Ensimmäinen asuntosijoitus opiskelijana

Tutalainen

Olen 21v. opiskelija ja olen aikeissa aloittaa asuntosijoittamisen lähiaikoina jos lainaa myönnetään.

-Olen päätoiminen opiskelija
-Tämän vuoden tuloni 21 000e.
-Vakuutena oleva esitettävä varallisuus 18 000e. (Rahat,osakkeet,joukkolainat)

Asunnon hinta olisi sen suuruinen, että 18 Keur asunnon oma arvo kelpaisi kelpaisi vakuudeksi. Kaikki on siis kunnossa tähän asti.

Ainut ongelma muodostuukin päätoimisesta opiskelijan statuksestani. Olen 5 päivänä viikossa koulussa ja keikkailen koulun ohella töissä kun ehdin. Ja pitää myös muistaa että oikein valittuna sijoitusasunnon kassavirta (vuokra-yhtiövastike) on positiivinen, mikä osaltaan pienentää lainanlyhennyksen riskejä.

Myöntääkö pankki lainaa? Muita vaihtoehtoja?

Ja kyllä, käyn myös pankissa keskustelemassa asiasta kun olen perehtynyt ensin paremmin sijoitusasuntoihin ja olen valmis ostoksille.

Ajattelin kuitenkin näin alustavasti kysellä jos jollakin olisi jotain jaettavaa.

9

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutalainen

Siis vuokratuotot kattavat parhaimmillaan lainanlyhennykset korkoineen yhtiövastikkeen*

• Gunnar Pässi

Pankki miettii myös sitä tapausta, että kaikki ei menisikään parhaimmilleen. Esimerkiksi jos vuokralaisia ei löydykään suunniteltuun hintaan, tulee remonttia tai korko nousee. Silloin kysytään ulkopuolista tulovirtaa ja sen luotettavuutta. Opiskelijan keikkatyöt eivät ole tässä ihan parasta valuuttaa.

En suosittele tuossa asemassa olevalle kaiken oman ja lisäksi huomattavan velan lyömistä kiinni yhteen asuntoon. Osta ylimääräisellä rahalla lisää osakkeita ja joukkovelkoja ja palaa miettimään asuntosijoitusta, kun elämäntilanteesi opiskelun jälkeen alkaa selkiintyä ja tulosi vakiintuvat. Eivät ne yksiöt mitään kultakaivoksia ole.

• Tutalainen

Kiitos vastauksesta!

• Juuhpuuh

Pankki ei huomio opintotukia ja -lainaa tuloiksesi. Vain palkkatuloilla saa sitä asuntolainaa. Ja ainakaan Nordea ei huomio vuokratuloa tuloksi vaan sijoitusasunnotkin pitää pystyä täysin omalla palkalla maksamaan. Kuulemani mukaan Danske on avulias pankki, mutta ottaa kovan koron sijoitusasuntolainasta..

Alle tuhannen euron epäsäännöllisillä kuukausituloilla ei välttämättä lainaa tipu asunnon vertaa. Piirun päälle 1000e/kk niin on siinä ja siinä, josko jonkun 20.000e yksiön peräkyliltä saisit. Vaan kuinkas sitten käyt peräkylillä pitämässä vuokranäyttöjä yms. ?

• seko seko

olin itse opiskelija kun ostin asunnon ja ei ollut palkkatuloja. Ja silti sain lainan. Eli et ole nyt ihan oikeassa, etteikö ilman palkkatuloja saisi asuntolainaa. Ja saa edelleen tänä päivänä. Serkkuni sai ostettua asunnon ja saa siihen asumistukea ym ym

• Tutalainen

Juuhpuuh: olet mitä suurimmalla todennäköisyydellä trolli, mutta jos et vaikka huolimattomuuttasi lukenut kunnolla aloitustekstiäni niin ajattelin vastata sinulle.

Palkkatuloni ovat tänä vuonna 21000 euroa niinkuin aluksi mainitsin. Se tekee 1750 euroa per kuukausi. Opintotukea en ole siis laskenut tuloihini mukaan kun en sitä ole oikeutettu saamaan tulojeni takia kun max 1kk. Lainaa et ota kun en sitä tarvitse.

Asun vielä kotona ja maksan vanhemmille 200e/kk joten kassavirta säästöönpäin on lievästi sanottuna positiivinen.

juupa eille: Minulla on jo ASP-tili. Sijoitusasunto on asia erikseen. En asuisi itse siellä vaan laittaisin sen vuokralle. Kirjoitin otsion hieman harhaanjohtavasti "ensimmäinen asuntosijoitus".

• Juuhpuuh
        Tutalainen kirjoitti:

Juuhpuuh: olet mitä suurimmalla todennäköisyydellä trolli, mutta jos et vaikka huolimattomuuttasi lukenut kunnolla aloitustekstiäni niin ajattelin vastata sinulle.

Palkkatuloni ovat tänä vuonna 21000 euroa niinkuin aluksi mainitsin. Se tekee 1750 euroa per kuukausi. Opintotukea en ole siis laskenut tuloihini mukaan kun en sitä ole oikeutettu saamaan tulojeni takia kun max 1kk. Lainaa et ota kun en sitä tarvitse.

Asun vielä kotona ja maksan vanhemmille 200e/kk joten kassavirta säästöönpäin on lievästi sanottuna positiivinen.

juupa eille: Minulla on jo ASP-tili. Sijoitusasunto on asia erikseen. En asuisi itse siellä vaan laittaisin sen vuokralle. Kirjoitin otsion hieman harhaanjohtavasti "ensimmäinen asuntosijoitus".

Pahoittelen, jos ymmärsin väärin. Mainitsit "tuloiksesi" 21.000e. Joku saattaa pitää yhteiskunnan etuuksia tuloina. Palkkatulo on asia erikseen. Niistäkin vain nettotuloilla on pankissa väliä.

Jos ostat yksiön sijoituskäyttöön, niin et voi muuten enää käyttää ASP:iasi. Sen voi käyttää vain ensimmäiseen omistusasuntoon, josta omistaa vähintään 50%. Osta sijoitusasunto 49/51 jonkun sukulaisen kanssa, niin voit myöhemmin käyttää ASP:in omaan asuntoosi.

• nuukajussi
        Juuhpuuh kirjoitti:

Pahoittelen, jos ymmärsin väärin. Mainitsit "tuloiksesi" 21.000e. Joku saattaa pitää yhteiskunnan etuuksia tuloina. Palkkatulo on asia erikseen. Niistäkin vain nettotuloilla on pankissa väliä.

Jos ostat yksiön sijoituskäyttöön, niin et voi muuten enää käyttää ASP:iasi. Sen voi käyttää vain ensimmäiseen omistusasuntoon, josta omistaa vähintään 50%. Osta sijoitusasunto 49/51 jonkun sukulaisen kanssa, niin voit myöhemmin käyttää ASP:in omaan asuntoosi.

Kannattaa myös miettiä kannattaako ensiasunnon etuja käyttää sijoitusasuntoon.

• juupa ei

kävisit hei pankissa, siellä voivat kertoa valtiontakauksesta jonka alle 30v ensi asunnon ostaja saa. Ja opiskelu ei ole este ostaa asuntoa. Teet hyvin suunnitellun budjetin ex tempore ostos rahojen kera ja varaat pankkineuvojalta ajan. Ja hyvin voit saada maksaa saman verran kk lainaa yhtiövastiketta kuin esim vuokra asunnosta taikka vähän alle. Riippuu miten sovit asiat ja millainen rahan käyttäjä olet jne.

Älä usko kaikkea soopaa mitä täällä kirjoitetaan 1000 eur kk eristä ym ja asunto peräkyliltä. Mene pankkiin kyselemään neuvoja!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4422
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2879
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2632
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      83
      1606
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1052
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59