Mitä kaikkea ohjelmoijan tulee osata?

Kalle Ohjelmoija

Olen harrastanut ohjelmointia muutamia vuosia ja mietin, olisiko tästä jopa ammatiksi. Olenkin alkanut miettimään, että kuinka paljon hyvä ohjelmoija sitten osaa. En osaa nimittäin yhtään arvioida omaa tasoani. Osaan useita ohjelmointikieliä, mutta mitä kaikkea niillä sitten pitäisi osata tehdä, jotta voi sanoa olevansa hyvä?

Mitä te työkseen ohjelmoijat ylipäätään joudutte tekemään töissä? Minkälaisia ohjelmia ohjelmoitte ja mitä kaikkea pitää osata, jotta ohjelmoiminen sujuu nopeasti? Mitä neuvoja antaisitte ihmiselle, joka haluaa alalle? Minkälaisia ohjelmia minun kannattaisi ohjelmoida vapaa-ajallani, jotta oppisin mahdollisimman hyväksi?

6

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koko ratkaisee

      Mitä laajempi, sen parempi.

    • javaaja

      Kannattaa tehdä joku kokonainen sovellus. Ei mitään parin sadan rivin harjoituksia. Ja jos itsellesi teet, niin valitse sellainen aihe, mikä sinua kiinnostaa. Silloin jaksat väsätä sitä enemmän.
      Itse ohjelmoin nykyään javalla web service-beanseja ja servlettejä. Mutta ne on siis työtä. Jos huvikseni tekisin, niin värkkäisin varmaan pelejä.
      Opettelin joskus c-kieltä ja grafiikkakirjastojen käyttöä pelejä tekemällä.

    • spedehh

      Et kerro mitään tuosta harrastuksestasi niin ei voi olettaa mitä vielä osaat.

      Tässä muutama aihe joihin kannattaa ainakin tutustua elleivät ole ennestään tuttuja
      1. yksikkötestaus (TDD)
      2. versionhallinta (esim. TortoiseSVN sopii hyvin aloittelijalle windowsissa)
      3. suunnitelumallit (älä edes yritä oppia kaikkea kerralla)

      Ja koodaamalla sitten oppii.. ei sillä ole niin väliä mitä ohjelmoit vaan miten ohjelmoit. Jos teet alusta asti spagettikoodia yrittämättäkään palastella koodia järkevästi niin se on enimmäkseen hukkaan heitettyä aikaa. Yritä aina noudattaa parhaita käytäntöjä jos mahdollisia; ota kuitenkin huomioon että parhaat käytännöt voi hieman vaihdella käytetystä kielestä ja tekniikoista riippuen.

    • 13+3

      Minä vähän luulen että nykyisin ei enää ohjelmoijaksi pääse mihinkään ilman vähintään ammattikorkeakoulua.
      AMK:ssa siellä insinöörit opetetaan käyttämään samoja termejä ja välineitä, jotta inssit pystyvät kommunikoimaan keskenään.

      Tai voisiko ohjelmoijia kouluttaa ammattikoulusta? Perusohjelmoija, sellaisia kokoonpanotyöntekijä-käsityöläisiä.

      Tai ehkä jos on mukana jossain Open software-jutuissa, niin sitä kautta ehkä... suosittelen jotain Open Software-projektia

    • laza1

      Jos haluat ohjelmoinnin ammattilaiseksi niin aluksi on tärkeintä
      saada sopiva opiskelupaikka yliopistosta joko Otaniemestä tai Tampereelta.
      Työnantajat arvostavat yliopistotutkintoa (tai se on
      työhönottajalle tietynlainen vakuutus!) Lisäksi liikuntaharrastus on etu
      (ei ylipainoa sillä työ sisältää paljon istumatyötä)!

    • googlaaja2

      Opettele ensiksi käyttämään Googlea. Ihan vaikka yksinkertainen haku "what every programmer should know". Tällä pitäisi päästä jo aika pitkälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe