Onko jollain kokemusta hinnoista? Mikä tulee hinnaksi teetettynä koko homma?
Tietysti riippuu kovasti veneen koosta mutta jos joillain on kokemusta mitä maksaa esim 40 jalkaiseen veneeseen. Tiikki pois uusi "keinotiikki" paikalleen.
Vai onnistuuko järkevästi teak kannen irroitus eikä laita uutta teak kantta lainkaan. Vaan pitää ihan kuitu pinnan. Käsittääkseni teak kansi ruuvataan kiinni lasikuituun ja reikiä varmasti paljon.
Koitin tätä googlailla eikä löytynyt mitään. Vene hankinnassa ja kiinnostaisi tietää miten paljon rahaa tuohon remppaan pitää varata eli ei viitsi viellä lähetellä tarjouspyyntöjä...
Tiikkikannen uusiminen
33
7507
Vastaukset
- 6+9
Kaverin veneen tiikkikansi maksoi viisi tonnia, kun otti itse vanhat tiikit pois. Kokonaan teetettynä puolet enemmän.
- vanha pois
Minkä kokoinen vene?
- 33f
vanha pois kirjoitti:
Minkä kokoinen vene?
Minulla 33 jalkaiseen tuli maksamaan n.15 000 e.
- Tiikki vain pyllyn alla
Ei missään tapauksessa tiikkikantta. Tiikit ainoastaan sitloodaan. Kannella kävellään ja mennään. Ei varota tiikkiä. Hifistelijöiden hommaa. Seilaajat on erikseen.
- seilorin valinta
Nimenomaan, ei varota tiikkiä. Siksi tiikki myös kanteen. Mitä ihmeen logikkaa edes olisi suosia tiikkiä pyllyn alla, mutta karttaa jalan alla? Kuuman etelän auringon alla tilanne on toinen, täällä ei pahimmillaankaan aurinko ole liian kuuma.
- ei ooo
seilorin valinta kirjoitti:
Nimenomaan, ei varota tiikkiä. Siksi tiikki myös kanteen. Mitä ihmeen logikkaa edes olisi suosia tiikkiä pyllyn alla, mutta karttaa jalan alla? Kuuman etelän auringon alla tilanne on toinen, täällä ei pahimmillaankaan aurinko ole liian kuuma.
Oikeat seilorit välttävät turhaa painoa purjeveneessä, siksi oikeilla seiloreilla ei ole puuta veneessä missään.
esim:
Kansi
http://www.challengeandadventure.com/wp-content/uploads/2009/06/vor18822.jpg
Sisusta
http://www.bymnews.com/yacht-racing/images/big/Ericsson_leg5_VOR_060411Sleepinglr.jpg
- MitaanTietamaton
Valitettavasti kysymyksen ohi, mutta otsikon aiheesta kuitenkin. Hinta-arviota ei ole antaa, mutta itse tehtynä ihan normiduunarin käyttövarat riittivät.
Kovametallipalaterällä pöytäsirkelillä tein teak-lankusta 6x45 rimaa. Rimat liimasin pu-massalla kanteen. Rimojen väliin 5 mm palikat ja 90 mm pitkän tukevan palikan keskelle reikä, josta ruuvi saumasta kanteen. Teakit puristuivat kanteen ja päivän parin päästä ruuvit auki.
Lopuksi saumojen primerointi ja uv-kestoista massaa saumoihin sekä kannen hionta tasaiseksi. Helppoa kuin kannen teko, paitsi kaikki oheishommat. - kysy...
Hinta-arvion saat mitenkään pätevästi vain kysymällä tekijältä, muuttujia on aivan liian paljon. Mutta miksi vanha pitäisi ottaa pois, eikä kunnostaa sitä? Keinotiikki on vain halpa kopio, parempi sitten ilman, jos ei vanhasta saa tehtyä, eikä uuteen ole varaa.
- sepeteus
Mulla 48 jalkaiseen maksoi asennuksineen 15k E. Poistin vanhan itse ja paikkasin miljoona pienta ruuvin reikaa. Yhteensa pinta-alaa tuli n. 20 m2
- Seppomartti
Oikeastaan on ihmeellistä koko teakin suosio. Teak lisää painoa, on suhteellisen lyhytikäinen ja kallis, sotkee vaatteet mustaksi, etelässä on lisäksi helkutin kuuma. Entiseen tapaan ruuvaamalla tehtynä on lisäksi on vuotoriski.
Pluspuolelle jää uutena ja hoidettuna nätti ulkonäkö. Luistaa myös jalan alla vähän mutta kansimaali tai kumisekoite pitää vielä paremmin. Miinuspuoli on vahvasti voitolla?- 23+22
"Oikeastaan on ihmeellistä koko teakin suosio."
Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, koska veneiden sisustatkin ovat täynnä puuta. Kummallista kuitenkin on nykyihmisten kaipuu metsään veneissään, ikään kuin puuta itämeren rannoilla ei olisi tarpeeksi.
1970-luvun tienoilla tapahtui nopea siirtyminen puurungoista lasikuiturunkoihin, mutta sisustat ovat vielä kuin 1920 -luvulta. varsinkin tummien puulajien käyttö on todella hölmöä muutenkin niin pimeissä kajuutoissa.
Onneksi on venevalmistajia, jotka minimoivat puun käyttöä kuten
http://valenciayacht.blogspot.fi/2010/06/vlc-35-interior.html - eriävä mielipide
Ymmärrän kantasi purjehdusalueesi perusteella. Mutta täkäläisissä oloissa väittämäsi ovat suurelta osin vääriä. Miten ihmeessä saat vaatteesi mustaksi tiikistä, sitä en ymmärrä. Ja kuinka lyhyt on suhteellisen lyhyt käyttöikä? Omassa veneessä tuli uudelleen saumaus ja hionta ajankohtaiseksi veneen 20 ikävuoden jälkeen. Odottaisin nykyisen saumausaineen kestävän jopa edellistä pidempään ja kannen voi ainakin vielä toisen kerran hioa. Odotettavissa oleva käyttöikä on siis jossain 60 v tietämillä. Tuskin kansimaali tai kumisekoiten ainakaan pitkäikäisempi on. Itse asiassa laiturinaapuri juuri totesi, että nyt on aika uusia alle 10 v sitten tehty maalaus. Siitä on pito kadonnut.
Omassa kannessa tiikki on ruuvattu vaneriin. Vanerin paksuus taas on mitoitettu ottaen huomioon sen päälle tuleva tiikki. Painoa tiikistä silti tulee, mutta aika rajallinen määrä. Tiikin voi muissakin materiaaleissa laskea rakenteelliseksi elementiksi.
Hoitoa kansi ei kaipaa oikein minkään vertaa. Boracolin levitys kerran vuodessa tai kahdessa ei montaa hetkeä vie, eikä kantta ole tarvinnut edes kertaakaan kauden aikana pestä. OIkea hoito on siis lähinnä sitä, ettei tee mitään. Ja todella kauniina sillä tavalla pysyy. Etelässä tiikkikannen kuumuus on tosiasia. Tosiasia on sekin, että etelän vesien suolakiteet syövät tiikkiä aivan toiseen tahtiin kuin täällä. Siellä lyhytikäisyyskin on siksi tosiasia. - /IR
eriävä mielipide kirjoitti:
Ymmärrän kantasi purjehdusalueesi perusteella. Mutta täkäläisissä oloissa väittämäsi ovat suurelta osin vääriä. Miten ihmeessä saat vaatteesi mustaksi tiikistä, sitä en ymmärrä. Ja kuinka lyhyt on suhteellisen lyhyt käyttöikä? Omassa veneessä tuli uudelleen saumaus ja hionta ajankohtaiseksi veneen 20 ikävuoden jälkeen. Odottaisin nykyisen saumausaineen kestävän jopa edellistä pidempään ja kannen voi ainakin vielä toisen kerran hioa. Odotettavissa oleva käyttöikä on siis jossain 60 v tietämillä. Tuskin kansimaali tai kumisekoiten ainakaan pitkäikäisempi on. Itse asiassa laiturinaapuri juuri totesi, että nyt on aika uusia alle 10 v sitten tehty maalaus. Siitä on pito kadonnut.
Omassa kannessa tiikki on ruuvattu vaneriin. Vanerin paksuus taas on mitoitettu ottaen huomioon sen päälle tuleva tiikki. Painoa tiikistä silti tulee, mutta aika rajallinen määrä. Tiikin voi muissakin materiaaleissa laskea rakenteelliseksi elementiksi.
Hoitoa kansi ei kaipaa oikein minkään vertaa. Boracolin levitys kerran vuodessa tai kahdessa ei montaa hetkeä vie, eikä kantta ole tarvinnut edes kertaakaan kauden aikana pestä. OIkea hoito on siis lähinnä sitä, ettei tee mitään. Ja todella kauniina sillä tavalla pysyy. Etelässä tiikkikannen kuumuus on tosiasia. Tosiasia on sekin, että etelän vesien suolakiteet syövät tiikkiä aivan toiseen tahtiin kuin täällä. Siellä lyhytikäisyyskin on siksi tosiasia.Uskon, että nykyiset liimaamalla/alipaineella tehdyt kannet kestävät hyvinkin entistä pidempään, koska niissä on enemmän kuluma- ja hiontavaraa. Ruuveilla kiinnitetyissä kansissa on iän myötä se ongelma, että ruuvitulpat alkavat lähteä irti ja niiden kiinnittäminen saattaa olla vaikeaa.
- 3q5yy42
/IR kirjoitti:
Uskon, että nykyiset liimaamalla/alipaineella tehdyt kannet kestävät hyvinkin entistä pidempään, koska niissä on enemmän kuluma- ja hiontavaraa. Ruuveilla kiinnitetyissä kansissa on iän myötä se ongelma, että ruuvitulpat alkavat lähteä irti ja niiden kiinnittäminen saattaa olla vaikeaa.
Eikö ttikkikansi olekkaan parantunut /IR
fiiliksiä, kun pitää edelleen netissä provosoida? Hieman rauhallisempi vaihe oli aiemmin tänä vuonna, mutta nyt taas meno jatkuu entiseen malliin.
Olisi mielenkiintoista tietää, että missäpäin /IR
seilasi viime kesänä? Mitä siinä nyt on niin peiteltävää, että sitä ei voisi täällä jakaa. Monet jakavat netissä matkakertomuksia ihan omalla nimellään - mars mökkiin
3q5yy42 kirjoitti:
Eikö ttikkikansi olekkaan parantunut /IR
fiiliksiä, kun pitää edelleen netissä provosoida? Hieman rauhallisempi vaihe oli aiemmin tänä vuonna, mutta nyt taas meno jatkuu entiseen malliin.
Olisi mielenkiintoista tietää, että missäpäin /IR
seilasi viime kesänä? Mitä siinä nyt on niin peiteltävää, että sitä ei voisi täällä jakaa. Monet jakavat netissä matkakertomuksia ihan omalla nimelläänJodlari on hyvä ja menee purkamaan pahaa oloaan sinne mökkiinsä.
- wqey
mars mökkiin kirjoitti:
Jodlari on hyvä ja menee purkamaan pahaa oloaan sinne mökkiinsä.
Utv menee nyt vaikka pyörittämään 10km päähän telakalle lämppäriä, jottei se jumitu kuten jutut.
- Kamala
23+22 kirjoitti:
"Oikeastaan on ihmeellistä koko teakin suosio."
Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, koska veneiden sisustatkin ovat täynnä puuta. Kummallista kuitenkin on nykyihmisten kaipuu metsään veneissään, ikään kuin puuta itämeren rannoilla ei olisi tarpeeksi.
1970-luvun tienoilla tapahtui nopea siirtyminen puurungoista lasikuiturunkoihin, mutta sisustat ovat vielä kuin 1920 -luvulta. varsinkin tummien puulajien käyttö on todella hölmöä muutenkin niin pimeissä kajuutoissa.
Onneksi on venevalmistajia, jotka minimoivat puun käyttöä kuten
http://valenciayacht.blogspot.fi/2010/06/vlc-35-interior.htmlOnhan typeränköinen veneen sisusta.
On kuin kylpyhuone sisusta. - 3463y5e
Kamala kirjoitti:
Onhan typeränköinen veneen sisusta.
On kuin kylpyhuone sisusta.Ei metsäkansalaiset edes halua ymmärtä,ä miten ylimääräinen paino vaikuttaa purjeveneen suorituskykyyn. MOT.
- kannen kestoikä
eriävä mielipide kirjoitti:
Ymmärrän kantasi purjehdusalueesi perusteella. Mutta täkäläisissä oloissa väittämäsi ovat suurelta osin vääriä. Miten ihmeessä saat vaatteesi mustaksi tiikistä, sitä en ymmärrä. Ja kuinka lyhyt on suhteellisen lyhyt käyttöikä? Omassa veneessä tuli uudelleen saumaus ja hionta ajankohtaiseksi veneen 20 ikävuoden jälkeen. Odottaisin nykyisen saumausaineen kestävän jopa edellistä pidempään ja kannen voi ainakin vielä toisen kerran hioa. Odotettavissa oleva käyttöikä on siis jossain 60 v tietämillä. Tuskin kansimaali tai kumisekoiten ainakaan pitkäikäisempi on. Itse asiassa laiturinaapuri juuri totesi, että nyt on aika uusia alle 10 v sitten tehty maalaus. Siitä on pito kadonnut.
Omassa kannessa tiikki on ruuvattu vaneriin. Vanerin paksuus taas on mitoitettu ottaen huomioon sen päälle tuleva tiikki. Painoa tiikistä silti tulee, mutta aika rajallinen määrä. Tiikin voi muissakin materiaaleissa laskea rakenteelliseksi elementiksi.
Hoitoa kansi ei kaipaa oikein minkään vertaa. Boracolin levitys kerran vuodessa tai kahdessa ei montaa hetkeä vie, eikä kantta ole tarvinnut edes kertaakaan kauden aikana pestä. OIkea hoito on siis lähinnä sitä, ettei tee mitään. Ja todella kauniina sillä tavalla pysyy. Etelässä tiikkikannen kuumuus on tosiasia. Tosiasia on sekin, että etelän vesien suolakiteet syövät tiikkiä aivan toiseen tahtiin kuin täällä. Siellä lyhytikäisyyskin on siksi tosiasia.Tiikkikansiin näyttää liittyvän tunnetta enemmän kuin faktaa. Tiikkikannet ovat perua puuveneiden ajalta. Enää kysymyksesä ei ole tiikkinen kansi, vaa kannen päällystäminen ohuilla tiikkirimoilla. Ehkä tiikkikansi-muoti syntyi puuvenetraditiosta?
Vielä n. 30 v sitten lasikuitukanteen ruuvatut tiikkirimat olivat n. 15 mm paksuisia, nykyisin materiaalivanhvuus on enää ehkä 9mm, voi olla ohuempikin riippuen valmistajasta. Kannen tiikki kyllä kuluu, vaikka sitä ei harjaisikaan tai ei tuhoaisi painepesurilla. Pelkkä merivesikin huuhtelee tiikin pehmeitä säikeitä ja saumat jäävät koholle. Nykymuodin mukaisen ohuen tiikkikatteen kesto tuskin voi saavuttaa toivomaasi 60 v ikää, jos veneellä purjehditaan.
Olet oikeassa siinä, ettei kansimaali tai kumisekotteinen kansikate ole tiikkikatetta pitkäikäisempi - mutta on huomattavasti helpompi ja halvempi uusia!
Treadmaster-päällysteen tai muun vastaavan kansikatteen etu on sekin, että kuluneet palat voi uusia (esim. 10-15 v päästä). Maalatun kannen uusintamaalaus on puolestaan yksinkertaisempaa kuin liimatun katteen tai sen osien uusiminen. - kyssärini
kannen kestoikä kirjoitti:
Tiikkikansiin näyttää liittyvän tunnetta enemmän kuin faktaa. Tiikkikannet ovat perua puuveneiden ajalta. Enää kysymyksesä ei ole tiikkinen kansi, vaa kannen päällystäminen ohuilla tiikkirimoilla. Ehkä tiikkikansi-muoti syntyi puuvenetraditiosta?
Vielä n. 30 v sitten lasikuitukanteen ruuvatut tiikkirimat olivat n. 15 mm paksuisia, nykyisin materiaalivanhvuus on enää ehkä 9mm, voi olla ohuempikin riippuen valmistajasta. Kannen tiikki kyllä kuluu, vaikka sitä ei harjaisikaan tai ei tuhoaisi painepesurilla. Pelkkä merivesikin huuhtelee tiikin pehmeitä säikeitä ja saumat jäävät koholle. Nykymuodin mukaisen ohuen tiikkikatteen kesto tuskin voi saavuttaa toivomaasi 60 v ikää, jos veneellä purjehditaan.
Olet oikeassa siinä, ettei kansimaali tai kumisekotteinen kansikate ole tiikkikatetta pitkäikäisempi - mutta on huomattavasti helpompi ja halvempi uusia!
Treadmaster-päällysteen tai muun vastaavan kansikatteen etu on sekin, että kuluneet palat voi uusia (esim. 10-15 v päästä). Maalatun kannen uusintamaalaus on puolestaan yksinkertaisempaa kuin liimatun katteen tai sen osien uusiminen.Uusitaan ketjun aloittajan kysymys:
Onko jollain kokemusta hinnoista? Mikä tulee hinnaksi teetettynä koko homma?
Meillä on tarkoitus uusia ruffin vanhat rimat joita on n. 6 m2 ja itse poistetaan helat ja vanhat tiikit jne siten että ammattimies pääsee heti laittamaan uudet rimat.
Kertoisitko hintatietoja jos ne perustuvat omaan tai jonkun tuttusi kokemukseen. En siis kaipaa mielipiteitä tiikkikannen tarpeellisuudesta tai kahvin terveellisyydestä, vaan vain ne kustannukset per asennettu neliömetri.
Kiitos!! - Mustikkajussi
3463y5e kirjoitti:
Ei metsäkansalaiset edes halua ymmärtä,ä miten ylimääräinen paino vaikuttaa purjeveneen suorituskykyyn. MOT.
Ei paino vaikuta juuri lainkaan 1000 kg sinne tai tänne!KUN MASSA PÄÄSEE VAUHTIIN,NIIN EIKÖS SIITÄ OLE ITSEASIASSA HYÖTYÄ!
- 180
Mustikkajussi kirjoitti:
Ei paino vaikuta juuri lainkaan 1000 kg sinne tai tänne!KUN MASSA PÄÄSEE VAUHTIIN,NIIN EIKÖS SIITÄ OLE ITSEASIASSA HYÖTYÄ!
Liikkuvissa laitteissa, kuten veneet, autot, lentokoneet, yms. On ylimääräinen paino aina myrkkyä.
Kun laitteen suunnitelussa joudutaan tasapainottelemaan painon kanssa ja tekemään kompromisseja, suorituskyvyn ja polttoaine talouden kanssa, ei siihen ylimääräistä painoa enää haluta.
Kun tuossa edellä puhut massan vauhtiin pääsemisestä, niin siihen tarvitaan energiaa ja sen massan liikkeellä pitämiseen tarvitaan myös voimaa.
Useimmiten massa vie tililtä rahaa ja se jos mikä on useimmille pahinta myrkkyä:)
- topsy12
Lähetin mallit ja tilasin 12 mm teak-kannen Liettualaiselta Baltic Teakilta hintaan 300e/m2 alveineen rahti. (Saatavana myös 9mm)
Toimitus tuli täysin valmiina palapelinä, jossa pisimmät palat olivat n. 6 metriä.
Laatutyötä. Käytin suomalaisia ammattimiehiä vanhan kannen purkutyössä ja uuden kannen asentamisessa. Kokonaishinta n. 10m2 kannelle ja istumakaukalolle oli n. 10 000 e. Melko halvalla pääsee jos itse osaa tehdä purku- ja asennustyöt, eikä laske omalle työlle arvoa. - 3736
Teetettynä 43jalk Swan oli 30-25k€. Tietysti uusi teakkansi.
- kak3
Olen nähnyt nyt kolmea tapaa kiinnittää uusittava tiikkikansi
1) Perinteisesti ruuveilla/liimalla
2) Pelkällä liimalla
3) Vacuum bagging (mikähän tää on Suomeksi) eli epoksia ja alipainetta.
Onkohan tossa pelkällä liimaamalla joku pelko että se lähti irtii?- Olli.P
Ei pelkoa että lähtisi irti. Korjaan vielä sen verran että väliin ei laiteta liimaa tai epoksi vaan siinä käytetään jotakin elastista kiinnitysmassa esim Sikaflexiä.
- kak3
Äh, aivan tarkoitin siis 2) Pelkällä kiinnitysmassalla(Jotain sika 298:sia ilmeisesti)
tai
3) Vacuum baggingillä. Ainakin tässä puhutaan epoksista (http://emeraldmarine.blogspot.fi/2013/04/swansongs-new-teak-decks.html)
- Petterssonn
Tiikikannen uusinta avaimet käteen n. 1.000€/m2
Ja se on vielä edullinen. - Anonyymi
On näillä velikulleilla puheet. jestas. Ei ne nyt kuitenkaan tyuollaisia maksa, kuin laituriparlamentissa. Oman veneeni on -70 luvun vesitos ja siinä teak on vielä sademtesästä hakattua. Paksuutta e d e l l e e n yli 18mm. Ensivuonna tehdään kunnostus, ja taas mennään parikymmentä vuotta.
- Anonyymi
Aihetta hieman sivuten, maan mainio Boracol on hävinnyt markinoilta, koska on ilmeisesti epäeettistä, epäekologista, aiheuttaa liiallista parrankasvua jne. Mitä olette käyttäneet sen sijasta ja millaisella kokemuksella?
Boracolilla riitti pelkkä keväinen käsittely, sillä pärjäsi koko vuoden, ja kansi oli siisti kuin mikä.
Nimim. viimeinen Boracol-pullo meni keväällä- Anonyymi
Itsellä sama ongelma. Hallberg-Rassyn tuoteluettelosta löytyy SIOO X-niminen tuote, joka ilmeisesti on tarkoitettu heidän ennen suosittelemansa Boracolin tilalle.
C/R - Anonyymi
Ebaystä saa Boracolia vanhaan malliin. Ebay.de. Vajaassa viikossa tuli 5 L kanisteri ja halvemmalla (- 50 € )kuin täällä maksoin 2017 edellisellä kerralla.
- Anonyymi
70-luvun veneen kannen ruuveilla kiinnitetyt tiikit alkoivat irtoilla. Lusasin ne ehjinä ylös, höyläsin 5..6mm paksuuteen ja liimasin takaisin epoksilla. Samalla tuli tukittua kaikki vanhat ruuvinreiät. Työ kolmena keväänä: takakansi, etukansi, hytin katto; viikko kutakin, talven höyläilyt ja muut esivalmistelut poisluettuna.
Rahaa kului 20m2 kanteen 2000.- €. Uusittu kansi nyt käytössä 12 kesää ja edelleen ihan ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047