Kuka saa suunnitella omakotitalon sähköt? Saako suunnitelman tehdä joku "ei-suunnittelija", joka on kuitenkin sähköalan ihminen?
kuka saa suunnitella?
22
3716
Vastaukset
- suunnittelija
Hannukin saa suunnitella itse. Suunnittelu ei ole kai luvanvaraista toimintaa, mutta vastuusta se
ei silti vapauta, jos tulee isompikin moka. - tuspooli
Esim. urakoitsija voi itse tehdä suunnitelmat. Pääasia on että asennukset on tehty määräysten mukaisesti ja käyttöönottotarkastuksen yhteydessä määräystenmukaiset suunnitelmat ja dokumentit on tehty. Suunnitelmille on määrätty normit ja standardit. Ne on olemassa mutta en nyt muista tähän hätään oliko ne nyt sfs6000:ssa vai missä. Itse olen joutunut urakoitsijana lähettämään sähkölaitokselle pienissä kohteissa vain asemakuvan maakaapelin sijoituksesta, keskusten pääkaaviot ja ohjauspiirikaaviot. Sähkölaitteiden sijoitus- ja johdotuspiirustukset pitää laatia, mutta niitä en lähettele sähköälaitokselle, kun he ei ole niitä pyytänyt. Riippuu varmaan sähkölaitoksesta, mistä kuvista jne. ne on kiinnostunut vai onko mistään.
- Vanhempi suunnittelija
On todella suositeltavaa, että aloittavat tai elämässään kaikkea kerran "kokeilevat" saavat harjoitella oikeitten kohteitten "suunnittelua". Omasta edusta piittaamattomia jaloja ihmisiä aina tarvitaan. Suuressa massassa muutama (??)-suunnittelu vahvistaa sääntöjä. Iloisia hetkiä hauskojen yllätysten parissa vaan. Pieni varoitus kuitenkin. Taloparka ei sitten kestä kovin monen osa-alueen harjoittelemista.
- tuspooli
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
On todella suositeltavaa, että aloittavat tai elämässään kaikkea kerran "kokeilevat" saavat harjoitella oikeitten kohteitten "suunnittelua". Omasta edusta piittaamattomia jaloja ihmisiä aina tarvitaan. Suuressa massassa muutama (??)-suunnittelu vahvistaa sääntöjä. Iloisia hetkiä hauskojen yllätysten parissa vaan. Pieni varoitus kuitenkin. Taloparka ei sitten kestä kovin monen osa-alueen harjoittelemista.
puhut asiaa. Itse olen ollut suunnittelijana ja urakoitsijana ja molemmat hommat käy. Jos ei ole suunnittelukokemusta suosittelen kyllä tilaamaan "viralliselta" suunnittelijalta ne suunnitelmat. Ei ne niin paljoa maksa esim. omakotitaloon. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee sähköasioissakin ja varsinkin niissä.
- Suunnittelija
Olen suunnitellut ammatikseni vuosia, eikä täällä etelässä sähkölaitokset ole mistään sähköpiirustuksista kiinnostuneet. Eivät huoli niitä riesakseen.
- tuspooli
Suunnittelija kirjoitti:
Olen suunnitellut ammatikseni vuosia, eikä täällä etelässä sähkölaitokset ole mistään sähköpiirustuksista kiinnostuneet. Eivät huoli niitä riesakseen.
Varsinais-Suomessa on ollut kiinnostusta pääkaavioihin ja asemapiirustukseen, jossa on maakapelin reitti pylväältä talon mittaritauluun esitetty.
- Kepa
Sähkösuunnitelman saa tehdä kuka vain tai koko suunnitelman voi jättää tekemättä. Vain sähköasennusten tekeminen on luvan varaista.
Mutta jos haluatte että homma etenee sujuvasti, niin teettätte suunnitelman, niitä työkseen tekevällä suunnittelijalla. Suunnittelija osaa tarpeittenne pohjalta tehdä oikean tasoisen suunnitelman, jonka pohjalta on helppo pyytää urakasta tarjoukset.- tuspooli
paikkaansa ollenkaan tämä suunnitelmien tekemättä jättäminen. Suunnitelmat pitää olla ja ne on aina loppumetreillä urakoitsijan vastuulla, jos ei muuta ole erikseen sovittu, esim. että ne tekee joku muu.
On määräykset ja standardit miten sähköurakointi kuuluu hoitaa ja kuka saa hoitaa ja se on luvanvaraista. Suunnitteluhan on ko. standardien kautta yksi urakoinnin osa-alue ja se on tätä kautta pakollista. Isoissa hankkeissa sähkösuunnittelu on yleensä aina tietenkin jo tilaajan toimesta erikseen hankittu.
Suunnitelmistahan täällä intettiin aivan vasta katsokaa aiempia juttuja siellä on linkkejä ko. määräyksiin ja pykäliin. Standardeissa on sanottu minkälaiset suunnitelmien pitää olla. Lisäksi kuten tuossa aiemmin sanoin sähkölaitokset vaatii useimmiten suunnitelmat, ennen kuin suostuu tuomaan sähkösyötön ja mittarin jne. (asemakuva maakaapeleista , pääkaaviot ja ohjauspiirikaaviot keskuksista.) Siis urakoitsija vastaa asennuksien oikeellisuuksista jne. ja tekee suunnitelmat, jos niitä ei ole. Suunnitelmien paikkaansa pitävyys ja niiden kunto on yksi käyttöönottotarkastuksen alue. Toimintaa valvovana elimenä on Tukes. Ei nyt aivan pikkuhommista tarvitse tietenkään tehdä suunnitelmia, jne. eikä niistä kukaan teekkään. Mutta esim. omakotitalo on jo sellainen mistä suunnitelmat vaaditaan. - Kepa
tuspooli kirjoitti:
paikkaansa ollenkaan tämä suunnitelmien tekemättä jättäminen. Suunnitelmat pitää olla ja ne on aina loppumetreillä urakoitsijan vastuulla, jos ei muuta ole erikseen sovittu, esim. että ne tekee joku muu.
On määräykset ja standardit miten sähköurakointi kuuluu hoitaa ja kuka saa hoitaa ja se on luvanvaraista. Suunnitteluhan on ko. standardien kautta yksi urakoinnin osa-alue ja se on tätä kautta pakollista. Isoissa hankkeissa sähkösuunnittelu on yleensä aina tietenkin jo tilaajan toimesta erikseen hankittu.
Suunnitelmistahan täällä intettiin aivan vasta katsokaa aiempia juttuja siellä on linkkejä ko. määräyksiin ja pykäliin. Standardeissa on sanottu minkälaiset suunnitelmien pitää olla. Lisäksi kuten tuossa aiemmin sanoin sähkölaitokset vaatii useimmiten suunnitelmat, ennen kuin suostuu tuomaan sähkösyötön ja mittarin jne. (asemakuva maakaapeleista , pääkaaviot ja ohjauspiirikaaviot keskuksista.) Siis urakoitsija vastaa asennuksien oikeellisuuksista jne. ja tekee suunnitelmat, jos niitä ei ole. Suunnitelmien paikkaansa pitävyys ja niiden kunto on yksi käyttöönottotarkastuksen alue. Toimintaa valvovana elimenä on Tukes. Ei nyt aivan pikkuhommista tarvitse tietenkään tehdä suunnitelmia, jne. eikä niistä kukaan teekkään. Mutta esim. omakotitalo on jo sellainen mistä suunnitelmat vaaditaan.En tunne läpikotaisin standardeja. Esittänet kohdan jossa kerrotaan että omakotitaloon täytyy olla sähkösuunnitelma. Hyvän tavan mukaista se ehdottomasti on, mutta onko sitä ihan oikeasti määrätty missään?
- tuspooli
Kepa kirjoitti:
En tunne läpikotaisin standardeja. Esittänet kohdan jossa kerrotaan että omakotitaloon täytyy olla sähkösuunnitelma. Hyvän tavan mukaista se ehdottomasti on, mutta onko sitä ihan oikeasti määrätty missään?
kannatta soittaa sinne sähkölaitokselle ja kysyä, että mitä ja minkalaisia ja milloin he haluavat piirustukset.
sfs6000:ssa on kohdissa:
Sähkölaitteiden valinta ja asentaminen:
514.5 kerrottu minkälaiset piirustuksien pitää olla.
Käyttöönottotarkastukset:
611.3 kerrottu miten piirustukset, niiden paikkaansapitävyys, jne. tarkistetaan, ennen laitteiston käyttöönottoa. (sähköurakoitsijan kuuluu tarkistaa että piirustukset on olemassa)
sfs6002 sähkötyöturvallisuus:
kohta 4.7 on mainittu että dokumentit pitää olla.
Näissä mm. on mainittu piirustuksista ja suunnitelmista. sfs6000:ssa on heti alussa mainittu, että asuinrakennukset kuuluu ko. standardin piiriin, joten omakotitalosta tulee tehdä suunnitelmat ja ne suunnitelmat kuuluu tehdä ko. standardin mukaisesti. (Lupi-askin taakse raapustelut ei ehkä riitä suunnitelmiksi.) - Anssi
tuspooli kirjoitti:
kannatta soittaa sinne sähkölaitokselle ja kysyä, että mitä ja minkalaisia ja milloin he haluavat piirustukset.
sfs6000:ssa on kohdissa:
Sähkölaitteiden valinta ja asentaminen:
514.5 kerrottu minkälaiset piirustuksien pitää olla.
Käyttöönottotarkastukset:
611.3 kerrottu miten piirustukset, niiden paikkaansapitävyys, jne. tarkistetaan, ennen laitteiston käyttöönottoa. (sähköurakoitsijan kuuluu tarkistaa että piirustukset on olemassa)
sfs6002 sähkötyöturvallisuus:
kohta 4.7 on mainittu että dokumentit pitää olla.
Näissä mm. on mainittu piirustuksista ja suunnitelmista. sfs6000:ssa on heti alussa mainittu, että asuinrakennukset kuuluu ko. standardin piiriin, joten omakotitalosta tulee tehdä suunnitelmat ja ne suunnitelmat kuuluu tehdä ko. standardin mukaisesti. (Lupi-askin taakse raapustelut ei ehkä riitä suunnitelmiksi.)Täytyypä tarkistaa kohdat, kun kirja on seuraavan kerran käsissä.
- kah
Lainaus tukesin sivuilta: Sähköurakoitsijoilta edellytetyt vaatimukset ovat säilyneet miltei ennallaan, mutta lupamenettely on korvattu pakollisella ilmoitus- ja rekisteröitymisvelvollisuudella. Ilmoitukset toimitetaan Turvatekniikan keskukselle. Entisen urakointiluvan haltijoiden ei kuitenkaan tarvitse ilmoittautua erikseen, ja töitä voi jatkaa entisessä laajuudessa muuttuneista pätevyysluokista huolimatta. Sähkösuunnittelutoiminta on vapautettu kokonaisuudessaan luvan- ja ilmoituksenvaraisuudesta. Sähköturvallisuuslaki joka astui voimaan 1.9.1996
- peukku
suunnityella saa kuka van ja mitä vaan, mutta tuskinpa kuntasi valvova viranomainen moista suunnitelmaa hyväksyy
- Kepa
Muistaaksei aikaisemminkaan käydyssä keskustelussa ei löytynyt sitaattia siitä että omakotitalossa pitäisi olla sähkösuunnitelma. Vai löytyykö sellainen tieto jostain?
Sähkölaitos vaatii tonttikartankuvan, josta selviää pääkeskuksen paikka, muita suunnitelmia ei mitenkään tarkastetta. - peukku
Kepa kirjoitti:
Muistaaksei aikaisemminkaan käydyssä keskustelussa ei löytynyt sitaattia siitä että omakotitalossa pitäisi olla sähkösuunnitelma. Vai löytyykö sellainen tieto jostain?
Sähkölaitos vaatii tonttikartankuvan, josta selviää pääkeskuksen paikka, muita suunnitelmia ei mitenkään tarkastetta.kyllä sähkösuunnitelma pitää toimittaa rakennusluvan mukana. sen verran otan takaisin että eivät tosiaan taida voida hylätä mutta kai ne sillä jotakin tekee kun sen haluavat??
- Kepa
peukku kirjoitti:
kyllä sähkösuunnitelma pitää toimittaa rakennusluvan mukana. sen verran otan takaisin että eivät tosiaan taida voida hylätä mutta kai ne sillä jotakin tekee kun sen haluavat??
Mitä ihmettä rakennusvalvonta tekee sähkösuunnitelmalla?
Sähkölaitos haluaa tiedon pääkeskuksen sijainnista ja pääkeskuksen pääkaavion. Mikään laki ei määrä ketään tarkastamaan sähkösuunnitelmaa. Urakoitsia ja 'asennusten haltia' vastaavat sähköasennusten turvallisuudesta ja se riittää nykyään, virannomaiskotrollia ei enään ole.. - tuspooli
Kepa kirjoitti:
Mitä ihmettä rakennusvalvonta tekee sähkösuunnitelmalla?
Sähkölaitos haluaa tiedon pääkeskuksen sijainnista ja pääkeskuksen pääkaavion. Mikään laki ei määrä ketään tarkastamaan sähkösuunnitelmaa. Urakoitsia ja 'asennusten haltia' vastaavat sähköasennusten turvallisuudesta ja se riittää nykyään, virannomaiskotrollia ei enään ole..sähköurakoitsija vastaa siitä, että suunnitelmat ja dokumentit on kunnossa, kun laitteisto otetaan käyttöön. Tuossa yläpuolella olen pistellyt ne lain kohdat (tässä tapauksessa standardit). Eri asia on noudattaako kaikki urakoitsijat noita, mutta pykälät on kyllä olemassa.
Olen samaa mieltä taas tuossa toisessa asiassa. En kyllä ole kuullut koskaan enkä ole mistään nähnyt määräystä tms. että rakennuslupaan tarvitaan sähkösuunnitelmia. Sen sijaan omaa taloani käyttöönottaessa rakennustarkastaja vaati nähtäväksi sähköasennusten käyttöönotto-pöytäkirjan ja halusi kopion siitä, muttei sähkösuunnitelmia.
- tuspooli
ylempi vastaukseni kepa:lle tuossa yläpuolella. Siinä olen luetellut ne standardit ja kohdat, joissa on kerrottu minkälaiset piirustukset kuuluu tehdä.
Tämä on se tieto minkä mukaan itse olen elänyt.- Anssi
Olen Kepan kanssa vähän samaa mieltä että nuo vaatimukset on varsin ympäripyöreitä ja tulkinnan varasia. Mutta tarkistetaan noita juttuja kun ehditään.
- sähkömiehen
Omakotitalon tyyppisessä kohteessa ei ole pakko tehdä suunnitelmaa, mutta tosiasia on että sähkömiehen työ helpottuu suunnattomasti mitä paremmat ja yksiselitteisemmät kuvat hän saa käytettäväkseen asennusvaiheessa. Muussa tapauksessa tulee väkisinkin kaikenlaisia virhetulkintoja ja unohduksia ja lopuksi erimielisyyksiä asiakkaan ja urakoitsijan välillä. Kallista lystiä sellainen riiteleminen siinä vaiheessa:(
- tuspooli
saanut tämän tiedon "Omakotitalon tyyppisessä kohteessa ei ole pakko tehdä suunnitelmaa"
Olen kiinnostunut koska itsellä on ollut muunlainen käsitys. - sama
tuspooli kirjoitti:
saanut tämän tiedon "Omakotitalon tyyppisessä kohteessa ei ole pakko tehdä suunnitelmaa"
Olen kiinnostunut koska itsellä on ollut muunlainen käsitys.Ei täällä varsinais-suomessa ainakaan kukaan niitten suunnitelmien perässä kysele, jos ei asiakas itse. Toista oli ennen kuin joka töllistä piti lähettää kuvat paikalliselle sähkölaitokselle leimattavaksi sekä ennen että jälkeen työn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978