Genuan jaluskulman sisäänveto

Kryssi ja luovi

Vene lehti 12/2013 esiteltiin First 30'. Veneessä oli genuan jaluspisteen säätö sisäänpäin. Onko tietoa miten tuollaisen voisi itse tehdä.

11

779

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapteeni Kohmelo
      • Joissain piireissä sitä myös leikkisästi "infucker":ksi kutsutaan. Samaa logiikkaa käyttäen voi nimetä monen muunkin säätököyden tyyliin: outfucker, upfucker, downfucker, backfucker, bowfucker, jne.


    • Joakim_

      Aika helppoa tuollainen on viritellä. Noissa on joko moninkertainen talja (8-24 venekoosta riippuen) tai sitten ne tulevat vinssille. Melkein aina on 1:2 talja dyneemalla aluksi. Toinen pää dyneemasta voi tulla kiinni mastolle, erilliseen lenkkiin tai "organizerille" eli mastolta tulevia köysiä ohjaavalta plokikasalta. Toinen pää tulee sitten plokin kautta ruffin katon taljalle tai vinssivapauttajalle. Omassa veneessäni nuo ovat ristissä siten, että dyneema-köysi lähtee organizerin päädystä ja palaa toisen puolen organizerin plokin kautta vinssinvapauttajalle. Kuormitettuna tuota siis vedetään vinssillä, mutta yleensä se on valmiiksi laitettu oikeaan asentoon ennen kryssiä.

      Tärkeää tuossa on tehdä inhauleri niin, ettei se estä tai radikaalisti muuta skuuttipisteen pituussuuntaista säätöä. Siinä tuo ristiinveto on hyvä, sillä kaukana oleva ploki salliin paremmin pituussuuntaisen liikkeen.

      Skuutin ja inhaulerin "kytkennässä" voi käyttää teräsrengasta, alumiinirengasta (siis noita plokinkorvikkeita), kahta plokia tai ei mitään. Koska kuormat ovat suuret, plokit ovat isoja, kalliita ja kolhivia, joten niitä ei juuri käytetä. Yleisin on varmasti alumiinirengas. Itse käytin vuoden ei mitään eli pelkkä kuorittu dyneema inhauler kuorimatonta dyneemaskuuttia vasten. Toimi hyvin, mutta laitoin alumiinirenkaat toivoen skuuttivoimien pienentyvän kitkan pienentyesssä. En kuitekaan huomannut eroa, tosin välissä oli talvi eli en vertaillut.

      • A_33

        Onko hyötyä jos laittaa inhaulerin itseskuuttaavalle fokalle?


      • Kryssi ja luovi

        Kiitos hyvästä kuvauksesta. Täytyy aloittaa suunnittelu.


      • 12+9

        Mitkä toimenpiteet sallittuja ilman, että vaikuttavat lys- lukuun.

        Saako tehdä inhaulerin tai lisätä mitä tahansa trimmiköysiä? Saako lyhentää saalinkeja tai siirtää rustirautoja sisemmäksi? Saako laskea ison puomia alemmaksi, jos ison koko ei ylitä maksimimittoja? Saako muuttaa tai siirtää peräsintä? Saako köliä muuttaa, jos sen syväys tai paino ei muutu?


    • suurin piirtein

      Rikin mitat ovat sidottu vakioveneen tai todistuksen mittoihin. Evien muuttelun jälkeen vene ei ole enää vakiovene ja todistusta kirjoittaessa pähkäillään muutoksen vaikutusta suorituskykyyn. Luultavasti lukuun räpsäistään varmuuden vuoksi pieni lisä. Kansiheloituksen suhteen on jo vapaampaa, trimmejä ja vaikka sen inhaulerin voit lisätä. Rustien siirtely on jo vähän samaa kuin evien muuttelu.

    • Rampe__

      Juuri kuten Joakim esitti. Lisäyksenä vain pieni varoitus...veneessämme (First) inhauler-rangas oli alumiinia. Kerran ukkospuuskan aikana luovia tehdessä skuutit tietysti löystyvät, jolloin tuo inhauler-köyden päässä oleva alumiinirengas löi pari reikää kanteen! Sittemmin vaihdoin tilalle hiilikuitupylpyrät, ovat ehkä "pehmeämmät", ainakaan terävää reunaa ei ole, kuten alumiinirenkaissa.

      • Lujaa Bene Laatua

        Jopa on firsti tukevaa tekoa jos alumiinirenkaasta tulee reikiä kanteen.


    • Kryssari

      Vielä pari vinkkiä. Kannattaa valita sellainen ratkaisu, joka sallii myös inhaulerin löysäämisen riittävästi eli sivuvantteihin saakka. Muuten purje ei sivutuulessa ole parhaimmillaan. Tämä korostuu veneissä, joissa on rustit veneen laidalla.

      On myös hyvä huomioida että reilusti sisäänvedetty, kireälle jalustettu fokan skuutti voi aiheuttaa kovan sivuttaisrasituksen genuan jaluskiskoon ja/tai jalusplokiin. Tiedän tapauksen, jossa kisko on vahingoittunut tästä rasituksesta. Kiskothan on yleensä suunniteltu niin että rasituksen suunta on kiskon "päältä" tasaisesti. Tämä vaara korostuu jos purjeen jaluskulma on lähellä kantta, jolloin inhauleri kääntää vetosuunnan jalusplokin kohdalla merkittävästi.

      • Joakim_

        EI se fokan skuuttikulma mene laidalla oleviin vantteihin saakka ilman ulkoskausta, joka vaatii oman outhaulerin (barberin) tai erillisen skuutin (tavallisempi ratkaisu).

        Jotta inhauleri toimii, on fokan skuuttikulma leikattava korkeammaksi. Omassa veneessä on viisi erilaista fokkaa. Kaksi niistä on rullafokkia, joissa jaluskulma tulee lähelle kantta ja plokia (juuri ja juuri mahhtuu solmu väliin).Niiden kanssa ei voi käyttää inhauleria tai ainakaan siitä ei saa mitään hyötyä. Kolmessa muussa fokassa (ei rullattavia) skuuttikuma on leikattu selvästi korkeammaksi juuri inhaulauksen takia. Tämä on tietysti venekohtaista eli riippuu ruffin korkeudesta ja siitä pitääkö skuuttikulma saada ruffin päälle saakka. Tyypillistä tuntuu olevan inhaulata kutakuinkin ruffin katolla olevan kaiteen kohdalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6030
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2120
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1952
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1123
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe