Hybridi-ihminen?

Onko mahdollista, että meistä uskovista on tullut kahden voimanlähteen pelejä? Onko mahdollista, ettemme siksi pääse vapauteen ja iloon uskossamme, jos me uskomme vain sen verran, mitä sielunvihollinen sallii?
Onko monessa paikassa, missä ei rehota lihallinen vapaus, seuraava lause liiankin tuttu: Rietas ryöstää uskon?

Tämä asia nousi ajatusmaailmaani tänä aamuna. Sanotaan, että tämä on profeetallinen sana, koettelu vapaa!

62

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • su***

      Rakas ystävä. Me kaikki olemme kahden voimalähteen pelejä. Kato, meissä on kaikissa hyvä ja paha.

      Uskovaisuus mielestäni on joko perinnäisen opetuksen tulos. Tai ihmisen epätoivoisen tapahtuman pakkotoiminto.

      Ette uskovaiset ole risteytyneet syntisistä Hydridisesti.

      Vaikka olet kuinka uskossa, niin ne Luojan luomat luonnon tarpeiden ärsykkeet tulevat esiin. Ne pitää vain hallita, niin uskovien kuin uskottomienkin.

      Vappaa et voi olla synneistä ja lihallisesta himosta koskaan.

      Jumala on joka muuttaa ja auttaa ihmistä silloin kun hänellä on hätä.

    • tesa..

      1 Kun.21 Karmelinvuorella Elia kääntyi kansan puoleen ja sanoi: "Kuinka kauan te horjutte puolelta toiselle? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä, jos taas Baal, seuratkaa sitten häntä!" Kansa ei vastannut hänelle mitään.

      Elia teki selvän kysymyksen: "Kuinka kauan te horjutte puolelta toiselle? "
      Mutta "kansa ei vastannut hänelle mitään".

      Sanoit vihne: "Sanotaan, että tämä on profeetallinen sana," ja minäkin profetoin: Elian henki on jo laskeutumassa kansamme päälle, ja se tulee lopettamaan ensimmäisenä kahtaalle horjumisen. Jokaisen on valittava puolensa seurata Jumalaa tai seurata tämän maailman henkeä (Baalia).

      Ero näiden kahden välille tulee kasvamaan niin suureksi ettei kukaan voi jäädä tähän puoleenväliin "hybridi-ihmiseksi". Elian hengen mukana alkaa välittömästi palkanmaksun aika.

      Jes. 65:6 Minun edessäni on kirjoitus:
      En minä vaikene!
      Kaiken minä olen maksanut,
      ja minä maksan suoraan käteen.
      7 Minä maksan heidän rikkomuksensa ja heidän isiensä rikkomukset samalla kertaa, sanoo Herra. Koska he ovat polttaneet suitsutusta vuorilla ja herjanneet minua kukkuloilla, minä aivan heti luen heille palkan suoraan käteen.

      Vanhurskas tulee saamaan palkkansa vanhurskautensa mukaan ja myös synti tulee saamaan sille kuuluvan palkkansa. Silloin Jumalan kirkkaus tulee niin kirkkaaksi ettei yksikään voi olla sitä näkemättä, ja myös synnin palkka tulee niin karvaaksi ettei yksikään voi olla sitä näkemättä.

      Elian pitää tulla ennen Herran päivää valmistamaan sydämemme ettei Herra tuomitsisi meitä tullessaan perikatoon, ja tämä Elian päivä on jo laskeutumassa kansakuntamme ylle.

    • Jatkokysymys: Loiko luterilaisuus hybridin lanseeratessaan syntinenpyhä termin?
      Syntyikö kombinaatio, johon ei pysty lain eikä armon sana?

    • yht.lasku

      C.O.Rosenius sanoo näin:

      "Kun Luther pani toimeen uskonpuhdistuksen, niin se tapahtui pääasiallisesti kahta opinkappaletta teroittamalla saarnaten oikeata, Jumalalle kelpaavaa vanhurskautta, Kristuksen vanhurskautta, uskon vanhurskautta, ja opettaen mitkä todella ovat hyviä töitä, mikä on tosi jumalanpalvelusta pyhää ja Jumalalle otollista elämää, sellaista, jota Jumala itse sanassaan on käskenyt. Näin hän ahdisti katolisen kirkon vanhurskauttamisoppia, joka teroitti, että ihminen tuli vanhurskaaksi siinä määrässä kuin hänen pyhyytensä kasvoi. Myös saarnasi hän tuota väärää käsitystä vastaan, jonka mukaan ihmisen, viettääkseen Jumalalle otollista elämää ja ollakseen pyhä tuli mennä luostariin, elää naimattomana, paastota, valvoa, kiduttaa ruumistaan, tehdä pyhiinvaelluksia jne.

      Syystä on siksi huomautettu, että kaksi opinkappaletta sai aikaan uskonpuhdistuksen, sekä että saamme kiittää uskonpuhdistusta kahden pääopin uudistamisesta, nim. opin oikeasta Jumalalle kelpaavasta vanhurskaudesta ja opin oikeasta pyhityselämästä.

      Kuten sanottu, näitä opinkappaleita on perkele kaikkina aikoina ahdistanut ja väännellyt, mutta usein niin hienosti, niin salaa, vähitellen ja asteittain, ettei ole huomattu, ennen kuin on poikettu oikealta tieltä pois. Ovatpa järki ja tunne myös vihamieliset näitä opinkappaleita vastaan. Eihän mikään ole järjelle niin vastahakoista, kuin usko, että olen Jumalan edessä vanhurskas ja otollinen, samalla kun vielä näen ja tunnen olevani täynnä syntiä, ja usko, että toisen, minun hyväkseni ansaitun vanhurskauden tähden olen vanhurskas. En liioin voi luulla tekeväni Jumalalle otollisia, hyviä töitä ja luulla harjoittavani pyhää, totista jumalanpalvelusta perheeni keskuudessa tahi yhteiskunnassa tehdessäni vain velvollisuuteni, tahi minkä köyhän, kurjan ihmisen hätä vaatii. Tekeehän hurskas pakana ja rehellinen maailman ihminenkin sen.

      En myös voi luulla siinä mitään vaaraa olevan, jos noudatan hurskaita neuvoja, jotka tuntuvat Jumalan Hengen ääniltä sydämessäni ja jotka kehottavat minua pyhempiin töihin. Järki ja tunne eivät käsitä näitä vihollisen vehkeitä, eikä liioin, että aina on Jumalan sanasta kysyttävä neuvoa. Kokemus opettaa meille kyllä, että perkele ja järki koettavat eksyttää meitä vaelluksessamme pois Jumalan sanasta.

      Kuinka monta törkeätä hulluutta ja suurta vahinkoa onkaan perkele tehnyt Kristuksen seurakunnassa viemällä heidät pois Jumalan sanasta. Heränneet, etsivät sielut, jotka koko sydämestään tahtovat Herraa palvella, tulevat siten eksytetyiksi kaikenlaisiin omiin yrityksiin, töihin ja elämäntapoihin, joita väärä käsitys ja luuloteltu Jumalan ääni sydämessä on vaatinut tekemään, vaikka ei Jumalan ilmoitettu sana ole niitä käskenyt, eikä liioin puutteessa oleva lähimmäinen ole niistä hyötynyt.

      Joka päivä saamme myös kokea, että niin pian kuin unohdamme sanan ja unohdamme mitä sana meiltä vaatii, teemme hitaasti ja huolimattomasti oikeita hyviä töitä. Suurimmalla halulla ja ahkeruudella sitä vastoin palvelisimme, jos ahkerasti tutkisimme sanaa ja muistaisimme, että kutsumuksemme vaatimattomimmillakin tehtävillä palvelemme Herraa, seisomme Jumalan kasvojen edessä ja täytämme hänen käskynsä."

    • tesa..

      Mistä lie tullut, mutta Luther ainakin käytti termiä "syntinenpyhä".
      Uskon että termiä on käytetty aikojen alusta asti, sillä silloin saa olla syntinen kun itselle sopii ja pyhä kun itselle sopii. Voi juopua maailman kanssa samasta viinistä ja uskovien kanssa juopua samasta viinistä.

      Ei tällaiseen "komblokaatioon" pysty laki eikä armon saarna. Miten pystyisi koska ollaan jo pyhiä eikä pyhä tarvitse parannusta, ollaan myös syntisiä eikä syntinen tee parannusta ja jos tekeekin niin siitä tulee ainoastaan lihanpyhittämistä.

      Kun tällaisen termin "syntinenpyhä", omistaa itselleen niin siihen ei pysty mikään muu kuin kuolema. Eli suomeksi sanottuna, dynamiittia tarpeeksi penkinalle niin se on evankeliumia (ilosanomaa) joka tehoaa.

      Ps. En arvostele tällä yhtäkään uskovaa, vaan ainoastaan "syntinenpyhä" sanontaa joka tulee suoraan per.keleestä.

    • yht.lasku

      Tesa, jossain viestiketjussa mainitsin katolisen papin Henri Nouwenin ja hänen kirjansa "Kotiinpaluu". Haluan selventää nyt ajatustani siitä - se ei sisällä mitään sellaista, minkä ilman muuta ajattelemme kuuluvan katolisuuteen.

      Tuossa kirjassa Nouwen nimenomaan kuvaa omia tuntojaan ja sitä, kuinka hän pelastuu ainoastaan Jeesuksen sovintotyön tähden. Hän löytää omasta itsestään aina kaikkien hyvien ajatusten ja tekojen rinnalta niitä ajatuksia, jotka ilman lahjavanhurskautta tuomitsevat hänet armottomasti ja lopullisesti.

      Halusin sanoa tämän, vaikkei se varmaan ketään kiinnostakaan. Nämä esim. tuon Veilon opetukset menevät kuitenkin niin kauas Kristuksen opista, että päätä huimaa.

      Roseniusta vielä:

      "Älkäämme vain antako sen, minkä näemme ja tunnemme eksyttää meitä. Tuntuneekohan mahdottomammalle se, että olemme Jumalan lapsia, »Jumalan valitulta, pyhiä ja rakkaita», kuin että Kristus oli Jumalan Poika. Emmekö siis tyytyisi hänen, meidän päämme kanssa olemaan täällä ajassa salatut? Emmekö tyytyisi vaeltamaan hänen kanssaan tässä murheen laaksossa alennustilassa? Ja koska meillä on Jumalan lujat lupaukset siitä, että me uskon kautta Kristukseen olemme Jumalan lapsia, vanhurskaita ja Jumalalle otollisia, on meidän se varmasti ja vahvasti uskottava, ikään kuin jo olisimme taivaassa, sillä eihän Jumala voi valehdella. Niin, varmaa se on, vaikka emme mitään siitä nyt sydämessämme tuntisikaan.

      Meidän salatun elämämme pääperusteena on se, että Kristuksen valtakunta on oleva uskon valtakunta, nöyryyttävä, ahdas ja matala portti Aadamin jäykille lapsille, että Kristus on kaikkina aikoina oleva tuomioksi tälle maailmalle, että ne, jotka tahtovat nähdä, tulevat sokeiksi, ja ne, jotka tyytyvät olemaan näkemättä, tulevat näkeviksi. Ainoastaan ne pääsevät tähän valtakuntaan ja seuraamaan meidän Gideoniamme, jotka tyytyvät hänen määräyksiinsä. Gideonin sotajoukkoa ei muodostettu vapaasti valiten, vaan nöyryyttävän kokeen kautta: »Joka vettä latkii kielellänsä niin kuin koira latkii, aseta se eriksensä seisomaan, mutta kaikki muu kansa menköön kukin kotiinsa.» Niinpä tässäkin.

      Ken koiran lailla tyytyy muruihin, ken näkemättä, tuntematta tyytyy Jeesuksen seurassa vaeltamaan, hän saa seurata Häntä. Ken taas välttämättä tahtoo nähdä, tuntea ja maistaa Jumalan suloisuutta, ken välttämättä tahtoo elämänsä Jumalassa selväksi ja julkiseksi, mieleisekseen, niin että hän tuntee sydämensä lämpimäksi ja taipuisaksi, vaelluksensa aina vahvaksi ja rohkeaksi, maallisen osansa siunatuksi. Ken vaatii, että kaikkien kristittyjen tulee olla puhtaita ja virheettömiä, ei mitään heikkoa, ei mitään erimielisyyttä, ei mitään virhettä sisäisessä eikä ulkonaisessa elämässä. Ken kaikkea tätä vaatii, eikä tyydy siihen, että elämä Jumalassa on salattua, jopa joskus synnin ja kurjuuden peittämää, se peräytyköön, hän ei kelpaa tälle sotaretkelle.

      Ristiinnaulitun seuraajien on tyydyttävä vaeltamaan uskon paksussa sumussa, jolloin eivät useinkaan näe eivätkä tunne Jumalan armoa, vaan tuntevat olevansa kokonaan» hyljättyjä."

      • tesa..

        >Ristiinnaulitun seuraajien on tyydyttävä vaeltamaan uskon paksussa sumussa, jolloin eivät useinkaan näe eivätkä tunne Jumalan armoa, vaan tuntevat olevansa kokonaan» hyljättyjä."<

        Tämä on ihan totta mitä yht.lasku kirjoitat, mutta siinä on vasta yksi puoli Kristuksen seuraamisesta. Toinen puoli on puhtaasti ylösnousemusvoimaa.
        Paavali: "Tahdon tuntea Kristuksen ristiinnaulittuna ja myös Hänen ylösnousemisensa voimaa".

        Paavali oi oppinut tyytymään siihen mitä hänelle oli annettu (olemaan aina tyytyväinen). Hän kertoo saaneensa elää valtavassa yltäkylläisyydessä mutta myös niukkuudessa yms.

        Joku katolilainen munkki sanoo: "Jos Herra ei voi uskoa sinulle luonnollista rikkautta ja hyvyyttä, niin miten Hän voisi uskoa taivaallista rikkautta."
        Jumala koettelee molemmat puolet, olemmeko uskollisia puutteessa ja olemmeko uskollisia yltäkylläisyydessä.


      • tesa..
        tesa.. kirjoitti:

        >Ristiinnaulitun seuraajien on tyydyttävä vaeltamaan uskon paksussa sumussa, jolloin eivät useinkaan näe eivätkä tunne Jumalan armoa, vaan tuntevat olevansa kokonaan» hyljättyjä."<

        Tämä on ihan totta mitä yht.lasku kirjoitat, mutta siinä on vasta yksi puoli Kristuksen seuraamisesta. Toinen puoli on puhtaasti ylösnousemusvoimaa.
        Paavali: "Tahdon tuntea Kristuksen ristiinnaulittuna ja myös Hänen ylösnousemisensa voimaa".

        Paavali oi oppinut tyytymään siihen mitä hänelle oli annettu (olemaan aina tyytyväinen). Hän kertoo saaneensa elää valtavassa yltäkylläisyydessä mutta myös niukkuudessa yms.

        Joku katolilainen munkki sanoo: "Jos Herra ei voi uskoa sinulle luonnollista rikkautta ja hyvyyttä, niin miten Hän voisi uskoa taivaallista rikkautta."
        Jumala koettelee molemmat puolet, olemmeko uskollisia puutteessa ja olemmeko uskollisia yltäkylläisyydessä.

        Jatkoa:
        "Katsokaa mihin tuloksiin Jobin kärsivääisyys johti".
        Jos katsotaan tuloksia, niin yllättävää on se ettei juuri mistään muusta puhuta kuin maallisesta siunauksesta. Hän sai kaksinkertaisesti takaisin. Uskon silti että taivaalliset siunaukset olivat vielä suurempia, mutta niitä pidettiin niin itsestäänselvinä ettei niitä edes mainittu.


      • yht.lasku
        tesa.. kirjoitti:

        Jatkoa:
        "Katsokaa mihin tuloksiin Jobin kärsivääisyys johti".
        Jos katsotaan tuloksia, niin yllättävää on se ettei juuri mistään muusta puhuta kuin maallisesta siunauksesta. Hän sai kaksinkertaisesti takaisin. Uskon silti että taivaalliset siunaukset olivat vielä suurempia, mutta niitä pidettiin niin itsestäänselvinä ettei niitä edes mainittu.

        Tesa, luulenpa etten kestäisi mitään maallista yltäkylläisyyttä. Se ahdistaisi minua.

        Ihmiset ovat niin erilaisia. Varmaan ne, jotka osaavat elää omaisuuksiensa kanssa myös niitä hankkivat. Ja heillä on sellaisia lahjoja, että se onnistuu - ei se näes kaikilta onnistu.

        Mutta en minä olekaan mikään Job. Joten onneksi ei ole pelkoa taivaalta tipahtavista yltäkylläisyyksistä (siis maallisista:).

        Ellei yltäkylläisyydeksi sitten lasketa esim. hyvää parisuhdetta. Se taitaa olla aika tärkeä asia kuitenkin - näin vuosikymmenien saatossa ja ikääntymisen lähestyessä.


      • tesa..
        yht.lasku kirjoitti:

        Tesa, luulenpa etten kestäisi mitään maallista yltäkylläisyyttä. Se ahdistaisi minua.

        Ihmiset ovat niin erilaisia. Varmaan ne, jotka osaavat elää omaisuuksiensa kanssa myös niitä hankkivat. Ja heillä on sellaisia lahjoja, että se onnistuu - ei se näes kaikilta onnistu.

        Mutta en minä olekaan mikään Job. Joten onneksi ei ole pelkoa taivaalta tipahtavista yltäkylläisyyksistä (siis maallisista:).

        Ellei yltäkylläisyydeksi sitten lasketa esim. hyvää parisuhdetta. Se taitaa olla aika tärkeä asia kuitenkin - näin vuosikymmenien saatossa ja ikääntymisen lähestyessä.

        >Ellei yltäkylläisyydeksi sitten lasketa esim. hyvää parisuhdetta. yht.lasku<

        Kyllä tämä kuuluu myös yltäkylläisyyteen.
        "Kaikki mitä elämään ja Jumalisuuteen tarvitaan on jo annettu, mutta saatte sen Kristuksen tuntemisen mukaan"

        Usein tämä "elämään tarvitaan", lupaus jää uskovien piirissä pienemmälle huomiolle, ja sen johdosta jää paljon oppimatta.

        Itse olin aikanani asteekikko koska sellaisena uskovana oli helppoa olla. Kaikki tuli vaan Herran kädestä, "Kiitos Jumalalle". Sitten Jumala puhui myös tästä toisesta puolesta joka ei ollutkaan enää helppoa. Eli Jumala otti luulot pois omasta onnistumisesta. Sorruin sen jälkeen menestysteologiaan, eli heittäydyin taas överiksi toiselle puolelle.

        Minulla kesti kauan oppia harmoniaa, mutta siitä aukesi todellinen nöyryys.
        Askeettisena sain olla ylpeä koska mikään olosuhde ei koetellut sitä, myös menestysteologiassa sain olla ylpeä koska sitäkään ei mikään olosuhde koetellut. Harmoniassa olosuhteet paljastavat sen että sisälläni on jotakin vikaa, ja silloin Jumala pystyy ojentamaan minua ylpeydestä.


      • muuttis
        tesa.. kirjoitti:

        >Ellei yltäkylläisyydeksi sitten lasketa esim. hyvää parisuhdetta. yht.lasku<

        Kyllä tämä kuuluu myös yltäkylläisyyteen.
        "Kaikki mitä elämään ja Jumalisuuteen tarvitaan on jo annettu, mutta saatte sen Kristuksen tuntemisen mukaan"

        Usein tämä "elämään tarvitaan", lupaus jää uskovien piirissä pienemmälle huomiolle, ja sen johdosta jää paljon oppimatta.

        Itse olin aikanani asteekikko koska sellaisena uskovana oli helppoa olla. Kaikki tuli vaan Herran kädestä, "Kiitos Jumalalle". Sitten Jumala puhui myös tästä toisesta puolesta joka ei ollutkaan enää helppoa. Eli Jumala otti luulot pois omasta onnistumisesta. Sorruin sen jälkeen menestysteologiaan, eli heittäydyin taas överiksi toiselle puolelle.

        Minulla kesti kauan oppia harmoniaa, mutta siitä aukesi todellinen nöyryys.
        Askeettisena sain olla ylpeä koska mikään olosuhde ei koetellut sitä, myös menestysteologiassa sain olla ylpeä koska sitäkään ei mikään olosuhde koetellut. Harmoniassa olosuhteet paljastavat sen että sisälläni on jotakin vikaa, ja silloin Jumala pystyy ojentamaan minua ylpeydestä.

        Minä koen eläväni yltäkylläisyydessä. Jumala on siunannut kodin ja perheen. Hän on antanut kotimaan. Hän on antanut uskolliset ystävät. Hän on antanut syntini Jeesuksessa anteeksi lahjoittaen uskon ja sen myötä Jumalan lapseuden. Saan elää turvallisella mielellä ja ottaa vastaan uskonrohkeudella tulevaisuuden olkoon se mitä tahansa. Joka päivä matka lyhenee. Kohta yö päättyy ja aamu sarastaa. Maranata!


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        Minä koen eläväni yltäkylläisyydessä. Jumala on siunannut kodin ja perheen. Hän on antanut kotimaan. Hän on antanut uskolliset ystävät. Hän on antanut syntini Jeesuksessa anteeksi lahjoittaen uskon ja sen myötä Jumalan lapseuden. Saan elää turvallisella mielellä ja ottaa vastaan uskonrohkeudella tulevaisuuden olkoon se mitä tahansa. Joka päivä matka lyhenee. Kohta yö päättyy ja aamu sarastaa. Maranata!

        >Minä koen eläväni yltäkylläisyydessä. muuttis<

        "Jolla on annetaan lisää, ja kenellä ei mitään ole otetaan loputkin pois".
        Tämä Jeesuksen sanoma lause kuvaa yltäkylläisyyttä. Jos minulta puuttuu niin olen vajaa, jos ei puutu mitään niin olen täysi ja silloin kun ei mahdu enää olen yltäkylläinen. Kun astiaamme ei mahdu enää (emme ehdi itse kuluttaa), silloin meistä tulee sen veden lähteitä joka kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimelta.

        "Jeesus tuli että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys, ja saa.tana tuli tappamaan ja ryöstämään".
        Jumala haluaa että meistä jokaisesta tulisi yltäkylläisiä niin että Hänen hyvyytensä saisi virrata virtana kauttamme. Että meillä olisi antaa tarvitseville ja niille jotka pyytää.

        Saa.tana on ottanut tämän paikan pankkimaailmalla ottamalla korkoa ja laittaen sillä kaikkein heikoimmissa asemissa olevia valtavaan ahdinkoon.
        Paavali sanoo: "Älkää olko kenellekkään velkaa, älkääkä olko kenellekkään vaivaksi". Ei tällaista neuvoa tarvitsisi antaa jos yltäkylläisyys olisi ymmärretty oikein.


      • yht.lasku
        muuttis kirjoitti:

        Minä koen eläväni yltäkylläisyydessä. Jumala on siunannut kodin ja perheen. Hän on antanut kotimaan. Hän on antanut uskolliset ystävät. Hän on antanut syntini Jeesuksessa anteeksi lahjoittaen uskon ja sen myötä Jumalan lapseuden. Saan elää turvallisella mielellä ja ottaa vastaan uskonrohkeudella tulevaisuuden olkoon se mitä tahansa. Joka päivä matka lyhenee. Kohta yö päättyy ja aamu sarastaa. Maranata!

        Niin, muuttis, niin minäkin koen (yltäkylläisyydestä siis) - joskus tuntuu vaan siltä, että raha ja omaisuus olisivat jotenkin yltäkylläisyyttä. Tai siis ne käsitettäisi siten.

        Ei ole kaukana kristityistä ajatus, että mammonan kertyminen olisi osoitus Jumalan siunauksesta.

        Ihminen taitaa olla aika nerokas keksiessään milloin mitäkin - ja helppoa on salaisesti halveksia milloin rikasta milloin köyhää.


      • yht.lasku
        yht.lasku kirjoitti:

        Niin, muuttis, niin minäkin koen (yltäkylläisyydestä siis) - joskus tuntuu vaan siltä, että raha ja omaisuus olisivat jotenkin yltäkylläisyyttä. Tai siis ne käsitettäisi siten.

        Ei ole kaukana kristityistä ajatus, että mammonan kertyminen olisi osoitus Jumalan siunauksesta.

        Ihminen taitaa olla aika nerokas keksiessään milloin mitäkin - ja helppoa on salaisesti halveksia milloin rikasta milloin köyhää.

        Tämä ajatus Jumalan siunauksesta tuo mukanaan myös ajatuksen siitä, että on olemassa ihmisiä, joita Jumala EI ole siunannut - sellaiset ihmiset, joilla on ollut paljon vastoinkäymisiä ja ehkä avioero tai muuten vaikeita asioita elämässään, ovat varmaan (kuten Jobin ystävät Jobista ajattelivat) tehneet jotain pahaa, josta heitä näin rangaistaan.

        Joskus sairauskin voidaan nähdä samoin. Ja varhainen kuolema myös - eihän se näytä mitenkään tarkoituksenmukaiselta!

        Maailmassa on paljon rikkaita ihmisiä, myös ihmisiä, joilla on hyvä avioliitto ja onnellinen perhe eivätkä he välttämättä ajattele Jumalalla olevan mitään tekemistä omassa elämässään. Eikö Hän anna aurinkonsa paistaa niin vanhurskaille kuin väärillekin?


      • tesa..
        yht.lasku kirjoitti:

        Niin, muuttis, niin minäkin koen (yltäkylläisyydestä siis) - joskus tuntuu vaan siltä, että raha ja omaisuus olisivat jotenkin yltäkylläisyyttä. Tai siis ne käsitettäisi siten.

        Ei ole kaukana kristityistä ajatus, että mammonan kertyminen olisi osoitus Jumalan siunauksesta.

        Ihminen taitaa olla aika nerokas keksiessään milloin mitäkin - ja helppoa on salaisesti halveksia milloin rikasta milloin köyhää.

        >Helppoa on salaisesti halveksia<

        Liiankin helppoa, mutta halveksimisen takana on aina ylpeys, ja ylpeyden paljastumiseen tarvitaan Jumalan työkaluja.

        Jos olemme askeettisia niin mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme.
        Jos emme kuuntele tunteitamme ja sanomme ettei usko ole tuntemisesta kiinni, niin silloinkaan mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme.
        Jos meistä tulee syntinenpyhä uskovaisia niin silloinkaan ei mikään olosuhde paljasta ylpeyttämme.

        Vihollisella on monta eksytystä jolla se ottaa Jumalan työkalut pois elämästämme. Usein tällaiset ihmiset joudutaan laittamaan niin koville elämässään että olosuhteet huutaa kaikkien uskomuksiemme läpi että jotain on pielessä.


      • tesa..
        yht.lasku kirjoitti:

        Tämä ajatus Jumalan siunauksesta tuo mukanaan myös ajatuksen siitä, että on olemassa ihmisiä, joita Jumala EI ole siunannut - sellaiset ihmiset, joilla on ollut paljon vastoinkäymisiä ja ehkä avioero tai muuten vaikeita asioita elämässään, ovat varmaan (kuten Jobin ystävät Jobista ajattelivat) tehneet jotain pahaa, josta heitä näin rangaistaan.

        Joskus sairauskin voidaan nähdä samoin. Ja varhainen kuolema myös - eihän se näytä mitenkään tarkoituksenmukaiselta!

        Maailmassa on paljon rikkaita ihmisiä, myös ihmisiä, joilla on hyvä avioliitto ja onnellinen perhe eivätkä he välttämättä ajattele Jumalalla olevan mitään tekemistä omassa elämässään. Eikö Hän anna aurinkonsa paistaa niin vanhurskaille kuin väärillekin?

        >Eikö Hän anna aurinkonsa paistaa niin vanhurskaille kuin väärillekin? <

        Siunaus itsessään ei kerro mitään, mutta haluan sanoa että Jumala haluaisi tehdä jokaisesta uskovasta siunauksen lähteen ympäristölleen. Siksi siunaustakin tulisi pyytää Jumalalta.


      • muuttis
        tesa.. kirjoitti:

        >Helppoa on salaisesti halveksia<

        Liiankin helppoa, mutta halveksimisen takana on aina ylpeys, ja ylpeyden paljastumiseen tarvitaan Jumalan työkaluja.

        Jos olemme askeettisia niin mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme.
        Jos emme kuuntele tunteitamme ja sanomme ettei usko ole tuntemisesta kiinni, niin silloinkaan mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme.
        Jos meistä tulee syntinenpyhä uskovaisia niin silloinkaan ei mikään olosuhde paljasta ylpeyttämme.

        Vihollisella on monta eksytystä jolla se ottaa Jumalan työkalut pois elämästämme. Usein tällaiset ihmiset joudutaan laittamaan niin koville elämässään että olosuhteet huutaa kaikkien uskomuksiemme läpi että jotain on pielessä.

        "Jos olemme askeettisia niin mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme" -tesa-

        Asketismi voi kyllä paljastaa piilevän ylpeyden. Minun mielestäni.


      • muuttis
        yht.lasku kirjoitti:

        Tämä ajatus Jumalan siunauksesta tuo mukanaan myös ajatuksen siitä, että on olemassa ihmisiä, joita Jumala EI ole siunannut - sellaiset ihmiset, joilla on ollut paljon vastoinkäymisiä ja ehkä avioero tai muuten vaikeita asioita elämässään, ovat varmaan (kuten Jobin ystävät Jobista ajattelivat) tehneet jotain pahaa, josta heitä näin rangaistaan.

        Joskus sairauskin voidaan nähdä samoin. Ja varhainen kuolema myös - eihän se näytä mitenkään tarkoituksenmukaiselta!

        Maailmassa on paljon rikkaita ihmisiä, myös ihmisiä, joilla on hyvä avioliitto ja onnellinen perhe eivätkä he välttämättä ajattele Jumalalla olevan mitään tekemistä omassa elämässään. Eikö Hän anna aurinkonsa paistaa niin vanhurskaille kuin väärillekin?

        Usein ahneus kääritään siunauksen kultapakettiin.

        Jumala tutkii kaikki aivoitukset ja motiivit, mitkä ovat piilossa ihmisiltä.
        Ainakin minun on vaikea muistaa päivittäin, että olen joka hetki sydämen tasolta asti avoimena Hänen edessään. Mikään ei Häneltä ole salassa. Ei yhtään mitään.

        Jumala antaa todella auringon paistaa niin vanhurskaille kuin väärillekin.
        Vanhurskaat tuovat kiitoksen Herralle.

        On vastoinkäymisiä, sairautta, kuolemaa ja kovia kohtaloita, eikä ne ole rangaistuksia vaan koettelemuksia. Joko ihmiselle itselleen ja hänen perheelleen (jotta ainoaksi turvaksi ja voiman lähteeksi jäisi yksin Jumala) tai muille ihmisille. Ne kasvattavat luopumiseen joka meillä kaikilla on edessä ja/tai parannukseen. Nämä tulivat mieleen. Jumala ei rankaise eikä kiusaa, Hänellä on hyvä tahto = että pelastuisimme.

        Näin ajatellen vastoinkäymiset ovatkin siunausta.
        Omasta elämästäni ja vastoinkäymisistä siinä olen myöhemmin huomannut niiden olleen välttämättömiä. Ne valmistivat vastaanottamaan Jeesuksen elämäni Herraksi. Kun kaikki oma loppui Hän tuli ja pelasti. Kiitos Herra Jeesus!


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        "Jos olemme askeettisia niin mikään olosuhde ei paljasta ylpeyttämme" -tesa-

        Asketismi voi kyllä paljastaa piilevän ylpeyden. Minun mielestäni.

        >Asketismi voi kyllä paljastaa piilevän ylpeyden. Minun mielestäni. muuttis<

        Job sanoo kun koetukset alkaa: "Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi."
        Tällä asenteella ei mikään olosuhde puhuttele, mutta Jobin koetus kesti ja koveni, jolloin olosuhteet huusivat vielä kovemmin.

        Kun Jumala ensimmäisen kerran puhuu Jobille niin Hän kysyy: Job 38.1 Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui:

        2 -- Kuka on tämä, joka peittää minun
        tarkoitukseni
        mielettömillä puheillaan?

        Job myöhemmin myöntää Jumalalle: "Minä se olen".


    • missä vika

      MIkä se on tämä tauti joka tuottaa sellaista käytöstä, että heti kun pitäisi alkaa miettiä uskonasian suurempia kokonaisuuksia, alkaa tulla kirjoituksia..."Rosenius sanoo, lutteri sanoo, Leevi sanoo jne... !"

      Mikä merkillinen tauti siis tämä oikein on, miksi ei sanota että JUMALAN SANA SANOO niin ja niin !!??

      Onko tämän maan hengellinen taso todella näin lapsellisen alhainen tai siis kauhistavan alhainen, että yksilöillä jotka sanovat itseään kristityiksi ei ole muuta sanottavaa entisten kirkonmiesten pään näkyjen toistaminen !?

      minulla kuin on ollut puitkään se käsitys, että JUmalan ja ihmisen RAAMATULLINEN suhde tuottaa myöskin JUMALAN ja USKOVAN välille ihan oman yhteyden.

      Miksi se ei näy täällä muuta kuin muutamien kohdalla ?

      • tesa..

        Sananlaskut 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
        ne, jotka etsivät, löytävät minut.
        18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia,
        ehtymätön vauraus ja suuri siunaus.

        Raamattu on täynnä vastaavia paikkoja mutta niitä ei kestetä lukea, tai ajatellaan ettei itse ymmärretä. Siksi on helpompi lukea vanhoja kirkkoisiemme selityksiä jotka keskittyvät kurjuudessa tyytymiseen.

        Me emme saa jos emme ano, ja jos anommekin meille ei anneta koska kulutamme ne himoissamme. Muistaakseni Jaakob.

        Elian aikana taivaat sulkeutuivat eikä sadetta tullut, siunauksen sateet jäivät tulematta kahtaallehorjumisen seurauksena ja siksi Jumalan kansa joutui valtavaan kurjuuteen. Tähän auttaa ristin kärsimyksen puoli, mutta ristin ylösnousemusvoiman puoli sattuu vielä enemmän. Luvataan mutta ei anneta koska kulutetaan ne himoissamme. Siksi Elia kysyy:

        Elia teki selvän kysymyksen: "Kuinka kauan te horjutte puolelta toiselle? "
        Mutta "kansa ei vastannut hänelle mitään".


      • yht.lasku

        "missä vika", nämä roseniukset ja leevit ja lutterit ovat meidän veljiämme.

        He ovat sanoittaneet monia asioita ja lukiessamme ja kuullessamme heitä koemme ahaa -elämyksen.

        Se ei mitätöi "omaa yhteyttä", koska onhan sellainen oltava jokaisella. Elämän koetuksissa joutuu sitten monesti näkemään, mihin mikäkin kelpaa.

        Joskus se mainitsemasi raamatullinen suhde Jumalan ja ihmisen välillä voi tuottaa aivan merkillisiä lopputulemia, joista ei ole hyötyä kenellekään. Se VOI olla myös harhaan johtamista.

        Kaikkein merkillisintä on lukea tekstejä, jotka ovat syntyneet eri puolilla maailmaa ja kukaties eri uskontokunnissa, mutta joissa voi kuulla Hyvän Paimenen äänen. Tunnustan itseni "lapselliseksi" enkä edes ymmärrä kaikkia ajatuksia, joita esim. tällä palstalla olen lukenut. Siksi on turvauduttava niihin ajatuksiin, jotka voin ymmärtää.


    • muuttis

      Kiitos "yhteenlaskulle" noista lainaamistasi kirjoituksista.
      Vaarallista eksytystä on tarjolla etenkin tänä aikana jos kohta sitä on ollut kaikkina aikoina, sillä samat henkivallat ne ahkeroivat nytkin.

      Ihmiseen uppoaa mieluusti sellainen opetus, että hän omasta puolestaan so lihassaan tulisi synnittömäksi ja näin kelvolliseksi Jumalalle.

      Kun näin kirjoitan, alkaa heti syytös että ollaan synnin orjana ja palveluksessa. Se on orjuudessa, joka elää synnissä, hyväksyy sen, eikä elä jokapäiväisessä parannuksessa. Kristitty uskossa haluaa tehdä parannusta aina kun Pyhä Henki muistuttaa. Onkin aina vihollisen työtä se, että hän yrittää riistää uskoa osoittamalla viallisuutta ja lankeemuksia. Pyhä Henki kehoittaa aina nostamaan katseen uskossa Kristukseen, korjaamaan rakkauden rikoksia lähimmäistä ja Jumalaa vastaan - uskossa.

      Kristityn elämä onkin alennuksessa. Jeesus elämällään antoi meille esikuvan. Kristityn kielen alla on elämänveden lähde. Hän voi sillä lohduttaa, armahtaa ja näyttää mistä kulkee tie, joka vie perille. Palvellen näin lähimmäisiään uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

      Herra on ylpeitä vastaan.

      Mitä muuta se on kuin ylpeyttä, kun kerskataan omasta pyhittymisestään ja kehittymisestään tasolta toiselle.

      Nöyryydestäänkin voi kerskata.

      Kaikissa kristillisissä opetuksissa, mitä olen kuunnellut on se ollut hyvää, mikä kehottaa valvomiseen ja paljastaa vihollisen ansoja ja juonia. Ja ennen muuta että Kristus on tullut kirkastetuksi.. Huonoa on ihmisen nostaminen ja hänen "ansionsa" vaatiminen ja erilaiset hengen ilmoitukset ohi sanan.

      • muuttis

        Paavali: "Tahdon tuntea Kristuksen ristiinnaulittuna ja myös Hänen ylösnousemisensa voimaa" -tesa-

        Ilman ylösnousemusvoimaa ei voi tunnustaa Jeesusta Herrakseen, ei kääntyä parannukseen eikä seurata Jeesusta.

        Ihminen tarvitsee matkallaan myös Kristuksen tuntemista ristiinnaulittuna, Hänen sovintovertaan, eikä siihenkään voi tarttua ilman ylösnousemuksen voimaa.


      • tesa..

        >Kristityn elämä onkin alennuksessa. Jeesus elämällään antoi meille esikuvan. Kristityn kielen alla on elämänveden lähde. muuttis<

        Vaikka poimin vain yhden lauseen, niin tässäkin on räikeää kahtaalle horjumista.
        Ensin sanot että "Kristityn elämä on alennuksessa", ja perään "Kristityn kielen alla on elämän veden lähde."

        Elämänveden lähdekkö sinut johtaa alennukseen? Ei vaan päinvastoin kuolemanveden lähde johtaa alennukseen ja elmänveden lähde johtaa aina korottamiseen. Herra kyllä alentaa ylpeän mutta myös nostaa nöyrän.

        Ylpeänä vaeltava alennetaan, mutta se ei ole kristityn elämää vaan kuolemaa, ristin kantamista. Kristityn elämää syntyy ristin toiselta puolelta ylösnousemusvoimasta ja se on kristityn elämää.


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        Paavali: "Tahdon tuntea Kristuksen ristiinnaulittuna ja myös Hänen ylösnousemisensa voimaa" -tesa-

        Ilman ylösnousemusvoimaa ei voi tunnustaa Jeesusta Herrakseen, ei kääntyä parannukseen eikä seurata Jeesusta.

        Ihminen tarvitsee matkallaan myös Kristuksen tuntemista ristiinnaulittuna, Hänen sovintovertaan, eikä siihenkään voi tarttua ilman ylösnousemuksen voimaa.

        >Ihminen tarvitsee matkallaan myös Kristuksen tuntemista ristiinnaulittuna, Hänen sovintovertaan, eikä siihenkään voi tarttua ilman ylösnousemuksen voimaa.<

        Sanot ihan oikein, mutta yhtä tärkeää on tuntea molemmat samalla voimakkuudella, sillä ilman hyvitystä / korvausta selkämme vääristyy arpien painosta. "Jumala hankkii meille oikeutta", mutta odottaa että löytyisi yksikin joka pyytää. Jesaja 59. "Hän on valmis pukemaan päälleen koston vaatteet ja pukeutumaan kiivauteen niin kuin viittaan pukeudutaan."

        "OIKEUS on Jumalan valtakunnan perusta, ja vanhurskaus on Hänen luotilankansa."


      • Vierailija

        -Se on orjuudessa, joka elää synnissä, hyväksyy sen, eikä elä jokapäiväisessä parannuksessa. Kristitty uskossa haluaa tehdä parannusta aina kun Pyhä Henki muistuttaa.- muuttis

        Ihan oikein. Mutta jos teille vastaisi nyt teidän omalla tavallanne, kuuluisi vastaus näin: "Ei ollenkaan mitään lihan parantamisia, me emme omilla parannuksilla paremmiksi tule".

        Eli täällä saa sen kuvan, että vastauksen tyyli johtuu siitä kenelle vastataan.


      • muuttis
        tesa.. kirjoitti:

        >Ihminen tarvitsee matkallaan myös Kristuksen tuntemista ristiinnaulittuna, Hänen sovintovertaan, eikä siihenkään voi tarttua ilman ylösnousemuksen voimaa.<

        Sanot ihan oikein, mutta yhtä tärkeää on tuntea molemmat samalla voimakkuudella, sillä ilman hyvitystä / korvausta selkämme vääristyy arpien painosta. "Jumala hankkii meille oikeutta", mutta odottaa että löytyisi yksikin joka pyytää. Jesaja 59. "Hän on valmis pukemaan päälleen koston vaatteet ja pukeutumaan kiivauteen niin kuin viittaan pukeudutaan."

        "OIKEUS on Jumalan valtakunnan perusta, ja vanhurskaus on Hänen luotilankansa."

        tesa, Jumalan oikeus tapahtuu viimeisellä tuoimiolla Piste.


    • Uskosta vanhurskas

      Jos autuus perustuu hitusenkaan ihmisen omiin tekoihin, niin silloin on vääjäämättä edessä hybridi-pelastus.

      Siksi mm. Martti Luther (ja kaikki me joille uskonvanhurskaus on Jumalan armosta selvinnyt), käytti hyvin selkeätä lausetta: Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

      Jos uskolle pannaan mittariksi (luvan antajaksi) syntinen ihminen tekoineen ja tekemättä jättämisineen ym. bodaamisineen, niin silloin ollaan valovuoden
      päässä Kristuksesta. Ei näistä mm. Paavali niin vakavasti varoittelisi. judaismi
      eli lakiin perustuva mooseksenuskoisuus on vakava uhka tänäänkin.

      • muuttis

        Juuri niin, "uskosta vanhurskas".

        Mooseksen uskoonhan juuri kuuluu Jumalan käskyjen noudattaminen lukuisine "isäinsääntöineen" ja kaikki ulkonainen alkaen vaatetuksesta ja hiuskiehkuroista.

        Sisäinen minä saa olla rauhassa. Kovuus, kateus, vaino, pilkka, rakastamattomuus, ahneus, yms jää tunnistamatta, koska eletään lain mukaan valittuna kansana. Ja Jumalan lain vaatimus tulee rikotuksi joka päivä kuitenkin. Koska laki on hengellinen ja ottaa kiinni ajatuksista ja himoista. Jeesus ruoski kovin sanoin fariseuksia. Ja sai vihan nousemaan.


      • ansiottomat pelastet
        muuttis kirjoitti:

        Juuri niin, "uskosta vanhurskas".

        Mooseksen uskoonhan juuri kuuluu Jumalan käskyjen noudattaminen lukuisine "isäinsääntöineen" ja kaikki ulkonainen alkaen vaatetuksesta ja hiuskiehkuroista.

        Sisäinen minä saa olla rauhassa. Kovuus, kateus, vaino, pilkka, rakastamattomuus, ahneus, yms jää tunnistamatta, koska eletään lain mukaan valittuna kansana. Ja Jumalan lain vaatimus tulee rikotuksi joka päivä kuitenkin. Koska laki on hengellinen ja ottaa kiinni ajatuksista ja himoista. Jeesus ruoski kovin sanoin fariseuksia. Ja sai vihan nousemaan.

        muuttis kirjoitti viestin 19.11.2013 klo 13:16

        Meillä on täällä muutama uskonnollisuudellaan kiihkoileva häirikkö joita kuvaa Jumalan sana: - " ... pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama . eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua."

        xxxxxx

        Kol. 2:16-17 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain
        ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

        Kol. 2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan,

        1. joka on mieltynyt nöyryyteen
        2. ja enkelien palvelemiseen
        3. ja pöyhkeilee näyistään
        4. ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

        Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ...
        .... ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

        xxxxxxxxx

        Kol. 2:20-22 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, ...

        ... miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:

        1. "Älä tartu,
        2. älä maista,
        3. älä koske!"

        - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta
        ***) -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

        Kol. 2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine
        1. itsevalitun jumalanpalveluksen
        2. ja nöyryyden vuoksi
        3. ja sentähden, ettei se ruumista säästä; ...
        ____________
        ***) ... mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
        ____________

        Kaikenlainen lihan viilaaminen (omassa mielessä) paremmaksi ja paremmaksi ei ole siis lainkaan jumalalle otollista toimintaa, vaan se tapahtuu henkilön oman lihan tarpeiden tyydyttämiseksi. Onhan se ihmislihalle hienoa loistaa toisten ihmisten silmissä hyvän uskovaisen ja "Jumnalalle uskollisen" kiiltoa.

        JUmala ei halua meidän elävän enää itsellemme mieliksi ja ylpeydellemme
        rakennusaineiksi, vaan kristityn tarkoitus on kuolla pois kaikista ulkopuolelle suunnatuista "vanhurskauden runnusmerkeitä" ja elää Kristuksen mielen mukaisesti. Kristus kärsi syntiemme rangaistuksen ja kuoli, antaakseen
        meille elämän. Jeesus joka olisi voinut esiintyä kunnian kuninkaana, jollainen hän oikeasti oli ja on, hän alentui ihmisten orjaksi, hakattavaksi ja silmille syljettäväksi.

        Matt. 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea,
        - hän kieltäköön itsensä
        - ja ottakoon ristinsä
        - ja seuratkoon minua.


    • *sisar*

      Shalom...

      Siunausta päivään...

      Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Jeesuksen Kristuksen tähden.
      Ei ole muuta kerskausta kuin Jeesus Kristus.

      Ylistys, valta, voima ja kunnia yksin Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

      Amen.

      • muuttis

        Pyhä Henki on saanut valaista sisaren sydämen. Oikea nöyryys korottaa yksin Kristusta: Että tälläisenaan saan uskossa seurata Herraani ja Kuningastani yksin uskosta (lahjana) yksin armosta (lahjana) ja yksin Kristuksen tähden.


      • tesa..

        >Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Jeesuksen Kristuksen tähden.
        Ei ole muuta kerskausta kuin Jeesus Kristus.<

        "Yksin uskosta" olen koroitettu taivaallisiin.
        "Yksin armosta" olen syntynyt kuninkaan lapseksi.
        "Yksin Jeesuksen Kristuksen tähden" saan tulla eteesi Pyhä Pyhä Pyhä.


        >Ylistys, valta, voima ja kunnia yksin Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.
        Amen.< Tuomiosi ovat oikeat Herra, Sinä yksin olet ansainnut kaiken kiitoksen, ylistyksen ja palvonnan.


    • *sisar*

      Shalom....

      Ylistys ja kiitos ovat myös rukousta, keskustelua Jumalan kanssa Pyhän Hengen kautta.

      Herra rakastaa asua kansansa ylistyksen keskellä.

      Rukoillaan, että saamme olla kiitosmielellä.

      Paavali: Kiittäkää joka tilassa, vieläkin minä sanon kiittäkää.

      Runsain siunauksin...

    • tesa..

      >Kiittäkää joka tilassa, vieläkin minä sanon kiittäkää.<

      Jeesus on avannut meille tien kaikkenpyhimpään, ja kiittäessämme menemme läpi kaikkien esteitten suoraan taivaan ytimeen, valtaistuimen eteen jossa Kristuksen tuoksu tarttuu elämäämme. Siksi raamattu opettaa myös: "Tuokaa kaikki kiitoksella ja rukouksella eteeni".

      Jumala voi, osaa ja pystyy. Hänelle kaikki on mahdollista, eikä mikään ole mahdotonta. Ja hän itse sanoo: "Kuka voi olla meitä vastaan kun Herra on puolellamme". Kun tuntuu pimeältä, vaikealta, raskaalta. On murhetta, puutetta, kipua, sairautta yms. niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa alkaa kiittämään ja ylistämään. Valtaistuimen edessä ei vihollinen pysty kauaa olemaan vaan sen on lähdettävä elämästämme.

      Raamatussa kiittämällä ja ylistämällä on monta taistelua voitettu niin ettei edes tarvinnut sotia. "Kiittäkää joka tilassa, vieläkin minä sanon kiittäkää."

    • Noniin, tämä on taas nähty. Ei ollut montaa, joka olisi lähtenyt löytöretkelle
      Jumalan sanan salaisuuksiin. Ei ole kysymys siitä, että pitäisi sanoa aamenta, vaan siitä, ettei tulisi niin selvästi esille seuraavaa: Ilmestyskirja kertoo siitä joka sanoi olevansa rikas eikä mitään tarvinnut. Jos jokukin voisi sanoa jotain raamatun pohjalta, niin olisi mielenkiintoista tutkia asioita. Kun alkaa tulle selityksenselityksiä, niin minua ei lainkaan kiinnosta enää tutkia niitä.

      Minulle olisi arvokasta, jos jokukin tunnustautuisi ihmiseksi, jonka tarvitsee oppia lisää. Ei minulta vaan Pyhältä Hengeltä.

      • muuttis

        Kärsivällisyyttä vihne, kärsivällisyyttä.

        Raamattua ovat tutkineet monet aikansa uskolliset elämäntyönään. Ei varmasti ole huono asia niitä lukea.

        Onhan se kautta kirkkohistorian nähty ja tiedossa, että kun ihminen lihallisella mielellä alkaa lukea sanaa, hän päätyy sille mieluisiin kohtiin ja ottaa siitä tukea ajatuksilleen - ja eksyy. Eikä vihollinen ole yhtään joutilaampi nykyäänkään. Kaikki jotka seuraavat esim mitä kirkossamme tapahtuu, tietävät tämän.

        Eksytään lihalliseen vapauteen tai omaan vanhurskauteen. Ja tuo jälkimäinen on se kaikkein vaarallisin eksytyksen muoto.


      • muuttis
        muuttis kirjoitti:

        Kärsivällisyyttä vihne, kärsivällisyyttä.

        Raamattua ovat tutkineet monet aikansa uskolliset elämäntyönään. Ei varmasti ole huono asia niitä lukea.

        Onhan se kautta kirkkohistorian nähty ja tiedossa, että kun ihminen lihallisella mielellä alkaa lukea sanaa, hän päätyy sille mieluisiin kohtiin ja ottaa siitä tukea ajatuksilleen - ja eksyy. Eikä vihollinen ole yhtään joutilaampi nykyäänkään. Kaikki jotka seuraavat esim mitä kirkossamme tapahtuu, tietävät tämän.

        Eksytään lihalliseen vapauteen tai omaan vanhurskauteen. Ja tuo jälkimäinen on se kaikkein vaarallisin eksytyksen muoto.

        ettei tulisi niin selvästi esille seuraavaa: Ilmestyskirja kertoo siitä joka sanoi olevansa rikas eikä mitään tarvinnut. -vihne-

        Missä näet tälläisiä rikkaita, jotka eivät mitään tarvitse?

        Täällä kirjoittaa moni tarvitseva muutamia onnistuneita lukuunottamatta. Mitä tarvitaan? Joka apponen päivä?


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        ettei tulisi niin selvästi esille seuraavaa: Ilmestyskirja kertoo siitä joka sanoi olevansa rikas eikä mitään tarvinnut. -vihne-

        Missä näet tälläisiä rikkaita, jotka eivät mitään tarvitse?

        Täällä kirjoittaa moni tarvitseva muutamia onnistuneita lukuunottamatta. Mitä tarvitaan? Joka apponen päivä?

        >Missä näet tälläisiä rikkaita, jotka eivät mitään tarvitse? muuttis<

        Saamme olla tyytyväisiä ja pitääkin olla, mutta se ei tarkoita sitä että voisimme jäädä paikoillemme kun omat tarpeet on täytetty.

        Jeesus tuli tuomaan yltäkylläisen elämän joka tarkoittaa sitä että astiaamme tulisi pyytää enemmän kuin siihen mahtuu, niin että astiame muuttuisi lähteeksi joka kumpuaa Jumalan ja Karitsan istuimesta.

        Rikas on sellainen joka ei jatkuvasti pyydä ja ano lisää Jumalalta.
        Köyhä pyytää.
        Sairas pyytää.
        Jolla on kipua pyytää.
        Yltäkylläisyyttä janoava pyytää.

        Se jonka oma astia on täysi ja ei puutu mitään muuttuu rikkaaksi jos ei pyydä lisää niin että voi antaa tarvitseville. Tämä koskee maallista hyvinvointia ja myös hengellistä hyvinvointia.


    • Onhan se hyvä toivottaa karsivällisyyttä ihmiselle, joka on mielestään jo juossut maratoonin ja on läkähdyksissään.

      • muuttis

        vihne, vedä henkeä. :-) Kyllä se siitä.


      • tesa..

        >Onhan se hyvä toivottaa karsivällisyyttä ihmiselle, joka on mielestään jo juossut maratoonin ja on läkähdyksissään.<

        Aika hyvä vertaus josta tulee mieleen Job joka olisi pyytänyt ystäviään hetken kuuntelemaan, mutta hänen 4 ystäväänsä ei nähnyt sitä.
        Kun Jumala tyhjentää selityksen selityksistä tuntuisi hyvältä saada jakaa ajatuksiaan, ja toivoisi että muutkin kuulisivat saman mitä itselle puhutaan.

        Tämä on hengellisten pioneerien risti, ja ne jotka tulevat joukolla perässä saavat yhdessä iloita löydöistään. Jumala ei ole kuitenkaan unohtanut pioneerejä sillä Hän itse antaa sen mitä kanssakulkijoilta jää saamatta.

        Jeesuskin monta kertaa tuskastui: "Kuinka kauan minun on vielä oltava kanssanne". "Ettekö vieläkään ymmärrä." yms. Näitä lauseita Hän sanoi opetuslapsille jotka olivat kaikkein lähimpänä.

        Ps. Oletteko koskaan miettineet miksi Johannes oli Jeesukselle kaikkein rakkain? Uskon että Johannes ymmärsi Jeesusta aavistuksen enemmän kuin muut opetuslapset ja se lievitti Jeesuksen tuskastumista. "Ettekö vieläkään ymmärrä."


    • Elikkä paras neuvo on siis: Kun huomaan työhalukohtauksen tulevan, vetäydyn rauhalliseen paikkaan kunnes se menee ohi.

      • Kristuksen kunnoiaks

        Ei, vaan menet työhön, palvelet rakkaudessa ja jätät ikuisesti kertomatta siitä internetissä.


      • 8+10
        Kristuksen kunnoiaks kirjoitti:

        Ei, vaan menet työhön, palvelet rakkaudessa ja jätät ikuisesti kertomatta siitä internetissä.

        Kun minä rukoilen kun minä pyydän kun minä kuoletan kun minä teen kun minä annan kun minä näen kun minä kuulen kin minä pyhityn kun minä opetan kun minä vaadin kun minä erottelen kun minä olen kärsinyt kun minä tiedän kun minä olen kristus.


      • hyr hyr
        8+10 kirjoitti:

        Kun minä rukoilen kun minä pyydän kun minä kuoletan kun minä teen kun minä annan kun minä näen kun minä kuulen kin minä pyhityn kun minä opetan kun minä vaadin kun minä erottelen kun minä olen kärsinyt kun minä tiedän kun minä olen kristus.

        ja sitten minä kiitän vielä ja kierrän jerikoa ja kaadan muurit ja ja siten minä kirjoitan siitä nettiin. ja uhoan etten minä niin enkä näin enkä noin ja sitten minä kasvan ja pääsen neljännelle tasolle. ja kas miten pieniltä muut näyttävätkään siellä alhaalla.

        eikö heidän päänsäkin ole kuin mustapippuri ja autonsa kuin aamukenkä.


      • muuttis
        hyr hyr kirjoitti:

        ja sitten minä kiitän vielä ja kierrän jerikoa ja kaadan muurit ja ja siten minä kirjoitan siitä nettiin. ja uhoan etten minä niin enkä näin enkä noin ja sitten minä kasvan ja pääsen neljännelle tasolle. ja kas miten pieniltä muut näyttävätkään siellä alhaalla.

        eikö heidän päänsäkin ole kuin mustapippuri ja autonsa kuin aamukenkä.

        Joka itsensä ylentää, se alennetaan - raamattu


    • taas näitä

      Missä sanotaan että Johannes oli Jeesukselle rakkain ?

      Onko Jeesuksella siis lempilapsia...ehee en sellaiseen aiokkaan uskoa.

      Taas on luettu väärin ja ymmärrety väärin vielä enemmän.

      • Joh. 21

        Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten....


    • Minä sanoja:
      Psalmi 119 = 129
      Hesekiel 20 = 55
      2.kor 11 = 46
      Joh 8 = 46
      Jer 31 = 38

      Ettehän te tunne raamattua. Jokainen aloittaa sanalla MINÄ, kun puhuu itsestään. Paavali voi sanoa yhdessä ainoassa luvussa 46 kertaa minä, eikä kukaan herjaa.

      Sellainenkin, joka sanoo: Minä olen koko synti!" Joka sanoo olleensa yli 60 vuotta Jeesuksen oma.

      • 12+11

        "vihne"

        >Sellainenkin, joka sanoo: Minä olen koko synti!" Joka sanoo olleensa yli 60 vuotta Jeesuksen oma. <

        Rehellinen ihminen tunnustaa tosiasian. Itsessäni olen syntinen, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olen pyhä, koska Hän on lahjoittanut oman vanhurskautensa minulle.

        "Joka sanoo: ei minussa ole syntiä, valehtelee, eikä totuus ole hänessä".

        Ylpeän ihmisen on mahdoton ymmärtää tätä ja epärehellisenä itselleen ja Jumalalle kieltää totuuden.


      • 18+18

        "vihne"

        >Ettehän te tunne raamattua. Jokainen aloittaa sanalla MINÄ, kun puhuu itsestään. Paavali voi sanoa yhdessä ainoassa luvussa 46 kertaa minä, eikä kukaan herjaa<

        Riipuisko siitäkin mitä puhuu itsestään?
        Korottaa itseään niinkuin muutamat täällä?

        Ohitatte veljienne kanssa esimerkiksi Paavalilta tämän:
        >synti joka aina meissä riippuu ja hitaaksi tekee..< koska se ei sovi menestysteologiaanne.


      • napakymppi
        12+11 kirjoitti:

        "vihne"

        >Sellainenkin, joka sanoo: Minä olen koko synti!" Joka sanoo olleensa yli 60 vuotta Jeesuksen oma. <

        Rehellinen ihminen tunnustaa tosiasian. Itsessäni olen syntinen, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olen pyhä, koska Hän on lahjoittanut oman vanhurskautensa minulle.

        "Joka sanoo: ei minussa ole syntiä, valehtelee, eikä totuus ole hänessä".

        Ylpeän ihmisen on mahdoton ymmärtää tätä ja epärehellisenä itselleen ja Jumalalle kieltää totuuden.

        "Rehellinen ihminen tunnustaa tosiasian. Itsessäni olen syntinen, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olen pyhä, koska Hän on lahjoittanut oman vanhurskautensa minulle."

        Tästä on kysymys. Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Häuatko elää Jeesuksesta ja Jeesukselle vai itsellesi ja synnille? Eli markkinoitko synnin voittoa ja voittajaa vai syntiä ja sen tekijää? Anteeksi annettuja ei kannata mainostaa, antajaa kyllä!


      • älkää eksykö
        napakymppi kirjoitti:

        "Rehellinen ihminen tunnustaa tosiasian. Itsessäni olen syntinen, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olen pyhä, koska Hän on lahjoittanut oman vanhurskautensa minulle."

        Tästä on kysymys. Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Häuatko elää Jeesuksesta ja Jeesukselle vai itsellesi ja synnille? Eli markkinoitko synnin voittoa ja voittajaa vai syntiä ja sen tekijää? Anteeksi annettuja ei kannata mainostaa, antajaa kyllä!

        Navan alla tökkii sinulla ja sen näkee kyllä!!

        Ei lihasta synnitöntä tule. Sinulla on täysin väärä vanhurskauttamisoppi.
        Ja kun vanhurskauttamisoppi on pielessä, rakentuu koko usko hiekalle.

        Koko Raamattu ja pyhä Jumala on silloin pilkattu ja hävbäisty, jos ihminen julistautuu synnittömäksi. Silloin ihminen on tehnyt turhan matkan maailmassa, hän elää elämäänsä itsepetoksessa.

        Anteeksianto ei tarkoita synnittömäksi julistamista, eikä vanhurskauttaminen
        ole synnittömäksi julistus. Vanhurskauttaminen on oikeustermi ja tarkoittaa
        syyllisen julistamista syyttömäksi. Kun me ihmiset annamme toinen toisillemme täällä anteeksi eihän se tee kenestäkään syytöntä, vaan sew tarkoittaa että syylliseksi todistettu tuomion ansainnut armahdetaan rangaituksesta.

        Samalla tavalla Kristus otti päälleen syntisten synnit, näin me saimme ARMON Jumalan edessä. Armahdettu ei tarkoita synnitöntä vaan armahdettua. Miksi te vääntelette Jumalan sanaa kieroon, säilyttääksenne oman ylpeytenne? Piru on kiero, se vääntää mustan valkoiseksi eikä sokea siinä kieroudessa näe mitään pahaa. Kristityt ovat Kristuksen tähden armahdettuja syntisiä, eivät synnittömiä.
        Joka muuta väittää hän on eksynyt pois Kristuksesta ja Jumalan armosta.

        1. Joh. 1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        1. Joh. 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        ***) 1. Joh. 1:8 Jos sanomme, ...
        .... !!! ettei meillä OLE syntiä,!!! ...

        ... niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        1. Joh. 1:10 Jos sanomme, ...

        ... !!! ettemme ole syntiä TEHNEET, !!! ...

        ... niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Kuten Raamattu sanoo,
        1. meissä on sekä OLEVA synti
        2. että TEHTYJÄ syntejä

        Jos tämän kiellämme, (emme tunne sekä olevaa syntiä, että tehtyjä syntrejä)
        se on todistus siitä, ettemme ole pelastuksen tiellä. " ... niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."


      • 12+19
        älkää eksykö kirjoitti:

        Navan alla tökkii sinulla ja sen näkee kyllä!!

        Ei lihasta synnitöntä tule. Sinulla on täysin väärä vanhurskauttamisoppi.
        Ja kun vanhurskauttamisoppi on pielessä, rakentuu koko usko hiekalle.

        Koko Raamattu ja pyhä Jumala on silloin pilkattu ja hävbäisty, jos ihminen julistautuu synnittömäksi. Silloin ihminen on tehnyt turhan matkan maailmassa, hän elää elämäänsä itsepetoksessa.

        Anteeksianto ei tarkoita synnittömäksi julistamista, eikä vanhurskauttaminen
        ole synnittömäksi julistus. Vanhurskauttaminen on oikeustermi ja tarkoittaa
        syyllisen julistamista syyttömäksi. Kun me ihmiset annamme toinen toisillemme täällä anteeksi eihän se tee kenestäkään syytöntä, vaan sew tarkoittaa että syylliseksi todistettu tuomion ansainnut armahdetaan rangaituksesta.

        Samalla tavalla Kristus otti päälleen syntisten synnit, näin me saimme ARMON Jumalan edessä. Armahdettu ei tarkoita synnitöntä vaan armahdettua. Miksi te vääntelette Jumalan sanaa kieroon, säilyttääksenne oman ylpeytenne? Piru on kiero, se vääntää mustan valkoiseksi eikä sokea siinä kieroudessa näe mitään pahaa. Kristityt ovat Kristuksen tähden armahdettuja syntisiä, eivät synnittömiä.
        Joka muuta väittää hän on eksynyt pois Kristuksesta ja Jumalan armosta.

        1. Joh. 1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        1. Joh. 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        ***) 1. Joh. 1:8 Jos sanomme, ...
        .... !!! ettei meillä OLE syntiä,!!! ...

        ... niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        1. Joh. 1:10 Jos sanomme, ...

        ... !!! ettemme ole syntiä TEHNEET, !!! ...

        ... niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Kuten Raamattu sanoo,
        1. meissä on sekä OLEVA synti
        2. että TEHTYJÄ syntejä

        Jos tämän kiellämme, (emme tunne sekä olevaa syntiä, että tehtyjä syntrejä)
        se on todistus siitä, ettemme ole pelastuksen tiellä. " ... niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."

        Älkää eksykö

        Eimen.


      • on se niin vaikeaa
        12+19 kirjoitti:

        Älkää eksykö

        Eimen.

        oleva synti on uskon keskus luttereilla.

        se on kuin tuuli jota kukaan ei ole nähnyt mutta se vie kuulemma kadotukseen pienet vaavitkin !

        On se vaan Jeesus hiukan voimaton eikö olekkin kun vesitippaan on ankkuroinut taivasosan.
        niin ja jumalattomiin kummeihin ja liperinkantajiin.


    • Epistola Hebrealaisille 12

      1. Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,
      2. Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella.
      3. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.
      4. Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,
      5. Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,
      6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.
      7. Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?
      8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.

      Siis tuo on Hebr,

      Kun se tekee hitaaksi niin onko autuasta ylistää: Tänään olen ollut oikein hidas ja ajatellut paljon syntiä???

    • tyhjyy teen

      Koululaisten keskuudessa on sillä tavalla että joka on alaluokalla ymmärtää sen, eikä ala leikkiä yläkoululaista.

      Täällä on siten, että ne jotka ovat vasta matkalla kouluun ykkösluokalle, käyttäytyvät kuin olisivat jo päästötodistuksen saaneet.

      Eivät ymmärrä uudestisyntymästä mitään, eivät Hengestä ei lihasta, mutta lutterin teesit on aina mielessä ja kirkon oveja joka puolella.

      hyvää matkaa vaan leevit ja lutterit.

      • sääli

        Voi sinun katkeruuden määrä.
        Herra varjelkoon sinua.


      • 16+7
        sääli kirjoitti:

        Voi sinun katkeruuden määrä.
        Herra varjelkoon sinua.

        Lutterin rautanaula pistää ja pysyy. Näin se totuus tekee kipeää.


    • Hybridi-ihminen

      menkää töihin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe