Hei vaan!
Olen 21v opiskelija, jolla olisi hieman "ylimääräisiä" säästöjä jotka olisi hyvä sijoittaa johonkin. Osakkeisin en aio rahojani pelata, eivätkä nämä säästöt sentään asuntoon riitä, joten olen ajatellut sijoittaa maahan. Kysymykseni on siis seuraavanlainen:
ensiasunnon ostajan ei tarvitse maksaa ollenkaan varainsiirtoveroa, mutta miten on tontin kanssa? Eli jos tahtoisin nyt ostaa sijoitusmielessä esim. vapaa-ajan tontin, menetänkö silloin tämän edun, vai joudunko normaalisti maksamaan kaupan yhteydessä varainsiirtoveron, jolloin minun ei sitä sitten ensimmäisestä asunnosta tarvitse maksaa? Onhan se nimittäin paljon suurempi etu jättää ko. vero maksamatta esim. 100 000€ asunnosta kuin 10 000€ tontista.
Korjatkaa ihmeessä jos olen muutenkin väärässä asian suhteen, ja jättäkää ihan suosiolla pois ne "Ostaisit vaan osakkeita, urpo" -tyyliset kommentit pois.
Kiitos etukäteen!
Varainsiirtovero ja ensimmäinen asunto/tontti
4
381
Vastaukset
- Vulpes vulgaris
Mökkitontti ei ole ensiasunto. Tontin ostaminen ei siis vaikuta ensiasunnon verovapauteen. Kaupasta menee tietenkin normaali varainsiirtovero.
Muuten, osakkeista saa osinkoa. Tontista sen sijaan menee vuosittain kiinteistövero.- Nimetön
Näin oletinkin asian olevan, kiitos vastauksesta! Ja kyllähän se tiedossa on, että osakkeista saa osingon ja tontista menee vero, mutta IMO, on parempi tässä vaiheessa laittaa ne kovalla työllä ansaitut rahat johonkin konkreettiseen kuin epävarmoihin osakkeisiin, mutta mielipidekysymys tämäkin.
- dsfjldkjfölds
Kannatta muistaa, että verosäännökset ja lait tuppaavat muuttumaan. Ensiasunnon varainsiirtoverosta saa nyt vapautuksen tietyin ehdoin, mutta miten on tulevaisuudessa? Voi saada vähemmän tai enemmän.
Taloutta ei kannata suunnitella pelkästään varainsiirtoverohelpotuksien tai verovähennysten varaan eli pitää nähdä metsä puilta.
Sinänsä hyvällä paikalla oleva tontti voi olla hyvä sijoitus, joko kasvamassa korkoa tai odottamassa tulevaa omaa käyttöä. - Lahjavero