Neuvolan tutkimukset pakollisia?

pelokas

Hei!
En haluaisi osallistua kaikkiin neuvolan tutkimuksiin, etenkään sisätutkimuksiin. Ovatko ne pakollisia? Mitä tapahtuu jos kieltäytyy?

Äitiyspakkauksen haluan, mutten ole kuullut sen saamiselle muuta edellytysvaatimusta kuin käydä neuvolassa ennen neljännen raskauskuukauden loppumista.

Onko muita vaateita tuon pakkauksen saamiseen? Onko painoa Pakko seurata? Minulla on jonkinasteinen syömishäiriö, ja pelkään olevani vaaraksi vauvalle kun paastoan ja olen pikadieetillä reilun viikon ennen punnitusta, siis neuvolaa.

34

9641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoida itseäsi

      Mitä sillä pakkauksella teet jos et halua pitää huolta lapsestasi.Juuri sinun kaltaisia varten on se neuvola, siellä neuvotaan ja autetaan.Mitä hyötyä on paastota raskaana? Haluatko lapsestasi vammaisen tai vaivaisen? Aloita nyt järjen kanssa
      eläminen, syö terveellisesti ja riittävästi,nimenomaan käyt siellä neuvolassa.
      Mikä siinä sisätutkimuksessa on niin kauheaa?
      Onhan se rakastelukin eräänlaista tutkimista.
      Toivon sinulle hyvää oloa, innokkuutta vauvasi ja itsesi terveydenhoitoon,hyvinvointia teille molemmille toivottelen.
      Mistäs muuten tiedät vaikka olisi se neuvolan kätilö-terveydenhoitaja kaikkein ihanin ihminen mitä olet kohdannut missään????
      Monelle on käynyt sillee, että on ollut todella ymmärtävä ja upea henkinen tuki just se neuvola.

    • ***

      Kannattaa nyt kuitenkin siellä neuvolassa käydä ja otat tuon sinun syömishäiriön puheeksi! Ja jos ei neuvolatäti ymmärrä niin pyydät sellasen tädin joka ymmärtää sinua. Neuvolassa ei tehdä sisätutkimuksia vaan sen tekee aina lääkäri.

      Sun olis hyvä päästä juttelemaan noista sun peloista koska kyllähän se lapsi sieltä masusta pitää pois saada ja jos sua pelottaa/hävettää olla jalat levällään vieraan ihmisen edessä niin synnytyksessä se on viimeistään pakko. Ja työtään ne ihmiset tekevät, eivät ne silläsilmällä paikkoja katso.

      Paasto ei tosiaankaan ole hyväksi lapselle mutta eihän sitä raskaana ollessa tarvi syödä kahden edestä. Syöt niinkuin tähänkin asti ja se paino mikä sulle tulee niin ei ole läskiä vaan se on se lapsi, lapsivesi, rinnat, veri ym. Itelle ei ole tullut kuin 6 kiloa ja laskettuun aikaan on nyt 2 vkoa. Eikä ole tarvinnut kärvistellä syömisen kanssa vaan olen ihan normaalisti syönyt.

      Mene nyt ainakin kerran sinne neuvolaan ja puhut noista asioista siellä. Eiköhän kaikki mene hyvin. Tsemppiä sulle :)

    • Markku

      Oletko raskaana? Sitä et sanonut.

    • Kätilö

      tehdä normaaliraskauden yhteydessä sisätutkimusta. Kysy suoraan lääkäriltä perustelut miksi hän haluaisi tehdä sisätutkimuksen. On suoranaisesti p- puhetta, että sisätutkimus pitäisi tehdä siksi, että tutkitaan kohdunkaulan kypsyys. Mitä hittoa sillä on merkitystä, ellei harkita synnytyksen käynnistämistä? Ei mitään. Ymmärrän sisätutkimuksen jos on säännöllisiä supistuksia ennen viikkoa 37. Muuten kaiken ollessa normaalia ei ole syytä tehdä sisätutkimusta!!!!

      • Milla

        No huh huh, mitä puhetta ja väität olevasi vielä ihan ammatti-ihminen! Kyllä sillä sisätutkimuksella saadaan selville muutakin kuin se pelkkä kohdunkaulan kypsyys, lääkäri näkee kyllä usein jo silmämääräisesti onko esim. emättimessä tulehdusta, kohdusta tulevaa mahdollista vuotoa tai jos se kohdunkaula alkaa olla auki jo varhaisessa vaiheessa. Kannattaisi harkita lisäkoulutusta!


      • ei-kätilö
        Milla kirjoitti:

        No huh huh, mitä puhetta ja väität olevasi vielä ihan ammatti-ihminen! Kyllä sillä sisätutkimuksella saadaan selville muutakin kuin se pelkkä kohdunkaulan kypsyys, lääkäri näkee kyllä usein jo silmämääräisesti onko esim. emättimessä tulehdusta, kohdusta tulevaa mahdollista vuotoa tai jos se kohdunkaula alkaa olla auki jo varhaisessa vaiheessa. Kannattaisi harkita lisäkoulutusta!

        Täytyy kyllä sanoa, että vaikken mitään mistään tiedä, niin yhdyn tuon Kätilön mielipiteeseen. Odotan itse täällä Englannissa, viikkoja 28 eikä ole vielä tehty sisätutkimusta. Vasta ensi viikolla tehdään, koska siihen on tällä hetkellä _aihetta_ eikä siis mitenkään rutiinisti.
        (Täällä ei myöskään punnita neuvolakäynneillä - sanotaan, että painonnousu on niin yksilökohtaista, ettei siitä voi päätellä mitään, esim. raskausdiabeteksen mahdollisuus katsotaan virtsa- ja verinäytteistä, ei puntarista.) Nautin täysin rinnoin normaalista raskaudestani ilman ylimääräisiä sorkkimisia! Jos kipuja tai kysymyksen aiheita tulee, voin kyllä sitten sen perusteella heti tavata jonkun.


      • sh- äiti

        Todella hyvin todettu!
        Olen isommat lapseni, kolme kappaletta, odottanut ja saanut Suomessa. Normaalit raskaudet, normaalit synnytykset. Normaalit tutkimukset, myös sisätutkimukset.
        Neljännen lapseni odotin ja sain Ruotsissa. Paino punnittiin 2 kertaa koko raskauden aikana, turvotuksista kyllä kyseltiin. Ei yhtään sisätutkimusta koko raskauden aikana!
        Ja tämän kokemuksen perusteella myös minä kyseenalaistan koko turhat ronkkimiset normaaliraskaudessa. Minkä ihmeen takia pitäisi ronkkia, jos on ihan normaali raskaus? HALOO!

        (ps... kolmas lapseni syntyi rv 36, pari päivää sisätutkimuksen jälkeen. Tutkimuksessa ei voitu ennustaa että lapsi syntyisi näin pian, keskosena. Joten tuokin rutiinitutkimus oli täysin turha)


    • Milla

      ...äitiyspakkaus vaiko hyvinvoiva, terve vauva?
      Kyllä sinun tulisi heittää nuo ajatuksesi romukoppaan ja ajatella itsesi ja ennenkaikkea vauvasi hyvinvointia, ja olla tyytyväinen siihen että raskauttasi seurataan. Kyllä pitäisi jo raskautta suunnitellessa tietää se tosiasia, että sitä alapäätäkin tullaan ronklaamaan varsinkin synnytyksessä aika moneen kertaan!Ja kyllä, nuo mainitsemasi paastot eivät taatusti ole terveellisiä vauvallesi, saati sinulle itsellesi! Painoa seurataan neuvolassa m. senkin vuoksi, että siitä huomataan jos kaikki ei mene ihan niinkuin pitäisi.

      • Ex-anorektikko 34+2

        Kylläpä monet teistä ovat idiootteja. Jos raskaana olevalla on syömishäiriö, sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, välittääkö hän vauvansa hyvinvoinnista vai ei - niinkuin te törkeästi vihjaatte! Syömishäiriö ei ole mikään pikku oikku, joka noin vain "kytketään pois päältä".


      • hei haloo itelles
        Ex-anorektikko 34+2 kirjoitti:

        Kylläpä monet teistä ovat idiootteja. Jos raskaana olevalla on syömishäiriö, sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, välittääkö hän vauvansa hyvinvoinnista vai ei - niinkuin te törkeästi vihjaatte! Syömishäiriö ei ole mikään pikku oikku, joka noin vain "kytketään pois päältä".

        Tää nyt oli lähes 6 VUOTTA vanha keskustelu.. nämä aikaisemmat kommentoijat tuskin tällä palstalla enää pyörivät.


    • Aurora

      Painoasioista:
      Jos neuvolatäti on ymmärtäväinen, voitte tehdä esimerkiksi seuraavan diilin: Käyt vaa'alla kasvot poispäin lukemasta. Neuvolatäti sitten vaan kirjaa painon ylös, paljon on laskenut tai noussut.

      Paasto ei kannata, sillä täti huomauttaa heti jos paino laskee - mahdollisimman alhainen lukema EI ole hyvä tavoite. Normaalisti syöden paino nousee vaan sen minkä kroppa tarvitsee raskautta varten.

      Olet jo saanut pari hyvää neuvoa, muun muuassa sen että syömishäiriöstä ehdottomasti kannattaa puhua neuvolassa! Hoitaja voi ohjata sinut asiantuntevalle ravitsemusterapeutille. Haluat kai eroon syömishäiriöstäsi? Kirjoitit "KUN paastoan ennen neuvolaa". Miten niin KUN? Tuo on väärä asenne heti alkuun.

      Sisätutkimuksia on ihan normaalia jännittää, mutta niissä kannattaa käydä. Pelostasi voit puhua etukäteen neuvolatädin ja lääkärin kanssa, selvittäkää miten pelkoasi voi parhaiten lievittää. Samoin mahdollisen synnytyspelon kanssa.

      Siis: Puhu ongelmistasi!

    • Lellu

      Minä kun kuvittelin, että neuvolasta saatava raskaustodistus on myös äitiys- ja vanhempainrahan myöntämisen peruste. Yksi pakkaus sinne tai tänne, mutta usean kuukauden "liksa"!No joo, tuo on pelkkää rahaa.

      Ymmärrän kyllä myös pelkoja ja arkuuttasi. Ota mies tai joku muu luotettu läheinen ehdottomasti mukaan neuvolan eka käynnille (tai vaikka jokaiselle!!!), ja pistä hänet kertomaan terkalle kaikki se, mitä itse et ehkä kehtaa itse kertoa tai kysyä. Ja luota siihen, että vaikka ihmisiä siellä neuvolassakin ollaan, niin tarkoituksena on nimenomaan auttaa!

      Meillä neuvolalääkäri tekee koko raskauden aikana periaatteessa vain kolme sisätutkimusta. Meillä on vaaka neuvolan tyhjässä käytävässä, jossa voi käydä punnitsemassa itsensä ennen terkan vastaanottoa yksiksensä, ja tuloksen voi kertoa itse hoitajalle. Sitä prosessia ei siis kytätä, jos tämä on ongelma.

      Tsemppiä :)

      • aaakkkkmmm

        En käynyt tokassa raskaudessa kertaakaan neuvolalääkärin tutkimuksessa, ihan periaate syistä. Ei vaikuttanut mihinkään, koska normaalisti terkalla kävin ja yksityisellä np-ultrassa missä samalla sisätutkimus tehtiin.

        Ei ole siis mikään pakko suostua kopeloitavaksi, mikäli ei halua.


    • Kirsikka

      Ei kai ketään niistä sisätutkimuksista nyt pidä..

      Mutta muista, että sehän on vauvallekkin hyväksi, että huomataan jos on jotakin vinossa.

      Eikä noita ole kuin kaksi. Ensimmäinen on aika heti,kun alkaa käydä neuvolassa ja toinen on raskauden loppusuoralla, kun on synnytyksen suunnittelu.

      Ei se niin kamalaa ole.. rohkeasti vaan ja onhan sulla rohkeutta mennä synnyttämäänkin.. ;o)

      • pelokas

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.


      • Mam
        pelokas kirjoitti:

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.

        Minä olen kätilön kanssa samaa mieltä sisätutkimuksista. Neljää ensimmäistä odottaessani minulle tehtiin kahdesti sisätutkimus. Keskiraskaudessa ei tehty, koska kävin tiuhaan äitipolilla ultrassa eikä siellä lääkäri pitänyt sisätutkimusta tarpeellisena. Viidettä odottaessani sisätutkimus tehtiin kerran. Menin neuvolaan sen verran myöhään, että pääsinkin heti np-ultraan. Se tehtiin sisäkautta, mutta varsinainen tutkimuskohde oli vauva eikä kohdunkaula. Keski- ja loppuraskauden sisätutkimusta ei tehty, koska äitipolin gynegologit olivat sitä mieltä, ettei sitä tarvitse tehdä. Olin oikein tyytyväinen. Terve lapsi tuli ilman turhia ronkkimisia.


      • yks vaan
        pelokas kirjoitti:

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.

        Mitä tapahtuu sitten jos raskaus ei etenekkään normaalisti? Tai synnytys.
        Mulla vaikea synnytys ja kun sikiön sydänäänissä häikkää niin lääkäri yritti ottaa verinäytettä vauvan päästä kohdun kaulan kautta. Välillä oli melkein koko käsi sisällä ja kipulääketta laitettiin minkä pysytivät. Sattui kivunlievityksestä huolimatta valtavasti (olin melkein tajuton kivusta) Näytettä ei kuitenkaan saatu ja niinpä vauva päätettiin leikata pois mahdollisimman äkkiä.

        Haluan vaan kertoa että kaikkeen on todellakin varauduttava ja ne neuvola tutkimukset on lasten leikkiä siihen verrattuna. Jos ei muuta niin ota ne vaikka harjoittelun kannalta.

        Sitten siihen syömiseen. Yritä nyt ajatella sitä lasta eikä omaa painoasi. Kumpi on tärkeämpää oma laihuus vai terve lapsi???? Uskallan väittää että sinulla ei todellakaan ole liikaa painoa vaan päin vastoin. Tässä maailmassa on vaan niin että nainen ne lapset saa ja painoa tulee odottaessa. Ei se muutama kuukausi ihmisen elämässä ole niin kauheaa jos tulee vähän painoa lisää. Voithan taas laihduttaa raskauden jälkeen. Ennen kaikkea on tärkeää syödä monipuolisesti jotta vauva saa kaiken tarvitsemansa. Tosin jos ei saa niin se ottaa sen sulta ja sitten oot huonossa kunnossa kun voimat ei riitä.
        Tiedän mitä on saada vauva kolme kuukautta liian aikaisin (ja menettää se)enkä halua sitä kokemusta kenellekkään.
        Eli kysymys lopuksi kumpi on tärkeämpää terve lapsi vai oma laihuus?????


      • ***
        pelokas kirjoitti:

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.

        Hyvä että sulla on mies tukena ja neuvolassa ymmärretään toi painonpunnitus. Nyt on varmasti helpompi sun suhtautua noihin tutkimuksiin.

        Oletko kysynyt saatko vaihdettua tuota lääkäriä joka teki sen sisätutkimuksen jos joudut myöhemmin uuteen tutkimukseen. On kyllä ollut omituinen jos ei ole ottanut toivettasi huomioon eli kertonut mitä on tekemässä.

        Eiköhän kaikki mene tosi hyvin ja varmasti ajattelet sitä lastasi (vaikka monet täällä sitä epäilevät). Toivon sulle hyviä hetkiä ja yritä saada pakolliset sisätutkimukset jotenkuten hammasta purren läpi.


      • Aurora
        pelokas kirjoitti:

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.

        Kuullostaa siltä että neuvolakäynti meni loppujen lopuksi suht hyvin, vaikka lääkäri olikin törkeä. Neuvolatäti ainakin kuullostaa kivalta jos kerran saat seurata painoasi itse. Muista että on tärkeätä että olet rehellinen kun selostat painotilannettasi hänelle. Ilmeisesti kuitenkin pystyt syömään myös normaalia ruokaa, sehän on hyvä alku.

        Suosittelisin että puhut neuvolatädin kanssa seuraavalla käynnillä siitä että lääkäri oli tökerö, vaadi toista lääkäriä! Myös sisätutkimuksen voi tehdä hellävaraisesti (jotenkuten ainakin... :-/) ja usein helpottaa paljon jos tietää mitä lääkäri aikoo tehdä seuraavaksi. Nyt ainakin tiedät millaista se on!

        Onnea loppuraskauteen! Toivottaa Aurora, myös neljännellä kuulla.


      • Milla
        pelokas kirjoitti:

        Ensiksi Markulle: kyllä, olen raskaana, neljännellä kuulla.

        Neuvolassa oli ookoo että en tahdo painoani tarkkailtavan, lähtöpainon halusivat kuitenkin ottaa ja minä näin useana yönä painajaisia seuraavista neuvoloista joissa taas punnitaan.

        Täälläpäin (pääkaupunkiseutu) on kolme sisätutkimusta. Ensimmäinen oli tänään. Menin siihen, aviomieheni tuli henkiseksi tueksi, kaikkea pitää ainakin kokeilla ennen kuin kieltäytyy täysin. Kokemus EI ollut hyvä, sanoin lääkärille että olen ensikertalainen, että kertoisi vähän mitä tekee, mutta hän ohitti kommenttini sanomalla että eihän tämä kenestäkään kivan tuntuista ole, mutta hoidetaan nyt alta pois ja survoi sisääni ties mitä juttuja, ei viitsinyt kertoa mitä teki.

        Alkupunnituksen ja siitä seuranneiden painajaisten ja itseinhon jälkeen en uskaltanut kunnolla syödä, kun ajattelin vain seuraavia neuvoloita. Pudotin pari kiloa. Sitten kun tänään kävi ilmi että on ookoo jos en halua punnittavaksi, söin normaalia ruokaa.

        Itse aion seurata painoani, jos kukaan muu ei sitä tiedä, on asia ok. Merkitsen ylös paljonko plussaa on tullut ja millä viikoilla, vien sitten merkintäni neuvolaan jos ilmaantuu jotain hälyttävää, tästä on sovittu ymmärtäväisen neuvolatädin kanssa. Pelkään siis aiheuttavani vahinkoa vauvalleni paastoamalla, joka käytännössä väistämättä seuraa painontarkkailusta.

        Ja hänelle joka vertasi sisätutkimusta lastentekoon, meillä ei ole tapana oikein kirkkaan lampun kanssa sinne jalkoväliin tirkistellä, yleensä on jokin muu ruumiinosa kuin pää tai käsi joka sinne jalkoväliin työnnetään! ;)

        Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat, oli kiva että oli ihan asiallisiakin kommentteja.

        Sinä kävit siis ENSIMMÄISTÄ kertaa sisätutkimuksessa?? Vahdit painoasi kuin haukka, mutta et pidä huolta muusta terveydestäsi, luulisi että olet sen ikäinen ihminen että olisit käynyt papa- yms. kokeissa jo tähän mennessä, ja sen yhteydessä tehdään aina sisätutkimus. Kyllä itsestään huolta pitävä nainen käy säännöllisin väliajoin tutkituttamassa alapäänsä, ja ei millään pahalla, sinulle suosittelisin myös sitä yläpään tutkimista.


      • --------------------
        Milla kirjoitti:

        Sinä kävit siis ENSIMMÄISTÄ kertaa sisätutkimuksessa?? Vahdit painoasi kuin haukka, mutta et pidä huolta muusta terveydestäsi, luulisi että olet sen ikäinen ihminen että olisit käynyt papa- yms. kokeissa jo tähän mennessä, ja sen yhteydessä tehdään aina sisätutkimus. Kyllä itsestään huolta pitävä nainen käy säännöllisin väliajoin tutkituttamassa alapäänsä, ja ei millään pahalla, sinulle suosittelisin myös sitä yläpään tutkimista.

        Ihmettele rauhassa, mutta jätä kommentoimatta, jos näppiksestäsi ei mitään asiallista tule. Kyse on syömishäiriöstä, josta sinä et kommenttisi perusteella mitään taida ymmärtää.

        Kyllä minulle ainakin YTHS:n gyne on sanonut, ettei tarvitse otattaa PAPA-koetta ennen kuin on täyttänyt 25. Koskee siis ainakin minun kaltaisiani tapauksia, kun ei ole syytä epäillä saaneensa sukupuolitautia tms.

        Suosittelisin yläpään tutkimista sinulle, joka laot ajattelemattomia kommentteja sairaalle (syömishäiriöiselle) ihmiselle. Sellainen ainakaan ei ole normaalia.


      • ajankohta...
        -------------------- kirjoitti:

        Ihmettele rauhassa, mutta jätä kommentoimatta, jos näppiksestäsi ei mitään asiallista tule. Kyse on syömishäiriöstä, josta sinä et kommenttisi perusteella mitään taida ymmärtää.

        Kyllä minulle ainakin YTHS:n gyne on sanonut, ettei tarvitse otattaa PAPA-koetta ennen kuin on täyttänyt 25. Koskee siis ainakin minun kaltaisiani tapauksia, kun ei ole syytä epäillä saaneensa sukupuolitautia tms.

        Suosittelisin yläpään tutkimista sinulle, joka laot ajattelemattomia kommentteja sairaalle (syömishäiriöiselle) ihmiselle. Sellainen ainakaan ei ole normaalia.

        Kannattaa katsoa mihin viesteihin täällä vastailee, sinä vastasit nyt viisi ja puoli vuotta vanhaan viestiin. Tuskinpa aloittaja tai tuon viestin kirjoittaja enää pahemmin näitä lueskelee... Ja sitten tuosta papa-kokeen otosta. Jos nyt ei ole seksielämää ennen 25 ikävuotta niin sitten lienee ihan ok, että menee ensimmäiseen papaan kun seulontakutsu tulee. Useammalla kuitenkin on tuohon mennessä jo seksielämää ollut. Papa ei myöskään ole mikään yleinen sukupuolitautitesti. Jos on saanut yhdynnässä papilloomavirustartunnan niin sitten voi tulla muutoksia kohdunkaulaan ja niitä siinä seurataan.


      • --------------------
        ajankohta... kirjoitti:

        Kannattaa katsoa mihin viesteihin täällä vastailee, sinä vastasit nyt viisi ja puoli vuotta vanhaan viestiin. Tuskinpa aloittaja tai tuon viestin kirjoittaja enää pahemmin näitä lueskelee... Ja sitten tuosta papa-kokeen otosta. Jos nyt ei ole seksielämää ennen 25 ikävuotta niin sitten lienee ihan ok, että menee ensimmäiseen papaan kun seulontakutsu tulee. Useammalla kuitenkin on tuohon mennessä jo seksielämää ollut. Papa ei myöskään ole mikään yleinen sukupuolitautitesti. Jos on saanut yhdynnässä papilloomavirustartunnan niin sitten voi tulla muutoksia kohdunkaulaan ja niitä siinä seurataan.

        Totta, en tosiaan huomannut katsoa viestin ikää. En odottanut, että ihan näin vanhoja ketjuja löytyisi enää aktiivisena.

        Se ettei ole syytä epäillä mitään häikkää sukupuolielimissä ei mielestäni liity siihen, onko harrastanut seksiä vai ei. Esim. minulla on ollut seksielämää jo ainakin viiden vuoden ajan, mutta ainoastaan oman poikaystäväni (avopuolisoni) kanssa, jolle minäkin olen hänen ensimmäisensä. En usko, että seksi itsessään lisäisi riskiä solumuutoksiin. Yleensä nyt vain oletetaan, että nuorilla ihmisillä on ollut useampiakin kumppaneita kuin vain se yksi ainoa oma luotettava puoliso. Tämä oletusta vastaan piti esim. kuparikierukkaa hankkiessa tapella toden teolla, että sain haluamani helpon ei-lääkkeellisen ehkäisyn.


      • edellinen..
        -------------------- kirjoitti:

        Totta, en tosiaan huomannut katsoa viestin ikää. En odottanut, että ihan näin vanhoja ketjuja löytyisi enää aktiivisena.

        Se ettei ole syytä epäillä mitään häikkää sukupuolielimissä ei mielestäni liity siihen, onko harrastanut seksiä vai ei. Esim. minulla on ollut seksielämää jo ainakin viiden vuoden ajan, mutta ainoastaan oman poikaystäväni (avopuolisoni) kanssa, jolle minäkin olen hänen ensimmäisensä. En usko, että seksi itsessään lisäisi riskiä solumuutoksiin. Yleensä nyt vain oletetaan, että nuorilla ihmisillä on ollut useampiakin kumppaneita kuin vain se yksi ainoa oma luotettava puoliso. Tämä oletusta vastaan piti esim. kuparikierukkaa hankkiessa tapella toden teolla, että sain haluamani helpon ei-lääkkeellisen ehkäisyn.

        No teillä nyt on poikkeustapaus kun olette toistenne ensimmäisiä. Tavallisesti riittää kuitenkin, jos esim. poikaystävällä on ollut yksi tyttöystävä aiemmin, ehkäisynä e-pillerit ja tytöltä on tarttunut tuo papilloomavirus. Sitä paitsi erittäin harvoissa tapauksissa papilloomavirus voi tarttua muutenkin kuin yhdynnässä. Ja aina kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen tietää sataprosenttisesti vain oman seksuaalihistoriansa, vaikka kuinka luotettavassa suhteessa eläisikin. En nyt tarkoita että teidän suhteessanne olisi mitään valheita, mutta jos joku muu jättää papa-testit väliin sen takia, että on varma ettei kumppani ole koskaan ollut kenenkään muun kanssa ja sitten on ollutkin... Kyllä se nyt mun mielestä on aika pieni vaiva käydä siellä papassa mieluummin vaikka vähän liian aikaisin kuin liian myöhään.


      • --------------------
        edellinen.. kirjoitti:

        No teillä nyt on poikkeustapaus kun olette toistenne ensimmäisiä. Tavallisesti riittää kuitenkin, jos esim. poikaystävällä on ollut yksi tyttöystävä aiemmin, ehkäisynä e-pillerit ja tytöltä on tarttunut tuo papilloomavirus. Sitä paitsi erittäin harvoissa tapauksissa papilloomavirus voi tarttua muutenkin kuin yhdynnässä. Ja aina kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen tietää sataprosenttisesti vain oman seksuaalihistoriansa, vaikka kuinka luotettavassa suhteessa eläisikin. En nyt tarkoita että teidän suhteessanne olisi mitään valheita, mutta jos joku muu jättää papa-testit väliin sen takia, että on varma ettei kumppani ole koskaan ollut kenenkään muun kanssa ja sitten on ollutkin... Kyllä se nyt mun mielestä on aika pieni vaiva käydä siellä papassa mieluummin vaikka vähän liian aikaisin kuin liian myöhään.

        Eihän seksin harrastaminen itsessään siis edelleenkään vaikuta papa-testin tarpeellisuuteen.

        En pidä omaa tilannettani mitenkään kovin poikkeuksellisena. Mielestäni ei pitäisi edelleenkään olettaa nuorten naisten arviointi- ja sitoututumiskykyä niin huonoksi, että papa-testi pitäisi ottaa varmuuden vuoksi, jos kumppani sattuu valehtelemaan taustastaan tai naisella on ollut enemmän kuin se yksi kumppani (vaikka ihminen itse tietäisi asian olevan toisin).

        Kyllä nuoresta iästä huolimatta monet ovat pitkäaikaisessa ja hyvässä parisuhteessa ensimmäisensä kanssa. Ja miksi olla sellaisen kanssa, johon ei luota? Onko muutenkaan mitään mieltä sellaisen parisuhteen jatkumisessa pitkään, jossa ei jompikumpi halua olla rehellisen rakkaansa terveyden takia? Pitkässä parisuhteessa luottamus rakentuu monien päivittäisten isompien ja pienempien asioiden kautta. Jos toinen olisi epärehellinen, se näkyisi luultavasti jo muutenkin ja silloin voi itse arvioida, voiko kumppanin sanaan menneisyydestä luottaa.

        Kierukkaa ottaessa pari vuotta sitten kysyin gyneltä, voisiko samalla ottaa papa-teskinkin (yths:n gynelle kun on niin vaikea päästä, että samalla kerralla hoitaisi useammankin asian). Ei kuulemma ollut tarpeellista, koska olin alle 25-vuotias. Yritäpä siinä sitten ruveta vielä tappelemaan, että näyte otettaisiin.


      • edellinen..
        -------------------- kirjoitti:

        Eihän seksin harrastaminen itsessään siis edelleenkään vaikuta papa-testin tarpeellisuuteen.

        En pidä omaa tilannettani mitenkään kovin poikkeuksellisena. Mielestäni ei pitäisi edelleenkään olettaa nuorten naisten arviointi- ja sitoututumiskykyä niin huonoksi, että papa-testi pitäisi ottaa varmuuden vuoksi, jos kumppani sattuu valehtelemaan taustastaan tai naisella on ollut enemmän kuin se yksi kumppani (vaikka ihminen itse tietäisi asian olevan toisin).

        Kyllä nuoresta iästä huolimatta monet ovat pitkäaikaisessa ja hyvässä parisuhteessa ensimmäisensä kanssa. Ja miksi olla sellaisen kanssa, johon ei luota? Onko muutenkaan mitään mieltä sellaisen parisuhteen jatkumisessa pitkään, jossa ei jompikumpi halua olla rehellisen rakkaansa terveyden takia? Pitkässä parisuhteessa luottamus rakentuu monien päivittäisten isompien ja pienempien asioiden kautta. Jos toinen olisi epärehellinen, se näkyisi luultavasti jo muutenkin ja silloin voi itse arvioida, voiko kumppanin sanaan menneisyydestä luottaa.

        Kierukkaa ottaessa pari vuotta sitten kysyin gyneltä, voisiko samalla ottaa papa-teskinkin (yths:n gynelle kun on niin vaikea päästä, että samalla kerralla hoitaisi useammankin asian). Ei kuulemma ollut tarpeellista, koska olin alle 25-vuotias. Yritäpä siinä sitten ruveta vielä tappelemaan, että näyte otettaisiin.

        Edelleen väitän, että henkilö, joka on yli 25 ja on ollut vain yhden kumppanin kanssa elämänsä aikana on enemmän poikkeus kuin sääntö. Vielä poikkeuksellisempaa on, että kaksi tällaista on sattunut yhteen. En millään lailla epäile etteikö nuorilla olisi sitoutumiskykyä, mutta kun se nyt vaan on niin, että harvalla sen ensimmäisen kumppanin kanssa natsaa. Ihmiset muuttuvat vuosien myötä ja saattavat haluta parisuhteelta eri asioita kuin aiemmin. Ja voin ihan kokemuksesta kertoa, että ei, epärehellisyys ei välttämättä näy mitenkään muuten. Osa ihmisistä voi mainiosti elää kaksoiselämää ilman että lähipiiri tai puoliso huomaa mitään. En ole kyyninen, luotan kyllä nykyiseen kumppaniini 100-prosenttisesti, mutta pointtini olikin se, että se papa-koe ei ole niin suuri vaiva tai niin kovin epämiellyttävä että sitä kannattaisi siirtää kovin kauaksi tulevaisuuteen jos on jo yli 20-vuotias ja seksielämääkin on. Ja YTHS:stä voin sanoa sen verran, että ne ei siellä tee mitään testejä jos ei ole ihan pakko, koska säästää täytyy näissäkin.


    • Joo-o

      JA sinne neuvolaan. Hyvää jatkoa!

    • Milla

      Tässäpä mietittävää teille jotka vastustatte noita sisätutkimuksia: Käydessäni äitipolilla ultrassa (joka tehtiin alakautta), huomattiin että kohdunsuulla on lievää "verituhrua". Minulta oettiin erilaisia kokeita, ja selvisi että minulla on Ureaplasman aiheuttama lievä tulehdus. K.o tulehdus aiheuttaa ENNENAIKAISIA SUPISTUKSIA eikä se muutenkaan ole kovin terveellistä raskausaikana. Mitään oireita minulla ei tulehduksesta ollut.Minä olen ollut oikein tyytyväinen noihin tutkimuksiin vaikka ei se todellakaan mitään kivaa ole vieläkään eikä tule koskaan olemaankaan, mutta jos on valmis raskauteen ja äitiyteen niin on valmis myös sisätutkimuksiin.

    • ....

      Jälkitarkastuksesta kieltäytyminen meinaa ainakin äitiysrahan loppumista. ja et voi synnyttääkään jalat ristissä. Etkö ajattele lapsesi terveyttä?

    • rv36+2

      tehty sisätutkimusta viikon 30 kieppeillä, olisin varmasti synnyttänyt pian sen jälkeen. Vuodelevon ansioista olemme vieläkin yhtenä kappaleena...en voi käsittää, miksi näistä neuvolan tutkimuksista haluaisi kieltäytyä, kun kaikki tutkimukset tehdään vauvan hyvinvoinnin turvaamiseksi.
      En voi muuta sanoa, kuin järki käteen! Kaikilla meillä näyttää olevan eri motiivit ja asiat erilaisessa tärkeysjärjestyksessä!

    • järkikäteen

      ei todellakaan tarvi mennä sisätutkimukseen jos ei halua. potilaslaki mahdollistaa sen, että voit kieltäytyä mistä tahansa hoitotoimenpiteestä.

    • pelokas-

      Turhaan enää vastailette, kysymyksestäni on jo vuosia. En mennyt ja lapsi kuoli synnytyksessä, kun napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille eikä sitä tiedetty koska mua pelotti kaikki tutkimukset mutta raskaaksi hankkiuduin silti koska hhalusin sen äitiyspakkauksen.

    • entajuu

      Mä en ymmärrä näitä sisätutkimus kammoisia ihmisiä!! Käyttekö papa-kokeessa?!?!?! Muissa alapää tutkimuksissa?!?!?! Voi lapsi raukka, toivottavasti ymmärrät, että tutkimukset yms ovat lapsen parhaaksi.. :( ja omaksesikin. Huoh.

    • eipakkoamihinkään

      pakko ei ole mihinkään-
      ei Raision "lastensuojelun-" viranomaisillakaan
      ole minkäänlaista pakkoa noudattaa lainsäädäntöä-
      lapsen etua- ja oikeuksia vanhempaansa. isäänsä-
      lapsen vieraannutettuna "viranomais-" menettelyssä-
      että oikein hyvää ja kaunista isänpäivää- isättömänä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe