Ensimmäinen asuntosijoitus opiskelijana

Tutalainen

Olen 21v. opiskelija ja olen aikeissa aloittaa asuntosijoittamisen lähiaikoina jos lainaa myönnetään.

-Olen päätoiminen opiskelija
-Tämän vuoden tuloni 21 000e.
-Vakuutena oleva esitettävä varallisuus 18 000e. (Rahat,osakkeet,joukkolainat)

Asunnon hinta olisi sen suuruinen, että 18 Keur asunnon oma arvo kelpaisi kelpaisi vakuudeksi. Kaikki on siis kunnossa tähän asti.

Ainut ongelma muodostuukin päätoimisesta opiskelijan statuksestani. Olen 5 päivänä viikossa koulussa ja keikkailen koulun ohella töissä kun ehdin. Ja pitää myös muistaa että oikein valittuna sijoitusasunnon kassavirta (vuokra-yhtiövastike) on positiivinen, mikä osaltaan pienentää lainanlyhennyksen riskejä.

Myöntääkö pankki lainaa? Muita vaihtoehtoja?

Ja kyllä, käyn myös pankissa keskustelemassa asiasta kun olen perehtynyt ensin paremmin sijoitusasuntoihin ja olen valmis ostoksille.

Ajattelin kuitenkin näin alustavasti kysellä jos jollakin olisi jotain jaettavaa.

9

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutalainen

Siis vuokratuotot kattavat parhaimmillaan lainanlyhennykset korkoineen yhtiövastikkeen*

• Gunnar Pässi

Pankki miettii myös sitä tapausta, että kaikki ei menisikään parhaimmilleen. Esimerkiksi jos vuokralaisia ei löydykään suunniteltuun hintaan, tulee remonttia tai korko nousee. Silloin kysytään ulkopuolista tulovirtaa ja sen luotettavuutta. Opiskelijan keikkatyöt eivät ole tässä ihan parasta valuuttaa.

En suosittele tuossa asemassa olevalle kaiken oman ja lisäksi huomattavan velan lyömistä kiinni yhteen asuntoon. Osta ylimääräisellä rahalla lisää osakkeita ja joukkovelkoja ja palaa miettimään asuntosijoitusta, kun elämäntilanteesi opiskelun jälkeen alkaa selkiintyä ja tulosi vakiintuvat. Eivät ne yksiöt mitään kultakaivoksia ole.

• Tutalainen

Kiitos vastauksesta!

• Juuhpuuh