Kadonneet ulkoasuasetukset

chaos

Osaisitteko neuvoa naista mäestä (google ei ainakaan tähän hätään osannut..)

Mulla on aina parin viikon välein windows update, ja kone itsekseen asentelee jotain siten, että koneen joutuu käynnistelemään itsekseen. Viimeinen päivitys oli sunnuntaina, ja nyt avasin koneen ensimmäistä kertaa päivityksen jälkeen. Muuten kone toimii normaalisti, mutta ikkunoiden ulkoasuasetukset on hävinnyt.

Käyttiksenä Vista Home Premium. Nyt siis näkyy se "vanhanaikainen" standardinäyttö ja mm. ikkunoiden läpikuultavat yläpalkit ja pyöreät kulmat on hävinnyt. Olen ollut ohjauspaneelissa mukauttamisasetuksissa ja tälläkin hetkellä auki on Ulkoasuasetukset -ikkuna. Siellä ei ole vaihtoehtona näitä Vistan "uusia" ominaisuuksina laisinkaan.

Mitä siis voin tehdä asetusten muuttamiseksi? En ole tehnyt sitä tyypillistä, eli käynnistänyt konetta uudelleen. Nimittäin nyt tuli mieleen, että sunnuntaina kone taisi sammua sammutuksen yhteydessä, kun yleensä kone käynnistelee itse itsensä päivitysten asentamiseksi. Ja nyt kone käynnistyi itsekseen sillä aikaa kun olin suihkussa, joten en tiedä herjasiko jotain.

Sunnuntain asennukset näyttää muuten olevan ihan normi Vistan päivityksiä, eli olisi hienoa, jos osaisitte vinkata mitä voisin tehdä.

Jos palautan koneen aikaisempaan, päivitystä edeltäneeseen tilaan (system restore), tarjoaako windows update silloin näitä sunnuntaina jo kertaalleen asennettuja päivityksiä uudestaan? Silloinhan niitä ei periaatteessa ole tapahtunut, jos siirrän koneen ajassa taakse päin...

Kiitollinen kaikesta avusta,
chaos

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chaos

      Kokeilin käynnistää uudelleen, mutta ei auttanut. Todettakoon, että tuo vistan työpöydän sivupalkki on edelleen olemassa pienoisohjelmineen, mutta palkki on harmaa. Siitäkin on se läpikuultavuus häninnyt.

      Kun klikkaan alapalkkia hiiren oikealla ja valitsen ominaisuudet, aukeaa ikkuna, jossa näytetään alapalkin ulkonäkö. Siinä kuvassa näkyy se oikea alapalkki, joka _pitäisi_ näkyä minulla, mutta eipä näy. Ei ole vistan pyöreää käynnistä -painiketta, vaan neliö nappula, jossa lukee käynnistä. Ihan kuin ulkonäköasetukset olisi taantunut.

      • chaos

        HAA, nyt löytyi Aero -jokin vaihtoehto mukauttamisasetuksista. Unohtakaa aiempi. Uudet värit tuli ikkunoihin, mutta ainakin vistan ulkonäkö palasi.


    • Epätoivoinen

      Minulla on sama, mutta vain päivitysten jälkeen. Välillä palkki on normaali, välillä,ei. Koneen uudelleen käynnistys auttaa välillä kuten tänään. Mutta ei aina. Mistä se oikein johtuu? Vanhasta koneesta vai?

    • vistasekasin

      sama homma täällä. Vista sekoilee aina päivitysten jälkeen, nykyään. En tosin itse käytä Vistaa vaan auttelen mummoani atk-asioissa.

    • kyllästynyt

      Samaa täällä. Windows Vista kenkkuilee jatkuvasti viimeisten päivitysten jälkeen (tarkoittaa touko- ja kesäkuun päivityksiä v, 2014). Välillä se itsestään vaihtaa tilaa Aeron ja Vista Basicin välillä ja koneen käynnistyminen hidastui aivan valtavasti. Välillä saa yrittää käynnistystä 3-4 kertaakin ennenkuin kone alkaa toimia vähänkin normaalisti? Vika näyttää liittyvän näihin viimeisiin Microsoft päivityksiin koska kone toimi ongelmitta hyvin vielä huhtikuussa v. 2014 mutta sen jälkeen se on ollut yhtä tuskaa. Viimeiset päivitykset ovat olleet "täyttä kuraa".
      Vaikuttaa siltä, että Vistaa ollaan ajamassa tietoisesti alas. Ei mitään väliä mitä kuraa päivityksissä työnnetään. Näin tärvellään ihmisten ostamia Vista koneita jotta nämä siirtyisivät uutukaiseen eli Windows 8 käyttäjiin. Mutta mihin tämä vanha kone pitäisi toimitttaa? Varmasti elektroniikan romuvuorelle.
      Miksi ne päivitykset ovat sellaista roskaa, että ne tärvelee koneen kokonaan?

    • Uudelleen asennus.

      Vista oli yksi MS epäonnistuneimmista käyttiksistä joten sinänsä ongelmat eivät yllätä.

    • tosi kyllästynyt

      Asentaisin kyllä uudelleen mutta en jaksa läpikäydä sitä Windowsin aktivointisirkusta. Taitaa olla edessa toimivan linuxdistron asennus ja sitten voi sanoa M$ Windowsille hyvästit.
      Mitä järkeä siinä on, että Windows tietokoneen käyttäjiä jokaisen kuukausi päivityksen jälkeen pitäisi alkaa uudelleen asennuksiin?
      Minulla on vanhassa pöytäkoneessa jo eräs linuxdistro ja siinä ei yksikään päivitys ole temppuillut millän tavalla eikä koskaan olla vaadittu uudelleenasennuksia. Näin se laatu näkyy. Ongelmat ovat keskittyneet Windows Vista läppäriin.
      Miksi tietokoneen käyttäjän pitäisi jatkuvasti kiusata itseään uudelleen asennuksella ja aktivointisirkuksella? Aktivoinnin kyllä voisi ymmärtää JOS tuote olisi edes KUNNON laatua mutta nyt se on täyttä roskaa. Laadusta kyllä voisi maksaa ja kärsiä aitouden tarkistukset aktivointirumbat.
      Mutta nykyinen M$ laatu kulttuuri ei kyllä mahdu käyttäjän "kaaliin" millän tavalla.

      Miksi en sitten osta Windows 8 konetta? Koska M$ laadusta ei voi olla lainkaan varma, miksi rahoja tuhlaisi toiseen epäonnistuneeseen tuotteeseen? Hankinta voisi olla aivan yhtä tyhmää kuin tämän Vista läppärin osto. Miksi pitäisi olla jatkuvassa rahastuskierteessä heikkojen tuotteiden vuoksi? Laatu käy ilmi päivittäisessä käytössä. Miksi päivän pitää olla jatkuvaa taistelua käyttöjärjestelmän ongelmien vuoksi?

      Eikä vieläkään ole tullut selväksi miksi läppäri toimi vielä huhtikuussa 2014 hyvin mutta ei enää sen jälkeen? Päivittäisessä oma käytössä ei ole tapahtunut mitään muutoksia.

    • Windows 7 on mielestäni tämänhetken paras Windows versio. Vistan ongelmat ovat korjattu siinä ja käyttöliittymää uusittu ja tällä pärjää vielä vuoteen 2020 asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe