Spiro lääke ja normaali elämä

tietämätön

Sain ihotautilääkeriltä reseptin kyseiseen lääkkeeseen. Hän ei sitä tuputtanut, vaan sano et tällänen vaihtoehto on olemassa, joten pyysin resepti.
Olen 25v ja kärsin päälaen seudulla olevasta hiustenlähdöstä..

Itselläni oli vähän kiire aikataulu ja lääkeri ei juurikaan muuta sanonut lääkkeestä, kun veriarvot, kalium arvot pitää seurata.

OOn vaan netistä lukenut että on ruoka-aineita kuten banaanit mitä ei tulisi syödä ollenkaan? entä suolan käytö?
Ja kysyin alkoholin käytöstä, pitääkö pilleri jättää sillon pois kun lähtee juhlimaaan. Hän sanoi että ei tarvitse..
Onko tietoo näistä..

29

2226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen

• Raavas mies täällä

Spironolaktoni kai alentaa verenpainettaa ja kaikien verenpainelääkettä käyttävien on käytävä verikokeessa kerran vuodessa, Kalium arvo on se tärkein.

Hakusanoilla; suomi24 spiro spironolaktoni, löydät varmasti paljon juttua.

• spiro

olen käyttänyt Spiroa jo 2 vuotta, enkä ole muuttanut mitään elintapojani.
      Tosin annostus minulla vain 50 mg/pv

• kalju homo

Homojen hommaa

• Väärä todistus
        kalju homo kirjoitti:

Homojen hommaa

Ei kun naisten hommaa. Spironolakton tehoaa vain naisten hiustenlähtöön, miehille on fina tehokkaampaa jota taas ei käytetä naisille.

• spirosta

Itse söin spiroa melkein vuoden, mutta lopetin kun tuloksia ei tullut ja isoimmilla annoksilla alkoi olla jo huomattavia sivuvaikutuksia. Olen sinun ikiäsi. Hiustenlähtöön annoskoon pitäisi tietääkseni olla 100 mg:stä ylöspäin. Minullekin vain sanottiin, että elektrolyyttitasoja on tarkkailtava. Banaaneista ei kyllä mitään sanottu, ruokasuolan korvikkeita pitäisi välttää. Toivottavasti sinulla toimisi tuo lääke!

• viestiketjun aloitta

Hei mitenkä noi verikokeiden otto julkisella puolella?
      Kun tää yksityinen lääkeri sano että voin pyytää verikokeet kunnalliselta puoleta mut en saanut, pitääkö ne mennä ottamaan yksityiselle, siis ne missä seurataan kalium tasoja yms..

• spiro

sun on varmaan mentävä yksityiselle jos ne ei julkisella suostu ottamaan kokeita...

• Tiskille vaan
        spiro kirjoitti:

sun on varmaan mentävä yksityiselle jos ne ei julkisella suostu ottamaan kokeita...

Näin se menee, yksityislabraan vaan. Terveyskeskuslääkäri on ilmeisesti todennut että koska kyseessä ei ole terveyskeskuksen määräämä lääkitys verenpaineen hoitoon, seurantakaan ei kuulu sinne.

Minulla sironolakton on verenpainelääkkeenä ja terveyskeskus ottaa arvot vain kerran vuodessa vuosikäynnin yhteydessä, potilaan pyynnöstä niitä ei oteta.

• viestiketjun aloitta

Hei!

Kirjottelen tänne taas, kun tosiaan alotin spiron n. 1kk sitten. Ja huomasin kans sen aloittamisen jälk hiuksia lähtevän ihan vetämällä..
      Ennen aloittamista hiuksia lähti lähinnä lyhkäsenä ja päälaen seudulta, eli kesken kasvukierron?)
      Nyt on tullu uusi ongelma lääkkeen aloittamisen myötä, hiukset tippuvat kyllä pitkinä, mutta nyt lähtee otsalta tukkaaa. keskeltä ja vasemmalta puolelta..
      Voiko tää spiro aiheuttaa tämänkin?
      Jos johtuu lääkkeen sivuoireesta, ni eikö hiusten pitäisi kasvaa takaisin..olisin kyl valmiks lopettamaan tämän jos otsalta lähteminen ei lopu..
      Ja sain muuten viikon päähän kunnallliselta puolelta verikokeet..mutta varmaaan kanssa vain kerran vuodessa..

• Vaihtoehto?

Olet ilmeisesti nainen (en löytänyt tietoa viesteistäsi) koska lääkäri on kirjoittanut hiustenlähtöön spironolaktonia. Kerrot että hiuksia lähtee päälaelta ja nyt otsalta. Tuo näyttäisi vähän miestyyppiseltä hiustenlähdöltä johon spiro ei välttämättä tehoa, parempi vaihtoehto voisi olla vaikkapa Diane-Nova e-pillerit jotka sisältävät lievää antiandrogeenia.

• näinhän se menee

Naisen hiustenlähtö on aina väliaikaista ja uutta kasvaa koko ajan.

Toista sen on miehillä. Joka kerta kun miehillä alkaa hiustenlähtö, on se pysyvää ja diagnoosi on armoton: Miestyyppinen Homoontuminen. Siihen ainut toimiva lääke on haulikko suuhun, päälaki niin paskaks ettei voi kuolinsyyntutkija ja poliisit nauraa kaljuuntumiselle kun ruumiina makaa.

• viestiketjun aloitta

Joo nainen olen kyllä.
      Ja vasta 25v.. joten huolettaa tää paljon
      ton päälaen sai viellä peittoon, mut en ymmärrä miksi viellä lääkkeen aloittamisen jälkeen voi lähtee vasemmalta otsalta hiuksia..

• Olisko sittenkin

Läiskittäinen ja toispuoleinen hiusten lähtö osoittaisi että syynä voisi olla jokin ihosairaus.

• viestiketjun aloitta

No multa ei lähde läiskittäin hiuksia. Kun viimeksi kävin ihotautilääkerillä hiuksia ei lähtenyt yhtään irti tukistamalla eikä pestessä ja selvittäessä kuin pari..
      Kun aloitin spiron ni hiuksia lähteee ihan mielettömästi.
      Ajattelin että se tasoittuu, mut vasemmalta puolen otsahiuksista on lähtenyt ihan hirveesti, noin 2 vk aikana..että en tiedä mitä enään pitäisi tehdä.. jatkaa vai lopettaa lääke..

• spirosta

varmaan toi voi olla ohimenevää... sulla ei kuitenkaan ole vissiin vielä hirveän korkea se spiro-annos? oon siis lukenut, että vasta yli 100 mg:n annokset auttais hiustenlähtöön ja tuloksia odotellessa menee aikaa... että ehkä sun kannattaa vielä odottaa ja katsoa jos se tehoais. ja ainahan voit ottaa siihen lääkäriin yhteyttä kuka ton lääkkeen määräs. itehän siis lopetin sen aikoinaan, koska ei auttanu. söin siis 9 kk tota ja annostus oli joku reilu 100 mg/pvä.

• viestiketjun aloitta

Joo se on kai 50mg päivä..Kävin just eilen verikokeissa, että jos sitä nostettaisiin..
      Niin ehkä tarvii ottaa yheys häneen mut se on näköjään vasta uutena vuotena paikalla, lähes 2vk pitää siispä oootella..

• viestiketjun aloitta

Mut musta se on vaan niin outoo. että parin viikon aikana etuhiukset on veltostuneet, ihan kuin ois lähteny kerralla kaikki. Lääkettä syönyt kyllä 1kk. Jos koittais sen toisen kk viellä..jos lähtee samalla lailla ni eihän sit oo järkee jatkaa..

• viestikejut aloittaj

Hei laittakaa kommentteja millaista hiusten lähtöö teillä on ollut kun olette aloittaneet Spiron ja kuin kauan kestänyt..

• spirosta

en tiiä muistanko oikein, mutta joskus muistan lukeneeni, että spiro voisi aluksi kiihdyttää hiustenlähtöä? ainakin rogainessa on vissiin juuri näin. että vasta pidemmällä aikavälillä (puoli vuotta ->) näkyy auttaako se miten :) tsemppiä!

• spirosta
      • viestiketjun aloittaja

kiitti vastauksista! Harmittaa vaa kauheesti et otsalta lähtee, lähtis ohimoilta...

• markee...

Moi! Eikö kysessä oleva lääkäri mainitse myös liiasta a-vitamiinista .
      onko kellä tietoa paljonko A-vitamiini koe maksaa lääkärikeskuksessa otettuna?
      myös hän suosittelee naisille miedointa Minoksidillia.

• Helppoa!

Soitolla labraan selviää hinta.

• viestiketjun aloitta

Markee en ymmärtänyt sun viestiin.. Siis a-vitamiinia ei saa tulla liikaa jos syö spiroo??

• viestiketjun aloitta

Itseltäni ei ollut hiusten lähtöä yhtään edessäotsan puolella, kunnes aloitin spiron käytön..voiko tosiaan se aiheuttaa että hiuksia lähtee jakauksesta???

• markee..

itse en syö spiroa ,mutta meinaan tuon A-vitamiinik.otattaa.mietin myös minoksid aloittamista

• naisten hiustenlähdöstä
        markee.. kirjoitti:

itse en syö spiroa ,mutta meinaan tuon A-vitamiinik.otattaa.mietin myös minoksid aloittamista

Joo vissiinkin joissain harvoissa tapauksissa liiallinen a-vitamiinin saanti saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä. Tiedä sitten miten yleistä..

• viestikejut aloittaj

Spiron aloituksen jälkeen itteltä lähtenyt hiuksia ENSIMMÄistä kertaa otsalta.. Ohimoilta ennenki, mutta etuhiuksista..
      Voiko tää olla lääkkeen vaikuttamaa?
      Pitäisi annostusta nostaa, kun kävin verikokeessakin katsomassa että kaikki on ok.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60