Terve, nyt raskaana 9 viikolla ja iski paniikki/ongelma:
Olen syönyt päivittäin 1-4 palasta leipää, jossa on näköjään ollut pellavansiemeniä. Eihän tuo leipä ole toki ollut pelkästään pellavaa, mutta kuitenkin siemeniä on ollut.
Pitääkö tässä nyt pelästyä?
Pellavansiemenistä
9
4338
Vastaukset
- xenia
Moikka, olen myös viikolla 9 ja olen minäkin syönyt jonkin verran leipää jossa on näitä siemeniä. En usko että tarvitsee huolestua kun siemenien määrä näissä leivissä ei kuitenkaan ole mikään valtava. En sitten tiedä, mutta en itse ainakaan panikoi..en kyllä edes muistanut ettei siemeniä saisi syödä raskausaikana. Lista kielletyistä ruoista on niin pitkä ettei kaikkia voi edes muistaa, itselläni päälistalla kielletyistä ruoista on ulkomaan marjat ja raaka kala sekä jotkut juustot, inkivääri jne, mitä yleensä käyttäisin päivittäin.. monia näistä kielletyistä ruoista ei tule edes käytettyä kovinkaan usein niin siksi ei ehkä heti pelästy jos vahingossa vähän syökin esim pellavansiemeniä..
- Selvitystyötä
Ei ole syytä huoleen. Pellavansiemenissä on kadmiumia, joten niitä ei suositella. Joillakinhan on tapana vetää niitä esim. pari ruokalusikallista jogurtin kanssa joka päivä, siksi varoitus on paikallaan. Kannattaa ottaa selvää, mitkä tuotteet ovat sellaisia, joita voi syödä vähän ja mitkä niitä, joita ei kannata syödä lainkaan. Esim. maksaa voi hyvin syödä pieniä määriä, mutta listeriavaarallisia tuotteita (kuten tyhjiöpakattua kalaa) tai vaikkapa raakaa lihaa ei kannata syödä pieniäkään määriä. Ei nyt syytä paniikkiin ole, jos vahingossa syö, mutta niin pääpiirteittäin tiettyjä juttuja kannattaa välttää kokonaan ja tiettyjä voi syödä silloin tällöin vähäsen.
- Rasva palaa
Mie vedän yön yli vedessä liotettuja pellavansiemeniä joka aamu. Ne pitää ummetuksen poissa luonnollisella tavalla. Ei niistä kokonaisina mitään imeydy - pelkkää kuitua! Rouhittuna ja jääkaapissa säilytettyinä niistä saa omega 3:sta.
- Öh, niinkö?
Minusta olisi kyllä aika erikoista, jos siihen listalle olisi heitetty noin vain pellavansiemenet, jos on päivänselvää, ettei "niistä kokonaisina mitään imeydy". Kyllä ne suositukset yleensä perustuu aika pitkälti tutkimuksiin, ei niitä noin vaan lätkitä.
- lugvvii
Öh, niinkö? kirjoitti:
Minusta olisi kyllä aika erikoista, jos siihen listalle olisi heitetty noin vain pellavansiemenet, jos on päivänselvää, ettei "niistä kokonaisina mitään imeydy". Kyllä ne suositukset yleensä perustuu aika pitkälti tutkimuksiin, ei niitä noin vaan lätkitä.
Muistaakseni ne lisäävät keskenmenon riskiä ja siksi olisivat listalla. Ehkäpä kannattaisi kuitenkin ottaa ihan ns vakavasti nuo kielletyt, kyllä niissä yleensä jokin syy on taustalla.
- Bokke
lugvvii kirjoitti:
Muistaakseni ne lisäävät keskenmenon riskiä ja siksi olisivat listalla. Ehkäpä kannattaisi kuitenkin ottaa ihan ns vakavasti nuo kielletyt, kyllä niissä yleensä jokin syy on taustalla.
Pellavansiemenissä on kadmiumin lisäksi myös syaanivetyä, erityisesti ulkomaisissa tuotteissa. HUS:in sivuilla muuten erikseen mainitaan, että pellavansiemenet leivässä eivät aiheuta riskiä. Toisin sanoen suositus viittaa runsaaseen käyttöön.
- toukka
Bokke kirjoitti:
Pellavansiemenissä on kadmiumin lisäksi myös syaanivetyä, erityisesti ulkomaisissa tuotteissa. HUS:in sivuilla muuten erikseen mainitaan, että pellavansiemenet leivässä eivät aiheuta riskiä. Toisin sanoen suositus viittaa runsaaseen käyttöön.
En kyllä söisi pellavansiemeniä, eikös keskenmeno voi aiheutua juurikin siitä, jos niitä joka päivä syö. Leivässä olevat pellavansiement eivät haittaa.
- Angie73
toukka kirjoitti:
En kyllä söisi pellavansiemeniä, eikös keskenmeno voi aiheutua juurikin siitä, jos niitä joka päivä syö. Leivässä olevat pellavansiement eivät haittaa.
Niin eli nim. Rasva palaa / vetää pellavansiemeniä ummetukseen ei ole kyllä suositeltavaa.
- pellavan siemenistä
ai että olisit raskaana siitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835