Olen aina pystynyt syömään vehnää ilman sen suurempia ongelmia (tai en ainakaan näin jälkeenpäin osaa yhdistää mitään aikaisempia vatsakipuja ym. vehnänsyöntiin), mutta hiljattain olin reilun viikon syömättä minkäänlaista viljaa. Kun sitten tämän viikon jälkeen söin iltapalalla leipää, niin aamulla vatsani oli kuralla. Siinä vaiheessa mietin jo vähän että voisiko olla tuon viljan syytä, mutta en ajatellut asiaa sen enempää kuin että seuraavat pari-kolme päivää olin taas täysin ilman viljaa. No sitten satuin taas iltapalallani syömään leipää ja seuraavana aamuna sama juttu. Hälytyskellot alkoivat soimaan jo hieman, että voisiko tosiaan olla sen viljan syy. Jatkoin kuitenkin viljan syömistä, ja esimerkiksi kun olen pari viime päivää syönyt viljaa, niin mahani on lievästi turvonnut ja todella epämukavan oloinen ja minulla on ilmavaivoja. Pitääkin yrittää nyt olla vaikka seuraava viikko ilman viljaa ja katsoa mihin suuntaan tämä lähtee menemään.
Tietysti maalaisjärki sanoisi, että ei kannata siihen viljaan koskea, mutta se minut pisti tätä ihmettelemään kun olen ennen voinut syödä viljaa ilman sen suurempia ongelmia. Voisiko olla mahdollista, että kehoni tavallaan "havahtui" tuosta viljattomasta viikosta (sillä viikolla tunsin oloni todella hyväksi ja haluni liikkua heräsi, oli melkein pakko päästä lenkille kun taas ennen en ole liikunnasta kovinkaan pitänyt) ja kun taas annoin sille prosessoitua viljaa, se ei enää sietänytkään sitä vaan päätti, että nyt tulee stoppi tähän? Olen polulla kohti raakavegaaniutta, joten viljat nyt ovat aikeissakin heivata jossain vaiheessa, joten sinänsä tämän ei pitäisi haitata paljonkaan. Lähinnä se vaan just kiinnostaa, että voiko tällainen herkkyys laueta ihan yhtäkkiä 16 vuoden iässä.
Keliakia?
9
184
Vastaukset
- voipi olla
Prosessoitu maito, viljojen gluteeni, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu vatsa aika monella.
Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa oireet helpottaa.
Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteiini (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden gluteiiniviljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle.
Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi. Prosessoidut kasvirasvat eivät ole terveysruokaa. - Niinpä niin
Älkää menkö uolle "karsitaan ruokia yksitellen ruokavaliosta". Sillä on vakavat seuraukset varsinkin kun karsit ensimmäisenä rasvaisen maidon!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11815678 - mihin?
Maito?
Yli puolet maailman väestöstä ei juo toisen nisäkkään maitoa, joten mihin sinä sitä tarvitset?- Rasvanen lehmänmaito
Siinä on kaksi elintärkeää syytä:
-Tyydyttynyt rasva ja
-Kaksi elintärkeää L-a ja Bif hyötybakteeria!
.....................jatkuu.
* Tyydyttynyt rasva ei tuki verisuonia vaan KALSIUM!
Muista nämä! Meidän kaikkien yksimahaisten kuuluu saada:
1. Proteiini,
2. Hiilihydraatti(Sokeri) ja
3. Tyydyttynyt rasva – eläinkunnan tuotteista-mieluummin lehmän(=monimahainen märehtijä) rasvaisesta maidosta/rasvaisista maitotuotteista syistä, että lehmän maitorasva sisältää:
- A. Kaksi tärkeintä L-a ja Bif hyöty-bakteeria ja
- B. Valmiiksi tyydyttynyttä rasvaa, jonka lehmän maksa ”tahkoaa” rehujen hiilihydraatista! Ymmärtääksesi mitä tämä käytännössä tarkoittaa, niin: Lehmän maksa joutuu työskentelemään ympäri vuorokauden tehdäkseen tyydyttynyttä rasvaa. Lehmän elinikä-odote on noin 20-vuotta! Ja kysymys:
Minkä arvelet olevan oman elinikä-odotteesi jos syöt pelkkiä rehuja ja kauanko arvelet maksasi kestävän terveenä tuota rääkkiä???
On paljon järkevämpää syödä valmista tyydyttynyttä rasvaa, kuin rääkätä omaa maksaansa turhaan ja lyhentää eliniän odotetta!!!
- C. 100g maitoa sisältää noin 120mg Kalsiumia-jonka aikuisen saantisuositus=800mg/vrk. Ja jotta kalsium pystyy imeytymään luuston ”rakennusaineeksi” niin tarvitaan rasvaliukoista D-vitamiinia ja huomasitko: Taas tarvitaan maidon tyydyttynyttä rasvaa sillä ilman tyydyttynyttä rasvaa D-vitamiinista ei ole mitään hyötyä, jolloin kalsium ”plakkiintuu” verisuonien seinämiin! Ja D-vitamiinia on saatu tähän asti liian vähän-eli keskimäärin alle 10-mikrogrammaa/vrk. D-vitamiinin saantisuosituksena voitaneen pitää 50…75 mikrogrammaa/vrk. Jatkuu.............
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/mhb-laihduta-itseasi-turvallisesti-tyydyttyneella-maitorasvallaoikein-seka-lihota-itseasi-turvallisesti-tyydyttyneella-maitorasvallaoikein-mita-lue-ja-yllaty/
- pilattu maito
Ei maidossa mitään hyvää bakteeria ole. Ne tuhotaan prosessoinnissa.
- Et tajua lukemaasi!
Vai luitko edes ollenkaan!!?
- mikävaiva?????
Minulla on ***** aika löysää ei mitään ripulia mutta löysempää mitä pitäis olla. Voiko olla keliakia.? mitään muita oireita ei ole. Kilpirauhasen vajaatoiminta on. Kerran päivässä käyn paskalla. Jos syön esim ruisleipää tai maitoa niin ei tule mitään oireita että pitäs juosta vessaan vaan kerran käyn aamulla syönnin jälkeen. Mistä tämä löysyys johtuu?
- koklaa.
Kokeile mikä ripulias aiheuttaa.
Väärän ravinto vaikuttaa kropassa päiviä, vaikka sen poistaisi. - keliaakikko
apteekista voi ostaa keliakia testin jonka voit tehdä itse. JOs näyttää positiivista on syytä hakeutua lääkäriin.
jos kaikki kokeet näyttä, että olet allerginen gluteenille, niin se tarkoittaa sitä, että tuolla kokeilumeiningillä leikit terveytesi kanssa. Suolisto vaikuttaa koko kroppaan, Keliakia voi aiheuttaa muita autoimmuuni sairauksia sekä myös suolistosyöpää, reumaa, diabetes, veriarvojen heitteleminen B-12 vitamminin puutos ym
Joka ruokakaupassa on nykyisin saatavana gluteenittomia tuotteita. Kelalta kannattaa kysyä ekonoomista korvausta kalliimmasta ruuastakin. Tietääkseni se on jot 20E kuukausi ja tietty vähennys verotuksessa.(en asu suomessa)
Iselläni luulin oleva ns stressivatsan. En pystynyt syömään pannaukakkuja, lättyjä. Syytin kananmunaa. En pystynyt juomaan olutta lainkaan. Ajattelin oluen olevan muuten niin vastenmielinen kun jos join pullollisen niin sain huutaa yrjöä. Kirkas viina aiheuttaa ripulia vaikka siitä pitäisi olla gluteeni pois. Tunnen sen kuitenkin.
VAtsani turpoili, väliin ummetusta, väliin ripulia.
Koska sisarillani todettu kelia aikasemmin niin he kehottivat testaamaan. Ostin apteekista testin joka todellakin näytti positiivista, Kaikki lääkärin tutkimukset ja verikokeet myös. Olen vuoden verran opetellu uutta ruokavaliota ja voin todella paljon paremmin. Karkki hirmuna on vähän vaikuksia kun pitää katsoa niin tarkoin mitä hyvää voin syödä. Olen ikäni kärsinyt nivelsäryistä jotka myöskin voi olla keliakista johtuvia.
Älä todellakaan leiki terveydellä vaan ota selvää. Testi maksoi muistaakseni 18 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768