy suoraan öljypolttimen tilalle.
Kuljettimet muoviputkessa olevalla spiralilla kaukaakin kätevästi.
Energiakustannus pienempi kuin ML.
Perustamiskustannukse murto-osa ML kustannuksista.
Toimii automaattisesti.
On egologista energiaa.
Kokonaishiilijalanjälki pienempi kuin ML.
Vieläkö jatketaan? - ei pelletti
Heko heko... kirjoitti:
Kuten täällä on moneen kertaan todettu ei kannata.
Otetaan vaikka esimerkkinä pelletti, käy suoraan öljypolttimen tilalle.
Kuljettimet muoviputkessa olevalla spiralilla kaukaakin kätevästi.
Energiakustannus pienempi kuin ML.
Perustamiskustannukse murto-osa ML kustannuksista.
Toimii automaattisesti.
On egologista energiaa.
Kokonaishiilijalanjälki pienempi kuin ML.
Vieläkö jatketaan?"Otetaan vaikka esimerkkinä pelletti, käy suoraan öljypolttimen tilalle."
ei käy. tarvitaan vähintään savukaasuimuri ja öljykattila ei sovi hyvin pellettikäyttöön.
"Kuljettimet muoviputkessa olevalla spiralilla kaukaakin kätevästi. "
tuppaavat menemään purusta tukkoon ja joutuu jatkuvasti rassaamaan.
"Energiakustannus pienempi kuin ML."
ei pidä paikkaansa. maalämmössä energiasta saadaan kaksi kolmasoasaa täysin ilmaiseksi, sen halvempaa ei ole mikään.
"Perustamiskustannukse murto-osa ML kustannuksista."
ei pidä paikkaansa. kattilalaitoksen uusiminen tulee vähintään yhtä kalliiksi ellei kalliimmaksi kuin maalämpö kun otetaan huomioon kaiken mailman siilojen rakentasmiset ja palo osastot ym.
"Toimii automaattisesti."
vaatii jatkuvaa huoltoa vasinkin ö kattilassa, ei automaattinen.
"On egologista energiaa."
ei ole. palaminen tuottaa haitallisia savukaasupäästöjä jotka nopeuttavat ilmastonmuutosta, pilaavat hengitysilmaa jne. näitä ei maalämmössä ole. suorastaa edesvastuutonta väittää syöpää aiheuttavaa, savuavaa kattilalaitsta millään tavalla ekologisempaa kuin maalämpö.
"Kokonaishiilijalanjälki pienempi kuin ML."
hiiltä tulee palamisesta niin perkeleesti ettei pidä lainkaan paikkaansa.
yksikään väittämistäsi ei ollut totta ja tuli selväksi että maalämpö on paljon parempi kuin pellettikattila ja pellettikattilat suorastaan edesvastuuttomia asentaa. - Heko heko
ei pelletti kirjoitti:
"Otetaan vaikka esimerkkinä pelletti, käy suoraan öljypolttimen tilalle."
ei käy. tarvitaan vähintään savukaasuimuri ja öljykattila ei sovi hyvin pellettikäyttöön.
"Kuljettimet muoviputkessa olevalla spiralilla kaukaakin kätevästi. "
tuppaavat menemään purusta tukkoon ja joutuu jatkuvasti rassaamaan.
"Energiakustannus pienempi kuin ML."
ei pidä paikkaansa. maalämmössä energiasta saadaan kaksi kolmasoasaa täysin ilmaiseksi, sen halvempaa ei ole mikään.
"Perustamiskustannukse murto-osa ML kustannuksista."
ei pidä paikkaansa. kattilalaitoksen uusiminen tulee vähintään yhtä kalliiksi ellei kalliimmaksi kuin maalämpö kun otetaan huomioon kaiken mailman siilojen rakentasmiset ja palo osastot ym.
"Toimii automaattisesti."
vaatii jatkuvaa huoltoa vasinkin ö kattilassa, ei automaattinen.
"On egologista energiaa."
ei ole. palaminen tuottaa haitallisia savukaasupäästöjä jotka nopeuttavat ilmastonmuutosta, pilaavat hengitysilmaa jne. näitä ei maalämmössä ole. suorastaa edesvastuutonta väittää syöpää aiheuttavaa, savuavaa kattilalaitsta millään tavalla ekologisempaa kuin maalämpö.
"Kokonaishiilijalanjälki pienempi kuin ML."
hiiltä tulee palamisesta niin perkeleesti ettei pidä lainkaan paikkaansa.
yksikään väittämistäsi ei ollut totta ja tuli selväksi että maalämpö on paljon parempi kuin pellettikattila ja pellettikattilat suorastaan edesvastuuttomia asentaa.Asiat oli juuri niinkuin kerroin.
Poltin sopii öljykattilaan suoraan kun valitsee oikean polttimen.
Hiukkaspäästöjäkään ei synny kun on oikea poltin.
Pelletin energian hinta on halvempi kuin ML cop 3 ML maksaa n. 4 cnt/kwh, joten ei ML ilmaista ole.
Tuo ML käyttämä sähkö tehdään kovien pakkasten aikaan hiilivoimalla yms tasausvoimaloilla.
Mutta jos uskoo sokeasti että ML on paras niin eihän sille mitään voi
Jos vaakakuoissa on muutaman tuhannen pellettijärjestelmä vastaan muutama kymmentuhat ML järjestelmä niin päivän selvää mikä on edullisempi.
ML vehkeet kasataan jossakin muualla kuin suomessa mutta pellettijärjestelmiä tehdään suomessa.
Lisäksi pelletin valmistus työllistää suomalaisia.
Ps. mulla on polttimen reijässä hakepoltin (sopii myös pelletille) ja hyvin pelittää ja on vielä halvempi kuin pelletti.
Hen heh, maalämpö ilmaista, hyvin on aivopesty. - MLP paras
Heko heko kirjoitti:
Asiat oli juuri niinkuin kerroin.
Poltin sopii öljykattilaan suoraan kun valitsee oikean polttimen.
Hiukkaspäästöjäkään ei synny kun on oikea poltin.
Pelletin energian hinta on halvempi kuin ML cop 3 ML maksaa n. 4 cnt/kwh, joten ei ML ilmaista ole.
Tuo ML käyttämä sähkö tehdään kovien pakkasten aikaan hiilivoimalla yms tasausvoimaloilla.
Mutta jos uskoo sokeasti että ML on paras niin eihän sille mitään voi
Jos vaakakuoissa on muutaman tuhannen pellettijärjestelmä vastaan muutama kymmentuhat ML järjestelmä niin päivän selvää mikä on edullisempi.
ML vehkeet kasataan jossakin muualla kuin suomessa mutta pellettijärjestelmiä tehdään suomessa.
Lisäksi pelletin valmistus työllistää suomalaisia.
Ps. mulla on polttimen reijässä hakepoltin (sopii myös pelletille) ja hyvin pelittää ja on vielä halvempi kuin pelletti.
Hen heh, maalämpö ilmaista, hyvin on aivopesty."Poltin sopii öljykattilaan suoraan kun valitsee oikean polttimen."
EI SOVI JA HUOLLON TARVE VALTAVA IHAN PASKA HOMMA.
"Hiukkaspäästöjäkään ei synny kun on oikea poltin."
POLTTAMINEN LISÄÄ AINA HIUKKASIA.
"Pelletin energian hinta on halvempi kuin ML cop 3 ML maksaa n. 4 cnt/kwh, joten ei ML ilmaista ole."
cop on 4-5 ei kolme. ML halvempi.
"Tuo ML käyttämä sähkö tehdään kovien pakkasten aikaan hiilivoimalla yms tasausvoimaloilla."
ei ole ML lämmittäjän ongelma millä sähkö tuotetaan.
"Jos vaakakuoissa on muutaman tuhannen pellettijärjestelmä vastaan muutama kymmentuhat ML järjestelmä niin päivän selvää mikä on edullisempi."
niin, päivän selvää että ML on edullisempi.
"ML vehkeet kasataan jossakin muualla kuin suomessa mutta pellettijärjestelmiä tehdään suomessa.
Lisäksi pelletin valmistus työllistää suomalaisia"
ML järjestelmät tehdään suomessa ja pellettipolttimet tuodaan mm. ruotsista ja pelletti venäjältä, ei pidä paikkkaansa.
MLP on edelleen paras ja ahylvin lämmitystapa.
- pumppumies
Maalämpö on paras vaihtoehto öljylle joten tilaa heti.
- hekoooooo
sori vaan, mutta öljyauto pikasemmin pihassa....
- Lisää öljyä
Ja uusi poltin. Tai etsi jostain tori.fi vähänkäytetty ja edullinen
- tle88
Huoh... no ainakin keskustelua syntyi.
Täällä on siis 50 -vuotias ja jo elämän kusetus boogie teoriaan tutustunut omakotitalo asuja. Ei tule pieneen mieleenkään vaihtaa pois toimivasta lämmityssysteemistä. Öljyä polttelee sen kylmimmän ajan, kesäksi riittää kun ajaa kattilaa sillä sähkösormella, sen lämpö riittää lämpimään veteen ja pesuhuoneen lattian vesikiertoon. Muun kevään, kesän ja syksyn talon muut lämmitykset hoitavat jääkaapit, tietokoneet ja televisio talon muissa osissa. Talvella menee välillä lokakuu jokin ehkä toukokuu se noin 1500 litraa öljyä. Pannu on vanha, mutta näitä jääkaapin näköisiä modernimpaa suunnittelua edustavia, ja säiliökin on sisällä.
Olemme talon 3. omistaja. Aloitin 8 vuotta sitten tuon Shell Viscomin polttimen kanssa pörräämisen, ja ihan hyvä siitä tuli kun sen hajotti osiin, puhdisti ja sääti uudelleen. 2 piiri systeemi on yhä edelleen, iso sakkakuppi suodattimena ja siinä pestävä metalliverkko. On toiminut ihan hyvin noinkin.
Polttimen pumppu pitää jo ääntä, edellinen omistaja on kolhinut sitä releboksia,
ja ne metallipunos letkut näyttävät miltä näyttävät. Laite on toiminut siis jo 24 vuotta. Pumpun vaihdossa ei ole mitään järkeä, sama kuin tekisi ison uusioimis remontin yli 20 vuotta vanhaan autoon.
Uusi Bentone B1R on samaa sukua kuin tuo wanha Viscomin, lisäksi siihen löytyy edelleen ne huolto ja asennus ja säätöohjeet netistä. Englannin kielisinä tosin, mutta se ei haittaa.
Oilon on suuressa "viisaudessaan" ruvennut paavillisemmaksi kuin paavi itse. Yrittää myydä omakotitalo asukkaalle polttimia, mutta ilmeisesti tukesin ohjeiden mukaan (?) ei anna enää yksityiselle asiakkaalle mitään tietoja laitteistosta. Ei taida edes myydä niitä varaosiakaan suoraan enää. Kaikki aina vain näiden "valtuutettujen huoltomiesten" kautta. Noh... siellä on jo menossa yt -neuvottelut, ja minä suomalaisena ja kohtuullisen isänmaallisena miehenä olen suoraan sanoen pakotettu ostamaan ulkomailla tehdyn polttimen, että saisin edes auttavat käyttöohjeet itse ostamaani ja omistamaani laitteistoon. En minä liisaa sitä poltinta, minä OMISTAN sen polttimen ja myös sen talon, mihin se poltin tulee. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta ?
Oilonin kannattaisi heti ottaa se kanta, etteivät he ole mikään valvova viranomainen, ja se ei ole heidän tehtävänsä valvoa asiakkaiden tekemisiä ja heidän edesottamuksia. Myydäänhän sitä sähköasennus tavaraakin kaupoissa, ja ei niitäkään saa itse asentaa...
Näistä suomalaisista ammattimiehistä... lukekaapa tuokin tarina:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=7&t=13483&st=0&sk=t&sd=a
Melko surkuhupaisa tarina, poltinta käytiin ihan "korjaamassa" useitakin kertoja, ja ilmeisen summamutikassa sitten lopuksi vaihdettiin jokin eletroniikka kortti kun kaikki muu oli jo ilmeisesti vaihdettu. Tämmöisillekö mestareille pitäisi ihan rahaa jopa maksaa tuollaisesta työstä ? Asiakkaalta kärähti tuohon touhuun kevyesti enemmän kuin uuden polttimen hinta, ja edelleenkin hänellä on vain se vanha poltin.
No se. Ihan suututtaa hänen puolestaan tuollainen tolskaaminen.
Polttimen voi itse säätää, ja siihen hommaan löytyy se nokipumppukin tuolta:
http://www.kimrok.fi/sivut/savukaasuanalysaattorit/brigon-nokipumppu
Halvempi tuo on kuin yksi käyntikerta jossa mikään ei tule edes kuntoon.
Kas kun noita muuten saadaan edes myydä... jatkossa kai pitää tuollaisetkin kohta tilata ulkomailta... samoin kuin kohta nuo polttimet...
Toivotan Oilonin porukalle hyvää jatkoa valitsemallaan linjalla. Voi ne nokiat tehdä noinkin.
Viimeiselle vastaajalle: Uuden poltimen saa alle 650 euron, en ottaisi riskiä saada jonkin puoliviallista ärsyttävän satunnaisesti vikailevaa mallia riesoikseni. Öljypoltin ostetaan tarpeeseen. Ei kukaan ruuvaa irti ehjää ja täysin toimivaa poltinta. Minä en usko moiseen, aina niissä on jokin ongelma ja se ongelma halutaan myydä eteenpäin jonkun toisen niskoille ja ratkottavaksi. Jos ongelmia ei olisi, niin poltin saisi jäädä paikoilleen ja hoitaa sitä omaa hommaansa.
T -.-
Valinta alkaa siis kallistua Bentone Basic malliin, siihen saa osia ja ohjeita netistä.
Oiloniin ei saa enää kumpiakaan. Tovotan tosiaankin heille onnea ja myötätuulta valitsemalleen linjalle. Asiakkaaksi en aio kuitenkaan ruveta. Näin tämä menee.- järkesi on mennyt
kyllä monet järkiinsä tulleet öljysyöpön omistajat vihdoin ruuvaavat sen irti ja tilalle oikea lämmitysjäjrestelmä, maalämpö nimittäin. kuka niin hullu on että odottaa polttimen käyttöiän loppumista ennen maalämpöön vaihtamista kun voi ottaa polttimen pois ja myydä muille hölmöille.
samalla kun joku hölmö hakee polttimen itselleen voi naureskella ihmisten tyhmyydelle, miksi ihmeessä hankkia öljypoltin kun voi hankkia maalämmön jossa 2/3 energiasta saadaan ILMAISEKSI.
varmaan jos kaupasta saisi yhden maitopurkin hinnalla kolme niin nämä samat hölmöt maksaisivat kaikki kolme purkkia. voi hyvä isä sentään kun ihmiset on tyhmiä. sitä ne öljylämmityksen rikkipäästöt teettää kun niitä nuuhkii niin ei muuta osaa ajatellakaan. - Teboilia tankkiin
järkesi on mennyt kirjoitti:
kyllä monet järkiinsä tulleet öljysyöpön omistajat vihdoin ruuvaavat sen irti ja tilalle oikea lämmitysjäjrestelmä, maalämpö nimittäin. kuka niin hullu on että odottaa polttimen käyttöiän loppumista ennen maalämpöön vaihtamista kun voi ottaa polttimen pois ja myydä muille hölmöille.
samalla kun joku hölmö hakee polttimen itselleen voi naureskella ihmisten tyhmyydelle, miksi ihmeessä hankkia öljypoltin kun voi hankkia maalämmön jossa 2/3 energiasta saadaan ILMAISEKSI.
varmaan jos kaupasta saisi yhden maitopurkin hinnalla kolme niin nämä samat hölmöt maksaisivat kaikki kolme purkkia. voi hyvä isä sentään kun ihmiset on tyhmiä. sitä ne öljylämmityksen rikkipäästöt teettää kun niitä nuuhkii niin ei muuta osaa ajatellakaan.Täälläkin on semmonen hölmö joka vaihtaa huomenna uuden öljypolttimen. Oilon on entinen... mutta huomenna taitaa tulla Bentone. Naapuri otti maalämmön parisen vuotta sitten mutta hän onkin rahakroisos. Mulla on vanha isäukon tekemä keskuslämmitys ja öljyä palaa 1700-1900 litraa vuodessa. Poltinhuolto-ukko ei ole meidän tontilla viihtynyt ennen tätä päivää, huomenna tulee uudestaan.
Huoletonta on öljylämmittäminen ollut ja samalla linjalla jatkan niin pitkään kun Teboilin pojat löpöä tekeevät. - öljy meilläkin
Teboilia tankkiin kirjoitti:
Täälläkin on semmonen hölmö joka vaihtaa huomenna uuden öljypolttimen. Oilon on entinen... mutta huomenna taitaa tulla Bentone. Naapuri otti maalämmön parisen vuotta sitten mutta hän onkin rahakroisos. Mulla on vanha isäukon tekemä keskuslämmitys ja öljyä palaa 1700-1900 litraa vuodessa. Poltinhuolto-ukko ei ole meidän tontilla viihtynyt ennen tätä päivää, huomenna tulee uudestaan.
Huoletonta on öljylämmittäminen ollut ja samalla linjalla jatkan niin pitkään kun Teboilin pojat löpöä tekeevät.Lamborghini poltin. Jämä kattila. St1 öljyt.
- tle88
Ja kun tulee tulee se sähkökatko, niin minä käynnistän pienen diesel aggregaatin, käytän samaa tavaraa kuin säiliössä on, ja syötän väärin päin tehdyllä 3 vaihe johdolla talon verkkoon ne kolme puuttuvaa vaihetta. Tietty katkaisen ne sähköt ensin pääkytkimestä, ettei hönkä mene tyhjään valtakunnanverkkoon. Öljypoltin käy ja kukkuu vaivaisella 200 watin teholla, ne loput voi käyttää valaistukseen ja jääkaappeille. Katsoa sähköjen palaamista odotellessa vaikka televisiota. Näin on muuten täytynyt tehdäkin täällä tämän viimeisen 8 vuoden aikana jo kahdesti.
Kadun toisella puolella maalämpömies miettii, mistä repäisisi sen yli 6 kilowattia sille maalämpöpumpulle, että lämpöä piisaisi... 10 kilowatin koti aggregaatti on melkoisen kallis esine. Väärissä paikoissa pihtaavilta maitopurkkien laskijoilta moisia ei yleensä löydy. - Vai löytyykö ?
Viimeisen 8 vuoden aikana siis talo olisi ollut jo kahdesti jäässä jos ei oma järki olisi moista tilannetta estänyt tapahtumasta. Kunkahan monta vesivanhinkoa tapahtuu siksi, että talo on päästetty jäähtymään liikaa ja putket jäähän ? Eivät ne nimittäin ihan itsekseen ratkeile kuitenkaan, aina ikäville tapahtumille jokin alkusyy kuitenkin on.
En minä tätä säiettä aloittanut keskustellakseni maalämmöstä ja sen siunauksellisuudesta, minä kyselin sen helposti huollettavan ja järjellisesti suunnitellun ja tuotteistetun öljypolttimen perään. Suomalainen Oilon on jo ulkoistanut itsensä pois kuluttajan ulottuvilta, ja niin muuten on menossa ne yt neuvottelut siellä juuri tälläkin hetkellä. Jotain vikaa tuossa palvelukonseptissa on, jos tämmöinen pohjoissuomesta alunperin kotoisin oleva umpijäärä ei pysty itselleen moista poltinta ostamaan. Ei se mitään, sitä konseptia kannattaa vielä hioa lisää sen asiantuntavan asentajaverkoston kanssa. Minä ostan sen ulkomaisen polttimen, saan sen halvemmalla, saan siihen ohjeet jotka sen kanssa elämiseen oikeasti tarvitsee, ja voin tarvittaessa tilata myös niitä varaosiakin siihen. Itse omistamaani laitteeseen, joka on minun. - Vain ja ainoastaan yksin minun. Ilmeisesti liiallinen demokratia hukkaa tämän tajun asioiden oikeista omistussuhteita, ja luulemaan, että toisten omaisuutta voi jotenkin tulla hallinnoimaan ja kertomaan, mitä sille omaisuudelle saa ja ei saa tehdä.
Vaikka koko Suomen infrastruktuuri lakoaisi, minä poltan pihavaloja ja menen lämpimään suihkuun. Sen jälkeen aukaisen jääkaapin, kas kun se oven tosiaan voi aukaista, ja otan kylmästä toimivasta jääkaapista iltapalaa. - Mitäpä kohtaa tuosta et ymmärtänyt ? Minä en kuulu niihin miehiin, jotka menevät nälkäisenä ja likaisena pimeässä nukkumaan. Ne on ihan toisia miehiä ne jotka noin tekevät.
T -.-
Siitä johdosta... talon sisällä ei ole yhtä ainutta 3 vaihe laitetta, riittää kun tekee sen johdon niin, että molemmissa päissä on koirastöpselit. Kierosuunnalla ei siis ole oikeasti mitään väliä, talon sisällä joka ainoa esine on 1-vaihe esine, samoin kuin se öljypoltinkin on sitä. Pistää aggregaatin pihalle, vetää johdon autotallin ovenraunan alta autotallin 3-vaihe töpseliin, ja katkaisee päävirran. Sen jälkeen starttaa se aggregaatin. = > talossa on täydelliset sähköt, joita voi käyttää noin 6000 watin edestä. Jättää sen hellan ja mikroaaltouunin ja pyykinpesukoneen rauhaan, niin muuten voi elää noin vaikka kuukauden putkeen. Kun se sähkö tulee pyörivästä generaattorista, sen aaltomuoto on täsmälleen sini-aaltoa, ja voi aivan huoletta käyttää mitä elektroniikkaa tahansa.
Ihanko oikeasti nykyajan miehet täällä etelässä sujuvasti ostavat Oilonin polttimia, joita he eivät osaa itse enää käyttää eivätkä korjata, ja suostuvat maksamaan rahaa siitä, että laitteita vain yritetään korjailla jonkin muka ammattimiehen toimesta ? Ihanko totta ?
-.- - 30/30
Onkos Oilonin miehet kusasseet aamuteehes vai mikä mättää?
Ja tuo jatkojohto koiraspäillä kertoikin sitten loput!
Jatka samaan malliin niin hyvä siitä tulee jossei jopa erinomainen.
:-)) - tle88
> Ja tuo jatkojohto koiraspäillä kertoikin sitten loput!
Ei sitä pidäkään tehdä, jos on niin ... , ettei edes tajua mitä tekee. Voihan sitä vapaasti ostaa sen ihan saman jutun toteutettuna muovikuoreen, ja maksaa siitä 400 euroa, plus ne asennustyöt siihen päälle. Kannattaa ottaa ne asennustyöt vielä firmasta, jossa on toimitusjohtaja, myyntijohtaja ja laatupäällikkö ja kaikilla noilla sihteerit, ja asentajat tulevat sitten jostain virosta. Saa osallistua siihen rahankierrättämiseen ja työllistämiseen oikein kunnolla. Muille: Tuollaisesta siis tässä nyt puhutaan:
http://kauppa.satalampo.fi/tuotteet/oljypoltin-varaosat-oljypoltin-varusteet/varavoimakeskus-oilon-100721
Kaikki ne täällä kommentoikin... olisihan se pitänyt tietää ja muistaa. Riittää siis, kun on normaali 3-vaihe jatkojohto, ja tekee itse sellaisen lyhyen 30 sentin mittaisen koiras-koiras pään itselleen, ja pistää sen talliin siihen aggregaatin päälle talteen. Nappaa sen pätkän siitä jatkojohdon koiraspäästä, ja ostaa siis kaksi koiras töpseliä, jotka asentaa niihin syntyneiden puolikkaiden vapaisiin päihin. Meneekö jo vittuilun puolelle, jos sanon, että kannattaa lukea tuo edellä oleva vähän hitaammin, että sen tajuaa kunnolla ? Se aggregaatti pannaan siis käyntiin vasta sitten, kun se kolmivaihejohto on laitettu paikoilleen, ja se päävirta kytkin on katkaistu. Nyt se 3 vaihetta pyörii siinä talon verkossa, ja ne sähköt ovat aivan kaikkialla ihan niin kuin pitääkin. Ei siis ole tarkoitus heilua ja hillua se vapaa koirasjohto kädessään ja tökkiä sillä itseään nenään. Ymmärräthän ? Sitä ei käytetä noin.
No joo. Ymmärtänet herjan... panen nyt minäkin hymiöitä tähän. Eihän tässä mitään vihollisia olla. :-)
Ai niin... joku "turva ihminen" on jossain sitä mieltä, että pitää istua pimeässä ja odottaa "apua" saapuvaksi esim. joidenkin "viranomaisten" taholta. Käy se tietty noinkin. Tuolla ajatussuuntauksella on kyllä mielestäni väestön geenipohjaa parantava vaikutus.
Tarkemmin ajatellen... joo, noin kannattaa ehdottomasti tehdä. Istua pimeässä ja odottaa avun saapumista. Siinä voi samalla ihaillen mietiskellä sitä "turvatekniikan laitosta" ja "turva ihmisiä", kun kylmä hissuksiin hiipii taloon, luihin ja ytimiin saakka.
Mutkaton juttu, onhan sitä vakuutukset. Antaa jäätyä vaan... 8-)
-.-
Tämä säie meni ihan huonoon suuntaan... eikä tätä enää edes kannatakaan jatkaa. Se poltimen valinta ratkesi jo tavallaan tuohon tietoon, ettei hemmetin asennus- ja säätöohjeita ole saatavissa muuta kuin virallisesti valtuutetuille asentajille. Oilon webbi on siltä muuten koko lystin maksavalta asiakkaalta suljettu alue. Erityisesti herkisti tuo, kun niitä varaosien hintojakaan ei edes suostuta näyttäämään, voi sitten jokainen asentaja määritellä ne hinnat sen maksajan naaman ja järjenkäytön mukaisesti, ja niinhän ne sitten tietty tekevätkin.
Oletko muuten yksi heistä ? Siis asentaja ?
Tiiäkkö... ei ne Oilonin pojat ja tytöt ole minun aamuteeheni päässeet käsiksi, mutta minä vaan en aina tätä nykymenoa oikein ymmärrä. Eihän kukaan täysipäinen aja poltintaan säädöt pielessä, eihän se toimi edes viikkoakaan, jos se nokeaa paikat tukkoon. Ilmeisesti kyseessä on taas jokin ympäristöjuttu höyhötys, ja noille puiden halailijoille öljyllä taloaan lämmittävä keski-ikäinen mies on kuin pimeyden vasen käsi, ristinmerkkiä viuhdotaan ja kiesusta huudellaan apuun, kun moinen mörkö tekee olemassa olonsa tiettäväksi.
"Vittu" (=iso alkukirjain lauseen alussa siis), minä vaan haluaisin ostaa polttimen, jossa olisi manuaali mukana. Sille manuaalille kun olisi ihan oikeasti sitä käyttöä. Sekin firma on kohta perseellään, kun myynti ei vedä, ja yyteetä vain käydään, ja kukaan siellä ei taida ehtiä enää edes miettimään sitä, että miksiköhän se myynti ei vedä.
Sama se on jäspinkin kanssa... pannu säädetään talokohtaisesti vaihtamalla siihen pannuun jokin määrätyn lämmitys profiilin omaava elektroniikka kortti. Mitäpä luulet, kauanko kortti kestää, kun se on lämpimän pannun kyljessä kiinni ? Luuletko ostavasi uuden kortin esim. 10 tai 20 vuoden kuluttua, kun se kortti rikkoutuu ? Kuule, koko firmaakaan ei ole välttämättä enää silloin olemassa. Kun se kortti kulahtaa, eikä uutta olekaan saatavana, niin se on pannun vaihto edessä. Alkaa muuten ihan vituttamaan, kun päin näköä pidetään ihan tyhmänä. Kun tämmöisestä loukkaamisesta sitten kehtaa julkisesti vähän kysyä edes perään, ei se vielä tarkoita, että teehen on päästy kusemaan.
Se vain vähän nyppii, jos joutuu peräkärryn kanssa hakemaan sen seuraavan lämmityspannun virosta saakka, että saisi järjellisen ja toimivan ja ihan itse säädettävän laitteen.
T -.-- sähkäri
"> Ja tuo jatkojohto koiraspäillä kertoikin sitten loput!
Ei sitä pidäkään tehdä, jos on niin ... , ettei edes tajua mitä tekee. Voihan sitä vapaasti ostaa sen ihan saman jutun toteutettuna muovikuoreen, ja maksaa siitä 400 euroa, plus ne asennustyöt siihen päälle..."
Kyllä tästä selostuksesta käy ilmi, ettei kirjoittajalla edes ole tuommoisia virityksiä.. Kunhan höpisee lämpimikseen..
Kiertosuunnilla ei ehkä ole väliä, jos ei ole kolmivaihelaitteita.. Mutta nolla-vaihe-järjestyksellä on. Ja ellei asu britanniassa, niin 1-vaihepistoriasiasta on aika vaikea sanoa kumminpäin se on. Jos oikeasti yrität kytkeä kolmea 1-vaihtejohtoa pistorasioihin, niin että jokainen menee oikein, niin lycka till bara.
Luulis että olis jo helpompi laittaa ihan kunnolliset 3-vaiheliittimet, niin tulee ne kiertosuunnatkin samalla oikein. - En ole tuo kirjoittaja
sähkäri kirjoitti:
"> Ja tuo jatkojohto koiraspäillä kertoikin sitten loput!
Ei sitä pidäkään tehdä, jos on niin ... , ettei edes tajua mitä tekee. Voihan sitä vapaasti ostaa sen ihan saman jutun toteutettuna muovikuoreen, ja maksaa siitä 400 euroa, plus ne asennustyöt siihen päälle..."
Kyllä tästä selostuksesta käy ilmi, ettei kirjoittajalla edes ole tuommoisia virityksiä.. Kunhan höpisee lämpimikseen..
Kiertosuunnilla ei ehkä ole väliä, jos ei ole kolmivaihelaitteita.. Mutta nolla-vaihe-järjestyksellä on. Ja ellei asu britanniassa, niin 1-vaihepistoriasiasta on aika vaikea sanoa kumminpäin se on. Jos oikeasti yrität kytkeä kolmea 1-vaihtejohtoa pistorasioihin, niin että jokainen menee oikein, niin lycka till bara.
Luulis että olis jo helpompi laittaa ihan kunnolliset 3-vaiheliittimet, niin tulee ne kiertosuunnatkin samalla oikein.Mutta hoksasin että hän puhui 3vaihe töpselistä, siinä on tarkalleen määritelty nollan ja suojamaan paikka.
1 vaihe töpselillä tuollainen on vähänkuin loton pelaamista jollei käytä pistoketta joka on esimerkiksi asuntoautoissa ja monilla leirintäalueiden tolpissa.
Pitää tosiaan miettiä itsekkin tuollainen viritelmä, sillä voisi syöttää hallin 3 vaihe pistorasiasta olemassaolevalla agrikaatilla syöttövirran taloon.
Pitää vain huolehtia että kaikki ylimääräinen on poissa päältä.
Niin ja 3 vaihe pistokkeeseen voi syöttää 1vaihe virtaa siten että kaikkiin vaiheisiin tulee sama vaihe, silloin tosin ei voi käyttää 3 vaihe laitteita mutta eihän niitä normitaloissa olekkaan.
Hakepolttimessakin on inventteri joka muuntaa 1 vaiheesta oikean taajuisen 3vaihevirran.
- tle88
Googlaamalla " kde 6500 " tulee esiin yksi edullinen dieseliä polttava kolmivaihe aggregaatti. Omastani maksoin noskus 2005 tai 2006 luokkaa 1100 euroa, mutta myöhemmin olen nähnyt noita alimmillaan hintaan jokin 899. Eli siis noin 900.
Tuossa laitteessa on maskissa suoraan se valmis 3-vaihe lähtö. Pyörät siinä ovat alla vähän ikävät, koska ne eivät käänny. Raskaaseen laitteeseen kannattaisi askarrella kunnolliset isot ja kääntyvät pyörät alle. Akunkin pilasin omastani, en hoksannut ostaa siihen heti ylläpitolaturia. No, se oli alinta kiinalaista laatua kuitenkin. Pienikin. Laite lähtee käsin vetämällä käyntiin, ei se ole kuin reilu 400 kuutioinen. Hennonpi nainen sitä ei ehkä saa käyntiin. Laitteeseen tarvitsee siis kunnon akun ja sen ylläpitolaturin.
Kannattaa ostohetkellä ostaa myös niitä öljyn ja ilman suodattimia laitteeseen, niitä voi olla hankalaa etsiskellä reilu 20 tai 30 vuoden kuluttua. Viisas ostaa ne etukäteen ja laittaa visusti talteen nekin.
Omaani säilytän teräksisen seinähyllyn alla aivan ovensuussa, että se olisi helppo ottaa esiin. Kannattaa muistaa, että ne valot ovat tosiaan poissa kun tuota joutuu virittelemään käyntiin.
Laitteessa on vähän turhan paha ääni, äänenvaimentaja on alimitoitettu aika ilkeästi. Kätevä mies tuota osaa kyllä parannella itsekin. En ole itse saanut vielä aikaiseksi. Dieseli ei ole niin arka siitä vastapaineesta kuitenkaan. Pitkä 5 metrin mittainen metallinen spiraaliputki toinen pää hankeen heitettynäkin voi olla ihan riittävä korjaus tuohon vikaan.
Tuosta on olemassa myös hienompia koteloituja malleja, noista ei ole sen kummoisempaa mielikuvaa eikä läheltä tehtyjä havaintoja. Avo -rakenteinen on omalla tavallaan selkeä ja helppokäyttöinen. Toki, nyt se pölyyntyy kun ei ole kuoria päällä. Taittelin sille peitteeksi vanhan hituvoituneen keltaisen lakanan. (tulee rälläköityä ja hitsattua siinä tallin edessä ja liki oviaukossa)
Tankin alla on polttoaine hana, se on pahuksen hyvin piilossa, ja tunnustan että ensimmäisellä käyttökerralla en sitä muistanut enkä tajunnut sitä aukaista. Hyvä etten taskulampun valossa purkanut koko saatanan vehjettä pihalle. Kannattaa laittaa siihen tankin päälle tussilla muistutus aiheesta, että AUKAISE POLTTOAINEHANA. Voihan sitä joutua joskus joku muukin käyttämään. Vaimo vaikka.
Hintaisekseen kuitenkin ihmeen siististi tehty, ei tuosta ole mitään pahaa sanottavaa. On se niin sanotusti oikea, eikä mikään näköiskappale. Laite kannattaa kerran vuodessa nykäistä esiin ja käyttää se lämpimäksi jollain puolen tunnin käytöllä. Sitä öljyäkin kannattaa ostaa siihen vaihtovaroiksi, sellainen 20 litran tonkka jotain Delvacia. Konetta voi joutua huudattamaan päivätolkulla, ja öljyjen vaihtoväli on aika lyhyt tuollaisessa pikkukoneessa. Tositilanteessa ne öljyt kannattaa vaihtaa siitä koneesta vaikka kerran päivässä.
Sähkäri voi ehkä ollakin sähkäri, mutta ei minun työmaallani. Sinä nimittäin olet juuri se ongelma, mistä tässä on kyse. Sinultahan meni jo tässä ihan yksinkertaisessa asiassa ihan kaikki perusasiat ihan persiilleen ja sekaisin. Mistä Sinä ne paperisi olet saanut ? Ryhdistäydy nyt helevetissä hyvä mies ja yritä edes hahmottaa, mitä tuossa kytkennässä on tehty ja miksi. Minähän lisäksi jo neuvoin aiemmin, että kun lukee hitaammin, niin ymmärtää ehkä paremmin.
T -.- - mikä pelle
Onko sulla jokin diaknoosi !?
Tai muuten vaan syntymäsellainen ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 115972
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693