Komeat näkymät joo...
Mutta mitenkähän hirvikolarissa käy?
Saatikka poron kohtaaminen?
Kokemuksia?
Arska
Pököttien SW:n "lasikatot" ??????????
17
8258
Vastaukset
- mä vain
jos auto lentää katolleen suoraan ison kannon tai kiven päälle, kuis sitten käy. Kestääkö lasi vai tuleeko noutaja?
- 16 v sitten
Lasikattoisista minulla ei ole kokemuksia.
Peltikattoisella 405 SRi Sedanilla sain kesäkuussa 1988 Espoon kuuluisalla Histan hirvisuoralla yllättäen ja pyytämättä eteeni peuran. Jarrutus jäi myöhäiseksi. Otus keulapellin kautta katolle. Sieltä se pääsi omin jaloin alas ja nilkutti vielä metsäänkin.
Soitin Mobiran Talkkarilla virkavallan paikalle saadakseni dokumentin vakuutusyhtiötä varten. Koetin saada miehet pyssyineen myös metsään otuksen perään lopettamaan sen, koska eläin oli varmasti loukkaantunut rytäkässä. Ei kiinnostanut. Tehtiin paperit, minut puhallutettiin ja jepet poistuivat. Auto peltipajalle, vakuutusyhtiölle n. 10.000 mk:n lasku.
Muutaman päivän päästä sain kutsun poliisiasemalle. Siellä minulle esitettiin samat kysymykset, joihin olin vastannut jo tien päällä. Sain lähes raivokohtauksen: virkavallan mielestä oli muka asiallista haaskata kummankin osapuolen aikaa samojen asioiden kaksinkertaiseen vatvomiseen. Luottamukseni ammattikuntaan on ollut heikoilla monestikin, eikä tuo kerta asioita suinkaan parantanut...
Jos olisin ajellut tuolloin lasikattoisella autolla, niin ehkäpä otus ei olisi päässyt metsään, vaan joku olisi päässyt herkuttelemaan 10.000 mk:n arvoisella peurapaistilla. - Keke
Lasikattohan on 4x vahvempi kuin tuulilasi, joten eiköhän tuo nyt jo vähän kestä. Sitäpäitsi eiköhän tuo elukka tule tuulilasista syliin...
- konepurkaaja
Romutimme mennä kesänä yhden 25-v pikkubussin, jossa oli "lasin alla" raivaustyökalut - siis kirves, saha ja sorkkarauta tyyliin hätätilanteessa riko lasi.
Halusimme tietenkin ottaa työkalut talteen: kun siinä ei ollut ruuveja, pieksimme nyrkinkokoisella kivenmurikalla lasia - ei naarmuakaan!
Sitten haettiin vajasta kirves. Ei riitttänyt tämän kirjoittajalla henkisen työn tekijällä lyöntivoima lasia rikkomaan.
Paikalle haettu vahvakourainen asentajakin sai paukuttaa oikein tosissaan melkein varttitunnin ennenkuin viimein sai lasin rikki! Ruudun koko oli tosin vain 15x45 cm ja paksuuskin ehkä 5-6 mm mutta siihenkin katsoen lujaa oli!
Pajallemme on tuotu myös vaihtoon moton ikkuna, johon on sattunut hirvikiväärin harhaluoti. Se oli pysähtynyt 3-kertaiseen 15 mm paksuiseen lasiin, joka tosin oli mennyt ihan ryyneille mutta pysynyt raamissaan!
On ne kyllä hirmu lujia, ne lasit!
- Lasimestari
Peugeot käyttää laminoitua lasikattoa juuri sen lujuuden vuoksi. Saadaan riittävän jäykkä kori, korkea sisätila ja matala ilmanvastuksen kannalta edullinen kattolinja.
Huono puoli lasikatossa on sen peltikattoa korkeampi valmistuskustannus.- Miksa
307 SW autoa ajettiin monesti katon kautta ympäri ennen myyntiintuloa, että saatiin varmasti tieto että katto kestää. Ja kyllä varmasti kestää, voisimpa jopa väittää että paremmin kuin normaali peltikatto.
- osku
Miksa kirjoitti:
307 SW autoa ajettiin monesti katon kautta ympäri ennen myyntiintuloa, että saatiin varmasti tieto että katto kestää. Ja kyllä varmasti kestää, voisimpa jopa väittää että paremmin kuin normaali peltikatto.
että kukaan auton valmistaja laittas markkinoille mitään mitä ei testata kunnolla.ei varmaan oo mitään kovin heikkoa lasia!
- roger
Lasiliikkeissä joudutaan tunkilla pitämään peltikattoja ylhäällä tuulilasin vaihdon yhteydessä. Katto ruostuu harvemmin, joten pelti on ohutta kuin lehtikultaa.
- Arska
Mietin 2 kertaa ennenkuin ostan auton lasikatolla...en tiedä...arveluttaa.
Kiitos asiallisista vastauksista! - Heart of Glass
Arska kirjoitti:
Mietin 2 kertaa ennenkuin ostan auton lasikatolla...en tiedä...arveluttaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!Minullakin oli omat epäilykseni lasikaton kestävyyden suhteen, mutta alkuihmetyksen jälkeen en asiaa ole kummemmin ajatellut.
Tavallisesta peltikatostahan lyö melkein puukolla läpi, niin hepposta se tavara on. Sisäverhoilu luo harhaa katon paksuudesta.
Käsittääkseni moninkertainen laminointi antaa SW:n katolle - vaikka se lasia onkin - huomattavasti peltiä paremman kestävyyden. - Asiantuntija
Arska kirjoitti:
Mietin 2 kertaa ennenkuin ostan auton lasikatolla...en tiedä...arveluttaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!Peugeot käyttää lasikatoissaan ( 307 sw & 407 sw ) seitsemää lasikerrosta, eli liimakerroksia lasien välissä on viisi. Verrattuna peltiseen kattoon ihan miten päin tahansa, niin lasinen katto on suunniilleen kolme kertaa "vahvempi". Katto toimii samanlailla kuin tuulilasi, jossa on vain kaksi kerrosta. Lasikatto lisää mm. korin vääntöjäykkyyttä todella paljon. Esteenä ennen on ollut suurempi hinta, paino, sekä valmistustekniikka. Esim. monien kilpa-autojen runko on valmistettu hiilikuidusta, joka on todella haurasta yms. Mutta kun sitä laminoidaan päällekkäin tarpeeksi monta kerrosta niin uskoisin, ettei kukaan voi väittää sen olevan "heikkoa materiaalia".
- Leo70
Taivaaltahan niitä poroja tunnetusti sataa. Ainakin joulun tietämillä. Eiköhän tuo liene yhtä turvallinen/turvaton hirvikolarissa kuin muutkin autot (siis keskimäärin).
- kestääkö se vai ei !
Pösö 307 (itselläni oli SW malli) oli 40 tkm kokemuksella tekniikaltaan täys paska, siis ihan susi.
Vaihdoin uuteen jo kun takuu loppui, ja siinä takuu-huolto rallissa ei tullut ajatelleeksi sitä miten hyvin lasikatto kestää !!!. Lähinnä mielessä oli kerkeänkö aamulla ajoissa töihin ja pääsenkö sieltä illalla pois, kun pihalla odotti ranskalaisten rangaistus maailmalle.
Laskeskelin että, sen 2 vuoden ja 2 kuukauden aikana hörpin kahvia noin 120 tuntia korjaamon aulassa, tältä ajalta en tietenkään palkkaa saanut ja takuu ei sitä korvaa.
Että osta se vitun pögö, lupaan että mieleesi ei montaa kertaa kerkeä tulemaan lasikaton kestävyys hirvikolarissa.- Arska
....saakos udella minkä laitoit?
Parantuiko laatu?
Käsittääkseni sellaista autoa ei ole keksittykään,missä ei olis vikoja..
Arska - XEL
Arska kirjoitti:
....saakos udella minkä laitoit?
Parantuiko laatu?
Käsittääkseni sellaista autoa ei ole keksittykään,missä ei olis vikoja..
Arskatoyota-palstalle, siellä on hurja määrä todisteita viattomista autoista... (Vai mitä ne toyotat onkaan?)
- ei kestä
jos on samaa laatua kuin kyseinen "auto" muilta osin, niin hirvikolarissa elukka tulee todennäköisesti pers'reikä edellä lasin läpi suoraan kuskin päähän:-)
Itse ajelin reilun 100 tkm sw hdi:lla. Takuu loppui ja niin loppui myös myrskyisä suhteemme. Kiva auto sisätiloiltaan, ajettavuudeltaan yms. mutta... En jaksa eritellä yksittäisiä vikoja, menisi liikaa aikaa.
Nykyisen auton kanssa on välillä ihmeissään kun ei tarvitsekaan vähintään kerran viikossa varata huoltoaikaa... (tai korjauksiahan ne olivat...) - Jesse
Liekö ollut kysymys lastentaudeista, vai muuten vaan maanantaikappaleesta. Itse olen ajellut 2.0 SW: llä tänään tasan vuoden ja ei ole ollut pienintäkään ongelmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576