On maitohappobakteerit, kuidut, öljyt ja nesteet ravinnossa, vaan jostain se iskee, kuin uloste muuttuisi suoleen kiinni liimatuksi lyijyksi ja sattuu aivan hirveästi.
MSM-jauheella sain kerran aluksi vähän toimintaa suoleen, mutta sekään ei enää tunnu toimivan. Magnesium on käytössä ja ruoka terveellistä, ruis jätetty ja vehnää vain kauraleivän sitkona.
Joku syy tähän vatsan kivettymiseen on, enkä taida olla ainut, joka nykyisin kärsii suolen oudosta toiminnasta ?
Kivikova vasta, suolisto jumittaa
54
4745
Vastaukset
- Kivi vatsassa
Heh heh otsikkoon tuli "vasta", kun piti kirjoittaa "vatsa". Lisään vielä, että pahat ilmavaivat jatkuvia, äänekäs närästys, joka kuuluu kuin sian röhkinänä kurkusta, vatsan ääntelyä myös.
On kuidut ja on kaikki, maitohappobakteeri ym, joista nyt kuulin, ettei se inuliini olisikaan sopiva herkkävatsaisille. Mikä avuksi ? - aitoa ruokaa
Viljojen kuidut ummettaa eli jätä vilja ja syö kasviksia.
Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:
Jokainen antibioottikuuri muuttaa bakteeristoa jopa vuosien ajaksi.
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf
Normaali apteekin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.
Hyviä valmisteita:
ProbiMage
Asidophilus
Acidophilus Plus
Acidophilus Forte
Replete Intensive
DDS
Bioteekin Probioottiplus
Lepicol - minä vaan
KYllä noi maitohappobakteerit tekevät kovan vatsan.
- kokeile.
Multa läks krooninen ummetus, kun jätin viljat.
Korvasin ne kasviksilla, vihanneksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla.
Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus viljasta? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kärsi ummetuksesta, eivät saa paksu- ja peräsuolen syöpää tai II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, täysjyvävehnä, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 annosta täysjyvää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän, ravintoaineiden puutosten aiheuttamien sairauksien ja vaikka minkä taudin takia. Lisäksi moni kärsii ummetuksesta juurikin viljojen kuitujen takia. Eli jos sinulla on ummetusta, niin kokeile pari viikkoa syödä viljojen tilalla muita kasvikunnan tuotteita.
Virallisten ravitsemussuositusten takaa löytyvät mm. leipomoteollisuuden menekinedistämisyhdistys Leipätiedotus ry ja kulutustavarajätti Unilever Oy.
http://samisundvik.com/2013/09/13/viralliset-ravitsemussuositukset-nain-elintarviketeollisuus-meita-ohjaa/
Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (peruna sisältää runsaasti tärkkelystä, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan.
EU hylkäsi Suomen leipomoteollisuuden terveysväitteet!
Maaseudun tulevaisuus -lehti uutisoi 11.11.2011, että rukiin terveysväitteet menivät nurin. Suomalaiset suurleipomot Vaasan ja Fazer lähettivät Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsalle kaikkiaan 21 ehdotusta terveysväitteeksi leivälle. Ehdotuksista puoli tusinaa koski ruista. Efsa hylkäsi kaikki lähetetyt terveysväitteet yhtä lukuun ottamatta.
Ainoan hyväksytyn terveysväitteen mukaan ruislesekuitu edistää vatsan toimintaa. Hylättyjen terveysväitteiden joukossa oli mm. se, että ruisleipä vaikuttaisi edullisesti sokeriaineenvaihduntaan tai veren kolesterolitasoon. Moni Efsan hylkäämä terveysväite löytyy myös suomalaisista ravitsemussuosituksista.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/11/13/eu-hylkasi-suomen-leipomoteollisuuden-terveysvaitteet/
Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm - Herkkä masu
Käy erikoislääkärillä.kun ei suoli toimi normaalisti niin se käy myös korvien väliin.Noidankehä..
- jepulis
Annan vinkin, syö pellavansiemeniä, pähkinöitä ja kaikenlaisia siemeniä. P.ska lentää sen jälkeen... ja syö säännöllisesti! Pellavansiemeniä voi vielä idättää vedessä yön yli. Ei vaivaa ummetus sen koommin. Ruista voi myös syödä, se on viljoista parhain.
- kuka voi kuka ei
Ruista voi syödä kuka voi. Itsellä ruis on huonoin vaihtoehto viljoista. Kaura on minulle paras vaihtoehto viljoista. Nykyään on jo saatavana melkeinpä 100% kauraleipää.
- 18+14
ja hätävaraksi on hyvä pitää toilax kaapissa, pilleri peräruiske yhdistelmä.
- puolukkaa
Puolukka sokeroituna tai ilman. Toki siitä voi marjapuuronkin tehdä. Auttanut mulle jo vuosia .
Valmisruuat ei sovi mulle ollenkaan mausteineen.- ummessa
Syön puolukkaa joka ilta n. 2dl. Vatsa toiminut viimeksi neljä päivää sitten.
- Olabt
Kotimaisten viljojen pois jättäminen auttoi ratkaisevasti minullakin. Vaikka en olisi ikinä uskonut. Kannattaa ainakin kokeilla pari kuukautta. Kyllä syömistä silti riittää. Minulla olo parani parissa päivässä.
- Kikkare
Aamupalaksi nuuskaa huuleen ja pari isoa mukillista kahvia, niin johan alkaa paska lentämään! ;-) Niin ja leivän syönnin lopettaminen ja viljan syönnin reilu vähentäminen ainakin itselläni vaan lisäsi ummetusta, vaikka salaatteja ja maitohappoakin tulee syötyä reilusti.
- Kikkare
Jaa, se on pa aaskakin sitten kirosana Suomi24:sen mielestä?! :P
- Venla-78
Forever livingin probiootit on hyviä eikä hajoa matkan varrella vaan siellä missä pitää aloe vera joumat. Jos on närästystä ja ummetusta yms. maha vaivoja niihin tämä auttaa. Lisäksi aloe vera mehuissa on monia vitamiineja ja hivenaineita jotka auttavat ravinnosta saatavien vitamiinejen ja hivenaineiden imeutymistä elimmistöön....tekee hyvä suolistolle ja muulle elimmistölle tuo aloe vera juoma. :) Suosittelen kaikille!
- *inkkuli*
Minä sain avun Vi-siblin jauheesta.# kertaa päivässä kun muistaa ottaa ja pari lasia vettä,niin toimii ainakin minulla.
- *inkkuli*
Piti olla 3 kertaa päivässä...ottaa...
- PASKALENTÄÄ
JOS UMMETTAA NIIN PARAS LÄÄKE ON JUO PÄIVÄN MITTAAN KUUSI LASIA PIIMÄÄ JA ILLALLA LAITTAA KIVETTÖMIÄ LUUMUJA VETEEN LIKOMAAN KUN AAMU SUMPPIA KEITTELEE NIIN VETÄÄ PARI LASIA PIIMÄÄ JA LUUMUT PÄÄLLE NIIN HETKEN PÄÄSTÄ PASKA LENTÄÄ KUNNOLLA ETTEI KERKII EDES AAMU SUMPPILOITA JUOMAAN KUN PAKKO LÄHTEE SONTIMAAN JA TOIMII VARMASTI SANO MUMMO KUN TEKARIT TIPPU LUMIHANKEEN
- vesivanhinvoitehista
Edellisellä paskalentää- nimimerkillä hyviä vinkkejä, lisään vähän
aloittajalle: Kokeile pari viikkoa juoda ensin
aamulla iso tuoppi vettä, jossa yön yli liotettuja luumuja. Vettä muutenkin pitkin päivää, aina ennen ateriaa vähintään lasillinen vettä.
Kerroit syöväsi kuituja , maitohappobakteereita ym. terveellistä, mutta miten olisi porkkana, kaalit, lanttu ym. kuitupitoiset kasvikset puoli kiloa päivässä suositusten mukaan (pureskele kaikkea pitkään ja hartaasti, kunnes ruoka on nesteenä suussasi).
Ja maitohappobakteereita saa luonnollisesti piimästä, viilistä, jogurtista (unohda maustetut ja makeutetut). Hapankaalikin on hyvää.
Tietenkin harrastat paljon liikuntaa? Etkä tressaa vatsallasi?
Hätävarana Fructolax, mitä saa kauppojen luontaistuoteosastoilta tai apteekeista.
Kerrotko parin viikon kuluttua, miten toimii?
- ikävä totuus
Syy kyllä on: Liikunnan puute. Elimistö käy säästöliekillä ilman liikunnan tuomaa rasitusta.
- Maha, maha
Hei. Kärsin vuosia kuvailemastasi vaivasta. (Ainakin viisi vuotta jatkuvasti) Olen kokeillut, kaikki apteekin tarjoamat vaihtoehdot, joista sain kuitenkin vain tilapäistä helpotusta. Suoli tyhjeni nopeasti, mutta seurauksena seuraavien päivien tuska ja epätoivoinen kierre. Pellavansiemenet ja visiblin toimivat hieman paremmin, mutta edellytti erittäin säännöllistä käyttöä. Nyt olen ollut ilman näitä kaikkia n 1,5 kk ja suoli toimii hienosti. Sen myötä turvotus ja painokin on lähtenyt laskemaan ja olen huomattavasti virkeämpi, kuin aikaisemmin. Sain avun käydessäni viisaalla lääkärillä, joka neuvoi minua juomaan joka aamu litran vettä, johon sekoitan aitoa vuorisuolaa yhden teelusikallisen. Juon nesteen mahdollisimman nopeasti ja suoli toimii monesti jo ennen, kuin olen ehtinyt juoda koko annoksen. Olen todella onnellinen tästä. Huom jos kokeilet tätä vinkkiä, niin käytä ehdottomasti aitoa vuorisuolaa tai puhdasta merisuolaa. Tavallinen ruokasuola ei kelpaa!!
- mie vain
Miulla vatsa on samanlainen,et jumittaa.mutta nyt olen hoksannut et ajatuksilla ja stressillä on merkitystä,ainakin minun vatsaan...kyllä vatsa tietää.
- sanna...
Tunteet vaikuttavat, ravinnon lisäksi (joskus jopa enemmän)
voi kysyä jos usein on ummetusta: mitä asiaa/ihmistä minun on "vaikea sulattaa".
- niiinpänäinpä
sisu askin kun syö niin kyllä menee vatsa löysäksi, ei tietenkään terveellinen vaihtoehto kuin hätätilassa. Liikunta ja vesi on ainoat jotka auttaa pitkällä juoksulla. Siemenet, leivän rouheet ja kaikki marjat, puolukat yms (ja omenien kuoret) jumittavat suolessa pitkään...eivät välttämättä sula kunnolla.
- Aleksis Kivi
Sulla on kivi spiira!
Hahahahahaha haaa hahahahaha hah hah hoh hooo! - muista nesteet
Tutki ruokavaliota FODMAP
- m511
visiblin jauhe 3 eri kertaa päivässä vaikka jugurtin kanssa, ja vettä myös.
kyllä pelaa - divis
Kaurassa on ainoastaan viljoista ainesosa, joka suojaa suolen nukkaa.Ruisleipää en syö, se ummettaa, kokeilemalla oppii ja saamalla muutaman diverkkelin kipuineen. Syön hitaasti ja nauttien, en ahmi ja katson mitä syön. Vasen kylki muistuttaa kyllä, jos alan poiketa kevennetystä ruokavaliosta, syön paprikaa tai sipulia. Vettä juon enemmän kuin ennen.
- kilijua
Pöh, teette itse kiljua jonka vedätte parin päivän käymisen jälkeen.
Vaikka vatsa ei toimisi niin ei ainakaan sinä iltana harmita. - Paska maailma
Kahvia monta kuppia naamariin niin johan maha toimii ku unelma, mulla ainakin. Piarua pukkaa taajaan ja paskakin lentää hyvin tehokkaasti.
Noin 6-8 kupillista päivässä niin johan maha pelittää. - eikovaavatsaaenää
Minulle auttoi kun lopetin perunan syönnin, ei enää perunaa eikä kiisseleitä joissa on käytetty perunajauhoja. Jos ei muuten suoli tyhjene niin 10 tippaa laxoberonia illalla ja runsaan veden kanssa, kyllä jo seuraavana päivänä lentää.
Liikunta auttaa myös ja runsas vedenjuonti. Myös luumut, porkkana ja päärynä auttavat, olen syönyt noita nyt joka päivä ja kova vatsa on enää paha muisto. - lekuriin sit
Kehottaisin että älä käytä kovia "aineita" suoliston helpottamiseksi, koska voit tehdä sille karhunpalveluksen. Koeta ensinnäkin rentoutua, kireät aikataulut roskikseen ja sen jälkeen runsaasti nesteitä ja niitä perinteisiä, tylsiä kuituja - luonnollisessa muodossa kasviksina. Lääkkeet, ripulin ja närästyksen estot ovat vaarallisia. Muista myös käydä tarkastamassa, että et kanna mitään loisia esim. askariaasia jonkun ulkomaanreissun muistona.
- meitti
Miten olisi päivittäinen liikunta ja kasvisten sekä hedelmien lisäys? Ruokavaliossasi on liian vähän kuituja ja liikunta pitää vatsan toiminnassa. Maito ja liha tuotteet kovettaa vatsaa.
Unoha mömmöt, kyse on elintapa sairaudesta!- porkkana2
Tee lusikallinen porkkanaraastetta tunnin välein.
Pysyy suolisto liikkeessä?
- ratkaisu
Viljat kokonaan pois ruokavaliosta!
- kantsis.
Otan ummetukseeni. Kotimaista rypsiöljyä..pari kunnos hörppyä. Lisäksi Lääkäriltä Aciocur valmistetta. Auttaa kyllä.
- Micce4
Ei toimi kuidut, probiootit yms. Kokemukseni on ihan toista: jostain syystä kun vedän ison pussin IRTOKARKKEJA niin johan lentää cacca seuraavana aamuna. Ei ehdi kahviakaan juoda kun peristalttinen liikehdintä pakottaa pöntölle.
- molkosan
Ootko kokeillut Molkosania? Tee sitä valmiiksi vaikka tyhjään limppapulloon (sekoita veteen) ja hörpi pitkin päivää. Molkosan on kuin taikajuoma - mulla se auttoi stressivatsasta johtuvaan löysään mahaan ja kun mieheni kokeili sitä hänen ummetuksensa loppui kuin seinään! Muutenkin kannattaa kokeilla vaikka muutama viikko juoda oikeasti se 3 litraa vettä päivässä.
Tuohon on helppo hoito. Juo vettä ainakin 2,5 litraa päivässä niin vatsa alkaa toimimaan,
- Lhrvkoygnli
Phsyllium seed husk
- Jore 50
Käytä säännöllisesti Visibliniä ja syö päivittäin marjoja sekä keitettyjä vihanneksia
muun ruokailun yhhteydesssä.- nipa hiljane
Apteekit myyvät muovipussia josta lähtee letku. Täytä lämpimällä vedellä , istu pöntölle, nosta pussi ylös ja mänttää letku peräsuoleen ja anna veden solista suoleen.
jos ei rojut tule ulos niin siten pitää siirtyä räjähteisiin.
opin tämän konstin Hennalan sotilas sairaalassa 1970 , kun aamusella minua valmisteltiin selkärangan kuvauksiin.
T O I M I I ! ! ! eikä maksa juur mitään
- kantsis.
Kantsis ..jatkaa vielä.
Olen aiemmin kokeillut veden juomista ummetukseen. Ei auta.
Olen kokeillut hedelmiä..Tulee ilmavaivoja.
Käytän joka aamu Aciocur ..rakeita aterian yhteydessä sekä aamuin illoin kotimaista Rypsiöljyä. Pari kunnon hörppiä öljyä aamuin illoin.
On mielenkiintoista että neuvoja antavat henkilöt joilla ehkä itsellään ei ole ummetusta. He heittävät ..jotain.. Kokeiles tätä..kokeiles tuota..käytä noin.
Kuitenkin kannattaa kuunnella niitä neuvojia joilla on oikeasti ummetusta ja jotka ovat saaneet siihen avun..Ei mitään Pirkka niksejä. - 99999999999999
Puna viini,Yksi-kaksi lasia iltasella,Ei joka päivä.Toimii!!
- mirtatsapiini
viljatuotteet ja sokeri on mahalle myrkkyä.lopetin ne laihduin45kg ja maha toimii.terveyskeskuslääkärikin oli ihmeissään kun en tarvinnut enää pillereitä.vehnäleseitä tulee vähä syötyä mutta hiilareita vain11gper100g ei sillä määrällä vielä ala käymistila päinvastoin paljon kuituja.
- näillä lähtee
Itse olen huomannut suolistoni ongelmien johtuvan vehnästä / sokerista. Apteekista löysin Vi-Siblin nimisen jonkinlaisen kuituvalmisteen, joka on ollut paljon parempi kuin mitkään pellavarouheet. Ruisleipää, kasviksia, ja vähän transrasvoja.
- Apua tuli
Kun siirryin laktovegetaristiseen ruokavalioon, alkoi vatsani toimia. Myöskin nykyinen työni, jossa en istu 8 tuntia päivässä lienee auttanut asiaa.
- konstitonmonet2
mulla auttaa kun mahallani pyörin jumppapallon päällä!
- ------
Kaakao aiheutti ummetusta.
Jumppaliikkeet auttavat tosiaan, varsinkin lantioon kohdistuvat.- nainen
- nainen
nainen kirjoitti:
- miäs
nainen kirjoitti:
.
- parannusta
Ruokavalio kuntoon, niin ei tarvii kikkailla millään apteekin kamoilla.
Ummetus on oire jostakin.
Se pitää korjata eikä kiertää.
Yleensä se on viljat. - suolahappopillerit
Vatsahappoja on liian vähän. Kokeile suolahappopillereita aina ruoan kanssa pari kpl. Kyllä vatsan ja suoliston kunto toiminta muuttuu
- Anonyymi
Haluaisin tietää että ne kenellä viljaton ruokavalio on auttanut ummetukseen niin miten nopeasti auttoi? Viljatonta ruokavaliota takana nyt puolitoista viikkoa ja on kyllä ummetusta edelleen ja oikeastaan pahentunut. Muita hyviä puolia on kyllä ko. ruokavalio muutos tuonut mutta tuo ummetus on se isoin syy miksi tätä kokeilen.
T: Kyselijä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768