Genuan jaluskulman sisäänveto

Kryssi ja luovi

Vene lehti 12/2013 esiteltiin First 30'. Veneessä oli genuan jaluspisteen säätö sisäänpäin. Onko tietoa miten tuollaisen voisi itse tehdä.

11

774

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapteeni Kohmelo
      • Joissain piireissä sitä myös leikkisästi "infucker":ksi kutsutaan. Samaa logiikkaa käyttäen voi nimetä monen muunkin säätököyden tyyliin: outfucker, upfucker, downfucker, backfucker, bowfucker, jne.


    • Joakim_

      Aika helppoa tuollainen on viritellä. Noissa on joko moninkertainen talja (8-24 venekoosta riippuen) tai sitten ne tulevat vinssille. Melkein aina on 1:2 talja dyneemalla aluksi. Toinen pää dyneemasta voi tulla kiinni mastolle, erilliseen lenkkiin tai "organizerille" eli mastolta tulevia köysiä ohjaavalta plokikasalta. Toinen pää tulee sitten plokin kautta ruffin katon taljalle tai vinssivapauttajalle. Omassa veneessäni nuo ovat ristissä siten, että dyneema-köysi lähtee organizerin päädystä ja palaa toisen puolen organizerin plokin kautta vinssinvapauttajalle. Kuormitettuna tuota siis vedetään vinssillä, mutta yleensä se on valmiiksi laitettu oikeaan asentoon ennen kryssiä.

      Tärkeää tuossa on tehdä inhauleri niin, ettei se estä tai radikaalisti muuta skuuttipisteen pituussuuntaista säätöä. Siinä tuo ristiinveto on hyvä, sillä kaukana oleva ploki salliin paremmin pituussuuntaisen liikkeen.

      Skuutin ja inhaulerin "kytkennässä" voi käyttää teräsrengasta, alumiinirengasta (siis noita plokinkorvikkeita), kahta plokia tai ei mitään. Koska kuormat ovat suuret, plokit ovat isoja, kalliita ja kolhivia, joten niitä ei juuri käytetä. Yleisin on varmasti alumiinirengas. Itse käytin vuoden ei mitään eli pelkkä kuorittu dyneema inhauler kuorimatonta dyneemaskuuttia vasten. Toimi hyvin, mutta laitoin alumiinirenkaat toivoen skuuttivoimien pienentyvän kitkan pienentyesssä. En kuitekaan huomannut eroa, tosin välissä oli talvi eli en vertaillut.

      • A_33

        Onko hyötyä jos laittaa inhaulerin itseskuuttaavalle fokalle?


      • Kryssi ja luovi

        Kiitos hyvästä kuvauksesta. Täytyy aloittaa suunnittelu.


      • 12+9

        Mitkä toimenpiteet sallittuja ilman, että vaikuttavat lys- lukuun.

        Saako tehdä inhaulerin tai lisätä mitä tahansa trimmiköysiä? Saako lyhentää saalinkeja tai siirtää rustirautoja sisemmäksi? Saako laskea ison puomia alemmaksi, jos ison koko ei ylitä maksimimittoja? Saako muuttaa tai siirtää peräsintä? Saako köliä muuttaa, jos sen syväys tai paino ei muutu?


    • suurin piirtein

      Rikin mitat ovat sidottu vakioveneen tai todistuksen mittoihin. Evien muuttelun jälkeen vene ei ole enää vakiovene ja todistusta kirjoittaessa pähkäillään muutoksen vaikutusta suorituskykyyn. Luultavasti lukuun räpsäistään varmuuden vuoksi pieni lisä. Kansiheloituksen suhteen on jo vapaampaa, trimmejä ja vaikka sen inhaulerin voit lisätä. Rustien siirtely on jo vähän samaa kuin evien muuttelu.

    • Rampe__

      Juuri kuten Joakim esitti. Lisäyksenä vain pieni varoitus...veneessämme (First) inhauler-rangas oli alumiinia. Kerran ukkospuuskan aikana luovia tehdessä skuutit tietysti löystyvät, jolloin tuo inhauler-köyden päässä oleva alumiinirengas löi pari reikää kanteen! Sittemmin vaihdoin tilalle hiilikuitupylpyrät, ovat ehkä "pehmeämmät", ainakaan terävää reunaa ei ole, kuten alumiinirenkaissa.

      • Lujaa Bene Laatua

        Jopa on firsti tukevaa tekoa jos alumiinirenkaasta tulee reikiä kanteen.


    • Kryssari

      Vielä pari vinkkiä. Kannattaa valita sellainen ratkaisu, joka sallii myös inhaulerin löysäämisen riittävästi eli sivuvantteihin saakka. Muuten purje ei sivutuulessa ole parhaimmillaan. Tämä korostuu veneissä, joissa on rustit veneen laidalla.

      On myös hyvä huomioida että reilusti sisäänvedetty, kireälle jalustettu fokan skuutti voi aiheuttaa kovan sivuttaisrasituksen genuan jaluskiskoon ja/tai jalusplokiin. Tiedän tapauksen, jossa kisko on vahingoittunut tästä rasituksesta. Kiskothan on yleensä suunniteltu niin että rasituksen suunta on kiskon "päältä" tasaisesti. Tämä vaara korostuu jos purjeen jaluskulma on lähellä kantta, jolloin inhauleri kääntää vetosuunnan jalusplokin kohdalla merkittävästi.

      • Joakim_

        EI se fokan skuuttikulma mene laidalla oleviin vantteihin saakka ilman ulkoskausta, joka vaatii oman outhaulerin (barberin) tai erillisen skuutin (tavallisempi ratkaisu).

        Jotta inhauleri toimii, on fokan skuuttikulma leikattava korkeammaksi. Omassa veneessä on viisi erilaista fokkaa. Kaksi niistä on rullafokkia, joissa jaluskulma tulee lähelle kantta ja plokia (juuri ja juuri mahhtuu solmu väliin).Niiden kanssa ei voi käyttää inhauleria tai ainakaan siitä ei saa mitään hyötyä. Kolmessa muussa fokassa (ei rullattavia) skuuttikuma on leikattu selvästi korkeammaksi juuri inhaulauksen takia. Tämä on tietysti venekohtaista eli riippuu ruffin korkeudesta ja siitä pitääkö skuuttikulma saada ruffin päälle saakka. Tyypillistä tuntuu olevan inhaulata kutakuinkin ruffin katolla olevan kaiteen kohdalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      39
      3369
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2615
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2574
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1826
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1546
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1321
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1278
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1239
    9. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      108
      1158
    10. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1156
    Aihe