Minä kasvoin e-lestaperheessä, mutta en omaksunut tiukkaa uskoa.

erica,

Löysin puolison ns "maailmasta", perustimme papin vihkimän liiton. Siunaantui lapsia.
Lapsille kerroin juuristani, vein joskus kokouksiinkin, mutta lähtökohtaisesti vapaaehtoisesti he eivät sinne halunneet. Itse jouduin sinne aikanaan pakollakin, en halunnut samaa lapsille.
Lapsiani ei ole ns "kasvatettu", vaan ovat saaneet mallin kasvuun esimerkin kautta niinkuin aikuinen mallin antaa. Lisäksi koulusta saa mallia, ym. Hyvän ja pahan eron olen opettanut ja toisten ihmisen kunnioituksen.
Lapseni ovat järkeviä, menestyviä ja kilttejä. Eivät ole kiinnostuneita uskon-asioista, mutta kunnioittavat niiden vakaumusta, jota suvussamme on..
Jos uskonasiat on niin tärkeitä ja "pakollisia" niin, miksi lapseni ei niitä ole halunneet omaksua vapaaehtoisesti.?? Pakkoaivopesun kautta olisivat ehkä lestoja, mutta nyt vapaita ja tasapainoisia. Tuskin kaipaavatkaan mitään sunnuntaiseuroja elämäänsä.. Onko jollain vastaavia kokemuksia ja onko kasvu onnistunut. ns "Uskottomana"

25

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miemie

Olisipa minulla ollu uskonasioihin sinun tavallasi suhtautuvat vanhemmat. Ei taida moni lestadiolainen ymmärtää että hyvän ja pahan voi erottaa ilman uskontoakin. Aivopestyjä lapsuudesta saakka ja se näkyy. Vaikeaa on päästä irti niin ahdistavasta ajatusmaailmasta joskaan ei mahdotonta.

• armosta vanhurskas

Kenestäkään ei tule käskemällä uskovaa. Ei koskaan!

Usko Kristukseen ei ole suinkaan hyvän ja pahan tietämistä, tai jonkinlaisten ulkopuolelta määrättyjen elämäntapojen noudattamista vastoin omaa tahtoa,
        vaan koko elämänsä ohjauksen antamista Jeesukselle (Jumalan Sana.)

Uskon syntyminen on aina Jumalan työ. Silloin kun JUmala herättää synnin unesta ja antaa ihmiselle uskon Kristukseen syntieni sovittajana, silloin ihminen on uskova mielellään, ja nauttii siitä kokosydämisesti.

On totta että esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa on paljon sellaista opetusta ja sellaisia opettajia jotka pyrkivät johdattamaan ihmisiä omaan vanhurskauteen. Syykin on selvä, he elävät itse vielä omanvanhurskauden vankeina ja opettavat sitä muillekin, mihin itsekin uskovat.

Tämä tie on pitkä tie, ja laki nimisen koulumestarin opetuksessa olemme olleet jokainen, joka on elämän ja rauhan tielle lähtenyt. Kukan minkäkin aikaa on oppilaana ollut, ennen kun kaikki omat eväät on loppuun kaluttu jonka seurauksena uskonvanhurskaus on aikanaan kirkastunut. Jumala koettelee jokaista lastaan niin kauan että omat voimat ovat loppuneet tyystin. Silloin ei jää enää muuta mahdollisuutta, kun turvautua uskolla Jumalan armoon Jeesuksessa Kristuksessa.

Avaajan mainitsemasta asiasta ei ole omia kokemuksia, mutta perhepiirissä näitä on paljon. Vain rakkaudella toimien me voimme voittaa sieluja Kristukselle.
        Mutta jokainen kulkee sen oman tiensä, millainen se sitten lieneekin.

Tärkeintä kaikille vanhemmille ja isovanhemmille on ymmärtää, ettei kannettu vesi pysy kaivossa. Uskoa emme voi kenellekään antaa, saati tehdä kenestäkään uskovaista vastoin hänen omaa tahtoaan. Ja mikä ihaninta emme voi uskoa ottaa poiskaan keneltäkään, joka Jeesuksen tunnustaa Kerrakseen.
        Kuolleista ylösnousseeksi Vapahtajakseen.

• hel,vetil kiristetty

kyllä se terapiaa vaatii.. jos haluaa esoon..

• Utelias vaan
        hel,vetil kiristetty kirjoitti:

kyllä se terapiaa vaatii.. jos haluaa esoon..

Voisitko kertoa vähän tarkemmin miten siellä opetetaan omaanvanhurskauteen olen koittannut oikein kuunnella

• No en pitäisi huonona rajoja siinä vaiheessa, kun suorituskyky on huipussaan ja ymmärrys vasta kasvamassa.

Jos haluaa aikuisena päästä joistakin vanhempien an tamista traumoista, niin voi palata muistissaan siihen tilanteeseen ja miettiä lapsen kannalta, miltä asiat tuntuivat. Sitten voi miettiä aikuisena miltä vanhemmasta tuntui siinä tilanteessa ja voi käsitellä asialle järkevän kompromissin. Näin voi antaa anteeksi ja päästä vapauteen.

• aloitt..

Vihneelle, totta rajat täytyy olla aina, sillä ne luo turvallisuutta ja oikean mallin elinympäristöön päin, lisäksi silloin vanhemmilla on oikea ote kasvusta ja turvallinen fiilis.

• näion se menee

Oliko aloittaja itse uudestisyntynyt ?

Jos et sitä asiaa ymmärrä et ymmärrä mitään koko aiheesta.

Eli olet kasvattanut jälkeläisiä joilla ei ole mitään tietoa Jumalan suunnitelmasta ihmiseen nähden.
      Kuten ei itselläsikään ole. eikä suurella osalla näitä lestoja, eikä 9o% suomalaislla ole.

• myrkkyä ei syödä.

Mimim; näion se menee21.11.2013 09:530 SULJE

Sä kirjotat tietämättömän ihmisen itsevarmuudella, kuin ei olis ala leukaa ollenkaan.
        Aloittaja ei ole halunnut myrkyttää lapsiaan. se ok.

• Uskovat on onnellisi
        myrkkyä ei syödä. kirjoitti:

Mimim; näion se menee21.11.2013 09:530 SULJE

Sä kirjotat tietämättömän ihmisen itsevarmuudella, kuin ei olis ala leukaa ollenkaan.
        Aloittaja ei ole halunnut myrkyttää lapsiaan. se ok.

Ateistit ovat joka päivä täällä kylvämässä myrkkyään. Milloin minkilaisen sadun varjolla tekeydytään muka lestadiolaisiksi, ja sitten julistetaan vapautusta asiasta, josta todellisuudessa ei tiedetä yhtään mitään.

Näitä riittää täällä. Mutta annas olla kun jumalattomien onnettomasta elämästä kerrotaan muutamakin sana niin kirouksia tulee solkenaan, älkää te puuttuko meidän elämäämme.

• Kustaa Nko
        Uskovat on onnellisi kirjoitti:

Ateistit ovat joka päivä täällä kylvämässä myrkkyään. Milloin minkilaisen sadun varjolla tekeydytään muka lestadiolaisiksi, ja sitten julistetaan vapautusta asiasta, josta todellisuudessa ei tiedetä yhtään mitään.

Näitä riittää täällä. Mutta annas olla kun jumalattomien onnettomasta elämästä kerrotaan muutamakin sana niin kirouksia tulee solkenaan, älkää te puuttuko meidän elämäämme.

mimim, Uskovat on onnellisi,,,

Annat ymmärtää, että esikoisuuden vastakohta on ateismi? Olet varmasti tietämättömyyden uskossasi onnellinen.

• älä petä itseäsi
        Kustaa Nko kirjoitti:

mimim, Uskovat on onnellisi,,,

Annat ymmärtää, että esikoisuuden vastakohta on ateismi? Olet varmasti tietämättömyyden uskossasi onnellinen.

Kustaa Nko Harmi vain että sinulta ymmärrys puuttuu. Täällä on sinun lisäksesi muitakin ateisteja esiintymässä uskovina.

Ateistin tuntee aina, siitä ettei hänellä ole syntiä. Koska synti (sekä geneettisessä perimässä oleva että sitä seuraavat teot) on Jumalan tahdon vastaisuutta kaikissa mahdollisissa muodoissaan, on selvää että henkilöt joilla ei Jumalaa ole eivät tiedä hänen tahdostaanlkaan mitään. KOska he eivät tiedä JUmalan tahdosta mitään eivätkä tunne häntä, niin he uskottelevat itselleen olevansa synnittömiä.

JUmalaa ja meitä häneen uskovia ette kykene pettämään, niin kuin itseänne petätte.

• rom
        älä petä itseäsi kirjoitti:

Kustaa Nko Harmi vain että sinulta ymmärrys puuttuu. Täällä on sinun lisäksesi muitakin ateisteja esiintymässä uskovina.

Ateistin tuntee aina, siitä ettei hänellä ole syntiä. Koska synti (sekä geneettisessä perimässä oleva että sitä seuraavat teot) on Jumalan tahdon vastaisuutta kaikissa mahdollisissa muodoissaan, on selvää että henkilöt joilla ei Jumalaa ole eivät tiedä hänen tahdostaanlkaan mitään. KOska he eivät tiedä JUmalan tahdosta mitään eivätkä tunne häntä, niin he uskottelevat itselleen olevansa synnittömiä.

JUmalaa ja meitä häneen uskovia ette kykene pettämään, niin kuin itseänne petätte.

Olen ateisti mutta en uskottele itselleni ja toisille olevani mikään täydellisen hyvä ihminen. Teen joskus tekoja joista tulee huono omatunto ja tulee halu korjata asia. Mielestäni maailmassa on hyvää ja pahaa näen vain asiat eri tavalla kuin sinä.

• rom
        rom kirjoitti:

Olen ateisti mutta en uskottele itselleni ja toisille olevani mikään täydellisen hyvä ihminen. Teen joskus tekoja joista tulee huono omatunto ja tulee halu korjata asia. Mielestäni maailmassa on hyvää ja pahaa näen vain asiat eri tavalla kuin sinä.

Itse petät itseäsi uskomalla satuihin. Herää todellisuuteen vai onko se liian kova.

• syntiä kaikilla 100%
        älä petä itseäsi kirjoitti:

älä petä itseäsi, nimimerkille

Kustaa Nko Harmi vain että sinulta ymmärrys puuttuu. Täällä on sinun lisäksesi muitakin ateisteja esiintymässä uskovin........
        Jeesus on kuollut meidän syntisten puolesta,

Omavanhurkaus ei auta. vaikka kiillotat ruksan lattiaa ja saarnaajan tuolia;;)))

• su***

Veikkailkaas, mistä sain hyvin osuvan vaihto-ehdon Jeesuksen sanontaan,

Joka uskoo minuun..... vai joka uskoo minua.

• Voi lapsukaisia

Voi sinua pirulleko kasvatit lapsesi tietentahtoen

• ,,,,,,,,

Voi sinua pirulleko kasvatit lapsesi tietentahtoen,

elämään iloon...

• su***

No, hevosmies, rauhoitu. En ole vielä kärryiilläsi.

• ihimeissään

Savon ukko alkaa näköjään nimitellä jo muitakin kuin minua hevosmiehiksi.

Kysynkin nyt, mistä tuo nimittely on kotoisin?

Läheisissäni on hevosmies, joka ihan ammatikseen ajaa hevosia raveissa.
        Tiedoksi vaan, minä en ole hevosmies, liekkö tuokaan jota edellisessä viestissäsi ni mittelt?

• erica chultz
        ihimeissään kirjoitti:

Savon ukko alkaa näköjään nimitellä jo muitakin kuin minua hevosmiehiksi.

Kysynkin nyt, mistä tuo nimittely on kotoisin?

Läheisissäni on hevosmies, joka ihan ammatikseen ajaa hevosia raveissa.
        Tiedoksi vaan, minä en ole hevosmies, liekkö tuokaan jota edellisessä viestissäsi ni mittelt?

Keskustelua aloittaja teemasta, kiitos

• Näinkö se on??

Jos satut syntymään el-liikkeen tavoittamattomissa, niin liikkeen oppi sanoo, että huonosti käy. Yksi usko, yksi taivas, yksimielipide ja Jumala.

Yksi usko, yksi seurakunta, yksi taivas, yksimielipide ja Jumala.

• su***

Jaa, ettäkö koka keksi hevosmiesnimityksen? No, su se oli. Kun tää ihan valkoiseksi verellä pesty , nimmimerkki "Jeesus pelastaa" rupesi minua hel.vettiin ajamaan. Nii ainan luonnollista oli, että hän on hel.vetin hevoskuski. Oikein varsinainen pahan vossikkamies. Ja kun sitte samoja toiveita minun sijoituspaikakseni muutkin "pyhiteyt"
      minut halunneet, niin luonnollisesti pidän heitäkin hel.vetin kärrymiehen kärryjen perälaudan pitäjinä. Tulihan tää nyt sitten selväksi. Kun ette uskalla, osaa tai halua käyttää samaa nimimerkkiä jollekka tiedettäisiin vastata. Olisiko se sitä nurkantakaa huutelua.

• Itsekkin olen toivonut käytettävän samaa nimimerkkiä ja suorstaan rekisteröimä'än sen, niin toinen ei voi käyttää samaa. Silloin tietäisi kenen kanssa milloinkin keskustelee.

• pöjiäkö olette?

Tietäisi sitten henkilön ketä panettelee?!

Voi "kiasus" teittiä pöljiä! Täällä ei keskustella kirjouttajista, vaan asioista.

Viisas ihminen ei kirjoita kahta viestiä samalla nimimerkillä.
        Tuliko tämä nyt riittävän selvästi sanottua?
        Tämä asia selkisi noin 8 vuotta sitten.

Eria asia on sitten, jos saadaan pankkitunnuksin henkilövarmennetut nimimerkit.
        Silloin kirjoitan samalla nimimerkillä.

• Ei se henkilö ihan niin tärkeä ole kuin se, että tietää minkä nim inerkin kanssa keskustelee. Nimittäin satunnaista rekisteröimätöntä nimierkkiä voi toinen lainata ja kirkoittaa mitä sattuu toisen piikkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1772
    2. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1267
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      144
      1220
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      48
      960
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      119
      903
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      74
      864
    7. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      814
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      797
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      772
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      761
    Aihe