Auton jousien ja iskareiden kesto

jhl

Olen ostamassa 270 tkm ajettua volvoa. Miten kauan auton jouset tavallisesti kestävät? Miten tutkin ostohetkellä ja koeajossa jousien ja iskareiden kuntoa?

Tänään menen autoa katsomaan, en vielä tiedä onko siinä alkuperäiset jouset. Jos on, niin kuinka kauan jousilla on elinaikaa? Mikä on hinta lähteä vaihtamaan korjaamolla huonoja jousia ja iskareita?

25

6047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Minulla on nytkin ajossa 480 000 km ajettu pieni Ranskan Rapea. Siinä on alkuperäiset jouset, jotka siis ovat kestäneet jo karvan verran alle 25 vuotta. Oletettavasti kestävät loppuun asti.

      Ja ne värkit, mitkä iskuja vaimentavat, ovat nimeltään nimenomaan jouset, ei mitään muuta.

      • nolo setä

        ja sitikka setä iskee jälleen. Ketä kiinnostaa sun Visan elinkaari ja sun tavat?


      • Anonyymi
        nolo setä kirjoitti:

        ja sitikka setä iskee jälleen. Ketä kiinnostaa sun Visan elinkaari ja sun tavat?

        Itsesi vain nolasit. Taas kerran, mutta ethän sinä opi. Koskaan.
        Patonginpätkällä nyt ikää 32 vuotta ja mittarissa vain 526 tuhatta km. Jouset alkuperäiset. Eivät ole kuoleentuneet eikä katkenneet, koska jotkut ne vain osaa mitoittaa oikein ja tehdä oikeista materiaaleista.
        Ja talvirenkailla ikää 35 v. Michelinit, tottakai. Kelpasi katsastuksessakin!
        Joku lienee joskus hävittänyt samanlaisen patonginpätkän ja uudet renkaat jääneet autotalliin vuosikymmeniksi. Sitten viety kirpputorille myyntiin halvalla ja minä satuin löytämään. Eivät ole kovettuneet, halkeilleet tai muutenkaan vioittuneet pitkän ikänsä takia. Nuo kovettumiset on teinipoikien kuulemia juttuja siltä ajalta, kun synteettisestä kumista ei oltu haaveiltukaan. Eikä rengaskauppiaat ole innokkaita korjaamaan vääriä luuloja. Syyn saat arvata ihan itse!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsesi vain nolasit. Taas kerran, mutta ethän sinä opi. Koskaan.
        Patonginpätkällä nyt ikää 32 vuotta ja mittarissa vain 526 tuhatta km. Jouset alkuperäiset. Eivät ole kuoleentuneet eikä katkenneet, koska jotkut ne vain osaa mitoittaa oikein ja tehdä oikeista materiaaleista.
        Ja talvirenkailla ikää 35 v. Michelinit, tottakai. Kelpasi katsastuksessakin!
        Joku lienee joskus hävittänyt samanlaisen patonginpätkän ja uudet renkaat jääneet autotalliin vuosikymmeniksi. Sitten viety kirpputorille myyntiin halvalla ja minä satuin löytämään. Eivät ole kovettuneet, halkeilleet tai muutenkaan vioittuneet pitkän ikänsä takia. Nuo kovettumiset on teinipoikien kuulemia juttuja siltä ajalta, kun synteettisestä kumista ei oltu haaveiltukaan. Eikä rengaskauppiaat ole innokkaita korjaamaan vääriä luuloja. Syyn saat arvata ihan itse!

        Ymmärrän mistä puhut, itse ajan 24 vuotiaalla pösöllä.

        Pakko sanoa että vaikka autossa on hyviä puolia paljon, niin kyllähän minä uudempaan vaihtaisin heti jos en olisi näin karmaisevan köyhä.

        Omassa autossani on vasta 390tkm mittarissa mutta autossa on alkuperäiset jouset sekä iskunvaimentajat edelleen paikallaan. Kävin sen katsastamassa tammikuussa ja läpi meni, jälleen kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsesi vain nolasit. Taas kerran, mutta ethän sinä opi. Koskaan.
        Patonginpätkällä nyt ikää 32 vuotta ja mittarissa vain 526 tuhatta km. Jouset alkuperäiset. Eivät ole kuoleentuneet eikä katkenneet, koska jotkut ne vain osaa mitoittaa oikein ja tehdä oikeista materiaaleista.
        Ja talvirenkailla ikää 35 v. Michelinit, tottakai. Kelpasi katsastuksessakin!
        Joku lienee joskus hävittänyt samanlaisen patonginpätkän ja uudet renkaat jääneet autotalliin vuosikymmeniksi. Sitten viety kirpputorille myyntiin halvalla ja minä satuin löytämään. Eivät ole kovettuneet, halkeilleet tai muutenkaan vioittuneet pitkän ikänsä takia. Nuo kovettumiset on teinipoikien kuulemia juttuja siltä ajalta, kun synteettisestä kumista ei oltu haaveiltukaan. Eikä rengaskauppiaat ole innokkaita korjaamaan vääriä luuloja. Syyn saat arvata ihan itse!

        Tiedä sitten mikä on oikein noloa? Varsinkin jos vastailee hölmöjä 2013 vuoden juttuun.


    • kulutusosiahan ne

      Jousien ja iskareiden kesto on kovin vaihteleva asia. Auton historia ja käyttö ratkaisee jonkin verran ja tuuri paljon. On autoja joissa jouset paukahtaa nopsaan ja toisissa ei ikinä, jousen valmistus prosessi vaikuttaa ja ei ole aina ihan stabiili.
      Huollossa voidaan tehdä iskari testi tai vait panaista autoa joka kulmasta ja katso kuinka keinahtaa. Koeajossa kannattaa ajella monttuihin ja kuunnella ja aistia kolinat ja heijjaukset, kyllä se siitä selviää.

    • a(2)

      Jouset kestää yleensä koko auton käyttöiän, vähän lopussa painuen, käytännössä jousethan ei oikestaan vaikuta autossa muuhun kun maavaraan, ellei tietysti mene poikki. Iskarit rupeaa hajoamaan siinä 250tkm jälkeen, aiemmin jos autolla ajetaan vähän, ja talvella lyhyttä matkaa, ja myöhemmin jos autolla ajetaan lähinnä kesällä, ja/tai pitkää matkaa.

      • lopun määritelmä?

        Vähän lopussa painuen? Mitä tuo mahtaa tarkoittaa?

        Kyllä loppu tulee kertalaakista. Kierrejousi menee katkipoikki vain kerran, lehtijousipakasta "lehti" rikkisärki vain kerran.

        Ilmajousien voi kuvitella "painuvan loppuun", jos kompurassa riittää tuotto - aikansa, mutta ha-puolella ovat (onneksi) harvinaisia.

        Ei saivarrella enempää, mutta mistä sana "lintta" tulee? Sillä kuitenkin tarkoitetaan jousivammaista autoa.

        Aloittajan kannattaa kuitenkin tutustua Bilteman kuvastoon. Sieltä löytyy helpotus monen Saab- ja Volvo-harrastajan tarpeisiin.


      • a(2)
        lopun määritelmä? kirjoitti:

        Vähän lopussa painuen? Mitä tuo mahtaa tarkoittaa?

        Kyllä loppu tulee kertalaakista. Kierrejousi menee katkipoikki vain kerran, lehtijousipakasta "lehti" rikkisärki vain kerran.

        Ilmajousien voi kuvitella "painuvan loppuun", jos kompurassa riittää tuotto - aikansa, mutta ha-puolella ovat (onneksi) harvinaisia.

        Ei saivarrella enempää, mutta mistä sana "lintta" tulee? Sillä kuitenkin tarkoitetaan jousivammaista autoa.

        Aloittajan kannattaa kuitenkin tutustua Bilteman kuvastoon. Sieltä löytyy helpotus monen Saab- ja Volvo-harrastajan tarpeisiin.

        Vaikkapa 20v vanhan auton alkuperäiset jouset, jotka ei kuitenkaan ole poikka voivat painua kasaan vähän, jolloin maavara pienentyy esim. 10mm. Jousen katkeamisen mainitsin kyllä tuossa viestissä erikseen.


      • ei edes harvinaista

        on autoja joista jouset katkeilee, ei ne mitään ikuisia ole. Monesti omistaja ei tiedä tai huomaa mitään, mutta kun katsastusetä nostaa autoa, niin kuuluu vain kolahdus kun katkennut pätkä kolahtaa.


    • Jouset kasassa

      Vanhoissa autoissa katsotaan auton ryhtiä. Mieleen ovat jääneet mm. jotkin vanhat mersut, joissa pyörät ovat painuneet lokasuojan kaariin. Ajoa tämä ei ole estänyt ja katsastettujakin ne oletettavasti ovat olleet.

      Vaikka mersu mainittiin merkkinä, asia koskee muitakin autoja.

    • Anonyymi

      Volvo XC-60 etujousi kestää n.alle 5 vuotta .
      Volvon hinta on 500€./kummatkin jouset
      MEKONOM 285€ töineen,jouset Ruotsista.
      Eilen vein tänään valmis,huh huh,kannattaa kysellä

      • Anonyymi

        Peugeot 406, 24 vuoden iässä on alkuperäiset iskarit ja jouset, joten en tiedä kauanko vielä kestävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peugeot 406, 24 vuoden iässä on alkuperäiset iskarit ja jouset, joten en tiedä kauanko vielä kestävät.

        Peugeot 205 32 v iässä. Mittarissa 530 tuhatta km. Kaikki jouset alkuperäiset eivätkä ole kuoleentuneet.
        Osta sinäkin LAATUA!


    • Anonyymi

      44 vuotiaassa Skodassa alkuperäiset jouset, iskarit vaihdettu, ml 72 000 km

    • Anonyymi

      Isommissa Volvoissa ei montaa vuotta kestä jouset eikä nivelet.

      • Anonyymi

        Tarkoituksella tehty mitoitusvirhe. Jotenkin se pitää marmoritiskille vipinää saada.
        Itse käynyt metalliteollisuuden alan koulutuksen. Kyllä se jo ainakin 1960 -luvulla tiedettiin ja tunnettiin tasan tarkkaan, miten esimerkiksi jouset saadaan kestämään. Ja tahallaan tehdyllä väärällä mitoituksella saadaan rikkoutumaan "sopivassa" käyttöiässä. Koskee muuten sama jääkaappien Danfossin termostaattejakin, mutta eipä kiinnosta kuluttajavirkailijoita. Lahjontaahan meillä ei ole, eiku...


    • Anonyymi

      Vaihdoin etujouset Bilsteinien kanssa 2004 mallin Peugeot 607:aan. Tippaakaan ei keula noussut. Myös levossa jouset yhtä pitkät. Tarvikejouset olivat Lesjöforsit.

      Vain iskarit kannattaa vaihtaa. Aikoinaan Saksan lastentauti-Escortista (-83 CVH-1,3) katkesivat kaikki jouset. Yhdestä otettiin rinkula pois ja tasattiin terävä pää. Toinen hitsattiin keskeltä yhteen ja hyvi kesti , ei katkennut uudelleen. Tosin pitää osata hitsata.

      • Anonyymi

        Omassa -73 Escortissa ei katkennut ainoakaan jousi sen 270 tuhannen kilometrin aikana, minkä kori kesti. Ei ole katkennut myöskään 34 v / 550 tuhannen km:n ajossa Pösö 205:nkaan mikään jousi. Eikä kuoleentunutkaan.


    • Anonyymi

      Omassa 170tkm ajettuna ja käytettynä ostetussa oli takajouset ihan väsyneet jo noilla kilometreillä. Muuten vaikea huomata mutta auto nousi sentin tai pari uusilla jousilla.

      Jouset kannattaa vaihtaa samalla kuin iskarit jos kilometrejä yli 150tkm, ei varmasti ole jousetkaan uudenveroisia tuolloin. Väsynyt jousi myös kuluttaa uudet iskarit nopeammin loppuun.

      Ongelman iskarien ja jousien kanssa on ette ei välttämättä edes katsastus huomaa vaikka olisivat loppu tai jopa lievästi hajalla. Katsastus huomaa vain selkeästi hajonneet. Kokemusta on, auto hyväksytty vaikka iskari hajalla tai jousi katkennut ihan yläpäästä mihin katsuri ei näe.

      Iskarihan oireilee monella tapaa kun alkaa olla loppu, esim sivutuuliherkkyys, keinuminen kuoppien jälkeen, epätasainen rengaskuluma, auto vetää sivulle jne.

      100tkm taitaa olla aika tyypillinen kohta kun iskarit alkaa olla huonokuntoisempia, riippuu toki autosta ja ajo-olosuhteista.

      Näissä ei kannata säätää vaan käyttää laatuosia, paras nautinto tulee kun vaihtaa kaikki iskarit ja jouset kerralla jos joku niistä alkaa oireilemaan tai ulkoisesti vaikuttaa hyvin huonokuntoiselta.

      • Anonyymi

        Minulla on Corolla, ajettu yli 250 000 km. Jouset ja iskarit ovat alkuperäiset, ei havaittavia huononnuksia.


      • Anonyymi

        Mikä auto NOIN huono? Klonkswagenko?


      • Anonyymi

        Merkkiliikkeessä eli siellä marmoritiskillä tietysti vaihdettaisiin kakki, mutta
        kun menet pienkorjaamoon, niin siellä on vielä järki tallella ja vaihdetaan
        vaan se osa mikä on oikeasti rikki.
        Minulla on useisiin vanhoihin autoihin vaihdettu vain se yksi iskari tai
        jousi eli se viallinen. Katsastusraportissa näkyy sekä jarrutestin että
        iskaritestin tulokset . Jos iskaritesti antaa lähellä 30 % olevia arvoja
        jollekin iskarille, niin juuri se on syytä vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Corolla, ajettu yli 250 000 km. Jouset ja iskarit ovat alkuperäiset, ei havaittavia huononnuksia.

        Hihii, hieno yritys Toyotan omapoika.


    • Anonyymi

      Mullapa on 127 Fiatti, mittarissa 900 000 ja ajettu 45 vuotta. Samar jouset ja samat renkaat. Öljykäkään ei oo kertaakaan vaihettu. Repikää siittä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      64
      16098
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      34
      4157
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2547
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      133
      1845
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1523
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      385
      1468
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1263
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1243
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      935
    Aihe