Saanko veneeni katsastettua, kun en kuulu veneseuraan?
Katsastus?
98
1850
Vastaukset
- vakuutuksiinkypsynyt
Jos vakuutusalennuksen takia haluaa katsastaa, niin valintasi on yachtpool. Toisaalta kaikissa vakuutusyhtiöissä ehdot ovat huonot, joten kannattaa miettiä, onko venevakuutus hintansa arvoinen.
- höpöhöpöhöpö
juuri kilpailuttaneena voi sanoa että katsastusalennusta ei ole olemassa. vain näissä "bonus-oikeudelisissa" vakutuuksissa osassa sellainen on, mutta ne ovat niin törkeen hintaisia että ei niit kukaan järkevä ota. muutenkin koko katsastus on turha. osaat varmasti ottaa mukaan ilman katsastusetää tarpeelliset tavarat, vaikka sitten se katsatuslistan mukaan....
- juupajaapa
"Saanko veneeni katsastettua, kun en kuulu veneseuraan?" => Et
Muille vastaajille tiedoksi että kysyjä oli kiinnostunut veneen katsastamisesta, ei teidän vakuutuksista...- Vai Niin
Jos ei halua kuulua seuraan, ainoa mahdollinen syy veneen katsastukseen on katsastusalennus.
Toki esim Venäjä vaatii, että aluksessa on katsatusvarustus, mutta katsastusta ei vaadita.
- kyllä
Saa jos maksaa jollekkin katsastus miehelle korvauksen työstä että se siitä,
- ei...
Tämä oli virheellinen lausunto. Katsastus on liittoon kuuluvien seurojen jäsenten yksinoikeus. Joku voi tietenkin rahasta lomakkeen täyttää, mutta se ei tarkoita sitä, että vene olisi katsastettu.
- fhkgfdkj
ei... kirjoitti:
Tämä oli virheellinen lausunto. Katsastus on liittoon kuuluvien seurojen jäsenten yksinoikeus. Joku voi tietenkin rahasta lomakkeen täyttää, mutta se ei tarkoita sitä, että vene olisi katsastettu.
Juuri näin. Kupongit voi kuka tahansa täyttää ja ilmoittaa vakuutusyhtiöön että vene on katsastettu. Vahinkotapauksessa vakuutusyhtiö pyytää katsastustodistuksen venekerholta, ei veneen omistajalta.
- kun kolahti
fhkgfdkj kirjoitti:
Juuri näin. Kupongit voi kuka tahansa täyttää ja ilmoittaa vakuutusyhtiöön että vene on katsastettu. Vahinkotapauksessa vakuutusyhtiö pyytää katsastustodistuksen venekerholta, ei veneen omistajalta.
Enpä ole kuullut että vak.yhtiö mitään seuroilta kyselisi kun kolahtaa. Korjausfirma ottaa kopsun sun venetodistuksesta ja näyttää tarkastajalle.
Niin ja tosiaan tämäkään vastaus ei liity alkup. kyssäriin - kuusamox
fhkgfdkj kirjoitti:
Juuri näin. Kupongit voi kuka tahansa täyttää ja ilmoittaa vakuutusyhtiöön että vene on katsastettu. Vahinkotapauksessa vakuutusyhtiö pyytää katsastustodistuksen venekerholta, ei veneen omistajalta.
Vahinkotapauksen käsittelyyn ei vaikuta mitenkään onko vene katsastettu eikä se vakuutusyhtiötä kiinosta.
- kiinnostaa varmasti
kuusamox kirjoitti:
Vahinkotapauksen käsittelyyn ei vaikuta mitenkään onko vene katsastettu eikä se vakuutusyhtiötä kiinosta.
Itse vahinkotapaukseen katsastus ei todellakaan vaikuta. Mutta. Vakuutusyhtiö on kyllä hyvinkin kiinnostunut katsastuksesta, jos sen perusteella on myönnetty alennus. Jos asia ei silloin ole kunnossa, on kyseessä vakuutuspetos.
- väliäkö sillä
kun kolahti kirjoitti:
Enpä ole kuullut että vak.yhtiö mitään seuroilta kyselisi kun kolahtaa. Korjausfirma ottaa kopsun sun venetodistuksesta ja näyttää tarkastajalle.
Niin ja tosiaan tämäkään vastaus ei liity alkup. kyssäriinSe ja sama, venetodistuksessa on katsastusmiehen kuittaus sen vuoden vuosikatsastuksesta. Eiväthän kaikki vakuutusyhtiöt anna katsasteuille veneille alennusta, mutta jos antavat, myös vahinkotapauksessa katsovat sen merkinnän. Ja viimeksi venettäni vakuuttaessa tätä nimenomaan painotettiin. Vakuutusta tehdessä ei katsastustodistusta kyselty, mutta sanottiin, että sen on parasta olla kunnossa, jos korvausta tulen hakemaan. Ja mieluummin teen, kuten vakuutusyhtiö ohjaa kuin jonkun tuntemattoman nettikirjoittelijan neuvon mukaan.
Venetodistusta ei muuten voi olla veneellä, joka ei ole seuran rekisterissä.
- kusetusmies
joo, jätä valot päälle veneessäsi tänä iltana niin tulen hakemaan satamakierroksella rahasi pois.
- kuusamox
Tietenkin saat veneesi katsastettua, mutta minkä takia?
- Kas Kas
Seuran perälippu on katsastusvarustus. Seuran perälippua ei saa pitää seuraan kuulumaton. Edelläolevista seuraa: Seuraan kuulumattoman henkilön venettä ei saa katsastettua.
- Mutta Mutta
Katsastajan käsikirja ei kerro mitään estettä katsastukselle, jos vene ei kuulu seuraan, toteaa vain:
http://www.svel.fi/katsastus/kasikirja.pdf
"Ne
veneilijät, jotka eivät ole liiton jäsenseur
a
n jä
seniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan
piiri
ssä
"
Siispä on katsastusmiehestä kiinni asia antaako paperin vai ei. - kuusamox
Hehheh,
huomaan, ettei kaskaalla ole mitään käsitystä katsastusohjeesta.
Olisit edes lukenut sen ennen kuin kirjoitit.
Perälippu tai viiri on katsastusvaruste. Kauppalippu on lippu ja täyttää vaatimukset. - kuusamox
Mutta Mutta kirjoitti:
Katsastajan käsikirja ei kerro mitään estettä katsastukselle, jos vene ei kuulu seuraan, toteaa vain:
http://www.svel.fi/katsastus/kasikirja.pdf
"Ne
veneilijät, jotka eivät ole liiton jäsenseur
a
n jä
seniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan
piiri
ssä
"
Siispä on katsastusmiehestä kiinni asia antaako paperin vai ei.Niinhän se on, mutta todellakaan estettä katsastukselle ei ole.
Ohjeessa katsastustoimintaa kuvataan varsin laajasti organisaatiota myöten ja on selvää, että muut kuin seuran jäsenet eivät voi olla linkitettynä kaikkiin katsastustoiminnan piiriin kuuluviin asioihin eivätkä näin ollen voi olla koko katsastustoiminnan piirissä.
Toisaalta ohjeessa vitataan lakeihin, asetuksiin, viranomaisiin ja erilaisiin todistuksiin, jotka koskevat kaikkia veneilijöitä, joten ei voida väittää, että ohje olisi poissulkeva ja kaikki sen sisältö olisi vain seurojen jäsenille.
Olisi muutenkin aika erikoista, jos yleishyödyllinen järjestö, joka ilmoittaa tehtäväkseen mm. turvallisuuden lisäämisen kieltäisi muiden kuin jäsenten veneiden katsastuksen. - selvää kieltä
kuusamox kirjoitti:
Niinhän se on, mutta todellakaan estettä katsastukselle ei ole.
Ohjeessa katsastustoimintaa kuvataan varsin laajasti organisaatiota myöten ja on selvää, että muut kuin seuran jäsenet eivät voi olla linkitettynä kaikkiin katsastustoiminnan piiriin kuuluviin asioihin eivätkä näin ollen voi olla koko katsastustoiminnan piirissä.
Toisaalta ohjeessa vitataan lakeihin, asetuksiin, viranomaisiin ja erilaisiin todistuksiin, jotka koskevat kaikkia veneilijöitä, joten ei voida väittää, että ohje olisi poissulkeva ja kaikki sen sisältö olisi vain seurojen jäsenille.
Olisi muutenkin aika erikoista, jos yleishyödyllinen järjestö, joka ilmoittaa tehtäväkseen mm. turvallisuuden lisäämisen kieltäisi muiden kuin jäsenten veneiden katsastuksen.Lomakkeen ensimmäisellä rivillä kysytään, mihin seuraan vene katsastetaan. Ja toisaalta tuo edellä mainittu: "Ne veneilijät, jotka eivät ole liiton jäsenseuran jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä"
Jos tuo ei yksikäsitteisesti sulje seuraan kuulumattomia katsastuksen ulkopuolelle, mikä sitten. Onhan taas päivänselvää, että lakimääräiset vaatimukset kuuluvat myös katsastusvaatimuksiin. Lain noudattaminen ei voi olla syy ulkopuoliselle saada oikeutta katsastukseen. Kyllä kuusamolla on jälleen kerran kuutamolla.
Viimeinen kappale oli taas monta kerta kuultua lätinää. Vaikka olisi kyse yleishyödyllisestä järjestöstä, sellainen ei ole velvollinen hyväntekeväisyyteen. Ja sitähän vapaamatkustajien mukaanotto olisi. - seurafriikit
selvää kieltä kirjoitti:
Lomakkeen ensimmäisellä rivillä kysytään, mihin seuraan vene katsastetaan. Ja toisaalta tuo edellä mainittu: "Ne veneilijät, jotka eivät ole liiton jäsenseuran jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä"
Jos tuo ei yksikäsitteisesti sulje seuraan kuulumattomia katsastuksen ulkopuolelle, mikä sitten. Onhan taas päivänselvää, että lakimääräiset vaatimukset kuuluvat myös katsastusvaatimuksiin. Lain noudattaminen ei voi olla syy ulkopuoliselle saada oikeutta katsastukseen. Kyllä kuusamolla on jälleen kerran kuutamolla.
Viimeinen kappale oli taas monta kerta kuultua lätinää. Vaikka olisi kyse yleishyödyllisestä järjestöstä, sellainen ei ole velvollinen hyväntekeväisyyteen. Ja sitähän vapaamatkustajien mukaanotto olisi."sellainen ei ole velvollinen hyväntekeväisyyteen. Ja sitähän vapaamatkustajien mukaanotto olisi. "
Monissa seuroissa seuoaan kuuluvien veneiden katsatus maksaa. Mitä vapaamatkustusta se olisi jos seuraan kuulumaton maksaisi vaikka 2x hinnan. - Hyvin yksinkertaista
kuusamox kirjoitti:
Niinhän se on, mutta todellakaan estettä katsastukselle ei ole.
Ohjeessa katsastustoimintaa kuvataan varsin laajasti organisaatiota myöten ja on selvää, että muut kuin seuran jäsenet eivät voi olla linkitettynä kaikkiin katsastustoiminnan piiriin kuuluviin asioihin eivätkä näin ollen voi olla koko katsastustoiminnan piirissä.
Toisaalta ohjeessa vitataan lakeihin, asetuksiin, viranomaisiin ja erilaisiin todistuksiin, jotka koskevat kaikkia veneilijöitä, joten ei voida väittää, että ohje olisi poissulkeva ja kaikki sen sisältö olisi vain seurojen jäsenille.
Olisi muutenkin aika erikoista, jos yleishyödyllinen järjestö, joka ilmoittaa tehtäväkseen mm. turvallisuuden lisäämisen kieltäisi muiden kuin jäsenten veneiden katsastuksen.Syy siihen ettei seuraan kuulumattomia katsasteta rahaa vastaan on hyvin yksinkertainen: se tekisi katsastuksesta liiketoimintaa ja seurasta verovelvollisen ja työnantajavelvollisen kaikkine seuraamuksineen.
- älä jauha roskaa
Hyvin yksinkertaista kirjoitti:
Syy siihen ettei seuraan kuulumattomia katsasteta rahaa vastaan on hyvin yksinkertainen: se tekisi katsastuksesta liiketoimintaa ja seurasta verovelvollisen ja työnantajavelvollisen kaikkine seuraamuksineen.
google: vieras veneen katsastus
Noin 56 600 tulosta (0,58 sekuntia) - So what?
älä jauha roskaa kirjoitti:
google: vieras veneen katsastus
Noin 56 600 tulosta (0,58 sekuntia)Niin? Mitä sitten että google antaa hakutuloksia? Jos seuraan kuulumattomia veneitä katsastetaan rahaa vastaan se tekee katsastuksesta liiketoimintaa seuraamuksineen. Asiaa ei mitenkään muuta se että ihminen voi kuulua useampaan seuraan ja katsastuttaa silti veneensä vain yhdessä seurassa.
- älä jauha roskaa
So what? kirjoitti:
Niin? Mitä sitten että google antaa hakutuloksia? Jos seuraan kuulumattomia veneitä katsastetaan rahaa vastaan se tekee katsastuksesta liiketoimintaa seuraamuksineen. Asiaa ei mitenkään muuta se että ihminen voi kuulua useampaan seuraan ja katsastuttaa silti veneensä vain yhdessä seurassa.
"Jos seuraan kuulumattomia veneitä katsastetaan rahaa vastaan se tekee katsastuksesta liiketoimintaa seuraamuksineen. "
http://www.lahdenpurjehdusseura.fi/jasenille/katsastukset/
"Vene voidaan katsastuttaa myös vieraan seuran katsastajalla
"
Tuo maksaa vaikka 15 eur vieraassa seurassa, selvää vieraan seuran liiketoimintaa ilman seuraamuksia. - pelkkää p:tä se oli
älä jauha roskaa kirjoitti:
"Jos seuraan kuulumattomia veneitä katsastetaan rahaa vastaan se tekee katsastuksesta liiketoimintaa seuraamuksineen. "
http://www.lahdenpurjehdusseura.fi/jasenille/katsastukset/
"Vene voidaan katsastuttaa myös vieraan seuran katsastajalla
"
Tuo maksaa vaikka 15 eur vieraassa seurassa, selvää vieraan seuran liiketoimintaa ilman seuraamuksia.Tosi roskaa olikin. Vieraan seuran veneen katsastus on katsastajan ja veneenomistajan välinen asia, siihen ei seura puutu, ellei ole kustannuksia materiaaleista. Vieraassa seurassa katsastamisesta taas peritään sen verran kuin siitä on rekisteröintiseuralle kustannuksia, LPS:n tapauksessa 10 €.
Ja on aivan eri asia tehdä maksullisia palveluita jäsenille kuin ulkopuolisille. Jäseniähän ovat toisenkin seuran jäsenet liiton kautta. Ulkopuolisille tehtynä siitä tulee liiketoimintaa. Liitto taas omistaa oikeudet koko katsastusjärjestelmään. Miksi sitä pitäisi tarjota ulkopuolisille. Kuten alempana on todettu, ei seurajäsenyys ole minkäänlainen kustannuskysymys. Pitäisikö saada vain tässäkin oikeudet ilman velvoitteita?
No, jodlariroskaahan tuo vain olikin, ei siltä paljoa kannata odottaa. Sitä oli tyypillisesti myös esitellä hakutuloksia yleisillä sanoilla. - älä jauha roskaa
pelkkää p:tä se oli kirjoitti:
Tosi roskaa olikin. Vieraan seuran veneen katsastus on katsastajan ja veneenomistajan välinen asia, siihen ei seura puutu, ellei ole kustannuksia materiaaleista. Vieraassa seurassa katsastamisesta taas peritään sen verran kuin siitä on rekisteröintiseuralle kustannuksia, LPS:n tapauksessa 10 €.
Ja on aivan eri asia tehdä maksullisia palveluita jäsenille kuin ulkopuolisille. Jäseniähän ovat toisenkin seuran jäsenet liiton kautta. Ulkopuolisille tehtynä siitä tulee liiketoimintaa. Liitto taas omistaa oikeudet koko katsastusjärjestelmään. Miksi sitä pitäisi tarjota ulkopuolisille. Kuten alempana on todettu, ei seurajäsenyys ole minkäänlainen kustannuskysymys. Pitäisikö saada vain tässäkin oikeudet ilman velvoitteita?
No, jodlariroskaahan tuo vain olikin, ei siltä paljoa kannata odottaa. Sitä oli tyypillisesti myös esitellä hakutuloksia yleisillä sanoilla." Jäseniähän ovat toisenkin seuran jäsenet liiton kautta."
Tällöin HPS jäsenten pitäisi saada käyttää vapaasti HSS:n saaria. - 9+2
älä jauha roskaa kirjoitti:
" Jäseniähän ovat toisenkin seuran jäsenet liiton kautta."
Tällöin HPS jäsenten pitäisi saada käyttää vapaasti HSS:n saaria.Saaret eivät ole SPV:n omaisuutta. Niiden käytöstä jokainen seura päättää itsenäisesti. Katsastutoiminta on SPV:n omaisuutta.
- älä jauha roskaa
9+2 kirjoitti:
Saaret eivät ole SPV:n omaisuutta. Niiden käytöstä jokainen seura päättää itsenäisesti. Katsastutoiminta on SPV:n omaisuutta.
"Katsastutoiminta on SPV:n omaisuutta. "
Seuroissa talkootyönä pyöritetään katsastustoimitaa, SPV ei omista eikä ole vastuussa seuran tekemästä talkootyöstä.
Verottajakin on sama mieltä:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"
yhdistyksen jäsenet tekevät yhdistyksen lukuun.
" - Älä tosiaan jauha
älä jauha roskaa kirjoitti:
"Katsastutoiminta on SPV:n omaisuutta. "
Seuroissa talkootyönä pyöritetään katsastustoimitaa, SPV ei omista eikä ole vastuussa seuran tekemästä talkootyöstä.
Verottajakin on sama mieltä:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"
yhdistyksen jäsenet tekevät yhdistyksen lukuun.
"Poimintoja yllä mainitusta linkistä:
"Korvaus on tietyin edellytyksin verovapaata tuloa."
"Talkootyönä tapahtuva toiminta voi myös olla yleishyödyllisen yhdistyksen tai säätiön elinkeinotoimintaa ja siis verollista."
Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi.
Voit halutessasi asioida verottajan kanssa tämän päätöksen muuttamiseksi. Seurat noudattavat verottajan päätöksiä. - älä ite
Älä tosiaan jauha kirjoitti:
Poimintoja yllä mainitusta linkistä:
"Korvaus on tietyin edellytyksin verovapaata tuloa."
"Talkootyönä tapahtuva toiminta voi myös olla yleishyödyllisen yhdistyksen tai säätiön elinkeinotoimintaa ja siis verollista."
Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi.
Voit halutessasi asioida verottajan kanssa tämän päätöksen muuttamiseksi. Seurat noudattavat verottajan päätöksiä."Kyse voi olla yhdistykselle tai säätiölle maksetusta korvauksesta vain, jos yhdistys tai säätiö vastaa talkootyön tekemisestä. Toimeksiantaja ei yleensä johda ja valvo talkootyötä. Työ on usein tilapäistä jokamiehen työtä, joka ei edellytä erityistä ammattitaitoa. Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."
Toistan:
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."" - Älä tosiaan jauha
älä ite kirjoitti:
"Kyse voi olla yhdistykselle tai säätiölle maksetusta korvauksesta vain, jos yhdistys tai säätiö vastaa talkootyön tekemisestä. Toimeksiantaja ei yleensä johda ja valvo talkootyötä. Työ on usein tilapäistä jokamiehen työtä, joka ei edellytä erityistä ammattitaitoa. Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."
Toistan:
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille.""Ihan sama miten sinä tulkitset asiaa. Verottajan tulkinta ratkaisee.
Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi.
Voit halutessasi asioida verottajan kanssa tämän päätöksen muuttamiseksi. Seurat noudattavat verottajan päätöksiä. - +ppppp
Älä tosiaan jauha kirjoitti:
Ihan sama miten sinä tulkitset asiaa. Verottajan tulkinta ratkaisee.
Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi.
Voit halutessasi asioida verottajan kanssa tämän päätöksen muuttamiseksi. Seurat noudattavat verottajan päätöksiä."Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi."
Toinen verottaja kertoi:
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."" - Onnea yritykselle!
+ppppp kirjoitti:
"Verottaja on kertonut että jos katsastusta tehdään seuroihin kuulumattomille homma menee verolliseksi elinkeinotoiminnaksi."
Toinen verottaja kertoi:
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille.""Ei muuta kuin vakuutat seurat tai verottajan oman tulkintasi oikeellisuudesta.
Onnea yritykselle! - Kas Kas
kuusamox kirjoitti:
Hehheh,
huomaan, ettei kaskaalla ole mitään käsitystä katsastusohjeesta.
Olisit edes lukenut sen ennen kuin kirjoitit.
Perälippu tai viiri on katsastusvaruste. Kauppalippu on lippu ja täyttää vaatimukset.Suoraan SPV:n sivulta kohdasta KATSASTUSJÄRJESTELMÄ
"Katsastus toteutetaan seurojen katsastajaorganisaation avulla. Liitot kouluttavat katsastajat ja myöntävät heille katsastajaluvat, ylläpitävät katsastajarekisteriä ja tuottavat katsastusmateriaalin. Seurojen katsastajat suorittavat veneiden katsastuksen ja seurat pitävät katsastetuista veneistä rekisteriä, joka samalla on asetuksessa huvialusten lipusta (292/1983) mainittu rekisteri seuran lipun käyttöön oikeutetuista veneistä. Ne veneilijät, jotka eivät ole liittojen jäsenseurojen jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä. Sama koskee niiden seurojen jäseniä, jotka eivät kuulu liittoihin, sekä ammattimaisesti vuokrattuja veneitä."
HUOMAA kohta: Ne veneilijät, jotka...... - netissä näin
Onnea yritykselle! kirjoitti:
Ei muuta kuin vakuutat seurat tai verottajan oman tulkintasi oikeellisuudesta.
Onnea yritykselle!Sun pitäisi vakuuttaa uskottavasti yleisölle kirjallisin dokumentein, miten asia oikeasti on. Siihen asti:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."" - Onnea yritykselle!
netissä näin kirjoitti:
Sun pitäisi vakuuttaa uskottavasti yleisölle kirjallisin dokumentein, miten asia oikeasti on. Siihen asti:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille.""Edelleen ymmärrät täysin väärin. Ei tässä minun tarvitse mitään vakuuttaa eikä minua tarvitse mistään vakuuttaa. _Sinun_ pitää vakuuttaa seurat tai verottaja omasta tulkinnastasi jos haluat muutoksen katsastuskäytäntöön.
Onnea yritykselle! - rrgredffdsfdas
Tuo päättely ei toimi.
1) katsastuspöytäkirjassa mainitaan vain perälippu, ei seuran perälippua.
2) katsastusohjeessa ei edes puhuta mitään siitä, pitäisikö lippu olla, ainoastaan perälipun käyttöoikeudesta yms.
3) lisäksi perälippu ei ole niiden kohtien joukossa, joissa puute edellyttäisi katsastuksen keskeyttämistä.
Seuraan kuulumattoman henkilön venettä ei todellakaan SPV:n säännöillä toimiva katsastaja saa katsastaa, mutta se ei perustu sinun päättelyketjuusi. - netissä näin
Onnea yritykselle! kirjoitti:
Edelleen ymmärrät täysin väärin. Ei tässä minun tarvitse mitään vakuuttaa eikä minua tarvitse mistään vakuuttaa. _Sinun_ pitää vakuuttaa seurat tai verottaja omasta tulkinnastasi jos haluat muutoksen katsastuskäytäntöön.
Onnea yritykselle!SUN pitäisi vakuuttaa uskottavasti yleisölle kirjallisin dokumentein, miten asia oikeasti on. SIIHEN ASTI:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille."" - Äly hoi älä jätä!
netissä näin kirjoitti:
SUN pitäisi vakuuttaa uskottavasti yleisölle kirjallisin dokumentein, miten asia oikeasti on. SIIHEN ASTI:
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus__yhdistys_ja_saatio(11734)
"Talkootyöstä saatu korvaus on käytettävä yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen niin, että talkootyöstä saatu hyöty jaetaan osallistujia laajemmalle piirille.""Jos minä en vakuuta yleisöä niin sitten katsastuskäytäntö muuttuu jotenkin? Kerrotko millä logiikalla näin käy?
On ihan ykshailee mitä sinä tai minä asiasta ajattelemme. Merkitystä on vain sillä mitä verottaja ja seurat ajattelevat.
_Sinun_ pitää vakuuttaa seurat tai verottaja omasta tulkinnastasi jos haluat muutoksen katsastuskäytäntöön.
Onnea yritykselle!
- Alppinäätä
Katsastus on vain ja ainoastaan veneseuran alkoholisteista katsastajaksi valitun alkoholistin ilmaisen viinan kerjuutapahtuma, jolla ei ole mitään tekemistä veneilyn turvallisuuden kanssa. Siksi se ei myöskään ole Suomessa lakisääteinen. Katsastajaksi itseään arvokaasti kutsuva spurgu kiertelee keväisin seuran jäsenistön veneeltä toiselle nurkumassa ilmaisia huikkia. Niille veneille, joilta irtoaa tarpeeksi keittoa, tuo jumaloitu katsastustarra heltiää tietenkin automaattisesti. Viinatarjoiluttomien veneiden kipparit joutuvat sitten nuoleskelemaan tuota spussea sitten vähän enempi stikkerin saadakseen. Ja jos ei tarraa irtoa, joutuu sitten veneilemään koko kesän ilman sitä seuran paskaista rättiä veneen persiissä. Eli mitään ei tapahdu paitsi että ei sitten ehkä pääse seuran saareen kommodoriksi valittua alkkista nuoleskelemaan eikä seuraamaan seuratovereiden dokaamista spermanhajuisissa guttabergapurkeissaan.
- w4t7w45747
Niinkin seuroissa toimitaan, että maksetaan katsastusmaksu, venettä ei tarkasteta, tarra ja paperit tulevat postissa, varsinkin jos vene on ulkopaikkakunnalla.
- maksakaa matkanne
10 h kulunut ja nyt on jo jokaikinen aikaisemmin tuhanteen kertaan esitetty juoppoja katsastusmiehiä myöten vähintään kertaalleen esitetty uudestaan. Ja aina sama juttu, halutaan vapaamatkustajiksi.
- 4+3
Jos veneen haluaa katsastaa, vaikka kilpapurjehduksen tai vakuutusmaksujen takia, niin kannattaa liittyä paperiseuraan. Seuran palveluihin kuuluu lähes ainoastaan katsastus, liittymismaksu ja vuosimaksu muutaman kympin luokkaa. Liiton sivuilta löytyy seurat ja niiden kotisivut, sieltä selaamaan sopivaa omalta lähialueelta.
- maksava matkustaja
4+3 kirjoitti:
Jos veneen haluaa katsastaa, vaikka kilpapurjehduksen tai vakuutusmaksujen takia, niin kannattaa liittyä paperiseuraan. Seuran palveluihin kuuluu lähes ainoastaan katsastus, liittymismaksu ja vuosimaksu muutaman kympin luokkaa. Liiton sivuilta löytyy seurat ja niiden kotisivut, sieltä selaamaan sopivaa omalta lähialueelta.
Siinäpä se, ei ole rahasta kiinni. Katsastaa voi ihan kieroilemattakin, eikä vain ajatella, että "mutku mä haluun".
- freeman
maksava matkustaja kirjoitti:
Siinäpä se, ei ole rahasta kiinni. Katsastaa voi ihan kieroilemattakin, eikä vain ajatella, että "mutku mä haluun".
"Katsastaa voi ihan kieroilemattakin"
Alkää sitten lainailko kavereiden raketteja:-) - piiveri
Ilmeisesti ns. osu ja uppos, mutta miten vapaamatkustaminen nyt mihinkään liittyy?
- Free ride
"10 h kulunut ja nyt on jo jokaikinen aikaisemmin tuhanteen kertaan esitetty juoppoja katsastusmiehiä myöten vähintään kertaalleen esitetty uudestaan. Ja aina sama juttu, halutaan vapaamatkustajiksi."
Aivan sekavaa tekstiä. Juo vähemmän.
- puuuuuuhpuuuh
ja jos sitä katsastustarra ei sattuisi irtoamaan niin miksen voisi käyttää itse ostamaani seuran lippua edelleen?
tuleeko joku iso ja vahva "kommodori" hakemaan sen lipun pois motskari porukan kanssa?
jos tulisi yksi yrittämään niin nekkuu tulis
laitan omaan tankooni vaikka ruotsin lipun jos omistaisin sellaisen- 8-2
Ei tarvitse kommodorin puuttua asiaa, eikä hän edes voi, jos et ole seuran jäsen. Kuka tahansa voi tehdä tutkintapyynnön poliisille. Käräjäoikeus hoitaa loput toimenpiteet. Seuran lipulla on lainsuoja.
- Velvollisuudet ensin
8-2 kirjoitti:
Ei tarvitse kommodorin puuttua asiaa, eikä hän edes voi, jos et ole seuran jäsen. Kuka tahansa voi tehdä tutkintapyynnön poliisille. Käräjäoikeus hoitaa loput toimenpiteet. Seuran lipulla on lainsuoja.
Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle.
- realisti
8-2 kirjoitti:
Ei tarvitse kommodorin puuttua asiaa, eikä hän edes voi, jos et ole seuran jäsen. Kuka tahansa voi tehdä tutkintapyynnön poliisille. Käräjäoikeus hoitaa loput toimenpiteet. Seuran lipulla on lainsuoja.
Ja säkö kuvittelet että oikeuslaitosta tai virkavaltaa vähääkään kiinnostaa tai että niillä on sekuntiakaan aikaa jahdata veneilijää , joka ehdointahdoin haluaa jonkun spurguporukan lakanaa perässään hinata. Olkoonkin sillä joku oma pykälänsä. Lienee niillä kuitenkin pari tiukempaakin juttua vetämässä. Eikä ainakaan kannata olla niin idiootti, että niitä asialla yhtään yrittää lisää kuormittaa.
- Juubaa tuubaan
Velvollisuudet ensin kirjoitti:
Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle.
"Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle."
Voitko linkata vaikka finlexin sivuilta tuon pykälän? - hölöhölö
Velvollisuudet ensin kirjoitti:
Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle.
"Voidaan lipun käyttöoikeus perua"
JOHAN ON SOOPAA!!
Jos olen ostanut lipun niin voin pitää sitä vaikka kotipihan lipputangossa jos siltä tuntuu tai voin vaikka piirtää sopivan lipun.
Tietty seura voi halutessaan erottaa mutta ei se liity mitenkään omistamieni lippujen/viirien käyttöön!! - sporttista porukkaa
Velvollisuudet ensin kirjoitti:
Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle.
"Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava."
Kävelinpä seurafriikin takana kylätiellä kohti venesatamaa. Seurafriikki sytytti tupakan ja sain savua keuhkoihin. Kommentoin savustamisestani ja seurafriikki uhkasi ottaa valokuvan seuralipulla varustetusta veneestäni ja lähettää erottamispyynnön seuralle. - komodovaraani
Juubaa tuubaan kirjoitti:
"Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle."
Voitko linkata vaikka finlexin sivuilta tuon pykälän?Meillä Kommodoori käyttää lippua väärin, Ei taida heti perua oikeuttaan
- ededdd
sporttista porukkaa kirjoitti:
"Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava."
Kävelinpä seurafriikin takana kylätiellä kohti venesatamaa. Seurafriikki sytytti tupakan ja sain savua keuhkoihin. Kommentoin savustamisestani ja seurafriikki uhkasi ottaa valokuvan seuralipulla varustetusta veneestäni ja lähettää erottamispyynnön seuralle.otitko kuvan tästä tervakeuhkosta? Kenkää sille vaan
- 8+14
Velvollisuudet ensin kirjoitti:
Lain mukaan seuran jäsen, joka käyttää seuran lippua väärin, eikä suostu sitä lopettamaan, erotettava. Jos seura ei tee mitään, voidaan seuran lipunkäyttöoikeus perua. Joten kommodorin ei tässäkään tapauksessa tarvitse tehdä mitään, erottaminen kuuluu hallitukselle ja viime kädessä yhdistyksen kokoukselle.
Tuota noin, sinä lavennat nyt aika lailla tulkintaasi siitä, mitä laki (tai oikeammin asetus) todellisuudessa sanoo. Siellä nimittäin sanotaan vain, että seuran on erotettava lippuoikeuden menetyksen uhalla jäsen, joka käyttää väärin jotain sellaista oikeutta, joka osoitetaan perälipulla. Kyseinen kohta on tosiasiallisesti vanhentunut, koska nykyisin ei ole mitään sellaista erioikeutta olemassa. Kyseinen kohta on tietääkseni liittynyt siihen, että kauan ennen EU:ta ja Schengenia sai seuralippua käyttävä vene joissain tapauksissa jättää käymättä tullitarkastuksessa, koska se voitiin lipun perusteella tunnistaa huviveneeksi.
Sitten pitää muistaa se, että lainsäätäjän ehdot perälipun käytölle ovat väljemmät kuin SPV:n. Lain ja asetuksen perusteella seuralipun käyttöoikeus on veneellä, ei sen kipparilla eli jos vene on merkitty seuran ylläpitämään rekisteriin veneistä, jotka saavat ko. lippua käyttää, ei mukana tarvitse olla yhtään minkään seuran jäsentä. - edelleen laki
8+14 kirjoitti:
Tuota noin, sinä lavennat nyt aika lailla tulkintaasi siitä, mitä laki (tai oikeammin asetus) todellisuudessa sanoo. Siellä nimittäin sanotaan vain, että seuran on erotettava lippuoikeuden menetyksen uhalla jäsen, joka käyttää väärin jotain sellaista oikeutta, joka osoitetaan perälipulla. Kyseinen kohta on tosiasiallisesti vanhentunut, koska nykyisin ei ole mitään sellaista erioikeutta olemassa. Kyseinen kohta on tietääkseni liittynyt siihen, että kauan ennen EU:ta ja Schengenia sai seuralippua käyttävä vene joissain tapauksissa jättää käymättä tullitarkastuksessa, koska se voitiin lipun perusteella tunnistaa huviveneeksi.
Sitten pitää muistaa se, että lainsäätäjän ehdot perälipun käytölle ovat väljemmät kuin SPV:n. Lain ja asetuksen perusteella seuralipun käyttöoikeus on veneellä, ei sen kipparilla eli jos vene on merkitty seuran ylläpitämään rekisteriin veneistä, jotka saavat ko. lippua käyttää, ei mukana tarvitse olla yhtään minkään seuran jäsentä.Sanotaan myös, että oikeus on vain seuran rekisteriin merkityllä veneellä. Silloin lipun väärinkäytölle on myös nykyiset rajat, vaikka se tullikysymys onkin entistä aikaa. Vaatiiko seura katsastusta merkitäkseen veneen rekisteriinsä, ei ole enää suoraan lainsäädännössä. Liiton säännöt sitä edellyttävät, mutta laki ei sano mitään seuran pakosta olla liiton jäsen. Liittoon kuulumattomalla seuralla voi vain olla vaikeuksia saada lippunsa hyväksytyksi, liitto kun on yksi lausunnonantajista hyväksyttämiskierroksella. Joku on kuulemma joskus kuullut seurasta, joka ei ole liiton jäsen, mutta sen yleisempää se ei ainakaan ole.
- 8+14
edelleen laki kirjoitti:
Sanotaan myös, että oikeus on vain seuran rekisteriin merkityllä veneellä. Silloin lipun väärinkäytölle on myös nykyiset rajat, vaikka se tullikysymys onkin entistä aikaa. Vaatiiko seura katsastusta merkitäkseen veneen rekisteriinsä, ei ole enää suoraan lainsäädännössä. Liiton säännöt sitä edellyttävät, mutta laki ei sano mitään seuran pakosta olla liiton jäsen. Liittoon kuulumattomalla seuralla voi vain olla vaikeuksia saada lippunsa hyväksytyksi, liitto kun on yksi lausunnonantajista hyväksyttämiskierroksella. Joku on kuulemma joskus kuullut seurasta, joka ei ole liiton jäsen, mutta sen yleisempää se ei ainakaan ole.
Laissa EI sanota, että lipunkäyttöoikeus olisi vain seuran rekisteriin merkityllä veneellä. Sanotaan, että seuran on pidettävä rekisteriä, mikä on eri asia. Se on seuraa koskeva velvoite, ei lipunkäyttäjää säätelevä. Luulen, että sinä sekoitat nyt lain ja SPV:n säännöt/ohjeet. Jälkimmäisissä taidetaan esittää, että lipunkäyttöoikeus olisi vain rekisteriin merkityllä.
SPV:n ohjeilla ei ole tosipaikan tullen mitään merkitystä lipunkäytössä. Lakiteksti ratkaisee.
- mikä pakollista
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/CA6A84065CEA7F71C2256BC7002FBD57?opendocument
http://www.trafi.fi/merenkulku
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei lain mukaan suorita huvialusten katsastuksia.
Suomessa huviveneen katsastus ei ole pakollista.
“Ennen vesille lähtöä jokaisen veneilijän tulee tarkastaa veneen merikelpoisuus”. (Rajavartiolaitos)- kuusamox
On tyhjänpäiväistä väitellä voiko veneen katsastaa vai ei kun käytännössä veneen voi. On myös tyhjänpäiväistä keskustella onko kyseessä liiketoiminta vai veroton harrastus, kun siitä peritään maksu.
Tiedän, että saan veneeni katsastettua ilman, että se on minkään seuran rekisterissä ja tiedän, että maksan siitä 80 eur.
Saan katsastuksesta tarran ja todistuksen/kopion katsastuksesta, jossa on katsastajan nimi ja muistaakseni numerokin.
Jos joku väittää, että se on mahdotonta, niin on väärässä :D
Lipun käyttö ei ole niin tärkeää koska kauppalipulla voi kulkea vähintään yhtä hyvin kuin seurankin lipulla. Olen kuitenkin seuran jäsen. - rahalla saa
kuusamox kirjoitti:
On tyhjänpäiväistä väitellä voiko veneen katsastaa vai ei kun käytännössä veneen voi. On myös tyhjänpäiväistä keskustella onko kyseessä liiketoiminta vai veroton harrastus, kun siitä peritään maksu.
Tiedän, että saan veneeni katsastettua ilman, että se on minkään seuran rekisterissä ja tiedän, että maksan siitä 80 eur.
Saan katsastuksesta tarran ja todistuksen/kopion katsastuksesta, jossa on katsastajan nimi ja muistaakseni numerokin.
Jos joku väittää, että se on mahdotonta, niin on väärässä :D
Lipun käyttö ei ole niin tärkeää koska kauppalipulla voi kulkea vähintään yhtä hyvin kuin seurankin lipulla. Olen kuitenkin seuran jäsen.Ei kai mikään laki kiellä laittomuuksia, pienemmistä väärinkäytöksistä puhumattakaan. Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee. Vahinkotapauksessa perään kyselevät. Seuran puuttuminen lomakkeesta on hyvin paljastavaa ja väärä tieto siinä petosta. Rahalla saat varmasti ostettua niitä pahempiakin väärinkäytöksiä, vaikka prätkäjengien tarjoamiin saakka.
- kuusamox
rahalla saa kirjoitti:
Ei kai mikään laki kiellä laittomuuksia, pienemmistä väärinkäytöksistä puhumattakaan. Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee. Vahinkotapauksessa perään kyselevät. Seuran puuttuminen lomakkeesta on hyvin paljastavaa ja väärä tieto siinä petosta. Rahalla saat varmasti ostettua niitä pahempiakin väärinkäytöksiä, vaikka prätkäjengien tarjoamiin saakka.
Höpöhöpö,
ei vakuutusyhtiöt kysele näitä asioita.
Jos ajat kivelle tai naapurin vene törmää sinun veneeseesi, on yhdentekevää onko vene katsastettu tai ei.
Mistä ihmeestä olet edes keksinyt sen, että vakuutusyhtioitä asia millään tavalla kiinnostaisi tai että sillä olisi mitään vaikutusta korvauksiin?
Petos on kaukaa haettu :D
Katsastuksessa käydään läpi veneen kunto ja varusteet. Jälkikäteen tehty merkintä seuran rekisteriin ei muuta sitä miksikään, vai onko teidän seurassanne tapana muutella katsastuksen lopputuloksia? - epävarmaa on
rahalla saa kirjoitti:
Ei kai mikään laki kiellä laittomuuksia, pienemmistä väärinkäytöksistä puhumattakaan. Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee. Vahinkotapauksessa perään kyselevät. Seuran puuttuminen lomakkeesta on hyvin paljastavaa ja väärä tieto siinä petosta. Rahalla saat varmasti ostettua niitä pahempiakin väärinkäytöksiä, vaikka prätkäjengien tarjoamiin saakka.
"Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee. "
Katsastusalennusta ei tunneta täällä:
http://www.yacht-pool.fi/ - kuusamox
epävarmaa on kirjoitti:
"Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee. "
Katsastusalennusta ei tunneta täällä:
http://www.yacht-pool.fi/Kävin läpi vakuutusehdot.
kahdella yhtiöllä alennuksen peruste oli katsastus SPV:n sääntöjen mukaan 1-3 luokkaan. Yhdelle riitti katsastus sen kummemmin määrittelemättä kenen mukaan.
Muilla ei ollut mainintaa lainkaan.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että seuran jäsenyyttä ei sitä vaadita katsastussäännöissä:
http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT2011.pdf
Eli sääntöjen mukaisen katsastuksen voi tehdä riippumatta seuran jäsenyydestä tai veneen reksteröimisestä seuraan. - 12+17
kuusamox kirjoitti:
Kävin läpi vakuutusehdot.
kahdella yhtiöllä alennuksen peruste oli katsastus SPV:n sääntöjen mukaan 1-3 luokkaan. Yhdelle riitti katsastus sen kummemmin määrittelemättä kenen mukaan.
Muilla ei ollut mainintaa lainkaan.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että seuran jäsenyyttä ei sitä vaadita katsastussäännöissä:
http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT2011.pdf
Eli sääntöjen mukaisen katsastuksen voi tehdä riippumatta seuran jäsenyydestä tai veneen reksteröimisestä seuraan. - 23+2
12+17 kirjoitti:
Voi, on kyse säännöistä eikä www-sivustosta.
- lukutaito?
kuusamox kirjoitti:
Höpöhöpö,
ei vakuutusyhtiöt kysele näitä asioita.
Jos ajat kivelle tai naapurin vene törmää sinun veneeseesi, on yhdentekevää onko vene katsastettu tai ei.
Mistä ihmeestä olet edes keksinyt sen, että vakuutusyhtioitä asia millään tavalla kiinnostaisi tai että sillä olisi mitään vaikutusta korvauksiin?
Petos on kaukaa haettu :D
Katsastuksessa käydään läpi veneen kunto ja varusteet. Jälkikäteen tehty merkintä seuran rekisteriin ei muuta sitä miksikään, vai onko teidän seurassanne tapana muutella katsastuksen lopputuloksia?Lukutaito hakusessa? "Varmaa on, että tilille joudut, jos käytät seuraan kuulumattomana katsastusta hyväksesi vakuutusalennuksiin ja vakuutusyhtiö perään kyselee."
- kuka tietää?
23+2 kirjoitti:
Voi, on kyse säännöistä eikä www-sivustosta.
Uskonko nyt jotain numeronimimerkkiä, kuutamolla olevaa kuutamössöä, vai liiton kouluttajaa? Olin viimeksi keväällä katsastusmiesten kertauskurssilla ja siellä jälleen kerrattiin moneen kertaan jo oppimani asia, että seuroihin kuulumattomia EI SAA katsastaa.
- kuusamox
kuka tietää? kirjoitti:
Uskonko nyt jotain numeronimimerkkiä, kuutamolla olevaa kuutamössöä, vai liiton kouluttajaa? Olin viimeksi keväällä katsastusmiesten kertauskurssilla ja siellä jälleen kerrattiin moneen kertaan jo oppimani asia, että seuroihin kuulumattomia EI SAA katsastaa.
Ihan sama, mitä sovitte koska käytäntö on toinen.
Voitaisiin pistää pieni veto pystyyn, mutta en ole halukas paljastamaan henkilöllisyyttäni.
Vakuutusyhtiöt eivät ole kiinnostuneita onko veneen katsastus seurojen tiedoissa vai ei. Niitä harvoja, joita se kiinnostaa, vaatimus on ainoastaan, että se on tehty SPV:n sääntöjen mukaan.
Ei siis että se olisi tehty katsastusohjetta tai seuran sääntöjä noudattaen.
On katsos niin, että kun viitataan yksiselitteisesti johonkin dokumenttiin, tässä tapauksessa katsastussääntöihin, niin muilla ei ole väliä. Ei perälipulla eikä seurojen rekistereillä. Ei edes sillä olisko katsastaja saanut vai eil olei saanut tehdä työtään.
Pieni vinkki numerologillemme: linkistä löytyy, yllätys, yllätys, katsastussäännöt :D
En siis viittaa nettisivuun vain sääntöihin. Olet kuin kissa, joka katsoo osoittavaa sormea etkä sitä, mitä osoitetaan. - järjetöntä
kuka tietää? kirjoitti:
Uskonko nyt jotain numeronimimerkkiä, kuutamolla olevaa kuutamössöä, vai liiton kouluttajaa? Olin viimeksi keväällä katsastusmiesten kertauskurssilla ja siellä jälleen kerrattiin moneen kertaan jo oppimani asia, että seuroihin kuulumattomia EI SAA katsastaa.
"EI SAA katsastaa. "
On se kumma, ettei rahapulassa oleville seuroille raha kelpaisi. Edes ajatuksen tasolla. - 1+13
kuka tietää? kirjoitti:
Uskonko nyt jotain numeronimimerkkiä, kuutamolla olevaa kuutamössöä, vai liiton kouluttajaa? Olin viimeksi keväällä katsastusmiesten kertauskurssilla ja siellä jälleen kerrattiin moneen kertaan jo oppimani asia, että seuroihin kuulumattomia EI SAA katsastaa.
Mahdoitko kuunnella tarkasti (tai mahtoiko kouluttaja kertoa asian täsmälleen niin kuin katsastusohjeissa lukee)? Ohjeen mukaan nimittäin katsastus riippuu veneenOMISTAJAN seurajäsenyydestä, ei veneestä. Paitsi sikäli, että ammattimaisesti vuokrattavia veneitä ei katsasteta, vaikka omistaja olisikin jäsen.
Jos joku ei halua uskoa, mitä olen tässä ja tuolla alempana kirjoittanut, niin guuglatkaa vaikkapa "katsastussäännöt 2012", löydätte SVEL-linkin takaa katsastajan käsikirjan. Nämä mainitsemani asiat löytyvät dokumentin sivuilta 6 ja 12.
Sitten vielä muistutukseksi se, että a) katsastetunkaan veneen ei tarvitse seuralippua käyttää (lain eikä edes katsastusohjeiden mukaan) ja b) viranomaiset eivät voi millään tavoin puuttua siihen, että seuraan kuulumaton ja katsastamaton vene käyttäisi seuralippua. Mikään lainkohta ei nimittäin anna heille siihen mahdollisuutta. Uskallan jopa väittää, että heillä ei ole oikeutta puuttua asiaan edes silloin, jos toimivaltainen seuran edustaja tekisi heille ilmoituksen luvattomasta lipunkäytöstä. Juuri siksi, että säädös puuttuu. - simppeliä
1+13 kirjoitti:
Mahdoitko kuunnella tarkasti (tai mahtoiko kouluttaja kertoa asian täsmälleen niin kuin katsastusohjeissa lukee)? Ohjeen mukaan nimittäin katsastus riippuu veneenOMISTAJAN seurajäsenyydestä, ei veneestä. Paitsi sikäli, että ammattimaisesti vuokrattavia veneitä ei katsasteta, vaikka omistaja olisikin jäsen.
Jos joku ei halua uskoa, mitä olen tässä ja tuolla alempana kirjoittanut, niin guuglatkaa vaikkapa "katsastussäännöt 2012", löydätte SVEL-linkin takaa katsastajan käsikirjan. Nämä mainitsemani asiat löytyvät dokumentin sivuilta 6 ja 12.
Sitten vielä muistutukseksi se, että a) katsastetunkaan veneen ei tarvitse seuralippua käyttää (lain eikä edes katsastusohjeiden mukaan) ja b) viranomaiset eivät voi millään tavoin puuttua siihen, että seuraan kuulumaton ja katsastamaton vene käyttäisi seuralippua. Mikään lainkohta ei nimittäin anna heille siihen mahdollisuutta. Uskallan jopa väittää, että heillä ei ole oikeutta puuttua asiaan edes silloin, jos toimivaltainen seuran edustaja tekisi heille ilmoituksen luvattomasta lipunkäytöstä. Juuri siksi, että säädös puuttuu.Kummaa pölinää. Veneet eivät ole jäseniä missään, ainoastaan ihmiset. Mutta veneet merkitään seuran venerekisteriin, joka taas on laissa määritelty asia. Ja seurojen ulkopuolisten ihmisten veneitä ei katsasteta. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Se, onko viranomaisella tekemistä tai toimivaltaa lipun käytössä, on taas täysin toinen asia, josta tässä ei ole kyse. Sen suhteen toimivalta on seuralla.
- ensin nopeudet
kuusamox kirjoitti:
Ihan sama, mitä sovitte koska käytäntö on toinen.
Voitaisiin pistää pieni veto pystyyn, mutta en ole halukas paljastamaan henkilöllisyyttäni.
Vakuutusyhtiöt eivät ole kiinnostuneita onko veneen katsastus seurojen tiedoissa vai ei. Niitä harvoja, joita se kiinnostaa, vaatimus on ainoastaan, että se on tehty SPV:n sääntöjen mukaan.
Ei siis että se olisi tehty katsastusohjetta tai seuran sääntöjä noudattaen.
On katsos niin, että kun viitataan yksiselitteisesti johonkin dokumenttiin, tässä tapauksessa katsastussääntöihin, niin muilla ei ole väliä. Ei perälipulla eikä seurojen rekistereillä. Ei edes sillä olisko katsastaja saanut vai eil olei saanut tehdä työtään.
Pieni vinkki numerologillemme: linkistä löytyy, yllätys, yllätys, katsastussäännöt :D
En siis viittaa nettisivuun vain sääntöihin. Olet kuin kissa, joka katsoo osoittavaa sormea etkä sitä, mitä osoitetaan.Lyödäänkö ensin vetoa siitä, onko nopeusrajoitus ilman lisäkilpeä voimassa vain väyläalueella vai laajemmalla alueella. Ala tulkita katsastusmääräyksiä, kunhan olet ensin selvittänyt sen nopeusrajoituksen.
- Joakim_
simppeliä kirjoitti:
Kummaa pölinää. Veneet eivät ole jäseniä missään, ainoastaan ihmiset. Mutta veneet merkitään seuran venerekisteriin, joka taas on laissa määritelty asia. Ja seurojen ulkopuolisten ihmisten veneitä ei katsasteta. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Se, onko viranomaisella tekemistä tai toimivaltaa lipun käytössä, on taas täysin toinen asia, josta tässä ei ole kyse. Sen suhteen toimivalta on seuralla.
SPV:n ja sen jäsenseurojen ylläpitämää venerekisteriä ei taida olla mitenkään laissa määritelty. Eri asia on sitten maistraatin ylläpitämä venerekisteri, johon on lain mukaan pakko rekistreröidä vene, joka kuuluu ko. lain piiriin.
- simppeliä silti
Joakim_ kirjoitti:
SPV:n ja sen jäsenseurojen ylläpitämää venerekisteriä ei taida olla mitenkään laissa määritelty. Eri asia on sitten maistraatin ylläpitämä venerekisteri, johon on lain mukaan pakko rekistreröidä vene, joka kuuluu ko. lain piiriin.
Määritelty on ehkä huono sanavalinta. Rekisterin pitoa seuralta kuitenkin edellytetään, joten rekisterin olemassaolo on määritelty. Maistraatti on sitten oma tarinansa.
- g79gg
simppeliä kirjoitti:
Kummaa pölinää. Veneet eivät ole jäseniä missään, ainoastaan ihmiset. Mutta veneet merkitään seuran venerekisteriin, joka taas on laissa määritelty asia. Ja seurojen ulkopuolisten ihmisten veneitä ei katsasteta. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Se, onko viranomaisella tekemistä tai toimivaltaa lipun käytössä, on taas täysin toinen asia, josta tässä ei ole kyse. Sen suhteen toimivalta on seuralla.
"Ja seurojen ulkopuolisten ihmisten veneitä ei katsasteta."
Vene voidaan katsastuttaa myös vieraan seuran katsastajalla
Jäseniähän ovat toisenkin seuran jäsenet liiton kautta.
Tällöin HPS jäsenten pitäisi saada käyttää vapaasti HSS:n saaria.
Saaret eivät ole SPV:n omaisuutta. Niiden käytöstä jokainen seura päättää itsenäisesti. Katsastutoiminta on SPV:n omaisuutta.
Seuroissa talkootyönä pyöritetään katsastustoimitaa, SPV ei omista eikä ole vastuussa seuran tekemästä talkootyöstä. - 1+13
simppeliä silti kirjoitti:
Määritelty on ehkä huono sanavalinta. Rekisterin pitoa seuralta kuitenkin edellytetään, joten rekisterin olemassaolo on määritelty. Maistraatti on sitten oma tarinansa.
No tässä täytyy nyt kuitenkin huomata sellainen (vähän akateeminen käytännön kannalta tietysti) ero, että vaikka laki edellyttää seurojen ylläpitävän rekisteriä veneistä, joissa saa käyttää seuran perälippua, niin sen ei tarvitse olla SPV:n mainitsema rekisteri katsastetuista veneistä. Toisin sanoen katsastuksen ja seuralipun välillä ei lain kannalta ole yhteyttä. Ja tarkasti ottaen laki ei edes edellytä, että seuralippua käyttävän veneen tarvitsisi olla seuraan kuuluvan henkilön omistama tai että seuran tarvitsisi tietää, kuka sen veneen omistaa!
Lain kirjain täyttyy, jos seuralla on esittää vaikkapa ruutupaperi, jossa on joukko rekisteritunnuksia.
Loppujen lopuksihan kysymys on siitä, että lainsäätäjän kannalta on herttaisen yhdentekevää, kuka sitä seuralippua käyttää. Sillä asialla ei ole minkään valtakunnan "yhteiskunnallista merkitystä" ainakaan niin kauan, kuin kyseessä ei ole alus, jolla ei olisi oikeutta käyttää Suomen lippua ylipäätään.
- 9-3
Kyllä katsastaja voi katselmuksen tehdä, mutta SPV:n katsastusta siitä ei silti synny. Epätäydellinen lomake ei ole todistus katsastuksesta. Veneseuran nimen kohdalle jää aukko. Jos katsastaja ottaa ulkopuoliselta maksun, se kuuluu verotuksen piiriin.
- kuusamox
Veneen varusteiden ja kunnon tarkastamiseen ei vaikuta jälkikäteen tehty merkintä. Se ei ole SPV:n hyväksymä katsastus, mutta se on katsastus.
Mitä sitten tulee maksuun, niin ei ole olemassa lakia, jonka mukaan kulukorvauksen verokohtelu olisi erilainen veneseurojen jäsenille kuin muille.
En ihan ymmärrä, mitä haittaa kenellekään on siitä, että veneiden kunto tarkastetaan. Katsastajat tekevät sitä vapaaehtoisesti eli kukaan ei heitä siihen pakota. Toisaalta tarkastuksen tekeminen ei ole keneltäkään pois vaan se voi parantaa kaikkien veneilyn turvallisuutta.
Onko kyse kateudesta vai mistä?
Miksi vastuttatte asiaa?
Pelkkä sääntöihin vetoaminen on turhaa koska säännöt koskevat vain jäseniä eikä muiden tarvitse niitä noudattaa. Katsastajaakaan ei ole kielletty tarkastamasta muita veneitä eli nekään ei riko sääntöjä.
SE EI OLE KENELTÄKÄÄN POIS...vai onko? - Enemmänvesillä
kuusamox kirjoitti:
Veneen varusteiden ja kunnon tarkastamiseen ei vaikuta jälkikäteen tehty merkintä. Se ei ole SPV:n hyväksymä katsastus, mutta se on katsastus.
Mitä sitten tulee maksuun, niin ei ole olemassa lakia, jonka mukaan kulukorvauksen verokohtelu olisi erilainen veneseurojen jäsenille kuin muille.
En ihan ymmärrä, mitä haittaa kenellekään on siitä, että veneiden kunto tarkastetaan. Katsastajat tekevät sitä vapaaehtoisesti eli kukaan ei heitä siihen pakota. Toisaalta tarkastuksen tekeminen ei ole keneltäkään pois vaan se voi parantaa kaikkien veneilyn turvallisuutta.
Onko kyse kateudesta vai mistä?
Miksi vastuttatte asiaa?
Pelkkä sääntöihin vetoaminen on turhaa koska säännöt koskevat vain jäseniä eikä muiden tarvitse niitä noudattaa. Katsastajaakaan ei ole kielletty tarkastamasta muita veneitä eli nekään ei riko sääntöjä.
SE EI OLE KENELTÄKÄÄN POIS...vai onko?Yhtäkaikki, aivan turhaa hommaa tuo katsastukseksi kutsuttava puuhastelu silti on. Mutta tietty kivaa että uggelit ovat keksineet yhteistä tekemistä. Pysyvät tuon katsastuksenkin ajan poissa vesiltä muita toilailullaan vaarantamasta. Siellähän sitä on kotirannassa hyvä septiä täytellä ja odotella että katsastelija heräilee krapuloissaan.
- kuusamox
Enemmänvesillä kirjoitti:
Yhtäkaikki, aivan turhaa hommaa tuo katsastukseksi kutsuttava puuhastelu silti on. Mutta tietty kivaa että uggelit ovat keksineet yhteistä tekemistä. Pysyvät tuon katsastuksenkin ajan poissa vesiltä muita toilailullaan vaarantamasta. Siellähän sitä on kotirannassa hyvä septiä täytellä ja odotella että katsastelija heräilee krapuloissaan.
Samalla kannalla olen minäkin. On erinomaista, että löytyy kokemusta ja osaamista, josta saa neuvoja, mutta listan lukeminen yhdessä on tarpeetonta. Armeijassakaan ei enää opeteta ruokailuvälineiden käyttöä joten olisiko aika lopetaa veneilijöiden lukemaan opettaminenkin :D
- 1+13
kuusamox kirjoitti:
Veneen varusteiden ja kunnon tarkastamiseen ei vaikuta jälkikäteen tehty merkintä. Se ei ole SPV:n hyväksymä katsastus, mutta se on katsastus.
Mitä sitten tulee maksuun, niin ei ole olemassa lakia, jonka mukaan kulukorvauksen verokohtelu olisi erilainen veneseurojen jäsenille kuin muille.
En ihan ymmärrä, mitä haittaa kenellekään on siitä, että veneiden kunto tarkastetaan. Katsastajat tekevät sitä vapaaehtoisesti eli kukaan ei heitä siihen pakota. Toisaalta tarkastuksen tekeminen ei ole keneltäkään pois vaan se voi parantaa kaikkien veneilyn turvallisuutta.
Onko kyse kateudesta vai mistä?
Miksi vastuttatte asiaa?
Pelkkä sääntöihin vetoaminen on turhaa koska säännöt koskevat vain jäseniä eikä muiden tarvitse niitä noudattaa. Katsastajaakaan ei ole kielletty tarkastamasta muita veneitä eli nekään ei riko sääntöjä.
SE EI OLE KENELTÄKÄÄN POIS...vai onko?Tuota noin. En mene sanomaan, löytyykö suoraan lakia, mutta verottajan tulkinta on kuitenkin se, että seura saa tarjota omille jäsenilleen maksullistakin palvelua ilman, että se katsottaisiin liiketoiminnaksi. Katsastusta, purjehduskoulutusta, juniorileirejä, laituri- ja telakointipaikkoja jnejne. Mutta jos sitä tarjotaan seuraan kuulumattomalle, on kyseessä liiketoiminta. Tämän tulkinnan valossa itse asiassa toiseen SPV:n alaiseen seuraan kuuluvan veneen katsastaminen kuuluisi sinne liiketoiminnan puolelle. Lienee kuitenkin niin vähäinen nippeli, ettei verottaja ole asiaan puuttunut tai kukaan siellä välttämättä edes tiedä, että sitäkin tehdään.
Mutta sitten tuo, minkä veneen saa katsastaa. Sinä, arvon nimimerkki "Kuusamox", sanoit tuossa yhdessä viestissä olevasi seuran jäsen. Silloin sinun veneesi voidaan katsastaa ja se on aivan täysin SPV:n sääntöjen mukainen ja hyväksytty katsastus (toisin kuin esitit). Suora lainaus katsastusohjeesta:
"Ne veneilijät, jotka eivät ole liittojen jäsenseurojen
jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä. Sama koskee niiden seurojen jäseniä, jotka
eivät kuulu liittoihin, sekä ammattimaisesti vuokrattuja veneitä."
Okei, et sanonut seurasi SPV-jäsenyydestä, mutta oletan sen olevan liiton jäsen.
Huomatkaa, että venehän voidaan ja ensimmäisellä kerralla itse asiassa pitäisikin katsastaa ENNEN kuin se on merkitty minkään seuran rekisteriin. Jälleen lainaus samasta dokumentista, itse asiassa edellisestä virkkeestä: "...seurat pitävät KATSASTETUISTA veneistä rekisteriä..."
Ja jottei asiaa liian suoraviivaisesti tulkittaisi, niin seuroillahan ei edes ole velvollisuutta sitoa lipunkäyttöoikeutta katsastukseen. Kas kun se erikoislippuoikeus on myönnetty nimenomaan seuroille, ei liitolle.
Summa summarum: SPV:n ja Navigaatioliiton katsastajat saavat aivan vapaasti katsastaa minkä tahansa veneen, jonka omistaja on jommankumman liiton jäsenyhdistyksen jäsen. Katsastuksesta ilmoittaminen seuralle on veneenomistajan, ei katsastajan vastuulla (tämäkin asia kerrotaan samassa dokumentissa), joten vastoin esitettyä väitettä seuran nimen puuttuminen pöytäkirjasta ei ole merkityksellistä. Monethan kuuluvat useaan seuraan eikä se ole katsastajan ongelma, mihin niistä he haluavat veneensä kirjata.
Ja muuten, olen itse katsastaja. - Onnistuu
1+13 kirjoitti:
Tuota noin. En mene sanomaan, löytyykö suoraan lakia, mutta verottajan tulkinta on kuitenkin se, että seura saa tarjota omille jäsenilleen maksullistakin palvelua ilman, että se katsottaisiin liiketoiminnaksi. Katsastusta, purjehduskoulutusta, juniorileirejä, laituri- ja telakointipaikkoja jnejne. Mutta jos sitä tarjotaan seuraan kuulumattomalle, on kyseessä liiketoiminta. Tämän tulkinnan valossa itse asiassa toiseen SPV:n alaiseen seuraan kuuluvan veneen katsastaminen kuuluisi sinne liiketoiminnan puolelle. Lienee kuitenkin niin vähäinen nippeli, ettei verottaja ole asiaan puuttunut tai kukaan siellä välttämättä edes tiedä, että sitäkin tehdään.
Mutta sitten tuo, minkä veneen saa katsastaa. Sinä, arvon nimimerkki "Kuusamox", sanoit tuossa yhdessä viestissä olevasi seuran jäsen. Silloin sinun veneesi voidaan katsastaa ja se on aivan täysin SPV:n sääntöjen mukainen ja hyväksytty katsastus (toisin kuin esitit). Suora lainaus katsastusohjeesta:
"Ne veneilijät, jotka eivät ole liittojen jäsenseurojen
jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä. Sama koskee niiden seurojen jäseniä, jotka
eivät kuulu liittoihin, sekä ammattimaisesti vuokrattuja veneitä."
Okei, et sanonut seurasi SPV-jäsenyydestä, mutta oletan sen olevan liiton jäsen.
Huomatkaa, että venehän voidaan ja ensimmäisellä kerralla itse asiassa pitäisikin katsastaa ENNEN kuin se on merkitty minkään seuran rekisteriin. Jälleen lainaus samasta dokumentista, itse asiassa edellisestä virkkeestä: "...seurat pitävät KATSASTETUISTA veneistä rekisteriä..."
Ja jottei asiaa liian suoraviivaisesti tulkittaisi, niin seuroillahan ei edes ole velvollisuutta sitoa lipunkäyttöoikeutta katsastukseen. Kas kun se erikoislippuoikeus on myönnetty nimenomaan seuroille, ei liitolle.
Summa summarum: SPV:n ja Navigaatioliiton katsastajat saavat aivan vapaasti katsastaa minkä tahansa veneen, jonka omistaja on jommankumman liiton jäsenyhdistyksen jäsen. Katsastuksesta ilmoittaminen seuralle on veneenomistajan, ei katsastajan vastuulla (tämäkin asia kerrotaan samassa dokumentissa), joten vastoin esitettyä väitettä seuran nimen puuttuminen pöytäkirjasta ei ole merkityksellistä. Monethan kuuluvat useaan seuraan eikä se ole katsastajan ongelma, mihin niistä he haluavat veneensä kirjata.
Ja muuten, olen itse katsastaja.Onnistuu.En ole koskaan kuulunut mihnkään venekerhoon,sillä haluan olla vapaa kaikista ylimääräisistä säännöistä,talkoista yms. No nyt kuitenkin keväällä vanha kaverini soitti ja kertoi nykyään olevansa katsastus mies kerhossaan .Siinä sitten katsastettiin yhdessä se mun vene ihan puhelimessa ja laput tuli seuraavalla viikolla kotiin.No ei asialla ollut eikä ole mitään merkitystä kun ei vakuutuksestakaan saanut alennusta.Kerran Tammisaaressa sitä tarraa ilman kerhon lippua ihmetteli naapuriveneen tärkeilijä (purjehtija punaviini hönössä). Täysin turhaa näpertelyä koko katsastus.En aio enää "katsastaa" venettäni.Se maksu puoli hoidettiin parilla tuopilla,jotka oisin voinut tarjota muutenkin..ei siinä muistetttu niitä veroja hoitaa...
- Joakim_
Onnistuu kirjoitti:
Onnistuu.En ole koskaan kuulunut mihnkään venekerhoon,sillä haluan olla vapaa kaikista ylimääräisistä säännöistä,talkoista yms. No nyt kuitenkin keväällä vanha kaverini soitti ja kertoi nykyään olevansa katsastus mies kerhossaan .Siinä sitten katsastettiin yhdessä se mun vene ihan puhelimessa ja laput tuli seuraavalla viikolla kotiin.No ei asialla ollut eikä ole mitään merkitystä kun ei vakuutuksestakaan saanut alennusta.Kerran Tammisaaressa sitä tarraa ilman kerhon lippua ihmetteli naapuriveneen tärkeilijä (purjehtija punaviini hönössä). Täysin turhaa näpertelyä koko katsastus.En aio enää "katsastaa" venettäni.Se maksu puoli hoidettiin parilla tuopilla,jotka oisin voinut tarjota muutenkin..ei siinä muistetttu niitä veroja hoitaa...
Saahan sitä varmaan vaikka passin pimeästi, mutta SPV:llä on selvät säännöt siitä, että katsastajat eivät saa katsastaa liiton jäsenseuraan kuulumattomien veneitä. Eikä tietysti edes seuraan kuuluvien veneitä saa katsastaa puhelimitse.
Voiko tuon enää selvemmin sanoa:
"Liiton katsastajat eivät voi katsastaa veneitä, joiden omistaja ei ole jonkun liiton jäsenseuran jäsen."
Lähde: http://purjehtija.fi/tiedostot/Info 2013_suomi.pdf
Täältä: http://purjehtija.fi/index.php?sivu=34680 - kuusamox
1+13 kirjoitti:
Tuota noin. En mene sanomaan, löytyykö suoraan lakia, mutta verottajan tulkinta on kuitenkin se, että seura saa tarjota omille jäsenilleen maksullistakin palvelua ilman, että se katsottaisiin liiketoiminnaksi. Katsastusta, purjehduskoulutusta, juniorileirejä, laituri- ja telakointipaikkoja jnejne. Mutta jos sitä tarjotaan seuraan kuulumattomalle, on kyseessä liiketoiminta. Tämän tulkinnan valossa itse asiassa toiseen SPV:n alaiseen seuraan kuuluvan veneen katsastaminen kuuluisi sinne liiketoiminnan puolelle. Lienee kuitenkin niin vähäinen nippeli, ettei verottaja ole asiaan puuttunut tai kukaan siellä välttämättä edes tiedä, että sitäkin tehdään.
Mutta sitten tuo, minkä veneen saa katsastaa. Sinä, arvon nimimerkki "Kuusamox", sanoit tuossa yhdessä viestissä olevasi seuran jäsen. Silloin sinun veneesi voidaan katsastaa ja se on aivan täysin SPV:n sääntöjen mukainen ja hyväksytty katsastus (toisin kuin esitit). Suora lainaus katsastusohjeesta:
"Ne veneilijät, jotka eivät ole liittojen jäsenseurojen
jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä. Sama koskee niiden seurojen jäseniä, jotka
eivät kuulu liittoihin, sekä ammattimaisesti vuokrattuja veneitä."
Okei, et sanonut seurasi SPV-jäsenyydestä, mutta oletan sen olevan liiton jäsen.
Huomatkaa, että venehän voidaan ja ensimmäisellä kerralla itse asiassa pitäisikin katsastaa ENNEN kuin se on merkitty minkään seuran rekisteriin. Jälleen lainaus samasta dokumentista, itse asiassa edellisestä virkkeestä: "...seurat pitävät KATSASTETUISTA veneistä rekisteriä..."
Ja jottei asiaa liian suoraviivaisesti tulkittaisi, niin seuroillahan ei edes ole velvollisuutta sitoa lipunkäyttöoikeutta katsastukseen. Kas kun se erikoislippuoikeus on myönnetty nimenomaan seuroille, ei liitolle.
Summa summarum: SPV:n ja Navigaatioliiton katsastajat saavat aivan vapaasti katsastaa minkä tahansa veneen, jonka omistaja on jommankumman liiton jäsenyhdistyksen jäsen. Katsastuksesta ilmoittaminen seuralle on veneenomistajan, ei katsastajan vastuulla (tämäkin asia kerrotaan samassa dokumentissa), joten vastoin esitettyä väitettä seuran nimen puuttuminen pöytäkirjasta ei ole merkityksellistä. Monethan kuuluvat useaan seuraan eikä se ole katsastajan ongelma, mihin niistä he haluavat veneensä kirjata.
Ja muuten, olen itse katsastaja.Totta turiset, mutta katsastaja ei ole tähän mennessä kysynyt jäsenyyttä, olettaa tietenkin voi.
En usko, että liitolla tai sen jäsenseuroilla on oikeutta kieltää ketään katsastamasta venettä. Onhan jokaisella oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Kokonaan toinen juttu on se, että katsastaja ei voi tehdä katsastusta seuran tai liiton edustajana. Hän voi silti katsastaa veneen sääntöjä noudattaen. - 21210
Onnistuu kirjoitti:
Onnistuu.En ole koskaan kuulunut mihnkään venekerhoon,sillä haluan olla vapaa kaikista ylimääräisistä säännöistä,talkoista yms. No nyt kuitenkin keväällä vanha kaverini soitti ja kertoi nykyään olevansa katsastus mies kerhossaan .Siinä sitten katsastettiin yhdessä se mun vene ihan puhelimessa ja laput tuli seuraavalla viikolla kotiin.No ei asialla ollut eikä ole mitään merkitystä kun ei vakuutuksestakaan saanut alennusta.Kerran Tammisaaressa sitä tarraa ilman kerhon lippua ihmetteli naapuriveneen tärkeilijä (purjehtija punaviini hönössä). Täysin turhaa näpertelyä koko katsastus.En aio enää "katsastaa" venettäni.Se maksu puoli hoidettiin parilla tuopilla,jotka oisin voinut tarjota muutenkin..ei siinä muistetttu niitä veroja hoitaa...
Hyvinpä tuntuu alkaneen senkin katsastajan ura , luulee olevansa jumalasta seuraava , mikähän oli seuran nimi ?
- Joakim_
kuusamox kirjoitti:
Totta turiset, mutta katsastaja ei ole tähän mennessä kysynyt jäsenyyttä, olettaa tietenkin voi.
En usko, että liitolla tai sen jäsenseuroilla on oikeutta kieltää ketään katsastamasta venettä. Onhan jokaisella oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Kokonaan toinen juttu on se, että katsastaja ei voi tehdä katsastusta seuran tai liiton edustajana. Hän voi silti katsastaa veneen sääntöjä noudattaen.Tietenkin katsastaja tai kuka tahansa muukin voi veneesi tarkistaa ja käyttää tarkistuksessa hyväkseen SPV:n katsastussääntöjen määritelmiä. Vene ei kuitenkaan ole sen jälkeen SPV:n mielestä eikä myöskään vakuutusyhtiön katsastusalennuksen edellytysten mukaisesti katsastettu.
Jos katsastaja antaa SPV:n katsastustarran tai SPV:n venetodistuksen/katsastuspöytäkirjan tuollaisesta ei SPV:n alaisesta tarkastuksesta, on hän taatusti toiminut väärin.
Vähän kuin autokatsastusaseman työntekijä katsoisi kaverinsa auton kotonaan ja kirjoittaisi sille uuden rekisteriotteen. Tämä autokatsastaja tietysti suoranaisesti rikkoisi lakia ja syyllistyisi väärennökseen. Tuo tarran antanut katsastaja ei ehkä riko lakia (no saattaa SPV:llä olla tekijänoikeus tarraan), mutta seuransa/liiton sääntöjä kylläkin. - kuusamox
Joakim_ kirjoitti:
Tietenkin katsastaja tai kuka tahansa muukin voi veneesi tarkistaa ja käyttää tarkistuksessa hyväkseen SPV:n katsastussääntöjen määritelmiä. Vene ei kuitenkaan ole sen jälkeen SPV:n mielestä eikä myöskään vakuutusyhtiön katsastusalennuksen edellytysten mukaisesti katsastettu.
Jos katsastaja antaa SPV:n katsastustarran tai SPV:n venetodistuksen/katsastuspöytäkirjan tuollaisesta ei SPV:n alaisesta tarkastuksesta, on hän taatusti toiminut väärin.
Vähän kuin autokatsastusaseman työntekijä katsoisi kaverinsa auton kotonaan ja kirjoittaisi sille uuden rekisteriotteen. Tämä autokatsastaja tietysti suoranaisesti rikkoisi lakia ja syyllistyisi väärennökseen. Tuo tarran antanut katsastaja ei ehkä riko lakia (no saattaa SPV:llä olla tekijänoikeus tarraan), mutta seuransa/liiton sääntöjä kylläkin.Hold your horses!
Perustele ettei vene, jonka on katsastanut SPV:lle katsastuksia tekevä henkilö SPV:n sääntöjen mukaisesti ei ole vakuutusyhtiöiden mielestä katsastettu. Kerro mikä kohta ja minkä vakuutusyhtiön ehdoissa. - Yksinkertaista!
kuusamox kirjoitti:
Hold your horses!
Perustele ettei vene, jonka on katsastanut SPV:lle katsastuksia tekevä henkilö SPV:n sääntöjen mukaisesti ei ole vakuutusyhtiöiden mielestä katsastettu. Kerro mikä kohta ja minkä vakuutusyhtiön ehdoissa.Tuohan on perusteltu jo moneen kertaan. Vene ei ole katsastettu SPV:n sääntöjen mukaan jos veneen omistaja ei kuulu SPV:n alaiseen seuraan.
Yksinkertaista vai mitä? No, täytyy toki osata lukea ja vielä ymmärtää lukemansa. Mutta eihän se ole paljoa vaadittu eihän? - kuusamox
Yksinkertaista! kirjoitti:
Tuohan on perusteltu jo moneen kertaan. Vene ei ole katsastettu SPV:n sääntöjen mukaan jos veneen omistaja ei kuulu SPV:n alaiseen seuraan.
Yksinkertaista vai mitä? No, täytyy toki osata lukea ja vielä ymmärtää lukemansa. Mutta eihän se ole paljoa vaadittu eihän?Lue:
KATSASTUSSAANNOT2011.pdf
Missä kohtaa sanotaan kuka tekee katsastuksen ja mihin kinkeripiiriin hänen tai veneen omistajan pitää kuulua? - Joakim_
kuusamox kirjoitti:
Lue:
KATSASTUSSAANNOT2011.pdf
Missä kohtaa sanotaan kuka tekee katsastuksen ja mihin kinkeripiiriin hänen tai veneen omistajan pitää kuulua?Tuossa ei sanota eikä uudemmissakaan katsannussäännöissä, mutta mm. 2013 katsastajien ohjeissa sanotaan selvästi, ettei jäsenseuraan kuulumattomien veneitä saa katsastaa. http://purjehtija.fi/index.php?sivu=34680
Vaikkapa IF:n ehdoissa lätkäistään 25% lisäomavastuu, jos tämä toteutuu:
"vakuutusmaksusta on myönnetty katsastusalennus,
mutta venettä ei ole katsastettu Suomen Veneilyliiton
tai Suomen Purjehtijaliiton katsastusmääräysten
mukaisesti vuosittain kesäkuun loppuun mennessä 1-,
2- tai 3-luokkaan tai vastaavaan Työväen Urheiluliiton
(TUL) A-, B- tai C-luokkaan."
Vakuutusyhtiö voi tiettysti ehtojaan tulkita vakuutuksenottajan eduksi, mutta aika vaikea on väittää venettä katsastetuksi ko. liittojen katsastusmääräysten mukaiseksi, jos ko. liiton katsastusohjeet selvästi kieltävät katsastuksen. - Yksinkertaista!
kuusamox kirjoitti:
Lue:
KATSASTUSSAANNOT2011.pdf
Missä kohtaa sanotaan kuka tekee katsastuksen ja mihin kinkeripiiriin hänen tai veneen omistajan pitää kuulua?Onhan tuo jo kirjoitettu mutta tässä vielä uudelleen:
Suora lainaus katsastusohjeesta:
"Ne veneilijät, jotka eivät ole liittojen jäsenseurojen
jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä. Sama koskee niiden seurojen jäseniä, jotka
eivät kuulu liittoihin, sekä ammattimaisesti vuokrattuja veneitä." - 1+13
kuusamox kirjoitti:
Totta turiset, mutta katsastaja ei ole tähän mennessä kysynyt jäsenyyttä, olettaa tietenkin voi.
En usko, että liitolla tai sen jäsenseuroilla on oikeutta kieltää ketään katsastamasta venettä. Onhan jokaisella oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Kokonaan toinen juttu on se, että katsastaja ei voi tehdä katsastusta seuran tai liiton edustajana. Hän voi silti katsastaa veneen sääntöjä noudattaen.Tuo elinkeinovapausjuttu ei tähän oikein sovi. Toki kuka tahansa, muukin kuin SPV:n katsastaja, voi tarjota "katsastuspalvelua", mutta ei SPV:n lomakkeilla (koska ne ovat SPV:n copyrightin suojaamat. Ja jos hän ei tee asiakkaalleen selväksi, että hän ei nyt katsasta SPV-katsastajana, hän syyllistyy petokseen. Edelleen tietysti pitää maksaa verot jne. koska hänen toimintansa on silloin liiketoimintaa eikä seuratoimintaan liittyvää talkootyötä.
JA vaikka vakuutusyhtiö ei normaalisti kyselekään katsastustodistuksen perään, sitä voidaan kysyä vahinkotapauksessa. Tosin kaikki vakuutusyhtiöt eivät siitä välitä ja tuo Joakimin esittämä IF:n ehdoissa oleva lisäomavastuu (jota en ole muilla yhtiöillä tavannut) jokseenkin varmasti laukeaisi. Kuten Joakim toteaa, kun katsastusohje nimenomaan rajaa seuroihin kuulumattomat veneenomistajat pois katsastustoiminnan piiristä, ei sellainen katsastus voi olla sääntöjen mukainen ja siten ehdoissa esitetyn vaatimuksen täyttävä. - Joakim_
1+13 kirjoitti:
Tuo elinkeinovapausjuttu ei tähän oikein sovi. Toki kuka tahansa, muukin kuin SPV:n katsastaja, voi tarjota "katsastuspalvelua", mutta ei SPV:n lomakkeilla (koska ne ovat SPV:n copyrightin suojaamat. Ja jos hän ei tee asiakkaalleen selväksi, että hän ei nyt katsasta SPV-katsastajana, hän syyllistyy petokseen. Edelleen tietysti pitää maksaa verot jne. koska hänen toimintansa on silloin liiketoimintaa eikä seuratoimintaan liittyvää talkootyötä.
JA vaikka vakuutusyhtiö ei normaalisti kyselekään katsastustodistuksen perään, sitä voidaan kysyä vahinkotapauksessa. Tosin kaikki vakuutusyhtiöt eivät siitä välitä ja tuo Joakimin esittämä IF:n ehdoissa oleva lisäomavastuu (jota en ole muilla yhtiöillä tavannut) jokseenkin varmasti laukeaisi. Kuten Joakim toteaa, kun katsastusohje nimenomaan rajaa seuroihin kuulumattomat veneenomistajat pois katsastustoiminnan piiristä, ei sellainen katsastus voi olla sääntöjen mukainen ja siten ehdoissa esitetyn vaatimuksen täyttävä.Vastaava lisäomavastuu on ainakin Pohjolan, Aktian, Tapiolan ja Lähivakuutuksen (=Tapiola?) ehdoissa, tosin suuruus ja sanamuoto on noissa erilainen.
Alandialla ei ollut, mutta ehdoissa lukee "Veneessä on oltava lain ja katsastusehtojen mukaiset palontorjuntavälineet." - ergegfgfdgfd
Joakim_ kirjoitti:
Vastaava lisäomavastuu on ainakin Pohjolan, Aktian, Tapiolan ja Lähivakuutuksen (=Tapiola?) ehdoissa, tosin suuruus ja sanamuoto on noissa erilainen.
Alandialla ei ollut, mutta ehdoissa lukee "Veneessä on oltava lain ja katsastusehtojen mukaiset palontorjuntavälineet."Myöskään Fennialla tai Yacht-Poolilla ei tuollaista ehtoa ole.
Sitkeä laiturihuhu väittää, että korvaus voitaisiin voimassaolevasta katsastuksesta huolimatta evätä tai omavastuuta nostaa, jos vahinko tapahtuu katsastusluokalle määritellyn purjehdusalueen ulkopuolella, mutta minkään yhtiön ehdoista en ole löytänyt tälle väitteelle tukea.
- Jalamari
Olipahan ilmeisen tyhmä kysymys, mutta nyt pyydän anteeksi aiheuttmaani mielipahaa.
Yhteenvetona tulin siihen tulokseen, etten edes yritä katsastaa omaa venettäni. Minun veneeni perässä ei tule koskaan liehumaan muunlainen lippu, kuin aito puhdas Suomen siniristilippu.- juujuuoksojaajaa
Oivallisen viisas ratkaisu. Onnittelut siitä. Katsastuksella olisit saavuttanut vain ajanhukkaa.
- siniristilippumme
tähän päädyin jo silloin kun aloitin veneilyn, enkä ole katunut. Mitään seuranlippua en veneen perään laita vaika seuraan kuulunkin (ainoastaan venepaikan takia).
Suomessa suomenlipulla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773