Genuan jaluskulman sisäänveto

Kryssi ja luovi

Vene lehti 12/2013 esiteltiin First 30'. Veneessä oli genuan jaluspisteen säätö sisäänpäin. Onko tietoa miten tuollaisen voisi itse tehdä.

11

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapteeni Kohmelo
      • Joissain piireissä sitä myös leikkisästi "infucker":ksi kutsutaan. Samaa logiikkaa käyttäen voi nimetä monen muunkin säätököyden tyyliin: outfucker, upfucker, downfucker, backfucker, bowfucker, jne.


    • Joakim_

      Aika helppoa tuollainen on viritellä. Noissa on joko moninkertainen talja (8-24 venekoosta riippuen) tai sitten ne tulevat vinssille. Melkein aina on 1:2 talja dyneemalla aluksi. Toinen pää dyneemasta voi tulla kiinni mastolle, erilliseen lenkkiin tai "organizerille" eli mastolta tulevia köysiä ohjaavalta plokikasalta. Toinen pää tulee sitten plokin kautta ruffin katon taljalle tai vinssivapauttajalle. Omassa veneessäni nuo ovat ristissä siten, että dyneema-köysi lähtee organizerin päädystä ja palaa toisen puolen organizerin plokin kautta vinssinvapauttajalle. Kuormitettuna tuota siis vedetään vinssillä, mutta yleensä se on valmiiksi laitettu oikeaan asentoon ennen kryssiä.

      Tärkeää tuossa on tehdä inhauleri niin, ettei se estä tai radikaalisti muuta skuuttipisteen pituussuuntaista säätöä. Siinä tuo ristiinveto on hyvä, sillä kaukana oleva ploki salliin paremmin pituussuuntaisen liikkeen.

      Skuutin ja inhaulerin "kytkennässä" voi käyttää teräsrengasta, alumiinirengasta (siis noita plokinkorvikkeita), kahta plokia tai ei mitään. Koska kuormat ovat suuret, plokit ovat isoja, kalliita ja kolhivia, joten niitä ei juuri käytetä. Yleisin on varmasti alumiinirengas. Itse käytin vuoden ei mitään eli pelkkä kuorittu dyneema inhauler kuorimatonta dyneemaskuuttia vasten. Toimi hyvin, mutta laitoin alumiinirenkaat toivoen skuuttivoimien pienentyvän kitkan pienentyesssä. En kuitekaan huomannut eroa, tosin välissä oli talvi eli en vertaillut.

      • A_33

        Onko hyötyä jos laittaa inhaulerin itseskuuttaavalle fokalle?


      • Kryssi ja luovi

        Kiitos hyvästä kuvauksesta. Täytyy aloittaa suunnittelu.


      • 12+9

        Mitkä toimenpiteet sallittuja ilman, että vaikuttavat lys- lukuun.

        Saako tehdä inhaulerin tai lisätä mitä tahansa trimmiköysiä? Saako lyhentää saalinkeja tai siirtää rustirautoja sisemmäksi? Saako laskea ison puomia alemmaksi, jos ison koko ei ylitä maksimimittoja? Saako muuttaa tai siirtää peräsintä? Saako köliä muuttaa, jos sen syväys tai paino ei muutu?


    • suurin piirtein

      Rikin mitat ovat sidottu vakioveneen tai todistuksen mittoihin. Evien muuttelun jälkeen vene ei ole enää vakiovene ja todistusta kirjoittaessa pähkäillään muutoksen vaikutusta suorituskykyyn. Luultavasti lukuun räpsäistään varmuuden vuoksi pieni lisä. Kansiheloituksen suhteen on jo vapaampaa, trimmejä ja vaikka sen inhaulerin voit lisätä. Rustien siirtely on jo vähän samaa kuin evien muuttelu.

    • Rampe__

      Juuri kuten Joakim esitti. Lisäyksenä vain pieni varoitus...veneessämme (First) inhauler-rangas oli alumiinia. Kerran ukkospuuskan aikana luovia tehdessä skuutit tietysti löystyvät, jolloin tuo inhauler-köyden päässä oleva alumiinirengas löi pari reikää kanteen! Sittemmin vaihdoin tilalle hiilikuitupylpyrät, ovat ehkä "pehmeämmät", ainakaan terävää reunaa ei ole, kuten alumiinirenkaissa.

      • Lujaa Bene Laatua

        Jopa on firsti tukevaa tekoa jos alumiinirenkaasta tulee reikiä kanteen.


    • Kryssari

      Vielä pari vinkkiä. Kannattaa valita sellainen ratkaisu, joka sallii myös inhaulerin löysäämisen riittävästi eli sivuvantteihin saakka. Muuten purje ei sivutuulessa ole parhaimmillaan. Tämä korostuu veneissä, joissa on rustit veneen laidalla.

      On myös hyvä huomioida että reilusti sisäänvedetty, kireälle jalustettu fokan skuutti voi aiheuttaa kovan sivuttaisrasituksen genuan jaluskiskoon ja/tai jalusplokiin. Tiedän tapauksen, jossa kisko on vahingoittunut tästä rasituksesta. Kiskothan on yleensä suunniteltu niin että rasituksen suunta on kiskon "päältä" tasaisesti. Tämä vaara korostuu jos purjeen jaluskulma on lähellä kantta, jolloin inhauleri kääntää vetosuunnan jalusplokin kohdalla merkittävästi.

      • Joakim_

        EI se fokan skuuttikulma mene laidalla oleviin vantteihin saakka ilman ulkoskausta, joka vaatii oman outhaulerin (barberin) tai erillisen skuutin (tavallisempi ratkaisu).

        Jotta inhauleri toimii, on fokan skuuttikulma leikattava korkeammaksi. Omassa veneessä on viisi erilaista fokkaa. Kaksi niistä on rullafokkia, joissa jaluskulma tulee lähelle kantta ja plokia (juuri ja juuri mahhtuu solmu väliin).Niiden kanssa ei voi käyttää inhauleria tai ainakaan siitä ei saa mitään hyötyä. Kolmessa muussa fokassa (ei rullattavia) skuuttikuma on leikattu selvästi korkeammaksi juuri inhaulauksen takia. Tämä on tietysti venekohtaista eli riippuu ruffin korkeudesta ja siitä pitääkö skuuttikulma saada ruffin päälle saakka. Tyypillistä tuntuu olevan inhaulata kutakuinkin ruffin katolla olevan kaiteen kohdalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe