Kun vatvominen jää päälle

Puolustus

Juurtuneimpia defenssejä lienevät murehtiminen, loputon itsetutkistelu, koston suunnittelu ja syyllisten etsintä. Murehtiminen on maagista ajattelua eli yritystä vaikuttaa silkan ajatuksen voimalla: kun murehdin tarpeeksi pontevasti, mitään pahaa ei tapahdu.

Toisinaan ihmistä itseäänkin kummastuttavan käytöksen takana voi olla vanhentunut päätelmä. Eräs opiskelija kartteli suihkua ja haisi häiritsevästi. Hän ei myöskään suostunut pukeutumaan siististi vaan muistutti erehdyttävästi Jöröjukkaa. Asiaa pöyhittäessä kävi ilmi, että jääräpäinen epäsiisteys oli kapinaa ylisiistejä vanhempia vastaan.

Mies oli teininä päätellyt, että siisti ulkoasu oli merkki lammasmaisesta alistumisesta vanhempien tahtoon. Likaisuus oli ollut tepsivä teinikeino osoittaa itsenäisyyttä, mutta myöhemmin sotkuinen olemus oli pelkkä muinaisjäänne, joka haittasi elämää.

Tunnistatteko defenssinne? Vatvomisen? Vakikommentoijat?

21

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Tunnistatteko defenssinne? Vatvomisen? Vakikommentoijat?"

      Noh, voihan tätä kirjoittamista täällä vatvomiseksin nimittää, vaikka toisaalta sitä voisi nimitää harrastukseksikin, haluaa keskustella aiheesta ja kaikkeen siihen liittyvästä, ajatusten vaihtoa aiheen tiimoilta...
      (tsih, puolustusmekanismini toimii)

      Mutta ennenkuin jatkan...kysyn sinulta miksi otit aiheen esille ja halusit kohdentaa sen nimenomaan vakikirjoittajille? Koetko häiritsevänä/oletko huolissasi jonkun ihmisen kirjoittamisesta täällä? ja jos koet niin mistä syystä?

      Kuka on vakikirjoittaja? pelkästään hänkö joka kirjoittaa tunnistettavalla nimimerkillä, ma vaan luulen, että vakikirjoittajia saattaa piillä monenkin ns. puskanikin takanakin...

      Mutta joo...esille ottamasi aihe on hyvä...mutta ihan en tiedä liittyykö jöröjukka esimerkkisi enää siihen jos aiheena on vatvominen...

      Noh, laitan pari linkkiä , ensimmäisen otsikko on vatvomisen lopettaminen ja toisen selvitymisen, joiden pohjalta voit miettiä valitsemaasi aihetta vatvominen...

      Tietyllä lailla vatvominen on pahasta jos ajatukset kiertävät aina samaa rataa...mutta uskoisin kun vatvoo yhdessä muiden kanssa, saa myös itselleen uusia näkökulmia...pääsee pois kehäajattelusta...

      "Pohdi, mitä olet oppinut näistä vaikeista ajoista? Olet saattanut esim. oppia kärsivällisyyttä, peräänantamattomuutta, lojaalisuutta, rohkeutta, avomielisyyttä, anteeksiantoa tai itsekuria. Tätä kutsutaan trauman jälkeiseksi kasvuksi."

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=ont00009

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=ont00011

      Mitä defensseihin tulee...niin me kaikki käytämme niitä...

      "Eri defenssit toimivat erilaisissa tilanteissa ja eri ihmiset käyttävät eri defenssejä. Se, mitä defenssejä ihminen enimmäkseen käyttää, mitkä minän puolustuskeinot ovat hänelle tyypillisiä, kertoo hyvin paljon hänen persoonallisuudestaan"

      http://tiedostamaton.net/defenssit/

      Tunnistatko sinä defenssisi...

    • En taida olla "vakikommentoija", mutta saanen silti osallistua tähän keskusteluun?

      Defenssi...puolustus. Taustalla voisi olla luottamuspula muihin ihmisiin. Varmasti se johtaa vatvomiseen, eli aina uudestaan samaan "nurkkaan" ajautumiseen, kerta kerralta vahvistuen ja nopeutuen.

      Toisaalla puhuimme tänään elämänasenteista. Eräs elämänasenne on myöskin uhriutuminen.

      Epätervettä narsismia on alistuminen ja rajattomuus, samoin rakkaus itsen ulkopuolella - asia josta varsinkin eilen ja tänään ollaan oltu eri mieltä. Narsistin rakkaus on aina ulkopuolista, mutta ei-narsisti tuntee rakkauden itsessään ja ehdottomana - toisin kuin narsisti, joka syyttää muita omista tunteistaan.

      • "toisin kuin narsisti, joka syyttää muita omista tunteistaan"

        Niin johonkin tuollaiseen se päättyi se tämän päiväinen jankkaaminen...mutta joo toisen tunteita on myös syytä kunnioittaa...

        "Vitutus on henkilökohtainen tunne ja näin ollen kaikkien on parasta pitää turpansa kiinni jos toista vituttaa"

        http://hikipedia.info/wiki/Vitutus


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "toisin kuin narsisti, joka syyttää muita omista tunteistaan"

        Niin johonkin tuollaiseen se päättyi se tämän päiväinen jankkaaminen...mutta joo toisen tunteita on myös syytä kunnioittaa...

        "Vitutus on henkilökohtainen tunne ja näin ollen kaikkien on parasta pitää turpansa kiinni jos toista vituttaa"

        http://hikipedia.info/wiki/Vitutus

        Pohdin...

        Tarkoitatko, että narsisti ei syytäkään muita omista tunteistaan, vai että narsistia on syytä kunnioittaa, kun häntä v*tuttaa?


      • iewuska kirjoitti:

        Pohdin...

        Tarkoitatko, että narsisti ei syytäkään muita omista tunteistaan, vai että narsistia on syytä kunnioittaa, kun häntä v*tuttaa?

        "Tarkoitatko, että narsisti ei syytäkään muita omista tunteistaan, vai että narsistia on syytä kunnioittaa, kun häntä v*tuttaa? "

        Noh, ajattelisin, ettei ny välttämättä tarvitse olla narsisti, kun sortuu syyttämään muita omista tunteistaan...

        useimmat ihmiset sortuvat siihen joskus ja keskustelua ei ole syytä enää jatkaa kun toista alkaa veetuttaa niin paljon että hän alkaa arvostelemaan itselleen tuntemattoman ihmisen persoonaa...


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tarkoitatko, että narsisti ei syytäkään muita omista tunteistaan, vai että narsistia on syytä kunnioittaa, kun häntä v*tuttaa? "

        Noh, ajattelisin, ettei ny välttämättä tarvitse olla narsisti, kun sortuu syyttämään muita omista tunteistaan...

        useimmat ihmiset sortuvat siihen joskus ja keskustelua ei ole syytä enää jatkaa kun toista alkaa veetuttaa niin paljon että hän alkaa arvostelemaan itselleen tuntemattoman ihmisen persoonaa...

        Minä näen asian niin, että narsisti syyttää aina muita omista epämielyttävistä tunteistaan ja epäonnestaan. Siihen en ottanut kantaa, miten usein kaikki muut sellaisen "syyllistyvät".
        Onhan niitä toki monia muitakin persoonallisuuden häiriöitä, joihin kuuluu samat ulospäin havaittavat ominaisuudet, mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino.


      • iewuska kirjoitti:

        Minä näen asian niin, että narsisti syyttää aina muita omista epämielyttävistä tunteistaan ja epäonnestaan. Siihen en ottanut kantaa, miten usein kaikki muut sellaisen "syyllistyvät".
        Onhan niitä toki monia muitakin persoonallisuuden häiriöitä, joihin kuuluu samat ulospäin havaittavat ominaisuudet, mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino.

        "mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino."

        Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja...

        että jos noin ajattelee niin täytyy sitten hyväksyä että myös omassa narsismissa on häiriöitä...että narsisteja/persoonallisuushäiriöisiä ollaan enemmän tai vähemmän kaikki...

        Että sen vuoksi en ny tähän aiheeseen liittyen puhuisi vain narsistista vaan meistä ihmisistä...


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino."

        Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja...

        että jos noin ajattelee niin täytyy sitten hyväksyä että myös omassa narsismissa on häiriöitä...että narsisteja/persoonallisuushäiriöisiä ollaan enemmän tai vähemmän kaikki...

        Että sen vuoksi en ny tähän aiheeseen liittyen puhuisi vain narsistista vaan meistä ihmisistä...

        Sekin on eri asia, käyttää jotakin narsistisia keinoa ja olla silti persoonaltaan kunnossa, kuin ulkoistaa kaiken huonoksi kokemansa muihin. Ei sinun sitä tarvitse ymmärtää - kunnioitan kyllä sinun ajatuksiasi noinkin, vaikka et ymmärräkään. Mutta samalla voisit ottaa oppia omista ajatuksistasi ja kunnioittaa myös minun ajatuksiani niin, ettei enää kokisi tarvetta väheksyä niitä.
        Uskon kylläkin, että syy on minussa sinun mielestäsi - ei sinussa tai omassa tulkinnassasi, joka säännönmukaisesti on ollut jotain aivan muuta, kuin mitä olen tarkoittanut...

        Mikä muu palsta on parempi käsitellä narsismiin liittyviä asioita kuin tämä? Siinäkin olen väärässä?


      • hahhaahaa
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "toisin kuin narsisti, joka syyttää muita omista tunteistaan"

        Niin johonkin tuollaiseen se päättyi se tämän päiväinen jankkaaminen...mutta joo toisen tunteita on myös syytä kunnioittaa...

        "Vitutus on henkilökohtainen tunne ja näin ollen kaikkien on parasta pitää turpansa kiinni jos toista vituttaa"

        http://hikipedia.info/wiki/Vitutus

        N-suhteesi ei sit ollutkaan narsistinen vaan normaali eikä sulla ole mitään toistuvia defenssejä. Hienoa. Kieltäminen ja takinkääntö on poikaa.

        "Jos ny itseeni liittyen tuosta jotain voin liittää...
        niin tuo kohta jumiudun, vatvon ja märehdin sopinee kyllä toisinaan minuun..."

        Toisinaan?


      • hahhaahaa kirjoitti:

        N-suhteesi ei sit ollutkaan narsistinen vaan normaali eikä sulla ole mitään toistuvia defenssejä. Hienoa. Kieltäminen ja takinkääntö on poikaa.

        "Jos ny itseeni liittyen tuosta jotain voin liittää...
        niin tuo kohta jumiudun, vatvon ja märehdin sopinee kyllä toisinaan minuun..."

        Toisinaan?

        Niin päättelin ny että tämä oli minulle tarkoitettu, koska alkuun oli otettu lainaus kommentoinnistani vatvomiseen tuolla ylempänä...

        "Toisinaan?"

        Että kyllä toisinaan...vatvon liiaksi o m i a asioitani,

        mutta ny musta tuntuu, että joku liiaksi jumiutunut vatvomaan ja märehtimään yhteenlaskutoimitus nimimerkillä kirjoittavaa henkilöä ja hänen mennyttä ännä suhdettaan...ja tietämään minun asiani ja ajatukseni paremmin kuin minä itse...

        Että herää pakostakin kysymys, että miksi ny minun näkökulmastani katsoen ollaan jumiuduttu vatvomaan/märehtimään jotain tiettyä henkilöä...


      • j lehtinen
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin päättelin ny että tämä oli minulle tarkoitettu, koska alkuun oli otettu lainaus kommentoinnistani vatvomiseen tuolla ylempänä...

        "Toisinaan?"

        Että kyllä toisinaan...vatvon liiaksi o m i a asioitani,

        mutta ny musta tuntuu, että joku liiaksi jumiutunut vatvomaan ja märehtimään yhteenlaskutoimitus nimimerkillä kirjoittavaa henkilöä ja hänen mennyttä ännä suhdettaan...ja tietämään minun asiani ja ajatukseni paremmin kuin minä itse...

        Että herää pakostakin kysymys, että miksi ny minun näkökulmastani katsoen ollaan jumiuduttu vatvomaan/märehtimään jotain tiettyä henkilöä...

        "Että kyllä toisinaan...vatvon liiaksi o m i a asioitani"

        tell me about it!

        "miksi ny minun näkökulmastani katsoen ollaan jumiuduttu vatvomaan/märehtimään jotain tiettyä henkilöä"

        Oletko joskus itse tehnyt samaa?

        "ja tietämään minun asiani ja ajatukseni paremmin kuin minä itse..."

        :-)


      • j lehtinen
        iewuska kirjoitti:

        Sekin on eri asia, käyttää jotakin narsistisia keinoa ja olla silti persoonaltaan kunnossa, kuin ulkoistaa kaiken huonoksi kokemansa muihin. Ei sinun sitä tarvitse ymmärtää - kunnioitan kyllä sinun ajatuksiasi noinkin, vaikka et ymmärräkään. Mutta samalla voisit ottaa oppia omista ajatuksistasi ja kunnioittaa myös minun ajatuksiani niin, ettei enää kokisi tarvetta väheksyä niitä.
        Uskon kylläkin, että syy on minussa sinun mielestäsi - ei sinussa tai omassa tulkinnassasi, joka säännönmukaisesti on ollut jotain aivan muuta, kuin mitä olen tarkoittanut...

        Mikä muu palsta on parempi käsitellä narsismiin liittyviä asioita kuin tämä? Siinäkin olen väärässä?

        "Uskon kylläkin, että syy on minussa sinun mielestäsi - ei sinussa tai omassa tulkinnassasi, joka säännönmukaisesti on ollut jotain aivan muuta, kuin mitä olen tarkoittanut..."

        Olipas hyvin sanottu! Miten sulla on voinut tulla tuollainen fiilis :-) Join the club!


      • j lehtinen kirjoitti:

        "Että kyllä toisinaan...vatvon liiaksi o m i a asioitani"

        tell me about it!

        "miksi ny minun näkökulmastani katsoen ollaan jumiuduttu vatvomaan/märehtimään jotain tiettyä henkilöä"

        Oletko joskus itse tehnyt samaa?

        "ja tietämään minun asiani ja ajatukseni paremmin kuin minä itse..."

        :-)

        "Oletko joskus itse tehnyt samaa?"

        Kyllä joo...jos ny tarkoitat tätä palstaa...olen sen myöntänytkin...
        ihan yhtä typerästi sitä joskus käyttäytyy kuin joku muukin...

        Mutta en ny ihan ymmärrä tässä kohtaa, miksi näköjään eilisen jankkaamisen tuloksena keskustelu tuntuu jumiutuneen nimenomaan minuun...kun käsittääkseni jankattiin tietyistä asioista ja asenteista...ja meitä oli siinä jankkamassa kaksi henkilöä...

        Että pitäisikö minun ny sitten päätellä ettei veetutuksen aiheuttaja ollut jankkaaminen vaan minun persoonani...joka myös piti kiinni o m a s t a asenteestaan...ja tuli sen vuoksi nimitetyksi tyhmääkin tyhmemmäksi...kun ei ollut täysin samaa mieltä...

        Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen...ns. sanojen suuhun laittoon...

        niin lukeehan tuolla ylempänäkin..."sinun mielestäsi syy on minussa", vaikka omasta mielestäni en ny ko. kirjoittajaa ole mistään syyllistänytkään...

        edelleen hän kokee itse että minulla on tarve väheksyä hänen kirjoituksiaan...joka mielestäni on hänen oma tuntemuksensa...ja loppulause kysymysmerkkeineen samaa rataa...

        Mitä tulee puskanikin jatkoon...

        "N-suhteesi ei sit ollutkaan narsistinen vaan normaali eikä sulla ole mitään toistuvia defenssejä."

        Niin hänellä on mielipide suhteestani, liekö sitten sen toinen osapuoli...

        ja mitä defensseihin tulee niin hän on tietävinään tuonkin asian paremmin kuin minä, joka kyllä jo mainitsin het aloittajan jälkeen, että me kaikki käytämme niitä...

        Mutta joo...toivotaan ny, että keskustelua syntyisi useamman kirjoittajan kesken...että tulisi monenlaisia mielipiteitä niin ei niin helposti jumiuduttaisi tälläisiin kahden välisiin sinä/minä kiistoihin...


      • Sekä toisinpäin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino."

        Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja...

        että jos noin ajattelee niin täytyy sitten hyväksyä että myös omassa narsismissa on häiriöitä...että narsisteja/persoonallisuushäiriöisiä ollaan enemmän tai vähemmän kaikki...

        Että sen vuoksi en ny tähän aiheeseen liittyen puhuisi vain narsistista vaan meistä ihmisistä...

        "Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja..."

        Sekä toisinpäin. Narsistin persoonallisuus on sen verran kunnossa, että hän käyttää ihmisille tyypillisiä ihmisten keinoja. Narsistissahan ne vain korostuvat voimakkaasti. Narsisti ei voi omia ihmisille tyypillisiä piirteitä vain omakseen, eikä niitä voi sanoa vain narsistille kuulumasta.

        Olemme kaikki oikeutetut selviytymään.

        iewuskalle:

        "persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee."

        Ei ole noin mustavalkoista. Tekisi mieli hajoittaa koko lause kuin korttipakka ja sanoa: tadaa! Elämme vuorovaikutuksessa! Ainakin minä! Kykenen kyllä olemaan yksinkin ja pohdiskelemaan, mutta en ole maailmalle vieras ja tiedän, että muut tuntevat samoin.


      • Sekä toisinpäin kirjoitti:

        "Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja..."

        Sekä toisinpäin. Narsistin persoonallisuus on sen verran kunnossa, että hän käyttää ihmisille tyypillisiä ihmisten keinoja. Narsistissahan ne vain korostuvat voimakkaasti. Narsisti ei voi omia ihmisille tyypillisiä piirteitä vain omakseen, eikä niitä voi sanoa vain narsistille kuulumasta.

        Olemme kaikki oikeutetut selviytymään.

        iewuskalle:

        "persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee."

        Ei ole noin mustavalkoista. Tekisi mieli hajoittaa koko lause kuin korttipakka ja sanoa: tadaa! Elämme vuorovaikutuksessa! Ainakin minä! Kykenen kyllä olemaan yksinkin ja pohdiskelemaan, mutta en ole maailmalle vieras ja tiedän, että muut tuntevat samoin.

        " Tekisi mieli hajoittaa koko lause kuin korttipakka ja sanoa: tadaa! "

        Teepä se. Odotan malttamattomana lukevani asiasta sen ainoan totuuden. Tadaa.
        Oikeastaan jo luinkin sen, mutta en täältä.


    • vatvontaa

      Yhäkö samaa vatvontaa? Onko mikään muuttunut vuosien saatossa?

      • Tavallaan_

        Tavallaan on muuttunut.
        Olen deletoinut narsistin elämästäni niin, että se ei enää pääsee huoneistooni minkäälaiselle visiitille.
        Leijailee aina toisinaan lähistöllä, vaanii ja yrittää yhteyttä niinkuin narsistin kuuluukin...
        Eli kaikki vatvonta on osoittautunut todeksi. Vatvonta kannattaa, koska se pitää ajatukset riittävän terävinä sen suhteen, minkä kohteena ilmeisesti elän loput ajasta (minun tai narsistin loppuun...).
        Tässä mennään.


      • Vitvon_vatvon

        Mä kyllä haluaisin päästä vatvomisesta tyystin eroon. Olen vatvonut kauan, mutta tapaus suht tuore vielä kuitenkin. Nyt kun ei enää ole kontaktia muuten,niin ei se tuolta pääkopasta mihinkään ole kadonnut. Johtuuko selvittämättömistä asioista, sellaisista mitä ei pysty ymmärtämään. Tajuan kyllä, että, nyt se olen vain minä itse joka minua piinaa. Mutta en vain pysty lopettamaan vatvomista.


      • Kaikki_
        Vitvon_vatvon kirjoitti:

        Mä kyllä haluaisin päästä vatvomisesta tyystin eroon. Olen vatvonut kauan, mutta tapaus suht tuore vielä kuitenkin. Nyt kun ei enää ole kontaktia muuten,niin ei se tuolta pääkopasta mihinkään ole kadonnut. Johtuuko selvittämättömistä asioista, sellaisista mitä ei pysty ymmärtämään. Tajuan kyllä, että, nyt se olen vain minä itse joka minua piinaa. Mutta en vain pysty lopettamaan vatvomista.

        Kaikki ottaa aikansa. Narsisti varsinkin. Se on sen verran iso täräys että ei sitä ikinä kokonaan unohda...
        Se taas, mitä siitä ajattelee ja mitä ne asiat on mitä vatvoo, riippuu siitä mitä antaa itselleen luvan asiasta ymmärtää.
        Tuskin tuota liikaa tulee vatvottua. Narsisti valmis aina tekemään rumat ja ehkä jopa ryöstämään ihmisen, joten... Vatvo vain.
        Vatvominen vähenee aikanaan itsestään. Toivottavasti olet oikeiden asioiden kimpussa, että vatvomisesta on se tärkeä hyöty ja sinä opit myös tajuamaan että narsisti on vain kuoret narsistinteatterissa. Tuon kun hoksaa, niin ei se sitten ainakaan enää kiinnosta. Päin vastoin, kauhistuttaa.


    • Littlewomanx

      Narsistit tosiaan jää leijailemaan ja vaanimaan lähistölle. Minun narskulla taitaa olla kolmas aisti ja ottaa yhteyttä kun olen heikomillani.

      • Narsistejahan

        Narsistejahan ajatellaan myös että ovat jotenkin maagisia.
        Tuollaisesta ajattelusta, joka ikäänkuin tekee narsistista myös jollain tuntemattomalla tavalla yli-ihmisen, olisi syytä helpottaa, noin sanotaan.
        Mutta minun on myös ollut todettava aikoinani, että narsisti-psykopaatillani on kahdeksas aisti, kun myös löysi sen kaikkein heikoimman hetken ja otti yhteyttä kun olin aivan maassa. Nuo yhteydenotot eivät kyllä selittyneet millään normaalilla mitä voisi tulla mieleen...
        Mutta aikansa kutakin. Samaa vauhtia kuin narsisti menetti arvonsa minun silmissäni ja mielessäni, menettivät myös ne yhteydenotot arvonsa. Nyt en suin surminkaan halua yhtään yhteydenottoa, vaan ne ovat vain rasite... oli hetki mikä hyvänsä.
        -Toivottavasti pääset samanlaisiin ajatelmiin aikanasi.

        Muuten, minulla tullut mieleen myös että onko se ehkä myös tai ainoastaan uhri, jolla se kahdeksas aisti... Voisihan se olla niinkin. Yleensä kuitenkin sanotaan, että ihmisten välillä voi olla sellainen yhteys, että ikäänkuin tunnistetaan koska se toinen tarvitsee huomiota.
        Ehkä uhri lähettää kosmiseen avaruuteen (tai mikä se nyt onkaan?) jotain säteilyä tuskissaan.
        http://tieku.fi/ihminen/elimisto/ihmisen-seitseman-aistia
        " Ihmisen seitsemän aistia
        Ihmisen viisi perusaistia – näkö-, haju-, maku-, kuulo- ja tuntoaisti – auttavat havainnoimaan ympäristöä. Ihmisellä on myös tasapaino- ja asentoaisti, jotka kertovat kehon sijainnista ympäristössään. "


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe