Sain lähes vuosi sitten lahjaksi 2-vanaisen perhosorkidean. Mietin jo silloin saadessani sen, että onkohan kasvualusta liian maatunutta, mutta se jäi vaihtamatta kukan kukkiessa ja sen jälkeenkin, kun ajattelin että tuskin se siitä kärsii. Viikko sitten aloin tutkia ruukkua tarkemmin, ja huomasin että juuret ovat rusehtavia, mädän näköisiä. Nostin kukan pois ruukusta ja poistin maatuneet kaarnapalat pois ja näin, että vain pari juurta oli enää jotenkuten elävän näköisiä. Leikkelin pois kaikki ontot, ruskeat juuriraadot pois ja jäljelle jäi vain ihan pari juurta. Annoin myös hivenen orkidearavinnetta, kun ajattelin että jos se siitä vähän piristyisi. Tänään orkidea pudotti yhden lehden pois, eivätkä ne jäljelle jääneet juuret näytä kovin hyvinvoivilta. Muuten kasvin vanat ja lehdet näyttävät hyvinvoivilta.
Voiko kasvia enää mitenkään pelastaa, jos nuo loputkin juuret kuolevat? voiko sen saada kasvattamaan uusia juuria jotenkin?? ehkä pitäisi ainakin keksiä aurinkoisempi paikka kukalle... tämä kasvi on oikea murheenkryyni, toinen orkidea voi hyvin.
Apuva, juuret mätänee
1
2307
Vastaukset
- muori viljelee
Minä pelastin sellaisen, kun laitoin uuteen orkideakaarnaan, mutta samaan purkkiin ja melko syvälle ja aika tiiviisti. Sen jälkeen olen kastellut sitä vain hanan alla hieman lämpimällä vedellä, että alusta tulee kunnolla märäksi.
Ei siis mitään liotusta enää, se on juuri sen mätänemisen syy ja alku. Purkissa näkyy ihan selvästi uudet vihreät juuret, jotka voivat hyvin ja uloskin on tullut monta vahvaa ja hyvää juurta. Se teki ensimmäiset kukkansakin kesällä, mutta vain kolme tuli.
Nyt kukkani on eloisa, ja se on tehnyt monta uutta lehteä, joten älä lannistu. Tällä keinolla saat sen vielä henkiin. Odotan uusia kukkia keväällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6298358Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3513214Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi4222259- 1281357
- 311323
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl151275Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091201- 931123
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h651075- 46943